🔴 شهید سردار علی زاهدی در دو تصویر
سمت چپ: صبح جمعه ی هفته قبل
سمت راست: امروز در گلستان شهدای اصفهان
ایشان بین مزار شهید خرازی و شهید ردانی پور ایستاده و دعا میکند،
همانجایی که امروز دفن شد.
ضمنا رهبر معظم انقلاب عباشون رو دادند که روی کفن وی بگذارند.
کانال #منطق_بلیغ👇👇👇
https://eitaa.com/joinchat/797376683C55ecb6194e
چیزی که باعث غرق شدنت میشه افتادن توی آب نیست!
موندن زیر آب و بالا نیومدنه...
مراقب باشیم تو اشتباهات خودمون نمونیم🚫🚫
#تلنگر
کانال #منطق_بلیغ👇👇👇
https://eitaa.com/joinchat/797376683C55ecb6194e
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فیلمی از حرم مطهر حضرت معصومه س
در حدود یکقرن پیش(۱۳۰۶)
کانال #منطق_بلیغ👇👇👇
https://eitaa.com/joinchat/797376683C55ecb6194e
💯👌 این یادداشت را حتماً بخوانید...
◽️ تجربه نزدیک به مرگ، توهم یا واقعیت؟
🔸 نوشتاری از حجت الاسلام دکتر #حمیدرضا_شاکرین مدیر گروه منطق فهم دین پژوهشگاه؛
🔹از جمله نشانههای واقعی بودن یک تجربه تاثیرات عینی و عملی آن بر تجربهگر است. از طرف دیگر آنچه در میان تجربهگران پیشامرگی مشترک است، تحول عمیق روحی و شخصیتی و معنویتگرایی آنان پس از این تجربهها است.
➕ شماری از این تجربهگران ابتدا فاقد ایمان و باورهای دینی بوده و پس از تجربه تغییرات اساسی در باورها، منشها و رفتارهای خود بروز داده و به عقاید دینی در باب حیات پس از مرگ و لزوم درستکاری و پاکزیستی برای سعادت جاودن ایمان آورده و در شیوه زندگی خود تغییرات مثبتی را پدیدآوردهاند....
🔍متن کامل یادداشت را اینجا بخوانید👇
🌐 iict.ac.ir/tajrobehgar
#یادداشت
#زندگی_پس_زندگی
🆔 @iictchannel
سؤال: 👇
آیا هر مکان و یا هر شئ کثیف و آلوده مانند حمام، دستشویی و یا سطل زباله و... نجس است؟
پاسخ:👇
هر کثیفی، نجس نیست. به عبارت دیگر، هر مکان و یا هر شئ کثیف، نجس نیست؛ مگر اینکه در آن مکان یا شئ آلوده، عین نجاست را با چشم خود ببینیم، لذا چون عین نجاست را ندیدهایم، پاک است ولی بهداشتی نیست.
کانال #منطق_بلیغ👇👇👇
https://eitaa.com/joinchat/797376683C55ecb6194e
🔸 فراخوان مقالات همایش ملی منطق فهم دین(مدل ها و نظریه)
🔰 محورهای همایش:
🔳 محورهای کلی و کلان:
نظریه ابتناء و مدل اجرایی آن
مدل الگوریتمی (الگوریتم اجتهاد)
🔳 محورهای خرد و جزئی:
➖ تبیین نظریه / مدل
➖ فلسفه و مبانی نظریه / مدل
➖ خاستگاه نظریه / مدل (تبارشناسی و ریشهکاوی نظریه)
➖ آسیبشناسی نظریه / مدل
➖ مصدر و مستندات نظریه / مدل
➖ کلیات و ساختار نظریه / مدل
➖ قواعد اساسی نظریه / مدل
➖ فرایند فهم بر پایه نظریه / مدل
➖ قلمرو کاربرد نظریه / مدل (عقائد، احکام، اخلاق، علم دینی و...)
➖ کارکردها و دستآوردهای نظریه / مدل
➖ بررسی تطبیقی نظریه مورد بحث با دیگر نظریه / مدل در باب فهم دین
➖ مدلهای کاربردی نظریه / مدل
📅 مهلت ارسال اصل مقالات:
پایان تیرماه ۱۴۰۳
🗓 برگزاری همایش:
زمستان سال ۱۴۰۳
📥 ارسال مقالات به ایمیل: mfd@iict.ac.ir
📲 کسب اطلاعات بیشتر:
تماس با شماره ۰۹۳۰۸۶۹۹۳۷۵ (ساعت ۱۵ تا ۱۸)
یا ارتباط از طریق پیامرسان ایتا
🔍 ادامه را بخوانید👇
🌐 iict.ac.ir/h-manteghdin
#همایش
#فراخوان_مقاله
#منطق_فهم_دین
🆔 @iictchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مثال ماده و صورت (هیئت) به روایت تصویر:
کانال #منطق_بلیغ👇👇👇
https://eitaa.com/joinchat/797376683C55ecb6194e
🍂 Finally, the children of Gaza can have a peaceful sleep tonight. 😞
🍂 سرانجام، کودکان غزه امشب میتوانند یک خواب آرام داشته باشند.
🍂 برای اولین بار از هفتم اکتبر آسمان غزه به دلیل حمله ایران به اسرائیل، از پهپادها و جنگندههای اسرائیلی خالی شده است...
کانال #منطق_بلیغ👇👇👇
https://eitaa.com/joinchat/797376683C55ecb6194e
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
چوب خدا به روایت تصویر😊
کانال #منطق_بلیغ👇👇👇
https://eitaa.com/joinchat/797376683C55ecb6194e
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فریاد «لبیک یا خامنه ای» در فلسطین 😍
📌 پیشنهاد میکنم لطفاً این دو دقیقه را تا انتها ببینید؛ به ویژه ۳۰ثانیه پایانی را از دست ندهید.
⭕️ این تصاویر متعلق به الخلیل در کرانه باختری است.
کانال #منطق_بلیغ👇👇👇
https://eitaa.com/joinchat/797376683C55ecb6194e
▫️کتاب مبانی معرفت شناختی علوم انسانی از منظر قرآن کریم
🔰 توسط #سازمان_انتشارات پژوهشگاه و به قلم دکتر رمضان علی تبار فیروزجانی در گروه منطق فهم دین پژوهشگاه منتشر شد.
🔹 مبانی معرفتشناختی، تمامی تصورات و تصدیقاتیاند که فهم و قبول مسائل آن علم، متوقف و مبتنی بر آنهاست و داوریها، موضعگیریها و سایر فعالیتهای علمی و معرفتی در این علوم، بر اساس آن شکل میگیرند. این مبانی اعم از مبادی بدیهی و نظری، مبادی فرادانشی و فرامسألهای است که در ارکان مختلف علوم انسانی؛ اعم از غایت، هدف، موضوع، روش و امثال آن، نقش دارند. از جمله تأثیرات مبانی، نقش آنها در ماهیت و هویت علم است و بر پایه آن، علم به دینی یا سکولار تبدیل خواهد شد.
➕ علوم دارای عناصر و مولفه هایی اند که طبق آن ها، متصف به دینی یا سکولار بودن می شوند، از جمله آنها مبانی و پیش انگاره ها است ، مراد از مبانی، پیش فرض ها و پیش انگاره هایی است که علوم،نظریه ها و مسائل علمی، بر آن مبتنی اند و داوری ها، موضع گیری ها و سایر فعالیت های علمی بر اساس آنها شکل می گیرد.
🔍 اطلاعات بیشتر👇
🌐 iict.ac.ir/marefat
#معرفی_کتاب
🆔 @iictchannel
کانال #منطق_بلیغ👇👇👇
https://eitaa.com/joinchat/797376683C55ecb6194e
✍️شمّه اى از اعجاز قرآن كريم💐🌺
آیا می دانستید آيات سوره ى بقره، آل عمران و ديگر سوره هايى كه داراى حروف مقطعه مى باشند داراى خصوصيّات ويژه اى هستند.
اولا: اين سوره ها يكجا نازل نشده اند بلكه نزول برخى از آنها چندين سال طول كشيده است.
ثانیا: معمولاً چنين نبوده كه ابتداءً پيامبر بيايد و قسمتى از يك سوره را براى مردم بخواند بلكه حادثه اى رخ مى داد يا سوالى از پيامبر مى شد و آياتى چند، متناسب با آن اتّفاق يا سوال بر آن حضرت نازل مى شد و آن حضرت مى فرمود اين آيات، آيات چندم فلان سوره است. پس با اين اوصاف پيامبر نمى توانست كلمات و حروف سوره ها را طبق يك حساب ويژه تنظيم نمايند
🌹 در حالى كه در سوره هايى كه حروف مقطّعه دارند، حساب و نظم شگفتى وجود دارد:
✍️در سوره ى بقره كه با «الم» شروع شده بيشترين حرفى كه به كار رفته الف است و بعد از آن، حرف لام از بيشترين فراوانى برخوردار مى باشد و در رتبه ى سوم حرف ميم واقع شده است. در سوره ى آل عمران هم كه با الم آغاز شده اين ويژگى مشاهده مى شود.
✍️در سوره ى اعراف كه با «المص» شروع شده بيشترين حرف الف و در رتبه دوم لام، در رتبه ى سوم ميم و در رتبه ى چهارم صاد است. در ديگر سوره هاى قرآن هم كه حروف مقطّعه دارند اين خصوصيّت جارى است.
حال كيست كه بگويد الم يا كهيعص و بعد سخنانى بر اساس اتّفاقات روزمرّه و سوالاتى كه از او مى شود بگويد و آن سخنان كنار هم گذاشته شوند و كتابى درست شود و با كمال شگفتى ببينيم كه هنگام شمارش حروف آن، الف مقام اوّل، لام رتبه ى دوم و ميم جايگاه سوم را به خود اختصاص مى دهد و براى اين كه اين شبهه پيش نيايد كه اين امر اتّفاقى بوده است اين كار را در 26 سوره ى بزرگ و با چهارده حرف از بيست و هشت حرف عربى انجام دهد.؟! اگر كسى هست كه بتواند چنين كارى را بكند بسم الله.
البته لزومى هم ندارد كه مدّعى، مثل قرآن كريم حرف حسابى بزند بلكه با اين مشخّصات حتّى چرنديّات هم سرهم كند قبول است. همچنين لزومى ندارد كه به زبان عربى باشد كه بلكه به هر زبان باشد مى پذيريم.
کانال #منطق_بلیغ👇👇👇
https://eitaa.com/joinchat/797376683C55ecb6194e
✅مضرات فرد حقیر و بیارزش مثل بخیل در زندگی انسان!
🔹استاد رياضی در وقتِ خارج از درس، گفت:
اعداد کوچکتر از یک، خواص عجیبی دارند
شاید بتوان آنها را با انسانهای بخیل مقایسه کرد
مثلا عدد (0.2 = دو دهم) !!!
وقتی در آنها ضرب میشوی یا میخواهی با آنها مشارکت کنی، تو را نیز کوچک میکنند.
3×0.2=0.6
وقتی میخواهی با آنها تقسیم شوی یا مشکلاتت را با آنها تقسیم کنی و بازگو کنی، مشکلاتت بزرگتر میشوند.
3÷0.2=15
وقتی با آنها جمع میشوی و در کنار آنها هستی مقدار زیادی به تو اضافه نمیشود و چیزی به تو نمی آموزند.
3+0.2=3.2
و اگر آنها را از زندگی کم کنی چیز زیادی از دست نداده ای !!!
3-0.2=2.8
زندگی ارزشمندِ خودتان را بخاطر آدمهای کوچک و حقیر، بی ارزش نکنید!
کانال #منطق_بلیغ👇👇👇
https://eitaa.com/joinchat/797376683C55ecb6194e
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
این چهره نورانے ڪه مے بینید،
"عباس ڪیشوانه" است ڪه خاندان او حدود ۴۵۰ سال است نسل در نسل، ڪليددار حرم حضرت ابوالفضل العباس سلام الله عليه بوده اند.
او در این فیلم با لهجه شیرین خود به زبان فارسے فقط ✌️ توصیه به شیعیان دارد!
۲ توصیه اۍ ڪه در صورت اجرا، خیر دنیا و آخرت ما تضمین مے شود!!
کانال #منطق_بلیغ👇👇👇
https://eitaa.com/joinchat/797376683C55ecb6194e
عملیات وعدۀ صادق.mp3
5.61M
📣 خیلی فوری
💫🌷حاج آقا #محسن_عباسی_ولدی
🚀🚀🚀عملیات #وعده_صادق
✅پانزده نکته در پانزده دقیقه
📌حالا که دشمن جنگ رسانهایش
رو دربــارۀ ایــن عملیــات شــروع کرده
💫🌹تــــــو هم #رزمنده_جهاد_تبیین باش
و بـا گوش دادن به این صوت خودت
رو مسلح کن!
🥀🤍خیلیها نیاز به دونستن این نکــــــات
دارند از #انتشار_حداکثری این صوت
دریغ نکنید!
کانال #منطق_بلیغ👇👇👇
https://eitaa.com/joinchat/797376683C55ecb6194e
تصویری بسیار نادر از حرم نبوی و بقعه ائمه بقیع (به مناسبت هشتم شوال، سالروز تخریب قبور ائمه بقیع علیهمالسلام)
🔹در سالهای دور وهابیون عربستان، عکس انداختن را شرک میدانستند و همین امر باعث شده بود که عکاسان امکان تصویربرداری از مدینه منوره را نداشته باشند؛ تا اینکه در سال ۱۲۵۹ شمسی (۱۴۴ سال قبل) محمد صادق بیگ، مهندس و نقشهبردار ارتش مصر به حج رفت و برای نخستینبار در تاریخ عکسهایی از مدینه و مکه را تهیه کرد.
🔹او یک سال بعد عکسهای خود را به سومین کنفرانس بینالمللی جغرافیدانان در ونیز برد و مدال طلای این کنفرانس را به دست آورد. تصویر تهیه شده توسط محمد صادق بیگ از سمت شمال غربی شهر مدینه به سمت جنوب شرقی و از بیرون حصار شهر گرفته شده است. تقریبا در وسط تصویر گنبد مسجدالنبی و بارگاه مطهر پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله قرار گرفته و در سمت چپ آن و در میان دو مناره حرم نبوی، حرم مطهر ائمه بقیع است.
🔹این عکس در حدود سال ۱۲۵۹ شمسی گرفته شده و حدود ۴۶ سال بعد یعنی در ۳۱ فروردین ماه سال ۱۳۰۵ شمسی، حرم مطهر ائمه بقیع توسط وهابیون تکفیری تخریب و با خاک یکسان شد. در پایین تصویر و در سمت چپ، امضای محمد صادق بیگ با عنوان (sadiq bey) دیده میشود. به تواضع معمارانهی سایر ابنیه شهر در برابر حرم مطهر نبوی و بقعه ائمه بقیع (که در مدینه معاصر دیگر هیچ نشانی از آن دیده نمیشود) عنایت بفرمایید. تواضعی که تجلی کالبدی و معمارانه این آیه بود: "يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنوا لَا تَرْفعُوا أَصْوَاتَكُمْ فَوْقَ صوْتِ النَّبِی" (حجرات/۲).
https://eitaa.com/joinchat/797376683C55ecb6194e
دنیای افقی یا عمودی؟!
☘️ شما اگر سیبی را افقی و به سمت مقابل پرتاب کنید، هرگز به سمت شما باز نمی گردد. اما اگر همین سیب را مستقیم و به سوی آسمان پرتاب کنید دیر یا زود به خود شما باز می گردد.
یادمان باشد خداوند دنیا را
افقی نیافریده، بلکه کاملاً عمودی است.
پس آدم ها هر چه می کنند
به خودشان باز می گردد.
📖«كُلُّ نَفْسٍ بِمَا كَسَبَتْ رَهِينَةٌ»
🔸آیه ۳۸ سوره مدثر
کانال #منطق_بلیغ👇👇👇
https://eitaa.com/joinchat/797376683C55ecb6194e
🗣این کاریکاتور نشریه انگلیسی Punch هست که ایران زیر سایهی شیر (بریتانیا) و عقاب (آمریکا) و خرس (شوروی) قرارگرفته و در ۳ دسامبر سال ۱۹۴۵ چاپ شده،
بعد از ۸۰ سال الان همین سه تا کشور به ایران التماس میکنن تا تنشها رو کمتر کنه!
#ایران_قوی
کانال #منطق_بلیغ👇👇👇
https://eitaa.com/joinchat/797376683C55ecb6194e
خاستگاه و مبادی شبهات علم دینی
رمضان علی تبار
دانشیار پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
چکیده
امروزه در حوزه علم دینی، شبهات مختلفی، رواج یافته است. این شبهات که امکان، مطلوبیت و ضرورت علم دینی را نشانه رفته است، ریشه در تلقی و نوع نگاه به دین، علم و معرفت دینی دارد. بر پایه اختلاف نگاهها در زمینه علم دینی، رویکردها و دیدگاههای مختلفی شکل گرفته است. این رویکردها در چند محور کلی؛ نظیر «نقل محور» (نصبسند)، تجربهمحور، مبناگرا، اجتهادمحور و امثال آن، قابل تقسیماند. در نقلمحوری، اصالت به آموزههای نقلی داده میشود. این رویکرد، در میان موافقان و مخالفان علم دینی، طرفداران زیادی دارد. بیشتر منکران و مخالفان علم دینی، به دلیل نقلمحوری در معرفت دینی و تجربهگرایی در معرفت علمی (انحصار دین به نقل و علم به تجربه) از اساس با امکان، مطلوبیت و ضرورت علم دینی مخالفت میورزند؛ لذا شبهات زیادی را حوزه علم دینی طرح و رواج دادند. مقاله حاضر با روش تحلیلی-انتقادی به خاستگاه و مبادی شبهات علم دینی خواهد پرداخت. از مهمترین یافتههای مقاله این است که خاستگاه و مبادی اصلی شبهات علم دینی، ریشه در نوع دینشناسی، علمشناسی و روششناسی دارد.
متن کامل مقاله👇👇👇
https://www.shobhepajouhi.ir/article_176877.html
کانال #منطق_بلیغ👇👇👇
https://eitaa.com/joinchat/797376683C55ecb6194e
🔴اگر "یک انسان" دستش را بدهد تا صورتش را جراحی کند؛ آیا شما صورت او را تحسین خواهید کرد؟
قطعا خیر
اگر کسی چشمش را بدهد تا قدش را بلند کند آیا شما قد او را تحسین خواهید کرد؟
قطعا خیر
اگر کسی روانش را نابود کند تا موهایش را زیبا کند آیا شما موهای زیبایش را تحسین میکنید؟
قطعا خیر
پس موقع بررسی یک دستاورد باید هزینه آن را حساب کنیم و اگر هزینه غیرمنطقی بود قطعا آن دستاورد را "دستاورد" نمینامیم حتی اگر در ظاهر آوردهای داشته باشد.
ممکن است کشوری تمام ارزشها را نابود کند تا بازارش رونق پیدا کند. (کشورهای غربی)
ممکن است کشوری فرهنگش را نابود کند تا اقتصاد گردشگریاش رونق پیدا کند. (امارات)
ممکن است کشوری آبرویش را نابود کند تا نفت ارزان داعش را بخرد. (ترکیه)
ممکن است کشوری استقلالش را نابود کند تا صادراتش رونق پیدا کند. (کره و ژاپن)
ممکن است کشوری رای و نظر و مشارکت مردم را نابود کند تا اقتصاد نفتیاش رونق پیدا کند.
(دیکتاتوری سعودی)
ممکن است کشوری ظلم کند، استثمار کند، استعمار کند و... تا قدری ثروت کسب کند. (آمریکا و انگلیس و فرانسه و...)
ممکن است کشوری سلاح بفروشد برای کشتن کودکان تا GDPاش بالا رود. (آمریکا)
کشوری که بتواند بدون حراج استقلال و عزت و فرهنگ و آبرو و انسانیت و... به دستاوردهای اقتصادی برسد کجاست بهجز ایران؟
هر کس هنگام مقایسه اقتصاد ایران با سایر کشورها، هزینههایی که آن کشورها دادهاند را در نظر نگیرد، خواسته یا ناخواسته در حال فریبدادن شماست.
کانال #منطق_بلیغ👇👇👇
https://eitaa.com/joinchat/797376683C55ecb6194e
برای ما هر دو مریم قابل احترام هستند ولی وقتی رسانه های خارجی و داخلی #مریم_میرزاخانی را #بولد و #مریم_کوچکی_نژاد را #بایکوت میکنند به این نتیجه میرسیم که برای آنها #نخبگی مهم نیست بلکه نخبه بی #حجاب مهم است وگرنه مریم کوچکی نژاد هم استاد دانشگاه نورت وسترن آمریکا ودانش آموخته دانشگاه صنعتی شریف جزو ۴۰ دانشمند برتر زیر ۴۰ ساله دنیا است ولی کسی او را نمیشناسد و یا خانم دکتر #سهیلا_سامی شاگرد پروفسور سمیعی که در ۲۸ سالگی ۵۰۰ عمل موفق مغز انجام داده است را کسی نمیشناسد چون این ها #حجاب دارند و غرب نمیخواهد زن محجبه را موفق نشان بدهد.
رسانههای غرب و غربگرایان، تلاش! میکنند بگویند خانم محجبه نمیتواند به مراحل عالی تحصیلی و... برسد.
کانال #منطق_بلیغ👇👇👇
https://eitaa.com/joinchat/797376683C55ecb6194e
گونهشناسی فلسفه دین و طبقهبندی آن (از اقسام رایج تا رویکردهای مطلوب)
نوع مقاله : مقاله پژوهشی
رمضان علی تبار
دانشیار ،گروه منطق فهم دین، پژوهشکده حکمت و دین پژوهی ،پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی،قم، ایران.
چکیده
فلسفۀ دین به مثابۀ دانش مستقل، به لحاظ موضوع، ماهیت، رویکرد و هویت، به اقسام مختلفی قابل طبقهبندی است. این مسئله دربارۀ فلسفۀ دین موجود و مطلوب صادق است. فلسفۀ دین رایج، هم به لحاظ موضوع و هم به لحاظ رویکردی، اقسام مختلفی دارد و به شکلهای مختلف، قابل طبقهبندی است. فلسفۀ دین مطلوب نیز به لحاظ گسترۀ موضوع و مسائل، قابل تقسیم است. مقالۀ حاضر در مقام گردآوری از روش کتابخانهای و به لحاظ ماهیت، از روش عقلی به برخی طبقهبندیها و اقسام رویکردهای مهم در فلسفۀ دین میپردازد. از یافتههای این پژوهش، میتوان به اقسام فلسفۀ دین به لحاظ پیشینی و پسینی، به لحاظ قلمرو موضوعی، به لحاظ گرایشها و رویکردها اشاره کرد. یافتۀ دیگر، اینکه فلسفۀ دین موجود، به لحاظ موضوع (دین) به رغم ادعای جهانشمولی، ناظر بر همۀ ادیان نیست؛ بلکه بیشتر ناظر به دین مسیحیت است و به لحاظ هویتی نیز، امری خنثی و بیطرف نیست؛ بلکه دانشی جهتدار و هویتمند است و بر این اساس، به رویکردهای مختلفی نظیر الحادی، انتقادی، تحلیلی، هرمنوتیکی، فمینیستی و امثال آن، طبقهبندی میشود.
کلیدواژهها
فلسفۀ دین گونهشناسی اقسام فلسفۀ دین فلسفۀ دین رایج فلسفۀ دین مطلوب
مجله فلسفه تطبیقی:
https://cph.samt.ac.ir/article_710559.html
کانال #منطق_بلیغ👇👇👇
https://eitaa.com/joinchat/797376683C55ecb6194e
⭕️ پیمان سعدآباد بین ایران، ترکیه، عراق و افغانستان در سال ۱۳۱۶
🔻طبق این پیمان رضاخان؛
۸۰۰ کیلومترمربع اراضی مرغوب کوه آرارات به ترکیه،
۳ هزار کیلومترمربع دشت ناامید به افغانستان،
و اروند رود را به عراق داد!
کانال #منطق_بلیغ👇👇👇
https://eitaa.com/joinchat/797376683C55ecb6194e