eitaa logo
کانال علامه طهرانی
3هزار دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
797 ویدیو
192 فایل
❤️عرفان با طعم زندگی❤️ 💎نشر آثار و معارف منتخب و ناب حضرت علامه آیت‌الله حسینی طهرانی (قدس سره) و سایر علما و عرفای بالله💎 ادمین: @Ya_bab_allah پیام ناشناس: daigo.ir/secret/allametehrani کانال خانواده و زندگی الهی: @ezdevaje_elahi
مشاهده در ایتا
دانلود
12 نشانهٔ آدم دین‌دار🌷 ▪️امام صادق علیه‌السّلام: إنَّ صَاحِبَ الدِّینِ فَکَّرَ فَعَلَتْهُ السَّکِینَةُ وَ اسْتَکَانَ فَتَوَاضَعَ وَ قَنِعَ فَاسْتَغْنَی وَ رَضِیَ بِمَا أُعْطِیَ وَ انْفَرَدَ فَکُفِیَ الْإِخْوَانَ وَ رَفَضَ الشَّهَوَاتِ فَصَارَ حُرّاً وَ خَلَعَ الدُّنْیَا فَتَحَامَی الشُّرُورَ وَ اطَّرَحَ الْحَسَدَ فَظَهَرَتِ الْمَحَبَّةُ وَ لَمْ یُخِفِ النَّاسَ فَلَمْ یَخَفْهُمْ وَ لَمْ یُذْنِبْ إِلَیْهِمْ فَسَلِمَ مِنْهُمْ وَ سَخَتْ نَفْسُهُ عَنْ کُلِّ شَیْ‏ءٍ فَفَازَ وَ اسْتَکْمَلَ الْفَضْلَ وَ أَبْصَرَ الْعَافِیَةَ فَأَمِنَ النَّدَامَة. آدمِ ديندار مى‌انديشد، و در نتيجه، آرامش او را فرامى‌گيرد، و خود را كوچك و خوار مى‌شمارد پس به فروتنى مى‌گرايد، قناعت مى‌ورزد و به سبب آن [از مردم] بى‌نياز مى‌شود، و به آنچه او را داده شده خشنود است، گوشهٔ تنهايى برمى‌گزيند و از دوستان بى‌نياز مى‌گردد، قيد شهوتها و خواهشهاى نفس را مى‌زند و بدين سان آزاد مى‌شود، دنيا را كنار مى‌گذارد و در نتيجه خود را از بديها و گزندهاى آن حفظ مى‌كند، حسادت را به دور مى‌افكند پس دوستى و محبّت آشكار مى‌شود، مردم را نمى‌ترساند از اين رو از آنان هم نمى‌ترسد، به آنان تعدّى نمى‌كند، بنابراين از گزند ايشان در امان است، به هيچ چيز دل نمى‌بندد و در نتيجه به رستگارى و كمال فضيلت دست مى‌يابد، عافيت را به ديدهٔ بصيرت مى‌بيند و از اين رو، كارش به پشيمانى نمى‌كشد. 📚"أمالی مفید"، ص۵۲ ✅ یک راه حل عملی برای رسیدن به آرامش🌷 🆔 @allame_tehrani
💫 سير و سلوک و تصحيح ذهن 🧠 غرض از سير و سلوک، تصحيح ذهن و ايجاد نگرشى توحيدى به عالم هستى و نيز تحقّق نفس به علوم و معارف إلهى مطابق با واقع است، چرا كه حقيقت انسان كه در روز قيامت ظاهر شده و انسان إلى‌الأبد از مائدهٔ آن بهره‌مند مى‌شود همان عقائد و انديشه‌هاى اوست و بس. اى برادر تو همين انديشه‌ای ما بقى تو استخوان و ريشه‌اى گر گُل است انديشهٔ تو، گلشنى ور بود خارى، تو هيمه گلخنى[۱] و لذا ارتحال از دنيا با تصويرى نادرست از توحيد حضرت پروردگار و إدراكى ناقص يا اشتباه از أسماء و صفات إلهى موجب كم‌بهرگى انسان از عالم آخرت مى‌شود. در روايتى آمده است كه: وقتى خداى عزّوجلّ در قيامت با حقيقت و واقعيّت خود بر بندگان تجلّى می‌كند، آنها خدا را نمى‌شناسند و مى‌گويند: نَعوذُ بِاللّٰهِ مِنْكَ! أمّا وقتى خداوند مطابق با اعتقاد و تصوّرى كه از او در ذهن خود دارند ظاهر مى‌شود، او را شناخته و در برابر او به سجده مى‌افتند؛ إنَّ الْحَقَّ يَتَجَلَّى يَوْمَ الْقِيَمَةِ لِلْخَلْقِ فى صورَةٍ مُنْكَرَةٍ، فَيَقولُ: أَنَا رَبُّكُمُ الْأَعْلَى. فَيَقولونَ: نَعوذُ بِاللّٰهِ مِنْكَ، فَيَتَجَلَّى فی صُورَةِ عَقآئدِهِمْ فَيَسجُدونَ لَهُ.[۲] 📚نورمجرد، ج۱، ص۵۸۸ ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ۱. مثنوى‌معنوى، ص۱۱۳ ۲. شرح فصوص‌الحكم قيصرى، فصّ هوديّه، ص۷۴۱ 🆔 @allame_tehrani
❤️ لقاء خدا فقط با طلوع نور عشق خدا ممكن است ❤️ بارى، طىّ اين راه پر فراز و نشيب و هائل كه در هر زاويه‌اى از آن، شياطين و قطّاع الطّريق، براى به دام‌انداختن سالک و منع او از ادامهٔ راه، كمين زده‌اند، جز با هَيمان و عشق به حضرت پروردگار ميسور نيست. حضرت علامه والد رحمة‌اللـه‌عليه مى‌فرمودند: لقاء خدا فقط با طلوع نور عشق خدا ممكن است. همهٔ دستورات شرع مقدّس مقدّمهٔ ظهور اين كيمياى تكامل است. مكرّر مى‌فرمودند: علماى علم أخلاق رضوان‌اللـه‌عليهم، همچون مرحوم فيض در المحجّة‌البيضاء و مرحوم نراقى در جامع‌السّعادات، به تفصيل صفات مذمومه و رذائل اخلاقى را تعريف و تبيين كرده و دربارهٔ علائم آنها و راه علاج هر يك مانند عجب، حسد و كذب، بحث كرده و سخن گفته‌اند. اين طريق، پسنديده و مقبول است ولى كافى نيست و رسيدن سالك به سرمنزل مقصود را ضمانت نمى‌كند. اگر كسى بخواهد معصيت نكرده و ريشهٔ صفات ذميمه را در خود خشك كند و به حقيقت عبوديّت و بندگى و لقاء خدا مشرّف شود، تنها راه آن عشق و شوق به خداوند است. چون با اين روشى كه علماى أخلاق در كتب خود فرموده‌اند، سير سالک بسيار طولانى شده و يك عمر براى او كافى نيست بلكه عمر نوح مى‌طلبد؛ چرا كه براى رفع و دفع هر يك از خصلت‌هاى قبيح عمرى لازم است، و آخرالأمر معلوم نيست آيا ريشه و بنياد آن رذيله خشك و نابوده شده است يا نه، بلكه بقاياى آن هنوز در زواياى نفس پنهان بوده و مترصّد فرصتى است تا در بزنگاه دوباره طلوع كرده و سالک را به زمين زند. زيرا طبيعت نفس اينطور است كه اگر از يك‌طرف آن را سركوب كنى، از سوى ديگر سر در مى‌آورد. اگر عشق خدا طلوع نكند، سالک به مقصد نمى‌رسد و بايد زحمتى بسيار متحمّل شود تا معاصى و أوصاف مذمومه را از خود دور كند. 📚نورمجرد، ج۱، ص۴۴۹ 🆔 @allame_tehrani
✨روایت رسول‌اکرم صلّی‌الله‌علیه‌وآله دربارهٔ نفس 🤲 یارى جستن از حقّ براى غلبه بر نفس علّامه مجلسى رحمة‌الله‌علیه از عوالى‌اللئالى روایت میکند که در بعضى أخبار آمده است که: مردى به نام مجاشع بر رسول خدا صلّى‌الله‌علیه‌و‌آله وارد شد، فقالَ: یا رَسولَ اللّٰهِ! کَیْفَ الطَّریقُ إلَى مَعْرِفَةِ الْحَقِّ؟ فَقالَ صَلَّى اللّٰهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ وَ سَلَّمَ: مَعْرِفَةُ النَّفسِ. فَقالَ: یا رَسولَ اللّٰهِ! فَکَیْفَ الطَّریقُ إلَى مُوافَقَةِ الْحَقِّ؟ قالَ: مُخالَفَةُ النَّفْسِ. فَقالَ: یا رَسولَ اللّٰهِ! فَکَیْفَ الطَّریقُ إلى رِضا الْحَقِّ؟ قالَ: سَخَطُ النَّفْسِ. فَقالَ: یا رَسولَ اللّٰهِ! فَکَیْفَ الطَّریقُ إلى وَصْلِ الْحَقِّ؟ قالَ: هَجْرُ النَّفْسِ. فَقالَ: یا رَسولَ اللّٰهِ! فَکَیْفَ الطَّریقُ إلى طاعَةِ الْحَقِّ؟ قالَ: عِصْیانُ النَّفْسِ. فَقالَ: یا رَسولَ اللّٰهِ! فَکَیْفَ الطَّریقُ إلى ذِکْرِ الْحَقِّ؟ قالَ: نِسْیانُ النَّفْسِ. فَقالَ: یا رَسولَ اللّٰهِ! فَکَیْفَ الطَّریقُ إلى قُرْبِ الْحَقِّ؟ قالَ: التَّباعُدُ مِنَ النَّفْسِ. فَقالَ: یا رَسولَ اللّٰهِ! فَکَیْفَ الطَّریقُ إلى أُنْسِ الْحَقِّ؟ قالَ: الْوَحْشَةُ مِنَ النَّفْسِ. فَقالَ: یا رَسولَ اللّٰهِ! فَکَیْفَ الطَّریقُ إلى ذَلِکَ؟ قالَ: الِاسْتِعانَةُ بِالْحَقِّ عَلَى النَّفْسِ.(۱) «عرض کرد: اى رسول خدا! راه معرفت و شناخت حقّ چگونه است؟ حضرت فرمودند: معرفت نفس. عرض کرد: اى رسول خدا! راه موافقت با حقّ چگونه است؟ حضرت فرمودند: مخالفت نفس. عرض کرد: اى رسول خدا! راه رضایت و خشنودى حقّ چگونه است؟ حضرت فرمودند: خشم و نارضایتى نفس. عرض کرد: اى رسول خدا! راه اتّصال به حقّ چگونه است؟ حضرت فرمودند: جدا شدن از نفس. عرض کرد: اى رسول خدا! راه اطاعت حقّ چگونه است؟ حضرت فرمودند: عصیان نفس. عرض کرد: اى رسول خدا! راه یادکردن حقّ چگونه است؟ حضرت فرمودند: فراموشى نفس. عرض کرد: اى رسول خدا! راه نزدیکى به حقّ چگونه است؟ حضرت فرمودند: دورى از نفس. عرض کرد: اى رسول خدا! راه انس و دوستى با حقّ چگونه است؟ حضرت فرمودند: بیگانگى با نفس. عرض کرد: اى رسول خدا! راه رسیدن به این امور چگونه است؟ حضرت فرمودند: یارى جستن از حقّ براى غلبه بر نفس.» 📚نورمجرد، ج۱، ص۴۴۷ ــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ۱. بحارالأنوار، ج۶۷، باب۴۵: مراتب‌النفس، ص۷۲، ح۲۳ 🆔 @allame_tehrani
حکمت ناب دروس اخلاق آیت الله انصاری شیرازی ره، @salavatnameh.pdf
4.78M
📔«حکمت ناب» 🔹درس‌های اخلاق آیت‌الله یحیی انصاری شیرازی رضوان‌الله‌علیه @salavatnameh 🆔 @ezdevaje_elahi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌿 زیارت روز جمعه 📜 زیارت امام زمان (عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف) 🎙با صدای استاد فرهمند 🆔 @allame_tehrani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💥شوق دیدار امام زمان 📍آن بنده‌ای که شوق نداشته باشد آقا امام زمان را ببیند از بندگی ساقط است... 🎙حضرت آیت‌الله حاج سید محمدصادق حسینی طهرانی (حفظه‌الله) 🆔 @allame_tehrani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📍حتماً ببینید... 🔸عنایت امام زمان (عجل‌الله‌فرجه) به طلبهٔ جوان کرجی🔸 🎙حجت‌الاسلام‌و‌المسلمین حاج شیخ اصغر قائمی (سلّمه‌الله) 📌فایل باکیفیت:👇 https://www.aparat.com/v/X0Rqc 🆔 @allame_tehrani
💎 ادب ولایت و انتظار فرج در باب أدب ولایت، نسبت به توجّه به ساحت و وجود مقدّس حضرت بقیّة الله الأعظم عجّل الله تعالى فرجه الشّریف اهتمام و تأکید بسیار داشته و همیشه ترغیب به انتظار فرج آن حضرت کرده، مى‌فرمودند: انتظار انسان، باید آنقدر شدید باشد که صبح هنگام، انتظار ظهور حضرت را در شب داشته باشد، و شب که مى‌خوابد انتظار ظهور و طلوع آفتاب ولایت را در صبح داشته باشد. و البتّه انتظارى را مفید و مُنتج مى‌دانستند که سازنده باشد، یعنى انتظار توأم با عمل و تهذیب و تطهیر باطن که موجب تقرّب به حقیقت ولایت آن حضرت و انکشاف آن مى‌شود. مى‌فرمودند: عمده در انتظار، انتظار با عمل است؛ یعنى منتظر حقیقى کسى است که أعمال و رفتارش به نحوى باشد که خود را براى ظهور آن حضرت مصفّا و مهیّا نموده و تهذیب نفس کند؛ وگرنه انتظار بى عمل، انتظار واقعى نیست بلکه صورت و توهّمى از انتظار است. ایشان خود نیز عاشق و شیفتهٔ آن حضرت بودند، و بى شکّ از ره یافتگان به محضر أنور حضرت ولىّ عصر عجّل الله تعالى فرجه الشّریف بوده و تشرّف خارجى حقیقى داشتند، و عطر و گرمى کوى مِهر ولایت را با عمق جان لمس نموده بودند؛ ولى مى‌فرمودند: تشرّف به محضر حضرت گرچه ذى قیمت و بسیار باارزش است ولى این تشرّف خارجى هدف نیست، مهمّ رضایت آن حضرت از انسان است؛ و این معنى حاصل نمى‌گردد مگر به اطاعت و تسلیم و عبودیّت محضه نسبت به ساحت قدس ربوبى. 📚 نور مجرد، ج۱، ص۵۰۳ 🆔 @allame_tehrani
🔸قلب‌ها از ایمان و نور معرفت خشکیده است! ▪️آیت‌الله بهجت (قدس سره): قلب‌ها از ایمان و نور معرفت خشکیده است. قلب آباد به ایمان و یاد خدا پیدا کنید، تا برای شما امضا کنیم که امام زمان عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف آنجا هست. 📚 در محضر بهجت، ج٢، ص١٧٩ 🆔 @allame_tehrani
✨رابطه‌ی ما با امام زمان✨ ▪️آیت‌الله بهجت (قدس سره): تا رابطه‌ی ما با ولی‌ّامر؛ امام زمان (علیه‌السلام) قوی نشود، کار ما درست نخواهد شد و قوت رابطه‌ی ما با ولی‌ّامر (علیه‌السلام) هم در اصلاح نفس است. 📚 فیضی از ورای سکوت، ص۶۵ 🆔 @allame_tehrani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ «بدون اصلاح نفس و ارتباط با خدا و ارتباط با نمایندگان خدا کارمان درست نمی‌شود!» 🎙آیت‌الله بهجت (قدس سره) 🆔 @allame_tehrani
B-Clip-emam-zaman_01.mp3
226K
🔹ارتباط با امام زمان (عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف) 🎙آیت‌الله بهجت (قدس سره) تا رابطۀ ما با ولیّ امر، امام زمان صلوات‌الله‌علیه قوی نشود، با خدا ارتباط نداشته باشیم، با نماینده‌های خدا ارتباط نداشته باشیم، کارمان درست نمی‌شود. امروز تا فردا تا پس‌فردا. از خدا بخواهیم برساند صاحبِ کار را، با او باشیم. حالا هم اگر رسانْد که رساند، اگر نرساند دور نرویم از او، از رضای او دور نرویم. او می‌بیند، او می‌داند، حرف‌هایی که ما به همدیگر می‌زنیم، جلوتر از ما حرف‌هایمان را می‌شنود، او عَیْن‌ُالله‌ِالنّاظِرَة وَ اُذُنُهُ‌الْواعِیَة(۱) [است]. ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ۱. بحارالأنوار، ج۲۶، ص۲۴۰ / توحید صدوق، ص۱۶۷ / معانی‌الأخبار، ص۱۶ 🆔 @allame_tehrani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📱اپلیکیشن جامع علامه طهرانی (قدّس سرّه) 🔰نرم‌افزار اندرویدی جامع آثار و سیرهٔ مرحوم علامه آیت‌الله حاج سیدمحمدحسین حسینی طهرانی (قدس‌الله‌نفسه‌الزکیة) 🔸بیش از 17هزار صفحه آثار + pdf 🔸سیرهای مطالعاتی 🔸گالری تصاویر، صوت و فیلم 🔸پرسش و پاسخ 🔸مواضع اجتماعی 🔸جملات کوتاه 🔹با قابلیت جستجو و حالت‌های مطالعه 📲 دریافت: 👈 allame-tehrani.info ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 📥 برنامهٔ «نور مجرد»:👇 cafebazaar.ir/app/allame.kotob.ir 🆔 @allame_tehrani
🔸كدامين فقير فقيرتر از من است؟ ▪️امام حسین علیه‌السلام سُئِلَ الْحُسَيْنُ بْنُ عَلِيٍّ عَلَيْهِ‌السَّلَامُ فَقِيلَ لَهُ: كَيْفَ أَصْبَحْتَ يَا ابْنَ رَسُولِ اللّٰهِ؟ قَالَ: أَصْبَحْتُ وَ لِي رَبٌّ فَوْقِي وَ النَّارُ أَمَامِي وَ الْمَوْتُ يَطْلُبُنِي وَ الْحِسَابُ مُحْدِقٌ بِي وَ أَنَا مُرْتَهَنٌ بِعَمَلِي لَا أَجِدُ مَا أُحِبُّ وَ لَا أَدْفَعُ مَا أَكْرَهُ وَ الْأُمُورُ بِيَدِ غَيْرِي فَإِنْ شَاءَ عَذَّبَنِي وَ إِنْ شَاءَ عَفَا عَنِّي فَأَيُّ فَقِيرٍ أَفْقَرُ مِنِّي؟ شخصی از امام حسین علیه‌السلام پرسید: چگونه صبح کردی؟ حضرت در پاسخ وی فرمود: در حالى صبح كردم كه خداوندگارى بالاى سرم مى‌باشد و آتش روبرويم و مرگ به دنبالم و حسابرسى مرا در ميان گرفته است و من گروگان عمل خويشم. نه مى‌توانم آنچه را دوست دارم به دست آورم و نه آنچه را ناخوش دارم، از خود دور كنم، كارها به دست كسى جز من است، اگر بخواهد عذابم مى‌كند و اگر بخواهد مرا مى‌بخشد. با چنين وضعى، كدامين فقير فقيرتر از من است؟ 📚بحارالأنوار، ج75، ص116 🆔 @allame_tehrani
🔸الذّلة و الافتقار🔸 قال أبویزید البسطامی رحمه‌الله: «دخلت من أبواب کثیرة إلی الحق مثل الجهاد و الصّلوة و الصّوم و الزکاة و أفعال البرّ، فوجدت علی أبوابها ازدحاماً کثیراً و ما وجدت لنفسی هناک موضع قدم أتقدم به فی القربة إلیه فبقیت متحیّراً لا أدری بما أتقرّب إلیه. فنادت إلهی بماذا أتقرب إلیک؟ فقال: بما لیس لی، قلت: و ما لیس لک؟ قال: الذّلة و الافتقار. قال: فدخلت من باب الذلة و الافتقار فما وجدت علیه إلّا قلیلاً من الناس.» ▪️شیخ محیی‌الدین ابن العربی 📚 کتاب النّقباء، باب النقیب السابع 🆔 @allame_tehrani
🏔صبر و استقامت در بلایا 💥لقاء حضرت پروردگار در پرتو بلا و صبر لقاء حضرت پروردگار، مستلزم فنا و اندكاك نفس در أنوار قاهرهٔ ذات حضرت حقّ است و سنّت و ناموس إلهىِ حاكم بر اين طريق، ابتلاء و رنج و محنت مى‌باشد. سالك در مجاهدهٔ روحانى خود مى‌خواهد متخلّق به أخلاق إلهى شده و نقش خدا و أسماء و صفات او را بر صفحهٔ جان بزند، و از آنجا كه: إنَّما تَحمِلُ عَطاياهُم مَطاياهُم[۱]؛ لذا براى اين منظور بايد استعداد و قابليّت لازم را تحصيل كند و با نِشتر بلا خود را از نفس و علائق و جلوه‌هاى آن رهايى داده و راحلهٔ خود را در حريم أمن و أمان إلهى فرود آورد و در استقامت و ثبات‌قدم به أنبياء و أولياء إلهى إقتدا كند[۲] و إلّا حكايت او حكايت خال‌كوبى آن شخصى مى‌شود كه مدّعى پهلوانى بود و مى‌خواست نقش شير را بر شانهٔ خود بزند، أمّا در برابر درد نيش تاب نمى‌آورد و چون دلّاک خواست آن نقش را از دم آغاز نمايد، آه و فغان كرد و گفت: بگذار تا شيرى كه بر دوش من است دم نداشته باشد و از جاى ديگرى آغاز كن. و چون دلّاک خواست نقش را از گوش يا شكم بزند، هر بار ناله سر داد و گفت: بگذار اين عضو را هم نداشته باشد و از موضع ديگرى نقش شير را برايم بزن! در نهايت دلّاک حيران شد و از خشم، سوزن را بر زمين زد. بر زمين زد سوزن آن دم اوستاد گفت: در عالم كسى را اين فتاد شير بى دمّ و سر و اشكم كه ديد اين چنين شيرى خدا كى آفريد اى برادر صبر كن بر درد نيش تا رهى از نيش نفس گبر خويش كآن گروهى كه رهيدند از وجود چرخ و مِهر و ماهشان آرد سجود هر كه مُرد اندر تن او نفس گبر مرد را فرمان برد خورشيد و ابر چون دلش آموخت شمع افروختن آفتاب او را نيارد سوختن[۳] ▪️حضرت آیت‌الله حاج سید محمدصادق حسینی طهرانی (حفظه الله تعالی) 📚نورمجرد، ج۱، ص۷۰۳ ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ۱. «عطايا و هداياى ايشان را مركبهاى خود ايشان بايد بدوش كشد و به مقدار گنجايش مركبهايشان از هدايا بهره‌مند خواهند شد.» ۲. در كشف‌الأسرار آورده است كه: سرىّ سَقَطى گويد: حقّ عزّ جلاله در خواب چنان نمود مرا كه گفتى: خلق را كه آفريديم لختى دنيا ديدند و در آن آويختند و لختى بلا ديدند در بهشت و عافيت گريختند و لختى نعمت وصال ما را خواستند! فَمَن أنتُم؟ جواب دادم: وَ إنّك تَعلَمُ ما نُريدُ. خطاب رسيد: لأصُبَّنَّ عَلَيكُمُ البَلآءَ صَبًّا. به جلال قدر ما كه تازيانه بلا بر سر شما فرو گذارم! و آسياى محنت بر سرتان بگردانم. از سر نور معرفت به الهام ربّانى جواب دادم: ألَيسَ المُبلِى أنتَ! ريزنده نثار بلا بر سر ما نه تو خواهى بود؟ چون شفا اى دلربا از خستگى و درد توست خسته را مرهم مساز و درد را درمان مكن (كشف‌الأسرار و عدّة‌الأبرار، ج۲، ص۳۵۷، با تلخيص) دوام عيش و تنعّم نه شيوه عشق است اگر معاشر مائى، بنوش نيش غمى (ديوان‌حافظ، ص۲۲۰، غزل۴۸۰) ۳. مثنوى معنوى، دفتر أوّل، ص۷۹ 🆔 @allame_tehrani
🌷بلا و ابتلا، تحفه‌اى براى محبّين پروردگار بارى بلا و ابتلا خلعتى است از جانب حضرت پروردگار براى أولياء و محبّين تا درجات ايمان را پيموده و شرح صدر بيابند و در بوتهٔ بلا بقاياى وجود و كثرت از قلب آنها بيرون آيد. روزى در محضر امام‌صادق عليه‌السّلام از بلا و تحفهٔ حضرت حقّ براى مؤمن سخن به ميان رفت. حضرت فرمودند: از رسول‌خدا صلّى‌اللـه‌عليه‌وآله از بلاكش‌ترين مردم در دنيا پرسيدند. رسول‌خدا صلّى‌اللـه‌عليه‌وآله فرمودند: النَبيُّونَ ثُمَّ الْأَمْثَلُ فَالْأَمْثَلُ وَ يُبْتَلى الْمُؤْمِنُ بَعْدُ عَلَى قَدرِ إيمانِهِ وَ حُسنِ أعْمَالِهِ؛ فَمَن صَحَّ إيمانُهُ وَ حَسُنَ عَمَلُهُ اشْتَدَّ بَلآؤُهُ وَ مَن سَخُفَ إيمانُهُ وَ ضَعُفَ عَمَلُهُ قَلَّ بَلآؤُهُ.[۴]«پيامبران و بعد به مراتب كسانى كه در ايمان و إدراك توحيد به آنها شبيه‌ترند. ميزان بلاى مؤمن با پايهٔ ايمان و أعمال نيك او نسبت مستقيم دارد؛ كسى كه ايمان و عمل او قوىّ و صحيح است بلاى او شديد و كسى كه ايمان و عمل او سبك و ضعيف است بلاى او نيز اندك است.» و نيز روزى امام صادق عليه‌السّلام فرمودند: إنَّ اللّٰهَ إذا أَحَبَّ عَبْدًا غَتَّهُ بِالبَلآءِ غَتًّا. «حقّا هنگامى كه خداوند بنده‌اى را دوست دارد، او را در درياى بلا فرو مى‌برد.» و بعد رو كردند به سدير صيرفى كه نزد ايشان بود و فرمودند: وَ إنّا وَ إيّاكُم يا سَديرُ لَنُصْبِحُ بِهِ وَ نُمْسى! «اى سدير! ما و شما با بلا صبح و شب مى‌كنيم!»[۵] ▪️حضرت آیت‌الله حاج سید محمدصادق حسینی طهرانی (حفظه الله تعالی) 📚نورمجرد، ج۱، ص۷۰۴ ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ۴. بحارالأنوار، ج۶۴، ص۲۰۷، ح۶ ۵. بحارالأنوار، ج۶۴، ص۲۰۸، ح۹ 🆔 @allame_tehrani
🔥 در سلوک إلى اللّٰـه نان و حلوا خير نمى‌كنند! كسانى كه مى‌خواستند در ميدان سلوک و تهذيب نفس قدم بگذارند، حضرت علّامه والد از آغاز با آنان إتمام حجّت كرده و مى‌فرمودند: در اين راه، نان و حلوا خير نمى‌كنند! راهى است مشحون از خطر و بلا و آفاتى كه در كمين سالک نشسته‌اند! اين راه، راه تهذيب و فناست و بايد نفس را در آن لِه نمود، نه راه تقويت و فربه‌كردن نفس كه هر روز انسان به اعتباريّات و منيّت نفس خويش بيفزايد. اگر مرد اين راه هستيد بسم اللـه و إلّا بيخود در اين راه نياييد. پاى اين مردان ندارى جامه ايشان مپوش برگ بى‌برگى ندارى، لاف درويشى مزن[۶] مى‌فرمودند: خداوند رؤوف و عطوف و مهربان است، رحمت خاصّه و عامّهٔ او سراسر عالم را گرفته است، ولى با همهٔ اينها، مؤمنى كه آهنگ توحيد و لقاء او را دارد و می‌گويد: من خدا را مى‌خواهم، خداوند او را زير سنگ بلا مى‌گذارد و لِه می‌كند تا هستى موهوم و مجازى او را بگيرد و او به عجز و نيستى خود إقرار و اعتراف كند. ناله و فريادش بلند مى‌شود اما او را رها نمى‌كنند و مى‌گويند: مگر نمى‌گفتى من از اهل توحيدم و طالب لقاء خدا؛ بايد از خود و غيرخدا پاك شوى تا بتوانى با چشم خدابين او را ببينى. از ازل بنا بر اين گذاشته شده است كه راه خدا با ابتلاء همراه باشد. آرى: مقام عيش ميسّر نمى‌شود بى‌رنج بلى به حكم بلا بسته‌اند عهد ألست به هست و نيست مرنجان ضمير و خوش مى‌باش كه نيستى‌ست سرانجام هر كمال كه هست[۷] ▪️حضرت آیت‌الله حاج سید محمدصادق حسینی طهرانی (حفظه الله تعالی) 📚نورمجرد، ج۱، ص۷۰۵ ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ۶. ديوان سنائى، ص۴۹۱، ضمن قصيده‌اى در مدح حضرت أميرالمؤمنين عليه‌السّلام ۷. ديوان‌حافظ، ص۳۳، غزل۶۷ 🆔 @allame_tehrani