j60 مصلحت (حسینیالهاشمی4) 00.12.16.mp3
11.03M
🔊 صوت جلسه شصتم؛
🔹 سلسله درسهای جایگاه مصلحت
در اصول فقه حکومتی
💢عنوان جلسه: تقریر دیدگاه آیت الله سیدمنیرالدین حسینی الهاشمی(4)
#عقلانیت_انقلابی
#فقه_حکومتی
#مصلحت
#اصول_فقه_حکومتی
«لینک فایل در تلگرام»
j61 مصلحت (حسینیالهاشمی5) 01.02.17.mp3
13.18M
🔊 صوت جلسه شصت و یکم؛
🔹 سلسله درسهای جایگاه مصلحت
در اصول فقه حکومتی
💢عنوان جلسه: تقریر دیدگاه آیت الله سیدمنیرالدین حسینی الهاشمی(5)
#عقلانیت_انقلابی
#فقه_حکومتی
#مصلحت
#اصول_فقه_حکومتی
«لینک فایل در تلگرام»
j62 مصلحت (حسینیالهاشمی6) 01.02.18.mp3
14.1M
🔊 صوت جلسه شصت و دوم؛
🔹 سلسله درسهای جایگاه مصلحت
در اصول فقه حکومتی
💢عنوان جلسه: تقریر دیدگاه آیت الله سیدمنیرالدین حسینی الهاشمی(6)
#عقلانیت_انقلابی
#فقه_حکومتی
#مصلحت
#اصول_فقه_حکومتی
«لینک فایل در تلگرام»
j63 مصلحت (حسینیالهاشمی7) 01.02.24.mp3
22.37M
🔊 صوت جلسه شصت و سوم؛
🔹 سلسله درسهای جایگاه مصلحت
در اصول فقه حکومتی
💢عنوان جلسه: تقریر دیدگاه آیت الله سیدمنیرالدین حسینی الهاشمی(7)
#عقلانیت_انقلابی
#فقه_حکومتی
#مصلحت
#اصول_فقه_حکومتی
«لینک فایل در تلگرام»
j64 مصلحت 01.02.25.mp3
16.07M
🔊 صوت جلسه شصت و چهارم؛
🔹 سلسله درسهای جایگاه مصلحت
در اصول فقه حکومتی
💢عنوان جلسه: تقریر دیدگاه آیت الله سیدمنیرالدین حسینی الهاشمی(8)
#عقلانیت_انقلابی
#فقه_حکومتی
#مصلحت
#اصول_فقه_حکومتی
«لینک فایل در تلگرام»
j65 مصلحت 01.02.26.mp3
12.66M
🔊 صوت جلسه شصت و پنجم؛
🔹 سلسله درسهای جایگاه مصلحت
در اصول فقه حکومتی
💢عنوان جلسه: تقریر دیدگاه آیت الله سیدمنیرالدین حسینی الهاشمی(9)
#عقلانیت_انقلابی
#فقه_حکومتی
#مصلحت
#اصول_فقه_حکومتی
«لینک فایل در تلگرام»
j66 مصلحت 01.02.31.mp3
16.36M
🔊 صوت جلسه شصت و ششم؛
🔹 سلسله درسهای جایگاه مصلحت
در اصول فقه حکومتی
💢عنوان جلسه: تقریر دیدگاه آیت الله سیدمنیرالدین حسینی الهاشمی(10)
#عقلانیت_انقلابی
#فقه_حکومتی
#مصلحت
#اصول_فقه_حکومتی
«لینک فایل در تلگرام»
j67 مصلحت (حسینیالهاشمی11) 01.03.01.mp3
11.9M
🔊 صوت جلسه شصت و هفتم؛
🔹 سلسله درسهای جایگاه مصلحت
در اصول فقه حکومتی
💢عنوان جلسه: تقریر دیدگاه آیت الله سیدمنیرالدین حسینی الهاشمی(11)
#عقلانیت_انقلابی
#فقه_حکومتی
#مصلحت
#اصول_فقه_حکومتی
«لینک فایل در تلگرام»
j68 مصلحت (حسینیالهاشمی12) 01.03.02.mp3
13.19M
🔊 صوت جلسه شصت و هشتم؛
🔹 سلسله درسهای جایگاه مصلحت
در اصول فقه حکومتی
💢عنوان جلسه: تقریر دیدگاه آیت الله سیدمنیرالدین حسینی الهاشمی(12)
#عقلانیت_انقلابی
#فقه_حکومتی
#مصلحت
#اصول_فقه_حکومتی
«لینک فایل در تلگرام»
j69 مصلحت (امام خمینی1) 01.03.07.mp3
11.78M
🔊 صوت جلسه شصت و نهم؛
🔹 سلسله درسهای جایگاه مصلحت
در اصول فقه حکومتی
💢عنوان جلسه: تقریر دیدگاه آیت الله امام خمینی(1)
#عقلانیت_انقلابی
#فقه_حکومتی
#مصلحت
#اصول_فقه_حکومتی
«لینک فایل در تلگرام»
j70 مصلحت (امام خمینی2) 01.03.09.mp3
11.9M
🔊 صوت جلسه هفتادم؛
🔹 سلسله درسهای جایگاه مصلحت
در اصول فقه حکومتی
💢عنوان جلسه: تقریر دیدگاه آیت الله امام خمینی(2)
#عقلانیت_انقلابی
#فقه_حکومتی
#مصلحت
#اصول_فقه_حکومتی
«لینک فایل در تلگرام»
j71 مصلحت (امام خمینی3) 01.03.21.mp3
15.12M
🔊 صوت جلسه هفتاد و یکم
🔹 سلسله درسهای جایگاه مصلحت
در اصول فقه حکومتی
💢عنوان جلسه: تقریر دیدگاه آیت الله امام خمینی(3)
#عقلانیت_انقلابی
#فقه_حکومتی
#مصلحت
#اصول_فقه_حکومتی
«لینک فایل در تلگرام»
j72 مصلحت (امام خمینی4) 01.03.22.mp3
10.91M
🔊 صوت جلسه هفتاد و دوم
🔹 سلسله درسهای جایگاه مصلحت
در اصول فقه حکومتی
💢عنوان جلسه: تقریر دیدگاه آیت الله امام خمینی(4)
#عقلانیت_انقلابی
#فقه_حکومتی
#مصلحت
#اصول_فقه_حکومتی
«لینک فایل در تلگرام»
j73 مصلحت (امام خمینی5) 01.03.23.mp3
17.75M
🔊 صوت جلسه هفتاد و سوم
🔹 سلسله درسهای جایگاه مصلحت
در اصول فقه حکومتی
💢عنوان جلسه: تقریر دیدگاه آیت الله امام خمینی(5)
#عقلانیت_انقلابی
#فقه_حکومتی
#مصلحت
#اصول_فقه_حکومتی
«لینک فایل در تلگرام»
جمع بندی دیدگاه مرحوم شهیدصدر.mp3
40.17M
🔊 صوت
💢 عنوان جلسه: جمع بندی دیدگاه آیت الله سیدمحمدباقر صدر(ره) در نقش اجتهاد در شکلدهی نظام اقتصاد اسلامی؛
📆 تاریخ جلسه: ۱۴۰۱٫۲٫۱۹
🔸 امسال در ارائهای با حضور برخی دانشجویان رشته اقتصاد، تلاش کردم جمعبندی نهایی خودم را از ایده شهید صدر(ره) دربارۀ جایگاه اجتهاد در شکلدهی نظام اقتصاد اسلامی بیان کنم.
🔸از نواقصی که در ارائههای رایج دیدگاه شهید صدر دیده میشود، غفلت از اجزاء متکثر طرح ایشان و جانمایی هر یک از این اجزاء در یک طرح کلان است.
🔸 از مهمترین برشهای مفهومی در ایدۀ کلان شهید صدر، میتوان به موارد ذیل اشاره کرد:
➖تفکیک مذهب و علم
➖تفکیک بخش ثابت و متغیر مذهب
➖ ایده «فقه النظریه» که ناظر به بخش ثابت و «ایده استنباط احکام متغیر در منطقه الفراغ» که ناظر به بخش متغیر مذهب است.
🔸 چهار راهکار ایشان در بخش فقه النظریه هم از این قرار است:
➖حرکت از روبنا به زیربنا
➖توجه به تفاوت معنایی مفاهیم منصوص کتاب و سنت با معنای عرفی آنها
➖ لزوم بهره گیری از روش تفسیری موضوعی ـ توحیدی به جای روش ترتیبی ـ تفصیلی
➖پرداختن به احکامی که مخاطب آن جامعه اسلامی است، نه آحاد مسلمین
🔸همچنین ایشان برای استنباط احکام متغیر در منطقهی فراغ از احکام الزامی، ۵ منبع اصلی را تحت عنوان «مؤشرات عامه» مطرح میکند که عبارتند از:
➖اتجاه التشریع
➖الهدف المنصوص لحكمٍ ثابت
➖القيم الاجتماعية التي أكّد الإسلام على الاهتمام بها
➖تجاه العناصر المتحرّكة على يد النبيّ أو الوصيّ
➖ الأهداف التي حُدِّدت لوليِّ الأمر
#عقلانیت_انقلابی
#فقه_حکومتی
#شهید_صدر
#فقهالنظریه
#مؤشرات_عامه
«لینک تلگرام»
«لینک ایتا»
May 11
🔹به لطف خدا، پنجشنبه این همایش را شرکت کردم.
🔹سخنرانی اساتید محترم محمدجواد ارسطا، سید محمدمهدی میرباقری و محسن اراکی و همچنین ارائه های برادران عزیزم جناب آقایان سیدمهدی موسوی و مجید رجبی را شنیدم.
🔹ارائههای جدیای بود. اینکه ادبیات «فقه حکومتی»/«فقه نظام»/«فقه اجتماعی»، تا این حد فاخر و پخته شده، حقیقتاً مایه امیدواری و مباهات بود.
🔹صوت مباحث اساتید در این همایش را در ادامه تقدیم میکنم:👇
#فقه_حکومتی
#فقه_نظام
#فقه_نظامساز
#فقه_اجتماعی
#عقلانیت_انقلابی
https://eitaa.com/alimohammadi1389/870
هدایت شده از موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا
همایش ملی فقه نظام ساز - آیت الله مبلغی.mp3
15.39M
🔊 #بشنوید
💢سخنرانی های علمی همایش ملی فقه نظام ساز (1)
🎙 سخنرانی: آیت الله #مبلغی (زیدعزه)
🕰 پنجشنبه 26خرداد 1401
🏢 قم- موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا(ع)
#صوت
#همایش_ملی_فقه_نظام_ساز
💢 موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا(ع) تهران
🆔 @irsichannel
هدایت شده از موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا
همایش فقه ملی نظام ساز - حجت الاسلام ارسطا.mp3
22.17M
🔊 #بشنوید
💢سخنرانی های علمی همایش ملی فقه نظام ساز (2)
🎙 سخنرانی: حجت الاسلام و المسلمین #ارسطا (زیدعزه)
🕰 پنجشنبه 26خرداد 1401
🏢 قم- موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا(ع)
#صوت
#همایش_ملی_فقه_نظام_ساز
💢 موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا(ع) تهران
🆔 @irsichannel
هدایت شده از موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا
همایش ملی فقه نظام ساز - آیت الله میرباقری.mp3
26.14M
🔊 #بشنوید
💢سخنرانی های علمی همایش ملی فقه نظام ساز (3)
🎙 سخنرانی: آیت الله سید محمد مهدی #میرباقری (زیدعزه)
🕰 پنجشنبه 26خرداد 1401
🏢 قم- موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا(ع)
#صوت
#همایش_ملی_فقه_نظام_ساز
💢 موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا(ع) تهران
🆔 @irsichannel
هدایت شده از موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا
همایش ملی فقه نظام ساز - آیت الله اراکی.mp3
26.99M
🔊 #بشنوید
💢سخنرانی های علمی همایش ملی فقه نظام ساز (4)
🎙 سخنرانی: آیت الله محسن اراکی(زیدعزه)
🕰 پنجشنبه 26خرداد 1401
🏢 قم- موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا(ع)
#صوت
#همایش_ملی_فقه_نظام_ساز
💢 موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا(ع) تهران
🆔 @irsichannel
هدایت شده از موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا
همایش ملی فقه نظام ساز - آیت الله رشاد.mp3
23.58M
🔊 #بشنوید
💢سخنرانی های علمی همایش ملی فقه نظام ساز (5)
🎙 سخنرانی: آیت الله علی اکبر #رشاد (زیدعزه)
🕰 پنجشنبه 26خرداد 1401
🏢 قم- موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا(ع)
#صوت
#همایش_ملی_فقه_نظام_ساز
💢 موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا(ع) تهران
🆔 @irsichannel
♨️خلاصه فرمایشات آیتالله محسن اراکی
در همایش فقه نظامساز _ بخش اول
🔰 تاریخ ارائه: 1401/03/26
🔹جناب استاد اراکی در همایش فقه نظام ساز به صورت موجز و رسا به سه پرسش زیر پاسخ دادند:
1️⃣ پرسش اول: فقه نظام چیست؟
🔹فقه نظام، ناظر به ارادههای جمعی است.
🔹جامعه یا مجتمع زمانی شکل میگیرد که یک حاکمیت واحد، ارادههای متکثر افراد را به یک اراده واحد و کلان تبدیل کند. تا افراد تحت یک اراده واحد، به یک انسان کلان تبدیل نشوند، جامعه شکل نمی گیرد.
🔹کار حاکمیت، نظمبخشی به رفتارهای فردی و تبدیل آنها به یک انسان کلان است.حکمرانی موضوعش افعال خرد و مکلفین خرد نیست، بلکه موضوع حکمرانی همین انسان کلان است.
در این تحلیل، نظم جامعه، برآمده از حاکمیت واحد است.این حاکمیت واحد است که انسانهای متکثر و جدا از یکدیگر را به یک انسان کلان (جامعه) مبدل میسازد.
🔹در رتبه بعد، باید دقت کرد که این انسان کلان (جامعه)، رفتارهایی اجتماعی و جمعی دارد. «بازار»، «بانک» و «حکومت»، از سنخ رفتارهای جمعی هستند. تا جامعه نداشته باشید، بازار و بانک و حکومت به وجود نمیآید.
🔹این افعالی جمعی، متعلق احکام کلان است. احکام کلان، حکم این رفتارهای جمعی را بیان میکند.
🔹خلاصه اینکه نظمیابی ارادههای متکثر حول یک حاکمیت واحد (ولایت)، موجب شکلگیری جامعه میشود. چون جامعه داریم، رفتار جمعی هم داریم. و چون رفتار جمعی داریم، حتما حکم رفتار جمعی هم داریم؛ فقه نظام، فقه استنباط حکم رفتار جمعی جامعه است.
🔹بر این اساس:
➖متعلق حکمی که فقه نظام میخواهد استنباط کند، رفتار جمعی جامعه است که این رفتار از فرد به ماهو فرد امکان شکلگیری ندارد.
➖موضوع (متعلق متعلقِ) فقه نظام، وجود جمعی انسانها یا همان جامعه است.
➖حکم فقه نظام نیز حکم ناظر به این رفتار جمعی است.
🔹ما در قبل از انقلاب اسلامی، افراد مسلمان داشتیم، ولی جامعه اسلامی نداشتیم.
🔹فقه اکبری که ما بیش از هر چیزی که ما مکلف به تبیین و بیان آن هستیم، فقه نظام است. این فقه است که جامعه پاک میسازد، هرچند تک افرادهایی ناپاک باشند. این فقه است که رفتارهای جمعی جامعه را اصلاح میکند. راهپیماییها بعد از انقلاب اسلامی، مصداقی از رفتارهای جمعی الهی است. آن نعمت کبرایی که خدای متعال بر مسلمانان منت گذاشته ـ و این تنها منتی است که خدا بر عباد گذاشته ـ ، قرار دادن ولیّای است که رفتارهای جمعی جامعه اسلامی را اصلاح می کند. (لَقَد مَنَّ اللَّهُ عَلَى المُؤمِنينَ إِذ بَعَثَ فيهِم رَسولًا مِن أَنفُسِهِم يَتلو عَلَيهِم آياتِهِ وَيُزَكّيهِم وَيُعَلِّمُهُمُ الكِتابَ وَالحِكمَةَ وَإِن كانوا مِن قَبلُ لَفي ضَلالٍ مُبينٍ. آل عمران/۱۶۴)
2️⃣ رابطه فقه نظام و حکمرانی چیست؟
🔹برای بیان رابطه فقه نظام و حکمرانی ابتدا باید حکمرانی را معنا کنیم.
🔹حکمرانی یعنی ارادهای از طریق حکم یا قانون، بتواند رفتار جامعه را در جهت تحقق مصلحت و عدالت جامعه راهبری کند.
🔹ما بدون فقه نظام نمیتوانیم حکمرانی داشته باشیم. چرا آنچه که می تواند عدالت اجتماعی را محقق سازد، فقه نظام است. آن فقهی که رفتار اجتماعی را بر اساس عدالت منظم می کند، فقه نظام است. اساساً عمل به احکام اسلام، مساوق عدالت است. (قُلْ آمَنْتُ بِما أَنْزَلَ اللَّهُ مِنْ کِتابٍ وَ أُمِرْتُ لِأَعْدِلَ بَيْنَکُمُ. شوری/15)؛ عدل همان است که فرمانروای الهی برای تنظیم رفتار اجتماعی بیان میکند. عدل برابر با آن چیزی است که ولی منصوب از ناحیه خدای متعال ارائه می کند. (وَ ضَرَبَ اللَّهُ مَثَلاً رَجُلَيْنِ أَحَدُهُما أَبْكَمُ لا يَقْدِرُ عَلى شَيْءٍ وَ هُوَ كَلٌّ عَلى مَوْلاهُ أَيْنَما يُوَجِّهْهُ لا يَأْتِ بِخَيْرٍ هَلْ يَسْتَوي هُوَ وَ مَنْ يَأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَ هُوَ عَلى صِراطٍ مُسْتَقيمٍ. نحل/76)
🔹لذا رابطه فقه نظام و حکمرانی این است که حکمرانی بر اساس فقه نظام باید صورت پذیرد. حکمرانیای که بر اساس فقه نظام بنا می شود میشود حکمرانی اسلامی.
عقلنوشتههای انقلابی
♨️ خلاصه فرمایشات آیتالله محسن اراکی
در همایش فقه نظامساز _ بخش دوم
3️⃣ رابطه فقه نظام و تمدن اسلامی چیست؟
🔹برای بیان رابطه فقه نظام و تمدن اسلامی نیز باید ابتدا «تمدن» را معنا کنیم.
🔹تمدن یعنی جامعهای مبتنی بر نظام برتر. شکلدهی یک جامعه مبتنی بر نظم برتر، می شود تمدن حقه .
🔹بر اساس ادبیات دینی، تمدن یا حضارت، محیطی است «شهری» که مبتنی بر نظم شکل گرفته است. در بحث از تمدن باید به تفاوت شهر شرعی و شهر عرفی توجه کرد.
جامعه شکل گرفته بر اساس نظم دینی آن است همان است که در فقه ما به زندگی «حضری» تعبیر میشود و بازگشت از آن می شود «تعرب بعد الهجرة» .
🔹با توجه به معنای دینی «زندگی شهری»، کسی که در بیرون از مرزهای کشور اسلامی است، ولی خود را مقید به رعایت قوانین حاکم اسلامی می داند، شهروند جامعه اسلامی محسوب میشود، هرچند در بیرون مرزها باشد؛ همانطور کسی که در درون کشور است، ولی بر اساس فرهنگ دنیای غیراسلامی در جامعه رفتار کند و مثلاً در فضاهای عمومی سگ گردانی کند، بیرون از شهروندی جامعه اسلامی رفتار میکند. علت این مطلب هم این است بین رفتارهای فردی که مثلاً کسی در خانه سگ نگهداری کند با کسی که در فضاهای عمومی سگ گردانی میکند، تفاوت است. اولی رفتاری فردی است، برخلاف دومی که عملی اجتماعی است و رفتارش در تعارض با «فرهنگ جامعه اسلامی» است. فرهنگ نماد نظام است، و لذا تخطی از آن موجب بیرون رفتن از حاکمیت دینی میشود.
عقلنوشتههای انقلابی
💢موانع مردمیسازی حکمرانی در ایران💢
📆 تاریخ جلسه: 1401/03/16
🔹در این لایو اینستاگرامی، قرار بود به همراه دوست خوبم جناب دکتر حامد ملک زاده درباره «الگوی مردمی سازی» گفتوگو کنیم.
🔹از بد حادثه، ایشان نتوانستند در این گفتوگو شرکت کنند و به ناچار، قرعۀ یک ارائه یک ساعت و نیمه به نام حقیر افتاد.
🔹اصل ادعای حقیر این بود که آنچه امروز مانع اصلی برای تحقق «مردمیسازی حکمرانی در کشور» است، #مانع_ذهنی است.
🔹ما هنوز زیرساختهای معرفتی و دانشی مردمیسازی را طراحی نکردهایم و لذا حتی در جاهایی که به جوشش و ابتکار بزرگانی از شاگردان مکتب امام(ره)، نمونهها و الگوهایی خلق میشود، متأسفانه قدرت روایت علمی و ذخیره دانشی آنها را نداریم.
🔹در این جلسه تلاش کردم که ریشهها و موانع «هستیشناختی و الهیاتی» و سپس ریشهها و موانع «معرفتشناسیِ» روایت و تحلیل نمونهها و الگوهای مشارکت مردمی را توضیح دهم.
🔹در ادامه بر این مطلب تأکید کردم که چرا این مبانی هستیشناختی و معرفتشناختی تا در قالب #نظام_حقوقی سرریز نشود، نمیتوانیم در #مردمیسازی_حکمرانی موفق باشیم.
✅ صوت بخش اول: «لینک ایتا»
✅ صوت بخش دوم: «لینک ایتا»
عقلنوشتههای انقلابی
#مردمیسازی
#حکمرانی_دینی