فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
😭 روضهٔ شهادت امامحسنعسکری علیهالسلام
🎙حجتالاسلام استاد میرزامحمدی
🆔 @allame_tehrani
مداحی_آنلاین_تسلیت_ای_حجّت_ثانی_عشر_حجت_الاسلام_میرزامحمدی.mp3
2.52M
▪️تسلیت ای حجّت ثانیعشر...
▪️زود بود از بهر تو داغ پدر...
🎙حجتالاسلام میرزامحمدی
🆔 @allame_tehrani
🏴 السَّلامُ عَلَيْكَ يَا سَفِينَةَ الْحِلْمِ،
السَّلامُ عَلَيْكَ يَا أَبَا الْإِمامِ الْمُنْتَظَرِ 🏴
📜 صلواتخاصهٔ امامحسنعسکری علیهالسلام
اللّٰهُمَّ صَلِّ عَلَى الْحَسَنِ بْنِ عَلِيِّ بْنِ مُحَمَّدٍ الْبَرِّ التَّقِيِّ، الصَّادِقِ الْوَفِيِّ، النُّورِ الْمُضِيءِ، خازِنِ عِلْمِكَ، وَ الْمُذَكِّرِ بِتَوْحِيدِكَ، وَ وَلِيِّ أَمْرِكَ، وَ خَلَفِ أَئِمَّةِ الدِّينِ الْهُداةِ الرَّاشِدِينَ، وَ الْحُجَّةِ عَلَىٰ أَهْلِ الدُّنْيا، فَصَلِّ عَلَيْهِ يَا رَبِّ أَفْضَلَ مَا صَلَّيْتَ عَلَىٰ أَحَدٍ مِنْ أَصْفِيائِكَ وَ حُجَجِكَ وَ أَوْلادِ رُسُلِكَ يَا إِلٰهَ الْعالَمِينَ.
📚 مفاتیحالجنان
🆔 @allame_tehrani
💠 فرمایش امام حسن عسکری (علیهالسلام) دربارۀ حضرت بقیّةالله (أرواحنافداه)
مَثَلُهُ فِي هَذِهِ الْأُمَّةِ مَثَلُ الْخَضِرِ عَلَیهِالسَّلامُ وَ مَثَلُهُ كَمَثَلِ ذِيالْقَرْنَيْنِ وَاللَّهِ لَيَغِيبَنَّ غَيْبَةً لَا يَنْجُو فِيهَا مِنَ التَّهْلُكَةِ إِلَّا مَنْ يُثْبِتُهُ اللَّهُ عَلَى الْقَوْلِ بِإِمَامَتِهِ وَ وَفَّقَهُ لِلدُّعَاءِ بِتَعْجِيلِ فَرَجِه.
او در این امّت، مانند خضر و ذوالقرنین است؛ قسم به خدا غیبتی خواهد داشت که کسی از هلاکت نجات نمییابد مگر آنکه خداوند او را بر قول به امامتش ثابتقدم فرماید و به او توفیق دعا برای تعجیل فرجش عنایت فرماید.
📚 «بحارالأنوار»، ج52، ص24
🆔 @allame_tehrani
🔸بلا و نعمت🔹
▪️امام حسن عسکری (علیهالسلام):
«ما مِنْ بَلِيَّةٍ إِلَّا وَ لِلَّهِ فِيهَا نِعْمَةٌ تُحِيطُ بِهَا.»
هيچ گرفتارى و بلايى نيست مگر آن كه نعمتى از خداوند آن را در ميان گرفته است.
📚 تحفالعقول، ص489
🆔 @allame_tehrani
💎 وصایای امام حسن عسکری (علیهالسلام) به شیعیان 💎
♦️کدام رفتار شیعیان مایۀ خشنودی اهلبیت (علیهمالسلام) است؟♦️
▪️الإمامُ العسكريُّ عليهالسلام ـ لِشيعَتِهِ ـ :
« أُوصيكُمْ بِتَقْوَى اللّٰهِ
وَ الْوَرَعِ فى دینِکُمْ
وَ الْاِجْتَهادِ لِلّٰهِ
وَ صِدْقِ الْحَدیثِ
وَ أَداءِ الأَمانَةِ إِلى مَنِ ائْتَمَنَکُمْ مِنْ بَرٍّ أَوْ فاجِرٍ
وَ طُولِ السُّجُودِ
وَ حُسْنِ الْجِوارِ،
فَبِهذا جاءَ مُحَمَّدٌ (صلّىاللّٰهعلیهوآلهوسلّم).
صَلُّوا فى عَشائِرِهِمْ
وَ اشْهَدُوا جَنائِزَهُمْ
وَ عُودُوا مَرْضاهُمْ
وَ أَدُّوا حُقُوقَهُمْ،
فَإِنَّ الرَّجُلَ مِنْکُمْ إِذا وَرِعَ فى دینِهِ وَ صَدَقَ فى حَدیثِهِ وَ أَدَّى الْأَمانَةَ وَ حَسَّنَ خُلُقَهُ مَعَ النّاسِ قیلَ: هذا شيعِيٌّ فَیَسُرُّنى ذلِکَ.
اِتَّقُوا اللّٰهَ
وَ کُونُوا زَیْناً
وَ لا تَکُونُوا شَیْناً،
جُرُّوا إِلَیْنا کُلَّ مَوَدَّةٍ
وَ ادْفَعُوا عَنّا کُلَّ قَبیحٍ،
فَإِنَّهُ ما قیلَ فینا مِنْ حَسَنٍ فَنَحْنُ أَهْلُهُ
وَ ما قیلَ فینا مِنْ سُوءٍ فَما نَحْنُ کَذلِکَ.
لَنا حَقٌّ فى کِتابِاللّٰهِ
وَ قَرابَةٌ مِنْ رَسُولِاللّٰهِ
وَ تَطْهیرٌ مِنَ اللّٰهِ
لا یَدَّعیهِ أَحَدٌ غَیْرُنا إِلّا کَذّابٌ.
أَکْثِرُوا ذِکْرَ اللّٰهِ
وَ ذِکْرَ الْمَوْتِ
وَ تِلاوَةَ الْقُرآنِ
وَ الصَّلاةَ عَلَى النَّبِىِّ (صلّىاللّٰهعلیهوآلهوسلّم)
فَإِنَّ الصَّلاةَ عَلى رَسُولِاللّٰهِ عَشْرُ حَسَناتٍ،
احْفَظُوا ما وَصَّیْتُکُمْ بِهِ
وَ أَسْتَوْدِعُکُمُ اللّٰهَ
وَ أَقْرَأُ عَلَیْکُمْ السَّلامَ.»
📝 ترجمهٔ حدیث: 👈 وصایای حضرت
📚 «تحفالعقول»، ص۴۸۷
🆔 @allame_tehrani
💎 وصایای امام حسن عسکری (علیهالسلام) به شیعیان 💎
♦️کدام رفتار شیعیان مایۀ خشنودی اهلبیت (علیهمالسلام) است؟♦️
▪️امام حسن عسکری (علیهالسلام) به شیعیان خود فرمودند:
💠 شما را به تقوای الهی و پارسایی در دینتان و تلاش بسیار برای خدا و راستگویی و ادای امانت به کسی که شما را امین شمرده -نیکوکار باشد یا بدکار- و طول سجود و حُسنِ همسایگی سفارش میکنم؛ چراکه [حضرت] محمّد (صلّىاللّهعلیهوآلهوسلّم) براى این [گونه] امور آمده است.
💠 در میان جماعتهای آنان (سائر مسلمانان) نماز بخوانید، در تشییع جنازههایشان حاضر شوید، به عیادت مریضانشان بروید و حقوقشان را ادا کنید.
💠 چراکه وقتی هر یک از شما در دینش تقوا داشته و در کلام خود راستگو باشد، امانت را ادا کند و با مردم رفتار نیکو داشته باشد، گفته میشود: «این شخص شیعه است»، و این مرا خوشحال میکند.
💠 تقوای الهی داشته باشید و برای ما زینت باشید و مایۀ عیب و سرافکندگی ما نباشید. کاری کنید که مودّت همه را به سوی ما جلب کنید و اجازه ندهید که امور ناپسند به ما نسبت داده شود.
💠 زيرا هر خوبىاى كه دربارهٔ ما گفته شود، ما اهل آن هستيم و هر عيب و بدىاى دربارهٔ ما گفته شود، ما چنان نيستيم.
💠 ما را در كتاب خدا حقّى، و با رسول خدا (صلّىاللّهعلیهوآلهوسلّم) خویشاوندی و نسبتى، و از جانب خدا پاکی و طهارتى است، و هيچ كس غير از ما نمیتواند ادّعاى چنين مقامى را نماید مگر اینکه دروغگو باشد.
💠 زیاد به یاد خدا باشید و زیاد یاد مرگ کنید و زیاد قرآن بخوانید و زیاد بر پیغمبر (صلّىاللّهعلیهوآلهوسلّم) صلوات بفرستید؛ زیرا صلوات بر پیامبر خدا (صلّىاللّهعلیهوآلهوسلّم) ده حسنه دارد.
💠 آنچه را به شما سفارش کردم حفظ و عمل کنید، شما را به خدا مىسپارم، و بر شما سلام و درود میفرستم.
📚 «تحفالعقول»، ص۴۸۷
🆔 @allame_tehrani
🔰رفتاری که از شیعۀ أمیرالمؤمنین (علیهالسلام) انتظار میرود
▪️مرحوم مجلسى در بحارالأنوار از احتجاج از حضرت امام عسكرى عليهالسّلام روايت نموده است كه:
أعْرَفُ النّاسِ بِحُقوقِ إخْوانِهِ وَ أَشَدُّهُمْ قَضآءً لَها أَعْظَمُهُمْ عِنْدَ اللّٰهِ شَأْناً وَ مَنْ تَوَاضَعَ فِي الدُّنْيَا لِإِخْوَانِهِ فَهُوَ عِنْدَ اللّٰهِ مِنَ الصِّدِّيقِينَ وَ مِنْ شِيعَةِ عَلِيِّ بْنِ أَبِيطَالِبٍ عَلَيْهِالسَّلامُ حَقّاً...
آگاهترين مردم به حقوق برادران و حسّاسترين آنها بر أداء حقوق، بالاترين درجه را نزد پروردگار دارد و هركس در دنيا با برادرانش به فروتنى و تواضع رفتار نمايد در نزد خدا جايگاه صدّيقين را داشته و حقّاً از شيعيان علىّ بن أبیطالب علیهالسلام محسوب میگردد.
روزى دو تن از برادران ايمانى بر أميرالمؤمنين عليهالسّلام وارد شدند؛ يکى پدر بود و ديگرى فرزند. حضرت به استقبال آن دو آمد و آنها را إکرام نمود و در بالاى اطاق آنها را جاى داد و خود در برابرشان جلوس فرمود.
سپس دستور داد تا غذا بياورند. غذا حاضر شد و آنها تناول کردند. آنگاه قنبر غلام حضرت طشتى به همراه آفتابهاى چوبى و دستمالى براى زدودن رطوبت آورد و خواست آب بر دستان ميهمان (پدر) بريزد؛
أميرالمؤمنين عليهالسّلام از جا جسته و آفتابه را از قنبر گرفت تا خود بر دستان ميهمان (پدر) بريزد، مرد ميهمان از خجالت خود را به زمين انداخت و بر خاک ماليد و گفت: يا أميرالمؤمنين، خدا مرا ببيند در حالی که شما بر دست من آب میريزيد؟!
حضرت فرمود: بنشين و دستانت را بشوى؛ چرا که خدا تو را مىبيند در حالی که برادرت که با تو تفاوتى ندارد و از تو جدا نيست به خدمتت مشغول است و اميد دارد در برابر اين عمل در خدمتگذارى خود، ده برابر عدد اهل دنيا به او خادم داده شود و به همين مقدار در بهشت به هر يک از خادمين او نيز داده شود.
مرد برخاست و نشست. حضرت علىّ عليهالسّلام فرمود: به حق عظيمى که از من شناختهاى و در مورد من روا میدارى و به تواضعت براى خدا -که خداوند جزاى تو را بر آن، چنين قرار داد که من به تو نزديک شوم و خدمت تو را بجا آورم و تو به اين خدمت مشرّف گردى- تو را قسم مىدهم که دستت را آسوده بشويى همانگونه که اگر قنبر بر دستت آب مىريخت مىشستى؛
پس مرد ميهمان همانگونه که حضرت فرموده بود دستش را شست. وقتى از شستشو فارغ شد حضرت آفتابه را به دست فرزندشان محمّدبنحنفيّه سپرد و فرمود: فرزندم! اگر اين فرزند بدون پدرش نزد ما آمده بود خودم بر دستش آب مىريختم، ليکن خداوند عزّوجلّ إبا دارد از اينکه پدر و فرزند در يک مکان باشند و بين آن دو فرقى گذارده نشود؛ حالا که پدر آب بر دست پدر ريخت سزاوار است که فرزند بر دست فرزند آب بريزد. پس محمّدبنحنفيّه بر دست فرزند آب ريخت.
سپس امام عسکرى عليهالسّلام فرمودند: هرکس از اين ممشاى علىّ علیهالسلام تبعيّت نمايد حقّاً شيعه است.
📚 «نورمجرّد»، ج۲، ص۵۲۲
🆔 @allame_tehrani
کانال علامه طهرانی
✅ کسی که عرفان ندارد، نه دنیا دارد نه آخرت! 💬 حکایتی شنیدنی دربارهٔ حضرت آیتالله سید جمالالدین گل
🔸کسی که عرفان ندارد نه دنیا دارد نه آخرت
روزی به جهت عیادت بعدازظهر خدمت ایشان [آیتالله سید جمالالدین گلپایگانی] رسیدم، زیرا آقا سید جمالالدین مدتی بود که به بیماری پروستات مبتلا و بستری بودند و از طرفی برای یکی از فرزندان ایشان حادثهٔ مولمهای پیش آمده بود که موجب نگرانی ایشان و اهل منزل شده بود، و از طرفی فقر و مضیقه به شدت اهل خانه را تحت تأثیر قرار داده بود.
هنگامی به خدمت ایشان رسیدم دیدم در بستر خوابیده و صحیفهٔ سجادیه را میخواند و همین طور گریه میکند. من رفتم و کنار ایشان نشستم و از این وقایعی که برای ایشان پیش آمده بود میخواستم ابراز تأسف و تألم کنم که دیدم ایشان صحیفه را بستند و رو کردند به من و فرمودند:
«آقا سید محمدحسین! کسی که عرفان ندارد نه دنیا دارد نه آخرت! مرا که میبینی با این گرفتاریها خوشم و هیچ احساس ناراحتی و شکوه ابداً و ابداً ندارم.»
📚 مطلعأنوار، ج۲، ص۴۱۹
🆔 @allame_tehrani
کانال علامه طهرانی
🔰روابط علامه طهرانی با آیتالله حاج سید جمالالدین گلپایگانی (رضواناللهعلیهما) حضرت علامه طهرانی
شرح احوال آيةالله سید جمالالدین گلپایگانی.pdf
1.39M
🔰در احوال مرحوم آيةالله و آیةالحقوالیقین سيد جمالالدين گلپايگانی (تغمدهاللهبرحمته)
🔹عادت مرحوم آقا سيّد جمال گلپايگانی به خريدن نقل يا شيرينی در اعياد و شبها و روزهای جمعه
🔹تشرّف مرحوم آقا سيّد جمال گلپايگانی در كربلا در عيد فطر يا اضحی خدمت امام زمان عجلاللهفرجه
🔹اضطرار مرحوم آقا سيّد جمال گلپايگانی و عنايت امام زمان عجلّاللهتعالیفرجهالشريف
🔹عمل جراحی پرستات مرحوم آقا سيّد جمال گلپايگانی و بيهوش نكردن ايشان به امر خودشان
🔹استاد مرحوم آقا سيّد جمال گلپايگانی قبل از مرحوم آقا سيّد احمد كربلائی آقا شيخ محمدعلی نجفآبادی معروف به آخوند گربه بود
🔹خبر دادن مرحوم آقا سيّد جمال گلپايگانی به فرزندشان آقا سيّد علی راجع به مرگ خود
🔹لحظات وفات مرحوم آقا سيّد جمال گلپايگانی
🔹توصيهٔ مرحوم آقا سيّد جمال به فرزندشان آقا سيّد علی در لزوم مراقبه و نماز شب
🔹منع شديد مرحوم آقا سيّد جمال گلپايگانی از دخول در دستگاه ظلمه نسبت به قائم مقام رفيع
📚 جُنگ15، ص40-47
(مطلعأنوار، ج2، ص397-406)
🆔 @allame_tehrani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸روزمرگی!
🗓دیروز، امروز، فردا
عمر انسان دائماً میگذرد؛ امروز مثل دیروز و فردا مثل امروز. میگویند آقا ما که از دنیا چیزی نفهمیدیم، همهاش تکرار مکررات است! نه آقا اینطور نیست؛ برای اولیاء خدا، برای دوستان خدا، برای سالکین راه خدا تکرار مکررات نیست؛ اینها آرزو میکنند یک شب به عمرشان اضافه شود؛ آنهایی که نرسیدهاند آرزو میکنند یک شب به عمرشان اضافه شود تا یک مرتبهٔ دیگر بیداری شب را درک کنند، یک توشهٔ دیگری را بردارند. آرزو میکنند! کجا تکرار مکررات است؟! بله برای آنهایی که میخورند و میخوابند تکرار مکررات است!
✍ حضرت آیتالله حاج سید محمدصادق حسینی طهرانی (حفظهالله)
📚 گلشن أحباب، ج۳
🆔 @allame_tehrani
📝 شـنـاسـنـامـه
كاری كنيد كه فعليّت شما خوب باشد و كارنامۀ قبولی بدست شما آيد.
در آن موقع شناسنامۀ شما را عوض میكنند و اسم دگری برای شما میگذارند؛ كاری كنيد كه آن اسم، مؤمن و صالح و متّقی باشد نه كافر و طالح و متجرّی.
اگر به طريق اوّل باشد آن درنگ پيوسته توأم با سرور و نشاط و بهجت و لذّت خواهد بود. و اگر بطريق دوّم باشد آن اقامت مشحون به انواع گرفتاريها و اندوهها و مرارتها خواهد بود.
📚 معادشناسی، ج۱، ص۲۷۷
📍مـشـاهـدهٔ مـتـن کـامـل:👇
https://eitaa.com/allame_tehrani/2549
🆔 @allame_tehrani
💎 موعظۀ أميرالمؤمنين (عليهالسّلام) در تهيّۀ استعداد مرگ
در خطبههای شريفۀ آنحضرت كه در «نهجالبلاغة» آمده، با آنكه مطالب متنوّعی از هر گونه است ولی تمام آنها بر سه محور: توحيد، معاد و مرگ، و تقوی دور میزند.
أَيُّهَا النَّاسُ! إنَّمَا الدُّنْيَا دَارُ مَجَازٍ، وَ الآخِرَةُ دَارُ قَرَارٍ.
ای مردم! دنيا محلّ عبور است و شما در آنجا درنگ نداريد و پيوسته در حركت هستيد. الآن در اينجا كه ما نشستهايم، نَفْس ما درنگ ندارد؛ بدن ما نشسته است وليكن نفس در حركت است.
در اين ساعت همگی حركت كردهايم، يک ساعت به جلو آمديم، يک ساعت از زمان تولّد ما گذشت و به زمان مرگ نزديک شديم، و در تمام لحظات اين ساعت در حركت بوديم و بدون لحظهای توقّف مسيری را طیّ نموديم.
در اين حركت برای ما اختياری نيست، چه خود در حركت باشيم و راه برويم، يا بنشينيم و سكونت داشته باشيم، بخوابيم يا بيدار باشيم، در هر حال اين مسير طیّ ميشود، تا آنكه به آن نقطۀ معهود كه زمان مرگ ماست برسيم.
امّا آخرت جای سكونت و آرامش است، محلّ درنگ و اقامت است. در اين دنيا كه در حركتيم و خسته، و مانند آدم راهپيموده میخواهيم لباس خود را در منزل درآورده و استراحت كنيم؛ لذا در نقطۀ مرگ كه حركت سفر ما پايان میپذيرد، لباس كهنۀ بدن را خلع و از آثار و تبعات آن رها شده، با جامۀ تجرّد مخلّع و آمادۀ سكونت و استراحت خواهيم بود.
فَخُذُوا مِنْ مَمَرِّكُمْ لِمَقَرِّكُمْ.
بنابراين از اين راه تجاوز و سفر، برای آن خانۀ اقامت و استراحت توشهای برداريد و ساز و برگی ببريد كه در آنجا شما را بكار آيد و مناسب آنجا باشد. چون در آنجا كه عالم فعليّت و اقامت است تهيّۀ غذا و توشه و وسائل استراحت محال است، چون تهيّۀ اين موادّ را نمودن بواسطۀ حركت است و آن در اين دنياست كه محلّ استعداد و قابليّت و ظهور مراتب پائين از فعليّت است.
كاری كنيد كه فعليّت شما خوب باشد و كارنامۀ قبولی بدست شما آيد.
در آن موقع شناسنامۀ شما را عوض میكنند و اسم دگری برای شما میگذارند؛ كاری كنيد كه آن اسم، مؤمن و صالح و متّقی باشد نه كافر و طالح و متجرّی.
اگر به طريق اوّل باشد آن درنگ پيوسته توأم با سرور و نشاط و بهجت و لذّت خواهد بود. و اگر بطريق دوّم باشد آن اقامت مشحون به انواع گرفتاريها و اندوهها و مرارتها خواهد بود.
وَ لَا تَهْتِكُوا أَسْتَارَكُمْ عِنْدَ مَنْ يَعْلَمُ أَسْرَارَكُمْ.
حجابهای عفّت و پردههای عصمت و مصونيّت خود را از دستبرد شيطان و نفس امّاره محفوظ داريد و آنها را ندريد، و در پيشگاه با عظمت خدائی كه بر اسرار خفيّه و رازهای پنهان شما آگاه است آنها را پاره نكنيد.
وَ أَخْرِجُوا مِنَ الدُّنْيَا قُلُوبَكُمْ مِنْ قَبْلِ أَنْ تَخْرُجَ مِنْهَا أَبْدَانُكُمْ.
و دلهای خود را از دنيا خارج كنيد قبل از آنكه بدنهای شما بيرون رود. يعنی كارهائی كه میكنيد بر اساس حقّ باشد نه نفس امّاره، در اينصورت آن خواست و ميل، خود به خود و رفته رفته بكلّی زائل میشود و دل آدمی پاک و صاف میگردد و بجای آن حقّ و ميل و رضای خدا مینشيند، و با عالم أبديّت مشابهت دارد؛ امّا دلی كه به هوای نفس خو گرفته باشد با آن عالم مشابهتی ندارد و در وقت مرگ كه همان زمان خروج بدن است دچار نگرانيها و كشمكشها و اضطرابها خواهد شد كه قابل بيان و توصيف نيست.
فَفِيهَا اخْتُبِرْتُمْ وَ لِغَيْرِهَا خُلِقْتُمْ.
در اين دنيا برای اكتساب ملكات حميده و عقائد پاک و أفعال حسنه آمدهايد، و لذا شما را در بوتۀ امتحان و آزمايش ميگذارند و در هر ساعت مورد امتحان قرار میدهند تا تقديم خواست باطن شما بر رضای خدا يا عكس آن مشخّص گردد. وليكن علّت آفرينش شما برای اين دنيا نيست بلكه برای غير آن از عالم أبديّت و فعليّت محضه و آرميدن در حرم امن و لقای خداست.
إنَّ الْمَرْءَ إذَا هَلَكَ قَالَ النَّاسُ: مَا تَرَكَ؟ وَ قَالَتِ الْمَلَآئِكَةُ: مَا قَدَّمَ؟
انسان وقتی كه میميرد مردم میگويند: از خود چه باقی گذارده است؟ و فرشتگان میگويند: چه برای خود پيش فرستاده است؟
چون مردم دنيا نظر بدنيا دارند و شخصيّت و اعتبار را بر محور تعيّنات دنيوی از زن و فرزند و مال و شغل و عشيره و ياران میدانند، لذا از كيفيّت موقعيّت، در اين مرزِ اعتبار سخن میگويند و تجليل و بزرگداشت آنها از او بر اين محور دور میزند، و به اختلاف اين اصل در احترام و تكريم به او كه غير از جنازۀ او چيزی نمیپندارند، اختلاف میپذيرند.
▪️ادامـــه دارد...
🆔 @allame_tehrani
↩️ ادامـــهٔ «پست قبل»
امّا فرشتگان الهی نظر به ملكوت دارند و مقام و منزلت او را در آنجا بر اساس تقوی و فضيلت و معارف الهيّه و علوم سرمديّه میدانند، لذا از موقعيّت او در اين حرم به گفتگو میپردازند و احترام آنها نسبت به او با اين اساس سنجيده میشود، و به اختلاف اين اصل در تجليل و بزرگداشت او ـ كه همان نفس ناطقۀ ملكوتيّه است و غير از آن چيزی نمیدانند ـ به اختلاف درجات و مراتب و سكونت دادن او را در منازل مختلفه مشغول میگردند.
لِلَّهِ ءَابَآؤُكُمْ! فَقَدِّمُوا بَعْضاً يَكُنْ لَكُمْ قَرْضاً؛ وَ لَا تُخَلِّفُوا كُلّاً فَيَكُونَ عَلَيْكُمْ [1].
ای مردم! شما را به پدرانتان سوگند! كمی برای سعادت خود برای آخرت پيش بفرستيد كه آن در نزد پروردگار منّان بعنوان قرض، ذخيره و محفوظ بوده و خداوند آن را به اضعاف مضاعفه به شما در روز نياز ردّ خواهد نمود؛ و همه را در دنيا پشت سر خود نگذاريد كه سنگينی و وبال آن دامنگير شما خواهد بود.
مالهائی را كه انسان در دنيا ذخيره میكند و به هر يک از آنها علاقهای بهم میزند، تمام آن علاقهها جمع شده و با جان او عقد میبندند و پيوند ناگسيختنی برقرار میكنند و در وقت رحلت كه میخواهد كوچ كند و قدرت بر حمل اين اموال و تعلّقات را با خود ندارد، آثار عقد و پيوند كه جان او را در قيد و بند درآورده است او را به شدّت میكوبد و بر روان او سنگينی میكند، گوئی تمام اين اموال و تعلّقات را بر شانۀ او گذاشته و او را مأمور حمل آن نمودهاند.
📚 معادشناسی، ج۱، ص۲۷۶
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
1ـ «نهجالبلاغة» فقراتی از خطبۀ 201؛ و از طبع مصر با تعليقۀ شيخ محمّد عبده، ج1، ص418
🆔 @allame_tehrani
💯 قرائت صد مرتبه سورهٔ قدر
🌿 هزار نسیم رحمت در عصر جمعه
▪️امام کاظم علیهالسلام:
إِنَّ لِلَّهِ يَوْمَ الْجُمُعَةِ أَلْفَ نَفْخَةٍ مِنْ رَحْمَتِهِ يُعْطِي كُلَّ عَبْدٍ مِنْهَا مَا يَشَاءُ فَمَنْ قَرَأَ إِنَّا أَنْزَلْناهُ فِي لَيْلَةِ الْقَدْرِ بَعْدَ الْعَصْرِ يَوْمَ الْجُمُعَةِ مِائَةَ مَرَّةٍ وَهَبَ اللَّهُ لَهُ تِلْكَ الْأَلْفَ وَ مِثْلَهَا.
خداوند متعال در روز جمعه هزار نفحه و نسیم رحمت دارد كه به هر بندهای هر مقدار از آن را بخواهد میدهد. هر كه در عصر روز جمعه، 100 مرتبه *سورهٔ قدر* را بخواند خداوند آن هزار نفحهٔ رحمت و مانند آن را به او بخشد.
📚 الأمالی الصدوق، ص۶۰۶
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
مرحوم آيةاللـه حاج ميرزا جواد آقا ملكى تبريزى قدّسسرّهالعزيز دربارهٔ اين ذكر شريف در كتاب أسرارالصّلوة مطلب ارزشمندى را از استاد خود عارف بىبديل مرحوم حاج ملّاحسينقلى همدانى قدّساللـهنفسه نقل مىفرمايند:
«من از برخى از مشايخ بزرگوارم كه حكيمى عارف و معلّمى حاذق و طبيبى كامل مانند او نديدهام، پرسيدم: كداميک از أعمال جوارحى را تجربه نمودهايد كه در قلب انسان تأثير بگذارد؟ فرمود: سجدهاى طولانى در هر روز كه آن را يکساعت يا سهربعساعت ادامه دهد و در آن اين ذكر را بگويد: لا إلَـٰهَ إلّا أَنتَ سُبْحَـٰنَكَ إِنِّى كُنتُ مِنَ الظَّالِمِينَ، درحاليكه نفس خود را در زندان طبيعت گرفتار و به قيود و زنجيرهاى أخلاق رذيله بسته ببيند، و خداوند متعال را تنزيه نموده و عرض كند كه اين بدیها و نواقص را تو بر من وارد نساختى و به من ظلمى ننمودى بلكه من بر خودم ظلم كردم و نفسم را در اين مهلكهٔ عظيم افكندم. و ديگر صدمرتبه خواندن سورهٔ قدر در شب جمعه، و ديگر صدمرتبه خواندن اين سورهٔ مباركه در عصر روز جمعه. شيخ ما قدّسسرّه فرمود: هيچ عملى از أعمال مستحبّه را نيافتم كه به ميزان اين سه عمل تأثير داشته باشد.»
📚 نورمجرد، ج۱، ص۴۶۳
📍اطلاعات بیشتر:👇
▪️eitaa.com/allame_tehrani/925
🌐 https://rahtousheh.ir/3315-2/
▪️eitaa.com/salehy/2837
🆔 @allame_tehrani
salavate-zarabe-esfahani.mp3
10.82M
📜صلواتامامزمان(أرواحنافداه)
[مـــــــعـــروف بــه صــــلـــــوات ابـوالـحسن ضــرّاب اصـفـهـانـی]
🎙با نوای حاج مهدی صدقی
ـــــــــــــــــــــــــ
📖 صلوات ابوالحسن ضراب اصفهانی در عصر روز جمعه
▪️سیدبنطاووسفرمودهاست:
اینصلواتازمولایماحضرتمهدی (عـجـلاللـهتـعـالیفرجهالشریف) روایـتشـدهاسـتوچــنــانــچــه تعقیباتروزجـمعهرابهجهتعـذری نتوانستیبخوانی،هرگزاینصلوات راترکنکن،بهجهتامریکهخداوند جَلَّجَلالُهمارابهآنآگاهکردهاست.
📚مـفـاتـیـحالـجـنـان
💎 گنج پنهان:👇
eitaa.com/allame_tehrani/940
🔰 معرفی این صلوات شریف:👇
eitaa.com/allame_tehrani/941
🆔 @allame_tehrani
کانال علامه طهرانی
💥شوق دیدار امام زمان 📍آن بندهای که شوق نداشته باشد آقا امام زمان را ببیند از بندگی ساقط است... 🎙ح
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❤️ اگر ما عاشق امام زمان علیهالسلام هستیم...
🎙حضرت آیتالله حاج سید محمدصادق حسینی طهرانی (حفظهالله)
🆔 @allame_tehrani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📿 خودتان را به حلقهٔ یاران خاص حضرت صاحبالزمان برسانید
🎙حضرت آیتالله حاج سید محمدصادق حسینی طهرانی (حفظهالله)
🆔 @allame_tehrani
🔸غم و غصههای پس از تصویب قانون کاهش جمعیت...
نسبت به حفظ کیان اسلام و مسلمین حمیت و غیرت فوقالعادهای داشتند. به طوری که اگر منکری را مشاهده میفرمودند بسیار متأثر شده و تا مدّتها آثار حزن و اندوه و کسالت در وجودشان مشهود بود.
در همین مسألهٔ کاهش جمعیّت همواره به شدّت ابراز ناراحتی و تأسّف مینمودند خصوصاً پس از آنکه شنیدند مجلس تصویب نموده است که خانوادههای پرجمعیت از بسیاری از مزایای اجتماعی محروم هستند.
در ماههای آخر عمر شریفشان هر روز در منزل و مجالس و محافل خصوصی با عصبانیت ناراحتی خود را از این مسأله ابراز میکردند و میفرمودند که دشمنان اسلام آن کاری را که میخواستند بکنند کردند و نسل شیعیان عقیم شد و این امر دیگر به این زودیها قابل اصلاح نخواهد بود و هر بار این مطلب را میفرمودند صورتشان از غصه چنان سرخ میشد که حقیر نگران میشدم که عارضهٔ سکته ایشان عود نماید و گمان حقیر این بود که ایشان از غصهٔ این مسأله دق کردند و این معنا در سکتهٔ نهائی ایشان دخیل بود.
✍ پیام حضرت آیتالله حاج سید محمدصادق حسینی طهرانی به همایش بزرگداشت مرحوم علامه طهرانی در مشهد مقدس (مـتـن کـامـل)
🆔 @allame_tehrani
🔹برای کمک به ولیّفقیه باید روشنگری کرد...
محرز است که حضرت آیةالله خامنهاى با این طرح (طرح کاهش جمعیت) موافق نیستند و افرادى از ثقات از خود ایشان نقل کردهاند که ایشان از این مسأله پشتیبانى نمىکنند و لذا مخالفت با این طرح نه فقط منعى ندارد بلکه وظیفهاى شرعى است؛ در جائى که ولىّفقیه با مسألهاى مخالف است و ما میدانیم که شرائط به شکلى است که او نمىتواند اعمال قدرت کند، بر عهدۀ دیگران است که به عرصه آمده با روشنگرى و تبیین حقائق به ولىّفقیه در اجراء قوانین اسلام کمک نمایند.
✍ حضرت علامه آیتالله حاج سید محمدحسین حسینی طهرانی (قـدساللـهنـفـسـهالـزکـیـة)
📚 «نورمجرد»، ج3، ص208
🆔 @allame_tehrani
📔 رسالهٔ نکاحیه؛ كاهش جمعيّت،
ضربهاى سهمگین بر پيكر مسلمین
🔴 مشكل اصلی در جوامع، عدم توازن جمعيت و توزيع نادرست امكانات است نه افزايش جمعيت.
🔰معرفی کتاب:
🔹اصل اين رساله قسمتی از جلد اوّلِ «نورِملكوتِقرآن» میباشد كه به تفسير آيهٔ: «وَ لَايَقْتُلْنَ أَوْلَادَهُنَّ» پرداخته و به جهت اهمّيّت مطالب، از آن كتاب استخراج و بطور مستقلّ به نام «رسالهٔ نكاحيّه» منتشر گرديد. و چون در حين طبع اين رساله كه از ارتحال فقيد معظّم، رهبر كبير انقلاب اسلامی پنج سال میگذشت و در اين مدّت با عنوان تنظيم خانواده و كنترل جمعيّت فعّاليّتهای چشمگيری به وقوع پيوست؛ حضرت آيةالله علّامه اقدام به نوشتن تذييلاتی بر اين رساله فرموده و با عطف جملهٔ «كاهش جمعيّت، ضربهای سهمگين بر پيكر مسلمين» نام رسالهٔ نكاحيّه را تفسير نمودهاند.
🔹در اين تذييلات كه شامل سيزده مطلب میباشد مسألهٔ كنترل جمعيّت از ديدگاه قرآن و اسلام مورد تحليل قرار گرفته و با بیان اینکه کاهش جمعیت ضربهای سهمگین بر پیکر مسلمین است از سياستهای مزوّرانهٔ استكبار در جهت كاهش قوّت مسلمين که با بهانهٔ تنظیم خانواده و کنترل جمعیت و با عناوين واهىِ «اقتصاد و زيبائى شهر و زندگانى راحت و مرفّه» هستى مسلمین را به باد فنا میدهند، پرده برداشته شده است.
🔰توضیحات بیشتر + منتخبی از مطالب کتاب:
https://eitaa.com/allame_tehrani/2558
ـــــــــــــــــــــــــــ
📥 دانلود مستقیم فایل pdf کتاب:
🔸طبع قـدیـم 🔹طبع جـدیـد
🆔 @allame_tehrani
↩️ ادامهٔ توضیحات
دربارهٔ کتاب «رسالهٔ نکاحیه»: ⬇️
🔰توضیحات بیشتر:
🔹پشتوانهٔ يک مملكت، نيروى انسانى و قواى علمى و عملى آحاد آن ملّت است و صنعت و تمدن زائيدهٔ اين نيرو است. لذا تضعيف نيروى انسانى بوسيلهٔ كاهش جمعيّت، زمينههاى رشد و توسعه را رو به اُفول خواهد برد. بالا بردن كيفيّت نيز جز با ثروت هنگفت و توان مالی بالا يا فراوانى نيروى كار ارزان قابل پیریزی نخواهد بود. بنابراين كاهش جمعيّت در ممالک اسلامى اثرى جز انهدام امّت و ملّت و مملكت اسلام و استقلال آنها نخواهد داشت.
🔹كتاب «كاهش جمعيّت ضربهاى سهمگين بر پيكر مسلمين» در ضمن سيزده فصل به ريشهيابى فكرى و عملى طرح كاهش جمعيّت پرداخته و جوانب مختلف جسمى و روحى، تجربى و فلسفى آن را نقد و بررسى نموده است . اصل اين رساله قسمتى از جلد اوّل از دورهٔ «نور ملکوت قرآن» است كه به جهت تأثير حياتى مباحث آن در سلامت جامعه و خانواده بطور مستقل به نام «رسالهٔ نكاحيّه» استخراج گرديده بود؛ كه بواسطهٔ هجوم طرح كاهش جمعيّت در همان زمان، علّامه مؤلّف قدّسسرّه اقدام به نوشتن تذييلاتى بر اين رساله نمودند كه بصورت مستقل طبع گرديد.
📍اين كتاب مشتمل است بر دو بخش:
1⃣ بخش نخست دربارۀ ازدواج در اسلام و اهميّت تكثير اولاد و ارزش يک فرد مسلمان میباشد.
2⃣ بخش دوّم، «تذييلات» سيزدهگانهای است كه مسألۀ كنترل جمعيّت را از ديدگاه اسلام مورد تحليل و بررسی قرار داده و از سياستهای مكّارانۀ استكبار در راستای كاهش قدرت مسلمانان پرده برداشته است.
از آنجا كه اين طرح استعماری در فاصلۀ كوتاهی پس از ارتحال رهبر كبير انقلاب (رحمةاللهعليه) در قالب تنظيم خانواده و كنترل جمعيّت صورت پذيرفت، مرحوم علّامهٔ مؤلّف (قدّس سرّه) در همان زمان با روشنبينی خاصّی إقدام به تأليف و نشر اين كتاب نمودند. و نسبت به غلط بودن اين مسير و عواقب آن هشدار دادند.
🔰بعضی از عناوین تشکیل دهندهٔ تذییلات عبارتاند از:
- یورش سهمگین استکبار جهانی بعد از ارتحال رهبر کبیر فقید انقلاب.
- عدم رجوع به رأی مجتهدین و فقهاء حتی به فتوای رهبر کبیر انقلاب.
- نظر حضرت آیةالله خامنهای در امر کاهش جمعیت.
- آمار تلفات زنان و مردان در خصوص بستن لوله.
- حرمت بستن لولهها و تعلق یک دیهٔ کامل به آن.
- ضدیت فلسفهٔ اسلام و روح ایمان با کاهش جمعیت.
🔰منتخبی از مباحث کتاب:
- سرّ حرمت انتحار و خودکشی.
- حرمت سقط جنین در شریعت مقدس اسلام.
- وظيفهٔ دولت اسلام در فراهم كردن تسهيلات ازدواج.
ـ خداوند گنجايش زمين و منابع آن را براى بشریت تا ابد تضمين کرده است.
ـ ترغيب اسلام به تكثير أولاد.
- توصيهٔ پيامبر به ازدياد نسل در زمان رفاه مسلمين نبود.
(تأكيد و ترغيب اسلام بر كثرت اولاد در همهٔ زمانها بوده نه فقط در زمان رفاه مسلمین.)
ـ مشکل اصلی در جوامع، عدم توازن جمعیّت و توزیع نادرست امکانات است؛ نه افزایش جمعیّت.
ـ مخفى نمودن عواقب وخيم بستن لولهها در زن و مرد.
- فوائد بیشمار حامله شدن زنان و مضرات بیشمار نازائى.
- زن با هر بچه ضريب خدمات خود به جامعه را بالا میبرد.
ـ سياست كنترل جمعيّت براى به بازار كشاندن زنان و تضييع عمر آنها است.
ـ مشكلات مردم از سياستهاى جهانی و سلطهٔ غرب است؛ امّا غربیها وانمود مىكنند كه از اقتصاد كشورهاى اسلامى است.
ـ كاهش جمعيّت و تجزيهٔ كشورها و تضعیف قدرت انسانی آنها، كارآمدترين سياست قدرتهاى جهانی و سلطهگر است.
- آمار مساعدتهاى سازمانهاى بينالمللى و غرض اصلی آنها.
ـ عدم رجوع به رأى فقهاء و مراجع ذىصلاح در اجرا كردن اين طرح.
ـ اختلاط پسران و دختران در دانشگاهها موجب تشتّت أفكار و در نتيجه ضعف علمى آنان خواهد شد.
ـ آمريكا براى قطع نسل سرخپوستان، آنها را عقيم کرد.
ـ استيضاح مدير و برنامهريز طرح تهديد جمعيّت در پنج سؤال.
ـ ريشهٔ اين طرح، در فلسفهٔ مالتوس انگليسى است.
- تفكر مالتوس منطبق با بينش يهود و در ضديت كامل با بينش اسلام است.
ـ تشويق كشاورزان به مصرف و تجمّل، هدم زراعت است.
ـ استعمار با توسعهٔ ورزش، مردم را از اولويّتهاى اساسى زندگانى منصرف مىنمايد.
ـ فقيه نمىتواند تشخيص مَضرّات بستن لولهها و داروها و لوازم جلوگيرى را بعهدهٔ عوامّ بگذارد.
(در موضوعات مستنبطه مثل «عقيم شدن در صورت بستن لوله»، تشخيص با فقيه است نه عرف!)
- در اجرای اين طرح به هشدارهای حياتی كارشناسان و فقهای مخالف اعتناء نشد.
- مخالفت مجامع علمیِ اهل سنت با طرح تحدید نسل.
ـ تفكّر كاهش جمعيّت با روح ايمان و فلسفهٔ اسلام ضدّيّت كامل دارد.
🆔 @allame_tehrani