eitaa logo
گاه نگاشته ها / علی رئیسی
168 دنبال‌کننده
375 عکس
69 ویدیو
581 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
جلسه 2 - 17-01-1399.mp3
29M
خارج کلام – کرونا و شرور_ مساله منطقی شر: استاد برنجکار جلسه دوم : 17 فروردین 1399 👇👇👇👇👇👇 کانال اطلاع رسانی برنامه های انجمن کلام اسلامی حوزه علمیه قم ایتا: https://eitaa.com/Islamic_theology تلگرام: https://t.me/Islamic_theology1
💥یادداشت محققانه در تبیین رابطه علم فیزیک مدرن و انکار ماوراء الطبیعه هفته‌نامه افق حوزه، ویژه‌نامه بهمن ماه با موضوع @rozaneebefarda
جغرافیای موضوعی کانال «گاه نوشته ها ومنتخبات» کانال گاه نگاشته ها...، مجالی است برای حقیر به جهت بازنشرمباحثی درموضوعات فلسفه،کلام اسلامی،فلسفه دین وکلام جدید،تاریخ اندیشه های کلامی،مذاهب وفرق،علوم مرتبط باحدیث شریف وقران پژوهی.... به صورت عمده دراین کانال با مواردزیرروبرو خواهید بود ۱-جدیدترین مباحث ومطالب بازنشر یافته در فضای مجازی درمضوعات فوق الذکر ۲-یاداشت های نگارنده که عمدتا درپاسخ به موضوعات اجتماعی روز وشبهات قلمی می شود ۳-بازنشرمقالات،سخنرانی ها ودرس گفتارهای اساتید برجسته علوم اسلامی وانسانی ۴-بازتاب دیدگاه هاونظرات مخاطبان درباره مطالب کانال یانگاشته های آنها درموضوعات مرتبط با اهداف کانال لینک کانال برای معرفی به دوستان👇👇 https://eitaa.com/joinchat/2678784004Cc1187cbe40
📚پشه و نمرود ( 1) 1️⃣ ویروس کرونا که در روزهای نخست، حداکثر یک بیماری اپیدمی مینمود، اکنون ابعاد وسیعتری یافته است. اندیشمندان پرشماری بر این باورند که این ویروس را نباید به یک اپیدمی گسترده تقلیل داد، بلکه تأثیرات آن بر نظم نوین جهانی آینده مشهود خواهد بود. این پدیده را میتوان نقطه عطفی در تاریخ بشر مدرن دانست که مرزی بین خود، گذشته و آینده اش تصویر میکند. اصطلاح «پساکرونا» زمانی میتواند معنای دقیق داشته باشد، که تحولات پیرامون این بیماری، ابعاد مختلف معرفتی و معناشناختی داشته باشد؛ تصویر جدیدی از انسان، جهان و معرفت ارائه کند و امتداد این نگرش در اقتصاد، سیاست و فرهنگ دنبال شود. همانگونه که جهان، پس از جنگ دوم چهره جدیدی از مناسبات سیاسی، اقتصادی و فرهنگی را شاهد بود، دوران پساکرونا نیز احتمالاً شاهد تحولاتی اینچنین خواهد بود. 2️⃣ درباره این پدیده، تحلیلهای مختلفی ارائه میشود، که برخی از آنها بر پایه گمانه زنی یا حدس است. اینکه این ویروس ماهیت ترور بیولوژیک دارد یا نه؟ و در صورت پاسخ مثبت آیا این حد از شیوع مورد قصد سازندگان بوده است یا نه؟ سؤالاتی است که برای یافتن پاسخ قطعی به آنها باید زمان و داده هایی بیشتری صرف شود. لکن این نوشتار فارغ از این سؤالات، دنبال تحلیل عام و مبتنی بر واقعیتی است که تنوع پاسخ های یادشده آن را متزلزل نسازد. 3️⃣ آنچه در شرایط فعلی به شکل قطعی قابل پیگیری است، ابطال مدعاهای جهان شمول تمدن مدرن است. گفتمان لیبرالیسم که با برچیده شدن مارکسیسم، خود را یگانه منجی تمدن بشری معرفی میکرد، و ایده پایان تاریخ را بر اساس جهان بینی خود طرح میکرد، اکنون در اداره نیازهای اولیه جوامع خویش دچار چالش شده است. 🔰مدعیات این تفکر درباره انسان، معنای زندگی، علم تجربی، دین، جهانی سازی، کرامت انسان، حقوق بشر، پیشرفت و توسعه، رفاه، مدیریت بحران و ... دچار تناقضات نظری و نقص در کارکرد است. این روزها زمان مناسبی برای مقایسه تئوریک و کارکردی گفتمان اسلام، لیبرالیسم و ... است. این مقایسه در ابعاد مختلف فلسفی، سیاسی، اقتصادی، حقوقی، سبک زندگی، انسان شناختی و ... قابل تصویر است و نیازمند تأملات نظری اندیشمندان حوزه های گوناگون است. این سلسله یادداشت درصدد پیشنهاد محورهایی برای پژوهش در چنین عرصه هایی است. ✅پی نوشت: نمرود را میتوان فراتر از یک شخص و مصداقی از یک تفکر دانست. همانگونه که پشه را نباید محدود به یک حشره انگاشت، بلکه مظهر تفوق اراده الهی در برابر طاغوت مادی و قدرتهای پوشالین است. 👤عبدالله محمدی عضو هیئت علمی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران https://eitaa.com/abmohammadi
📚پشه و نمرود (2) 🔰از جمله اضلاع مهم تمدن غرب جدید که در ماجرای کرونا باید مورد بازخوانی قرار گیرد، نظام اخلاقی آن است. نظامی که فراتر از توصیه ها و دستورات، متکی به تفسیر ما از معرفت، هستی و انسان است. برای نمونه فقط به برخی از مبانی مهم معرفت شناختی غرب جدید و پیامدهای آن در اخلاق اشاره میکنیم. ✅سوبژکتیویسم دکارتی و به طور کاملتر آن کانتی ، از ارکان رئیسی تمدن غرب جدید است. از واضح ترین تأثیر سوبژکتیویسم، ذهنی شدن مفاهیم مرتبط با واقعیات، از جمله ارزشهای اخلاقی بود که نتیجه آشکار این دیدگاه، نسبیت اخلاق است. اخلاق که روزگاری رابطه واقعی میان فعل و سعادت را جستجو میکرد در حد پسندها و ناپسندهای شخصی یا عرفی ، سلیقه ها و خوشایندها تنزل یافت. دیگر هیچ معیاری برای ارزیابی گزاره های اخلاقی وجود ندارد. هر انتخاب اخلاقی از نظر خود افراد معتبر و محترم است. ✳️از سوی دیگر نگرش پوزیتویستی که فقط گزاره های تحلیلی و آزمون پذیر را به رسمیت میشناخت، فاتحانه گزاره های دین و فلسفه را بیمعنا معرفی و در نتیجه مرجعیت معرفتی دین را انکار کرد. تغییر در مفهوم عقل و به زمین کشاندن عقل قدسی سبب تفسیر ناقصتری از عقل شد که در دهه های اخیر ، به خرد خودبنیاد موسوم گشت. اینهمه به انضمام انگاره بی رتباطی میان هست و باید، شکل گیری اخلاق سکولار و بی اعتنا به دین را دربرداشت و بسیاری، آن را از دستاوردهای فاخر قرون اخیر دانستند. مژده به رهایی اخلاق از تنگنای دین! ✳️رهاورد نگرش نسبی گرا به اخلاق، آن بود که دیگران را نباید قضاوت کرد، همگان را باید در آنچه اخلاقی میدانند آزاد گذارد و نسبت به انتخاب های اخلاقی دیگران که موافق رأی ما نیست، تساهل و تسامح داشت. اینها همه از افتخارات نگرش اخلاقی مدرن شمرده می شد. ❇️انتقادات نگرش های پست مدرن به مدعیات مدرنیسم، اخلاق را نجات نداد، بلکه آن را در مرحله جدیدتری وارد ساخت. انکار فراروایت و قواعد کلی در معرفت شناسی و روش شناسی، نظام اخلاقی را نیز در امان نگذاشت. نتیجه پست مدرنیسم، کثرت گرایی و انکار اصول قطعی بود و این امر به رسمیت شناختن هر نوع برداشت اخلاقی و پرهیز از ارزش داوری ها را به دنبال داشت. ❇️ویروس کرونا و اتفاقات اخیری که در جوامع غربی در حال رویدادن است، نظام اخلاقی غرب جدید، را در برابر آزمون مهمی قرار داده است. برای نمونه در هفته های اخیر «شماری از سالمندان مبتلا به کرونا به حال خود رها میشوند تا بمیرند، زیرا ایشان هزینه بیشتر و سود کمتری برای جامعه دارند.» ، «میان بیماران تبعیض برقرار است، برخی به سفارش از مقامات بالاتر، درمان جدی و گروهی دیگر از امکانات درمانی محروم میشوند» ، «برخی افراد اقدام به سرقت ماسک و تجهیزات پزشکی از مراکز درمانی میکنند» ، «کشوری محموله ماسک کشور دیگری را می دزدد»، «برخی افراد با آگاهی از ابتلای خود به بیماری، قرنطینه را رعایت نمیکنند و سبب بیمار شدن دیگر افراد میشوند» ، و ... 🔰اکنون نظامهای اخلاقی غرب مدرن و پست مدرن باید به این سوالات پاسخ دهند که آیا باز هم مدعی هستند این رفتارها از نظر خود افراد خوب بوده است؟ آیا هنوز هم هر انتخاب اخلاقی را روا میداند؟ آیا همچنان قضاوت کردن درباره کار کسی که محموله ماسک را دزدیده یا اکسیژن سالمندان را قطع کرده است، را ناروا میشمارند؟ آیا با این برخوردها نیز باید با تساهل و تسامح برخورد میکنند؟ اگر یکی از قربانیان از بستگان نزدیک ایشان باشد، هم با همین به اصطلاح بلندنظری! برخورد میشود؟ 📕اینها گوشه ای از تناقضات نظری و ناکارآمدی نظام اخلاقی غرب جدید است که داعیه نجات بشر را دارد. ادامه دارد... 👤عبدالله محمدی عضو هیئت علمی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران https://eitaa.com/abmohammadi
روش شناسی نقدمعنویت های صوفیانه به سه جهت باید امروزه به نقد معنویت های صوفیانه پرداخته شود. 1-حضور چراغ خاموش ویارگیری فعالانه آنها در مناطق مختلف کشور، به طور نمونه میتوان به حضور آنهادرشهرستان رودان(روستای کهنشوئیه )وبرخی از مناطق میناب وهمچنین در خود بندر عباس اشاره کرد 2-بهره برداری روشنفکرانی مانند دکتر سروش وشبستری از ادبیات صوفیانه واشعار آنها جهت نقد دستگاه فقاهت وحوزه های علمیه 3- رسوخ پنهانی سبک های تربیتی صوفیانه در زندگی فردی واجتماعی بسیاری از عوام وخواص. اما نکاتی چند درباب روش نقد تصوف؛ اولا.اصل مباحث معنوی رادرمقام نقد زیر سوال نبریم،تهی جلوه دادن تشیع از مباحث عرفانی ومعنویت باوجود دعای کمیل ،صحیفه سجادیه ومناجات شعبانیه و..... یک اشتباه راهبردی است ثانیا.در مقام مناظره.میان تصوف درمقام تعریف باتصوف درمقام تحقق خارجی تفکیک کنیم.آنها سعی می کنند باذکر تعاریفی از کتبی مانند کشف المحجوب هجویری واللمعع فی التصوف ابونصر سراج وعوارف المعارف سهروردی بهترین اوصاف رابه خود نسبت بدهند. درحالی که تصوف دربستر تاریخ هم در مقام اندیشه وهم در مقام عمل دچار آسیب های فراوانی گردیده است ثالثا.همیشه نقد رااز مبانی مهم تصوف مانند، رابطه عقل وشهود،معیار صحت مدعیات صوفیانه،تبیین مکاشفه،شهودوکرامت وتقسیم آنها به رحمانی و شیطانی،قطب گرائی، کثرت گرائی سلوکی،رابطه عرفان با سیاست واجتماع ،که از مهمترین مباحث مبنائی محسوب می شوند شروع کنیم.... رابعا.مهمترین فرقه های صوفی شیعی،رابشناسیم.بستر تصوف فرقه ای همیشه در میان اهل سنت بوده است وبعدها وارد شیعه شده است وشاید علت آن تفکیک میان جایگاه معنوی وجایگاه سیاسی باشد که دربستر تاریخ خلافت رخ داد،امری که درشیعه بخاطر حضور ائمه علیهم السلام. اتفاق نیفتاد ،امام علی علیه السلام جامع اضدادبود از عبادت واشک در دل شب تامردمیدان نبرد بودن در روز، امروزه دوفرقه نعمت اللهیه گنابادیه وذهبیه مهمترین فرق تصوف فعال شیعی هستند خامسا.به مهمترین شبهات آنها مانند همسان انگاری حسینیه وخانقاه وتاویل های روایات مذمت صوفیه آشنا شویم .پرداختن دقیق و تفصیلی به این مباحث مجال خاص خود می طلبد. درپایان چند کتاب ارزشمند ،برای اطلاع بیشتر از مباحث مجمل نوشته خدمت دوستان معرفی میشود1- درجستجوی عرفان اسلامی:.محمد تقی مصباح یزدی2-اصول ومبانی عرفان عملی: .دکتر احمد حسین شریفی.3.شاخصه های عرفان ناب شیعی.: دکتر محمد فنائی اشکوری4- جلوه حق:. آیت الله مکارم شیرازی.. تقدیم با مهر. شیخ رئیسی🌹 https://eitaa.com/joinchat/2678784004Cc1187cbe40
💠 دانشگاه باقر العلوم (علیه السلام)، نهاد واسط میان حوزه علمیه و دانشگاه است و از جمله دانشگاه های تخصصی در علوم انسانی اسلامی به شمار می آید. هر ساله، پایان نامه و رساله های دکتری توسط دانشجویان این دانشگاه -که عمده طلاب حوزه علمیه قم می باشند- نگاشته و دفاع می شود. 🔰 از طریق آدرس زیر به این آثار می توانید دسترسی داشته باشید: http://kms.bou.ac.ir/main-thesis/ @religionsience
مباحثات/ بازنشر پرونده به مناسبت 19 فروردین سالروز شهادت شهید محمدباقر صدر 🔹 گفت و گو با دکتر عبدالله نصری هرمنوتیک اجتهاد در آرای شهید صدر 🔻 http://mobahesat.ir/8107 /////////// 🔹 بر اساس روایت شیخ علی کورانی؛ حزب الدعوة، حزب نجفی‌ها 🔻 http://mobahesat.ir/5516 ////////// 🔹 در همایش «اندیشه سیاسی شهید صدر» بیان شد: از نگاه شهید صدر، دولت در متن دین و پدیده‌ای وحیانی است 🔻 http://mobahesat.ir/13915 ////////// 🔹 شهید سید محمدباقر صدر و طراحی نظام معرفتی اسلامی 🔻 http://mobahesat.ir/6962 ////////// 🔹 انديشه‌های حكمی و اجتهادی شهيد صدر منتشر شد 🔻 http://mobahesat.ir/1421 🔻🔻🔻 @mobahesatmagz
🕌دین پژوهی چیست و چرا مهم است؟ در این سخنرانی به معرفی رشته جدید دین پژوهی پرداخته ام. دلایل رشد نگرش های نوین و ضرورت به کار بردن آنها را در شناخت دین مورد بررسی قرار داده ام و در نهایت نقدی نسبت به آن مطرح کرده ام. این سخنرانی به دعوت انجمن علمی-دانشجویی دین پژوهی در سال 98 در دانشگاه ادیان و مذاهب برگزار شد. 📽 www.aparat.com/v/vXzPu
روزنامه عربی چاپ لندن: کرونا به مفهوم «جهان اول و سوم» پایان داد روزنامه العربی الجدید: 🔹همه‌گیری کرونا به دسته‌بندی‌هایی که اساس آن کشورهای پیشرفته بودند، پایان داده است. 🔹این ویروس با همه‌گیری خود نشان داد که فرقی میان این کشورها نیست چه در سطح بهداشتی و چه سطح اقتصادی. 🔹در بریتانیا، آمریکا و ایتالیا و دیگر کشورهای پیشرفته، اولویت درمان به کسی اختصاص داده شد که احتمال بیشتری برای زنده ماندن داشت. 🔹در این کشورها از پزشکان خواستند تا نقش خدا را ایفا کنند. 🔹ویروس کرونا بسیاری از خرافات‌ها و دروغ‌هایی که نظام بهداشتی اروپا و آمریکا را پوشانده بود، کنار زد. 🔹روشن شد که تجهیزات پزشکی در این کشورهای از دیگر کشورها در جهان سوم، چندان بهتر نیست. fna.ir/ewj7ly @Farsna
واقعا نکات جالبی دارد👆👆
46.66M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰سرنوشت کشتی تایتانیک نماد تمدن جدید و ویروس کرونا ✅کشتی بزرگ و معروف تایتانیک به نحوی باشکوه و مجلل ساخته شده بود و جلوه های پیشرفت بشر را نمایش می داد ؛ ولی این قصه با غرور کاذب برای سازندگان و مسافرانش به آنجا رسید که تایتانیک را شکست ناپذیر و بی عیب و نقص می دانستند ؛ لذا زمانی که در برخورد با صخره ای در هم شکست ، همه را مبهوت نمود ۰ در آخر هم می بینیم که نجات یافتگان به نیایش پرداخته و به حقارت بشر در برابر خالق خود اعتراف می کنند۰ 🔴تاینانیک ، امروز نماد همان "تمدن جدید" است که ظاهر باشکوه و مجلل آن تصور غیر قابل غرق شدن آن را برای مسافران و سازندگانش تداعی می نماید و ویروس کرونا همان صخره ای است که این تمدن ظاهرا بی عیب و نقص با آن برخورد نموده است ؛ شاید که بشر دوباره برای نجات خود به عظمت خالق و نیایش با او متذکر گردد۰ http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
شعبان و مسائل وجودی 🍀پیامبر اکرم (درود خدا بر او باد) ماه شعبان را ماه خود معرفی کرده¬اند. تعلق امری به پیامبر اعظم (درود خدا بر او باد) از سویی، حاکی از شکوه ماه شعبان است و از سوی دیگر، از رازآلود بودن و شگفتی این ماه خبر می دهد. از طرفی دیگر، عارفان، ماه شعبان را تمهیدی میدانند تا آینه دل به سمت و سوی خدای عالَم بچرخد و در رمضان میهمان حقایق شود. 🍀یکی از اعمالی که در ماه شعبان سفارش شده است روزه است بویژه در پنجشنبه ها. در روایت آمده است: در هر پنجشنبه از ماه شعبان آسمانها را زینت می کنند، سپس فرشتگان خطاب به خدا می گویند: کسانی را که در این روز روزه گرفتند بیامرز و دعای آنها را مستجاب کن. 🍀شگفتی دیگر این ماه، تبرکش به میلادهای باشکوه است؛ میلاد امام حسین علیه السلام، میلاد حضرت عباس، میلاد امام سجاد علیه السلام و میلاد امام عصر (عج). ملافتح الله کاشانی در منهج الصادقین درباره نیمه شعبان روایتی گزارش میکند که در آن آمده است: پیغمبر صلى الله علیه و آله فرمود: هر که نیمه شعبان‏ را زنده دارد هرگز نمیرد دلش و این شب است که به آهى گناهى مى‏آمرزند و به توبه‏ اى جریده محو مى‌کنند و به قیامى انعامى‏ مى‌فرمایند و به سجودى جودى اعطا مى نمایند منادیان از حضرت جبروت نداى دهند که ‏اى عاصیان، بیایید تا شما را بیامرزیم اى سرگشتگان، به راه باز آیید تا شما را به راه بهشت بریم. 🍀همچنین، یکی از رویه های نیکوی پاکان عالَم در این ماه، مناجات است. یکی از مناجات های باشکوه در ماه شعبان، مناجات شعبانیه است. این مناجات از امام علی علیه السلام است و امامان(ع) پس از ایشان نیز به قرائت این مناجات اهتمام داشته‌اند. 🍀این مناجات افزون بر خَلق انس با ملکوت عالَم، و آرامشی که در پی این انس می آید مشتمل بر رازها و نیازهای وجودی آدمی، آموزههای متعالی، و آداب دعا و استغفار است. مناجات شعبانیه مشحون از مسائل وجودی است. مسائل وجودی چون امید، ایمان، تضرع، اتحاد، انقطاع ووو. 🍀در مناجات شعبانیه میخوانیم:خدایا کمال گسستن از ماسوا و پیوستن به خودت را به من عطا کن و چشمان دلهایمان را به فروغ نظری که بدان تو را می بینند روشن کن تا چشمان دلهایمان حجابهای نور را دریده و به کانون عظمت برسد و ارواح ما به شکوه قدس تو درآویزد. خدایا من را از کسانی قرار ده که مخاطبشان قرار دادی و آنها اجابت کردند، به آنها عنایت کردی پس در برابر جلالت مدهوش شدند و با آنها در نهان سخن گفتی و آنها در آشکار، برای تو کار کردند. حلول ماه با شکوه شعبان بر شما مبارک عبدالله صلواتی ششم فروردین نود و نه لینک ورود به این کانال: https://t.me/hekmat_salavati
♻️غفلت از امام عصر(عليه السلام) 🔻معمولاً ما از اين كه امام زمانمان غايب است و از زيارت او محروم هستيم كمبودى احساس نمى‌كنيم؛ نان و آبى مى‌خواهيم كه فراهم است، مسائل دينى خود را نيز از علما و مجتهدان مى‌پرسيم. با اين وجود، چه نيازى به امام عصر سلام الله عليه داريم؟! چرا احساس كمبود نمى‌كنيم؟ چرا از غيبت ايشان نگران نيستيم؟ دليل اين مسأله غفلت و ضعف ايمان ماست؛ نه اينكه واقعا نياز نداريم، نياز داريم ولى آن را درك نمى‌كنيم. توجه نداريم كه به چه بلايى گرفتار شده ايم؛ بلايى كه با دست خود براى خود ايجاد كرده ايم. رفتار ناشايست مردم و ناسپاسى نسبت به وجود ائمه اطهار عليهم السلام، منشأ غيبت امام زمان(عليه السلام) شده است. آيا اين اختلافاتى كه در گوشه و كنار جامعه اسلامى به چشم مى‌خورد بلا نيست؟🔻 منبع؛بر درگاه دوست،آیه الله مصباح یزردی
📿 اعمال شب نیمه شعبان: (شب قدر اهل بیت علیهم السلام) ــــــــــــــــــــــــــــــــ امام باقر علیه‌السلام در روایتی فرمودند: این شب پس از شب قدر برترین شب هاست. در این شب خدا فضل خود را بر بندگان سرازیر می‌کند، و آنان را به بخشش و کرم خویش می‌آمرزد، پس در تقرّب جستن به سوی خدای تعالی در آن بکوشید، که آن شبی است که خدا به ذات مقدّس خود سوگند یاد کرده، که سائلی را از درگاه خویش با دست خالی بازنگرداند مادام که انجام معصیتی را درخواست نکند، و شب نیمه شعبان شبی است که حق تعالی آن را برای ما قرار داد و در عوض شب قدر که آن را مخصوص پیامبر صلی اللّه علیه و آله فرمود، پس در دعای و ثنا بر خدای تعالی کوشش کنید... ــــــــــــــــــــــــــــــــ 1⃣ غسل (باعث تخفیف گناهان است) 2⃣ احیا و شب‌زنده داری به دعا و نماز و استغفار (در روایت آمده: هرکه این شب را به رازونیاز و عبادت بپردازد دل او نمیرد در روزی که دل‌ها بمیرند) 3⃣ افضل اعمال این شب: زیارت امام حسین علیه‌السلام (کمترین حد زیارت آن حضرت این است که بر بالای بامی برآید و به جانب راست و چپ نظر کند، سپس سر به جانب آسمان برآرد، و با این کلمات حضرت را زیارت کند: السَّلامُ عَلَیْکَ یَا أَبَا عَبْدِ الله السَّلامُ عَلَیْکَ وَ رَحْمَةُ اللَّهِ وَ بَرَکَاتُهُ) 4⃣ خواندن ادعیه ، زیارات و نمازهای مخصوص این شب: زیارت امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف که شیخ طوسی و سید بن طاووس نقل کرده اند، دعای امام صادق علیه‌السلام در شب نیمه شعبان، دعای کمیل، صلوات شعبانیه امام سجاد علیه‌السلام، دعای رسول خدا صلی الله علیه و آله در شب نیمه شعبان، نماز مخصوص شب نیمه شعبان که بعد از نماز عشا باید بخواند، سجده های رسول خدا ، نماز جعفر طیار و.... (همه این اعمال در مفاتیح الجنان ذکر شده است) 5⃣ هر یک از این اذکار را صد مرتبه بگوید: «سبحان الله» ، «الحمد لله» ، «الله اکبر» ، «لا اله الاّ الله» تا خدای تعالی همه گناهان گذشته او را بیامرزد، و حاجتهای دنیا و آخرت او را برآورد. 📚 مفاتیح الجنان، اعمال شب نیمه شعبان
. 👈هدیه کانال مشاوره پایان نامه و مقاله نویسی لطفا با آدرس کانال برای دیگران بفرستید .دسترسی آزاد به متن کامل پایان نامه ‌های دیجیتال کتابخانه آیت‌الله العظمی بروجردی امکان جستجوی آزاد، رایگان و مشاهده متن کامل پایان نامه های حوزوی و دانشگاهی موجود در کتابخانه آیت الله بروجردی در هر نقطه از جهان فراهم شد. بخش کتابخانه دیجیتال کتابخانه آیت الله العظمی بروجردی مشتمل بر قالب های اطلاعاتی متنوعی است. یکی از این قالب های اطلاعاتی، پایان نامه های حوزوی و دانشگاهی موجود در این کتابخانه می باشد. در حدود 6000 عنوان پایان نامه ‌ حوزوی به زبان عربی و فارسی در موضوعاتی چون «قرآن و حدیث، فقه، اصول و رجال، تاریخ، اقتصاد اسلامی، خانواده و مشاوره، علوم سیاسی، علوم اجتماعی و جامعه‌شناسی» به صورت دیجیتال در دسترس کاربران قرار دارد. همچنین حدود 1000 عنوان پایان ‌نامه عربی حوزوی از سایر کشورهای اسلامی موجود در این مجموعه نیز در دسترس کاربران قرار گرفته است. کتابخانه آیت الله بروجردی در راستای تسهیل فرایند پژوهش و کمک به پژوهشگران امکان جستجوی رایگان و آزاد (بدون نیاز به نام کاربری و رمز عبور) را برای همه افراد عضو و غیر عضو این کتابخانه در هر نقطه ای از دنیا فراهم کرده است. کاربران می توانند با مراجعه به سایت کتابخانه و جستجو در نرم افزار کتابخانه که در صفحه اصلی سایت قرار دارد، در همه پایان نامه های این کتابخانه جستجو کرده و متن کامل همه پایان نامه ها را بدون محدودیت مشاهده کنند. http://www.blib.ir/libportal/tabid/461/Default.aspx . ‌ •┈┈••✾••┈┈• 🆔 @mtfalsafeh
خدا و دين در انديشة هگل/ دكتر محمد لگنهاوزن / مترجم: منصور نصيري | معرفت فلسفي http://marefatfalsafi.nashriyat.ir/node/265
نگاه تاریخی به دین در فلسفة هگل http://journal.philor.org/article_224.html
وجه اومانیستی فلسفه هگل https://jop.ut.ac.ir/article_11329.html
دیالکتیک تثلیث در رابطه سکولار خدا و جهان http://phm.znu.ac.ir/article_32201.html
هدایت شده از تاملات
4515-fa-mahdaviat-dar-andishe-motofaker-shahid-morteza-motahari.pdf
475.6K
📘 دانلود pdf کتاب | مهدویت در اندیشه شهیدمطهری (ره) نویسنده: محمود اباذری ناشر انتظار سال چاپ: ۱۳۸۳ 🔹مشخصه ها و ويژگي هاي جامعه مهدوي 🔹وضعيت قبل از ظهور؛ 🔹وضعيت بعد از ظهور؛ 🔹ضرورت تحقق چنين جامعه اي ؛ 🔹قانونمندي تاريخ ؛ تكامل تاريخ و جامعه واحد جهاني ؛ 🔹انتظار؛ انتظار ويرانگر؛ انتظار حقيقي و وظيفه منتظران ⚜ @taammolat74