eitaa logo
یاداشت های یک طلبه
8 دنبال‌کننده
1 عکس
1 ویدیو
0 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
تاملی در کتاب مسئولیت و سازندگی صفایی ☘انسان و مذهب هر دو از آزادی و تفکر شروع می شوند و.... ✍منظور از آزادی، آزادی در ترکیب و وجود انسان است و در اصطلاح اختیار هم می گویند نه آزادی به معنی آرمان و هدف. بحث آزادی انسان مفصل است و برای توضیح کامل می توانید به کتاب روش نقد استاد جلد 2 رجوع کنید در آنجا استاد بیان می کند هر چند انسان در جبر های گوناگون تاریخی و جغرافیایی و وراثت و ... پیچیده شده و همین جبرها برخی ها چون مارکسیست ها را به نظریه جبر تاریخی کشانده اما ترکیب خاص انسان از تفکر و تعقل و بهتر خواهی و..نتیجتا آزادی او از همه ی جبرها را در پی دارد و در تفسیر این روایت( لا جبر و لا تفویض بل امر و بین امرین ) بیان می کند؛ انسان مجبور است که آزاد باشد یعنی ترکیب خاص او این ازادی را در پی دارد... و مذهب به معنی یک مجموعه ای از شناخت ها پیچیده به احساسات که اعتقاد را در درون انسان می سازد و افعال و کارهای بیرونی انسان را شکل می دهد از آزادی شروع می شود. لا اکراه فی دین که این احساس و اعتقاد ثمره آزادی و تفکر و نتیجتا انتخاب آدمی است @alinabinejad
با بصیرت در کلام امام علی(علیه السلام) ☘فإنّما البَصيرُ مَن سمِعَ فتَفَكّرَ ، ونَظرَ فأبْصرَ ، وانْتَفعَ بالعِبَرِ ، ثُمّ سَلَكَ جَدَدا واضِحا يَتَجنّبُ فيهِ الصَّرْعَةَ في المَهاوِي . نهج البلاغة : الخطبة 153 ✍یکی از اصطلاحاتی که امروز زیاد بیان می شود بصیرت است می گویند فلانی بصیرت ندارد و فلانی آدم با بصیرتی است. اما امیر المومنین در روایت می فرماید بصیر کسی است که چند ویژگی داشته باشد... 🌱اهل شنیدن است؛ یعنی صحبت و حرف ها رو می شنود. یکی از مشکلات که اکثرا گریبان گیر افراد است این است که حاضر نیستند صحبت طرفی که آن را قبول ندارند بشنوند و با پیش انگاره ای که دارند قضاوت می کند. تا می گی فلانی.... می گه این افراطی است. تندرو است. منحرف است. منافق است و...و به خود اجازه شنیدن نمی دهد. و همین صفت یکی از دلایل سقوط و دوزخی شدن است. و لهم اذان لایسمعون بها... 🌱 بصیر متفکر است؛ و بعد از شنیدن صحبت ها و نظرات (موافق و مخالف و ...) سریع قضاوت نمی کند و نظر نمی دهد بلکه فکر می کند.( و با ملاک حق و عقل و فطرت می سنجد تا قضاوت و انتخابش از روی تعصب و جهل و تکبر و... نباشد. ) 🌱بصیر نگاه و رای اش به مسائل و جریانات و پدیده ها، روشنایی عقل و دل نتیجتا راه( عملکرد ها و مواضع) او را در پی دارد. 🌱بصیر از گذشته ها بهره می برد و تاریخ برای او داستان گذشتگان نیست که تاریخ داءما تکرار می شود و بصیر از این گذشته برای آینده و حال خود بهره بر می دارد و درسش را می گیرد تا فریب و خسارتی که گذشتگان داشتند تکرار نکند. ☘و در نتیجه بصیر با این ویژگی ها راه و سلوکی را در زندگی می یابد که واضح باشد( یعنی همراه بینات و حجت ها و دور از تاریکی ها و شبهات است) و در این مسیر از بیراه ها ی هلاک کننده دوری می کند. @alinabinejad
◼️ فرارسیدن ایام سالگرد شهادت حضرت محمّد مصطفی صلی الله علیه و آله و شهادت مظلومانه سبط اکبر پیامبر، امام حسن مجتبی علیه السلام و شهادت غریبانه هشتمین پیشوای معصوم، حضرت امام علی بن موسی الرّضا علیه السلام، تسلیت باد @alinabinejad
چگونه می توان تو را درک کرد... انک لعلی خلق عظیم به راستی که تو بر اخلاق بزرگی هستی... ما نمی توانیم درکی از این تعریف خدا از خلق پیامبر اکرم داشته باشیم چه عظمتی بالاتر از این که آسمان ها را در نوردیده باشی و جبرییل هم به اوج تو نرسیده باشد و بیایی در کوچه های مکه به اعراب بیابانی بفهمانی که این سنگ ها خدا نیست و آنها مسخره ات کنند و سنگت بزنن! بر زمان و زمین مسلط باشی و علم ما یکون در اختیارت اما پای بر شانه ات بگذارند و بگویند محمد برایم داستان بگو... و تو باعشق از این ها اباذر ها و مقدادها و عمار ها بسازی که نه به دنیا که به بهشت راضی نشوند واقعا چگونه می توان تو را درک کرد آن قدر برای روشنایی و خوشبختی بشریت سوخت که خدا او را عتاب می کند: لَعَلَّکَ باخِعٌ نَفْسَکَ أَلّا يَكُونُوا مُوْمِنِينَ نزدیک است خود را هلاک کنی که اینان ایمان نمی آورند. البته این عتاب برای فهماندن ماست عظمت شفقت این وجود کریم را... حقیقتا تو چه عشقی بودی که هنوز از پس قرن ها شعله های محبتت را از حس می کنیم... @alinabinejad
چرایی توهم بنی اسرائیل بقره ص ۱۲ در این صفحه بیان شده است، بنی اسرائیل توهمی داشتند که جز مدت محدودی که گوساله پرست بودند عذاب نمی شوند. وَ قَالُوا لَن تَمَسَّنَا النَّارُ إِلَّآ أَيَّاماً مَعْدُودَة نکته ای که قابل تامل است چرایی این توهم است که شاید بسیاری از ما را هم دچار کرده باشد. این توهم از این جا ناشی می شود که این ها عذاب الهی را متناسب با کمیت گناه و انحرافشان می پنداشتند و به آثار و کیفیت آن توجه نداشتند. این توهمی است که ما هم گرفتارش می شویم؛ می گویم خلاف سنگین ما یک دروغ و یک نگاه حرام و ....است و... خیلی خود رو گنه کار نمی دونیم لذا اگر دو تا کار خوب هم کردیم و یه هیات رفتیم و یک کربلا و ...نماز و روزه رو هم داشتیم می گویم دیگه زیادی ثواب کردیم و اداره قصرهها و کاخ های بهشتمان سنگین می شود!!! غرورما ناشی ازهمین تصور از گناه است در حالی که سر خلود در دوزخ همین آثار و روابط گسترده انحرافات و خطاها و گناهان ماست که یک گناه یک گناه نیست که تویی که با یک نگاه یک دختر یک پسر را فاسد کردی و از راه خارج کردی و او دیگری را و دیگری دیگری ...اینها همه پای توست و چه بسا فسادهای دیگر که از یک نگاه تو به بار امده باشد. یک رشوه یک رشوه نیست که این گناه در کل جامعه ونظام اقتصادی و در یک بعد درهستی قانونمند و مرتبط موثر بوده است. لذا درادامه بیان می شود: بَلى‏ مَن كَسَبَ سَيّئَةً وَ أَحاطَتْ بِهِ خَطِيئَتُهُ فَأُولئِكَ أَصْحابُ النَّارِ هُمْ فِيهَا خالِدُون {سیئه بدی و انحراف معلوم است اماخطیئه انحرافی است که معلوم نیست و عمدی در آن نیست. } بنابراین ملاک و مدت عذاب سیئه ای است که کسب شده و میزان و احاطه خطئیه ای است کهه از تبعات و آثار آن سیئه بر دل نشسته. که در دنیای روابط سيئه ها خطئيه ها را در پی دارد. @alinabinejad
نبرد یمن به روز های حساس خود رسیده اءتلاف سعودی امریکایی اسراءیلی دیوانه وار قصد گرفتن شهر الحدیده را کردند دوستان تنها کاری که از ما ساخت است و خیلی مهم و تاثیر گذار هم هست دعا است. البته طبق فرمایش رهبری اینها محکوم به شکستند و ان شا الله اینبار هم شکست می خورند دوستان جدا شرایط شرایط اخر زمانی است و به اعتقاد من سید یمانی از همین انصار الله ظهور می کند لذا جدا دعا کنید که بداء نشود و ما نسلی باشیم که مقدمه ساز ظهور باشیم و ظهور را درک کنیم که اگر کوتاهی گسترده شود قضا همان است که بر امت های پیشین رفت و چه بسا هزار سال دیگر .... اللهم عجل لویک الفرج اللهم اخذل الکفار و المنافقین و نصر الجیوش المسلمین
یاداشت های یک طلبه
کتاب: #مسئوليت_و_سازندگى #علی_صفایی_حائری جلداوّل، ص ۱۳تا ۱۵ ☘حرفهايى براى گفتن ... با درک استعداده
ص ۱۵و ۱۶ من تفكر را خط اول می دانم؛ چون گرچه انسان هميشه همراه جبر محيط و جامعه و وراثت و غريزه و ... بوده ليكن محكوم اينها نگرديده؛ چون انسان در تضاد جبرها به آزادى رسيده و از محدوده ى روابط توليدى و رفلكسهاى شرطى و غريزه ى جنسى و غريزه ى قدرت طلبى رها شده و می تواند آن گونه كه بايد و آن گونه كه می خواهد فكر كند و به شناختها و بينشهايى برسد. با همين توجه است كه ما از مكتبهاى ديگر فاصله می گيريم و در راه آزادى، آن هم آزادى در سايه ى جبرها، پيش می رويم. اگر انسان از يك جبر برخوردار بود، ديگر مسأله اى نبود. اما انسان در روابط فكر و سنجش و بهتر طلبى به انتخاب و آزادى می رسد و راه خويش را می يابد و می تواند- اگر خواست- از تلقين و تحميل و تقليد و عادتها و سنتها رها شود و اگر نخواست می تواند همينها را انتخاب كند، كه باز هم انتخاب اوست. من با مسئوليت و سازندگى شروع كردم؛ چون می ديدم ما امروز بيش از هر وقت ديگر، نيازمند اين مسأله هستيم. ما در سازندگى و تربيت افراد، از روش سرشار و غنى خودمان بهره نمی بريم و با شعارها و تلقينها و دردها و رنجها و محروميتها، استعدادها را داغ می كنيم و از ديگران سرمشق مىگيريم، در حالى كه ما در هدف و در راه و در روش، در هيچ كدام با آنها همانندى و هماهنگى نداريم. ما در راهى می رويم كه به هدف ما نمی رسد و در نتيجه طعمه ى آنها می شويم و نردبان مقاصدشان. @alinabinejad
اینکه زنان به ورزشگاه بیایند خوب است یا نه و کلا چه هدفهایی پشت این کار خوابیده را فعلا بحثی نمی کنم اما یک سوال از اقایان علما؟ زمانی که دولت قبل بحث ورود زنان به ورزشگاه را مطرح کردند چنان فریاد وا اسلاما سر دادند که کار به رهبری و ختم غاءله توسط ایشان شد اما حال چه شده و چه تغییری در اصل موضوع ایجاد شد که زنان به ورزشگاه رفتند و صدای کسی بلند نشد؟! آیا مردم نباید فکر کنند برخی اقایان قم با دولت قبل مشکل داشتند؟! و یا با این دولت چای و قهوه زده اند؟! @alinabinejad
جناب ظریف مخالفین fatf را متهم به پولشویی نمود سپس در نطقی دشمن شاد کن ایران را متهم به گسترده کردند!! جناب ظریف، آیا واقعا باور دارید با پیوستن به fatf به رهبری اسرائیل و آمریکا و تقدیم اطلاعات بانکی به آنها با پولشویی در کشور مبارزه می شود ؟! یا گندکاری های و رانتهای آقازاده ها و اخویان و نفوذی ها و... لاپوشونی؟! آیا منتقدان به این لایحه استعماری از مراجع و علما تا دانشجویان و ...مختلس هستند و نگرانند مبادا با تصویب این لایحه کارشان کساد شود؟! عجب!! واقعا به این جماعت غرب زده و نفهم چه می توان گفت ... یک روز منتقدان برجام را کاسب تحریم خواندن و امروز... @alinabinejad
بهترین قلب انسان عاشق آفریده شده و نمی تواند عاشق نباشد و این عشق کار قلب است ما هر روز صبح تا شب برای عشق ها و معبود هایی می دویم پول،رفاه، لذت، شهرت، علم، قدرت و... این هدف ها می تواند خیر باشد می تواند شر باشد که خیر و شر در رابطه ی ما با این اهداف شکل می گیرد نه خود اینها خیر یا شر باشند... یعنی پول و قدرت و علم و... می تواند خیر باشد می تواند شر باشد و این به رابطه ای است که آدمی با آنها دارد اگر اینها در مسیر عبودیت قرار گرفت و در بندگی با ملاک نیت قرب و سنت (مطابقت آداب و احکام) اهمیت (اولیت در تزاحم اهداف و کارها) همراه شد خیر می شود و بدون این ملاک شر و گریبانگیر... تشخیص اینکه اهداف و حرکات ما مطابق با این ملاک هاست با عقل است اما انگیزه و حرکت طبق این ملاک ها و تحمل عبودیت بستگی به ظرفیت قلب دارد و قلب عنوان محل و ظرف خیر و شر ضیق و وسعت دارد لذا پيامبر صلي الله عليه و آله می فرماید؛ خَيْرُ القُلوبِ اَوعاها لِلخَيْرِ وَ شَرُّ القُلوبِ اَوعاها لِلشَّرِّ، فَاَعلَى القَلبِ الَّذى يَعِى الخَيْرَ مَمْلُوٌّ مِنَ الْخَيْرِ اِن نَطَقَ نَطَقَ مَأجورا و اِنْ اَنْصَتَ اَنْصَتَ مَأجورا؛ بهترين قلب ها، قلبى است كه ظرفيت بيشترى براى خوبى دارد و بدترين قلب ها، قلبى است كه ظرفيت بيشترى براى بدى دارد، پس عالى ترين قلب، قلبى است كه خوبى را در خود دارد و لبريز از خوبى است. اگر سخن بگويد، سخنش در خور پاداش است و اگر سكوت كند، سكوتش درخور پاداش است. جعفريات، ص 168 . @alinabinejad
مساله لعن یک مساله دقیق است اساسا لعن یعنی چه؟ و برای چه ما برخی را لعن کنیم؟ آیا مجالس تحت عنوان عید الزهرا و لعن برخی افراد به این شکل مرسوم درست است ؟ ان شا الله سعی می شود در پست بعدی در حد فهم خود پاسخی به این سوالات داده شود