eitaa logo
کانال علامه طهرانی
3هزار دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
789 ویدیو
190 فایل
❤️عرفان با طعم زندگی❤️ 💎نشر آثار و معارف منتخب و ناب حضرت علامه آیت‌الله حسینی طهرانی (قدس سره) و سایر علما و عرفای بالله💎 ادمین: @Ya_bab_allah پیام ناشناس: daigo.ir/secret/allametehrani کانال خانواده و زندگی الهی: @ezdevaje_elahi
مشاهده در ایتا
دانلود
CamScanner ۱۰-۲۴-۲۰۲۲ ۱۴.۲۹.pdf
2.4M
🌸 قریحه و ذوق شعری علّامهٔ طباطبائی 🌷قصاید و غزلیّات علّامهٔ طباطبائی🌷 علّامهٔ استاد دارای روحی لطیف و ذوقی عالی و لطافتی خاص بودند. در اشعار عرب به شعرهای ابن فارض بخصوص به «نظمُ السُّلوك» آن که معروف به تائیّهٔ کبری است علاقه‌مند بودند. و در أشعار فارسی «دیوان خواجه حافظ شیرازی» را می‌ستودند و از أشعار عرفانی فارسی و عربی، گهگاهی برای دوستان غزلی آرام آرام می‌خواندند. و... علّامه دارای قریحهٔ شعر بوده و غزل‌های عرفانی آبدار که توأم با وَجد و حال، و سراسر عشق و اشتیاق است می‌سروده‌اند. و ما برای نمونه یک غزل از آنرا در اینجا می‌آوریم: مِهر خوبان دل و دین از همه بی‌پروا برد رُخ شَطرنج نبرد آنچه رخ زیبا برد تو مپندار که مجنون سرِ خود مجنون گشت از سَمَک تا به سِماکش کشش لیلَی برد من به سرچشمهٔ خورشید نه خود بردم راه ذرّه‌ای بودم و مِهر تو مرا بالا برد من خَسی بی سر و پایم که به سیل افتادم تو که میرفت مرا هم به دل دریا برد ... 📚 مِهر تابان، ص ۸۷ تا ۹۴ •(قسمت‌هایی از پاورقی‌ها یا متن که خارج از متن مربوطه بوده، حذف گردیده است.) 🆔 @allame_tehrani
CamScanner ۱۰-۲۴-۲۰۲۲ ۱۵.۳۰.pdf
2.14M
🌷 علامه طهرانی و حافظ 🌷 - زیارت خواجه حافظ در شیراز - کیفیّت زیارت خواجه حافظ - حال عجیب مرحوم علّامه با خواجه حافظ - خواندن اشعار حافظ در منزل - مکّه رفتن با حافظ صفای دیگری دارد - کیفیت تفأّل به دیوان خواجه - مقایسهٔ اشعار حافظ با اشعار مغربی و غبار همدانی - معانی حقیقی اشعار حافظ را کسی می‌فهمد که آنرا با وجودش حسّ کند - هرچه سالک جلوتر رود بطون معانی اشعار حافظ را بهتر درک می‌کند - زیارت قبرستان دارالسّلام شیراز - تمایز مرتبهٔ سعدی و حافظ 📚 نور مجرد، ج۲، ص ۴۳۷ تا ۴۴۴ •(قسمت‌هایی از پاورقی‌ها یا متن که خارج از متن مربوطه بوده، حذف گردیده است.) 🆔 @allame_tehrani
🦋 علامه طهرانی و فهم اشعار عرفانی 🦋 - کلمات یا اشعار عرفاء و اولیاء دارای رموز و اشارات و کنایات است - عرفان حافظ شیرازی و ملّا محمّد مولویّ صاحب «مثنوی معنوی» مُخّ اسلام است - غزل شیوای حافظ شیرازی دربارهٔ حضرت صاحب الزّمان ارواحنا فداه - تفسیر غزل حافظ دربارهٔ حضرت صاحب الزّمان ارواحنا فداه 📍مشاهده از طریق لینک زیر:👇 https://b2n.ir/nooremojarrad14 🆔 @allame_tehrani
🔸نظر علامه طباطبایی دربارهٔ فال حافظ در روز بیست و سوم شهر ربیع الثانی ۱۴۰۰ هجریه قمریه که به محضر مبارک استادنا المکرّم آقای طباطبایی - مدّ ظلّه - مشرّف شدم ضمن بیان استخاره و تفأل به قرآن کریم که فرمودند هر دو منصوص و در روایات وارد شده است، فرمودند: فال با دیوان حافظ به تجربه رسیده است که بسیار عجیب است و برای این موضوع دو مورد از تفأل خود بیان کردند. ✍ مرحوم علامه آیت‌الله حاج سید محمدحسین حسینی طهرانی (قدس سره) 📚 مطلع انوار، ج۱، ص۱۸۵ 🆔 @allame_tehrani
🌸 تفأل به دیوان حافظ اشعار حافظ لطیف است و در سیر سالِک خللی ایجاد نمی‌کند، ولی برخی دیگر از شعراء چنین نیستند. خوب است سالک حافظ بخواند و در معانی آن تأمل کند و اسرار و رموز سلوک را از آن بیاموزد و با صدای خوش بخواند تا عشق خدا در قلبش زنده شود. برای تفأل به دیوان خواجه ابتداء فاتحه و صلواتی نثار روح خواجه کنید و بعد تفأل بزنید. غزلی که قسمتی از آن در اول صفحه آمده جواب است ولی غزل بعد هم باید خوانده شود که شاهد و مؤید برای غزل أول است؛ أوّلُها طالعٌ و ثانيها شاهدٌ. تفأل به دیوان خواجه حقّاً عجیب است و گاهی تمام دقائق مطلب را بیان میکند که جز اثر نفس ملکوتی خواجه نمی‌تواند چیز دیگری باشد، و از احاطه و سیطره وی در این نشأه حکایت می‌نماید. ▪️مرحوم علامه آیت‌الله حاج سید محمدحسین حسینی طهرانی 📚 نور مجرد، ج۲، ص۴۴۰ 🆔 @allame_tehrani
💎دستورالعملی از علامه طهرانی برای کسانی که مشتاق و طالب لقاء حضرت پروردگارند و به دنبال استاد طریق می‌باشند مرحوم علّامه طهرانی قدّس الله نفسه الزّکیّه در أواخر عمر به جهت كثرت أمراض و اشتغالات مربوط به تأليف «دورهٔ علوم و معارف اسلام» فرصتى براى پذيرش و تربيت شاگردان نداشتند و مى‌فرمودند: «براى كسانى كه مشتاق و طالب لقاء حضرت پروردگارند و به دنبال استاد طريق مى‌باشند، دو مطلب را بيان كنيد كه با آن از استاد مستغنى مى‌گردند: أوّل: داشتن إخلاص در عمل، و دوّم: خواندن تمام و كمال دورهٔ علوم و معارف إسلام؛ چرا كه يک دوره معارف حقّه را در اين كتاب‌ها آورده‌ام. به نحوى كه اگر كسى اين كتب را با إخلاص بخواند نفسش به معانى و معارف حقّهٔ آن متحقّق مى‌شود و چون نفسش به اين معارف متحقّق شد مسير خود را به سوى خداوند روشن مى‌بيند.» آرى با مطالعه و اُنس با دورهٔ علوم و معارف اسلام، نفس سالک با جان مؤلّف پيوند خورده و هامون نفس از آن چشمهٔ حقيقت إشراب مى‌شود، و با مجاهدت و مراقبت، مستعدّ قبول أنوار إلهى گشته و در أثر آن، نفس او، قدسى مى‌شود و لذا با عنايت إلهى می‌تواند به مرحلهٔ فناء و اندكاک در ذات ربوبى برسد. 📚 نور مجرد، ج۱، ص۵۸۹ ــــــــــــــــــــ ✅ معنای استغناء از استاد با انس با دورهٔ علوم و معارف اسلام:👇 http://erfanvahekmat.com/a/6b ــــــــــــــــــــ 📍در صورت عدم دسترسی به استاد، برای شروع حرکت در وادی سیروسلوک چه باید کرد؟(استاد وکیلی) 🔰دورنمایی از مجموعه آثارِ «حضرت علامه آیت‌الله حاج سید محمدحسین حسینی طهرانی رضوان‌الله‌علیه» ❤️💎عرفان با طعم زندگی💎❤️ 🆔 @allame_tehrani
معنای استغناء از استاد با انس با دوره علوم و معارف اسلام معنای استغناء از استاد با مطالعهٔ دورهٔ علوم و معارف این نیست که انسان به دنبال استاد نگردد، بلکه به معنای آنست که ناامید نشود و ساکن ننشیند و با مجاهده و تلاشی بیشتر راه را با استمداد از این کتب که مشتمل بر دقائق سیر الی الله است طی نماید. در حقیقت مرحوم علامه طهرانی با تألیف این آثار به زبان فارسی و با این طرز بیان خاص راهی برای سالکین الی الله گشودند که هر کسی در هر جائی بتواند با این کتب راه را یافته و از خطرات طریق در امان باشد، البته به شرط مراعات اخلاص در عمل و در مطالعه و انس با این کتابها. 📍متن کامل در لینک زیر: 👇 http://erfanvahekmat.com/a/6b 💎 سفارش علامه طهرانی به خواندن کتب «دورهٔ علوم و معارف اسلام» 📍در صورت عدم دسترسی به استاد، برای شروع حرکت در وادی سیروسلوک چه باید کرد؟ 🆔 @allame_tehrani
📚💎 دورهٔ علوم و معارف اسلام 💎📚 دورهٔ شريفهٔ علوم و معارف اسلام ثمرهٔ همان مجاهدتها و بيدارى‌ها و مشقّت‌هائى است كه ايشان در طول دوران تحصيل و عمر شريف خود متحمّل شدند، دورهٔ علوم و معارفى كه هر ورقى از اوراق زرّين آن خود مكاشفه‌اى إلهى است، چرا كه پرده از علم و حيات و قدرت و اراده و اختيار حضرت حقّ برمى‌دارد. علماء ربّانى و سالكان راه رفته، گمشده و مقصود خويش را در ميان سطور نورانى آن مى‌يابند و كلمات طيّبه و نورانى آن، سوختگان عالم را آتش مى‌زند و عاشقان دل‌سوخته و دل‌خسته را كه در آتش هجران مى‌سوزند تسكين مى‌دهد و آرام و قرار مى‌بخشد. عجيب است كه هر گاه انسان چند ورقى از آن را مى‌خواند، رين و چرک معاصى و كدورات عالم طبع و كثرت را از دل‌ها مى‌زدايد و او را به سوى خدا و عالم نور و اطلاق و تجرّد سوق مى‌دهد؛ آرى! اين نيست مگر اينكه اين كلمات إلهيّه و عبارات عرشيّه از مصدر ولايت و آبشخوار توحيد سرچشمه گرفته كه سوزش و عطش باطنى تشنه‌كامان زلال حقائق ربّانى و معارف إلهيّه را فرو مى‌نشاند. 📚 نور مجرد، ج۱، ص۱۰۲ ✍ قلم طاهر و نورانی مرحوم علامه طهرانی (قدس سره) 💎 سفارش علامه طهرانی به خواندن کتب «دورهٔ علوم و معارف اسلام» 🆔 @allame_tehrani
قلم طاهر و نورانی مرحوم علامه طهرانی (قدس سره) آقایان رفقا از خواندن کتاب روح مجرّد غافل نشوند! گرچه آقایان این کتاب را مطالعه نموده‌اند، ولی هر مرتبه که انسان این کتاب را می‌خواند مطلب تازه و جدیدی استفاده می‌کند و بهره‌مند می‌شود. این کتاب واقعاً خزینه‌ای از خزائن معرفت است؛ انسان هروقت آن را مطالعه می‌کند تازه است! هروقت هرکجای آن را مطالعه کنید خسته نمی‌شوید! گرچه کتب دیگر مرحوم علامه والد هـم هـمین‌طور است؛ مانند رسالهٔ لبّ‌اللباب. انسان بیست یا سی مرتبه هم این کتاب را بخواند خسته نمی‌شود و همیشه جدید است! کهنگی ندارد! این خصوصیت به خاطر قلم ایشان است؛ این قلم، قلم کسی است که به مقام ولایت رسیده است. این قلم طاهر است. اگر قلم کمی آلوده باشد انسان خسته می‌شود و دیگر حال مطالعه ندارد؛ انسان یک مرتبه سیوطی را درس می‌دهد خسته می‌شود با اینکه ادبیات است و هیچ طلبه‌ای مستغنی از ادبیات نیست. در درس خارج هم ادبیات لازم است؛ اگر کسی ادبیات را نداند و فاعل و مفعول يا حال و تمییز را تشخیص ندهد استنباط حکم اشتباه می‌کند. برخی از کسانی که مجتهدند ولی ادیب نیستند، گاهی در استنباط حكـم اشتباه می‌کنند، چون مأخذ حکم آیات و روایات است و وقتی انسان ادیب نباشد و بین جملات مختلف فرق نگذارد و ظرائف عبارات را متوجه نشود در استنباط حکم اشتباه می‌کند؛ لذا ادبیات برای طلاب تا آخر لازم است، تا وقتی که انسان از دنیا می‌رود ادبیات یک پایه است. با این حال انسان یک مرتبه سیوطی را که درس می‌دهد خسته می‌شود و دوست ندارد برای مرتبهٔ دوّم آن را تدریس کند. أما كتاب لمعه و شرح لمعه شهیدین را انسان هرچه بخواند خسته نمی‌شود! هـرچه تدریس کند خسته نمی‌شود! حتی مدرسینی که در وادی عرفان هـم نیستند می‌گویند: هرچه شرح لمعه را تدریس می‌کنیم خسته نمی‌شویم. مرحوم علامه والد می‌فرمودند: به خاطر این است کـه لـمـعه و شرح آن را شهيد أوّل و دوّم نوشته‌اند که علمائی ربّانی و پاک بودند، علمائی بودند دور از هوی؛ این کتاب نور دارد. هرچه نور انسان بیشتر باشد، در بیان، قلم و کتابت انسان بیشتر منعکس می‌شود و قلم انسان قلمی پاک و طاهر می‌شود. نوشته‌های اولیاء خدا نیِّر و منوِّر است! نوربخش است! طاهر و مطهِّر است! وقتی انسان این کتابها را مطالعه می‌کند لذّت برده متوجه معبود می‌شود. نوشته‌های اولیاء خدا انسان را متوجّه خدا می‌کند، دل انسان را نورانی می‌کند و از قبض و کدورت بیرون می‌آورد و قلب، منشرح و واسع می‌شود. روح مجرّد از این قبیل است. وقتی برایتان قبضی حاصل شـده است و سنگین هستید این کتاب را بردارید و بخوانید! حتی اگر قبلاً خوانده‌اید. این کتاب را از وسط باز کنید و بخوانید. از هر صفحه‌ای که بخوانید منوِّر قلب است! هم استفاده و بهرهٔ معنوی برده و متوجّه پروردگار می‌شوید و هم دوستان خدا را یاد می‌کنید؛ همین یاد خدا و یاد دوستان خدا انسان را جلو می‌برد. 📚 گلشن احباب، ج۶، ص۵۳ 💫 از آثار علامه طهرانی بوی طهارت و تقوا به مشام می‌رسد 💎 سفارش علامه طهرانی به خواندن کتب «دورهٔ علوم و معارف اسلام» 🆔 @allame_tehrani
💫 از آثار علامه طهرانی بوی طهارت و تقوا به مشام می‌رسد ▪️مرحوم علامه جعفری أعلی الله مقامه الشریف می‌فرمودند: «ما نمی‌دانیم چه سِرّی در این نوشته‌های علامه طهرانی نهفته است که وقتی انسان این کتاب‌ها را می‌خواند بر جان و دلش می‌نشیند، در حالی که ما خود این مطالب را خوانده و در تألیفات آورده‌ایم ولی آن اثر را در خواننده ندارد.» «من خودم اهل قلم هستم، از آثار علامه طهرانی بوی طهارت و تقوا به مشام می‌رسد، و ما اهل قلم این را می‌فهمیم.» 💬 به نقل از استاد واسطی 💎 سفارش علامه طهرانی به خواندن کتب «دورهٔ علوم و معارف اسلام» 🆔 @allame_tehrani
🌷❤️💎عرفان با طعم زندگی💎❤️🌷 ✨ دورنمایی از مجموعه آثارِ «حضرت علامه آیت‌الله حاج سید محمدحسین حسینی طهرانی رضوان‌الله‌علیه» در ذهن بسیاری از عموم مردم و حتی خواص، «عرفان و سیر و سلوک» مساوی است با: ریاضت‌های عجیب و غریب، عمل به آداب و مناسک غیرمتعارف، برخورداری از زندگی و زیّ درویشی، عدم پایبندی به ظواهر عرفی و شرعی، بی‌خبری از عالم و آدم، حمله‌های مداوم به پای چوبین استدلالیان، بی‌بهره‌بودن از مهارت‌ها و تخصص‌های علمی، فرار از اجتماع و فعالیت‌های اجتماعی، مخالفت با امر سیاست و حکومت‌داری و بسیاری از مطالب نامطلوب دیگری که در یک مطلب خلاصه می‌شوند: دور بودن از زندگی و واقعیت‌های آن! اما آیا به‌راستی می‌توان همۀ آن‌چه که عرفان و معنویت خوانده می‌شود را با یک چوب راند؟ آیا در میان این شلوغ‌بازارِ مملو از غل و غش و دغل، هیچ بساط قابل‌اعتمادی پیدا نمی‌شود؟ آیا نمی‌توان عرفان اصیل و نابی را یافت که کام تشنۀ بشریت امروز را سیراب کرده و او را از سرگردانی در بیابان آخرالزمان نجات بخشد؟ به‌شهادت بسیاری از بزرگان مورد اعتماد و بر اساس مشاهدات و تجربیات مکرر، حضرت علامه آیت الله حاج سید محمد حسین حسینی طهرانی رضوان الله علیه یکی از معدود عالمان و عارفانی هستند که توانسته‌اند سیر و سلوک را با تکیه بر آموزه‌های اسلام ناب، از «زاویه‌ها و سجاده‌ها» به «خانه‌ها و خیابان‌ها» نیز سرایت داده و علی‌رغم همۀ تهمت‌ها و شبهات، کارآمدی عرفان ناب شیعی در تمامی عرصه‌های زندگی امروز را اثبات کنند. اگر می‌خواهید به بررسی صحت و سقم این ادعا بپردازید، شما را دعوت می‌کنیم به مطالعۀ مجموعه آثار این عالم و عارف بزرگوار که در خلال منظومۀ منسجمی از عناوین و موضوعات، سفره‌ای رنگین از مباحث مختلف اعتقادی، حکمی، عرفانی، اخلاقی، تفسیری، فقهی و تاریخی را برای طیف متنوعی از مخاطبان گسترده است. از «شرح پیچیده‌‌ترین مطالب فلسفی و عرفانی مطرح در مکاتبات مرحوم سید احمد کربلایی و محقق اصفهانی» تا «تبیین ساده و شیوای مراحل سیر و سلوک و عوالم پس از مرگ»، از «گزارش دقیق خاطرات، حالات و جزئیات زندگی مرحوم حداد و علامۀ طباطبائی» تا «نقل بخش‌هایی شنیده‌نشده از تاریخ انقلاب اسلامی و ارائۀ تقریری نوآورانه از نظریۀ سیاسی اسلام»، از «نقد و اصلاح پیش‌نویس قانون اساسی ایران» تا «تبیین خطاهای روشی و محتوایی موجود در مقالۀ بسط و قبض تئوریک شریعت» و از «تشریح مبنای تقویم اسلامی و نظام حقوق زن در اسلام» تا «تبیین نگاه تمدنی دین به مسئلۀ جمعیت و پشت‌پردۀ طرح کاهش موالید»، برخی از مطالب جذابی است که در این مجموعه به چشم می‌خورد. هم‌چنین مواردی مانند: تبیین عرفان برخاسته از قرآن و برهان، عرضۀ دورۀ نسبتا کاملی از مباحث بنیادین اعتقادی و کلامی، تعریف کاربردی سبک زندگی اسلامی، شرح علمی و عملی روش اسلام‌شناسی و تولید علم دینی برای رسیدن به تمدن نوین اسلامی، گشودن باب معرفی عرفاء و شرح‌حال‌نویسی از بزرگان عرصۀ معنویت در عصر حاضر، نشر عصارۀ مکتب عرفانی نجف، ارائۀ نمونۀ زیست اجتهادی همراه با اطاعت و حمایت از ولی فقیه، نقد عالمانۀ مشاهیر و مشهورات، تشریح نقشۀ راه دشمن در حوزه‌هائی همچون: فرهنگ، زبان، نمادها، آداب و رسوم اجتماعی و ... همراه با ارائۀ راهبردها و راهکارهای مقابله با آن نیز برخی از مهم‌ترین نمایه‌هائی است که می‌توان برای مطالب موجود در کتاب‌های حضرت علامه آیت الله حسینی طهرانی انتخاب کرد. تأثیرپذیری از لحن صادقانه و قلم حقیقت‌محور این عارفِ مجتهد، انقلابی، بصیر، زمان‌شناس، آینده‌نگر و آینده‌نگار، تجربۀ مشترک اغلب کسانی است که دقائقی را میهمان آثار او بوده‌اند. این شما و این تجربۀ «عرفان با طعم زندگی» در ضیافت الهی «دورۀ علوم و معارف اسلام». ضمنا اگر می‌خواهید با زندگی و سیرۀ این شخصیت بزرگ آشنا شوید، مطالعۀ کتاب «آیت نور» و مجموعۀ سه‌جلدی «نور مجرد» را به شما پیشنهاد می‌کنیم؛ شخصیتی که به تعبیر رهبر حکیم و فرزانۀ انقلاب «از جمله فرزانگان معدودى بودند كه مراتب برجستۀ علمى را با درجات والاى معنويت و سلوک توأما دارا بودند و در كنار فقاهت فنى و اجتهادى، به فقه الله الأكبر نيز كه از مقولۀ شهود و محصول تجربۀ حسى و مجاهدت معنوى است نائل گشته بودند.» ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 💎 سفارش علامه طهرانی به خواندن کتب «دورهٔ علوم و معارف اسلام» ❤️‍🔥 ثمرهٔ مجاهدت‌ها و بیداری‌ها ✍ قلم طاهر و نورانی مرحوم علامه طهرانی (قدس سره) 💫 از آثار علامه طهرانی بوی طهارت و تقوا به مشام می‌رسد 🔰توضیح مختصری دربارهٔ «دورهٔ علوم و معارف اسلام» 🆔 @allame_tehrani
🔰توضیح مختصری دربارهٔ «دورهٔ علوم و معارف اسلام» اسلام کاملترین و جامعترین دین الهى است که الله‌شناسى و معرفت حضرت حقّ جلّ و علا را والاترین نقطهٔ کمال انسانى می‌داند و به مدد قوّهٔ عاقله و براهین فلسفهٔ الهيّه که در آن تزلزل و خدشه‌اى راه ندارد و نیز با طهارت سرّ و سیر و سلوک إلى الله که همانا لبّ‌اللباب و برگزیدهٔ راههاست، طالبان را به فهم دقائق توحید علمى و عینى فرامی‌خواند، و تنها و تنها راه وصول به مقام توحید و استغراق و اندکاک در مقام حقّ را إمام‌شناسى و ادراک مقام ولایت و لمعات أنوار ساطعهٔ أهل‌بیت کرام صلوات الله علیهم أجمعین می‌داند. دین اسلام، در پرتو أنوار ملکوت قرآن، و استعانت از روح مجرّد اولیاءِ واصل الهى، و مهر تابان و پرفروغ علماى راستین، و محوريّت ولایت فقیه در حکومت إسلام، جامعه را بسوى کمال و صلاح سیر می‌دهد و وظیفهٔ فرد مسلمان در احیاى حکومت إسلام را براى همگان روشن می‌نماید. و با دعوت به آیات قرآنى و کریمهٔ: الرِّجَالُ قَوَّامُونَ عَلَى النِّسَآءِ بِمَا فَضَّلَ اللَهُ بَعْضَهُمْ عَلَى بَعْضٍ وَ بِمَآ أَنفَقُوا مِنْ أَمْوَالِهِمْ، اساس جامعه را بر حقّ و عدل و تبعيّت از فطرت قرار داده و با امر به پیروى از سنن نبوى و بویژه سنّت نکاح و ازدواج و تکثیر نسل، همگان را از نعمت حیات و تکامل و پاکدامنى و عفّت بهره‌مند نموده است. آرى، دین اسلام مسلمانان را با نگرشى واقع‌بینانه و سیر دادن در صراط مستقیم، به رؤیت هلال سعادت و سُبل سلام الهى رسانده و به برائت از اندیشه‌هاى پوچ و بى‌اساس خودباختگان غرب‌زده و بدعت‌گذارانِ مُنغمر در بیغوله‌هاى نفس و شهوات مادّيّه فرامی‌خواند، تا آنان را با معادشناسى به عالم امن و امان الهى سوق داده و از دوزخ و عذاب آن برهاند. دوره «علوم و معارف إسلام» تألیف حضرت علّامه آیةالله حاج سيّد محمّدحسین حسینى طهرانى رضوان الله تعالی علیه، عهده‌دار بیان حقیقت اسلام بر اساس وحى و قرآن و سیرهٔ معصومین و برهان و شهود بوده، و پرده از رخ هرگونه انحراف و بدعت و آراءِ باطله و احساسات فاسده برداشته است، و جهان‌بینى همیشه نوین الهى را براى دانش‌پژوهان اسلامى به ارمغان آورده و تشنگان حق‌جو را از چشمه و کوثر زلال حقیقت و ولایت سیراب نموده است، و به کلّيّهٔ معضلات علمى و اجتماعى و اشکالات وارده بر دین مبین اسلام جواب کافى و وافى داده است. ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 📚«عصاره‌ای از دورهٔ علوم و معارف اسلام» ✍ نگارش دورهٔ علوم و معارف اسلام براى تأمين غذاى فكرى و معنوى مردم ✍ برنامهٔ روزانهٔ مرحوم علّامه براى تأليف كتب 📚علامه طهرانی و تبلیغ و نشر علوم و معارف اسلام📚 ✍ تمرکز بر مسائل فرهنگى و نشر علوم و معارف اسلام ✍ کتابت روان معارف اسلام برای وقتی که شور انقلابی فرونشست... ✍ مهم‌تر از گرفتنِ مسئولیتِ رسمی حکومتی... 💎 تبیین دقیق مسائل معرفتی در تألیفات قیّم مرحوم علّامه (قدس سره) 🔰معرفی اجمالی «دورهٔ علوم و معارف اسلام» 🆔 @allame_tehrani
📚«عصاره‌ای از دورهٔ علوم و معارف اسلام» 🔸خداوند همه جا هست؛ چشم بگشا و ببين! 🔹تا وقت باقی است بايد دست به راه عرفان و سلوک الی الله زد. 🔸سرانجام انسان در هستی بايد اتصال به ذات بی‌نهايت خداوند باشد. 🔹فقط با اجرای كامل قانون خدا می‌توان به سعادت رسيد. 🔸صراط مستقيم در جمع ميان زندگی ظاهری و تزكيهٔ باطنی است. 🔹علوم بشری هر قدر كه بالا برود مقيّد است و محدود لذا نمی‌تواند تعبّد را از ميان بردارد. 🔸تنها راه نجات مسلمين بازگشت به قرآن است. 🔹اصل و فرع حقايق و معانی در دست ائمّهٔ اطهار است. 🔸قيامت محل لمس توحيد و عظمت بی‌انتهای خداوند است. 🔹صدق و يقين در طرفداران ولايت و ظلمت و نادانی در طرفداران باطل نمايان است. 🔸قلب امام مركز توحيد است. 🔹خدای تراشيده شده از روی قواعد ذهنی قابل پرستش نيست. 🔸مركز تصميم گيری در اسلام اختصاص به عالم‌ترين و متصل‌ترين مردم به خدا دارد. 🔹علامه طباطبائی هم استاد در عقل بود هم در قلب و هم در شرع. 🔸خداوند تحمل امور مشقت‌بار و كارهای سنگين را از دوش زن برداشته است. 🔹ديدن هلال ماه در يک منطقه، فقط برای مناطق هم افق (يا شرقی) آن حجت است. 🔸مشكل اصلی در عدم توازن جمعيت و توزيع نادرست امكانات است نه افزايش جمعيت. 🔹تفكيک قوا غلط است؛ كليهٔ قوا بايد در وجودِ آگاهترين مردم و متصل‌ترين آنها به خدا قرار گيرد. 🔸تاريخ همهٔ مسلمين جهان بايد هجری و قمری باشد. ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🔰معرفی اجمالی «دورهٔ علوم و معارف اسلام» 💎 سفارش علامه طهرانی به خواندن کتب «دورهٔ علوم و معارف اسلام» 🆔 @allame_tehrani
✍ نگارش دورهٔ علوم و معارف اسلام براى تأمين غذاى فكرى و معنوى مردم ايشان زمانى هم كه به مشهد مقدّس رضوى على ثاويها آلاف‌التّحيّه‌والثّنآء مشرّف شده و بارگاه ملائک پاسبان حضرت علىّ‌بن‌موسى‌الرّضا عليهماالسّلام را ملجأ و مأمن خود قرار داده و بار نياز خود را بر آستان آن حضرت فرود آوردند، ممحّض در تحرير و كتابت و تأليف دوره علوم و معارف اسلام شدند. مى‌فرمودند: «چون انقلاب عظيم ايران بر أساس نهضت اسلام و قرآن روى داده و مردم و جوانان تشنه اسلام و قرآن و معارف آن هستند، بر خود حتم و فرض نموده‌ام كه يك دوره از علوم و معارف اسلام را به زبان فارسى بنگارم، تا هر چه سريع‌تر بدست مردم مسلمان ايران برسد و روحشان از اين علوم أصيله سيراب گردد. بسيارى از جوانان كه سابق اهل سينما بودند، به بركت انقلاب اسلامى آمده‌اند و أهل مسجد و جبهه و جهاد شده و جانشان را در طبق اخلاص گذاشته‌اند، ما بايد معارف را به ايشان برسانيم و غذاى معنوى آنها را كه همان حقيقت اسلام است به‌دستشان برسانيم. اين عشق و شورى كه اكنون در جوانان و عموم مردم مشاهده مى‌شود، محصول هيجان‌ها و فضاى حوادث انقلاب است، و چون بسيارى از اين افراد داراى پشتوانه‌هاى اعتقادى و فكرى استوارى نيستند، اگر ما پايه‌هاى اعتقاديشان را محكم نكنيم، پس از چندى اين شور فرومى‌نشيند و حال و هواى مردم تغيير ميكند. در زمان فعلى راه حفظ و نگاهدارى از اين انقلاب، تأمين غذاى فكرى و معنوى اين مردم است كه وظيفه عالمان دينى مى‌باشد.» ✍ حضرت آیت‌الله حاج سید محمدصادق حسینی طهرانی (حفظه‌الله‌تعالی) 📚نورمجرد، ج۱، ص۱۰۰ 🆔 @allame_tehrani
برنامهٔ روزانهٔ مرحوم علّامه براى تأليف كتب ...لذا درب منزل مطلقاً بسته بود، با أحدى ملاقات نداشتند. چه بسا افرادى كه در مناصب حكومتى بودند و از ايشان وقت ملاقات مى‌خواستند امّا ايشان قبول نكرده و مى‌فرمودند: «ما اين مختصر عمرى كه داريم بايد صرف اين معارف بشود.» گاهى كه بعضى از آشنايان به منزلشان مى‌آمدند، مى‌فرمودند: «شما ميهمانها را به داخل منزل راهنمايى كرده و از آنان به نحوى شايسته پذيرائى كنيد.» البتّه اگر واردين از أرحام بودند، ايشان از باب صله رحم تشريف آورده و با آنها ديدن مى‌نمودند. بارها از ايشان تقاضاى تدريس شد و طلّاب و ارادتمندانشان مشتاق و راغب بودند كه ايشان جلسه درسى دائر كنند، حتّى برخى از قم پيغام مى‌دادند و سفارش‌مى‌كردند كه اگر ايشان درس شروع كردند به ما اطّلاع دهيد تا به مشهد آمده و در حلقه درسشان شركت كنيم! امّا ايشان همهٔ اين درخواست‌ها را رد كرده و مى‌فرمودند: «در تمام اوقات مشغول تأليف دوره علوم و معارف هستم، اگر تحرير اين كتاب‌ها تمام شد و عمرى بود بعد از آن إن‌شاءاللـه درس را شروع مى‌كنيم.» سيرهٔ ايشان در تمام اين دوران اين چنين بود كه از طلوع آفتاب به مكتبهٔ خود در بيرونى تشريف برده و تا زوال شمس و أذان ظهر بدون توقّف و درنگ، مشغول مطالعه و كتابت بودند. هنگام أذان ظهر به اندرونى آمده نمازشان را مى‌خواندند و مختصر غذائى تناول مى‌كردند و پس از كمى استراحت دوباره به مكتبه رفته و يكسره تا غروب مى‌نوشتند. هنگام غروب به نماز و عبادت مشغول مى‌شدند و بعضى شبها دوباره چندساعتى مطالعه يا تأليف داشتند. قبل از خواب غذاى ساده‌اى مثل نان‌وپنير تناول نموده و به استراحت مى‌پرداختند تا سه‌ساعت و يا دوساعت‌ونيم به أذان صبح كه بيدار شده و مشغول عبادت و مناجات و رازونياز مى‌شدند و ديگر تا ظهر نمى‌خوابيدند. و برنامهٔ ايشان همينطور بود تا اين اواخر كه أطبّاء قلب، ايشان را از مطالعه و كتابتِ بسيار منع كردند و ايشان كمى حجم مطالعات و تأليف را تقليل دادند. ✍ حضرت آیت‌الله حاج سید محمدصادق حسینی طهرانی (حفظه‌الله‌تعالی) 📚 نورمجرد، ج۱، ص ۱۰۰ و ۱۰۱ 🆔 @allame_tehrani
📚💎 دورهٔ علوم و معارف اسلام 💎📚 دورهٔ شريفهٔ علوم و معارف اسلام ثمرهٔ همان مجاهدتها و بيدارى‌ها و مشقّت‌هائى است كه ايشان در طول دوران تحصيل و عمر شريف خود متحمّل شدند، دورهٔ علوم و معارفى كه هر ورقى از اوراق زرّين آن خود مكاشفه‌اى إلهى است، چرا كه پرده از علم و حيات و قدرت و اراده و اختيار حضرت حقّ برمى‌دارد. علماء ربّانى و سالكان راه رفته، گمشده و مقصود خويش را در ميان سطور نورانى آن مى‌يابند و كلمات طيّبه و نورانى آن، سوختگان عالم را آتش مى‌زند و عاشقان دل‌سوخته و دل‌خسته را كه در آتش هجران مى‌سوزند تسكين مى‌دهد و آرام و قرار مى‌بخشد. عجيب است كه هر گاه انسان چند ورقى از آن را مى‌خواند، رين و چرک معاصى و كدورات عالم طبع و كثرت را از دل‌ها مى‌زدايد و او را به سوى خدا و عالم نور و اطلاق و تجرّد سوق مى‌دهد؛ آرى! اين نيست مگر اينكه اين كلمات إلهيّه و عبارات عرشيّه از مصدر ولايت و آبشخوار توحيد سرچشمه گرفته كه سوزش و عطش باطنى تشنه‌كامان زلال حقائق ربّانى و معارف إلهيّه را فرو مى‌نشاند. 📚 نور مجرد، ج۱، ص۱۰۲ 🆔 @allame_tehrani
📚علامه طهرانی و تبلیغ و نشر علوم و معارف اسلام📚 فهرست ↓۱- تبليغ و نشر علوم و معارف إسلام ↓۲- فقيه واقعى در فرمايشات حضرت امام رضا عليه‌السّلام ↓۳- اوّلين سفر تبليغى مرحوم علّامه ↓۴- فعاليّت‌هاى تبليغى مرحوم علّامه ↓۵- مسجد قائم، و خصوصيّات آن ↓۶- نگارش دوره علوم و معارف اسلام براى تأمين غذاى فكرى و معنوى مردم ↓۷- برنامه روزانه مرحوم علّامه براى تأليف كتب ↓۸- عشق و شيفتگى مرحوم علّامه به علم و نشر آن ↓۹- اهتمام به كتاب ↓۱۰- اهتمام شديد حضرت علّامه به مطالعه و كتابخوانی ↓۱۱- لزوم غيرت بر ميراث مكتوب اسلامى ↓۱۲- لزوم حفظ و حراست از تراث علمى شيعه ↓۱۳- نمونه‌هائى از سيره عملى مرحوم علّامه در اهتمام به كتاب ↓۱۴- پانویس 📍مشاهده از طریق لینک زیر:👇 https://b2n.ir/nooremojarrad15 ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 💎 سفارش به خواندن کتب «دورهٔ علوم و معارف اسلام» 🆔 @allame_tehrani
تمرکز بر مسائل فرهنگى و نشر علوم و معارف اسلام پس از تصویب قانون اساسى و استقرار و آرامش نسبى امور، ایشان به امر مرحوم حضرت آقاى حدّاد به مشهد مقدّس رضوى على‌شاهدها‌آلاف‌التحیّه‌والثناء هجرت نموده و بار خود را در آستان ملائک پاسبان آن امام همام انداختند. و از آن پس متمحّض در تألیف و کتابت شدند. میفرمودند: «وظیفۀ من الآن در قبال انقلاب اسلامى تألیف و کتابت معارف اصیلۀ اسلام است. باید این معارف را با زبان فارسى و بیان ساده و روان نوشته و به دست مردم مسلمان رساند. این مردم بر اساس اسلام و پیروى از قرآن و عترت انقلاب کردند و به دنبال تحقّق اسلام هستند و الآن که انقلاب شده همه تشنۀ آشنائى با اسلام هستند. بسیارى از اینها افرادى هستند که از اسلام فقط اسمى را مى‌شناسند و سابقاً اهل فساد و لهو و لغو و سینما و... بوده‌اند و اکنون به برکت انقلاب به اسلام و مسجد و نماز رو آورده‌اند و وظیفۀ ماست که معارف را به ایشان منتقل کنیم و جان تشنۀ ایشان را سیراب نمائیم. علاوه بر آنکه پیروى و دنباله‌روى بسیارى از ایشان از انقلاب، به خاطر شور و شوق و هیجان است و اصالت و ریشه ندارد، اگر معارف به دست ایشان نرسد و فکر و اندیشۀ آنها اصلاح نگردد، بعد از مدّتى این شور و هیجان فرومى‌نشیند و این دلبستگى به انقلاب و اهداف انقلاب سست و ضعیف مى‌گردد.» از این دوره به بعد ایشان فقط مشغول تألیف بودند و فعّالیت سیاسى دیگرى به معناى مصطلح نداشتند. برخى از آثارشان براى قشر عمومى جامعه بود و برخى تخصّصى و بیشتر براى علماء و دانشمندان مفید فائده بود. مشکلات و نیازهاى جامعه را بررسى میکردند و در هر موضوعى که زمینه را خالى میدیدند، یا کج‌روى و انحرافى را مشاهده مى‌نمودند، در آن زمینه دست به قلم برده و معارف اصیلۀ اسلام را به رشتۀ تحریر مى‌کشیدند و نمى‌توانستند نسبت به مشکلات فکرى و فرهنگى سکوت کرده و خود را جداى از جامعه و حکومت اسلامى ببینند. به محض آنکه یک تفکّر انحرافى چون افکار دکتر سروش در جامعه رواج مى‌یافت قلم را به دست گرفته و بى‌درنگ در نقد آن تألیف مى‌نمودند و تا طرحى استعمارى چون کاهش جمعیّت ترویج مى‌شد فوراً به روشنگرى و تبیین دربارۀ آن و نشان دادن دست‌هاى استعمار در پس پردۀ آن مشغول مى‌شدند. و به تناسب زمان هر موضوعى که در جامعه مطرح مى‌شد و نیاز به شرح و بسط و دفع شبهات و تبیین صحیح داشت ایشان نسبت به آن اهتمام ورزیده و در حدّ توان اقدام میکردند که نمونه‌هاى این مباحث را در آثار گوناگونشان مى‌توان مشاهده کرد. ✍ حضرت آیت‌الله حاج سید محمدصادق حسینی طهرانی (حفظه‌الله‌تعالی) 📚 نورمجرد، ج۳، ص۱۸۹ 🆔 @allame_tehrani
کتابت روان معارف اسلام برای وقتی که شور انقلابی فرونشست... مرحوم علامه طهرانی می‌فرمودند: «وظیفۀ من الآن در قبال انقلاب اسلامى تألیف و کتابت معارف اصیلۀ اسلام است. باید این معارف را با زبان فارسى و بیان ساده و روان نوشته و به دست مردم مسلمان رساند. این مردم بر اساس اسلام و پیروى از قرآن و عترت انقلاب کردند و به دنبال تحقّق اسلام هستند و الآن که انقلاب شده همه تشنۀ آشنائى با اسلام هستند. بسیارى از اینها افرادى هستند که از اسلام فقط اسمى را مى‌شناسند و سابقاً اهل فساد و لهو و لغو و سینما و... بوده‌اند و اکنون به برکت انقلاب به اسلام و مسجد و نماز رو آورده‌اند و وظیفۀ ماست که معارف را به ایشان منتقل کنیم و جان تشنۀ ایشان را سیراب نمائیم. علاوه بر آنکه پیروى و دنباله‌روى بسیارى از ایشان از انقلاب، به خاطر شور و شوق و هیجان است و اصالت و ریشه ندارد، اگر معارف به دست ایشان نرسد و فکر و اندیشۀ آنها اصلاح نگردد، بعد از مدّتى این شور و هیجان فرومى‌نشیند و این دلبستگى به انقلاب و اهداف انقلاب سست و ضعیف مى‌گردد.» ✍ حضرت آیت‌الله حاج سید محمدصادق حسینی طهرانی (حفظه‌الله‌تعالی) 📚 نورمجرد، ج۳، ص۱۸۹ 📍تمرکز بر مسائل فرهنگی و نشر علوم و معارف اسلام 🆔 @allame_tehrani
مهم‌تر از گرفتنِ مسئولیتِ رسمی حکومتی... اخلاص و بی‌هوائی مرحوم والد و إباء از شهرت و ریاست، بطوریکه حتی اجازهٔ انتشار هیچ عکسی از خودشان را نمی‌دادند، عملاً منجر به مظلومیت ایشان نیز شد و نه تنها قدر ایشان مغفول ماند، بلکه افرادی از سر جهالت یا هوای نفس، خدمات ایشان را منکر شده و حتی سالها از ایشان با تعبیر ضدّ انقلاب یاد میکردند و معترض بودند که چرا ایشان هیچ مسؤولیتی را در نظام اسلامی نپذیرفته‌اند، غافل از آنکه پاسبانی از حریم علوم و معارف قرآن و اهل‌بیت عليهم السلام که یکی از بزرگترین اهداف نهضت اسلامی بوده است، اهمیتش به مراتب بیشتر از اشتغال به امور رسمی حکومتی است. و این کار از کسی جز أمثال مرحوم والد که جامع معقول و منقول و علم و عمل بودند میسور نبود. ✍ حضرت آیت‌الله حاج سید محمدصادق حسینی طهرانی (حفظه‌الله‌تعالی) 📚 نورمجرد، ج۳، ص۱۵۶ 🆔 @allame_tehrani
🔸بیان معارف توحیدی با مراعات ظرائف و دقائق، نه بیان اسرار... مسائل معرفتى و خصوصاً مسائل توحیدى ناب را نباید در هر جائى بیان نمود و در آنجا که بیان مى‌شود باید ظرائف و لطائف زیادى را مدّ نظر قرار داد. این مطالب نباید به گونه‌اى طرح شود که عدّه‌اى از سر جهل، با حقائق عرفانى درافتاده و علم مخالفت بلند کنند. اولیاء کامل پروردگار معمولاً در بیان حقائق و لطائف به نوعى سخن مى‌گویند که محقّقین سخن آنان را آن طور که هست مى‌فهمند و عوامّ نیز به قدر فهم خود از آن برداشت مى‌کنند، و در این باب به کتاب الهى قرآن کریم و روایات نبوى و علوى اقتداء مى‌نمایند که تمام حقائق را به عالیترین وجه بیان فرموده و در عین حال هر کسى به قدر ظرف خود از آن توشه برمى‌گیرد و مع ذلک باز هم کتاب الهى در ذات خود دست نخورده و ناشناخته باقى مانده؛ چراکه: هر کسى از ظنّ خود شد یار من وز درون من نجست أسرار من ولى سالکانى که هنوز به مقصد نرسیده‌اند یا در عالم بقاء متمکّن نشده‌اند و بر ظرائف امر تربیت نفوس و دستگیرى و هدایت مردم واقف نیستند، در بیان این حقائق حقّه مسیرى را طىّ مى‌کنند که گاه خلقى را به حیرت و اختلاف و تضارب در مى‌آورد. لذا سالکان راه خدا و پویندگان طریق توحید باید به این امر عنایت داشته و افشاء سرّ ننموده و جماعتى را گرفتار فتنه نکنند؛ هر سخن جائى و هر نکته مقامى دارد. ...به هر حال بیان اسرار صحیح نیست، ولى این أمر بدین معنا نیست که بیان معارف الهى و توحیدى کلّاً تعطیل شده و این حقائق منتشر نشود. معارف باید بیان شود ولى در بیان آن، ظرائف و دقائق و نکاتى که گذشت مراعات شود. 📚 نورمجرد، ج۳، ص۷۴-۷۶ 🆔 @allame_tehrani
💎 بیان معارف 💎 • اثر عجیب رسالهٔ لب‌ّاللباب در إحیاء نفوس • لزوم بیان‌نمودن کلّیات مسائل توحیدی و عرفانی • بیان حقائق توحیدی در قرآن و ادعیهٔ معصومین علیهم‌السّلام • تبیین دقیق مسائل معرفتی در تألیفات قیّم مرحوم علّامه (قدس سره) مرحوم علّامۀ والد رضوان‌الله‌علیه از معدود بزرگانى بودند (و شاید اوّلین کسى بودند) که در عصر أخیر صریح و آشکارا به نشر معارف توحیدى در میان عموم مؤمنین اقدام فرموده و تألیفات زیادى در این راستا نمودند. در زمانى که رسالۀ لبّ‌اللباب را تألیف کردند، فرمودند: ما یک فوتى در عالم کردیم ببینیم چه مى‌شود. رسالۀ لبّ‌اللباب اثر عجیبى داشت و در سالهاى اوّل انقلاب که جوانان متدیّن و مؤمن، تشنۀ معارف بودند، بسیارى را به راه عرفان سوق داده و در وادى عشق و محبّت خداوند داخل نمود و هنوز هم خیل مشتاقان سیروسلوک را به سوى خداوند رهبرى مى‌نماید. در همان زمان برخى معترض بودند و مى‌گفتند: تألیف این نوع کتاب‌ها صحیح نیست و افشاء سرّ است. این مطالب همیشه به طور پنهان و خفیةً بیان مى‌شده است و نباید به این شکل در دست عموم قرار گیرد. بعد از تألیف کتاب شریف روح مجرّد نیز نظیر همین اعتراضات را از برخى دوست‌داران عرفان مى‌شنیدیم. ولى مرحوم والد می‌فرمودند: کلّیات مسائل توحیدى و عرفانى مخصوص رفقاى سلوکى نیست و الآن هزاران جوان مؤمن تشنۀ این حقائقند. اگر انسان این مسائل را بیان نکند این تشنگى و عطش از دست مى‌رود و گمان مى‌کنند دین در حدّ همان مسائل ظاهریّه و احکام فقهیّه است و چه بسا عطش و تشنگی‌شان ایشان را به سوى دکّان‌داران و عارف‌نمایانى بکشاند که عرفان را از شریعت جدا کرده و طریقت بدون شریعت و عرفانى بدون تعبّد ارائه می‌دهند. باید راه و طریق عارفان راستین که جمع میان ظاهر و باطن نموده‌اند و حقیقت شریعت و طریقت، هر دو در نزد آنان موجود است، همچون مرحوم آیةاللـه حاج ملّاحسینقلى همدانى و آیةاللـه حاج سیّد أحمد کربلائى و آیةاللـه قاضى قدّست أسرارهم، به مردم معرّفى شود، تا دیگر کسى نتواند باطل را به جاى حقّ سکّه بزند. گذشته از آنکه، بیان این معارف، اختصاصى به این کتب ندارد؛ خود خداوند در قرآن کریم حقیقت توحید را آشکار و روشن بیان فرموده و با هُوَ الأَوَّلُ وَ الآخِرُ وَ الظّاهِرُ وَ الْبَاطِنُ، به وحدت حقیقیّۀ حقّۀ خویش تصریح فرموده است. ادعیۀ معصومین صلوات‌اللـه‌علیهم و کتب و دواوین عرفا مشحون از این معارف است و بزرگان اهل معرفت با لسان نظم و نثر در آثار خود بارها این مسائل را به عربى و فارسى شرح و بسط داده‌اند تا هر کسى به قدر خود از آن مستفیض گردد. مسألۀ توحید و سلوک و عرفان باید بیان شود، ولى به شکلى که براى افراد اهل دقّت و ذوق موجب سوء تفاهم نگردد و قابل فهم باشد و بتوانند با تأمّل در جوانب و اطراف مسأله آن را دریابند؛ و خلاصه نه کتمان آن سزاوار است و نه بیان آن به شکلى که اهل علم و دقّت را به خطا بیاندازد و اسباب برداشتهاى خطا شود. روى همین جهت، ایشان در تألیفات قیّم خود به راحتى از کنار مسائل معرفتى نمى‌گذشتند و آنقدر جوانب مختلف آن را تبیین می‌فرمودند که هر کس از اهل علم و دانش در آن نظر کند و با انصاف در اطراف آن تأمّل نماید، از برداشتهاى کج و منحرف در امان بوده و مى‌تواند از خلال توضیحات ایشان راهى براى فهم آن مسأله بیابد. 📚 نورمجرد، ج۳، ص۷۶-۷۸ 🆔 @allame_tehrani
🔰معرفی اجمالی «دورهٔ علوم و معارف اسلام» 💠 مجموعه آثار «حضرت علامه آیةالله حاج سید محمدحسین حسینی طهرانی (قدس‌سره)» ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🔹دورهٔ معارف: 1. اللّٰه شناسی (۳جلد) 2. امام شناسی (۱۸جلد) 3. معاد شناسی (۱۰جلد) 🔹دورهٔ علوم: الف) اخلاق و حكمت و عرفان 4. رسالهٔ سيروسلوک منسوب به بحرالعلوم 5. رسالهٔ لب‌اللباب در سير و سلوک أولی‌الألباب 6. توحيد علمی و عينی 7. مهر تابان 8. روح مجرد ب) مباحث تفسيری 9. رسالهٔ بديعه 10. رسالهٔ نوين 11. رسالهٔ مودت ج) مباحث علمی و فقهی 12. رسالهٔ رؤیت هلال 13. وظيفهٔ فرد مسلمان در احيای حكومت اسلام + نامهٔ نقد و اصلاح پيش‌نويس قانون اساسی 14. ولايت فقيه در حكومت اسلام (۴جلد) 15. نور ملكوت قرآن (۴جلد) 16. نگرشی بر مقالهٔ قبض و بسط تئوريک شريعت 17. رسالهٔ نكاحيه: كاهش جمعيت ضربه‌ای سهمگين بر پيكر مسلمين د) مباحث تاريخی 18. لمعات الحسين 19. هديهٔ غديريه: دو نامهٔ سياه و سپيد ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 📔 آیین رستگاری 📘 مبانی تشیّع ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 📔 آیتِ نور 📔 «نور مجرّد» (۳جلد) 📘 «کلمهٔ نور» (۲جلد) ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــدر حال تکمیل... ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ❤️💎عرفان با طعم زندگی💎❤️ 🆔 @allame_tehrani
1⃣ کتاب: اللّٰه شناسی (۳جلد) 🔆 خداوند همه جا هست؛ چشم بگشا و ببين! ♻️ دورهٔ سه جلدی «الله شناسی»، به بيان توحید ذات پروردگار و أركان شناخت خداوند و اينكه چگونه می‌توان به لقاءِ خداوند دست يافت، پرداخته است. اين دوره در سه مجلّد است و اصل این مباحث یک‌دوره تفسیر آیهٔ مبارکهٔ «اللّٰهُ نُورُ السَّمَـاواتِ وَ الْأَرض» است‌ كه‌ تا «وَ اللّٰهُ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيمٌ» در ضمن ابحاثی مذاکره و تحریر شده است. در این مباحث از مسألهٔ «توحید ذاتی و اسمائی و افعالی ذات مقدس حضرت حق، عشق و محبت الهی، کیفیت پیدایش عالم آفرینش و چگونگیِ ربط خلق با حق، ربط حادث به قدیم، نزول نور وجود در مظاهر امکان، حقیقت ولایت و ربط موجودات به ذات باری تعالی، وحدت شخصیۀ وجود و هستیِ حقیقیِ پروردگار و هستی مجازیِ خلائق، معنای حقیقیِ لقاء‌الله و مشاهدۀ پروردگار با چشم قلب و وصول به ذات مقدس او به فناء و اندکاک هستی مجازی عاریه‌ای در وجود مطلق و هستی اصیل و حقیقی» و همچنین «نقد و بررسیِ آراء برخی فِرَق و مذاهب، خصوصاً شیخیه» بحث می‌گردد. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🔰منتخبی از مطالب و عناین دوره + ذکر برخی مباحث تحلیلی + فایل pdf کتب:👇 https://eitaa.com/allame_tehrani/381 ⬇️ ⬇️ ⬇️ ⬇️ ⬇️ ⬇️ 🆔 @allame_tehrani
کانال علامه طهرانی
1⃣ کتاب: اللّٰه شناسی (۳جلد) 🔆 خداوند همه جا هست؛ چشم بگشا و ببين! ♻️ دورهٔ سه جلدی «الله شناسی»،
↩️ ادامهٔ توضیحات دربارهٔ کتب دورهٔ «الله شناسی»: 🔰مطالبی از كتاب: • خداوند خود را در درون و برون انسان‌ها نشان داده است ولی آنها توجه ندارند. • معرفت خداوند جز با شهود درونی بدست نمی‌آيد و درس و بحث به تنهائی كافی نيست. • راه ديدار خدا عبور از نفس و نفسانيات است. • جز با سلوک و عرفان نمی‌توان به بارگاه الهی راه يافت. • انسانی كه به دنبال خودشناسی نرود محرومترين خلايق است. • اكتفاء به شناخت اجمالی خداوند فرار از سعادت است. • معرفت عميق لازم است تا انسان را از شرک بيرون بياورد. • تنها نيروی عشق به خداست كه انسان را از محدوديت‌های نفس عبور می‌دهد و راه وصول به خدا را باز می‌كند. • كسانی كه با خدا سروكار ندارند در تاريكی توهّمات فرو رفته اند. • انسان بايد فهم خود را از ماده و ماديات فراتر ببرد. • پاسخ اميرالمؤمنين به سؤال "حقيقت چيست؟" • زردشت نتوانست ثنويّت را براندازد، اسلام بود كه آن را برداشت. • اسلام ايرانيانی پروريد كه مظهر توحيد بودند. • وجود خير محض است و هر چه هست زيباست. • فلاسفهٔ اروپا از حل مشكلات فكری مربوط به وجود شرّ و بدی در عالم عاجز مانده اند. • رساله نويسان تا به مقام "لقاء‌الله" نرسيده باشند حق ندارند خود را واسطهٔ بين خدا و خلق قرار دهند. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🔰بعضی از عناوین این مجموعه عبارتند از: • تفسیر آیهٔ نور • خدا را می‌توان دید • خداوند عاشق ماسِوی، و ماسِوی عاشق اوست • امکان دیدار و لقاء خداوند برای مؤمنین خوش‌کردار • خداوند همه جا هست؛ چشم بگشا و ببین! • منکرین لقاء خدا زیان‌بارترین مردمند • طرق مختلفهٔ «الله شناسی» غیر از طریق «لقاء الله» همگی کج و معوج و تاریک است • منطق قرآن هر گونه وجود و آثار وجود را در خدا حصر می‌کند • معنی تشخّص وجود: لا هُوَ إلّا هُو • غیر از عارفان، جمیع مردمان خدا را با دیدهٔ دوبین می‌نگرند • آنان که غیر از خدا اثری قائلند، مبتلا به شرک خفیّ هستند • حَشویّه و شیخیّه و قِشریّه از خداوند نصیبی ندارند • انحرافات شیخ أحمد أحسائی و پیروان مکتب او در توحید ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🔰منتخبی از مطالب اين دوره : ـ انسان كامل كسی است كه در او تمام خصوصيّات آيهٔ نور تجلّی دارد. ـ خداوند در تمام عالم ظهور دارد وليكن مردم در لقاء او شک دارند. ـ هر چه غير خداست حجاب است و تا حجاب هست معرفت تامّه حاصل نخواهد شد. ـ مراد از «دينُ العَجآئِز» أمر به انقياد محض است نه نهی از تفكّر در معرفة الله. ـ انسانی كه دنبال خودشناسی نرود، محروم‌ترين خلائق است. ـ تا هستی سالک باقی است تجلّی ذات حقّ، محال است. ـ سلوک و رياضتهای شرعی به جهت استعداد يافتن برای جذبه‌های الهی است. ـ معرفت واقعی خداوند راهی جز شهود ندارد و از طريق درس و بحثِ به تنهائی بدست نمی‌آيد. ـ فقيه نمايان، «وحدت وجودی» را نجس دانسته‌اند تا خود را از مسؤوليّت تبيين معارف برهانند. ـ تا فرصت باقی است بايد دست به سلوک و راه عرفان زد. ـ شيخ أحمد أحسائی بدون استاد وارد مسائل فلسفی گرديد و گمراه شد. ـ حقيقت تشيّع در كتب عرفاءِ بالله است. ـ ادراک حقيقت وجود برای غير عارفان محال است. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🔰در اين مجموعه، مباحث زير مورد بحث و بررسی تحليلی قرار گرفته است: اوّلين مخلوق ـ قابليّت انسان در آفرينش ـ معراج ـ حقيقت عشق ـ عوالم لاهوت، جبروت، ملكوت، ناسوت ـ شرائط و آداب سلوک ـ تجلّيات بر سالک ـ حديث قُرب النّوافل ـ لاميّهٔ ابن فارض ـ ابطال تنزيه صرف ـ قسمتی از رسالهٔ لقاءالله مرحوم آيةالله ملكی تبريزی ـ نفی وحدت عددی ـ مكاتبهٔ عبدالرّزّاق كاشانی با علاءالدّولهٔ سمنانی ـ ردّ قسمتی از كتاب «الأخبار الدّخيلة» ـ روايت «ما الْحَقيقة؟» ـ تفسير آيهٔ «مَدَّ الظِّلَّ» ـ انحراف زرتشتيان ـ حلّ مسألهٔ شرور و بيان حقيقت و عملكرد إبليس ـ اشكالات ستّهٔ إبليسيّه ـ رسالهٔ كاشف الغطاء در وحدت وجود ـ اسم أعظم ـ علّت انحراف شيخ أحمد أحسائی. ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 📥 جلد 1 : «امکان لقاء پروردگار، و حضور حق در همۀ عالَم، و کیفیت عشق بین حق و خلق» 📥 جلد 2 : «تفسیر معنای لقاء خدا و نقد منکرین آن» و «معنای حقیقی وحدت شخصیهٔ وجود» 📥 جلد 3 : «انحصار توحید حقیقی به معرفت عرفانی، و بطلان توحیدِ غیر عارفان» به ضمیمۀ «مفاد وحدت وجود و برخی ادلهٔ آن» 📥 دورهٔ «الله شناسی» (نسخهٔ PDF) 📑 برخی از مقالات مربوطه 🆔 @allame_tehrani