💫 لذت انس با نماز
[بنده با نماز از تمام خستگیها میگریزد]
چون بنده پیوسته به نماز مشغول شود و با آداب ظاهری و باطنی بجای آورد، چنان با نماز انس میگیرد که از هر خستگی گریخته و در پناه نماز آسوده میشود، و هیچ لذّتی برای او با نماز برابری نمینماید، بلکه لذّات این جهان در مقابل نماز و قیاس با آن جز ألم و رنجی بیش نیست.
📚 نور ملکوت نماز، ص۴۳
🆔 @allame_tehrani
🔰 #پخش_زنده_صوتی
🏴 مراسم عزاداری شهادت امام حسن مجتبی (علیهالسلام)
📍از طریق:
صفحهٔ «نورمجرّد» در آپارات
https://www.aparat.com/Nooremojarrad_com/live
⏰ زمان:
دوشنبه ۷ صفرالخیر ۱۴۴۶، حدود ساعت ۴:۴۵ صبح
💠 مکان:
بیت حضرت آیتالله حسینی طهرانی (مدّظلّهالعالی)
🆔 @allame_tehrani
🏴 اولویّت عزاداری بر جشن ولادت در هفتم صفر
عارف کامل حضرت علامه طهرانی رحمةاللهعلیه میفرمودند: #شهادت_امام_حسن علیهالسلام طبق قول صحیحتر هفتم ماه صفر است که البته در این تاریخ #ولادت_امام_کاظم علیهالسلام هم واقع شده است ولی به دو جهت باید هفتم ماه صفر را به عزاداری برای امام حسن علیهالسلام قرار داد: یکی اینکه جانب شهادت و اقامهٔ عزا بر عید و ولادت مقدّم است؛ فلذا در مجالس منبری در آغاز ذکری از حضرت امام کاظم علیهالسلام به میان آورده و ادامهٔ منبر را به حضرت امام حسن علیهالسلام اختصاص دهد. دوم: مقام امام حسن علیهالسلام که جدّ اعلای امام موسی بن جعفر سلاماللهعلیه است، منجرّ به تقدم آن حضرت میشود.
💬 به نقل از یکی از شاگردان
🆔 @allame_tehrani
10.08M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📜 زیارت امام حسن مجتبی (علیهالسلام)
🎙سید احمد الموسوی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
السَّلَامُ عَلَیْكَ یَا بْنَ رَسُولِ رَبِّ الْعَالَمِینَ،
السَّلَامُ عَلَیْكَ یَا بْنَ أَمِیرِالْمُؤْمِنِینَ،
السَّلَامُ عَلَیْكَ یَا بْنَ فَاطِمَةَ الزَّهْرَاءِ،
السَّلَامُ عَلَیْكَ یَا حَبِیبَ اللّهِ،
السَّلَامُ عَلَیْكَ یَا صِفْوَةَ اللّهِ،
السَّلَامُ عَلَیْكَ یَا أَمِینَ اللّهِ،
السَّلَامُ عَلَیْكَ یَا حُجَّةَ اللَّهِ،
السَّلَامُ عَلَیْكَ یَا نُورَ اللَّهِ،
السَّلَامُ عَلَیْكَ یَا صِرَاطَ اللَّهِ،
السَّلَامُ عَلَیْكَ یَا بَیَانَ حُكْمِ اللَّهِ،
السَّلَامُ عَلَیْكَ یَا نَاصِرَ دِینِ اللَّهِ،
السَّلَامُ عَلَیْكَ أَیُّهَا السَّیِّدُ الزَّكِیُّ،
السَّلَامُ عَلَیْكَ أَیُّهَا الْبَرُّ الْوَفِیُ،
السَّلَامُ عَلَیْكَ أَیُّهَا الْقَائِمُ الْأَمِینُ،
السَّلَامُ عَلَیْكَ أَیُّهَا الْعَالِمُ بِالتَّأْوِیلِ،
السَّلَامُ عَلَیْكَ أَیُّهَا الْهَادِی الْمَهْدِیُ،
السَّلَامُ عَلَیْكَ أَیُّهَا الطَّاهِرُ الزَّكِیُ،
السَّلَامُ عَلَیْكَ أَیُّهَا التَّقِیُّ النَّقِیُّ،
السَّلَامُ عَلَیْكَ أَیُّهَا الْحَقُّ الْحَقِیقُ،
السَّلَامُ عَلَیْكَ أَیُّهَا الشَّهِیدُ الصِّدِّیقُ،
السَّلَامُ عَلَیْكَ یَا أَبَامُحَمَّدٍ الْحَسَنَ بْنَ عَلِیٍّ
وَ رَحْمَةُ اللَّهِ وَ بَرَكَاتُهُ.
📚 مفاتیحالجنان
🆔 @allame_tehrani
📖 توصيف و شرح حال قرآن مجيد
▪️امام حسن مجتبى (عليهالسلام):
إنَّ هَذَا الْقُرْآنَ فِيهِ مَصَابِيحُ النُّورِ وَ شِفَاءُ الصُّدُورِ فَلْيَجْلُ جَالٍ بَصَرَهُ وَ لْيُلْحِمِ الصِّفَةَ فِكْرَهُ فَإِنَّ التَّفَكُّرَ حَيَاةُ قَلْبِ الْبَصِيرِ كَمَا يَمْشِي الْمُسْتَنِيرُ فِي الظُّلُمَاتِ بِالنُّورِ.
براستى كه در اين قرآن، چراغهاى روشنايى[بخش] و شفاى سينهها [از بيماریهاى دلها] است. پس جلادهنده بايد كه به نور آن [ديدهٔ دل خويش را] جلا دهد و اوصاف قرآن را [به دل خويش] پيوند زند؛ زيرا كه انديشيدن [در قرآن] مايهٔ حيات دل شخص بابصيرت است، همچنان كه آدمى در تاريكیها با كمک نور راه خود را مىپيمايد.
📚 بحارالأنوار، ج89، ص32
🆔 @allame_tehrani
💫 شجاعت امام حسن (علیهالسلام)
الْحِلْمُ الْحَسَنِيَّةُ وَ الشَّجَاعَةُ الْحُسَيْنِيَّةُ تحقيقاً بر حسب بروز و ظهور آنهاست، وگرنه چه موارد بسيارى از حلم حضرت سيدالشهداء عليهالسّلام وارد شده است كه عقل را حيران مىكند؛ و آن شجاعتهاى حضرت امام ممتحن مجتبى عليهالسّلام در جنگ جمل و صفّين بهطورى بود كه حضرت اميرالمؤمنين عليهالسّلام او را از حملههاى شديد منع مىكرد، و دريغ مىخورد از آنكه فرزند فاطمه را بكشند، و معاويه تمام اهتمامش بر آن است كه: زمين را از نسل ابناء فاطمه تهى كند.
📚 «امام شناسی»، ج۱۵، ص۲۸۷
🆔 @allame_tehrani
💌 نحوهٔ عمل برای دنیا و آخرت
▪️مواعظ امام حسن عليهالسّلام به جنادة:
وَ اعْمَلْ لِدُنْيَاكَ كَأَنَّكَ تَعِيشُ أَبَداً وَ اعْمَلْ لِآخِرَتِكَ كَأَنَّكَ تَمُوتُ غَداً.
براى دنياى خود چنان عمل كن كه گويا تو إلى الأبد در دنيا بطور جاودان زيست میكنى و براى آخرتت چنان عمل كن كه گويا تو فردا خواهى مرد!
📚 «معادشناسی»، ج۳، ص۴۰
📍مشاهدهٔ متن کامل:👇
eitaa.com/allame_tehrani/4027
🆔 @allame_tehrani
▪️مواعظ امام حسن (عليهالسّلام) به جناده در لحظات آخر حیات
در آن ساعتهای آخر از حيات حضرت امام حسن عليهالسّلام جناده خدمت آن حضرت رسيد و تقاضای نصيحت و موعظه نمود، در حالی كه رنگ آن حضرت زرد شده و حالش منقلب و ديگر رمقی ندارد و زهر تمام بدن او را گرفته بود.
مجلسی رضواناللهعليه نقل میكند در «بحارالأنوار» از كتاب «كفايةُ الأثر في النّصوص علی الأئمّة الإثنَيعشر» تأليف علیّ بن محمّد بن علیّ خزّاز قمّی از محمّد بن وَهْبان از داود بن هَيثم از جدّش إسحق بن بهلول [از پدرش بهلول] بن حسّان از طلحة بن زيد رقّی از زبير بن عطاء از عمير بن مانی عبسی از جنادة بن أبیاُميّه كه گفت:
من وارد شدم بر حضرت حسن بن علیّ بن أبیطالب عليهالسّلام در همان مرضی كه با آن وفات نمود، و در مقابل آن حضرت طشتی بود كه در آن خون قِی مینمود و كبد آن حضرت قطعه قطعه از سمّی كه معاويه لعنَهُالله خورانيده بود خارج میشد[1]؛ و عرض كردم: ای مولای من! چرا خود را معالجه نمیكنيد؟
حضرت فرمود: ای بندۀ خدا! مرگ را به چه علاج كنم؟
گفتم: إِنَّا لِلَّهِ وَ إِنَّا إِلَيْهِ رَاجِعُونَ.
ثُمَّ الْتَفَتَ إلَيَّ فَقَالَ: وَ اللّٰهِ لَقَدْ عَهِدَ إلَيْنَا رَسُولُاللّٰهِ صَلَّي اللّٰهُ عَلَيْهِ وَ ءَالِهِ إنَّ هَذَا الأَمْرَ يَمْلِكُهُ إثْنَاعَشَرَ إمَاماً مِنْ وُلْدِ عَلِيٍّ وَ فَاطِمَةَ، مَا مِنَّا إلَّا مَسْمُومٌ أَوْ مَقْتُولٌ. ثُمَّ رُفِعَتِ الطَّسْتُ وَ بَكَی صَلَوَاتُ اللّٰهِ عَلَيْهِ وَ ءَالِهِ.
«سپس روی به من نموده فرمود: سوگند به خدا كه رسول خدا صلّی الله عليه و آله و سلّم از ما پيمان گرفته و وصيّت نموده است كه اين امر ولايت و خلافت عامّه را بعد از او، دوازده امام از اولاد علیّ و فاطمه عهدهدار خواهند بود؛ و هيچكس از ما نيست مگر آنكه مسموم يا مقتول گردد.
در اين وقت طشت را از نزد آن حضرت برداشتند و آن حضرت بگريست.»
قَالَ: فَقُلْتُ لَهُ: عِظْنِي يَا بْنَ رَسُولِاللّٰهِ!
قَالَ: نَعَمِ، اسْتَعِدَّ لِسَفَرِكَ وَ حَصِّلْ زَادَكَ قَبْلَ حُلُولِ أَجَلِكَ. وَ اعْلَمْ أَنَّكَ تَطْلُبُ الدُّنْيَا وَ الْمَوْتُ يَطْلُبُكَ، وَ لَا تَحْمِلْ هَمَّ يَوْمِكَ الَّذِي لَمْ يَأْتِ عَلَی يَوْمِكَ الَّذِي أَنْتَ فِيهِ. وَ اعْلَمْ أَنَّكَ لَا تَكْسِبُ مِنَ الْمَالِ شَيْئاً فَوْقَ قُوتِكَ إلَّا كُنْتَ فِيهِ خَازِناً لِغَيْرِكَ.
وَ اعْلَمْ أَنَّ فِي حَلَالِهَا حِسَابٌ وَ فِي حَرَامِهَا عِقَابٌ وَ فِي الشُّبُهَاتِ عِتَابٌ؛ فَأَنْزِلِ الدُّنْيَا بِمَنْزِلَةِ الْمِيتَةِ، خُذْ مِنْهَا مَا يَكْفِيكَ فَإنْ كَانَ ذَلِكَ حَلَالاً كُنْتَ قَدْ زَهِدْتَ فِيهَا، وَ إنْ كَانَ حَرَاماً لَمْ يَكُنْ فِيهِ وِزْرٌ، فَأَخَذْتَ كَمَا أَخَذْتَ مِنَ الْمِيتَةِ، وَ إنْ كَانَ الْعِتَابُ فَإنَّ الْعِتَابَ يَسِيرٌ.
«عرض كردم: مرا نصيحت و اندرزی كن ای پسر رسول خدا!
فرمود: بلی، برای سفری كه در پيش داری خود را آماده ساز، و توشۀ اين سفر را قبل از آنكه زمان كوچ كردن در رسد و آهنگ رحيل بنوازند مهيّا كن.
و بدان كه تو به دنبال دنيا میروی و طلب آن را میكنی در حالی كه مرگ تو را تعقيب نموده و طلب تو را مینمايد. و همّ و اندوه و انديشه و تفكّر روزی را كه هنوز نيامده است بار مكن بر روزی كه آمده و تو در آن هستی.
و بدان كه تو از اموال دنيا هيچ چيزی را زيادی از قوت خودت كسب نمیكنی مگر آنكه در آن چيز خازن و نگهدار برای غير خودت بودهای!
و بدان كه در آنچه از اموال دنيا از راه حلال بدست میآوری حساب است و در حرامش عقاب است و در مشتبهاتش عتاب و سرزنش و مؤاخذه است.
بنابر اين اصل، دنيا را مانند جيفه و مُرداری فرض كن كه به اندازۀ كفاف در موقع ضرورت از آن برای خود برمیداری؛ پس اگر آنچه اخذ نمودهای از حلال باشد، تو در اين امر طريق زهد و قناعت پيشه داشتهای و از عهدۀ حساب كمتری برآمدهای؛ و اگر آنچه را از دنيا برمیداری از حرام باشد، ديگر دچار وِزر و تبعات و مؤاخذه نشدهای، چون از ميته به قدر ضرورت برداشتهای نه زياده بر آن؛ و اگر از موارد مشتبه باشد كه مورد عتاب واقع میشوی، دچار عتاب كمتری شدهای!»
▪️ادامـــه دارد...
⬇️ ⬇️ ⬇️ ⬇️ ⬇️ ⬇️
🆔 @allame_tehrani