فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🍂 دست خالی نباشیم!
▪️امیرالمؤمنین علیهالسلام در فرمایشی که در نهجالبلاغه دارند، میفرمایند: ای مردم! دنیا محل عبور است و آخرت محل قرار و سکنی است؛ یعنی بقاء با آخرت است، دنیا بقاء ندارد...
🎙حضرت آیتالله حاج سید محمدصادق حسینی طهرانی (حفظهالله)
@Nooremojarrad_com
🆔 @allame_tehrani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🍯 زندگی هیچکس به شیرینی زندگی عاشق خدا نیست!
📚 برگرفته از کتاب شریف نورمجرد، ج۱، ص۳۷۴
▪️حضرت علامه آیتالله حاج سید محمدحسین حسینی طهرانی (قـدساللـهنـفـسـهالـزکـیـة)
📍مشاهدهٔ متن کامل در کانال:👇
eitaa.com/allame_tehrani/1601
🆔 @allame_tehrani
📓وظيفهٔ فرد مسلمان در احيای حكومت اسلام
📜 فقط با اجرای كامل قانون خدا میتوان به سعادت رسيد.
♻️ مجموعۀ مطالب این کتاب که بر اساس حقائق تاریخی است بصورت شش درس، از منشآت حضرت علّامه طهرانی (قدّس سرّه) برای فضلاء از طلّاب مشهد مقدّس بوده و توسّط یکی از فضلاء تنظیم و گردآوری شده است.
📝 مجموعهٔ این كتاب، ذكر حقائقی از تاريخ معاصر در زمينهٔ تلاش خاندان پهلوی برای از بين بردن دين و فرهنگ اسلام از طرفی، و فعّاليّت علماء و مراجع در جهت محو كفر و إقامهٔ حكومت اسلام از سوی ديگر است.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔰منتخبی از مطالب و عناوین كتاب:
• انديشهٔ اسلام است كه میتواند جامعه را اصلاح كند.
• انديشهٔ اسلام منطبق با حقايق جهان هستی است.
• فقط ذهن و قلب متصل به ملكوت میتواند اسلام را درست بفهمد و اجرا كند.
ـ تلاش برای تشكيل حكومتاسلام از أهمّ فرائض و أوجب واجباب است.
ـ روابط مؤلّف با رهبر فقيد انقلاب در لزوم تشكيل دولت اسلام.
ـ پيشنهادات به بنيانگذار جمهوری اسلامی در تحرير إعلاميّهها و هدايت مردم.
ـ نامه به رهبر فقيد انقلاب قدّسسرّه دربارهٔ پيشنويس قانون اساسی.
ـ تلاش برای تثبيت اصل ولايت فقيه و تعيين جايگاه قوای سهگانه.
ـ وظيفهٔ مجتهدين در برابر رهبر حكومت اسلام.
⬇️ ادامه در پست بعدی...
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔰برخی از پيشنهادات اجرائی علّامه طهرانی (قدس سره) برای پيكرهٔ جامعه و حكومت، در ابتدای انقلاب:👇
https://eitaa.com/allame_tehrani/1784
🆔 @allame_tehrani
کانال علامه طهرانی
📓وظيفهٔ فرد مسلمان در احيای حكومت اسلام 📜 فقط با اجرای كامل قانون خدا میتوان به سعادت رسيد. ♻️ مج
🔰برخی از پيشنهادات اجرائی علّامه طهرانی (قدس سره) برای پيكرهٔ جامعه و حكومت، در ابتدای انقلاب:
• وجوب اقامهٔ نماز جمعه
• ايجاد نيروی مقاومت ملی
• احياء جهاد و تعليمات نظامی عمومی
• لزوم ازدواج در سن بلوغ
• تصحيح الگوی حجاب
• تغيير ساعت و بنای ساعت اسلامی بر اساس غروب آفتاب
• تغيير تاريخ شمسی به قمری
• تغيير لباس فرم نظاميان بر اساس الگوی لباس اسلامی.
• منع استعمال دخانيات
• رايگان كردن تحصيل و امور پزشكی
• استخدام استاد از خارج بجای اعزام محصل
• اعلان اول هر ماه در هر شهر
• اعلان اذان در اوقات پنجگانه
• ترغيب به مهرالسنه در ازدواج
• تصحيح طريقهٔ شهريه دادن به طلّاب
• ايجاد كارخانجات مورد نياز هر شهر در همان شهر
• برداشتن احتياطات از رسالههای عمليه و قطعی كردن فتاوی
• ممنوعيت تکدّی و گدائی و برخورد قانونی با گدانماها
📥 دانلود فایل pdf (طبع قدیم)
📥 دانلود فهرست کتاب (طبع جدید)
[طبع جدید، تغییرات و اضافات بسیاری دارد.]
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔰فهرستی از طرحها و پیشنهادهای اساسی مرحوم علامه طهرانی (قدس سره):👇
eitaa.com/allame_tehrani/1785
🔰پیشنهادهای بیستگانهٔ علامه طهرانی به رهبر فقید انقلاب (قدس سرهما):👇
eitaa.com/allame_tehrani/1786
🔰 نقش علامه طهرانی در انقلاب
و ارتباط ایشان با بنیانگذار کبیر انقلاب:👇
eitaa.com/allame_tehrani/1787
🆔 @allame_tehrani
طرحها و پیشنهادهای اساسی مرحوم علامه طهرانی.pdf
1.37M
🔰فهرستی از طرحها و پیشنهادهای اساسی مرحوم علامه طهرانی
- مشخص نمودن مسائل اساسی حکومت اسلامی و ارائهٔ طرح و برنامه برای آن
- عرضهٔ پیشنهادهای اساسی به رهبر فقید انقلاب توسط مرحوم آیتالله مطهری
- فهرستی از طرحها و پیشنهادهای مرحوم علامه طهرانی
- پیشنهادهای سیاسی
- پیشنهادهای فرهنگی اجتماعی
- پیشنهادهای اقتصادی
- پیشنهادهای آموزشی
- پیشنهادهای بهداشتی و درمانی
- تعمق و دوراندیشی مرحوم علامه طهرانی در تمامی مسائل زندگی
- تأکید ایشان بر مفاهیمی همچون «سبک زندگی» و «مقابلهٔ با تهاجم فرهنگی»
📚 نورمجرد، ج۳، ص ۱۶۳ تا ۱۶۸
🆔 @allame_tehrani
پیشنهادهای بیستگانهٔ علامه طهرانی به رهبر فقید انقلاب.pdf
16.39M
🔰پیشنهادهای بیستگانهٔ علامه طهرانی به رهبر فقید انقلاب (قدس سرهما)
📚 «وظیفهٔ فرد مسلمان در احیای حکومت اسلام»، ص ۲۶۹ تا ۳۱۰
🆔 @allame_tehrani
🔰 نقش علامه طهرانی در انقلاب
و ارتباط ایشان با بنیانگذار کبیر انقلاب
💥برنامهریزی برای براندازی نظام طاغوت
🔸همکاری جدی و نزدیک علامه طهرانی با رهبر فقید انقلاب
🔹ملاقات علامه طهرانی با رهبر فقید انقلاب
🔸نامههای علامه طهرانی به رهبر فقید انقلاب
🔹دعوت علامه طهرانی از آيةالله ميلانى براى آزادى رهبر فقید انقلاب
🔸تلاش شديد علامه طهرانی براى آزادی رهبر فقید انقلاب از زندان طاغوت
🔹تلاش گستردهٔ علامه طهرانی برای جلوگیری از اعدام رهبر فقید انقلاب
🔸تلاش علامه طهرانی برای تثبیت مقام مرجعیت رهبر فقید انقلاب
🔹آزادی رهبر فقید انقلاب و ملاقات علامه طهرانی با ایشان
🔸بازگشت رهبر فقید انقلاب از تبعید و ملاقات علامه طهرانی با ایشان
🔹رمز تداوم حرکت معرفتی و تربیتی علامه طهرانی قبل از انقلاب
🔸پیشنهاد علامه طهرانی برای تداوم و موفقیت انقلاب
🔹پیشنهادهای حیاتی علامه طهرانی در آغاز پیروزی
🔸پیشنهادهای اساسی مرحوم علامه طهرانی در ملاقات با رهبر فقید انقلاب
🔹پیشنهاد علامه طهرانی به رهبر فقید انقلاب نسبت به حجاب زنان
🔸پیشنهاد علامه طهرانی به رهبر فقید انقلاب برای تشکیل حزب
🔹پیشنهادهای علامه طهرانی به رهبر فقید انقلاب
🔸پیشنهاد علامه طهرانی به رهبر فقید انقلاب نسبت به نوع پوشش اسلامی و آرایش زنان
🔹پیشنهاد علامه طهرانی به رهبر فقید انقلاب نسبت به مهریهٔ زنان
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔰فهرستی از طرحها و پیشنهادهای اساسی مرحوم علامه طهرانی (قدس سره):👇
eitaa.com/allame_tehrani/1785
🔰پیشنهادهای بیستگانهٔ علامه طهرانی به رهبر فقید انقلاب (قدس سرهما):👇
eitaa.com/allame_tehrani/1786
🆔 @allame_tehrani
فهرست تفصیلی مطالب و موضوعات کتاب.pdf
7.83M
🔰فهرست تفصیلی مطالب و موضوعات کتاب شریف «وظـیـفـهٔ فـرد مـسـلـمـان در احـیـای حـکـومـت اسـلام»
🆔 @allame_tehrani
پیشنهادهای اصلاحی برای تحقق جامع حکومت اسلام.pdf
1.39M
🔰پیشنهادهای اصلاحی برای تحقق جامع حکومت اسلام
- منظومهٔ فکری منسجم علامه طهرانی برای تمام ابعاد تحقق تمدن اسلام
- پیشنهادهای سیاسی
- پیشنهادهای فرهنگی اجتماعی
- پیشنهادهای اقتصادی
- پیشنهادهای آموزشی
- پیشنهادهای بهداشتی و درمانی
- ضرورت توجه به پیشنهادهای فوق برای فعالسازی سبک زندگی اسلامی
📚 وظیفهٔ فرد مسلمان در احیای حکومت اسلام، ص ۵۳ تا ۵۸
🆔 @allame_tehrani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸آیا او به خدا نزدیکتر است یا این؟
این دخترها و پسرهای آلوده به مقتضای برنامههای غلط این طور بار آمدهاند؛ آنها تربیت نشدهاند؛ و چه بسا در حال گناه هم در خود یک حال انفعالی داشته باشند، حال توبهای داشته باشند که من کار بدی میکنم. آن رقّاصۀ سینما در خانوادهای بار آمده است که نماز و روزه نبوده، شرب خمر بوده است، سپس به مدرسه رفته و از روی تربیتهای ناصالح اینطور شده است و چه بسا در اندیشۀ خود منفعل و انتظار استماع صیحهٔ حق و توبهای را دارد ولی آن روحانی که برای ریاست درس خوانده میگوید: همۀ کارهای من صحیح است، همهٔ کارهای من مورد رضای خدا است؛ آیا او به خدا نزدیکتر است یا این؟
📚 وظیفهٔ فرد مسلمان در احیای حکومت اسلام، ص۱۷۸
🆔 @allame_tehrani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💎 سیدبنطاووس تالیتلو معصوم
🎙بیانات آیتالله بهجت پیرامون شخصیت جناب سیدبنطاووس رحمةاللهعلیه
📚 درس خارج حج، ١٩ آذر ١٣٨۵ (مـتـن)
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🗓 ۵ ذیالقعده؛ سالروز درگذشت عارف کامل، سیدبنطاووس رحمةاللهعلیه
🆔 @allame_tehrani
📚 اهل علم و کتابهای سیدبنطاووس
▪️آیتالله بهجت (رحمةاللهعلیه):
خوب نیست که اهل علم کتابهای سیدبنطاووس قدسسره را نداشته باشند. همهٔ کتابهای او خوب است. حاجی نوری قدسسره دربارهٔ سیدبنطاووس قدسسره نوشته است: باب لقای حضرت غائب عجلاللهتعالیفرجهالشریف برای او مفتوح بود!
📚 در محضر بهجت، ج۲، ص۴١٨
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔸قائل به الهام بود!
🔹میشناسم کسی را که میشناسد شب قدر را
🔸دعا کنیم که توفیق حال دعا را پیدا کنیم
🔹اشتغال به درس و بحث و نیل به مقامات عالیه
🔸ممتاز در مراقبه
🔹عظمت سیدبنطاووس در تعبدیات و ادعیه
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
▪️ویکی شیعه ▪️ویکی فقه ▪️ویکیپدیا
▪️دانشنامهٔ اسلامی ▪️مختصری از زندگینامه
▪️نور سافت ▪️امام زمان و سید بن طاووس
▪️حدیث نت ▪️ویکی پرسش ▪️آوینی
▪️دانا ▪️فیشهای سیدبنطاووس (رهبری)
▪️عاشقان خدا ▪️ضیاءالصالحین ▪️ویکینور
▪️توصیههای اخلاقی سید به فرزندش
▪️حدیث، شعر و فضائل اهلبیت علیهمالسلام
▪️راسخون ▪️صوت تبیان ▪️زندگی و آثار
▪️نصیحتهای سیدبنطاووس به فرزندش
▪️از ديدگاه بزرگان ▪️احسنالحدیث
▪️فرهیختگان شیعه ▪️ماجرای فتوا
▪️و...
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🆔 @allame_tehrani
🔹«سید اهل مراقبه»🔹
مرحوم استاد (علامه طباطبایی) به دو نفر از علماء اسلام بسیار ارج مینهادند و مقام و منزلت آنان را به عظمت یاد میکردند:
اوّل: سیّد أجلّ علیّ بن طاووس أعلی اللهُ تعالَی مقامَه الشّریف، و به کتاب «إقبال» او اهمّیّت میدادند و او را «سیّد أهل الْمُراقَبة» میخواندند.
دوّم: سیّد مَهدی بَحرالعُلوم أعلی اللهُ تعالَی مقامَه، و از کیفیّت زندگی و سلوک علمی و عملی و مراقبات او بسیار تحسین مینمودند.
و تشرّف او و سیّد ابن طاووس را به خدمت حضرت امام زمان أرواحنا فداه کراراً و مراراً نقل مینمودند. و نسبت به نداشتن هوای نفس، و مجاهدات آنان در راه وصول به مقصود، و کیفیّت زندگی و سعی و اهتمام در تحصیل مرضات خدای تعالی، مُعجِب بوده و با دیدۀ ابّهت و تجلیل و تکریم مینگریستند.
📚 مهر تابان، ص۸۵
🆔 @allame_tehrani
🔰سید اهل مراقبه؛ شرح حال و گرایشهای عرفانی سید بن طاووس
يكی از اين عالمان ربّانی كه از مفاخر عالَم اسلام و تشيُّع بوده، فقيه آگاه و عالم اخلاقی و مربّی روحانی سيّدبنطاووس میباشد كه به جهت اهتمام شديد به مراقبه، او را سيّدِ اهل مراقبه ناميدهاند...
اهتمام بيشتر اين مقاله جستجو در تأليفات ايشان جهت ارائهٔ شرح حالِ معنوی و الهیِ اين بزرگمرد میباشد...
این نوشتار مجموع سه مقاله است که در شمارههای یک تا سه از مجلهٔ مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام منتشر شده است.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
فهرست
↓۱- سيـد اهـل مراقـبه (قسمت اول)
↓۱.۱- بخــش اول؛ سرگذشت اجمالی سید بن طاووس
↓۱.۲- بخش دوم
↓۱.۲.۱- نكتۀ اوّل: توجه به خدا در سراسر زندگی
↓۱.۲.۲- نكتۀ دوّم: با فضليتترين عبادات، عبادات احرار است؛ چون نيّت آنها بهترين نيّتهاست.
↓۱.۲.۳- نكتۀ سوّم: أفعالی به نام مباحات نداريم.
↓۱.۲.۴- نكتۀ چهارم: توجه و داشتن ارتباط خاص با قُطب عالم امكان، امام زمان أرواحنا فداه
↓۱.۲.۵- نكتهٔ پنجم: توجه به سير و سلوک إلی اللـه و راه و روش عرفانی
↓۲- سيـد اهـل مراقـبه (قسمت دوم)
↓۲.۱- نكتهٔ ششم: عنايات و توجهات خداوند به سيد بن طاووس
↓۲.۲- نكتهٔ هفتم: طريقت توأم با شريعت
↓۲.۳- نكتهٔ هشتم: درک قلبی
↓۲.۴- نكتهٔ نهم: استفاده از عقل در کنار نقل
↓۲.۵- نكتهٔ دهم: اهتمام شديد به اجراء دستورات اسلامی در تمام شؤون زندگی
↓۳- سيـد اهـل مراقـبه (قسمت سوم)
↓۳.۱- نكتهٔ يازدهم: تربيت خانواده
↓۳.۲- نكتهٔ دوازدهم: حضور در صحنه بر اساس شناخت وظيفه
↓۳.۳- نكتهٔ سيزدهم: خصوصيات کتب ايشان
↓۳.۴- نكتهٔ چهاردهم: متحقق بودن سيد به صفات عالم ربانی
↓۴- فهرست منابع و مصادر
↓۵- پانویس
📍مشاهده از طریق لینک زیر:👇
http://erfanvahekmat.com/e/ph
🆔 @allame_tehrani
💫 وقف خدمت حضرت اميرالمؤمنين عليهالسلام
مرحوم علامه طهرانی در كتاب شريف معادشناسی در ضمن داستان شاگردِ برادر مرحوم علّامه طباطبائی رحمةاللهعليه كه احضار ارواح مینمود آوردهاند: «میفرمود: ما روح بسياری از علماء را حاضر كرديم و سؤالاتی نموديم مگر روح دو نفر را كه نتوانستيم احضار كنيم، يكی روح مرحوم سيد بن طاووس و ديگری روح مرحوم سيد مهدی بحرالعلوم رضواناللهعليهما. اين دو نفر گفته بودند: ما وقف خدمت حضرت اميرالمؤمنين عليهالسلام هستيم و ابداً مجالی برای پائين آمدن نداريم.»
📚 معادشناسی، ج۱، ص۱۸۶
🆔 @allame_tehrani
🔸بدون صحیفهٔ سجادیه کار از پیش نمیرود
سوگند به خدا و مقام عزت و جلال او که با این درسهای متعارف و معمول حوزوی بدون بررسی و محاسبهٔ نفس و طی طریق و منهاج اولیای راستین که صحیفهٔ سجادیه را نصبالعین قرار داده و با آن روح خود را صیقل و جلا زدهاند، کار از پیش نمیرود و نه خود و نه دیگران تمتع و بهرهای نخواهند یافت.
✍ حضرت علامه آیتالله حاج سید محمدحسین حسینی طهرانی (قـدساللـهنـفـسـهالـزکـیـة)
📚 امامشناسی، ج۱۵، ص۴۸
#صحیفه_سجادیه
#امام_سجاد_علیه_السلام
🆔 @allame_tehrani
💎 أهمیت و عظمت صحیفهٔ سجادیه 💎
...اين است نمونهای* از صحيفۀ كاملۀ سجّاديّه كه اُولواالألباب را غرق تحيّر نموده و زيركان عالم را به تفكّر واداشته و حكيمان انديشمندان را به دنبال خود كشيده، و عالمان ذی درايت را به قبول واداشته، و عارفان روشن ضمير را به خضوع و خشوع در برابر اين مكتب به زانو درآورده است.
تا جائی كه میبينيم: آن مرد جليل و حكيم و متألّه و فقيه خبير و شاعر مُفْلِق و أديب قدرتمند و جامع جميع كمالات حسنه: آيت ربّانی مرحوم سيّد عليخان كبير مدنی شيرازی -تغمّده الله برضوانه- چنان شرح عظيمی بر آن مینگارد كه نياز ارباب فضل و دانش را بدان صحيفه مبرهن میدارد و بدون آن شرح گوئی حقّ صحيفه ادا نشده و به عالم ادب و عرفان بروزی نداشته است. و يا محقّقينی همچون ملّا محمدمحسن فيض كاشانی بر آن تعليقه دارد، و شيخ بهاءالدين عامِلی و سيّد محمّدباقر داماد معروف به ميرداماد شروح مُمَتّع و مفيدی بر آن نگاشتهاند غير از شروحی كه اخيراً افرادی همچون آيتالله مدرّسی چهاردهی، و تعليقهای به نام آيتالله ميرزا ابوالحسن شعرانی بر آن نوشتهاند.
📚 «امام شناسی»، ج۱۵، ص۴۰
*[اشاره به فقراتی از دعای ۴۷ صحیفهٔ سجّادیه (دعای روز عرفه)]
🆔 @allame_tehrani
💬 سخن طنطاوی جوهری دربارۀ صحيفهٔ سجادیه
آيتالله أبوالمعالی سيّد شهابالدّين مرعشی نجفی -رضوان الله عليه- میگويد: من نسخهای از صحيفۀ شريفه را در سنۀ 1353 برای مطالعۀ علّامۀ معاصر شيخ جوهری طنطاوی صاحب تفسير معروف مفتی اسكندريّه فرستادم.
از قاهره خبر وصول صحيفه را برای من نوشت و در برابر اين هديۀ گرانقدر از من سپاسگزاری نمود، و در تمجيد و تحميد از اين نسخه سخن بسيار گفت تا آنكه گفت:
وَ مِنَ الشِّقَاءِ أنَّا إلَي الآنِ لَمْ نَقِفْ عَلَي هَذَا الأثَرِ الْقَيِّمِ الْخَالِدِ مِنْ مَوَارِيثِ النُّبُوَّةِ وَ أهْلِ الْبَيْتِ. وَ إنِّي كَلَّمَا تَأمَّلْتُهَا رَأيْتُهَا فَوْقَ كَلَامِ الْمَخْلُوقِ وَ دُونَ كَلَامِ الْخَالِقِ - الي آخر ما قال.[1]
«و از نگونبختی و محروميّت ماست كه ما تا الآن بر اين اثر استوار جاويدان، از مواريث نبوّت و اهلبيت واقف نگشتهايم! و حقّاً و حقيقةً من هر قدر در آن تأمّل و تفكّر نمودهام آن را مافوق كلام مخلوق و مادون كلام خالق يافتهام» - تا آخر گفتارش.
📚 «امام شناسی»، ج۱۵، ص۴۰
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
1- «صحيفهٔ سجّاديّه» با مقدّمۀ آيةالله مرعشی طبع سنۀ 1369، هجريّۀ قمريّه و ترجمۀ دانشمند شهير آقای سيد صدرالدين بلاغی، از نشريّات دارالكتب الاسلاميّة شيخ محمّد آخوندی، ص37 و ص38. (بقيۀ گفتار علّامه جوهری طنطاوی)
🆔 @allame_tehrani
💬 بقيۀ گفتار علّامه جوهری طنطاوی
و بقيۀ گفتار علّامه جوهری طنطاوی اين است كه: از ايشان سؤال میكند كه آيا تاكنون كسی از علماء اسلام شرحی بر آن نوشته است؟! و آيةالله مرعشی در پاسخ نامۀ او شارحينی را كه میدانستند نام میبرند و كتاب «رياضالسّالكين» تأليف سيد عليخان را به ايشان تقديم میدارند، و معظّم له در جواب مینويسد كه: من مصمّم و آمادهام كه بر اين صحيفۀ گرامی شرحی بنويسم. (پايان)
باری چون متن دو نامۀ طنطاوی به آيةالله مرعشی بسيار جالب و حائز اهميّت میباشد، سزاوار است ترجمۀ متن آن دو نامه را كه به قلم محقّق دانشمند سيد صدرالدّين بلاغی در صفحات 249 تا 252 از همين شرح صحيفه وارد است در اينجا بازگو نمائيم:
1⃣ ترجمۀ نخستين نامۀ علّامه و مفسّر بزرگ مرحوم شيخ طنطاوی جوهری از أعلام علماء اهل سنّت در باب صحيفه:
قاهره 19 ربيع الاوّل سال 58، 9 مه 39 جماعت اخوّت اسلامی متشكّل از همۀ كشورهای اسلامی، قبة الغوری خيابان المعزّالدين للّه حضرت استاد علامه حجّت أبوالمعالی نقيب الاشراف سيد شهابالدّين حسينی مرعشی نجفی، نسّابهٔ خاندان رسول خدا صلیاللهعليهوآلهوسلّم، كه خدا او را محفوظ دارد: سلام و رحمت و بركات خدا بر شما باد! نامۀ گرامی مدّتی پيش به ضميمۀ كتاب صحيفه از كلمات امام زاهد اسلام: علی زينالعابدين بن امام حسين شهيد، ريحانۀ مصطفی رسيد. كتاب را با دست تكريم گرفتم و آن را كتابی يگانه يافتم كه مشتمل بر علوم و معارف و حكمتهائی است كه در غير آن يافت نمیشود. حقّاً كه از بدبختی است كه ما تاكنون به اين اثر گرانبهای جاويد از ميراثهای نبوّت و اهلبيت دست نيافتهايم. من هر چه در آن مطالعه و دقّت میكنم میبينم كه آن بالاتر از كلام مخلوق و دون كلام خالق است. راستی چه كتاب كريمی است! خدای شما را در برابر اين هديه بهترين پاداش بخشد و به نشر علم و هدايت موفّق و مؤيّد بدارد. و شما سزوار اين كاريد. طنطاوی جوهری
ديگر آنكه آيا كسی از علمای اسلام اين كتاب را شرح كرده؟! و آيا چيزي از آن شروح نزد شما يافت ميشود يا نه؟! در پايان دوام شما را از كرم خدای تعالی اميد دارم. جوان فاضل هندی سيد محمّدحسن أعظمی، منشی كل جماعت اخوّت، سلام و تحيّت به شما میفرستد.
2⃣ ترجمۀ دومين نامۀ علّامه و مفسّر عاليمقام مرحوم شيخ طنطاوی جوهری از أعلام علماء اهل سنّت در باب صحيفه: جماعت اخوّت اسلامی متشكّل از همۀ كشورهای اسلام قبّة الغوری خيابان المعزالدّين للّه
حضرت علّامه استاد حجّت بارع و نقيب أشراف و نسّابۀ خاندان رسول خدا صلیاللهعليهوآلهوسلّم سيد شهابالدّين حسينی مرعشی نجفی دامت أيّامه.
سلام و رحمت خدا بر شما باد! نامۀ شريف به ضميمۀ كتاب «رياضالسّالكين» در شرح صحيفۀ امام زينالعابدين علی بن الحسين السِّبط، تأليف علّامه سيد علی بن معصوم مَدَنی و صاحب كتاب «سلافة العصر» و كتابهای ديگر، كه در باب خود از كتب بینظير بود رسيد، و من آن را به دانشمند فاضل سيد محمّدحسن اعظمی هندی منشی كلّ جماعت اخوت اسلامی تسليم كردم و او آن را به عنوان هديۀ شما به من و هديۀ من به جمعيت، در كتابخانۀ جمعيّت گذاشته، تا نفعش دائمتر و شاملتر و عمومیتر باشد. و جمعيّت اخوت اسلامی خوشوقت خواهد شد كه از كتبی كه در كشور شما يافت میشود برايش بفرستيد، زيرا اين جمعيّت از همۀ مذاهب اسلامی تشكيل شده و من به حول و قوّهٔ خدای تعالی آماده و مجهّزم كه انشاءالله شرحی بر اين صحيفۀ گرامی بنويسم. در پايان تحيّات و سلامم را بپذيريد! مخلص، طَنْطاوی جوهری.
📚 امام شناسی، ج۱۵، ص۴۱، پاورقی۳۴
🆔 @allame_tehrani
🔹گفتار سيّد عليخان مدنی كبير دربارۀ صحيفهٔ سجادیه🔹
محقّق عليم و حكيم خبير: سيّد عليخان كبير[1] رحمةاللهعليه در كتاب «رياضالسّالكين» در معرّفی صحيفۀ كاملۀ سجّاديّه چنين میفرمايد:
وَ اعْلَمْ أنَّ هَذِهِ الصَّحيفَةَ الشَّريفَةَ عَلَيْهَا مَسْحَةٌ مِنَ الْعِلْمِ الإلَهِيِّ، وَ فِيهَا عَبْقَةٌ مِنَ الْكَلَامِ النَّبَويِّ. كَيْفَ لَا وَ هِيَ قَبَسٌ مِنْ نُورِ مِشْكَوةِ الرِّسَالَةِ، وَ نَفْحَةٌ مِنْ شَمِيمِ رِيَاض الإمَامَةِ، حَتَّي قَالَ بَعْضُ الْعَارِفِينَ: إنَّهَا تَجْرِي مَجْرَي التَّنْزِيلَاتِ السَّمَاوِيَّةِ، وَ تَسِيرُ مَسِيرَ الصُّحُفِ اللَّوْحِيَّةِ وَ الْعَرْشِيَّةِ، لِمَا اشْتَمَلَتْ عَلَيْهِ مِنْ أنْوَارِ حَقَائقِ الْمَعْرِفَةِ وَ ثِمَارِ حَدَائقِ الْحِكْمَةِ. وَ كَانَ أخْيَارُ الْعُلَمَاءِ وَ جَهَابِذُ الْقُدَمَاءِ مِنَ السَّلَفِ الصَّالِحِ يُلَقِّبُونَهَا بِزَبُورِ آلِ مُحَمَّدٍ وَ إنْجِيلِ أهْلِ الْبَيْتِ.
قَالَ الشَّيْخُ الْجَلِيلُ مَحَمَّدُ بْنُ عَلِيِّ بْنِ شَهْرَآشُوبٍ فِي «مَعَالِمِ العُلَماءِ» فِي تَرْجِمَةِ الْمُتَوَكِّلِ بْنِ عُمَيْرٍ: رَوَي عَنْ يَحْيي بْنِ زَيْدِ بْنِ عَلِيٍّ عليهالسّلام دُعَاءَ الصَّحِيفَةِ وَ تَلَقَّبَ بِزَبُورِ آلِ مُحَمَّدٍ صلياللهعليهوآلهوسلّم - انتهي.
وَ أمَّا بَلَاغَةُ بَيَانِهَا وَ بَراعَةِ تبْيَانِها فَعِنْدَهَا تَسْجُدُ سَحَرَةُ الْكَلَامِ، وَ تَذْعَنُ بِالْعَجْزِ عَنْهَا مَدَارَةُ الأعْلَامِ[2]، وَ تَعْتَرِفُ بِأنَّ النُّبُوَّةَ غَيْرُ الْكِهَانَةِ وَ لَايَسْتَوِي الْحَقُّ وَ الْبَاطِلُ فِي الْمَكَانَةِ؛ وَ مَنْ حَامَ حَوْلَ سَمَائِهَا بِغَاسِقِ فِكْرِهِ الْوَاقِبِ رُمِيَ مِنْ رُجُومِ الْخِذْلَانِ بِشِهَابٍ ثَاقِبٍ.
حَكَي ابْنُ شَهْرَآشُوبٍ فِي مَنَاقِبِآلِأبيطَالِبٍ: إنَّ بَعْضَ الْبُلَغَاءِ بِالْبَصْرَةِ ذُكِرَتْ عِنْدَهُ الصَّحِيفَةُ الْكَامِلَةُ، فَقَالَ: خُذُوا عَنِّي حَتَّي اُمْلِيَ عَلَيْكُمْ مِثْلَهَا، فَأخَذَ الْقَلَمَ وَ أطْرَقَ رَأسَهُ فَمَا رَفَعَهُ حَتَّي مَاتَ. وَ لَعَمْرِي لَقَدْ رَامَ شَطَطاً فَنَالَ سَخَطاً.[3]
🔰«بدانكه: تحقيقاً بر اين صحيفۀ شريفه اثر بارزی است از علم إلهی، و در آن رائحه و بوی عطری است از كلام نبوی. و چگونه اين طور نباشد در حالی كه آن شعلهای است از نور مشكوة رسالت و وزش هوای عطرآگينی است از بوی جان پرور باغهای امامت تا به جائی كه بعضی از عارفان دربارۀ آن گفتهاند: صحيفۀ سجّاديّه در همان مجرای الهامات و وحیهای آسمانی، و در همان منهج و مسير صحيفههائی است كه به صورت لوح از عرش حضرت باری نازل میشده است، به جهت آنكه مطالبی كه در آن مندرج میباشد مشتمل است بر أنوار حقايق معرفت، و ميوههای شيرين باغها و بستانهای حكمت. و علماء أخيار، و صرّافان و ناقدان قُدَما از پيشينيانِ اهل صلاح به آن لقب زبور آلمحمّد داده و انجيل اهلبيت میگفتهاند.
شيخ جليل و بزرگوار محمّد بن علی بن شهرآشوب در «معالم العلماء» در ترجمۀ احوال متوكّل بن عُمَير ذكر كرده است كه: وی دعای صحيفه را كه ملقَّب به زبور آلمحمّد است، از يحيی بن زيد بن علی عليهالسّلام روايت نموده است. ـ تا اينجا كلام او به پايان رسيد.
و امّا بلاغت بيان و برتری گفتار صحيفه به حدّی است كه: سخنوران ساحر و فصيحان و اديبان سحرانگیز بايد در برابر آن به سجده درآيند، و سران و سروران دانشمند از آوردن مثل آن به عجز و ناتوانی معترفند و اقرار نمايند كه: نبوّت غير از كهانت میباشد؛ و حقّ و باطل در یک مرتبه و يكسان نمیباشند. و كسی كه بخواهد در اطراف و جوانب آسمان بلند و درخشان آن گردشی كند و چرخی بزند با فكر ظلمانی و انديشۀ تاريک خود كه داخل در كسوف جهل و خسوف نادانی فرو رفته است، با تيرهای خِذلان و سهام نكبت و سرافكندگی روبرو شده، ستارگان نورانی و متحرّک آسمان علم و شِهاب ثاقِب درايت و معرفتْ او را با تير هلاكت هدف گرفته، محو و نابود میگردانند.
ابنشهرآشوب در كتاب«مناقبآلأبیطالب» حكايت نموده است كه: چون نزد بعضی بلغاء بصره سخن از صحيفۀ كامله به ميان آمد، گفت: اينك بگيريد از من كه من مثل آن را برای شما املاء و انشاء میكنم. وی قلم را به دست گرفت و سرش را پائين آورد كه بنويسد؛ ديگر نتوانست سرش را بلند كند تا اينكه بمرد. و به جان خودم قسم، او در گفتارش افراط نمود و از حقّ بدور افتاد پس سخط إلهی به وی رسيد.»
📚 امامشناسی، ج۱۵، ص۴۲
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
▪️پـاورقـی در «پست بعد»
🆔 @allame_tehrani
▪️پاورقیِ «پست قبل»
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
1- سيد عليخان مدنی شيرازی از اعلام علماء تشيّع و مفاخر شيعه است و كمتر كسی به جامعيّت وی يافت میشود. وی از نوادگان حضرت سيد محمّد پسر حضرت زيد شهيد میباشد. ترجمۀ احوال او در بسياری از كتب آمده است. وی دارای غديريّهای است بسيار غرّاء كه با
سَفَرَت اُميمةُ لَيلةَ النَّفْر
كالبَدْر أو أبْهَي من الْبَدْرِ
شروع میشود. (علّامۀ امينی 42 بيت از آن را آورده است و در تعليقه گويد: اين ابيات را از ديوان خطّی او كه بالغ بر 61 بيت میگردد، نقل كردهايم.) و حقّاً در سرودن اين شعر اعجاز كرده است. ما احوال وی را در اينجا به طور خلاصه از ج 11، ص 344 تا ص 353 كه علّامۀ امينی در «الغدير» ذكر نموده است میآوريم: تأليفات او به هجده كتاب بالغ میگردد. وی در مدينۀ منوّره شب شنبه 15 جمادی الاولی سنۀ 1052 متولّد شد و به تحصيل علم پرداخت تا آنكه در سنۀ 1068 به حيدرآباد هجرت كرد و به تأليف كتاب «سُلافة العصر» در سنۀ 1081 شروع نمود و چهل و هشت سال در هند اقامت كرد همان طور كه معاصر او در «نسمة السّحر» ذكر نموده است. او در حضانت پدر طاهر و پاكش بود تا اينكه پدر در سنۀ 1082 ( شيخ نوری در «مستدرک» سنۀ 1066 ضبط نموده است و در آن تصحيف است.) رحلت كرد و سيد علی به شهر برهانپور نزد سلطان اورنگ زيب انتقال يافت و وی او را سرلشگر بر يكهزار و سيصد سواره نظام كرد و به او لقب خان داد و هنگامی كه سلطان به شهر احمد نگر رفت او را محافظ و نگهبان اورنگ آباد نمود. و مدّتی در اينجا بماند و پس از آن سلطان او را والی لاهور و توابعش نمود و سپس ولايت ديوان برهانپور به او تفويض شد، و چندين سال در آنجا منصب زعامت به عهدۀ او بود. و در سنۀ 1114 در لشگر پادشاه هند بود. و پس از آن استعفا داد و حجّ بيتالله الحرام را بجای آورد و مشهد حضرت رضا عليهالسلام را زيارت نمود و در زمان سلطان حسين صفوی در سنۀ 1117 وارد اصفهان شد و چندين سال در آنجا اقامت كرد و سپس آنجا را ترک نموده و به سوی شيراز رهسپار شد و رحل خود را در آنجا افكند در حالی كه زعيم و مدرّس مفيدی بود. و در شهر ذوالقعدةالحرام سنۀ 1120 رحلت كرد و در حرم شاه چراغ احمد بن الامام موسی بن جعفر : در كنار جدّش غياثالدّين منصور صاحب مدرسۀ منصوريّه دفن شد. او در مدح امام اميرالمؤمنين عليهالسلام قصيدهای بيست بيتي سروده است كه در ديوان خطّی وی موجود و مطلعش اين است:
أميرالمومنين فَدتك نفسي
لنا من شأنك العجب العجاب
و چون از حجّ بيتالله الحرام مراجعت كرد و با حجّاج بيتالله وارد نجف اشرف شد قصيدهای نغز و آبدار در مدح اميرالمؤمنين عليهالسلام سرود كه چند بيت اوّل در مدح نجف اشرف است و مجموعاً سی و هفت بيت میباشد و مطلعش اين است:
يا صاح هذا المشهد الأقدس
قَرَّت به الأعين و الأنفس
و تمام اين قصائد را در كتاب «الغدير» حكايت نموده است.
2- كذا، و الصواب: مَدارِهُ. و المداره: جمع المدره: السيّد و زعيم القوم.
3- «رياض السّالكين» طبع رحلی سنگی سنۀ 1334، ص 5. و طبع حروفی جامعۀ مدرسين قم، ج 1، ص51.
🆔 @allame_tehrani
📝 نقل محدث قمی دربارهٔ صحیفهٔ سجادیه
محدِّث قمّی؛ چون نقل كرده است كه به صحيفه لقب انجيل اهل بيت و زبور آل محمّد: را دادهاند و به آن اُخْتُ الْقُرْآن گفته میشود، و در دنبالش قضيّۀ عالم بصری و مردنش را در برابر عجز از امكان آوردن مثل صحيفه ذكر نموده است، گويد: سيّد محمّد بن علی بن حيدر موسوی در كتاب «تَنْبيه و سَنِ الْعَيْن» در حقّ صحيفۀ كامله میگويد: اين همان صحيفۀ مشهورهای است كه در دست مردم بسيار يافت میشود، وَ فِيهَا مِنَ الْبَلَاغَةِ وَ الإخْباتِ[1] مَا يَقَعُ عَنْ مُعَارَضَتِهِ بِمَا يُقَارِبُهُ إلْيَاسُ. «در آن از بلاغت و از دلبستگی و گرايش و اطمينان و تخشّع به سوی خداوند متعال و انكسار و شكستگی در مقابل او چيزهايی است كه الياس پيامبر از معارضه به آوردن چيزی نزديک به آن (نه عين آن) سقوط میكند و از پا در میآيد.»
زيديّه و اماميّه آن را از رجالشان روايت نمودهاند، و ابنحَمْدُون نديم در تذكرۀ عظيمۀ مشهورهاش در ميان علماء و ادباء از اهل سنّت و غيرهم بعضی از أدعيۀ آن را ذكر كرده است.
و شيخ عبدالرّحمن مُرشدی در مصنَّف خود كه آن را «بَرَاعَةُ الاسْتِهْلال» اسم گذارده است، دعای رؤيت هلال را از آن نقل نموده است. ـ انتهی كلام صاحب «تنبيه وَ سَنِ العين».
در اينجا مرحوم محدّث میفرمايد: ابن حمدون نديم، محمّد بن حسن بغدادی كاتب متوفّی در سنۀ 563 يا در سنۀ 608 است، و عبدالرّحمن مرشدی، ابن عيسي حَنَفی مُفْتی در مكّه و مقتول در سنۀ 1037 میباشد.[2]
... و سيّد حسن صدر گويد: طبقۀ ثانيۀ از مصنِّفين:
الإمَامُ السَّجَّادُ عَلِيُّ بْنُ الْحُسَيْنِ عليهالسّلام
اوّل ايشان، امامشان سجّاد علیّ بن الحسين بن علیّ بن أبیطالب: زينالعابدين میباشد. برای اوست صحيفۀ كاملۀ موصوفه به زبور آل محمّد كه آن را از او امام ابوجعفر الباقر و زَيْد شهيد روايت میكنند.
در اينجا مرحوم صدر، صدر مطلبی را كه ما از ابنشهرآشوب نقل نموديم، حكايت میكند[3] و سپس میگويد:
من میگويم: صحيفه از متواترات میباشد، به مثابهٔ قرآن در نزد تمامی فرقههای اسلام، و جميع آنها به صحيفه افتخار میدارند. و وفات حضرتش در سنۀ نود و پنجم از هجرت بوده است.[4]
📚 امامشناسی، ج۱۵، ص۴۵
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
1- الإخباتُ الي الله: الاطمئنان اليه تعالي و التَّخشّع أمامه.
2- «سفينة البحار»، ج 2 ص 16 مادّۀ ص ح ف.
3- و قبل از مرحوم صدر، آيةالله سيد عليخان شيرازی در «رياض السالكين» از طبع سنگی رحلی سنۀ 1334 در ص 13 و از طبع حروفی وزيری ج 1 ص 100 تمام مطالب ابنشهرآشوب را بر ردّ غزالی ذكر فرموده است.
4- «تأسيس الشِّيعة لِعلوم الإسلام» ص 284.
🆔 @allame_tehrani