💫 از آثار علامه طهرانی بوی طهارت و تقوا به مشام میرسد
▪️مرحوم علامه جعفری أعلی الله مقامه الشریف میفرمودند:
«ما نمیدانیم چه سِرّی در این نوشتههای علامه طهرانی نهفته است که وقتی انسان این کتابها را میخواند بر جان و دلش مینشیند، در حالی که ما خود این مطالب را خوانده و در تألیفات آوردهایم ولی آن اثر را در خواننده ندارد.»
«من خودم اهل قلم هستم، از آثار علامه طهرانی بوی طهارت و تقوا به مشام میرسد، و ما اهل قلم این را میفهمیم.»
💬 به نقل از استاد واسطی
💎 سفارش علامه طهرانی به خواندن کتب «دورهٔ علوم و معارف اسلام»
🆔 @allame_tehrani
🌷❤️💎عرفان با طعم زندگی💎❤️🌷
✨ دورنمایی از مجموعه آثارِ «حضرت علامه آیتالله حاج سید محمدحسین حسینی طهرانی رضواناللهعلیه»
در ذهن بسیاری از عموم مردم و حتی خواص، «عرفان و سیر و سلوک» مساوی است با: ریاضتهای عجیب و غریب، عمل به آداب و مناسک غیرمتعارف، برخورداری از زندگی و زیّ درویشی، عدم پایبندی به ظواهر عرفی و شرعی، بیخبری از عالم و آدم، حملههای مداوم به پای چوبین استدلالیان، بیبهرهبودن از مهارتها و تخصصهای علمی، فرار از اجتماع و فعالیتهای اجتماعی، مخالفت با امر سیاست و حکومتداری و بسیاری از مطالب نامطلوب دیگری که در یک مطلب خلاصه میشوند: دور بودن از زندگی و واقعیتهای آن! اما آیا بهراستی میتوان همۀ آنچه که عرفان و معنویت خوانده میشود را با یک چوب راند؟ آیا در میان این شلوغبازارِ مملو از غل و غش و دغل، هیچ بساط قابلاعتمادی پیدا نمیشود؟ آیا نمیتوان عرفان اصیل و نابی را یافت که کام تشنۀ بشریت امروز را سیراب کرده و او را از سرگردانی در بیابان آخرالزمان نجات بخشد؟
بهشهادت بسیاری از بزرگان مورد اعتماد و بر اساس مشاهدات و تجربیات مکرر، حضرت علامه آیت الله حاج سید محمد حسین حسینی طهرانی رضوان الله علیه یکی از معدود عالمان و عارفانی هستند که توانستهاند سیر و سلوک را با تکیه بر آموزههای اسلام ناب، از «زاویهها و سجادهها» به «خانهها و خیابانها» نیز سرایت داده و علیرغم همۀ تهمتها و شبهات، کارآمدی عرفان ناب شیعی در تمامی عرصههای زندگی امروز را اثبات کنند. اگر میخواهید به بررسی صحت و سقم این ادعا بپردازید، شما را دعوت میکنیم به مطالعۀ مجموعه آثار این عالم و عارف بزرگوار که در خلال منظومۀ منسجمی از عناوین و موضوعات، سفرهای رنگین از مباحث مختلف اعتقادی، حکمی، عرفانی، اخلاقی، تفسیری، فقهی و تاریخی را برای طیف متنوعی از مخاطبان گسترده است.
از «شرح پیچیدهترین مطالب فلسفی و عرفانی مطرح در مکاتبات مرحوم سید احمد کربلایی و محقق اصفهانی» تا «تبیین ساده و شیوای مراحل سیر و سلوک و عوالم پس از مرگ»، از «گزارش دقیق خاطرات، حالات و جزئیات زندگی مرحوم حداد و علامۀ طباطبائی» تا «نقل بخشهایی شنیدهنشده از تاریخ انقلاب اسلامی و ارائۀ تقریری نوآورانه از نظریۀ سیاسی اسلام»، از «نقد و اصلاح پیشنویس قانون اساسی ایران» تا «تبیین خطاهای روشی و محتوایی موجود در مقالۀ بسط و قبض تئوریک شریعت» و از «تشریح مبنای تقویم اسلامی و نظام حقوق زن در اسلام» تا «تبیین نگاه تمدنی دین به مسئلۀ جمعیت و پشتپردۀ طرح کاهش موالید»، برخی از مطالب جذابی است که در این مجموعه به چشم میخورد.
همچنین مواردی مانند: تبیین عرفان برخاسته از قرآن و برهان، عرضۀ دورۀ نسبتا کاملی از مباحث بنیادین اعتقادی و کلامی، تعریف کاربردی سبک زندگی اسلامی، شرح علمی و عملی روش اسلامشناسی و تولید علم دینی برای رسیدن به تمدن نوین اسلامی، گشودن باب معرفی عرفاء و شرححالنویسی از بزرگان عرصۀ معنویت در عصر حاضر، نشر عصارۀ مکتب عرفانی نجف، ارائۀ نمونۀ زیست اجتهادی همراه با اطاعت و حمایت از ولی فقیه، نقد عالمانۀ مشاهیر و مشهورات، تشریح نقشۀ راه دشمن در حوزههائی همچون: فرهنگ، زبان، نمادها، آداب و رسوم اجتماعی و ... همراه با ارائۀ راهبردها و راهکارهای مقابله با آن نیز برخی از مهمترین نمایههائی است که میتوان برای مطالب موجود در کتابهای حضرت علامه آیت الله حسینی طهرانی انتخاب کرد.
تأثیرپذیری از لحن صادقانه و قلم حقیقتمحور این عارفِ مجتهد، انقلابی، بصیر، زمانشناس، آیندهنگر و آیندهنگار، تجربۀ مشترک اغلب کسانی است که دقائقی را میهمان آثار او بودهاند. این شما و این تجربۀ «عرفان با طعم زندگی» در ضیافت الهی «دورۀ علوم و معارف اسلام».
ضمنا اگر میخواهید با زندگی و سیرۀ این شخصیت بزرگ آشنا شوید، مطالعۀ کتاب «آیت نور» و مجموعۀ سهجلدی «نور مجرد» را به شما پیشنهاد میکنیم؛ شخصیتی که به تعبیر رهبر حکیم و فرزانۀ انقلاب «از جمله فرزانگان معدودى بودند كه مراتب برجستۀ علمى را با درجات والاى معنويت و سلوک توأما دارا بودند و در كنار فقاهت فنى و اجتهادى، به فقه الله الأكبر نيز كه از مقولۀ شهود و محصول تجربۀ حسى و مجاهدت معنوى است نائل گشته بودند.»
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
💎 سفارش علامه طهرانی به خواندن کتب «دورهٔ علوم و معارف اسلام»
❤️🔥 ثمرهٔ مجاهدتها و بیداریها
✍ قلم طاهر و نورانی مرحوم علامه طهرانی (قدس سره)
💫 از آثار علامه طهرانی بوی طهارت و تقوا به مشام میرسد
🔰توضیح مختصری
دربارهٔ «دورهٔ علوم و معارف اسلام»
🆔 @allame_tehrani
🔰توضیح مختصری دربارهٔ «دورهٔ علوم و معارف اسلام»
اسلام کاملترین و جامعترین دین الهى است که اللهشناسى و معرفت حضرت حقّ جلّ و علا را والاترین نقطهٔ کمال انسانى میداند و به مدد قوّهٔ عاقله و براهین فلسفهٔ الهيّه که در آن تزلزل و خدشهاى راه ندارد و نیز با طهارت سرّ و سیر و سلوک إلى الله که همانا لبّاللباب و برگزیدهٔ راههاست، طالبان را به فهم دقائق توحید علمى و عینى فرامیخواند، و تنها و تنها راه وصول به مقام توحید و استغراق و اندکاک در مقام حقّ را إمامشناسى و ادراک مقام ولایت و لمعات أنوار ساطعهٔ أهلبیت کرام صلوات الله علیهم أجمعین میداند.
دین اسلام، در پرتو أنوار ملکوت قرآن، و استعانت از روح مجرّد اولیاءِ واصل الهى، و مهر تابان و پرفروغ علماى راستین، و محوريّت ولایت فقیه در حکومت إسلام، جامعه را بسوى کمال و صلاح سیر میدهد و وظیفهٔ فرد مسلمان در احیاى حکومت إسلام را براى همگان روشن مینماید.
و با دعوت به آیات قرآنى و کریمهٔ: الرِّجَالُ قَوَّامُونَ عَلَى النِّسَآءِ بِمَا فَضَّلَ اللَهُ بَعْضَهُمْ عَلَى بَعْضٍ وَ بِمَآ أَنفَقُوا مِنْ أَمْوَالِهِمْ، اساس جامعه را بر حقّ و عدل و تبعيّت از فطرت قرار داده و با امر به پیروى از سنن نبوى و بویژه سنّت نکاح و ازدواج و تکثیر نسل، همگان را از نعمت حیات و تکامل و پاکدامنى و عفّت بهرهمند نموده است.
آرى، دین اسلام مسلمانان را با نگرشى واقعبینانه و سیر دادن در صراط مستقیم، به رؤیت هلال سعادت و سُبل سلام الهى رسانده و به برائت از اندیشههاى پوچ و بىاساس خودباختگان غربزده و بدعتگذارانِ مُنغمر در بیغولههاى نفس و شهوات مادّيّه فرامیخواند، تا آنان را با معادشناسى به عالم امن و امان الهى سوق داده و از دوزخ و عذاب آن برهاند.
دوره «علوم و معارف إسلام» تألیف حضرت علّامه آیةالله حاج سيّد محمّدحسین حسینى طهرانى رضوان الله تعالی علیه، عهدهدار بیان حقیقت اسلام بر اساس وحى و قرآن و سیرهٔ معصومین و برهان و شهود بوده، و پرده از رخ هرگونه انحراف و بدعت و آراءِ باطله و احساسات فاسده برداشته است، و جهانبینى همیشه نوین الهى را براى دانشپژوهان اسلامى به ارمغان آورده و تشنگان حقجو را از چشمه و کوثر زلال حقیقت و ولایت سیراب نموده است، و به کلّيّهٔ معضلات علمى و اجتماعى و اشکالات وارده بر دین مبین اسلام جواب کافى و وافى داده است.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
📚«عصارهای از دورهٔ علوم و معارف اسلام»
✍ نگارش دورهٔ علوم و معارف اسلام براى تأمين غذاى فكرى و معنوى مردم
✍ برنامهٔ روزانهٔ مرحوم علّامه براى تأليف كتب
📚علامه طهرانی و تبلیغ و نشر علوم و معارف اسلام📚
✍ تمرکز بر مسائل فرهنگى و نشر علوم و معارف اسلام
✍ کتابت روان معارف اسلام برای وقتی که شور انقلابی فرونشست...
✍ مهمتر از گرفتنِ مسئولیتِ رسمی حکومتی...
💎 تبیین دقیق مسائل معرفتی در تألیفات قیّم مرحوم علّامه (قدس سره)
🔰معرفی اجمالی
«دورهٔ علوم و معارف اسلام»
🆔 @allame_tehrani
📚«عصارهای از دورهٔ علوم و معارف اسلام»
🔸خداوند همه جا هست؛ چشم بگشا و ببين!
🔹تا وقت باقی است بايد دست به راه عرفان و سلوک الی الله زد.
🔸سرانجام انسان در هستی بايد اتصال به ذات بینهايت خداوند باشد.
🔹فقط با اجرای كامل قانون خدا میتوان به سعادت رسيد.
🔸صراط مستقيم در جمع ميان زندگی ظاهری و تزكيهٔ باطنی است.
🔹علوم بشری هر قدر كه بالا برود مقيّد است و محدود لذا نمیتواند تعبّد را از ميان بردارد.
🔸تنها راه نجات مسلمين بازگشت به قرآن است.
🔹اصل و فرع حقايق و معانی در دست ائمّهٔ اطهار است.
🔸قيامت محل لمس توحيد و عظمت بیانتهای خداوند است.
🔹صدق و يقين در طرفداران ولايت و ظلمت و نادانی در طرفداران باطل نمايان است.
🔸قلب امام مركز توحيد است.
🔹خدای تراشيده شده از روی قواعد ذهنی قابل پرستش نيست.
🔸مركز تصميم گيری در اسلام اختصاص به عالمترين و متصلترين مردم به خدا دارد.
🔹علامه طباطبائی هم استاد در عقل بود هم در قلب و هم در شرع.
🔸خداوند تحمل امور مشقتبار و كارهای سنگين را از دوش زن برداشته است.
🔹ديدن هلال ماه در يک منطقه، فقط برای مناطق هم افق (يا شرقی) آن حجت است.
🔸مشكل اصلی در عدم توازن جمعيت و توزيع نادرست امكانات است نه افزايش جمعيت.
🔹تفكيک قوا غلط است؛ كليهٔ قوا بايد در وجودِ آگاهترين مردم و متصلترين آنها به خدا قرار گيرد.
🔸تاريخ همهٔ مسلمين جهان بايد هجری و قمری باشد.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔰معرفی اجمالی
«دورهٔ علوم و معارف اسلام»
💎 سفارش علامه طهرانی
به خواندن کتب «دورهٔ علوم و معارف اسلام»
🆔 @allame_tehrani
✍ نگارش دورهٔ علوم و معارف اسلام براى تأمين غذاى فكرى و معنوى مردم
ايشان زمانى هم كه به مشهد مقدّس رضوى على ثاويها آلافالتّحيّهوالثّنآء مشرّف شده و بارگاه ملائک پاسبان حضرت علىّبنموسىالرّضا عليهماالسّلام را ملجأ و مأمن خود قرار داده و بار نياز خود را بر آستان آن حضرت فرود آوردند، ممحّض در تحرير و كتابت و تأليف دوره علوم و معارف اسلام شدند.
مىفرمودند: «چون انقلاب عظيم ايران بر أساس نهضت اسلام و قرآن روى داده و مردم و جوانان تشنه اسلام و قرآن و معارف آن هستند، بر خود حتم و فرض نمودهام كه يك دوره از علوم و معارف اسلام را به زبان فارسى بنگارم، تا هر چه سريعتر بدست مردم مسلمان ايران برسد و روحشان از اين علوم أصيله سيراب گردد. بسيارى از جوانان كه سابق اهل سينما بودند، به بركت انقلاب اسلامى آمدهاند و أهل مسجد و جبهه و جهاد شده و جانشان را در طبق اخلاص گذاشتهاند، ما بايد معارف را به ايشان برسانيم و غذاى معنوى آنها را كه همان حقيقت اسلام است بهدستشان برسانيم. اين عشق و شورى كه اكنون در جوانان و عموم مردم مشاهده مىشود، محصول هيجانها و فضاى حوادث انقلاب است، و چون بسيارى از اين افراد داراى پشتوانههاى اعتقادى و فكرى استوارى نيستند، اگر ما پايههاى اعتقاديشان را محكم نكنيم، پس از چندى اين شور فرومىنشيند و حال و هواى مردم تغيير ميكند. در زمان فعلى راه حفظ و نگاهدارى از اين انقلاب، تأمين غذاى فكرى و معنوى اين مردم است كه وظيفه عالمان دينى مىباشد.»
✍ حضرت آیتالله حاج سید محمدصادق حسینی طهرانی (حفظهاللهتعالی)
📚نورمجرد، ج۱، ص۱۰۰
🆔 @allame_tehrani
✍ برنامهٔ روزانهٔ مرحوم علّامه براى تأليف كتب
...لذا درب منزل مطلقاً بسته بود، با أحدى ملاقات نداشتند. چه بسا افرادى كه در مناصب حكومتى بودند و از ايشان وقت ملاقات مىخواستند امّا ايشان قبول نكرده و مىفرمودند: «ما اين مختصر عمرى كه داريم بايد صرف اين معارف بشود.»
گاهى كه بعضى از آشنايان به منزلشان مىآمدند، مىفرمودند: «شما ميهمانها را به داخل منزل راهنمايى كرده و از آنان به نحوى شايسته پذيرائى كنيد.» البتّه اگر واردين از أرحام بودند، ايشان از باب صله رحم تشريف آورده و با آنها ديدن مىنمودند.
بارها از ايشان تقاضاى تدريس شد و طلّاب و ارادتمندانشان مشتاق و راغب بودند كه ايشان جلسه درسى دائر كنند، حتّى برخى از قم پيغام مىدادند و سفارشمىكردند كه اگر ايشان درس شروع كردند به ما اطّلاع دهيد تا به مشهد آمده و در حلقه درسشان شركت كنيم!
امّا ايشان همهٔ اين درخواستها را رد كرده و مىفرمودند: «در تمام اوقات مشغول تأليف دوره علوم و معارف هستم، اگر تحرير اين كتابها تمام شد و عمرى بود بعد از آن إنشاءاللـه درس را شروع مىكنيم.»
سيرهٔ ايشان در تمام اين دوران اين چنين بود كه از طلوع آفتاب به مكتبهٔ خود در بيرونى تشريف برده و تا زوال شمس و أذان ظهر بدون توقّف و درنگ، مشغول مطالعه و كتابت بودند. هنگام أذان ظهر به اندرونى آمده نمازشان را مىخواندند و مختصر غذائى تناول مىكردند و پس از كمى استراحت دوباره به مكتبه رفته و يكسره تا غروب مىنوشتند. هنگام غروب به نماز و عبادت مشغول مىشدند و بعضى شبها دوباره چندساعتى مطالعه يا تأليف داشتند. قبل از خواب غذاى سادهاى مثل نانوپنير تناول نموده و به استراحت مىپرداختند تا سهساعت و يا دوساعتونيم به أذان صبح كه بيدار شده و مشغول عبادت و مناجات و رازونياز مىشدند و ديگر تا ظهر نمىخوابيدند.
و برنامهٔ ايشان همينطور بود تا اين اواخر كه أطبّاء قلب، ايشان را از مطالعه و كتابتِ بسيار منع كردند و ايشان كمى حجم مطالعات و تأليف را تقليل دادند.
✍ حضرت آیتالله حاج سید محمدصادق حسینی طهرانی (حفظهاللهتعالی)
📚 نورمجرد، ج۱، ص ۱۰۰ و ۱۰۱
🆔 @allame_tehrani
📚💎 دورهٔ علوم و معارف اسلام 💎📚
دورهٔ شريفهٔ علوم و معارف اسلام ثمرهٔ همان مجاهدتها و بيدارىها و مشقّتهائى است كه ايشان در طول دوران تحصيل و عمر شريف خود متحمّل شدند، دورهٔ علوم و معارفى كه هر ورقى از اوراق زرّين آن خود مكاشفهاى إلهى است، چرا كه پرده از علم و حيات و قدرت و اراده و اختيار حضرت حقّ برمىدارد.
علماء ربّانى و سالكان راه رفته، گمشده و مقصود خويش را در ميان سطور نورانى آن مىيابند و كلمات طيّبه و نورانى آن، سوختگان عالم را آتش مىزند و عاشقان دلسوخته و دلخسته را كه در آتش هجران مىسوزند تسكين مىدهد و آرام و قرار مىبخشد.
عجيب است كه هر گاه انسان چند ورقى از آن را مىخواند، رين و چرک معاصى و كدورات عالم طبع و كثرت را از دلها مىزدايد و او را به سوى خدا و عالم نور و اطلاق و تجرّد سوق مىدهد؛ آرى! اين نيست مگر اينكه اين كلمات إلهيّه و عبارات عرشيّه از مصدر ولايت و آبشخوار توحيد سرچشمه گرفته كه سوزش و عطش باطنى تشنهكامان زلال حقائق ربّانى و معارف إلهيّه را فرو مىنشاند.
📚 نور مجرد، ج۱، ص۱۰۲
🆔 @allame_tehrani
📚علامه طهرانی و تبلیغ و نشر علوم و معارف اسلام📚
فهرست
↓۱- تبليغ و نشر علوم و معارف إسلام
↓۲- فقيه واقعى در فرمايشات حضرت امام رضا عليهالسّلام
↓۳- اوّلين سفر تبليغى مرحوم علّامه
↓۴- فعاليّتهاى تبليغى مرحوم علّامه
↓۵- مسجد قائم، و خصوصيّات آن
↓۶- نگارش دوره علوم و معارف اسلام براى تأمين غذاى فكرى و معنوى مردم
↓۷- برنامه روزانه مرحوم علّامه براى تأليف كتب
↓۸- عشق و شيفتگى مرحوم علّامه به علم و نشر آن
↓۹- اهتمام به كتاب
↓۱۰- اهتمام شديد حضرت علّامه به مطالعه و كتابخوانی
↓۱۱- لزوم غيرت بر ميراث مكتوب اسلامى
↓۱۲- لزوم حفظ و حراست از تراث علمى شيعه
↓۱۳- نمونههائى از سيره عملى مرحوم علّامه در اهتمام به كتاب
↓۱۴- پانویس
📍مشاهده از طریق لینک زیر:👇
https://b2n.ir/nooremojarrad15
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
💎 سفارش به خواندن کتب «دورهٔ علوم و معارف اسلام»
🆔 @allame_tehrani
✍ تمرکز بر مسائل فرهنگى و نشر علوم و معارف اسلام
پس از تصویب قانون اساسى و استقرار و آرامش نسبى امور، ایشان به امر مرحوم حضرت آقاى حدّاد به مشهد مقدّس رضوى علىشاهدهاآلافالتحیّهوالثناء هجرت نموده و بار خود را در آستان ملائک پاسبان آن امام همام انداختند. و از آن پس متمحّض در تألیف و کتابت شدند. میفرمودند:
«وظیفۀ من الآن در قبال انقلاب اسلامى تألیف و کتابت معارف اصیلۀ اسلام است. باید این معارف را با زبان فارسى و بیان ساده و روان نوشته و به دست مردم مسلمان رساند. این مردم بر اساس اسلام و پیروى از قرآن و عترت انقلاب کردند و به دنبال تحقّق اسلام هستند و الآن که انقلاب شده همه تشنۀ آشنائى با اسلام هستند. بسیارى از اینها افرادى هستند که از اسلام فقط اسمى را مىشناسند و سابقاً اهل فساد و لهو و لغو و سینما و... بودهاند و اکنون به برکت انقلاب به اسلام و مسجد و نماز رو آوردهاند و وظیفۀ ماست که معارف را به ایشان منتقل کنیم و جان تشنۀ ایشان را سیراب نمائیم.
علاوه بر آنکه پیروى و دنبالهروى بسیارى از ایشان از انقلاب، به خاطر شور و شوق و هیجان است و اصالت و ریشه ندارد، اگر معارف به دست ایشان نرسد و فکر و اندیشۀ آنها اصلاح نگردد، بعد از مدّتى این شور و هیجان فرومىنشیند و این دلبستگى به انقلاب و اهداف انقلاب سست و ضعیف مىگردد.»
از این دوره به بعد ایشان فقط مشغول تألیف بودند و فعّالیت سیاسى دیگرى به معناى مصطلح نداشتند. برخى از آثارشان براى قشر عمومى جامعه بود و برخى تخصّصى و بیشتر براى علماء و دانشمندان مفید فائده بود. مشکلات و نیازهاى جامعه را بررسى میکردند و در هر موضوعى که زمینه را خالى میدیدند، یا کجروى و انحرافى را مشاهده مىنمودند، در آن زمینه دست به قلم برده و معارف اصیلۀ اسلام را به رشتۀ تحریر مىکشیدند و نمىتوانستند نسبت به مشکلات فکرى و فرهنگى سکوت کرده و خود را جداى از جامعه و حکومت اسلامى ببینند.
به محض آنکه یک تفکّر انحرافى چون افکار دکتر سروش در جامعه رواج مىیافت قلم را به دست گرفته و بىدرنگ در نقد آن تألیف مىنمودند و تا طرحى استعمارى چون کاهش جمعیّت ترویج مىشد فوراً به روشنگرى و تبیین دربارۀ آن و نشان دادن دستهاى استعمار در پس پردۀ آن مشغول مىشدند. و به تناسب زمان هر موضوعى که در جامعه مطرح مىشد و نیاز به شرح و بسط و دفع شبهات و تبیین صحیح داشت ایشان نسبت به آن اهتمام ورزیده و در حدّ توان اقدام میکردند که نمونههاى این مباحث را در آثار گوناگونشان مىتوان مشاهده کرد.
✍ حضرت آیتالله حاج سید محمدصادق حسینی طهرانی (حفظهاللهتعالی)
📚 نورمجرد، ج۳، ص۱۸۹
🆔 @allame_tehrani
✍ کتابت روان معارف اسلام برای وقتی که شور انقلابی فرونشست...
مرحوم علامه طهرانی میفرمودند:
«وظیفۀ من الآن در قبال انقلاب اسلامى تألیف و کتابت معارف اصیلۀ اسلام است. باید این معارف را با زبان فارسى و بیان ساده و روان نوشته و به دست مردم مسلمان رساند. این مردم بر اساس اسلام و پیروى از قرآن و عترت انقلاب کردند و به دنبال تحقّق اسلام هستند و الآن که انقلاب شده همه تشنۀ آشنائى با اسلام هستند. بسیارى از اینها افرادى هستند که از اسلام فقط اسمى را مىشناسند و سابقاً اهل فساد و لهو و لغو و سینما و... بودهاند و اکنون به برکت انقلاب به اسلام و مسجد و نماز رو آوردهاند و وظیفۀ ماست که معارف را به ایشان منتقل کنیم و جان تشنۀ ایشان را سیراب نمائیم.
علاوه بر آنکه پیروى و دنبالهروى بسیارى از ایشان از انقلاب، به خاطر شور و شوق و هیجان است و اصالت و ریشه ندارد، اگر معارف به دست ایشان نرسد و فکر و اندیشۀ آنها اصلاح نگردد، بعد از مدّتى این شور و هیجان فرومىنشیند و این دلبستگى به انقلاب و اهداف انقلاب سست و ضعیف مىگردد.»
✍ حضرت آیتالله حاج سید محمدصادق حسینی طهرانی (حفظهاللهتعالی)
📚 نورمجرد، ج۳، ص۱۸۹
📍تمرکز بر مسائل فرهنگی و نشر علوم و معارف اسلام
🆔 @allame_tehrani
✍ مهمتر از گرفتنِ مسئولیتِ رسمی حکومتی...
اخلاص و بیهوائی مرحوم والد و إباء از شهرت و ریاست، بطوریکه حتی اجازهٔ انتشار هیچ عکسی از خودشان را نمیدادند، عملاً منجر به مظلومیت ایشان نیز شد و نه تنها قدر ایشان مغفول ماند، بلکه افرادی از سر جهالت یا هوای نفس، خدمات ایشان را منکر شده و حتی سالها از ایشان با تعبیر ضدّ انقلاب یاد میکردند و معترض بودند که چرا ایشان هیچ مسؤولیتی را در نظام اسلامی نپذیرفتهاند، غافل از آنکه پاسبانی از حریم علوم و معارف قرآن و اهلبیت عليهم السلام که یکی از بزرگترین اهداف نهضت اسلامی بوده است، اهمیتش به مراتب بیشتر از اشتغال به امور رسمی حکومتی است. و این کار از کسی جز أمثال مرحوم والد که جامع معقول و منقول و علم و عمل بودند میسور نبود.
✍ حضرت آیتالله حاج سید محمدصادق حسینی طهرانی (حفظهاللهتعالی)
📚 نورمجرد، ج۳، ص۱۵۶
🆔 @allame_tehrani
🔸بیان معارف توحیدی با مراعات ظرائف و دقائق، نه بیان اسرار...
مسائل معرفتى و خصوصاً مسائل توحیدى ناب را نباید در هر جائى بیان نمود و در آنجا که بیان مىشود باید ظرائف و لطائف زیادى را مدّ نظر قرار داد. این مطالب نباید به گونهاى طرح شود که عدّهاى از سر جهل، با حقائق عرفانى درافتاده و علم مخالفت بلند کنند. اولیاء کامل پروردگار معمولاً در بیان حقائق و لطائف به نوعى سخن مىگویند که محقّقین سخن آنان را آن طور که هست مىفهمند و عوامّ نیز به قدر فهم خود از آن برداشت مىکنند، و در این باب به کتاب الهى قرآن کریم و روایات نبوى و علوى اقتداء مىنمایند که تمام حقائق را به عالیترین وجه بیان فرموده و در عین حال هر کسى به قدر ظرف خود از آن توشه برمىگیرد و مع ذلک باز هم کتاب الهى در ذات خود دست نخورده و ناشناخته باقى مانده؛ چراکه:
هر کسى از ظنّ خود شد یار من
وز درون من نجست أسرار من
ولى سالکانى که هنوز به مقصد نرسیدهاند یا در عالم بقاء متمکّن نشدهاند و بر ظرائف امر تربیت نفوس و دستگیرى و هدایت مردم واقف نیستند، در بیان این حقائق حقّه مسیرى را طىّ مىکنند که گاه خلقى را به حیرت و اختلاف و تضارب در مىآورد. لذا سالکان راه خدا و پویندگان طریق توحید باید به این امر عنایت داشته و افشاء سرّ ننموده و جماعتى را گرفتار فتنه نکنند؛ هر سخن جائى و هر نکته مقامى دارد.
...به هر حال بیان اسرار صحیح نیست، ولى این أمر بدین معنا نیست که بیان معارف الهى و توحیدى کلّاً تعطیل شده و این حقائق منتشر نشود. معارف باید بیان شود ولى در بیان آن، ظرائف و دقائق و نکاتى که گذشت مراعات شود.
📚 نورمجرد، ج۳، ص۷۴-۷۶
🆔 @allame_tehrani