🔸امروزیها نمیفهمند كه كارهای مختصّۀ زن ابداً منافاتی با حمل او ندارد
امروزیها كه میگويند: زن بايد در اجتماع وارد شود و اين امر با حامله شدن تنافی دارد، نمیفهمند كه: كارهای مختصّهٔ زن ابداً منافاتی با حمل او ندارد؛ و كارهای غيرمختصّه، كارهائی است كه برای وی فائده ندارد، بلكه ضرر دارد و برای او كمال نمیباشد! و اين امر را نمیتوانند ادراک كنند كه: علوم فيزيكی و صنايع به درد زن نمیخورد؛ نه از اختصاصات اوست و نه فی حدّ نفسه كمالی برای او به شمار میآيد.
آخر اگر زنی نداند كه پيدا كردن مقطع بريدگی رشتهٔ سيم تلگراف در ميان بيابان با إعمال «پُلِ وِتْسْتُن» میباشد، و تا آخر هم تلگرافچی و رابط نقطهٔ بريدگی سيم در طيّار سلک آن نباشد، چه ضرری به وی میرسد؟!
📚 رسالهٔ نکاحیه، ص165
🆔 @allame_tehrani
💥تمدّن غرب به زنان حيات نداد ؛ آنان را در هلاكت افكند
نهضت زنان در اروپا زندگی خوش و آرام را از دستشان ربود، و آنان را در آتش افكند.
صحّت مزاج، راحتی، اطمينان را گرفت؛ دلهره و تشويش بجايش نهاد. به نام آزادی همه چيز خود را مفت و رايگان از دست دادند. ما برای اطّلاع بر اين مطلب تنها به يک كتاب «انسان موجود ناشناخته» از دكتر آلِكْسيسْ كارِل فرانسوی شما را سوق میدهيم تا بدانيد: غرب بسياری از سرمايههای ارزندۀ خود را باخت و بدست خود در ورطۀ بلا افكند. راهی رفت كه ديگر پس و پيش ندارد. ميخكوب شدۀ در همان بدبختيها و نكبتهاست.
زنان مسلمان مشرق زمين هزار سال با صحّت مزاج و طول عمر و تربيت فرزندان عاليمقام، و ادارۀ امور منزل و آرامش خيال شوهران و خاندانشان زيست كردند و با ايمان و تقوی و علم و عمل اين راه را پيمودند.
در دهۀ شصت 12% تا 15% مواليد اروپا كمتر شده است. خانوادهها گسيخته شده؛ دختران برای سقط جنين و اجازۀ آن از حكومت، متينگها میدهند كه آزادانه بتوانند كورتاژ كنند.
مگر نخواندهايم گفتار «برژينسكی» مشاور امنيّت ملّی كارتر را كه گفت: «ارزشهای اخلاقی در كشورهای صنعتی فراموش شدهاند. شرقیها تصوّر میكنند كه مردم در غرب از رفاه كامل و از همه گونه آزادی برخوردارند. امّا واقعيّت اينطور نيست.»
برژينسكی در مصاحبهای كه اخيراً با خبرنگار روزنامۀ «Anzeiger Tages» سوئيس داشت گفت: «دنيا با خطرات زيادی مواجه است. كشورهای غربی برای مقابلۀ با كمونيسم، و از هم پاشيدن بلوک شرق و پيمان نظامی ورشو دست به تبليغات وسيعی زده، و در انظار مردم كشورهای اروپای شرقی وضعيّت كاذب بوجود آورده بودند؛ بطوری كه مردم كشورهای بلوک شرق فكر میكردند كه در غرب مردم از رفاه كامل و از همه گونه آزادی برخوردار هستند. مشكل بيكاری را خوب حلّ كردهاند و همه امكان آن را دارند تا بر اساس استعدادهای خود رشد و نموّ داشته باشند. امّا واقعيّت اينطور نبود، بيشتر از سی درصد مردم دنيا در فقر مطلق بسر میبرند. اغلب مردم كشورهای جهان سوّم فقير هستند؛ و تنها ده درصد مردم در جوامع صنعتی از رفاه و همه گونه امكانات برخوردارند.
در كشورهای صنعتی معيارها و ارزشهای اخلاقی فراموش شدهاند. مردم كمتر در فكر همبستگی با سائر كشورها میباشند. اين وضعيّت نمیتواند ادامه پيدا كند. ما در آينده با بحرانهائی مواجه هستيم. رسانههای جمعی وضعيّت خارقالعادهای را بوجود آوردهاند.
برخلاف گذشته مردم كشورهای جهان سوّم از طريق راديو، تلويزيون، مطبوعات در جريان آخرين اخبار و اطّلاعات قرار میگيرند. مردم كشورهای جهان سوّم وضعيّت خود را با كشورهای اروپای غربی مقايسه كرده و دولتهای آنها را به باد انتقاد میگيرند.»
برژينسكی مدّعی شد: «چين به عنوان پيشتاز كشورهای جهان سوّم در شكل دادن به اين بحرانها نقش ويژهای دارد. وی تأكيد كرد كشورهای جهان سوّم حاضر به پذيرفتن نظام جديد معرّفی شدۀ از جانب آمريكا، ژاپن، و اروپای غربی نيستند.»[1]
📚 رسالهٔ نکاحیه، ص179
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
1- روزنامۀ «جمهوری اسلامي» مورّخۀ 10 شعبان 1414 (3 بهمن 1372) شمارۀ 4245، ص12.
🆔 @allame_tehrani
❌ شيوهها و محبّتهای اروپائيان و آمريكائيان همگی فاسد و متعفّن است
و مگر نخواندهايم: قرصهای سقط جنين بدون تجويز پزشک در دسترس دختران كم سن و سال انگليس قرار خواهد گرفت.[1]
اين شيوهها و محبّتهای اروپائيان و آمريكائيان همه و همه فاسد و متعفّن و عفونتزا میباشد؛ موجب هلاكت حرث و نسل میگردد. آيا برای ما همين عبرت كفايت نمیكند كه در كشور خودمان آثار شوم و نكبت بارشان را مشاهده میكنيم؟!
خانم دكتر نفيس صديق يكی از مسؤولين بلندرتبۀ استعمار كافر، رئيس صندوق جهانی جمعيّت به ايران میآيد و میگويد: «رشد جمعيّت ايران كاملاً غير معقول است.»[2]
و میگويد: «نقش زن تنها به بچّه زائيدن منحصر نيست. و هر كشوری كه میخواهد در راه توسعه گام بردارد نمیتواند با نيمي از جمعيّت خويش اين راه را بپيمايد.»[3]
و خانمهای اسپانيائی كه همه در تظاهراتشان هماهنگ برای دولت شعار میدادند: نقش زن تنها به بچّه زائيدن نيست، برای آنكه دولت را الزام به حكم جواز سقط جنين غير قانونی خود بنمايند؛ آيا اين امور نه تنها مورد مشابهت بلكه الگوی عمل ما قرار نگرفته است؟!
📚 رسالهٔ نکاحیه، ص182
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
1- مجلّۀ «زن روز» 21 اسفندماه 1372 طیّ شمارهٔ 1451 نوشت:
واتيكان: زنانی كه از قرص سقط جنين استفاده كنند مرتدّ خواهند بود.
واتيكان ـ خبرگزاری فرانسه: زنانی كه از قرصهای سقط جنين استفاده كنند، با خطر طرد شدن از كليسای مسيحی روبرو خواهند شد.
روزنامۀ لوسرباتور چاپ واتيكان با اعلام اين خبر نوشت: «پدر جينوكونچتی» كارشناس دينی اين روزنامه طیّ مقالهای اين حقيقت را كه روزی اين قرصها بدون نياز به تجويز پزشک در دسترس دختران كم سنّ و سال انگليس قرار خواهد گرفت، تقبيح كرد.
او تأكيد كرد كه قوانين رومن كاتوليک امكان طرد نمودن زنانی را كه به هر شيوهای سقط جنين كنند فراهم كرده است.
كونچتی در مقالۀ خود نوشت: حتّی اگر اين قرص هم مؤثّر نيفتد زندگی را به خطر خواهد انداخت و استفاده از آن نشانگر كاری غير قانونی و غير اخلاقی خواهد بود.
2ـ روزنامۀ «جمهوری اسلامی» مورّخۀ 14 ربيع الآخر 1411، شمارۀ 3310، قسمت بيست و نهم، مقالۀ كنترل جمعيّت.
3ـ روزنامۀ «جمهوری اسلامی» مورّخۀ 16 ربيع الآخر، شمارۀ 3312، قسمت آخر از مقالۀ كنترل جمعيّت.
🆔 @allame_tehrani
🔥 اختلاط دختران و پسران، عصمت درونی هر دو را آتش زد
دختران را به عنوان ترغيب به علم و هنر از خانه و آشيانه بيرون میكشيم، و در مدارس هنوز تصفيه نشده بدون مهابا گسيل میداريم، و برای آنان در دبيرستانها معلّم مرد قرار میدهيم، و در دانشگاهها پسر و دختر را با هم وارد میكنيم؛ همه و همه بنام اسلام و تشويق بر فرهنگ اصيل لزوم تعلّم و آموختن دانش. آنگاه همه را پريشان و حيران و حسرتزده و مبهوت و سرگردان، با دست تهی از دانش و با دامان آلوده به گناه، رها و يله مینمائيم؛ گناهان اين معصومان بر گردن كيست؟!
چه كس آنان را از خانه و دامان پدر و مادر و شوهر در اوّل بلوغ و نبوغ غريزۀ جنسدوستی و همسرطلبی بركنار داشت؛ و با وعدههای واهی سرگردانشان نمود، تا سرمايۀ حياتي خود را بدون جرم (بلكه بواسطۀ غلبۀ شهوت عنانگسيختۀ بیحريم و به تشويق اوليای امور غافل و خطاكار) يكجا باختند؟! و آنانكه حريم عصمت را از دست دادند كه دادند؛ و آنانكه دارای عفّت ذاتی و اكتسابی بودند، سر به گريبان غم فرو برده تا آخر عمر تحت فشارهای شديد عاطفه و وجدان، و غلبۀ حسّ جوانی و شوهرخواهی سوختند و ساختند.[1]
📚 رسالهٔ نکاحیه، ص183-184
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
1- برای مشاهدهٔ پاورقی، به «فایل pdf» مراجعه شود. ⬇️
🆔 @allame_tehrani
پاورقی ص۱۸۴، رسالهٔ نکاحیه.pdf
651.8K
📝 پاورقی ص۱۸۴، رسالهٔ نکاحیه
📍مشاهدهٔ متن اصلی:👇
eitaa.com/allame_tehrani/2579
🆔 @allame_tehrani
📝 ذكر برخی از مشكلات دختران در نامۀ دوشيزهای به مؤلّف
چند ماه پيش از اين، نامهای برای حقير آمد به نام... از شهر... و پس از سلام و تقاضای دعا برای حلّ مشكل خويش، خود را معرّفی نموده بود كه: «من دختری 21 ساله هستم؛ حدود پنج سال در حوزه بوده و الآن در شهرستان خود میباشم. با حضرتعالی از طريق يكی از بستگان نزديكم و تا حدودی مطالعۀ كتابهای شما آشنا شدهام.»
آنگاه ايشان طرح چند سؤال در باب حشر و كيفيّت معاد جسمانی، و دربارۀ حديثی از حضرت صدّيقۀ كبری سلامُاللهعَليها، و دربارۀ حدود كامل حجاب اسلامی نموده، و سؤال چهارم خود را بدينگونه مطرح كرده است كه: «در قرآن در مورد مردان آمده است كه اگر نياز به ازدواج دارند میتوانند زنان بيوه را صيغه كنند، و يا آنكه صبر كنند تا خداوند به فضل خود آنها را بینياز گرداند [1]؛ و يا حتّی در مورد بيوهگان نيز تا حدودی راه حلّی برای برطرف كردن نيازهای جنسی آنان میباشد، مثلاً با مراجعۀ به مراكزی مثل بنياد كوثر، و يا آقايان روحانی معتمد مشورت كرده و راه حلّی داشته باشند.
امّا مسألهای كه بسيار میبينم و واقعاً جوابی بنظرم نمیرسد اينكه در مورد دوشيزگان راه حلّ چه میباشد؟ با توجّه به اينكه شرم و حيای مخصوصی كه در آنان وجود دارد مانع از ابراز احساسات آنها میشود و از طرفی نيز چون بعضی از آنان پايبند به اصول اخلاقی و اسلامی هستند و از معاشرتهای نامناسب با اجنبی خودداری كرده و حجاب كامل را نيز حفظ كردهاند؛ امّا چون در جوّ فعلی جامعۀ ما كمتر بهائی برای دختران با عفاف و حجاب قائلند و اكثراً جوانهای مشرف به ازدواج خواهان همسری فاقد حجاب اسلامی میباشند؛ و از طرفی هم ديده میشود در آينده در زندگيشان با مسألهای هم برخورد نمیكنند، و حتّی شايد بعدها در رديف اشخاص با ايمان قرار گيرند، و عامّۀ مردم اكثراً دخترانی كه زيبائی چهره و اندام را به نمايش میگذارند پسنديده، و اين دختران راحتتر قادر به ازدواج میباشند، البتّه ازدواجی موفّق.
امّا در مقابل دخترانی هستند كه عفاف خود و حجابشان را بهيچوجه حاضر نيستند به كنار بگذارند؛ ايشان چوب پاكی خود را میخورند، و با توجّه به شرم وحيای مخصوصی كه در آنها وجود دارد، ممكن است مدّتها اين نياز حياتی را نتوانند بر طرف نموده؛ و به علّت عدم دسترسی به موقعيّت مناسب برای ازدواج دچار بحرانهای شديد روحی و عصبی شده، و حالتهائی مانند گوشهگيری و انزواطلبی و افسردگی، و عقدههای روانی مختلف در آنها ديده میشود. و متأسّفانه چون مورد سؤال واقع شدهام و در كتب دينی راه حلّی در اين مورد نديدهام تقاضا دارم حضرتعالی راه حلّ را مرقوم فرمائيد!
با تشكّر و التماس دعا از حضرتعالی ـ امضاء...»
📚 رسالهٔ نکاحیه، ص185
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
1ـ بايد دانست: در قرآن كريم بدين عبارت نيست و مشابه آن است. ولی چون نخواستيم در عبارت وی تصرّفی شده باشد، آن را بهمانگونه حكايت نموديم.
🆔 @allame_tehrani
🔴 لزوم تشكيل سازمانی بنام «حِسبه» در حكومت اسلام
در حكومت اسلام سازمانی بايد باشد به نام «حِسْبَه» كه به جميع نيازمندیهای مردم نظير اين مسأله و امثالها قيام نمايد. بر عهدۀ حكومت است كه از اوّل بلوغ پسران و دختران، وسائل ازدواجشان را فراهم كند، و از بيتالمال مخارج و هزينههايشان را بطور وسع و كفاف تأديه نمايد؛ ازدواجی عالی و مناسب كه بههيچوجه مزاحم با تحصيل و كمالاتشان نباشد، تا هر دو با هم دوران تحصيل را به كمال رسانند و از بيتالمال مستغنی گردند.
اين درخواست، نياز خصوص اين دوشيزۀ معصومه نمیباشد؛ جميع دوشيزگان دارای چنين نيازی فطری و الهی و طبيعی هستند كه بايد به احسنوجه ادا شود.
شنيده شد در بدو انقلاب كه رفتن دختران در دانشگاهها به همان منوال سابق بوده است، بعضی از اهل خبره پيشنهاد كرده بودند ميان دختران و پسران در اطاق درس پردهای بكشند، چنانكه در پاكستان اينطور میباشد. يک نفر از بزرگان سهيم در انقلاب فرموده بود: پرده لازم نمیباشد. ما با همين دختران و پسران، داخل درهم انقلاب را راه انداختيم. اين افراطها، تفريطهائی را در پی خواهد داشت!
اين حرف، سخن درستی نمیباشد. چرا؟ و به چه علّت؟ و بكدام حكمت؟
به علّت آنكه در وقت انقلاب، منظور و مقصود دختر و پسر از تظاهرات و اجتماعات رسيدن به هدف و از ميان برداشتن كفر و آثار كفر تا پائين كشيدن مجسّمۀ طاغوت و امثاله بود. نه پسر توجّهی به دختر داشت، و نه دختر به پسر. آنهم پسران و دختران پاكدل و مؤمن و با تقوی.
مانند اجتماعات آنها در مساجد و در طواف كعبه و در سعی ميان صفا و مروه كه مرد و زن با هم مجتمعند میگويند، میخروشند، و میجوشند؛ همه و همه متوجّه الله میباشند و بس.
لهذا میبينيد كه چنان مردها در بعضی اوقات به زنها میخورند، و بدنهايشان تماسّ پيدا میكند، آنهم بدن لخت مردان در حال طواف، و ابداً حسّ نمیكنند كه اين اصابت از زن بود يا از مرد بود؟! و يا اصلاً اصابتی صورت گرفت يا نگرفت؟!
برای آنكه نه مرد متوجّه هستي خودش است، نه زن؛ هر دو متوجّه به حقيقت واحدۀ وجود و الله معبود میباشند. آن متينگها و آن فريادها و آن درهم و برهمها چنين بوده است.
اما دانشگاه... (ادامـــه در «پست بعدی») ⬇️
📚 رسالهٔ نکاحیه، ص188
🆔 @allame_tehrani
🔥 اختلاط پسران و دختران در دانشگاه موجب تشتّت افكار و بالأخره بیسوادی آنهاست
امّا دانشگاه محلّ خلوت است؛ كلاس درس، جای خلوت است. آنجا ديگر جنبۀ اشتراک فهم، تبديل به اختصاص میگردد. هر دانشجو از دختر و پسر در هستی خود آنهم چه هستیای، در عشق سوزان خود آنهم چه عشقی فرورفته است! پسر در شب حال مطالعه ندارد، فكر دختر است. دختر خُلق تكلّم با پدر و مادر ندارد، فكر پسر است. خوب به بن و ريشۀ عرائضم میرسيد؟!
سنّ دانشگاهی سنّ قویترين قوۀ شهوت و ميل جنسطلبی است. يا بايد پسر و دختر بر فكر خود فشار آورد، نه درس را بفهمد نه بحث را، نه استاد را تشخيص دهد نه مستخدم را، و مدّتها سپری گردد؛ يا به حال روانی درآيد و بیسواد و سفيه از دانشگاه بيرون آيد، و يا بايد دل به دريا زند و پشت پا به همۀ مقدّسات دينی بزند، و دين را سدّ آزادی و راه ترقّی و تعالی بداند؛ و در نتيجه، آميزشهای پنهانی، خلأ او را پر كند.
مرد دانشجو تا میآيد به خلأ فكری خود فلان مسأله را حلّ كند، فوراً آن دختر خانم x در نظرش مجسّم است. حلّ مسأله كجا رفت؟ بايد بجای دوشيزۀ x مثلاً فورمول mm`/r2 گذارده شود تا نتیجه حاصل گردد. امّا بدون شکّ، جَلَوات خانم x جائی را در محفظۀ ذهنش باقی نگذارده است.
و همچنين دوشيزۀ دانشجو در دانشگاه در خلوت است. نمیتواند و ابداً قدرت ندارد ذهنش را از آقای y پاک كند؛ هرچه تصوّر كند y است؛ در زمين y است، در زمان y است، در بالا و پستی y است.
گويند: دو نفر شب تا به صبح بحث داشتند در حقّانيّت علیّ و حقّانيّت عمر. آنچه در وِعائشان از دليل بود آوردند. صبحگاه به مجنون گفتند: تو كه از اوّل شب تا پگاه همۀ مطالب را شنيدی بگو ببينيم: حقّ با كيست؟! گفت: حقّ با ليلی است! از شب تا به صبح هر چه میگفتيد بحث دربارۀ ليلی بود؛ حقّ با ليلی است!
اينک پس از گذشت شانزده سال از انقلاب میفهمند كه چه اشتباهی كردهاند. اينها تماشا میكردند كه دختران با حجاب آراسته به دانشگاه میرفتند، و خوشحال بودند كه مسألهٔ دختر و پسر هم بحمدالله حلّ شد، و حكومت اسلام همه را معصوم نمود؛ ولی ناگاه از زير خاكستر شرارهای پديدار میشود كه ای وای چه خبر بوده است و ما خبر نداشتيم؟!
📚 رسالهٔ نکاحیه، ص189
🆔 @allame_tehrani
🔴 دانشكدههای پسران و دختران لزوماً بايد مجزّا گردند
مسأله مسألهٔ پرده كشيدن نيست، رديف جلو نشستن پسران نيست، يكطرف دختران و يكطرف پسران نيست، يک كلاس مستقلّ برای دختران و يک كلاس برای پسران در دانشگاه مختلط نيست.
اصل دانشگاه پسران و دختران بايد جدا باشد. هيچ چارهای هم جز اين نيست.
در مجلّۀ «كلمۀ دانشجو» شماره هشتم و نهم ص77 تا ص80 مقالهای به عنوان «اختلاط» آورده است و در مقدّمهاش گفته است: «چندی پيش در يک بررسی كه از ميان 500 نفر از دانشجويان يكی از دانشگاههای كشور به عمل آمد 90% دانشجويان عامل گسترش ناامنی و توسعۀ دامنۀ فساد اخلاقی و انحرافات جنسی را اختلاط نامشروع زن و مرد عنوان كردهاند.» آنگاه با آقای جواد منصوری معاونت محترم فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی، و با يكی از دانشجويان مصاحبهای بعمل آورده است كه هردو در يک خطّ مشی پاسخ دادهاند و ما برای عدم تطويل، مصاحبه با آقای معاون فرهنگی را میآوريم:
«كلمه دانشجو: جناب آقای منصوری با توجّه به مسألهٔ اختلاط زن و مرد در سطح دانشگاهها آيا بعقيدۀ شما میبايست برای اين دو قشر، دانشگاه جدا داشته باشيم؟
ـ بسم الله الرّحمن الرّحيم. مسألهٔ تحصيل برای همۀ گروههای جامعه يک ضرورت و نياز است. بنابراين در تحصيل بين زن و مرد اختلافی نيست. امّا ما همۀ كارهايمان میبايست مطابق با موازين شرع باشد. فرضاً در نماز خواندن، زن و مرد بايد نماز بخوانند ولی گفته شده كه اينها جدا بايستند و بعضیها احتياط میكنند و بين اينها پرده میزنند و حتّی میدانيد كه در مساجد محلّ ورود مردان و زنان جداست.
بنابراين مسألهٔ جدا كردن فضای آموزشي يا محيط كار، ارتباطی با مسألهٔ تحصيل ندارد. بلكه به خاطر نياز به انطباق با موازين شرعی ما بايد انجام بگيرد. لذا من تصوّر میكنم اين كار در آينده بايد در كشور ما حتماً انجام بگيرد. و اينكه تا بحال انجام نشده شايد به اين تصوّر بوده كه يا امكانات نبوده، و يا اينكه مشكلاتی بوجود نمیآيد. در صورتی كه اوّلاً امكانات را بايد بوجود آورد و متأسّفانه در مواردی ديده شده كه مشكلاتی بوجود آمده و من تصوّر میكنم در آينده ما بايد دانشگاههائی [ در ] جامعه داشته باشيم (مانند بعضی از كشورهای اسلامی) كه منحصراً مربوط به خانمها باشد. حتّی مثلاً در پاكستان نمونهای میبينيم كه بانک مخصوص خانمها وجود دارد. يعنی بانكی داريم كه كلّ كاركنان آن زن هستند، و هيچ مشكلی هم ايجاد نمیكند.
كلمه دانشجو: آقای منصوری! معايب سيستم موجود اختلاطی به نظر شما چه چيزهائی هستند؟
ـ ما لااقلّ به عنوان جلوگيری از يک سری مشكلات موظّفيم اينكار را انجام بدهيم. ما در شرعمان داريم كه شما اگر در خانهای میخواهيد نماز بخوانيد و در آن خانه يک زن نامحرم وجود دارد، درِ آن خانه را باز بگذاريد و نماز بخوانيد. اين نشان دهندۀ آنست كه دين اسلام با توجّه به يک سری واقعيّتها پيشبينیهائی كرده است.
سؤالی كه پيش میآيد اينست كه اگر ما حركت كنيم به اين جهت كه يک دانشگاه مخصوص خواهران تأسيس كنيم آيا جهت كادر اداری و آموزشی آن هم صرفاً بايد از خواهران استفاده كنيم يا خير؟
ظاهراً اگر صحبتی باشد تنها در مورد اساتيد است زيرا در مورد كادر اداری قطعاً مشكلی بوجود نمیآيد. در مورد اساتيد هم ما مشاهده میكنيم كه در تمام رشتهها، ما هم خانمهای استاد داريم و هم آقايان استاد، و اگر برنامهريزی باشد میتوانيم در آينده جبران كنيم.
البتّه اگر روزی احساس شود در رشتهای فقط از آقايان جهت تدريس میشود استفاده كرد، مشكلی پيش نخواهد آمد اگر به عنوان استاد سركلاس برود.
شما ملاحظه كنيد ما سه دانشگاه علوم پزشكی در تهران داريم، دانشگاه علوم پزشكی تهران، و دانشگاه علوم پزشكی ايران، و دانشگاه علوم پزشكی شهيد بهشتی. حدود 35 درصد از مجموعۀ دانشجويان اين سه دانشگاه از خانمهای دانشجو هستند. خوب بدون اينكه هيچ مشكلی برای مملكت باشد براحتی میتوانيم يكی از اين سه دانشگاه را برای خانمها اختصاص دهيم و دو دانشگاه ديگر را برای آقايان.
طیّ يک برنامهٔ چند ساله هم میتوانند اساتيد را از هم جدا بكنند و اگر بخواهند اين كار را بكنند نه بودجهای جابجا میشود ، نه كادر را جابجا میكنند. ظاهراً تا به حال در اين قضيّه جدّی نبودهاند، نه اينكه مشكلی وجود داشته باشد.
▪️ادامـــه دارد...
🆔 @allame_tehrani
↩️ ادامـــهٔ «پست قبل»
واقعيّت قضيّه اينست كه ما هنوز مصمّم به اجرای ضوابط اسلامی در بعضي از مسائل كشور نشدهايم. اگر چنين بود شايد قضايا فرق میكرد. مثلاً فرض میكنيم اگر از ابتدای انقلاب بطور جدّی برنامهريزی میكرديم برای تربيت پزشک زن، امروز با اين گرفتاری روبرو نبوديم كه زنان متديّن ما با گرفتاری عصبی شديد به دكتر مرد مراجعه كنند. ولی در حقيقت آنطور كه بايد و شايد در پی اين واقعيّت نبودهايم.»
باری، من از جناب نگارندۀ سرمقاله تقاضا دارم به بيرون كشيدن دختران از خانه و ورودشان در محافل و مجالس و صنايع سنگين و علوم غير مربوطه به نيازمندیهای آنان در كادر پسران و برادران، تسريع نكنند كه نتيجه، همين نتيجۀ مأخوذۀ از شمارۀ اخير مجلّۀ «كلمۀ دانشجو» میباشد. و بنده مخصوصاً اين مطالب را از آن، در اينجا نقل كردم تا بدانيد حكومت اسلامی ايران، نه تنها هنوز مشكل دختران را حلّ ننموده است، بلكه مشكلاتی بعين مشكلات پيشين برايشان به ارمغان آورده است. و اگر مثلاً از ابتداء به مانند و مشابه گفتار معاونت محترم فرهنگی دانشگاه عمل مینمودند، بسيار آسان و راحت مسأله حلّ شده بود. امّا ايشان پنداشتند راه غير از اين است؛ رفتند و به بنبست رسيدند. در پی آب بودند، سر از سراب برآوردند.
📚 رسالهٔ نکاحیه، ص190
🆔 @allame_tehrani
🔸اگر از اوّل به گفتار حضرت علامه طباطبائی عمل كرده بودند امروز در تمام رشتههای پزشكی زنان مستكفی بوديم
مرحوم علامهٔ فقيد استاد طباطبائی رفَع اللهُ فی الجَنان مَقامَه در مصاحبهای كه از طرف صدا و سيما پس از شهادت رفيق ارجمند و برادر گراميمان شهيد شيخ مرتضی مطهّری غفراللهله با او نمودند و در آن مصاحبه بر مرحوم شهيد بسيار گريسته بود؛ چون در پايان مصاحبه از استاد خواستند پيامی برای مردم بدهد، فرموده بود: «پيام من اينست كه به اسم اسلام در اين حكومت اسلام كاری را انجام ندهيد كه در برابر خارجيان موجب ننگ اسلام باشد!»
گويند در نخستين وهلۀ نمايش صدا و سيما از اين جريان مصاحبه، اين فراز اخير پيام علامه را نقل كرده بودند؛ و در وهلۀ بعد كه چند ساعتی از وهلۀ اوّل بيش نمیگذشت، اسقاط نموده بودند.
مثلاً دربارۀ دختران و بطور كلّی راجع به بانوان اگر به همين دو جملۀ كوتاه علامه كه نظريّۀ اسلام میباشد رفتار میشد، آيا تصوّر داشت كه برای ما امروز مشكلی در جامعه باقی مانده باشد؟
اگر برای دختران، فنون مناسب و علوم شايسته برای خودشان و برای جميع جامعه را اختيار مینمودند، امروز ما از ميان همين بانوان يک كادر تمام و كامل در تمامی علوم پزشكی داشتيم، از چشم پزشک و جرّاح گوش و حلق و بينی تا چه رسد به مامائی و انواع جرّاحیهای مختصّۀ به نسوان. ولی معالأسف اين راه مستقيم را در پيش پای دختران ننهادند و به دختر گفتند: به هر علمی كه خودت میخواهی روی آور!
دختران، گيج و آواره يكی برای خود فيزيک را برگزيد، دگری جامعهشناسی، سوّمی فلسفه، چهارمی ادبيّات، پنجمی شيمی آلی، ششمی الكترونيک، هفتمی صنايع سنگين و و و، در اين صورت بودجههای كلان كشور از بيتالمال به هدر رفت؛ هم اين دوشيزگان، معلّمين و مهندسين و فارغالتّحصيلانی مفيد برای خود و برای امّت مسلمان نشدند، و هم پست و صندلی و جای پسران را اشغال نموده و آنان را محروم ساختند، و هم وقت و عمر خود را كه به گفتۀ آقای منصوری تقريباً ثلث از دانشجويان را شامل میشوند تباه كردند.
امروزه جرّاح قابل و متخصّص زنان در مشهد نداريم [1]. فوراً زائو را سزارين میكنند و عمل را هم خراب انجام میدهند، و بواسطۀ نقصان عمل، آن زن مسكين كه به كلام اين خانم دكتر اعتماد كرده و خود را تحت اختيار وی سپرده است، و دچار امراض غير قابل علاج شده است؛ پيوسته بايد متحمّل پیآمدهای نامطلوب آن گردد. بنده شخصاً در مدّت اين پانزده سالی كه در أرض أقدس مشهد ساكن و مقيم میباشم نظائر و شواهدی از مبتلايان عينی را كه اينک در برابر چشمان دارم، بسيار سراغ دارم.
امّا با گفتار حضرت علامه فقيدِ علم و فقيدِ اتقان و نظريّۀ صائب، كجا چنين زمينههائی پيش میآمد؟ شما فقط ملاحظه كنيد در همين يک عبارتشان كه جناب محترم صاحب سرمقاله از ايشان نقل كردند:
إنَّ الطَّريقَةَ المَرضِيَّةَ مِنْ حَيَوٰةِ الْمَرْأَةِ في الإسْلامِ أنْ تَشْتَغِلَ بِتَدْبيرِ اُمورِ الْمَنْزِلِ الدّاخِليَّةِ وَ تَرْبيَةِ الأوْلادِ وَ هَذا وَ إنْ كانَتْ سُنَّةً غَيْرَ مَفْروضَةٍ لَكِنَّ التَّرغيبَ وَ التَّحْريصَ النَّدِبِيَّ... كانَتْ تَحْفَظُ هَذِهِ السُّنَّة.[2]
اگر به همين مقدار عمل میكرديم، آيا مشكلات دانشجوئی اختلاط دختران، كه 90% دانشجويان اين مدرسه از روابط غير مشروعشان محسوب داشتهاند، وجود داشت؟! آيا برای زائيدن بانوانمان محتاج به قابله و پزشك مرد میگشتيم؟! نه، وَاللهِ نه، بِاللهِ نه، تَاللهِ نه. بنابراين عزيزم!
نظر ز روی تكبّر به اهل راز مكن كه باريافتگان حريم پادشهند
شما چون ديديد از علامه در دنيا تجليل نشد، نبايد گمان كنيد كه واقعيّت هم همينطور است! تا بيائيد و با عبارت: «يكی از بزرگان معارف دينی فرمودهاند» گفتارشان را ذكر كنيد، و با عرائض حقير فقير خاک پا و خانهزاد آن منيع مرتبت و رفيع منزلت درهم بياميزيد و خود را حَكم در قضيّه قرار دهيد و با فكر و انديشۀ خود آن را بدون دليل و اقامۀ برهان ضايع كنيد، و به مجرّد شعار و هياهو گفتار مقابل را أخذ كنيد و دختران معصوم را از خانه و كاشانه بدر آوريد؛ و خسران زده و تهیدست از سراب باز گردانيد!
▪️ادامـــه دارد...
🆔 @allame_tehrani
↩️ ادامـــهٔ «پست قبل»
من نه پدرانه! بلكه برادرانه و متواضعانه به شما نصحيت میكنم: كلام چنين مردمان حقّانديش و باطلزدا را كه هر سلّول از بدنشان را با فكر و تأمّل بكار بسته، و فيلسوفانی عاليقدر و دانشمندانی گرانمايه در راه اسلامشناسی شدهاند، نبايد به ديدۀ حقارت نگريست.
هر چند گفتهاند: انسان در نقد و تحليل آزاد است؛ هيچ انديشه و نظريّهای را نبايد تحميل نمود، ولی آن مسألهای است، و اين مسألهای دگر. وگرنه انسان بايد تأسّف بخورد، ولی تأسّف بجا و بموقع؛ نه مثل تأسّف مردی كه چون از سفر باز آمد حليله را مريضه، و والده را مرده يافت. چون با حليله درآميخت فوراً شفا يافت، افسوس میخورد كه اگر زودتر آمده بودم والده را هم شفا داده بودم.
📚 رسالهٔ نکاحیه، ص194
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
1ـ باستثناء يكی دو نفر؛ از جملۀ ايشان خانم دكتر علوی بود كه جرّاح و پزشک زنان و بسيار لايق بود. در مشهد مقدّس دست به عمل نمیزد مگر در وقت ناچاری. در زايمان مخدّرات بسيار عاقل و صبور و متحمّل بود. يكی از دوستان میگفت: در زايمان عيال من (كه طلبهای بودم) بقدری حوصله بخرج داد تا وی بطور طبيعی وضع حمل كرد در صورتی كه در دو شكم قبلی سزارين شده بود. دوست ما میگفت: وی بقدری متحمّل بود كه عيال من از شدّت درد لگد بر شكم او میزد و او باكی نداشت. ولی افسوس كه ايشان خود را كانديدای مجلس نمودند و تمام آن خدمتهای ارزندۀ عملی، تعطيل شد. آيا كسی دگر هست كه كار او را انجام دهد؟!
2ـ «الميزان» طبع اوّل، ج2 ، ص351.
🆔 @allame_tehrani
کانال علامه طهرانی
🔴 لزوم تشكيل سازمانی بنام «حِسبه» در حكومت اسلام در حكومت اسلام سازمانی بايد باشد به نام
📍وظيفۀ دولت اسلام در فراهم كردن تسهيلات ازدواج
بر عهدهٔ حکومت اسلام است که راه تزویج را به روی مردم باز کند؛ و مشکلات دختر و پسر و زن و مرد را در این امر از میان بردارد؛ تا با برنامههای صحیح، دختران و پسران در ابتدای بلوغ بتوانند ازدواج کنند و اولاد بیاورند، و در عین حال به تحصیل علوم لازمه نیز بپردازند، بطوری که ازدواج ابداً مانع پیشرفت و ترقّی نباشد، و داشتن اولاد یک أمر طبیعی و معمولی و قابل سازش با صنعت و فنّ و حرفه و علم به شمار آید.
در حکومت اسلام مردانی که در معرکهٔ جنگ و جهاد به درجهٔ شهادت میرسند، باید برای ازدواج زنان آنها برنامهٔ درست تنظیم گردد که پس از انقضای عِدّه فوراً شوهر کنند و بیسرپرست نگردند و بدون شوهر نمانند؛ و نیز اولاد متعدّد بیاورند تا به زودی محلّ خالی مجاهدین پر گردد.
میل جنسی از غرائز است؛ بهیچوجه نمیتوان جلوی آن را گرفت. غایةالأمر باید از راه صحیح و نکاح مشروع به عمل آید، و گرنه خدای ناکرده عواقب ناپسندی را به دنبال میآورد، و دختر جوانی که شوهرش شهید شده است یا باید تحمّل رنج نماید و زندگی عسرتبار خود را با میل به ازدواج، بدون ازدواج بگذراند، و یا خواهی نخواهی با گرفتن رفیق پنهانی (اتِّخاذِ أَخْدَان) راهی را بر خلاف شرع بپیماید.
پریرخ تاب مهجوری ندارد
چو در بستی ز روزن سر بر آرد
طبق گزارش بعضی از محاکم عدلیّه و ادارهٔ آمار، امروزه در ایران چهار میلیون و هفتصد هزار زن بدون شوهر وجود دارد. باید به حال این معصومان فکری کنند، و با بهترین وجهی برنامهٔ ازدواج آنها را تنظیم نمایند. تا مانند ادارهٔ بسیج و سپاه و رسیدگی از جهت امور مالی به خانوادههای شهدا، ادارهای مستقلّ و عظیم و مهمّ جهت ازدواج آنها بدون زحمت و موانع خارجی، و بدون برخورد با مشکلاتی فراهم گردد.
📚 رسالهٔ نکاحیه، ص55
🆔 @allame_tehrani
کانال علامه طهرانی
📔 رسالهٔ نکاحیه؛ كاهش جمعيّت، ضربهاى سهمگین بر پيكر مسلمین 🔴 مشكل اصلی در جوامع، عدم توازن جمعيت
🔴 هشداری برای بيداری مردم
💢 دشمنان دیرین شما هنوز زندهاند
هان ای ملّت زنده و به پا خاسته، اينک متوجّه باشيد كه دشمنان ديرين شما هنوز زندهاند؛ از هر سو و از هر جانب به كمين نشستهاند، با تبليغات وسيع و همهجانبه كمر بستهاند تا نسل شما را قطع كنند، و جامعۀ رشيد و سالم و نيرومندتان را به افرادی مريض و فرسوده و ناتوان و دچار اختلال عصبی و جنون درآورند؛ لولههای حياتی زنان را ببندند و مردان رشيد و دلير را نامرد و اخته كنند.
زيرا پس از قيام و اقدام ملّت رشيد مسلمان در برابر كفر، و رؤيت آن شهامت نبردهای دلاورانه و دليرانه و مبتكرانه، الآن میخواهند ريشهتان را از بن قطع كنند.
با جرائد و مجلت و وسائط ارتباط جمعی و رسانههای گروهی كه از همان مشرب اشراب میشوند. با عناوين واهی: اقتصاد و زيبائی شهر و زندگانی راحت و مرفّه، اصل وجود و هستیتان را به باد فنا میدهند. آنان میخواهند به بهانۀ وسمه بر ابروان دو چشمانتان را كور كنند.
لهذا با زيركی هر چه تمامتر توأم با فكر و خديعه، و با مختفی داشتن عواقب وخيم اين جنايات، روی همه گونه پیآمدهای زيانبار آن پرده میگذارند و جامعه را از مرد و زن به انواع و اقسام راههای نامشروع و غير عقلائی و غير طبيعی و غير بهداشتی، به تقليل نسل و ميرانيدن نطفۀ حياتی با شتاب و حركتی عنيف چون سقوط در سطح مُورّب سراشيبی كوه، میكشانند تا ملّت زنده و مسلمان كه اينک آمده است از خواب گران بيدار شود و خودمختاری خويشتن را دريابد چنان در قعر درّۀ عميق و مهلک نابودی به رو درافتد كه نه سری را از خود بشناسد نه دستاری را.
ملّت مسلمان! ما بايد بيدار باشيم! در ظرف مدّت بيشتر از يک ماه از ناحيۀ صدّام كافر و عامل استعمار كافر، قريب دويست موشک، تنها به شهر طهران فرود آمد، امّا اين قرصهای ضدّ حاملگی، و استعمال آلات در رحمها و بستن لولههای بانوان، و از مردانگی انداختن مردان كه هزاران گونه امراض عصبی، و اختلال جهاز گردش خون، و سكتههای قلبی، و اختلال فكری و روانی، و هجوم سيل سرطان را به دنبال خود يدک میكشد، اثرش كمتر از آن موشكها نمیباشد، بلكه بيشتر است!
ما نفهميديم و نخواهيم فهميد كه اين نامادریهای خونآشام ديروز ما چگونه امروز مهربانتر از مادر از آب درآمده، و با بذل اموالی خطير و مبالغی هنگفت از جيب پرفتوّتشان، به رايگان برای مصالح اقتصادی و رفاه و آسايش خورد و خوراک و خواب و راحت ما و اطفال آيندهٔ ما بیدريغ مصرف میكنند؟!؟!
ايشان نام تنظيم خانواده بر روی آن میگذارند تا جاهلان را فريب دهند ولی عاقلان دانند كه غير از تقتيل و تنكيل و تبكيت و تنقيص خانواده ثمری بيرون نمیدهد.
تنظيم خانواده در اصطلاح خودشان به معنی به حدّ نصاب و ظرفيّت لازم و واقعی درآوردن افراد میباشد؛ اگر افراد زياد باشند به آن حدّ تنزّل دهند، و اگر كم باشند تا آن حدّ بالا برند.
محدودۀ كشور ايران را به تصديق كارشناسان داخلی و خبرگان خارجی از جهت استعداد و كثرت زمينهای حاصلخيز و قابل كشت و زراعت و باغداری و دامداری و وفور آب و رودخانهها و امكان آبگيرها، و از جهت اجتماع انواع معادن میتوان از مرغوبترين كشورهای جهان به حساب آورد و ظرفيّت آن را دارد كه به آسانی و راحتی دويست ميليون نفر را در مهد خود بپذيرد و بپرورد.
امّا امروزه میبينيم كه از جهت كمبود افراد كشاورز و زارع در كشتزارها و باغها، و از جهت كمبود افراد كارگر در كارخانجات، در مضيقهای عجيب به سر میبريم.
آيا معنی تنظيم خانواده آن نمیباشد كه برای ازدياد افراد شهرنشين و روستانشين، اين مبالغ را در تكثير نسل و ازدياد اولاد مصرف كنند تا به حول و قوّۀ حضرت احديّت جمعيّت اين كشور بالا آيد و به حدّ نصاب خود بالغ گردد و همگی خودكفا شوند و دست نياز از واردات كشورهاي كفر بردارند و همۀ زنجيرهای اسارت را بگسلند؟!؟!
📚 قسمتی از مقدمۀ کتاب «رسالۀنکاحیه؛ کاهشجمعیت،ضربهایسهمگینبرپیکرمسلمین»
🆔 @allame_tehrani
🔰 #پخش_زنده_صوتی
💐 مراسم جشن ولادت پیامبراکرم صلیاللهعلیهوآله و حضرت امام صادق علیهالسلام 💐
📍از طریق:
«صفحهٔ نورمجرد در آپارات»
https://www.aparat.com/Nooremojarrad_com/live
⏰ زمان: سهشنبه ۱۷ ربیعالأول، حدود ساعت ۵:۳۰ صبح
💠 مکان:
از بیت حضرت آیتالله حسینی طهرانی (مدظلهالعالی)
🆔 @allame_tehrani