eitaa logo
گاه نگاشته ها / علی رئیسی
168 دنبال‌کننده
375 عکس
69 ویدیو
581 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
32.37 from (98-99) MATN GHORAN VA MAREF ISLAMI 112-14_-1.pdf
337.4K
📜علوم تجربی و خداباوری در گفتگو با پرفسور مهدی 🔹بنده از سال ۱۹۶۱ تا ۱۹۷۰ میلادی در دانشگاه برکلی آمریکا بودم؛ حدود ۵۰ سال پیش. در آن سال‌ها در کلاس‌های فیزیک اصلاً نمی‌شد از فلسفه صحبت کرد... 🔸الان وضعیت در غرب خیلی تغییر کرده است، اما مشکلی که در کشور ما وجود دارد، این است که برخی جریانات که در غرب اتفاق افتاده‌اند، مطلقاً یا به کشور ما منتقل نشده‌اند و یا ناقص منتقل شده‌اند. یک کیهان‌شناس درجه اول مثل جورج الیس می‌گوید، کیهان‌شناسان نمی‌دانند که دارند مفروضات متافیزیکی را در نظریاتشان وارد می‌کنند... 🔹هاوکینگ از اول ملحد نبود. همسر اول در این زمینه کتابی نوشته است. خانمش می‌گوید، من تمام فداکاری‌ها را کردم، اما او فقط با تکبر برخورد می‌کرد. سؤال من این است که چرا دو تا فیزیک‌دان دیگر که با او بودند، ملحد نشدند؟ شما الان بهترین و قوی‌ترین استدلال‌ها را در جهت خداباوری‌ از الیس می‌بینید که با هاوکینگ کتاب «Scale Structure of Space- Time The Large» را نوشت و همه قبولش دارند... 🔴 @kashkolenab 🆔@meshkatnoor
Hosh Masnoei.mp3
19.89M
💯🔊 🔰 صوت کامل نشست علمی «هوش مصنوعی از منظر معرفت‌شناسی» 🎙 با حضور: ⏰ یکشنبه نهم آبان ماه 1400 🆔@meshkatnoor
💡.انسان چیست؟ مغز، ذهن یا نفس؟🤔 ❇️این پرسش از سالیان دراز تا به امروز فکر اندیشمندان را به خود جلب کرده است. بیشتر فلاسفه براین باورند که حقیقت انسان به ذهن یا نفس اوست، و بسیاری از حالات و ویژگی‌هایی همچون عشق، ترس، شادی، تصمیم،‌اراده، حافظه، و حتی هویت شخص به نفس برمی‌گردد. ❇️ در سوی دیگر، نظر بیشتر عصب‌‌شناسان بسی متفاوت از این است. در قرن اخیر با پیشرفت این علم و استفاده از دستگاه‌‌هایی همچون: EEG،FMRI ،PET و دیگر موارد، دانشمندان این حوزه سعی دارند ویژگی‌ها و حالات‌های ذهنی را به عملکرد مغز و سیستم های عصبی نسبت دهند... بنابراین، چالش بسیار مهم این است: «انسان چیزی ورای بدن و عملکرد مغزی نمی‌باشد»... ✳️ از این رو، ما در این کانال به این مباحث خواهیم پرداخت: ✅1.فلسفه ذهن: تبیین دیدگاه‌های دوگانه‌انگارانه و فیزیکالیستی و... ✅2. نوروساینس: مباحثی درباره علمکرد مغز و سیستم‌های عصبی ✅3. چالش های نوروساینس با دیدگاه های فلسفی درباره انسان، و پاسخ های فلسفه اسلامی به آن ✳️هدف ما از ایجاد این کانال: 📝1.دانش افزایی 🖌 2.معرفی و بارگزاری کتاب و مقالات ⏯ 3. بارگزاری صوت و فیلم‌های آموزشی 📣4. اطلاع رسانی از برگزاری دوره‌های علمی ♻️5.ارائه تحلیلی نوین از رابطه نفس با مغز و سیستم های عصبی با رویکرد فلسفه صدرایی اگر به این مباحث علاقمند هستید: 📧ما را در این پیام رسان دنبال کنید:🔰🔰🔰 ایتا: @Brain_Mind
فلسفه دین 1400.8.11.mp3
24.86M
علمی 📌 موضوع: تبیین نظریه طراحی هوشمند ✅ ارائه دهنده: حجت الاسلام والمسلمین رضا کشاورز ( دانشجوی دکترای فلسفه دین) 🆔@meshkatnoor
Sound_2021_10_19_19_06_57_991 00_04_40-01_27_46.mp3
19.94M
📢 بشنوید 👇👇👇 ✅ ✅ موضوع: تحلیل و بررسی نظریه اثر پذیری ایمان از عوامل غیر معرفتی 👤 سخنران : حجت الاسلام والمسلمین علی قربانی 🗓 برگزار شده در مجمع عالی حکمت اسلامی 🆔@meshkatnoor
فلسفه دین 1400.9.23.mp3
22.73M
علمی 📌 موضوع: خدای دین و خدای فلسفه ؛ مغایرت یا این همانی ✅ ارائه دهنده: حجت الاسلام دکتر مهدی عبداللهی، عضو هیأت علمی موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران 🕰زمان: سه شنبه 23 آذرماه در گروه فلسفه دین مجمع عالی حکمت اسلامی 🆔@meshkatnoor
تبیین نظریه طراحی هوشمند-خلاصه.pdf
3.88M
علمی 📌 موضوع: تبیین نظریه طراحی هوشمند ✅ ارائه دهنده: حجت الاسلام والمسلمین رضا کشاورز 🕰زمان: سه شنبه 11 آبان در مجمع عالی حکمت اسلامی 🔹فایل صوتی و تصویری 👇👇👇 https://vc.hekmateislami.com/playback/presentation/2.0/playback.html?meetingId=0a553017181a83d08fa398606cc5a1e9ca3227c8-1635867659488 🆔@meshkatnoor
Hosh Masnoei.mp3
19.89M
🔊 🔰 صوت کامل نشست علمی «هوش مصنوعی از منظر معرفت‌شناسی» 🎙 با حضور: ⏰ یکشنبه نهم آبان ماه 1400 🆔@meshkatnoor
🔰 نگاهی انتقادی به طبیعت‌­گرایی معرفت شناختی ✍️ نوشتاری از حجت‌الاسلام و المسلمین حمیدرضا شاکرین 🔹طبیعت‌گرایی معرفت شناختی یکی از مبانیالحاد و علم‌­بسندگی معاصر است. در اینکه طبیعت‌گرایی معرفت شناختی چیست اتفاق نظری بین اندیشمندان وجود ندارد. 🔹دایره المعارف فلسفی اینترنت (IEP) طبیعتگرایی معرفت شناختی را رهیافتی به تئوری معرفت می‌­داند که بر کاربست روش‌ها، نتایج و نظریه­‌های علوم حسی تاکید می­‌کند.[۱] 🔹به گفته گالپارسورو طبیعت‌گرایی مساوی با علم­‌بسندگی و این باور است که در حوزه معرفت داوری جز علم وجود ندارد.[۲] 🔹بر این اساس “روش علمی و تجربی دوران مدرن، ما را در درک و دریافت‌های خود در باب عالم و آدم بسنده است.”[۳] پس همانگونه که جهان طبیعت بر اساس متد تجربى و علمى مورد مطالعه قرار مى گیرد، در شناخت انسان و جامعه، و دستیابى به روش‌هاى مدیریت و اداره امور سیاسى، اجتماعى نیز تنها منبع اتکاءپذیر دانش تجربى بوده، هر گونه منبع فراتجربى از اعتبار ساقط مى شود. لاجرم باید از هر گونه معرفت قیاسى و پیشینى[۴] یا آموزه هاى دینى و آزمون ناپذیر دست و دل شسته، عنان همه چیز را به دست دانش تجربی سپرد. 🔻لیکن این رویکرد از کاستی‌ها و آسیب‌هایی رنجور است از جمله: 1️⃣خودشکنی؛ از منظر معرفت­‌شناختی این سوال وجود دارد که اعتبار تجربه و به دنبال آن دانش تجربی بر چه اساسی استوار است؟ آیا اعتبار تجربه به تجربه است یا غیر آن؟ اگر ارزش آن وابسته به تجربه باشد، یعنی تجربه “الف” اعتبار خود را وامدار تجربه­ای مقدم بر خود یعنی تجربه “ب” است. آنگاه سوال می­شود که ارزش و اعتبار آن تجربه از کجا آمده است؟ از تجربه‌­ای دیگر یا به نحو پیشینی؟ اگر هر تجربه‌­ای وابسته به تجربه­ی دیگری مقدم بر خود باشد به تسلسل می­‌انجامد و در نتیجه هیچ تجربه‌­ای اثبات‌­پذیر نیست؛ مگر آنکه حکم به اصالت و اعتبار معرفت­‌شناختی تجربه به نحو ماتقدم شود و این خود حکمی فلسفی و فراتجربی است. از آنچه گذشت روشن می­شود که علم باوری رویکردی فلسفی، پیشینی، غیر علمی، غیر تجربی و خودشکن است. بدون شک این گزاره که تنها شناخت معتبر معرفت علمی است و تنها داور در حوزه معرفت دانش تجربی است، خود یک داوری و معرفتی علمی نیست؛ بلکه اعتبار انحصاری معرفت علمی را به صورت یک پیش­فرض مقدم بر تجربه می‌­پذیرد و در نتیجه به حکم خود مردود، فاقد اعتبار و خارج از عرصه معرفت است. 2️⃣ محدودیت‌­های علم: دانش تجربی اگر چه در توصیف روابط پدیده‌­های طبیعی و فرایندهای حاکم بر آنها توفیقات خوبی کسب کرده و بر توانایی‌های بشر در استفاده از مواهب طبیعی جهان موثر بوده است، در عین حال محدودیت‌های فراوانی هم دارد. از این جمله است: (۱) ناتوانی در تبیین نهایی جهان.[۵] (۲) فقدان توان توصیف ماهیت ذهنی تجربه[۶] (۳) نارسایی در تبیین اختیار و نسبت آن با جبر علی (۴) ناکامی در تبیین اخلاق و ارزش‌های متعالی انسانی. 🔹اموری از این قبیل از عهده علوم تجربی صرف خارج است، از این روی پیگلیوچی گستراندن علم به چنین حوزه‌­هایی را رویکردی معیوب دانسته که باعث می­‌شود علم از معنای اصلی خود تهی شده و از دو جهت برای علم زیانبار است: 🔸یکی به لحاظ درونی که درکی نادرست از علم و کاروبار علمی را سبب می­‌شود. 🔸دیگر از جهت بیرونی که اعتبار عمومی علم و درک عمومی از آن را مخدوش می‌­سازد. 🔹به نظر وی این مساله برای خود الحاد نیز زیان‌بار است، چرا که آن را از بن­مایه های فلسفی تهی کرده، علم را به جای فلسفه می­نشاند و بر تار عنکبوت لانه می‌­سازد.[۷] ➖➖➖➖➖➖➖➖➖ [۱] Internet Encyclopedia of Philosophy, Naturalistic Epistemology. [۲] Jose Ignacio Galparsoro, and Alberto Cordero, “Introduction: Naturalism and Philosophy”, in Jose Ignacio Galparsoro, and Alberto Cordero (eds.), Reflections on Naturalism, Rotterdam: Sense Publishers, 2013, p. 1. [۳] Haught, John (2006). Is Nature Enough? Meaning and Truth in the Age of Science, Cambridge, Cambridge University Press. P. 4-5. [۴]. A Priori. [۵] See: John Lennox: Can Science Explain Everything? [۶]See: Thomas Nagel, Mind and Cosmos: Why the Materialist Neo-Darwinian Conception of Nature is Almost Certainly False, Oxford: Oxford University Press, 2012, p. 18. [۷] See: Massimo Pigliucci, “New Atheism and the Scientific Turn in the Atheism Movements”, Midwest Studies in Philosophy, vol. 37, no. 1, September 2013, p. 142-153 🆔@meshkatnoor
چالشهای جریان طبیعت گرا.m4a
48.13M
💠نشست «چالشهای جریان طبیعت گرایی» 👤حمیدرضا شاکرین 🆔@meshkatnoor
🔶 مرکز آموزش های کاربردی دفتر تبلیغات اسلامی برگزار می کند: "دوره مجازی نقد و بررسی الحاد معاصر " اطلاعات بیشتر و ثبت نام در آدرس: 🌐 https://el.balagh.ir/doreh/6677
ارائه مجمع عالي حکمت 1400.11.6.mp3
13.3M
نشست علمی گروه فلسفه دین مجمع عالی حکمت رابطه ژن VMAT2 با اعتقاد انسان‌ها به خدا ارائه‌دهنده: حجت‌الاسلام منصور کثیری سه‌شنبه ۵ بهمن، ساعت ۱۹ 🆔@meshkatnoor
Davkinz.mp3
32.46M
💯🔊 🔸 صوت کامل کرسی بررسی انتقادی خوانش الحادی داوکینز از نظریه فرگشتی 🎙با حضور: 🆔@meshkatnoor
نگارش رساله دکتری .pdf
3.77M
🔺عنوان: نحوه برنامه ریزی، تدوین، نگارش و تکمیل ✅ فایل الکترونیکی این کتاب که در بهار 1400 در 350 صفحه منتشر شده است خدمت پژوهشگران محترم تقدیم می شود. 🆔@meshkatnoor
تکامل و آتئیسم- گفت‌وگویی در کلاب‌هاوس با حضور دکتر دانشور.mp3
39.53M
🎙 ✅ گفتگو در کلاب هاوس- کلاب سالن اندیشه 🔰موضوع: تکامل و آتئیسم 👤 با حضور دکتر یوسف دانشور نیلو (عضو هیئت علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی) 🗓 پنجشنبه، ۱۷ تیر ۱۴۰۰ 🕥 ساعت ۲۱:۳۰ کانال فلسفه دین اسلامی https://eitaa.com/Islamic_Philosophy_of_Religion/362
⬅️حکمت متعالیه و انقلاب اسلامی نشست بیست و سوم احیای متافیزیک و فلسفه در محیطهای علمی.mp3
45.43M
💥نشست احیای متافیزیک و فلسفه در محیطهای علمی 🎤ارائه دهنده: پروفسور مهدی 👤دبیرعلمی: دکتر سید جواد میر خلیلی 🆔@meshkatnoor
191205_0959_01_1کم حجم.mp3
25.12M
علمی 📌 موضوع: نقد انطباق نظریه تجرد نفس با آموزه های قرآنی ناظر به زندگی اخروی ✅ ارائه دهنده: جناب دکتر مهدی ذاکری دانشیار پردیس فارابی دانشگاه تهران 🕰زمان: سه شنبه 9 آذرماه در مجمع عالی حکمت اسلامی 🆔@meshkatnoor
جلسه ۲۲ الحاد معاصر- ابوالفضل ساجدی.mp3
27.12M
علمی 📌 موضوع: رابطه نظریه فرگشت و برهان نظم ✅ ارائه دهنده: دکتر حامد ساجدی 🕰زمان: مهر ماه 1400 🆔@meshkatnoor
فلسفه دین 1400.10.8.mp3
19.61M
علمی 📌 موضوع: هوش مصنوعی و تأثیر آن در آینده فلسفه دین ✅ ارائه دهنده: حجت الاسلام دکتر قائمی نیا عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 🕰زمان: چهارشنبه 8 دی ماه در گروه فلسفه دین مجمع عالی حکمت اسلامی با همکاری قطب فلسفه دین 🆔@meshkatnoor
فلسفه دین 1400.11.19.mp3
21.92M
نشست علمی گروه فلسفه دین مجمع عالی حکمت # موضوع : نقد و بررسی نظریه کامپیوتری ذهن از منظر فلسفه اسلامی ارائه‌دهنده: حجت‌الاسلام قاضوی سه‌شنبه 19بهمن 1400 🆔@meshkatnoor
نشست مجمع.pptx
2.46M
فایل نشست « نقد الحاد عملگرایانه ریچارد داکینز در کتاب توهم خدا »
دکتر دانشور - آینده‌پژوهی شبهه در قلمرو ترابط علم و دین[1].mp3
33.06M
«آینده‌پژوهی شبهه در قلمرو ترابط علم و دین» چهارشنبه 8 دیماه با حضور دکتر یوسف دانشور ؛ استادیار مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(رحمه الله) ( 5-6 دقیقه اول جلسه ضبط نشده است) 🆔@meshkatnoor
تبیین و نقد منشأ مغز اراده آزاد.pdf
3.39M
📝اسلایدهای بحث ✅تبین دیدگاه بنجامین لیبت ✅تحلیل حکمت متعالیه ارائه شده برای گروه فلسفه دین مجمع عالی حکمت اسلامی ارئه دهنده:‌ حمید محسنی ________________________ 🌐 کانال «نوروساینس و فلسفه ذهن»: https://eitaa.com/joinchat/2311520387Cb4166965da 🆔@Brain_Mind