✍ برنامهٔ روزانهٔ مرحوم علّامه براى تأليف كتب
...لذا درب منزل مطلقاً بسته بود، با أحدى ملاقات نداشتند. چه بسا افرادى كه در مناصب حكومتى بودند و از ايشان وقت ملاقات مىخواستند امّا ايشان قبول نكرده و مىفرمودند: «ما اين مختصر عمرى كه داريم بايد صرف اين معارف بشود.»
گاهى كه بعضى از آشنايان به منزلشان مىآمدند، مىفرمودند: «شما ميهمانها را به داخل منزل راهنمايى كرده و از آنان به نحوى شايسته پذيرائى كنيد.» البتّه اگر واردين از أرحام بودند، ايشان از باب صله رحم تشريف آورده و با آنها ديدن مىنمودند.
بارها از ايشان تقاضاى تدريس شد و طلّاب و ارادتمندانشان مشتاق و راغب بودند كه ايشان جلسه درسى دائر كنند، حتّى برخى از قم پيغام مىدادند و سفارشمىكردند كه اگر ايشان درس شروع كردند به ما اطّلاع دهيد تا به مشهد آمده و در حلقه درسشان شركت كنيم!
امّا ايشان همهٔ اين درخواستها را رد كرده و مىفرمودند: «در تمام اوقات مشغول تأليف دوره علوم و معارف هستم، اگر تحرير اين كتابها تمام شد و عمرى بود بعد از آن إنشاءاللـه درس را شروع مىكنيم.»
سيرهٔ ايشان در تمام اين دوران اين چنين بود كه از طلوع آفتاب به مكتبهٔ خود در بيرونى تشريف برده و تا زوال شمس و أذان ظهر بدون توقّف و درنگ، مشغول مطالعه و كتابت بودند. هنگام أذان ظهر به اندرونى آمده نمازشان را مىخواندند و مختصر غذائى تناول مىكردند و پس از كمى استراحت دوباره به مكتبه رفته و يكسره تا غروب مىنوشتند. هنگام غروب به نماز و عبادت مشغول مىشدند و بعضى شبها دوباره چندساعتى مطالعه يا تأليف داشتند. قبل از خواب غذاى سادهاى مثل نانوپنير تناول نموده و به استراحت مىپرداختند تا سهساعت و يا دوساعتونيم به أذان صبح كه بيدار شده و مشغول عبادت و مناجات و رازونياز مىشدند و ديگر تا ظهر نمىخوابيدند.
و برنامهٔ ايشان همينطور بود تا اين اواخر كه أطبّاء قلب، ايشان را از مطالعه و كتابتِ بسيار منع كردند و ايشان كمى حجم مطالعات و تأليف را تقليل دادند.
✍ حضرت آیتالله حاج سید محمدصادق حسینی طهرانی (حفظهاللهتعالی)
📚 نورمجرد، ج۱، ص ۱۰۰ و ۱۰۱
🆔 @allame_tehrani
📚💎 دورهٔ علوم و معارف اسلام 💎📚
دورهٔ شريفهٔ علوم و معارف اسلام ثمرهٔ همان مجاهدتها و بيدارىها و مشقّتهائى است كه ايشان در طول دوران تحصيل و عمر شريف خود متحمّل شدند، دورهٔ علوم و معارفى كه هر ورقى از اوراق زرّين آن خود مكاشفهاى إلهى است، چرا كه پرده از علم و حيات و قدرت و اراده و اختيار حضرت حقّ برمىدارد.
علماء ربّانى و سالكان راه رفته، گمشده و مقصود خويش را در ميان سطور نورانى آن مىيابند و كلمات طيّبه و نورانى آن، سوختگان عالم را آتش مىزند و عاشقان دلسوخته و دلخسته را كه در آتش هجران مىسوزند تسكين مىدهد و آرام و قرار مىبخشد.
عجيب است كه هر گاه انسان چند ورقى از آن را مىخواند، رين و چرک معاصى و كدورات عالم طبع و كثرت را از دلها مىزدايد و او را به سوى خدا و عالم نور و اطلاق و تجرّد سوق مىدهد؛ آرى! اين نيست مگر اينكه اين كلمات إلهيّه و عبارات عرشيّه از مصدر ولايت و آبشخوار توحيد سرچشمه گرفته كه سوزش و عطش باطنى تشنهكامان زلال حقائق ربّانى و معارف إلهيّه را فرو مىنشاند.
📚 نور مجرد، ج۱، ص۱۰۲
🆔 @allame_tehrani
📚علامه طهرانی و تبلیغ و نشر علوم و معارف اسلام📚
فهرست
↓۱- تبليغ و نشر علوم و معارف إسلام
↓۲- فقيه واقعى در فرمايشات حضرت امام رضا عليهالسّلام
↓۳- اوّلين سفر تبليغى مرحوم علّامه
↓۴- فعاليّتهاى تبليغى مرحوم علّامه
↓۵- مسجد قائم، و خصوصيّات آن
↓۶- نگارش دوره علوم و معارف اسلام براى تأمين غذاى فكرى و معنوى مردم
↓۷- برنامه روزانه مرحوم علّامه براى تأليف كتب
↓۸- عشق و شيفتگى مرحوم علّامه به علم و نشر آن
↓۹- اهتمام به كتاب
↓۱۰- اهتمام شديد حضرت علّامه به مطالعه و كتابخوانی
↓۱۱- لزوم غيرت بر ميراث مكتوب اسلامى
↓۱۲- لزوم حفظ و حراست از تراث علمى شيعه
↓۱۳- نمونههائى از سيره عملى مرحوم علّامه در اهتمام به كتاب
↓۱۴- پانویس
📍مشاهده از طریق لینک زیر:👇
https://b2n.ir/nooremojarrad15
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
💎 سفارش به خواندن کتب «دورهٔ علوم و معارف اسلام»
🆔 @allame_tehrani
✍ تمرکز بر مسائل فرهنگى و نشر علوم و معارف اسلام
پس از تصویب قانون اساسى و استقرار و آرامش نسبى امور، ایشان به امر مرحوم حضرت آقاى حدّاد به مشهد مقدّس رضوى علىشاهدهاآلافالتحیّهوالثناء هجرت نموده و بار خود را در آستان ملائک پاسبان آن امام همام انداختند. و از آن پس متمحّض در تألیف و کتابت شدند. میفرمودند:
«وظیفۀ من الآن در قبال انقلاب اسلامى تألیف و کتابت معارف اصیلۀ اسلام است. باید این معارف را با زبان فارسى و بیان ساده و روان نوشته و به دست مردم مسلمان رساند. این مردم بر اساس اسلام و پیروى از قرآن و عترت انقلاب کردند و به دنبال تحقّق اسلام هستند و الآن که انقلاب شده همه تشنۀ آشنائى با اسلام هستند. بسیارى از اینها افرادى هستند که از اسلام فقط اسمى را مىشناسند و سابقاً اهل فساد و لهو و لغو و سینما و... بودهاند و اکنون به برکت انقلاب به اسلام و مسجد و نماز رو آوردهاند و وظیفۀ ماست که معارف را به ایشان منتقل کنیم و جان تشنۀ ایشان را سیراب نمائیم.
علاوه بر آنکه پیروى و دنبالهروى بسیارى از ایشان از انقلاب، به خاطر شور و شوق و هیجان است و اصالت و ریشه ندارد، اگر معارف به دست ایشان نرسد و فکر و اندیشۀ آنها اصلاح نگردد، بعد از مدّتى این شور و هیجان فرومىنشیند و این دلبستگى به انقلاب و اهداف انقلاب سست و ضعیف مىگردد.»
از این دوره به بعد ایشان فقط مشغول تألیف بودند و فعّالیت سیاسى دیگرى به معناى مصطلح نداشتند. برخى از آثارشان براى قشر عمومى جامعه بود و برخى تخصّصى و بیشتر براى علماء و دانشمندان مفید فائده بود. مشکلات و نیازهاى جامعه را بررسى میکردند و در هر موضوعى که زمینه را خالى میدیدند، یا کجروى و انحرافى را مشاهده مىنمودند، در آن زمینه دست به قلم برده و معارف اصیلۀ اسلام را به رشتۀ تحریر مىکشیدند و نمىتوانستند نسبت به مشکلات فکرى و فرهنگى سکوت کرده و خود را جداى از جامعه و حکومت اسلامى ببینند.
به محض آنکه یک تفکّر انحرافى چون افکار دکتر سروش در جامعه رواج مىیافت قلم را به دست گرفته و بىدرنگ در نقد آن تألیف مىنمودند و تا طرحى استعمارى چون کاهش جمعیّت ترویج مىشد فوراً به روشنگرى و تبیین دربارۀ آن و نشان دادن دستهاى استعمار در پس پردۀ آن مشغول مىشدند. و به تناسب زمان هر موضوعى که در جامعه مطرح مىشد و نیاز به شرح و بسط و دفع شبهات و تبیین صحیح داشت ایشان نسبت به آن اهتمام ورزیده و در حدّ توان اقدام میکردند که نمونههاى این مباحث را در آثار گوناگونشان مىتوان مشاهده کرد.
✍ حضرت آیتالله حاج سید محمدصادق حسینی طهرانی (حفظهاللهتعالی)
📚 نورمجرد، ج۳، ص۱۸۹
🆔 @allame_tehrani
✍ کتابت روان معارف اسلام برای وقتی که شور انقلابی فرونشست...
مرحوم علامه طهرانی میفرمودند:
«وظیفۀ من الآن در قبال انقلاب اسلامى تألیف و کتابت معارف اصیلۀ اسلام است. باید این معارف را با زبان فارسى و بیان ساده و روان نوشته و به دست مردم مسلمان رساند. این مردم بر اساس اسلام و پیروى از قرآن و عترت انقلاب کردند و به دنبال تحقّق اسلام هستند و الآن که انقلاب شده همه تشنۀ آشنائى با اسلام هستند. بسیارى از اینها افرادى هستند که از اسلام فقط اسمى را مىشناسند و سابقاً اهل فساد و لهو و لغو و سینما و... بودهاند و اکنون به برکت انقلاب به اسلام و مسجد و نماز رو آوردهاند و وظیفۀ ماست که معارف را به ایشان منتقل کنیم و جان تشنۀ ایشان را سیراب نمائیم.
علاوه بر آنکه پیروى و دنبالهروى بسیارى از ایشان از انقلاب، به خاطر شور و شوق و هیجان است و اصالت و ریشه ندارد، اگر معارف به دست ایشان نرسد و فکر و اندیشۀ آنها اصلاح نگردد، بعد از مدّتى این شور و هیجان فرومىنشیند و این دلبستگى به انقلاب و اهداف انقلاب سست و ضعیف مىگردد.»
✍ حضرت آیتالله حاج سید محمدصادق حسینی طهرانی (حفظهاللهتعالی)
📚 نورمجرد، ج۳، ص۱۸۹
📍تمرکز بر مسائل فرهنگی و نشر علوم و معارف اسلام
🆔 @allame_tehrani
✍ مهمتر از گرفتنِ مسئولیتِ رسمی حکومتی...
اخلاص و بیهوائی مرحوم والد و إباء از شهرت و ریاست، بطوریکه حتی اجازهٔ انتشار هیچ عکسی از خودشان را نمیدادند، عملاً منجر به مظلومیت ایشان نیز شد و نه تنها قدر ایشان مغفول ماند، بلکه افرادی از سر جهالت یا هوای نفس، خدمات ایشان را منکر شده و حتی سالها از ایشان با تعبیر ضدّ انقلاب یاد میکردند و معترض بودند که چرا ایشان هیچ مسؤولیتی را در نظام اسلامی نپذیرفتهاند، غافل از آنکه پاسبانی از حریم علوم و معارف قرآن و اهلبیت عليهم السلام که یکی از بزرگترین اهداف نهضت اسلامی بوده است، اهمیتش به مراتب بیشتر از اشتغال به امور رسمی حکومتی است. و این کار از کسی جز أمثال مرحوم والد که جامع معقول و منقول و علم و عمل بودند میسور نبود.
✍ حضرت آیتالله حاج سید محمدصادق حسینی طهرانی (حفظهاللهتعالی)
📚 نورمجرد، ج۳، ص۱۵۶
🆔 @allame_tehrani
🔸بیان معارف توحیدی با مراعات ظرائف و دقائق، نه بیان اسرار...
مسائل معرفتى و خصوصاً مسائل توحیدى ناب را نباید در هر جائى بیان نمود و در آنجا که بیان مىشود باید ظرائف و لطائف زیادى را مدّ نظر قرار داد. این مطالب نباید به گونهاى طرح شود که عدّهاى از سر جهل، با حقائق عرفانى درافتاده و علم مخالفت بلند کنند. اولیاء کامل پروردگار معمولاً در بیان حقائق و لطائف به نوعى سخن مىگویند که محقّقین سخن آنان را آن طور که هست مىفهمند و عوامّ نیز به قدر فهم خود از آن برداشت مىکنند، و در این باب به کتاب الهى قرآن کریم و روایات نبوى و علوى اقتداء مىنمایند که تمام حقائق را به عالیترین وجه بیان فرموده و در عین حال هر کسى به قدر ظرف خود از آن توشه برمىگیرد و مع ذلک باز هم کتاب الهى در ذات خود دست نخورده و ناشناخته باقى مانده؛ چراکه:
هر کسى از ظنّ خود شد یار من
وز درون من نجست أسرار من
ولى سالکانى که هنوز به مقصد نرسیدهاند یا در عالم بقاء متمکّن نشدهاند و بر ظرائف امر تربیت نفوس و دستگیرى و هدایت مردم واقف نیستند، در بیان این حقائق حقّه مسیرى را طىّ مىکنند که گاه خلقى را به حیرت و اختلاف و تضارب در مىآورد. لذا سالکان راه خدا و پویندگان طریق توحید باید به این امر عنایت داشته و افشاء سرّ ننموده و جماعتى را گرفتار فتنه نکنند؛ هر سخن جائى و هر نکته مقامى دارد.
...به هر حال بیان اسرار صحیح نیست، ولى این أمر بدین معنا نیست که بیان معارف الهى و توحیدى کلّاً تعطیل شده و این حقائق منتشر نشود. معارف باید بیان شود ولى در بیان آن، ظرائف و دقائق و نکاتى که گذشت مراعات شود.
📚 نورمجرد، ج۳، ص۷۴-۷۶
🆔 @allame_tehrani
💎 بیان معارف 💎
• اثر عجیب رسالهٔ لبّاللباب در إحیاء نفوس
• لزوم بیاننمودن کلّیات مسائل توحیدی و عرفانی
• بیان حقائق توحیدی در قرآن و ادعیهٔ معصومین علیهمالسّلام
• تبیین دقیق مسائل معرفتی در تألیفات قیّم مرحوم علّامه (قدس سره)
مرحوم علّامۀ والد رضواناللهعلیه از معدود بزرگانى بودند (و شاید اوّلین کسى بودند) که در عصر أخیر صریح و آشکارا به نشر معارف توحیدى در میان عموم مؤمنین اقدام فرموده و تألیفات زیادى در این راستا نمودند. در زمانى که رسالۀ لبّاللباب را تألیف کردند، فرمودند: ما یک فوتى در عالم کردیم ببینیم چه مىشود.
رسالۀ لبّاللباب اثر عجیبى داشت و در سالهاى اوّل انقلاب که جوانان متدیّن و مؤمن، تشنۀ معارف بودند، بسیارى را به راه عرفان سوق داده و در وادى عشق و محبّت خداوند داخل نمود و هنوز هم خیل مشتاقان سیروسلوک را به سوى خداوند رهبرى مىنماید.
در همان زمان برخى معترض بودند و مىگفتند: تألیف این نوع کتابها صحیح نیست و افشاء سرّ است. این مطالب همیشه به طور پنهان و خفیةً بیان مىشده است و نباید به این شکل در دست عموم قرار گیرد. بعد از تألیف کتاب شریف روح مجرّد نیز نظیر همین اعتراضات را از برخى دوستداران عرفان مىشنیدیم.
ولى مرحوم والد میفرمودند: کلّیات مسائل توحیدى و عرفانى مخصوص رفقاى سلوکى نیست و الآن هزاران جوان مؤمن تشنۀ این حقائقند. اگر انسان این مسائل را بیان نکند این تشنگى و عطش از دست مىرود و گمان مىکنند دین در حدّ همان مسائل ظاهریّه و احکام فقهیّه است و چه بسا عطش و تشنگیشان ایشان را به سوى دکّانداران و عارفنمایانى بکشاند که عرفان را از شریعت جدا کرده و طریقت بدون شریعت و عرفانى بدون تعبّد ارائه میدهند.
باید راه و طریق عارفان راستین که جمع میان ظاهر و باطن نمودهاند و حقیقت شریعت و طریقت، هر دو در نزد آنان موجود است، همچون مرحوم آیةاللـه حاج ملّاحسینقلى همدانى و آیةاللـه حاج سیّد أحمد کربلائى و آیةاللـه قاضى قدّست أسرارهم، به مردم معرّفى شود، تا دیگر کسى نتواند باطل را به جاى حقّ سکّه بزند.
گذشته از آنکه، بیان این معارف، اختصاصى به این کتب ندارد؛ خود خداوند در قرآن کریم حقیقت توحید را آشکار و روشن بیان فرموده و با هُوَ الأَوَّلُ وَ الآخِرُ وَ الظّاهِرُ وَ الْبَاطِنُ، به وحدت حقیقیّۀ حقّۀ خویش تصریح فرموده است. ادعیۀ معصومین صلواتاللـهعلیهم و کتب و دواوین عرفا مشحون از این معارف است و بزرگان اهل معرفت با لسان نظم و نثر در آثار خود بارها این مسائل را به عربى و فارسى شرح و بسط دادهاند تا هر کسى به قدر خود از آن مستفیض گردد.
مسألۀ توحید و سلوک و عرفان باید بیان شود، ولى به شکلى که براى افراد اهل دقّت و ذوق موجب سوء تفاهم نگردد و قابل فهم باشد و بتوانند با تأمّل در جوانب و اطراف مسأله آن را دریابند؛ و خلاصه نه کتمان آن سزاوار است و نه بیان آن به شکلى که اهل علم و دقّت را به خطا بیاندازد و اسباب برداشتهاى خطا شود.
روى همین جهت، ایشان در تألیفات قیّم خود به راحتى از کنار مسائل معرفتى نمىگذشتند و آنقدر جوانب مختلف آن را تبیین میفرمودند که هر کس از اهل علم و دانش در آن نظر کند و با انصاف در اطراف آن تأمّل نماید، از برداشتهاى کج و منحرف در امان بوده و مىتواند از خلال توضیحات ایشان راهى براى فهم آن مسأله بیابد.
📚 نورمجرد، ج۳، ص۷۶-۷۸
🆔 @allame_tehrani
🔰معرفی اجمالی
«دورهٔ علوم و معارف اسلام»
💠 مجموعه آثار «حضرت علامه آیةالله حاج سید محمدحسین حسینی طهرانی (قدسسره)»
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔹دورهٔ معارف:
1. اللّٰه شناسی (۳جلد)
2. امام شناسی (۱۸جلد)
3. معاد شناسی (۱۰جلد)
🔹دورهٔ علوم:
الف) اخلاق و حكمت و عرفان
4. رسالهٔ سيروسلوک منسوب به بحرالعلوم
5. رسالهٔ لباللباب در سير و سلوک أولیالألباب
6. توحيد علمی و عينی
7. مهر تابان
8. روح مجرد
ب) مباحث تفسيری
9. رسالهٔ بديعه
10. رسالهٔ نوين
11. رسالهٔ مودت
ج) مباحث علمی و فقهی
12. رسالهٔ رؤیت هلال
13. وظيفهٔ فرد مسلمان در احيای حكومت اسلام
+ نامهٔ نقد و اصلاح پيشنويس قانون اساسی
14. ولايت فقيه در حكومت اسلام (۴جلد)
15. نور ملكوت قرآن (۴جلد)
16. نگرشی بر مقالهٔ قبض و بسط تئوريک شريعت
17. رسالهٔ نكاحيه: كاهش جمعيت ضربهای سهمگين بر پيكر مسلمين
د) مباحث تاريخی
18. لمعات الحسين
19. هديهٔ غديريه: دو نامهٔ سياه و سپيد
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
📔 آیین رستگاری
📘 مبانی تشیّع
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
📔 آیتِ نور
📔 «نور مجرّد» (۳جلد)
📘 «کلمهٔ نور» (۲جلد)
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
✍ در حال تکمیل...
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
❤️💎عرفان با طعم زندگی💎❤️
🆔 @allame_tehrani
1⃣ کتاب: اللّٰه شناسی (۳جلد)
🔆 خداوند همه جا هست؛ چشم بگشا و ببين!
♻️ دورهٔ سه جلدی «الله شناسی»، به بيان توحید ذات پروردگار و أركان شناخت خداوند و اينكه چگونه میتوان به لقاءِ خداوند دست يافت، پرداخته است.
اين دوره در سه مجلّد است و اصل این مباحث یکدوره تفسیر آیهٔ مبارکهٔ «اللّٰهُ نُورُ السَّمَـاواتِ وَ الْأَرض» است كه تا «وَ اللّٰهُ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيمٌ» در ضمن ابحاثی مذاکره و تحریر شده است.
در این مباحث از مسألهٔ «توحید ذاتی و اسمائی و افعالی ذات مقدس حضرت حق، عشق و محبت الهی، کیفیت پیدایش عالم آفرینش و چگونگیِ ربط خلق با حق، ربط حادث به قدیم، نزول نور وجود در مظاهر امکان، حقیقت ولایت و ربط موجودات به ذات باری تعالی، وحدت شخصیۀ وجود و هستیِ حقیقیِ پروردگار و هستی مجازیِ خلائق، معنای حقیقیِ لقاءالله و مشاهدۀ پروردگار با چشم قلب و وصول به ذات مقدس او به فناء و اندکاک هستی مجازی عاریهای در وجود مطلق و هستی اصیل و حقیقی» و همچنین «نقد و بررسیِ آراء برخی فِرَق و مذاهب، خصوصاً شیخیه» بحث میگردد.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔰منتخبی از مطالب و عناین دوره + ذکر برخی مباحث تحلیلی + فایل pdf کتب:👇
https://eitaa.com/allame_tehrani/381
⬇️ ⬇️ ⬇️ ⬇️ ⬇️ ⬇️
🆔 @allame_tehrani
کانال علامه طهرانی
1⃣ کتاب: اللّٰه شناسی (۳جلد) 🔆 خداوند همه جا هست؛ چشم بگشا و ببين! ♻️ دورهٔ سه جلدی «الله شناسی»،
↩️ ادامهٔ توضیحات
دربارهٔ کتب دورهٔ «الله شناسی»:
🔰مطالبی از كتاب:
• خداوند خود را در درون و برون انسانها نشان داده است ولی آنها توجه ندارند.
• معرفت خداوند جز با شهود درونی بدست نمیآيد و درس و بحث به تنهائی كافی نيست.
• راه ديدار خدا عبور از نفس و نفسانيات است.
• جز با سلوک و عرفان نمیتوان به بارگاه الهی راه يافت.
• انسانی كه به دنبال خودشناسی نرود محرومترين خلايق است.
• اكتفاء به شناخت اجمالی خداوند فرار از سعادت است.
• معرفت عميق لازم است تا انسان را از شرک بيرون بياورد.
• تنها نيروی عشق به خداست كه انسان را از محدوديتهای نفس عبور میدهد و راه وصول به خدا را باز میكند.
• كسانی كه با خدا سروكار ندارند در تاريكی توهّمات فرو رفته اند.
• انسان بايد فهم خود را از ماده و ماديات فراتر ببرد.
• پاسخ اميرالمؤمنين به سؤال "حقيقت چيست؟"
• زردشت نتوانست ثنويّت را براندازد، اسلام بود كه آن را برداشت.
• اسلام ايرانيانی پروريد كه مظهر توحيد بودند.
• وجود خير محض است و هر چه هست زيباست.
• فلاسفهٔ اروپا از حل مشكلات فكری مربوط به وجود شرّ و بدی در عالم عاجز مانده اند.
• رساله نويسان تا به مقام "لقاءالله" نرسيده باشند حق ندارند خود را واسطهٔ بين خدا و خلق قرار دهند.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔰بعضی از عناوین این مجموعه عبارتند از:
• تفسیر آیهٔ نور
• خدا را میتوان دید
• خداوند عاشق ماسِوی، و ماسِوی عاشق اوست
• امکان دیدار و لقاء خداوند برای مؤمنین خوشکردار
• خداوند همه جا هست؛ چشم بگشا و ببین!
• منکرین لقاء خدا زیانبارترین مردمند
• طرق مختلفهٔ «الله شناسی» غیر از طریق «لقاء الله» همگی کج و معوج و تاریک است
• منطق قرآن هر گونه وجود و آثار وجود را در خدا حصر میکند
• معنی تشخّص وجود: لا هُوَ إلّا هُو
• غیر از عارفان، جمیع مردمان خدا را با دیدهٔ دوبین مینگرند
• آنان که غیر از خدا اثری قائلند، مبتلا به شرک خفیّ هستند
• حَشویّه و شیخیّه و قِشریّه از خداوند نصیبی ندارند
• انحرافات شیخ أحمد أحسائی و پیروان مکتب او در توحید
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔰منتخبی از مطالب اين دوره :
ـ انسان كامل كسی است كه در او تمام خصوصيّات آيهٔ نور تجلّی دارد.
ـ خداوند در تمام عالم ظهور دارد وليكن مردم در لقاء او شک دارند.
ـ هر چه غير خداست حجاب است و تا حجاب هست معرفت تامّه حاصل نخواهد شد.
ـ مراد از «دينُ العَجآئِز» أمر به انقياد محض است نه نهی از تفكّر در معرفة الله.
ـ انسانی كه دنبال خودشناسی نرود، محرومترين خلائق است.
ـ تا هستی سالک باقی است تجلّی ذات حقّ، محال است.
ـ سلوک و رياضتهای شرعی به جهت استعداد يافتن برای جذبههای الهی است.
ـ معرفت واقعی خداوند راهی جز شهود ندارد و از طريق درس و بحثِ به تنهائی بدست نمیآيد.
ـ فقيه نمايان، «وحدت وجودی» را نجس دانستهاند تا خود را از مسؤوليّت تبيين معارف برهانند.
ـ تا فرصت باقی است بايد دست به سلوک و راه عرفان زد.
ـ شيخ أحمد أحسائی بدون استاد وارد مسائل فلسفی گرديد و گمراه شد.
ـ حقيقت تشيّع در كتب عرفاءِ بالله است.
ـ ادراک حقيقت وجود برای غير عارفان محال است.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔰در اين مجموعه، مباحث زير مورد بحث و بررسی تحليلی قرار گرفته است:
اوّلين مخلوق ـ قابليّت انسان در آفرينش ـ معراج ـ حقيقت عشق ـ عوالم لاهوت، جبروت، ملكوت، ناسوت ـ شرائط و آداب سلوک ـ تجلّيات بر سالک ـ حديث قُرب النّوافل ـ لاميّهٔ ابن فارض ـ ابطال تنزيه صرف ـ قسمتی از رسالهٔ لقاءالله مرحوم آيةالله ملكی تبريزی ـ نفی وحدت عددی ـ مكاتبهٔ عبدالرّزّاق كاشانی با علاءالدّولهٔ سمنانی ـ ردّ قسمتی از كتاب «الأخبار الدّخيلة» ـ روايت «ما الْحَقيقة؟» ـ تفسير آيهٔ «مَدَّ الظِّلَّ» ـ انحراف زرتشتيان ـ حلّ مسألهٔ شرور و بيان حقيقت و عملكرد إبليس ـ اشكالات ستّهٔ إبليسيّه ـ رسالهٔ كاشف الغطاء در وحدت وجود ـ اسم أعظم ـ علّت انحراف شيخ أحمد أحسائی.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
📥 جلد 1 : «امکان لقاء پروردگار، و حضور حق در همۀ عالَم، و کیفیت عشق بین حق و خلق»
📥 جلد 2 : «تفسیر معنای لقاء خدا و نقد منکرین آن» و «معنای حقیقی وحدت شخصیهٔ وجود»
📥 جلد 3 : «انحصار توحید حقیقی به معرفت عرفانی، و بطلان توحیدِ غیر عارفان» به ضمیمۀ «مفاد وحدت وجود و برخی ادلهٔ آن»
📥 دورهٔ «الله شناسی» (نسخهٔ PDF)
📑 برخی از مقالات مربوطه
🆔 @allame_tehrani
🌷ولادت با سعادت امام حسن عسکری علیه السلام مبارک باد.🌷
امام حسن عسکری علیه السلام:
خَصْلَتَانِ لَيْسَ فَوْقَهُمَا شَيْءٌ: الْإِيمانُ بِاللّٰهِ وَ نَفْعُ الْإِخْوانِ.
دو خصلت است که بالاتر از آنها چیزی نیست: ایمان به خدا و سود رساندن به برادران دینی.
📚 تحفالعقول، ص۳۶۳
🆔 @allame_tehrani
🍃رفتاری که از شیعۀ أمیرالمؤمنین علیهالسلام انتظار میرود🍃
مرحوم مجلسى در بحارالأنوار از احتجاج از حضرت امام عسكرى عليهالسّلام روايت نموده است كه:
🌷أعْرَفُ النّاسِ بِحُقوقِ إخْوانِهِ وَ أَشَدُّهُمْ قَضآءً لَها أَعْظَمُهُمْ عِنْدَ اللّٰهِ شَأْناً وَ مَنْ تَوَاضَعَ فِي الدُّنْيَا لِإِخْوَانِهِ فَهُوَ عِنْدَ اللّٰهِ مِنَ الصِّدِّيقِينَ وَ مِنْ شِيعَةِ عَلِيِّ بْنِ أَبِيطَالِبٍ عَلَيْهِالسَّلامُ حَقّاً...
🌷آگاهترين مردم به حقوق برادران و حسّاسترين آنها بر أداء حقوق، بالاترين درجه را نزد پروردگار دارد و هركس در دنيا با برادرانش به فروتنى و تواضع رفتار نمايد در نزد خدا جايگاه صدّيقين را داشته و حقّاً از شيعيان علىّ بن أبیطالب علیهالسلام محسوب میگردد.
🌷روزى دو تن از برادران ايمانى بر أميرالمؤمنين عليهالسّلام وارد شدند؛ يکى پدر بود و ديگرى فرزند. حضرت به استقبال آن دو آمد و آنها را إکرام نمود و در بالاى اطاق آنها را جاى داد و خود در برابرشان جلوس فرمود.
🌷سپس دستور داد تا غذا بياورند. غذا حاضر شد و آنها تناول کردند. آنگاه قنبر غلام حضرت طشتى به همراه آفتابهاى چوبى و دستمالى براى زدودن رطوبت آورد و خواست آب بر دستان ميهمان (پدر) بريزد؛
🌷أميرالمؤمنين عليهالسّلام از جا جسته و آفتابه را از قنبر گرفت تا خود بر دستان ميهمان (پدر) بريزد، مرد ميهمان از خجالت خود را به زمين انداخت و بر خاک ماليد و گفت: يا أميرالمؤمنين، خدا مرا ببيند در حالی که شما بر دست من آب میريزيد؟!
🌷حضرت فرمود: بنشين و دستانت را بشوى؛ چرا که خدا تو را مىبيند در حالی که برادرت که با تو تفاوتى ندارد و از تو جدا نيست به خدمتت مشغول است و اميد دارد در برابر اين عمل در خدمتگذارى خود، ده برابر عدد اهل دنيا به او خادم داده شود و به همين مقدار در بهشت به هر يک از خادمين او نيز داده شود.
🌷مرد برخاست و نشست. حضرت علىّ عليهالسّلام فرمود: به حق عظيمى که از من شناختهاى و در مورد من روا میدارى و به تواضعت براى خدا -که خداوند جزاى تو را بر آن، چنين قرار داد که من به تو نزديک شوم و خدمت تو را بجا آورم و تو به اين خدمت مشرّف گردى- تو را قسم مىدهم که دستت را آسوده بشويى همانگونه که اگر قنبر بر دستت آب مىريخت مىشستى؛
🌷پس مرد ميهمان همانگونه که حضرت فرموده بود دستش را شست. وقتى از شستشو فارغ شد حضرت آفتابه را به دست فرزندشان محمّدبنحنفيّه سپرد و فرمود: فرزندم! اگر اين فرزند بدون پدرش نزد ما آمده بود خودم بر دستش آب مىريختم، ليکن خداوند عزّوجلّ إبا دارد از اينکه پدر و فرزند در يک مکان باشند و بين آن دو فرقى گذارده نشود؛ حالا که پدر آب بر دست پدر ريخت سزاوار است که فرزند بر دست فرزند آب بريزد. پس محمّدبنحنفيّه بر دست فرزند آب ريخت.
🌷سپس امام عسکرى عليهالسّلام فرمودند: هرکس از اين ممشاى علىّ علیهالسلام تبعيّت نمايد حقّاً شيعه است.
📚 «نور مجرّد»، ج۲، ص۵۲۲
@nooremojarrad_com
🆔 @allame_tehrani
🏴 شهادت حضرت فاطمه معصومه سلاماللهعلیها تسلیت باد. 🏴
امام رضا (علیه السلام) فرمود:
کسى که حضرت فاطمه معصومه (سلاماللهعلیها) را زیارت کند پاداش او بهشت است.
📚 کاملالزیارات، ص536، ح826
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
«صَلَّی اللّٰهُ عَلَیْکِ یا فاطِمَةُ الْمَعصُومَة»
السَّلامُ عَلَیْکِ یَا بِنْتَ رَسُولِ اللّٰهِ
السَّلامُ عَلَیْکِ یَا بِنْتَ فَاطِمَةَ وَ خَدِیجَةَ
السَّلامُ عَلَیْکِ یَا بِنْتَ أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ
السَّلامُ عَلَیْکِ یَا بِنْتَ الْحَسَنِ وَ الْحُسَیْنِ
السَّلامُ عَلَیْکِ یَا بِنْتَ وَلِیِّ اللّٰهِ
السَّلامُ عَلَیْکِ یَا أُخْتَ وَلِیِّ اللّٰهِ
السَّلامُ عَلَیْکِ یَا عَمَّةَ وَلِیِّ اللّٰهِ
السَّلامُ عَلَیْکِ یَا بِنْتَ مُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ وَ رَحْمَةُ اللّٰهِ وَ بَرَکَاتُهُ
یَا فَاطِمَةُ اشْفَعِی لِی فِی الْجَنَّةِ
فَإِنَّ لَکِ عِنْدَ اللّٰهِ شَأْناً مِنَ الشَّأْنِ
🆔 @allame_tehrani
🕌 برکات حضرت معصومه (سلاماللهعلیها)
حضرت آقاى حاج سيّد هاشم [حداد] میفرمودند: قبر مطهّر بىبى [حضرت معصومه (سلاماللهعلیها)] فضاى قم و اطراف قم را باز و گسترده و سبک و نورانى نموده است، و بواسطهٔ بركات آن حضرت است كه گويا خستگى از زمين قم و از خاک قم برداشته شده است.
📚 روح مجرد، ص۲۸۵
🆔 @allame_tehrani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌷وقتی میگویید «معصومه»، زمین و آسمان خندان میشود.🌷
🎙مرحوم حاج محمدعلی خلفزاده از شاگردان مرحوم حاج سید هاشم حداد (رضواناللهعلیهما)
🆔 @allame_tehrani
🔰برخی از سخنان آیتالله بهجت دربارهی حضرت معصومه سلاماللهعلیها
- «عارِفاً بِحَقِّها» یعنی...
مقام ایشان را از مقام معصومین علیهمالسلام پایینتر، و از دیگران بالاتر بداند.
- ادای حق حضرت معصومه سلاماللهعلیها
- پدر و مادرم به فدایش...!
- «به حکم خدا حکم کرده است...»
[بیان فضیلتی از دوران کودکی حضرت معصومه (سلاماللهعلیها)]
🆔 @allame_tehrani