eitaa logo
کانال علامه طهرانی
3هزار دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
782 ویدیو
190 فایل
❤️عرفان با طعم زندگی❤️ 💎نشر آثار و معارف منتخب و ناب حضرت علامه آیت‌الله حسینی طهرانی (قدس سره) و سایر علما و عرفای بالله💎 ادمین: @Ya_bab_allah پیام ناشناس: daigo.ir/secret/allametehrani کانال خانواده و زندگی الهی: @ezdevaje_elahi
مشاهده در ایتا
دانلود
❤️ لقاء خدا فقط با طلوع نور عشق خدا ممكن است ❤️ بارى، طىّ اين راه پر فراز و نشيب و هائل كه در هر زاويه‌اى از آن، شياطين و قطّاع الطّريق، براى به دام‌انداختن سالک و منع او از ادامهٔ راه، كمين زده‌اند، جز با هَيمان و عشق به حضرت پروردگار ميسور نيست. حضرت علامه والد رحمة‌اللـه‌عليه مى‌فرمودند: لقاء خدا فقط با طلوع نور عشق خدا ممكن است. همهٔ دستورات شرع مقدّس مقدّمهٔ ظهور اين كيمياى تكامل است. مكرّر مى‌فرمودند: علماى علم أخلاق رضوان‌اللـه‌عليهم، همچون مرحوم فيض در المحجّة‌البيضاء و مرحوم نراقى در جامع‌السّعادات، به تفصيل صفات مذمومه و رذائل اخلاقى را تعريف و تبيين كرده و دربارهٔ علائم آنها و راه علاج هر يك مانند عجب، حسد و كذب، بحث كرده و سخن گفته‌اند. اين طريق، پسنديده و مقبول است ولى كافى نيست و رسيدن سالك به سرمنزل مقصود را ضمانت نمى‌كند. اگر كسى بخواهد معصيت نكرده و ريشهٔ صفات ذميمه را در خود خشك كند و به حقيقت عبوديّت و بندگى و لقاء خدا مشرّف شود، تنها راه آن عشق و شوق به خداوند است. چون با اين روشى كه علماى أخلاق در كتب خود فرموده‌اند، سير سالک بسيار طولانى شده و يك عمر براى او كافى نيست بلكه عمر نوح مى‌طلبد؛ چرا كه براى رفع و دفع هر يك از خصلت‌هاى قبيح عمرى لازم است، و آخرالأمر معلوم نيست آيا ريشه و بنياد آن رذيله خشك و نابوده شده است يا نه، بلكه بقاياى آن هنوز در زواياى نفس پنهان بوده و مترصّد فرصتى است تا در بزنگاه دوباره طلوع كرده و سالک را به زمين زند. زيرا طبيعت نفس اينطور است كه اگر از يك‌طرف آن را سركوب كنى، از سوى ديگر سر در مى‌آورد. اگر عشق خدا طلوع نكند، سالک به مقصد نمى‌رسد و بايد زحمتى بسيار متحمّل شود تا معاصى و أوصاف مذمومه را از خود دور كند. 📚نورمجرد، ج۱، ص۴۴۹ 🆔 @allame_tehrani
✨روایت رسول‌اکرم صلّی‌الله‌علیه‌وآله دربارهٔ نفس 🤲 یارى جستن از حقّ براى غلبه بر نفس علّامه مجلسى رحمة‌الله‌علیه از عوالى‌اللئالى روایت میکند که در بعضى أخبار آمده است که: مردى به نام مجاشع بر رسول خدا صلّى‌الله‌علیه‌و‌آله وارد شد، فقالَ: یا رَسولَ اللّٰهِ! کَیْفَ الطَّریقُ إلَى مَعْرِفَةِ الْحَقِّ؟ فَقالَ صَلَّى اللّٰهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ وَ سَلَّمَ: مَعْرِفَةُ النَّفسِ. فَقالَ: یا رَسولَ اللّٰهِ! فَکَیْفَ الطَّریقُ إلَى مُوافَقَةِ الْحَقِّ؟ قالَ: مُخالَفَةُ النَّفْسِ. فَقالَ: یا رَسولَ اللّٰهِ! فَکَیْفَ الطَّریقُ إلى رِضا الْحَقِّ؟ قالَ: سَخَطُ النَّفْسِ. فَقالَ: یا رَسولَ اللّٰهِ! فَکَیْفَ الطَّریقُ إلى وَصْلِ الْحَقِّ؟ قالَ: هَجْرُ النَّفْسِ. فَقالَ: یا رَسولَ اللّٰهِ! فَکَیْفَ الطَّریقُ إلى طاعَةِ الْحَقِّ؟ قالَ: عِصْیانُ النَّفْسِ. فَقالَ: یا رَسولَ اللّٰهِ! فَکَیْفَ الطَّریقُ إلى ذِکْرِ الْحَقِّ؟ قالَ: نِسْیانُ النَّفْسِ. فَقالَ: یا رَسولَ اللّٰهِ! فَکَیْفَ الطَّریقُ إلى قُرْبِ الْحَقِّ؟ قالَ: التَّباعُدُ مِنَ النَّفْسِ. فَقالَ: یا رَسولَ اللّٰهِ! فَکَیْفَ الطَّریقُ إلى أُنْسِ الْحَقِّ؟ قالَ: الْوَحْشَةُ مِنَ النَّفْسِ. فَقالَ: یا رَسولَ اللّٰهِ! فَکَیْفَ الطَّریقُ إلى ذَلِکَ؟ قالَ: الِاسْتِعانَةُ بِالْحَقِّ عَلَى النَّفْسِ.(۱) «عرض کرد: اى رسول خدا! راه معرفت و شناخت حقّ چگونه است؟ حضرت فرمودند: معرفت نفس. عرض کرد: اى رسول خدا! راه موافقت با حقّ چگونه است؟ حضرت فرمودند: مخالفت نفس. عرض کرد: اى رسول خدا! راه رضایت و خشنودى حقّ چگونه است؟ حضرت فرمودند: خشم و نارضایتى نفس. عرض کرد: اى رسول خدا! راه اتّصال به حقّ چگونه است؟ حضرت فرمودند: جدا شدن از نفس. عرض کرد: اى رسول خدا! راه اطاعت حقّ چگونه است؟ حضرت فرمودند: عصیان نفس. عرض کرد: اى رسول خدا! راه یادکردن حقّ چگونه است؟ حضرت فرمودند: فراموشى نفس. عرض کرد: اى رسول خدا! راه نزدیکى به حقّ چگونه است؟ حضرت فرمودند: دورى از نفس. عرض کرد: اى رسول خدا! راه انس و دوستى با حقّ چگونه است؟ حضرت فرمودند: بیگانگى با نفس. عرض کرد: اى رسول خدا! راه رسیدن به این امور چگونه است؟ حضرت فرمودند: یارى جستن از حقّ براى غلبه بر نفس.» 📚نورمجرد، ج۱، ص۴۴۷ ــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ۱. بحارالأنوار، ج۶۷، باب۴۵: مراتب‌النفس، ص۷۲، ح۲۳ 🆔 @allame_tehrani
حکمت ناب دروس اخلاق آیت الله انصاری شیرازی ره، @salavatnameh.pdf
4.78M
📔«حکمت ناب» 🔹درس‌های اخلاق آیت‌الله یحیی انصاری شیرازی رضوان‌الله‌علیه @salavatnameh 🆔 @ezdevaje_elahi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌿 زیارت روز جمعه 📜 زیارت امام زمان (عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف) 🎙با صدای استاد فرهمند 🆔 @allame_tehrani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💥شوق دیدار امام زمان 📍آن بنده‌ای که شوق نداشته باشد آقا امام زمان را ببیند از بندگی ساقط است... 🎙حضرت آیت‌الله حاج سید محمدصادق حسینی طهرانی (حفظه‌الله) 🆔 @allame_tehrani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📍حتماً ببینید... 🔸عنایت امام زمان (عجل‌الله‌فرجه) به طلبهٔ جوان کرجی🔸 🎙حجت‌الاسلام‌و‌المسلمین حاج شیخ اصغر قائمی (سلّمه‌الله) 📌فایل باکیفیت:👇 https://www.aparat.com/v/X0Rqc 🆔 @allame_tehrani
💎 ادب ولایت و انتظار فرج در باب أدب ولایت، نسبت به توجّه به ساحت و وجود مقدّس حضرت بقیّة الله الأعظم عجّل الله تعالى فرجه الشّریف اهتمام و تأکید بسیار داشته و همیشه ترغیب به انتظار فرج آن حضرت کرده، مى‌فرمودند: انتظار انسان، باید آنقدر شدید باشد که صبح هنگام، انتظار ظهور حضرت را در شب داشته باشد، و شب که مى‌خوابد انتظار ظهور و طلوع آفتاب ولایت را در صبح داشته باشد. و البتّه انتظارى را مفید و مُنتج مى‌دانستند که سازنده باشد، یعنى انتظار توأم با عمل و تهذیب و تطهیر باطن که موجب تقرّب به حقیقت ولایت آن حضرت و انکشاف آن مى‌شود. مى‌فرمودند: عمده در انتظار، انتظار با عمل است؛ یعنى منتظر حقیقى کسى است که أعمال و رفتارش به نحوى باشد که خود را براى ظهور آن حضرت مصفّا و مهیّا نموده و تهذیب نفس کند؛ وگرنه انتظار بى عمل، انتظار واقعى نیست بلکه صورت و توهّمى از انتظار است. ایشان خود نیز عاشق و شیفتهٔ آن حضرت بودند، و بى شکّ از ره یافتگان به محضر أنور حضرت ولىّ عصر عجّل الله تعالى فرجه الشّریف بوده و تشرّف خارجى حقیقى داشتند، و عطر و گرمى کوى مِهر ولایت را با عمق جان لمس نموده بودند؛ ولى مى‌فرمودند: تشرّف به محضر حضرت گرچه ذى قیمت و بسیار باارزش است ولى این تشرّف خارجى هدف نیست، مهمّ رضایت آن حضرت از انسان است؛ و این معنى حاصل نمى‌گردد مگر به اطاعت و تسلیم و عبودیّت محضه نسبت به ساحت قدس ربوبى. 📚 نور مجرد، ج۱، ص۵۰۳ 🆔 @allame_tehrani
🔸قلب‌ها از ایمان و نور معرفت خشکیده است! ▪️آیت‌الله بهجت (قدس سره): قلب‌ها از ایمان و نور معرفت خشکیده است. قلب آباد به ایمان و یاد خدا پیدا کنید، تا برای شما امضا کنیم که امام زمان عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف آنجا هست. 📚 در محضر بهجت، ج٢، ص١٧٩ 🆔 @allame_tehrani
✨رابطه‌ی ما با امام زمان✨ ▪️آیت‌الله بهجت (قدس سره): تا رابطه‌ی ما با ولی‌ّامر؛ امام زمان (علیه‌السلام) قوی نشود، کار ما درست نخواهد شد و قوت رابطه‌ی ما با ولی‌ّامر (علیه‌السلام) هم در اصلاح نفس است. 📚 فیضی از ورای سکوت، ص۶۵ 🆔 @allame_tehrani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ «بدون اصلاح نفس و ارتباط با خدا و ارتباط با نمایندگان خدا کارمان درست نمی‌شود!» 🎙آیت‌الله بهجت (قدس سره) 🆔 @allame_tehrani
B-Clip-emam-zaman_01.mp3
226K
🔹ارتباط با امام زمان (عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف) 🎙آیت‌الله بهجت (قدس سره) تا رابطۀ ما با ولیّ امر، امام زمان صلوات‌الله‌علیه قوی نشود، با خدا ارتباط نداشته باشیم، با نماینده‌های خدا ارتباط نداشته باشیم، کارمان درست نمی‌شود. امروز تا فردا تا پس‌فردا. از خدا بخواهیم برساند صاحبِ کار را، با او باشیم. حالا هم اگر رسانْد که رساند، اگر نرساند دور نرویم از او، از رضای او دور نرویم. او می‌بیند، او می‌داند، حرف‌هایی که ما به همدیگر می‌زنیم، جلوتر از ما حرف‌هایمان را می‌شنود، او عَیْن‌ُالله‌ِالنّاظِرَة وَ اُذُنُهُ‌الْواعِیَة(۱) [است]. ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ۱. بحارالأنوار، ج۲۶، ص۲۴۰ / توحید صدوق، ص۱۶۷ / معانی‌الأخبار، ص۱۶ 🆔 @allame_tehrani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📱اپلیکیشن جامع علامه طهرانی (قدّس سرّه) 🔰نرم‌افزار اندرویدی جامع آثار و سیرهٔ مرحوم علامه آیت‌الله حاج سیدمحمدحسین حسینی طهرانی (قدس‌الله‌نفسه‌الزکیة) 🔸بیش از 17هزار صفحه آثار + pdf 🔸سیرهای مطالعاتی 🔸گالری تصاویر، صوت و فیلم 🔸پرسش و پاسخ 🔸مواضع اجتماعی 🔸جملات کوتاه 🔹با قابلیت جستجو و حالت‌های مطالعه 📲 دریافت: 👈 allame-tehrani.info ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 📥 برنامهٔ «نور مجرد»:👇 cafebazaar.ir/app/allame.kotob.ir 🆔 @allame_tehrani
🔸كدامين فقير فقيرتر از من است؟ ▪️امام حسین علیه‌السلام سُئِلَ الْحُسَيْنُ بْنُ عَلِيٍّ عَلَيْهِ‌السَّلَامُ فَقِيلَ لَهُ: كَيْفَ أَصْبَحْتَ يَا ابْنَ رَسُولِ اللّٰهِ؟ قَالَ: أَصْبَحْتُ وَ لِي رَبٌّ فَوْقِي وَ النَّارُ أَمَامِي وَ الْمَوْتُ يَطْلُبُنِي وَ الْحِسَابُ مُحْدِقٌ بِي وَ أَنَا مُرْتَهَنٌ بِعَمَلِي لَا أَجِدُ مَا أُحِبُّ وَ لَا أَدْفَعُ مَا أَكْرَهُ وَ الْأُمُورُ بِيَدِ غَيْرِي فَإِنْ شَاءَ عَذَّبَنِي وَ إِنْ شَاءَ عَفَا عَنِّي فَأَيُّ فَقِيرٍ أَفْقَرُ مِنِّي؟ شخصی از امام حسین علیه‌السلام پرسید: چگونه صبح کردی؟ حضرت در پاسخ وی فرمود: در حالى صبح كردم كه خداوندگارى بالاى سرم مى‌باشد و آتش روبرويم و مرگ به دنبالم و حسابرسى مرا در ميان گرفته است و من گروگان عمل خويشم. نه مى‌توانم آنچه را دوست دارم به دست آورم و نه آنچه را ناخوش دارم، از خود دور كنم، كارها به دست كسى جز من است، اگر بخواهد عذابم مى‌كند و اگر بخواهد مرا مى‌بخشد. با چنين وضعى، كدامين فقير فقيرتر از من است؟ 📚بحارالأنوار، ج75، ص116 🆔 @allame_tehrani
🔸الذّلة و الافتقار🔸 قال أبویزید البسطامی رحمه‌الله: «دخلت من أبواب کثیرة إلی الحق مثل الجهاد و الصّلوة و الصّوم و الزکاة و أفعال البرّ، فوجدت علی أبوابها ازدحاماً کثیراً و ما وجدت لنفسی هناک موضع قدم أتقدم به فی القربة إلیه فبقیت متحیّراً لا أدری بما أتقرّب إلیه. فنادت إلهی بماذا أتقرب إلیک؟ فقال: بما لیس لی، قلت: و ما لیس لک؟ قال: الذّلة و الافتقار. قال: فدخلت من باب الذلة و الافتقار فما وجدت علیه إلّا قلیلاً من الناس.» ▪️شیخ محیی‌الدین ابن العربی 📚 کتاب النّقباء، باب النقیب السابع 🆔 @allame_tehrani
🏔صبر و استقامت در بلایا 💥لقاء حضرت پروردگار در پرتو بلا و صبر لقاء حضرت پروردگار، مستلزم فنا و اندكاك نفس در أنوار قاهرهٔ ذات حضرت حقّ است و سنّت و ناموس إلهىِ حاكم بر اين طريق، ابتلاء و رنج و محنت مى‌باشد. سالك در مجاهدهٔ روحانى خود مى‌خواهد متخلّق به أخلاق إلهى شده و نقش خدا و أسماء و صفات او را بر صفحهٔ جان بزند، و از آنجا كه: إنَّما تَحمِلُ عَطاياهُم مَطاياهُم[۱]؛ لذا براى اين منظور بايد استعداد و قابليّت لازم را تحصيل كند و با نِشتر بلا خود را از نفس و علائق و جلوه‌هاى آن رهايى داده و راحلهٔ خود را در حريم أمن و أمان إلهى فرود آورد و در استقامت و ثبات‌قدم به أنبياء و أولياء إلهى إقتدا كند[۲] و إلّا حكايت او حكايت خال‌كوبى آن شخصى مى‌شود كه مدّعى پهلوانى بود و مى‌خواست نقش شير را بر شانهٔ خود بزند، أمّا در برابر درد نيش تاب نمى‌آورد و چون دلّاک خواست آن نقش را از دم آغاز نمايد، آه و فغان كرد و گفت: بگذار تا شيرى كه بر دوش من است دم نداشته باشد و از جاى ديگرى آغاز كن. و چون دلّاک خواست نقش را از گوش يا شكم بزند، هر بار ناله سر داد و گفت: بگذار اين عضو را هم نداشته باشد و از موضع ديگرى نقش شير را برايم بزن! در نهايت دلّاک حيران شد و از خشم، سوزن را بر زمين زد. بر زمين زد سوزن آن دم اوستاد گفت: در عالم كسى را اين فتاد شير بى دمّ و سر و اشكم كه ديد اين چنين شيرى خدا كى آفريد اى برادر صبر كن بر درد نيش تا رهى از نيش نفس گبر خويش كآن گروهى كه رهيدند از وجود چرخ و مِهر و ماهشان آرد سجود هر كه مُرد اندر تن او نفس گبر مرد را فرمان برد خورشيد و ابر چون دلش آموخت شمع افروختن آفتاب او را نيارد سوختن[۳] ▪️حضرت آیت‌الله حاج سید محمدصادق حسینی طهرانی (حفظه الله تعالی) 📚نورمجرد، ج۱، ص۷۰۳ ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ۱. «عطايا و هداياى ايشان را مركبهاى خود ايشان بايد بدوش كشد و به مقدار گنجايش مركبهايشان از هدايا بهره‌مند خواهند شد.» ۲. در كشف‌الأسرار آورده است كه: سرىّ سَقَطى گويد: حقّ عزّ جلاله در خواب چنان نمود مرا كه گفتى: خلق را كه آفريديم لختى دنيا ديدند و در آن آويختند و لختى بلا ديدند در بهشت و عافيت گريختند و لختى نعمت وصال ما را خواستند! فَمَن أنتُم؟ جواب دادم: وَ إنّك تَعلَمُ ما نُريدُ. خطاب رسيد: لأصُبَّنَّ عَلَيكُمُ البَلآءَ صَبًّا. به جلال قدر ما كه تازيانه بلا بر سر شما فرو گذارم! و آسياى محنت بر سرتان بگردانم. از سر نور معرفت به الهام ربّانى جواب دادم: ألَيسَ المُبلِى أنتَ! ريزنده نثار بلا بر سر ما نه تو خواهى بود؟ چون شفا اى دلربا از خستگى و درد توست خسته را مرهم مساز و درد را درمان مكن (كشف‌الأسرار و عدّة‌الأبرار، ج۲، ص۳۵۷، با تلخيص) دوام عيش و تنعّم نه شيوه عشق است اگر معاشر مائى، بنوش نيش غمى (ديوان‌حافظ، ص۲۲۰، غزل۴۸۰) ۳. مثنوى معنوى، دفتر أوّل، ص۷۹ 🆔 @allame_tehrani
🌷بلا و ابتلا، تحفه‌اى براى محبّين پروردگار بارى بلا و ابتلا خلعتى است از جانب حضرت پروردگار براى أولياء و محبّين تا درجات ايمان را پيموده و شرح صدر بيابند و در بوتهٔ بلا بقاياى وجود و كثرت از قلب آنها بيرون آيد. روزى در محضر امام‌صادق عليه‌السّلام از بلا و تحفهٔ حضرت حقّ براى مؤمن سخن به ميان رفت. حضرت فرمودند: از رسول‌خدا صلّى‌اللـه‌عليه‌وآله از بلاكش‌ترين مردم در دنيا پرسيدند. رسول‌خدا صلّى‌اللـه‌عليه‌وآله فرمودند: النَبيُّونَ ثُمَّ الْأَمْثَلُ فَالْأَمْثَلُ وَ يُبْتَلى الْمُؤْمِنُ بَعْدُ عَلَى قَدرِ إيمانِهِ وَ حُسنِ أعْمَالِهِ؛ فَمَن صَحَّ إيمانُهُ وَ حَسُنَ عَمَلُهُ اشْتَدَّ بَلآؤُهُ وَ مَن سَخُفَ إيمانُهُ وَ ضَعُفَ عَمَلُهُ قَلَّ بَلآؤُهُ.[۴]«پيامبران و بعد به مراتب كسانى كه در ايمان و إدراك توحيد به آنها شبيه‌ترند. ميزان بلاى مؤمن با پايهٔ ايمان و أعمال نيك او نسبت مستقيم دارد؛ كسى كه ايمان و عمل او قوىّ و صحيح است بلاى او شديد و كسى كه ايمان و عمل او سبك و ضعيف است بلاى او نيز اندك است.» و نيز روزى امام صادق عليه‌السّلام فرمودند: إنَّ اللّٰهَ إذا أَحَبَّ عَبْدًا غَتَّهُ بِالبَلآءِ غَتًّا. «حقّا هنگامى كه خداوند بنده‌اى را دوست دارد، او را در درياى بلا فرو مى‌برد.» و بعد رو كردند به سدير صيرفى كه نزد ايشان بود و فرمودند: وَ إنّا وَ إيّاكُم يا سَديرُ لَنُصْبِحُ بِهِ وَ نُمْسى! «اى سدير! ما و شما با بلا صبح و شب مى‌كنيم!»[۵] ▪️حضرت آیت‌الله حاج سید محمدصادق حسینی طهرانی (حفظه الله تعالی) 📚نورمجرد، ج۱، ص۷۰۴ ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ۴. بحارالأنوار، ج۶۴، ص۲۰۷، ح۶ ۵. بحارالأنوار، ج۶۴، ص۲۰۸، ح۹ 🆔 @allame_tehrani
🔥 در سلوک إلى اللّٰـه نان و حلوا خير نمى‌كنند! كسانى كه مى‌خواستند در ميدان سلوک و تهذيب نفس قدم بگذارند، حضرت علّامه والد از آغاز با آنان إتمام حجّت كرده و مى‌فرمودند: در اين راه، نان و حلوا خير نمى‌كنند! راهى است مشحون از خطر و بلا و آفاتى كه در كمين سالک نشسته‌اند! اين راه، راه تهذيب و فناست و بايد نفس را در آن لِه نمود، نه راه تقويت و فربه‌كردن نفس كه هر روز انسان به اعتباريّات و منيّت نفس خويش بيفزايد. اگر مرد اين راه هستيد بسم اللـه و إلّا بيخود در اين راه نياييد. پاى اين مردان ندارى جامه ايشان مپوش برگ بى‌برگى ندارى، لاف درويشى مزن[۶] مى‌فرمودند: خداوند رؤوف و عطوف و مهربان است، رحمت خاصّه و عامّهٔ او سراسر عالم را گرفته است، ولى با همهٔ اينها، مؤمنى كه آهنگ توحيد و لقاء او را دارد و می‌گويد: من خدا را مى‌خواهم، خداوند او را زير سنگ بلا مى‌گذارد و لِه می‌كند تا هستى موهوم و مجازى او را بگيرد و او به عجز و نيستى خود إقرار و اعتراف كند. ناله و فريادش بلند مى‌شود اما او را رها نمى‌كنند و مى‌گويند: مگر نمى‌گفتى من از اهل توحيدم و طالب لقاء خدا؛ بايد از خود و غيرخدا پاك شوى تا بتوانى با چشم خدابين او را ببينى. از ازل بنا بر اين گذاشته شده است كه راه خدا با ابتلاء همراه باشد. آرى: مقام عيش ميسّر نمى‌شود بى‌رنج بلى به حكم بلا بسته‌اند عهد ألست به هست و نيست مرنجان ضمير و خوش مى‌باش كه نيستى‌ست سرانجام هر كمال كه هست[۷] ▪️حضرت آیت‌الله حاج سید محمدصادق حسینی طهرانی (حفظه الله تعالی) 📚نورمجرد، ج۱، ص۷۰۵ ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ۶. ديوان سنائى، ص۴۹۱، ضمن قصيده‌اى در مدح حضرت أميرالمؤمنين عليه‌السّلام ۷. ديوان‌حافظ، ص۳۳، غزل۶۷ 🆔 @allame_tehrani
🔸براى رسيدن به توحيد پروردگار بايد مرارت‌ها را تحمّل نمود بارى توحيد حضرت پروردگار را مفت و مجّانى به كسى نمى‌دهند بلكه سالک براى تحصيل آن بايد سال‌ها خون دل بخورد. حضرت علاّمه والد قدّس‌سرّه‌الشّريف مى‌فرمودند: أبناء دنيا براى بدست‌آوردن دنيا و حطام آن، مرارت‌ها كشيده و متحمّل خطرها مى‌شوند، از خواب و خور و آسايش خود زده و با سرد و گرم روزگار كنار مى‌آيند تا به آرزوهايشان دست يابند؛ حال كسى كه مقصد و مقصود او جوار حضرت پروردگار است به قياس اولويّت بايد چندين برابر سعى و تلاش كند و إلّا به آن مقصد عالى دست نخواهد يافت. خيال زلف تو پختن نه كار هر خامى است كه زير سلسله رفتن طريق عيّاريست به آستان تو مشكل توان رسيد آرى عروج بر فلك سرورى به دشواريست[۸] ▪️حضرت آیت‌الله حاج سید محمدصادق حسینی طهرانی (حفظه الله تعالی) 📚نورمجرد، ج۱، ص۷۰۶ ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ۸. ديوان حافظ، ص۲۳، غزل۴۶ 🆔 @allame_tehrani
🔥نمونه‌اى از ابتلائات مرحوم آيةاللـه انصارى (رحمة الله تعالی علیه) جدّ مادرى ما مرحوم حاج آقا معين شيرازى رحمة‌اللـه‌عليه روزى براى بنده تعريف كردند كه: يك بار خدمت حضرت آقاى أنصارى همدانى رضوان‌اللـه‌عليه عرض كردم: آقا! آن درجه و مقامى را كه داريد به من هم بدهيد! ايشان فرمودند: به همين راحتى؟! مى‌دانيد براى اين كه به اينجا برسم خدا با من چه كرد؟ (چه بلاها كه نكشيدم و چه تهمت‌ها و سرزنش‌ها كه نشنيدم؟) روزى كه عيال بنده به جهاتى با انتحار از دنيا رفت، انگشت اتّهام همه متوجّه من شد و از كلانترى مرا خواستند و پاسبان به منزل ما فرستادند. كوچه مطروس از جمعيّت بود. يك پاسبان از جلو راه را باز می‌كرد و من پشت سر او و پاسبانى ديگر از عقب حركت می‌كرد و زن و مرد آب دهان بر من مى‌انداختند! آيا شما طاقت اين‌گونه بلاها را دارى؟ جدّ مادرى ما گفتند: اين جمله را كه آقاى انصارى فرمودند، آرام شدم و ديگر چيزى نگفتم. حضرت آقاى حدّاد بارها مى‌فرمودند: تا وقتى به رفقا آجيل مى‌دهيم، همه خوشحالند، امّا وقتى مى‌خواهيم گوش آنها را بگيريم، همه فرار مى‌كنند و حاضر نيستند گوشمالى شوند؛ و كار هم بدون جلال، تمام نمى‌شود. ▪️حضرت آیت‌الله حاج سید محمدصادق حسینی طهرانی (حفظه الله تعالی) 📚نورمجرد، ج۱، ص۷۰۷ 🆔 @allame_tehrani
♦️روايت امام صادق عليه‌السّلام در لزوم صبر أبوبصير می‌گويد: از امام صادق عليه‌السّلام شنيدم كه مى‌فرمودند: إنَّ الحُرَّ حُرٌّ عَلَىٰ جَميعِ أَحْوالِهِ، إنْ نابَتْهُ نآئِبَةٌ صَبَرَ لَها وَ إِنْ تَدآكَّت عَلَيْهِ الْمَصآئِبُ لَم‌تَكْسِرْهُ وَ إنْ أُسِرَ وَ قُهِرَ وَ اسْتُبْدِلَ بالْيُسْرِ عُسْرًا كَما كانَ يُوسُفُ الصِّدّيقُ الْأَمينُ صَلَواتُ‌اللّٰهِ‌عَلَيْهِ لَمْ‌يَضْرُرْ حُرّيَّتَهُ أَنِ اسْتُعْبِدَ وَ قُهِرَ وَ أُسِرَ وَ لَمْ‌تَضْرُرْهُ ظُلْمَةُ الْجُبِّ وَ وَحْشَتُهُ وَ ما نالَهُ أنْ مَنَّ اللّٰهُ عَلَيْهِ فَجَعَلَ الْجَبّارَ الْعاتىَ لَهُ عَبْدًا بَعْدَ إذْ كانَ لَهُ مَالِكًا فَأَرْسَلَهُ وَ رَحِمَ بِهِ أُمَّةً، وَ كَذَلِكَ الصَّبْرُ يُعَقِّبُ خَيرًا؛ فَاصْبِروا وَ وَطِّنوا أَنْفُسَكُمْ عَلَى الصَّبْرِ تُؤجَروا[۹] «كسى كه از إسارت كفر و كثرت رهايى يافته و به وحدت حضرت حقّ، گلبانگ آزادى و حريّت سر مى‌دهد، در همهٔ أحوال آزادمرد است و سرسوزنى از توحيد حضرت پروردگار تنزّل نمى‌كند! اگر نوائب و مصائب روزگار او را در پرّه خود بگيرند هرگز نمى‌شكند، خواه اسير و خوار شود يا مبتلاى به عسرت و ضيق معيشت گردد. مگر نبود يوسف صدّيق و امين صلوات‌اللـه‌عليه با اينكه او را به بندگى بردند و اسير و خوار ساختند و تنها در تاريكى چاه يله و رها كردند، ذرّه‌اى از عبوديّت و حريّت آن پيامبر كاسته نشد و آن قدر صبر و استقامت كرد تا خدا بر او منّت نهاد و پادشاه جبّار و متجاوز مصر را كه روزى سيّد و مالك حضرت يوسف بود، عبد ذليل آن حضرت گردانيد. و بر أثر صبر، خلعت رسالت بر او پوشاندند و آن حضرت سحاب مهر خدا شد تا باران رحمت پروردگار را بر امّتش ببارد. آرى صبر و پايمردى در صراط مستقيم چنين خير عظيمى را به دنبال دارد؛ پس صبر را پيشهٔ خود سازيد و با مجاهده خود را بر صبر و استقامت وادار كنيد، تا أجر و پاداش برده و از نعيم ولايت بهره‌مند شويد.» به دُرد و صاف تو را حكم نيست خوش در كش كه هر چه صافى ما كرد، عين الطاف است[۱۰] ▪️حضرت آیت‌الله حاج سید محمدصادق حسینی طهرانی (حفظه الله تعالی) 📚نورمجرد، ج۱، ص۷۰۷ ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ۹. الكافى، ج۲، ص۸۹، ح۶ ۱۰. ديوان حافظ، ص۲۶، غزل۵۱ 🆔 @allame_tehrani
✳️ تسليم در برابر قضاى الهى و پيمودن وادى بلا با پاى صبر و توكّل حضرت علاّمه والد مى‌فرمودند: سالك بايد وادى بلا را با پاى صبر و شوق و با توكّل و التجاء به درگاه حضرت حقّ و استعانت از نماز و روزه پشت سر بگذارد و در برابر قضا و قدر إلهى راضى و تسليم باشد، نه اينكه با احتيال و چاره‌انديشى بخواهد با صدقه و اصرار در دعا و اوراد و أذكار و جداول، مفرّى بيابد و يا ـ العياذ باللـه ـ براى خدا تعيين تكليف كند. دادن صدقه و رازونياز با خداوند لازم است و استفاده از اذكار و جداول نيز جائز مى‌باشد[۱۱] ولى بايد امر را به خداوند سپرد و تسليم وى بود كه هر چه صلاح می‌داند براى سالک پيش بياورد؛ بلاهايى كه خداوند مى‌فرستد همه از سر لطف اوست كه با آن سالک را به سوى خود مى‌كشد و رشتهٔ علائق موهوم دنيا را از او قطع مى‌نمايد. ▪️حضرت آیت‌الله حاج سید محمدصادق حسینی طهرانی (حفظه الله تعالی) 📚نورمجرد، ج۱، ص۷۰۸ ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ۱۱. در زمان تحصيل در حوزهٔ علميّه قم كه حقير گاهى خدمت مرحوم آقا سيّد مهدى قاضى رحمة‌اللـه‌عليه، ولد أكبر مرحوم آية‌اللـه‌العظمى حاج سيّد على آقاى قاضى قدّس‌اللـه نفسه مى‌رسيدم، روزى از ايشان تقاضا نمودم كه كيفيّت تهيّه جدول صددرصد را به بنده بياموزند. ايشان ابتدا فرمودند: اين كار خيلى مشكل است و نمى‌توانيد انجام دهيد. عرض كردم: شما بفرمائيد، إن‌شاءاللـه به طرز صحيح انجام مى‌دهم و ايشان توضيح فرمودند. چون مشغول درس بوديم، فرصتى براى پرداختن به تهيّه جدول به شكل متمركز نبود و فقط در اوقات فراغت و در ميان دروس شايد روزى نيم ساعت موفّق مى‌شدم كه به اين كار بپردازم و حدود دو سه ماهى طول كشيد تا جدول را كامل نمودم و خدمت ايشان بردم و ايشان تعجّب كرده و تحسين نمودند. وقتى خدمت علّامه والد عرض كردم كه چنين جدولى نوشته‌ام فرمودند كه آن را به ايشان بدهم و تا آخر عمر شريفشان در جيبشان بود و فرمودند يكى هم براى آقاى حدّاد بنويس و خدمتشان بفرست كه نوشتم و خدمتشان ارسال كردم. البتّه تأثير اين جداول محتاج إذن است و استفاده از آن نيز براى سلّاک متوقّف بر إذن استاد مى‌باشد. 🆔 @allame_tehrani
🌷اشعارى در فضيلت صبر🌷 من عجب دارم ز جوياى صفا كو گريزد وقت صيقل از جفا همچو آهن گرچه تيره هيكلى صيقلى كن صيقلى كن صيقلى همچو آهن ز آهنى بى‌رنگ شو در رياضت آينه بى‌رنگ شو تا دلت آيينه گردد پر صور اندر او هر سو مليحى سيم بر آهن ار چه تيره و بى‌نور بود صيقلى ديد آهن و خوش كرد رو صيقلى آن تيرگى از وى زدود تا كه صورت‌ها توان ديدن در او آن جفا با تو نباشد اى پسر بلكه با وصف بدى اندر تو در بر نمد چوبى كه آن را مرد زد بر نمد آن را نزد، بر گرد زد گر بزد مر اسب را آن كينه‌كش آن نزد بر اسب زد بر سُكسُكش[۱۲] تا ز سكسك وا رهد خوش‌پى شود شيره را زندان كند تا مِىْ شود مادر ار گويد تو را مرگ تو باد مرگ آن خو خواهد و مرگ فساد حقّ تعالى گرم و سرد و رنج و درد بر تن ما مى‌نهد اى شيرمرد خوف و جوع و نقص أموال و بدن جمله بهر فقد جان ظاهر شدن رنج گنج آمد كه راحت‌ها دروست مغز تازه شد چو بخراشيد پوست تو بدان كه ذوق آن بانگ الست در دل هر مؤمنى تا حشر هست تا نباشد در بلاشان اعتراض نه ز امر و نهى حقشان انقباض ناخوشِ او، خوش بود بر جان من جان فداى يار دل‌رنجان من خاك غم را سرمه سازم بهر چشم تا ز گوهر پر شود آن بحر چشم صبر را سُلّم كنم سوى درج تا برآيم بر سر بام الفرج بر جفا صبرى كنم بهر وفا بى جفا هرگز نباشد خود صفا[۱۳] 📚نورمجرد، ج۱، ص۷۰۹ ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ۱۲. كينه‌كش: جنگ‌جو و مبارز. سُكسُك: حركت ناهموار اسب ۱۳. لبّ‌اللباب مثنوى، ص ۲۳۵ و ۲۳۶ 🆔 @allame_tehrani
37.5M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔸"مِنَ الْمُؤْمِنِينَ رِجالٌ صَدَقُوا ما عاهَدُوا اللّٰهَ عَلَيْهِ فَمِنْهُمْ مَنْ قَضیٰ نَحبَهُ وَ مِنْهُمْ مَنْ يَنْتَظِرُ وَ ما بَدَّلُوا تَبْدِيلا". 🎙بیانات حضرت آیةالله حاج سیّدمحمّدصادق حسینی طهرانی (مدّظلّه‌العالی) بعد از شهادت سردار رشید اسلام حاج قاسم سلیمانی (أعلی‌الله‌مقامه‌الشریف) 🌷حق شهید سلیمانی بر تمام آحاد ملّت ایران 🌷مجاهدتهای خالصانه‌ٔ مرحوم‌ حاج قاسم‌ در سالهای‌ طولانی 🌷نائل شدن آیةالله دستغیب به مقام فنا با شهادت 🌷دستخط حاج قاسم ساعاتی قبل از شهادت @nooremojarrad_com 🆔 @allame_tehrani