eitaa logo
گاه نگاشته ها / علی رئیسی
168 دنبال‌کننده
375 عکس
69 ویدیو
581 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
تبیین نظریه طراحی هوشمند-خلاصه.pdf
3.88M
علمی 📌 موضوع: تبیین نظریه طراحی هوشمند ✅ ارائه دهنده: حجت الاسلام والمسلمین رضا کشاورز 🕰زمان: سه شنبه 11 آبان در مجمع عالی حکمت اسلامی 🔹فایل صوتی و تصویری 👇👇👇 https://vc.hekmateislami.com/playback/presentation/2.0/playback.html?meetingId=0a553017181a83d08fa398606cc5a1e9ca3227c8-1635867659488 🆔@meshkatnoor
Hosh Masnoei.mp3
19.89M
🔊 🔰 صوت کامل نشست علمی «هوش مصنوعی از منظر معرفت‌شناسی» 🎙 با حضور: ⏰ یکشنبه نهم آبان ماه 1400 🆔@meshkatnoor
🔰 نگاهی انتقادی به طبیعت‌­گرایی معرفت شناختی ✍️ نوشتاری از حجت‌الاسلام و المسلمین حمیدرضا شاکرین 🔹طبیعت‌گرایی معرفت شناختی یکی از مبانیالحاد و علم‌­بسندگی معاصر است. در اینکه طبیعت‌گرایی معرفت شناختی چیست اتفاق نظری بین اندیشمندان وجود ندارد. 🔹دایره المعارف فلسفی اینترنت (IEP) طبیعتگرایی معرفت شناختی را رهیافتی به تئوری معرفت می‌­داند که بر کاربست روش‌ها، نتایج و نظریه­‌های علوم حسی تاکید می­‌کند.[۱] 🔹به گفته گالپارسورو طبیعت‌گرایی مساوی با علم­‌بسندگی و این باور است که در حوزه معرفت داوری جز علم وجود ندارد.[۲] 🔹بر این اساس “روش علمی و تجربی دوران مدرن، ما را در درک و دریافت‌های خود در باب عالم و آدم بسنده است.”[۳] پس همانگونه که جهان طبیعت بر اساس متد تجربى و علمى مورد مطالعه قرار مى گیرد، در شناخت انسان و جامعه، و دستیابى به روش‌هاى مدیریت و اداره امور سیاسى، اجتماعى نیز تنها منبع اتکاءپذیر دانش تجربى بوده، هر گونه منبع فراتجربى از اعتبار ساقط مى شود. لاجرم باید از هر گونه معرفت قیاسى و پیشینى[۴] یا آموزه هاى دینى و آزمون ناپذیر دست و دل شسته، عنان همه چیز را به دست دانش تجربی سپرد. 🔻لیکن این رویکرد از کاستی‌ها و آسیب‌هایی رنجور است از جمله: 1️⃣خودشکنی؛ از منظر معرفت­‌شناختی این سوال وجود دارد که اعتبار تجربه و به دنبال آن دانش تجربی بر چه اساسی استوار است؟ آیا اعتبار تجربه به تجربه است یا غیر آن؟ اگر ارزش آن وابسته به تجربه باشد، یعنی تجربه “الف” اعتبار خود را وامدار تجربه­ای مقدم بر خود یعنی تجربه “ب” است. آنگاه سوال می­شود که ارزش و اعتبار آن تجربه از کجا آمده است؟ از تجربه‌­ای دیگر یا به نحو پیشینی؟ اگر هر تجربه‌­ای وابسته به تجربه­ی دیگری مقدم بر خود باشد به تسلسل می­‌انجامد و در نتیجه هیچ تجربه‌­ای اثبات‌­پذیر نیست؛ مگر آنکه حکم به اصالت و اعتبار معرفت­‌شناختی تجربه به نحو ماتقدم شود و این خود حکمی فلسفی و فراتجربی است. از آنچه گذشت روشن می­شود که علم باوری رویکردی فلسفی، پیشینی، غیر علمی، غیر تجربی و خودشکن است. بدون شک این گزاره که تنها شناخت معتبر معرفت علمی است و تنها داور در حوزه معرفت دانش تجربی است، خود یک داوری و معرفتی علمی نیست؛ بلکه اعتبار انحصاری معرفت علمی را به صورت یک پیش­فرض مقدم بر تجربه می‌­پذیرد و در نتیجه به حکم خود مردود، فاقد اعتبار و خارج از عرصه معرفت است. 2️⃣ محدودیت‌­های علم: دانش تجربی اگر چه در توصیف روابط پدیده‌­های طبیعی و فرایندهای حاکم بر آنها توفیقات خوبی کسب کرده و بر توانایی‌های بشر در استفاده از مواهب طبیعی جهان موثر بوده است، در عین حال محدودیت‌های فراوانی هم دارد. از این جمله است: (۱) ناتوانی در تبیین نهایی جهان.[۵] (۲) فقدان توان توصیف ماهیت ذهنی تجربه[۶] (۳) نارسایی در تبیین اختیار و نسبت آن با جبر علی (۴) ناکامی در تبیین اخلاق و ارزش‌های متعالی انسانی. 🔹اموری از این قبیل از عهده علوم تجربی صرف خارج است، از این روی پیگلیوچی گستراندن علم به چنین حوزه‌­هایی را رویکردی معیوب دانسته که باعث می­‌شود علم از معنای اصلی خود تهی شده و از دو جهت برای علم زیانبار است: 🔸یکی به لحاظ درونی که درکی نادرست از علم و کاروبار علمی را سبب می­‌شود. 🔸دیگر از جهت بیرونی که اعتبار عمومی علم و درک عمومی از آن را مخدوش می‌­سازد. 🔹به نظر وی این مساله برای خود الحاد نیز زیان‌بار است، چرا که آن را از بن­مایه های فلسفی تهی کرده، علم را به جای فلسفه می­نشاند و بر تار عنکبوت لانه می‌­سازد.[۷] ➖➖➖➖➖➖➖➖➖ [۱] Internet Encyclopedia of Philosophy, Naturalistic Epistemology. [۲] Jose Ignacio Galparsoro, and Alberto Cordero, “Introduction: Naturalism and Philosophy”, in Jose Ignacio Galparsoro, and Alberto Cordero (eds.), Reflections on Naturalism, Rotterdam: Sense Publishers, 2013, p. 1. [۳] Haught, John (2006). Is Nature Enough? Meaning and Truth in the Age of Science, Cambridge, Cambridge University Press. P. 4-5. [۴]. A Priori. [۵] See: John Lennox: Can Science Explain Everything? [۶]See: Thomas Nagel, Mind and Cosmos: Why the Materialist Neo-Darwinian Conception of Nature is Almost Certainly False, Oxford: Oxford University Press, 2012, p. 18. [۷] See: Massimo Pigliucci, “New Atheism and the Scientific Turn in the Atheism Movements”, Midwest Studies in Philosophy, vol. 37, no. 1, September 2013, p. 142-153 🆔@meshkatnoor
چالشهای جریان طبیعت گرا.m4a
48.13M
💠نشست «چالشهای جریان طبیعت گرایی» 👤حمیدرضا شاکرین 🆔@meshkatnoor
🔶 مرکز آموزش های کاربردی دفتر تبلیغات اسلامی برگزار می کند: "دوره مجازی نقد و بررسی الحاد معاصر " اطلاعات بیشتر و ثبت نام در آدرس: 🌐 https://el.balagh.ir/doreh/6677
ارائه مجمع عالي حکمت 1400.11.6.mp3
13.3M
نشست علمی گروه فلسفه دین مجمع عالی حکمت رابطه ژن VMAT2 با اعتقاد انسان‌ها به خدا ارائه‌دهنده: حجت‌الاسلام منصور کثیری سه‌شنبه ۵ بهمن، ساعت ۱۹ 🆔@meshkatnoor
Davkinz.mp3
32.46M
💯🔊 🔸 صوت کامل کرسی بررسی انتقادی خوانش الحادی داوکینز از نظریه فرگشتی 🎙با حضور: 🆔@meshkatnoor
نگارش رساله دکتری .pdf
3.77M
🔺عنوان: نحوه برنامه ریزی، تدوین، نگارش و تکمیل ✅ فایل الکترونیکی این کتاب که در بهار 1400 در 350 صفحه منتشر شده است خدمت پژوهشگران محترم تقدیم می شود. 🆔@meshkatnoor
تکامل و آتئیسم- گفت‌وگویی در کلاب‌هاوس با حضور دکتر دانشور.mp3
39.53M
🎙 ✅ گفتگو در کلاب هاوس- کلاب سالن اندیشه 🔰موضوع: تکامل و آتئیسم 👤 با حضور دکتر یوسف دانشور نیلو (عضو هیئت علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی) 🗓 پنجشنبه، ۱۷ تیر ۱۴۰۰ 🕥 ساعت ۲۱:۳۰ کانال فلسفه دین اسلامی https://eitaa.com/Islamic_Philosophy_of_Religion/362
⬅️حکمت متعالیه و انقلاب اسلامی نشست بیست و سوم احیای متافیزیک و فلسفه در محیطهای علمی.mp3
45.43M
💥نشست احیای متافیزیک و فلسفه در محیطهای علمی 🎤ارائه دهنده: پروفسور مهدی 👤دبیرعلمی: دکتر سید جواد میر خلیلی 🆔@meshkatnoor
191205_0959_01_1کم حجم.mp3
25.12M
علمی 📌 موضوع: نقد انطباق نظریه تجرد نفس با آموزه های قرآنی ناظر به زندگی اخروی ✅ ارائه دهنده: جناب دکتر مهدی ذاکری دانشیار پردیس فارابی دانشگاه تهران 🕰زمان: سه شنبه 9 آذرماه در مجمع عالی حکمت اسلامی 🆔@meshkatnoor
جلسه ۲۲ الحاد معاصر- ابوالفضل ساجدی.mp3
27.12M
علمی 📌 موضوع: رابطه نظریه فرگشت و برهان نظم ✅ ارائه دهنده: دکتر حامد ساجدی 🕰زمان: مهر ماه 1400 🆔@meshkatnoor
فلسفه دین 1400.10.8.mp3
19.61M
علمی 📌 موضوع: هوش مصنوعی و تأثیر آن در آینده فلسفه دین ✅ ارائه دهنده: حجت الاسلام دکتر قائمی نیا عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 🕰زمان: چهارشنبه 8 دی ماه در گروه فلسفه دین مجمع عالی حکمت اسلامی با همکاری قطب فلسفه دین 🆔@meshkatnoor
فلسفه دین 1400.11.19.mp3
21.92M
نشست علمی گروه فلسفه دین مجمع عالی حکمت # موضوع : نقد و بررسی نظریه کامپیوتری ذهن از منظر فلسفه اسلامی ارائه‌دهنده: حجت‌الاسلام قاضوی سه‌شنبه 19بهمن 1400 🆔@meshkatnoor
نشست مجمع.pptx
2.46M
فایل نشست « نقد الحاد عملگرایانه ریچارد داکینز در کتاب توهم خدا »
دکتر دانشور - آینده‌پژوهی شبهه در قلمرو ترابط علم و دین[1].mp3
33.06M
«آینده‌پژوهی شبهه در قلمرو ترابط علم و دین» چهارشنبه 8 دیماه با حضور دکتر یوسف دانشور ؛ استادیار مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(رحمه الله) ( 5-6 دقیقه اول جلسه ضبط نشده است) 🆔@meshkatnoor
تبیین و نقد منشأ مغز اراده آزاد.pdf
3.39M
📝اسلایدهای بحث ✅تبین دیدگاه بنجامین لیبت ✅تحلیل حکمت متعالیه ارائه شده برای گروه فلسفه دین مجمع عالی حکمت اسلامی ارئه دهنده:‌ حمید محسنی ________________________ 🌐 کانال «نوروساینس و فلسفه ذهن»: https://eitaa.com/joinchat/2311520387Cb4166965da 🆔@Brain_Mind
فلسفه دین 1400.12.17.mp3
21.29M
🎙 نقد و بررسی نظریه منشأ مغزی اراده آزاد 🔸حجت الاسلام و المسلمین حمید محسنی 🔵 نشست گروه فلسفه دین مجمع عالی حکمت 🧠 🧠🧠 بنجامین لیبت عصب‌شناس آمریکایی آزمایش مهم و تأثیرگذاری را درباره منشأ مغزی اراده و زمان آگاهی از آن انجام داده است. 💡وی با نصب الکترودهای بر روی مغز و دست انسان‌هاکشف کرد قبل از اینکه افراد اراده کنند یک نوع پتانسیل آمادگی در سیستم‌های عصبی شروع به فعالیت می کند... ⚠️آیا این دیدگاه چالشی برای دیدگاه‌های دوگانه‌گرایی و قائلین به نفس و ذهن فرامادی نمی‌باشد؟ 🎙در این نشست به این موضوعات خواهیم پرداخت: ✅تبیین منشأ مغزی و نا آگاهانه اراده آزاد ✅تحلیل حکمت متعالیه از منشأ اراده 🆔@meshkatnoor
صوت نشست عصب شناسی 00_17_00-03_01_58.mp3
39.61M
🔵 نشست علمی با عنوان “عصب شناسی الهیات ( رابطه دین و تجربیات معنوی با عصب شناسی)“ پنج شنبه ۵ اسفند ۱۴۰۰ از ساعت ۹ الی ۱۲ به صورت مجازی و حضوری در سالن اجتماعات مجمع عالی حکمت اسلامی برگزار شد. 🎤 در این نشست علمی کارشناسان محترم آقایانحجج اسلام دکتر حمیدرضا شاکرین، دکتر علیرضا قائمی نیا، و دکتر محمدحسن مرصعی با دبیری علمی حجت الاسلام دکتر مجمد جعفری در محورهای زیر به ارائه بحث پرداختند: 1. مفهوم شناسی و تاریخچه علم عصب شناسی و عصب شناسی الهیات 2 . بررسی دیدگاههای رابطه تجربه های دینی و معنوی با سلسله اعصاب 3. رابطه عصب شناسی الهیات و واقع گرایی دینی و چالشهای فرارو 4. آورده ها و چالشهای نوروتئولوژی برای الهیات اسلامی 5. مساله های و افق های فراروی محققان در این عرصه 🆔@meshkatnoor
فلسفه دین 1401.4.7.mp3
21.92M
◀️ نشست « نقد الحاد عملگرایانه ریچارد داکینز در کتاب توهم خدا » ❇️ حجت الاسلام حمید رمضانی دانشجوی دکترای فلسفه دین 🔶 ارائه شده در گروه فلسفه دین مجمع عالی حکمت اسلامی / 7 تیرماه 1401. 🔶 در ذیل پاورپوینت این جلسه نیز تقدیم حضور می شود. 👇👇👇👇 🆔@meshkatnoor
فلسفه دین 1401.9.22 00_00_00-01_38_40.mp3
23.68M
◀️ نشست « رابطه علم و اخلاق از منظر الحاد جدید به روایت سم هریس » ❇️ حجت الاسلام دکتر مرتضی فقیهی فاضل 🔶 ارائه شده در گروه فلسفه دین مجمع عالی حکمت اسلامی / 22 آذر 1401 🔶 در ذیل پاورپوینت این جلسه نیز تقدیم حضور می شود. 👇👇👇 🆔@meshkatnoor
جلسه نقد الحاد مدرن شاکرین 1- انجمن کلام اسلامی حوزه.mp3
11.31M
🚨خطر انتشار اندیشه های آتئیسم (الحاد مدرن) در کشورهای اسلامی 🚨عمومی سازی الحاد از طریق عمومی سازی علم 🎤استاد حمیدرضا ✂️برشی از جلسات نقد الحاد مدرن 🆔@meshkatnoor
کرسی های شبهه پژوهی نخبگانی.mp3
15.63M
🎙نسبت کرسی های شبهه پژوهی با شبکه نخبگانی کشور ✅ سخنرانی حجت الاسلام دکتر محمدرضا باقرزاده در جمع فضلای حوزه علمیه قم شهریور ۱۴۰۱ 🆔@meshkatnoor