eitaa logo
کانال علامه طهرانی
3هزار دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
797 ویدیو
192 فایل
❤️عرفان با طعم زندگی❤️ 💎نشر آثار و معارف منتخب و ناب حضرت علامه آیت‌الله حسینی طهرانی (قدس سره) و سایر علما و عرفای بالله💎 ادمین: @Ya_bab_allah پیام ناشناس: daigo.ir/secret/allametehrani کانال خانواده و زندگی الهی: @ezdevaje_elahi
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💥شوق دیدار امام زمان 📍آن بنده‌ای که شوق نداشته باشد آقا امام زمان را ببیند از بندگی ساقط است... 🎙حضرت آیت‌الله حاج سید محمدصادق حسینی طهرانی (حفظه‌الله) 🆔 @allame_tehrani
🔰برخی مطالب کانال دربارهٔ (أرواحنا فداه) 🔸تشرف خدمت امام زمان علیه‌السلام eitaa.com/allame_tehrani/183 🔹کلام آیة‌الله انصاری همدانی در مورد تشرف به محضر حضرت بقیة‌الله أرواحنا فداه eitaa.com/allame_tehrani/184 💎 یا صاحِبَ‌الزَّمان‌ eitaa.com/allame_tehrani/185 🔹راه ملاقات و استفاده از محضر امام زمان علیه‌السلام مسدود نمی‌باشد eitaa.com/allame_tehrani/186 🔸ظهور شخصی eitaa.com/allame_tehrani/187 🔸علت آنکه بسیاری در عشق امام زمان سوخته‌اند و به جایی هم نرسیده‌اند آن است که... eitaa.com/allame_tehrani/188 🤲 لزوم دعا برای تعجیل فرج و شرایط و نتایج آن eitaa.com/allame_tehrani/540 🔸تنها انتظار فرج کافی نیست... eitaa.com/allame_tehrani/541 💥شوق دیدار امام زمان eitaa.com/allame_tehrani/635 💎 ادب ولایت و انتظار فرج eitaa.com/allame_tehrani/637 🔸قلب‌ها از ایمان و نور معرفت خشکیده است! eitaa.com/allame_tehrani/638 ✨رابطه‌ی ما با امام زمان✨ eitaa.com/allame_tehrani/640 ✅ «بدون اصلاح نفس و ارتباط با خدا و ارتباط با نمایندگان خدا کارمان درست نمی‌شود!» eitaa.com/allame_tehrani/641 🔹ارتباط با امام زمان (عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف) eitaa.com/allame_tehrani/642 ❤️ آسان‌ترین، شیرین‌ترین و مفیدترین کاری که می‌شناسم... eitaa.com/allame_tehrani/736 🤲 راه نجات و گنج پنهان 💎 eitaa.com/allame_tehrani/940 📜 صلوات امام زمان (أرواحنا فداه) [معروف‌به‌صلوات‌ابوالحسن‌ضرّاب‌اصفهانی] eitaa.com/allame_tehrani/941 🌤انتظار برای خدا و در راه خدا eitaa.com/allame_tehrani/1023 🔺اگر ما برای تعجیل فرج دعا نکنیم... eitaa.com/allame_tehrani/1024 📜صلوات خواجه نصیرالدین طوسی [برای امام زمان (أرواحنا فداه)] eitaa.com/allame_tehrani/1028 🔸او ما را می‌بیند... eitaa.com/allame_tehrani/1250 🔰بیانات دربارهٔ نیمهٔ شعبان و امام زمان (أرواحنا فداه) eitaa.com/allame_tehrani/1252 🔰منتظران ظهور eitaa.com/allame_tehrani/1253 🔰اعتقاد به مهدویت، یک نیروی معنوی به انسان می‌بخشد که... eitaa.com/allame_tehrani/1254 🔰... واللّٰه همین الآن ظهور می‌کند! eitaa.com/allame_tehrani/1255 🔵 منتظر حقیقى کسى است که... eitaa.com/allame_tehrani/1256 🔸افرادى كه در غيبت امام زندگى مى‏كنند... eitaa.com/allame_tehrani/1260 🔸وظیفهٔ مردم در زمان غیبت eitaa.com/allame_tehrani/1261 ◽️اشتیاق به دیدار eitaa.com/allame_tehrani/1262 💎 اولین کسی که از امام زمان علیه‌السلام و از حرکتشان خبر دارد eitaa.com/allame_tehrani/1263 💎 اولیاء حق تحت عنایت امام زمان علیه‌السلام eitaa.com/allame_tehrani/1264 🔰 اشتیاق لقای امام باید به منظور لقای خدا و حقیقت ولایت باشد... eitaa.com/allame_tehrani/1265 🤲 باید از ته قلب و سوز دل فرج او را اسـتـدعـا نـمـایـیـد! eitaa.com/allame_tehrani/1266 📜 فرازی از دعای افتتاح eitaa.com/allame_tehrani/1267 📿 خودتان را به حلقهٔ یاران خاص حضرت صاحب‌الزمان برسانید eitaa.com/allame_tehrani/1512 💡چندین چراغ داریم و بی‌راهه می‌رویم! eitaa.com/allame_tehrani/1622 🍃 چرا به حضرت مهدی، «مهدی» می‌گویند؟ eitaa.com/allame_tehrani/1921 ✨ دیدنی‌ترین ✨ 💫 دیدنی است حضرت...! eitaa.com/allame_tehrani/2247 🔸توسل به امام زمان علیه‌السلام و حقیقت انتظار فرج eitaa.com/allame_tehrani/2251 🔆 ارتباط با امام زمان (صلوات‌الله‌علیه) eitaa.com/allame_tehrani/2253 🤲 مناجات با امام زمان (أرواحنا فداه) eitaa.com/allame_tehrani/2259 ❤️ اگر ما عاشق امام زمان علیه‌السلام هستیم... eitaa.com/allame_tehrani/2553 💫 مشتاق دیدار ❣ آه آه شوقاً إلی رؤیتهم! eitaa.com/allame_tehrani/3082 🆔 @allame_tehrani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸مـنـتـظـر 🏷 قلب امام زمان (أرواحنا فداه) را بدست بیاوریم! 🎙برگزیده‌ای از بیانات حضرت آیةالله حاج سید محمدصادق حسینی طهرانی (مد‌ظله‌العالی) در روز نیمهٔ شعبان ۱۴۴۵. 🔉 صوت سخنرانی کامل 🆔 @allame_tehrani
[@Nooremojarrad_com]14450815-05.mp3
24.25M
🔰 سه وظیفۀ منتظران حضرت بقیة‌الله‌الأعظم (أرواحنا له الفداء) 🎙حضرت آیةالله حاج سید محمدصادق حسینی طهرانی (حفظه‌الله) 🗓 ۱۵ شعبان المعظّم سال ۱۴۴۵ هـ.ق | ۶ / ۱۲ / ۱۴۰۲ هـ.ش (روز ولادت امام زمان عجّل‌الله‌تعالیٰ‌فرجه‌الشّریف) 🆔 @allame_tehrani
🔸انـتـظـار فـرج منتظر و مشتاق حقيقى كسى است كه با تبعيّت از آثار حجج إلهى در مقام تهذيب نفس مى‌كوشد و هر روز رنگ توحيد را در صفحهٔ دل تقويت و با اطاعت و ورع و تقوى، امام عليه‌السّلام را در إعمال ولايت و تكميل نفس خود، يارى می‌كند و در مقام تسليم، به استقبال از قضا و تقدير إلهى مى‌رود و در هر حال تسليم است و شاكر. خواه زيارت ظاهرى آن بزرگواران روزى او بشود يا نه! فهرست ↓۱- ولايت امام زمان و انتظار فرج ↓۲- انتظار فرج بايد با تهذيب نفس همراه باشد ↓۳- عمده، تشرّف حقيقى به محضر حضرت ولى‌عصر سلام‌الله‌عليه است ↓۴- فقط استاد خبير، كشف حقيقى را از كشف باطل تشخيص مى‌دهد ↓۵- فرق ظهور و فرج ↓۶- كيفيّت انتفاع شيعيان از وجود حضرت در عصر غيبت ↓۷- تفاوت بهرهٔ نفوس از ولايت حضرت ولى عصر عجّل‌الله‌فرجه ↓۸- سالكينى كه هميشه در حال حضورند ↓۹- روايت: مَن عَرَفَ هَذَا الأمْرَ فَقَدْ فُرِّجَ عنه بِانتظارِه ↓۱۰- هركدام از اولياء الهى، بابى به سوى توحيد هستند ↓۱۱- زيارت يكى از اولياء الهى، زيارت همهٔ آنهاست ↓۱۲- اوصاف منتظر حقيقى ↓۱۳- پانویس 📚 نورمجرد، ج۱، ص۵۰۳ تا ۵۰۸ و ۵۱۶ تا ۵۲۷ 📍مشاهده از طریق لینک زیر:👇 B2n.ir/entezare_faraj 🆔 @allame_tehrani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💫 ثواب کارهایی که انجام نداده‌ایم! 🎙حضرت علامه آیت‌الله حاج سید محمدحسین حسینی طهرانی (قـدس‌اللـه‌نـفـسـه‌الـزکـیـة) 🆔 @allame_tehrani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💞 میانِ عاشق و معشوق هیچ حائل نیست! 🎙حضرت آیت‌الله حاج سید محمدصادق حسینی طهرانی (حفظه‌الله) 🆔 @allame_tehrani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💫 لـقـاءاللّٰه ❤️ ما از تو به غیرِ تو نداریم تمنّا! 🎙مرحوم علامه آیت‌الله حاج سید محمدحسین حسینی طهرانی (قـدس‌اللـه‌نـفـسـه‌الـزکـیـة) 🆔 @allame_tehrani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💬 حکایت زیارت قبر سلمان فارسی توسط آیت‌الله انصاری همدانی 📚 معادشناسی، ج۳، ص۲۲۷ 📍مشاهدهٔ متن کامل:👇 eitaa.com/allame_tehrani/2524 🆔 @allame_tehrani
🗳 شرکت در انتخابات * مرحوم علامه والد می‌فرمودند: در مسائل اجتماعی در هر کاری که به نوعی تقویت اسلام و حکومت اسلام و تأیید نظام ولایت فقیه است باید شرکت کرد. و خودشان نیز در این موارد حضور می‌یافتند، اعم از انتخابات یا راهپیمایی یا نماز جمعه یا دیگر اجتماعاتی که تأیید اصل نظام بود، ولی به شرکت در اجتماعاتی که از طرف حزب یا گروه سیاسی خاصی تشکیل می‌شد ترغیب نمی‌فرمودند، مگر اینکه محرز می‌شد که این اجتماع مورد تأیید و نظر ولیّ‌فقیه و در مسیر تقویت حکومت اسلام است.(نورمجرد، ج۳، ص۲۱۶) * مرحوم علامه طهرانی می‌فرمودند: شرکت در انتخابات مصداق پشتیبانی از نظام اسلامی است و آمار شرکت‌کنندگان نشانه‌ی تعداد افرادی است که به این حکومت اهتمام داشته و مدافع آن می‌باشند، لذا ایشان تا آخر عمر شریفشان در همه‌ی رأی‌گیری‌ها به شکل منظّم و با اهتمام شرکت می‌کردند.(نورمجرد، ج۳، ص۲۲۰) * مرحوم علامه می‌فرمودند: اگر واجد صلاحیت را تشخیص دادید یا از میان چند نفر أصلح را یافتید نام او را بنویسید و در هر حالی اصل شرکت در انتخابات را ترک نکنید چرا که رأی دادن یک وظیفه است و انتخاب أصلح وظیفه‌ای دیگر.(نورمجرد، ج۳، ص۲۲۱) 🆔 @allame_tehrani
✍ نظر حضرت آیت‌الله حاج سید محمدصادق حسینی طهرانی دربارهٔ انتخابات بسم الله الرحمن الرحیم حضور محترم احبّه و اعزّه از طلّاب معظّم و غیرهم سلام علیکم و رحمةالله و برکاته شرکت در انتخابات لازم و ضروری است و عزیزان به اشخاصی رأی دهند که صلاحیّت تام داشته و در مسیر اسلام و انقلاب حرکت می‌کنند. توفیق همگان را از درگاه ربوبی مسئلت دارم. والسلام‌علیکم اقلّ العباد السید محمدصادق الحسینی الطهرانی 🆔 @allame_tehrani
📚 ولایت فقیه در حکومت اسلام (۴جلد) 💎 مركز تصميم‌گيری در اسلام، اختصاص به عالم‌ترين و متصل‌ترين مردم به خدا دارد. 📝 اين‌ مجموعه‌ بیانگر طرح و برنامهٔ حکومت اسلام و مباحثی پیرامون ولایت‌فقیه، متّخذ از قرآن‌کریم و أحادیث معصومین صلوات‌الله‌علیهم‌أجمعین مخصوصاً از نهج‌البلاغه و روایات حضرت مولی‌الموحّدین أمیرالمؤمنین علیه‌السّلام می‌باشد كه‌ بدنبال‌ طبع‌ كتاب‌ «وظيفهٔ فرد مسلمان‌ در احيای حكومت‌ اسلام‌» بيان‌ گرديده‌ و توسّط‌ دو تن‌ از فضلاء در چهار مجلّد شامل‌ 48 درس‌ تنظيم‌ و گردآوری شده‌ است‌. 💠 در این دوره مطالبی همچون: دلائل ولایت‌فقیه و شرائط و موانع آن، حقیقت ولایت امام و فقیه عادل جامع‌الشّرائط و حدود و ثُغور آن، و نحوهٔ حکومت در اسلام و وظیفهٔ مردم در قبال آن؛ با استفاده از آیات قرآن و روایات و مباحث فقهی و علمی، و شواهد تاریخی و اجتماعی مورد بحث و تحقیق قرار گرفته است. 🔰مطالبی از كتاب: https://eitaa.com/allame_tehrani/3103 🔰منتخبی از مباحث اين مجموعه: https://eitaa.com/allame_tehrani/3104 📝 توضیحات + أهمّ مطالب مجلدات: https://eitaa.com/allame_tehrani/3105 🔰ساختار حاکمیت ولیّ‌فقیه از منظر علامه طهرانی + ولیّ‌فقیه و اتصال به ملکوت: https://eitaa.com/allame_tehrani/3107 🔰دریافت فایل pdf کتب: 📥 دانلود جلد اول 📥 دانلود جلد دوم 📥 دانلود جلد سوم 📥 دانلود جلد چهارم 🆔 @allame_tehrani
🔰مطالبی از كتاب: • حكومت برای رفع نيازهای مردم است و نيازهای مردم منحصر در ماديّات نيست و بايد بسوی كمالات روحی حركت نمايند. • كسی كه نفسانيّات را از بين نبرده باشد و به خدا متصل نشده باشد، نمی‌تواند مردم را به سوی كمال حركت دهد. • بدون تخصص در برنامهٔ خدا برای زندگی مردم، نمی‌توان جامعه را هدايت كرد. • در حكومت اسلام آگاه‌ترين و خدائی‌ترين مردم حق رهبری دارد. • دست‌يابی به چنين فردی، از راه انتخابات عمومی نمی‌تواند باشد. • اهل تخصص و معرفت بايد از بين خود، فرد برتر را شناسائی و معرفی نمايند. • ملاک اعلميت در دين، اعلميت در فهم قرآن است. • مديريت امور جامعه علاوه بر تخصص در فهم دين، نيازمند نور باطن و يقين قلبی است. • علمائی كه متصف به مضامين حديث كميل نباشند غاصب مقام ولايت هستند. • مسئولين كليهٔ قوا توسط حاكم اسلام نصب می‌شوند و معاون او هستند، نه قدرتهایی موازی با او. • وظيفهٔ حاكم فهم و اجرای برنامهٔ خدا در جامعه است، نه اظهار نظر شخصی. • وظيفهٔ اوليهٔ حاكم، گسترش فرهنگ نماز، زكات، عدالت، امر بمعروف، نهی از منكر و حفظ حقوق مردم است. • «لا اكراه في الدين» مربوط به عقيده است نه رعايت قانون عمومی در جامعه. 🆔 @allame_tehrani
🔰منتخبی از مباحث اين مجموعه: ـ حقيقت ولايت، برطرف‌شدن كليهٔ حجابها بين بنده و خداست. ـ ولیّ‌خدا، تجلی تمام‌نمای خداوند است؛ لذا ولايت و امر و نهی او عين ولايت خداست. ـ ولايت عين عبوديت و تسليم است، نه اظهار نظر در برابر حق. ـ أدلهٔ ولايت فقيهِ جامع‌الشرائط: ۱ـ آيهٔ ۴۳ سورهٔ مريم: يَا أَبَتِ إِنّى قَد جَاءَنى مِنَ الْعِلمِ مَا لَمْ‌يَأْتِكَ فَاتَّبِعْنى ... . ۲ـ حديث كميل از أمير‌المؤمنين عليه‌السلام كه قوى‌ترين دليل ولايت‌فقيه است. ۳ـ نامهٔ أمير‌المؤمنين به مالک‌أشتر. ۴ـ روایت وارده از حضرت امیر‌المؤمنین و حضرت سید‌الشهداء علیهما‌السلام در «تحف‌العقول». ۵ـ مقبولهٔ عمر بن حنظله. ۶ـ دو روایت از أبی‌خدیجه. ۷ـ روایت وارده در «احتجاج» طبرسی. ۸ـ دلیل قطعی عقلی. ـ در ولی‌فقيه بايد علم ظاهر و علم باطن با هم جمع باشد. ـ حاكم بايد از خود گذشته و به خدا پيوسته باشد. ـ أعلم مردم كه متكى به نور باطنى و هدايت الهى است، بايد حاكم مردم باشد. ـ ملاک أعلميت، أعلميت به قرآن است. ـ علمائى كه متصف به مضامين حديث كميل نباشند، غاصب مقام ولايتند. ـ از شرائط ولی‌فقيه، مرد بودن و مسلمان بودن و سكونت در دارالإسلام است. ـ تشخيص فقيه جامع‌الشرائط به نظر اهل خبره است، نه رأى أكثريت مردم. ـ اهل خبره بطور طبيعى و با علم وجدانى قابل شناسائى هستند. ـ وظيفهٔ اوليهٔ ولى‌فقيه اقامهٔ نماز، اخذ زكوٰة، امر به معروف و نهى از منكر، و اقامهٔ عدل و حفظ حقوق است. ـ معنى ولايت، انشاء حكم حتى در موارد جزئيّه است. ـ راه كشف جرائم و تخلفات در حكومت إسلام. ـ وجوب هجرت تمام مسلمين جهان به دارالإسلام. ـ بحث در قيام قبل از ظهور حضرت قائم عجل‌الله‌فرجه‌الشريف. ـ أوامر والى در صورت علم به خلاف حجت نيست. ـ «لا إِكراه فى الدين» مربوط به عقيده است نه تبعيت از قانون اسلام در ظاهر. 📝 مؤلف در اين درس‌ها در موارد متعدد و به ميزان زيادی به سيرهٔ علمی و روايات أمير‌المؤمنين عليه‌السلام در نهج‌البلاغه و غير آن، استناد و استشهاد نموده‌اند كه از آن جمله است: ـ كلام حضرت در حكمت ۱۴۷ «نهج‌البلاغه» به كميل، قوی‌ترين دليل ولايت‌فقيه است. ـ عهد‌نامهٔ أمير‌المؤمنين عليه‌السلام دلالت بر ولايت‌فقيه حتی أعلميت او دارد. ـ مأموريت أمير‌المؤمنين در كشف حقيقت و رفع تهمت از ماريهٔ قبطيه. ـ أمر رسول‌خدا صلی‌الله‌عليه‌و‌آله‌و‌سلم به كشتن حُرْقوص‌، و تمرّد شيخين و إطاعت أمير‌المؤمنين عليه‌السلام. ـ وصيت أمير‌المؤمنين عليه‌السلام در مورد نحوهٔ رفتار با قاتل آن حضرت. ـ رويّهٔ أمير‌المؤمنين عليه‌السلام در كارها، قدم برداشتن بر مُرّ‌ حق بود. ـ جنگ‌های أمير‌المؤمنين عليه‌السلام بر اساس عدالت، و وجوب رفع ظلم و تجاوز، و برقراری دولت اسلام بود. ـ سفارشات أمير‌المؤمنين عليه‌السلام در صفين دربارهٔ برخورد با دشمن. ـ علت امتناع حضرت از قبول بيعت مردم پس از عثمان و خطبه‌ای كه در اين زمينه ايراد فرمودند. ـ روايت أمير‌المؤمنين عليه‌السلام حديث: مَا وَلَّتْ أمَّةٌ أمْرَها ... را از رسول خدا. ـ حديث «نهج‌البلاغه» إنَّ أَوْلَى النَّاسِ بِالأنْبِيآء ... . ـ روايت أمير‌المؤمنين از رسول‌الله صلی‌الله‌عليهما‌و‌آلهما: اللهُمَّ ارْحَمْ خُلَفَآئِى‌. ـ خطبهٔ «نهج‌البلاغه»: وَ اللهِ لَوْ شِئْتُ أَنْ أُخْبِرَ كُلَّ رَجُلٍ مِنْكُمْ بِمَخْرَجِهِ وَ مَوْلِجِهِ وَ جَمِيعِ شَأْنِهِ لَفَعَلْتُ …‌ . ـ خطبهٔ ۱۲۹ «نهج‌البلاغه» در شرائط حاكم اسلام. ـ استفادهٔ شرط ذكوريت ولی‌فقيه از خطبهٔ ۷۸ «نهج‌البلاغه». ـ دلالت نامهٔ حضرت أمير‌المؤمنين عليه‌السلام به مالک بر انحصار تعيين قاضی به نظر حاكم. ـ «نهج‌البلاغه»: وَ الإمَامَةَ نِظَاماً لِلأمَّةِ، وَ الطَّاعَةَ تَعْظِيماً لِلإمَامَة. ـ خطبهٔ أمير‌المؤمنين عليه‌السلام در ذی‌قار در بيان علت بعثت پيامبر. ـ فقيه حاكم شرع بايد پيوسته نامهٔ أمير‌المؤمنين عليه‌السلام به مالک را مطالعه و طبق آن رفتار كند. ـ خطبهٔ ۲۱۴ و خطبهٔ ۳۴ «نهج‌البلاغه» دربارهٔ حق والی بر رعيت و حق رعيت بر والی. ـ قسمتهائی از رسالهٔ ۳۱ «نهج‌البلاغه»: وصيت حضرت به فرزندش امام حسن مجتبی در صفين. ـ أمير‌المؤمنين عليه‌السلام ميزان حق را به إعْطآءُ كُلِّ ذى حَقٍّ حَقَّه‌ می‌داند. ـ كلمات هشتگانهٔ أمير‌المؤمنين عليه‌السلام دربارهٔ قوام عالَم به عدل از «مطالب السّئول». ـ استفادهٔ بسياری از شرائط و مناصب و وظائف والی از نامهٔ حضرت به مالک‌أشتر. ـ روايت وارده از أمير‌المؤمنين عليه‌السلام در لزوم رسيدگی والی به رعيّت قبل از بروز فقر. ـ استفادهٔ سه محكمهٔ بَدوی، استيناف و تمييز از نامهٔ حضرت به مالک. ـ حكومت أمير‌المؤمنين عليه‌السلام نمی‌تواند روی پايهٔ مصالح سياسی بدون حق قرار گيرد. ـ حضرت به خوارج، آزادی در عقيده دادند، و نبرد با آنها در شرائط تعدی و خون‌ريزی آنان تحقق يافت. 🆔 @allame_tehrani
📝 توضیحات + أهمّ مطالب مجلدات: 1⃣ جلد اول: پیرامون «حقیقت مسئلۀ ولایت و برخی فروع آن» 🔰اهمّ مطالب مندرج در این مجلّد: • معنای لغوی و اصطلاحی ولایت • تحلیل و تفسیر ولایت امام معصوم علیه‌السلام • آیات و روایاتی که دلالت بر ولایت امام معصوم دارد • اتحاد ولایت امام معصوم با ولایت خدا • ائمه علیهم‌السلام کیفیت اجتهاد را به شاگردان خود تعلیم می‌‌فرمودند • تبیین و توجیه برخی دستورات ائمه که در ظاهر، خلاف است • تحقیقی دربارۀ اوامر امتحانی • بحث و تحقیق دربارۀ سند و دلالتِ روایت مقبولۀ عمربن‌حنظله • جعل احکام بر اساس قضایای حقیقیه است، نه خارجیه • بحث پیرامونِ حجّیّت خبر ضعیف، محفوف به قرائن خارجیه ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 2⃣ جلد دوم: پیرامون «ادلۀ ولایت فقیه و سعۀ دلالت آنها» 🔰اهمّ مطالب مندرج در این مجلّد: • در ولایت فقیه باید علم ظاهر و علم باطن با هم جمع باشد • بحثی دربارۀ مطلق و مقیّد و کیفیت أخذ به اطلاق • شناخت علمای سوء از راه ادراک وجدانی و فقه قلبی • حرمت تقلید در صورت مشاهدۀ فسق ظاهر از مرجع تقلید • بهترینِ خلق خدا بعد از انبیاء، علماء هستند در صورتی که صالح باشند • برای مرجعیت، ملکه‌ای بالاتر از عدالت لازم است • بحثی در عدم صحتِ استصحاب عدالت فقیه، وقتی به مرجعیت می‌رسد • رجوع جاهل به عالم از جهت فطرت، عقل و شرع • هنگام دسترسی به اعلم، رجوع به عالم، خلاف است • دلیل قطعیِ عقلی بر لزوم تشکیل حکومت • میزان اعلمیت فقیه، اعلمیت به کتاب‌الله است • هر خبری که خلاف علم باشد، قبل از رجوع به سندش مردود است • برخی دیگر از روایات دالّه بر ولایت فقیه • بحث پیرامون «تفسیر منسوب به امام حسن عسکری علیه‌السلام» ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 3⃣ جلد سوم: پیرامون «شرائط ظاهری و باطنی ولی‌فقیه» 🔰اهمّ مطالب مندرج در این مجلّد: • لزوم اَعلَمیتِ مُفتی به کتاب خدا و سنّت رسول خدا و ائمه‌ علیهم‌السلام • تحقیقی پیرامون هویّت کتاب «مصباح‌الشریعه» • در فتوی، علاوه بر اجتهاد در علوم ظاهریه، صفای قلب لازم است • وحدت وجود از راقی‌ترین اسرار آل‌محمد علیهم‌السلام • بیان احکام از جانب ائمه‌ علیهم‌السلام بر اساس ولایت کلیه و احاطۀ نفسانیه بوده است • از شرائط ولایت فقیه «هجرت به دارالإسلام» و «ذکوریت» • حُرمت سکونت و اقامت در بلاد کفر • عدم جواز دخول زنان در مجلس شوریٰ • تعیین ولیّ‌فقیه به نظر اهل حلّ و عقد است؛ نه اکثریت مردم • اکثریت مردم تابعِ منطق احساس‌اند؛ نه منطق عقل • تفکیک قوای ثلاثه،‌ مبدأش از ارسطو است • در حقوق، عدالت مطلوب است نه تساوی • هیچ مکتبی مانند اسلام حفظ حقوق اقلیّت‌ها را ننموده است • جهاد در هر زمان واجب کفائی است، و باید زیر نظر ولایت فقیه باشد ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 4⃣ جلد چهارم: پیرامون «برخی دیگر از شرایط ولی‌فقیه» و «ویژگی‌های حکومتِ ولی‌فقیه» 🔰اهمّ مطالب مندرج در این مجلّد: • وجوب جهاد، تحت ولایت فقیهِ ازخودگذشته و به خدا پیوسته • بطلان گفتار کسانی که اقدام به اصلاح جامعه را موجب تأخیر در ظهور می‌دانند • بحثی پیرامون قیام‌های افرادی که از اهل‌بیت‌ علیهم‌السلام نبوده‌اند • در روایات نیز متشابهات به محکمات بر‌می‌گردد • ضرورت مطالعۀ پیوستۀ نامۀ امیرالمؤمنین علیه‌السلام، توسط حاکم شرع • ضرورت تسریع در رفع حوائج مردم، توسط حاکم شرع • ضرورت یاد معاد، توسط حاکم شرع جهت رام‌کردن نفس • حقوق والی بر رعیّت و حقوق رعیّت بر والی • بزرگترین آفتِ والی، خویشتن‌نگری است • اوامر والی در صورت معصیت و علم به خلاف، حجّت نیست • حکم حاکم،‌ طریق برای حق است و موضوعیت ندارد • شیعه حاکم را در حکم خود جایزالخطا می‌داند • تعزیر و شکنجه برای اقرار متّهم ممنوع؛ و اقرار پس از تعذیب سندیّت ندارد 🆔 @allame_tehrani
🔰ساختار حاکمیت ولیّ‌فقیه از منظر علامه آیت‌الله حسینی طهرانی (قدس سره) https://farsi.khamenei.ir/others-note?id=8931 🔰ولیّ‌فقیه و اتصال به ملکوت https://farsi.khamenei.ir/others-dialog?id=8932 ✍ استاد واسطی (حفظه‌الله) 🆔 @allame_tehrani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💫 راه خدا و سیر و سلوک یعنی چه؟! 🎙حضرت علامه آیت‌الله حاج سید محمدحسین حسینی طهرانی (قـدس‌اللـه‌نـفـسـه‌الـزکـیـة) 📚 آیین رستگاری، ص۲۹ 🆔 @allame_tehrani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 قیمت یک انسان چقدر است؟! 🎙حضرت علامه آیت‌الله حاج سید محمدحسین حسینی طهرانی (قـدس‌اللـه‌نـفـسـه‌الـزکـیـة) 📚 آیین رستگاری، ص۴۴ 🆔 @allame_tehrani
🔸خواستهٔ استعمار، از ميان رفتن قرآن است گِلادْسْتون نخست‌وزير يهودی‌مسلک و صهيونيست انگليسی كه استعمار انگليس را جان داد، در مجلس اعيان، قرآن را از روی خشم و غضب بر روی تريبون كوفت و گفت: «تا اين كتاب در بين مسلمين باشد، امنيّت و اطاعت سرزمين‌های مسلمان‌نشين در برابر استعمار انگليس محال است». از ميان بردن قرآن، سوزاندن و غرق ساختن آن نيست، انگليسی‌ها هم چنين كاری نكردند؛ به عُزلت درآوردن بواسطهٔ عدم تدريس و تدرّس، و عدم تلاوت و عدم رجوع به تفسير و عدم عمل به احكام آن است. و در اين كار موفّق شدند، و قرآن را از صحنهٔ عمل برداشتند. ما اگر امروز ببينيم در حوزه‌ها مثلاً قدری در علم اُصول آن هم در بعضی از مباحث زياده‌روی می‌شود، بايد بجای آن‌ها درس تفسير رسمی و درس نهج‌البلاغهٔ رسمی و درس معارف عاليه را قرار دهيم؛ نه آنكه آن‌ها را حذف نموده و بجايش زيست‌شناسی و علم طبيعی و زبان خارجی قرار دهيم. ما بايد در عربيّت آنقدر توانا و استوار باشيم كه گوئی زبان اوّل ما كه زبان مادری ماست، عربی است. بنابراين چقدر خوب است كه موشكافی در لغات قرآن و نهج‌البلاغه بنمائيم. و بدين‌وسيله به قرآن جامهٔ عمل بپوشانيم. اين است طريقهٔ ترقّی و تكامل، وگرنه مانند عبدالنّاصر جامعةالأزهر ساختن و پسران و دختران طلبه را با هم فيزيک و شيمی ياد دادن، عين مرام و منظورِ گِلادسْتون می‌باشد؛ گرچه خود ندانيم. 📚 نگرشی بر مقالهٔ بسط و قبض تئوریک شریعت، ص۱۲۵ 🆔 @allame_tehrani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💫 قصد قربت در عبادت 🎙حضرت علامه آیت‌الله حاج سید محمدحسین حسینی طهرانی (قـدس‌اللـه‌نـفـسـه‌الـزکـیـة) 🆔 @allame_tehrani
📗 نگرشی بر مقالهٔ قبض و بسط تئوريک شريعت 🔸علوم بشری هر قدر كه بالا برود مقيد است و محدود، لذا نمی‌تواند تعبّد را از ميان بردارد. 📝 حضرت‌ علامه طهرانی (قدّس‌سرّه‌) در اين‌ كتاب‌، ضمن‌ بيان‌ ده‌ اشكال‌ مهمّ از اشكالات‌ «مقالهٔ بسط‌ و قبض‌ تئوريک شريعت‌ دكتر عبدالكريم‌ سروش‌»(۱)، از ايراداتی كه‌ به‌ حجّيّت‌ و ابديّت‌ قرآن‌ و به‌ تمام‌ مقدّسات‌ و حقائق‌ عالم‌ وارد شده‌ است‌ به متقن‌ترین وجه جواب‌ داده‌اند. 📍اين‌ كتاب‌ كه‌ در اصل‌ قسمت‌ معظم‌ جلد دوّم‌ «نور ملكوت‌ قرآن‌» می‌باشد، به نقد و بررسى برخى انحرافات و كج‌فهمی‌ها از قرآن پرداخته و از آنجائى كه نحوهٔ تفكّر صاحب مقاله، موجب إسقاط قرآن از حجيّت و ترديد در ابديّت و غير قابل نسخ بودن آن است، علّامهٔ مؤلّف (قدّس‌سرّه) اين مقاله را در ضمن ده اشكال با جهت‌گيرى قرآنى، نقد و تحليل نموده و به‌ جهت‌ اهمّيّت‌ موضوع‌ و بنا به‌ پيشنهاد بعضی از علماء و برای سهولت‌ دسترسی استادان‌ و دانشجويان‌ و دانش‌پژوهان‌، بطور جداگانه‌ و بدون‌ هيچگونه‌ تصرّفی، طبع‌ و به‌ جويندگان‌ راه‌ حقيقت‌ و سبل‌ سلام‌ اهداء گرديده‌ است‌. 🔰اطلاعات بیشتر (عناوین کلی کتاب + اشكالات ده‌گانهٔ مؤلف بر مقاله و...):👇 https://eitaa.com/allame_tehrani/3113 📥 دانلود فایل pdf کتاب ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ۱. این اسم بعداً توسّط نویسندهٔ مقاله به «قبض و بسط» تغییر یافته است. 🆔 @allame_tehrani
🔰عناوین کلی کتاب: 🔹اصالت و ابدیت دین الهی و محدودیت فهم بشری 🔹عظمت و تقدم علوم اسلامی بر علوم امروزی 🔹اساس حوزه‌های علمیه بر قرآن و عرفان است 🔹اعراض روشنفکران از مبانی اسلامی در اثر فرهنگ خارجی 🔹مجاز و استعارۀ قرآن، عين صدق و بلاغت است 🔹تعدّی از ظهورات قرآن، إسقاط حجّيّت قرآن است 🔹برهان علامه طباطبائی در استناد علل طبیعی به علل مجرده 🔹منطق قرآن حجیت عقل و یقین است نه فرضیه‌های وهمی 🔹فطرت، راه تكوينی كمال؛ و أحكام فطری رسانندۀ به كمالند 🔹نظريّۀ تبدّل انواع، صرف فرضيّه بوده و دليل قطعی ندارد 🔰اشكالات ده‌گانهٔ مؤلف بر مقاله: 1. الفاظ برای روح معانی وضع شده‌اند نه برای مصاديق و نمونه‌ها، پس فهم عبارات و جملات در قرآن و روايات متكی بر نتايج علوم تجربی نخواهد بود. 2. الهيات بر اساس برهان بنا شده است و علوم تجربی بر اساس استقراء، پس تغيير در نظريات تجربی موجب تغيير برهانيات نمی‌تواند بشود. 3. فرضيهٔ صاحب مقاله در عمل قابليت اجرائی ندارد لذا تخيلی بيش نيست. 4. اشكالات صاحب مقاله بر وضعيت تفكر دينی برخاسته از تأثيرات مذهب تحريف شدهٔ مسيحيت بر جوامع است. 5. صاحب مقاله برای اثبات فرضيهٔ خود از برخی مطالب و شواهد صددرصد غلط استفاده كرده است. 6. افق علمی دين سيطره بر هستی دارد و افق علوم تجربی محصور در ماده است، پس تجربه نمی‌تواند مفسر همه‌جانبهٔ دين باشد و محور فهم دينی قرار گيرد. 7. ملاک درست و غلط در فهم، برهانی بودن آن است، پس فهم غيربرهانی حدس و يا توهمی بيش نيست و عقلاً قابل اعتماد نمی‌تواند باشد. 8. اتكاء انسان به عقل است و عقل يقين خود را با يک حدس و احتمال از بين نمی‌برد. 9. صحت مقدمات يک برهان صحيح، بر اساس عقل مستقل از علم حصولی و تجربی است، پس با تغيير نظريات تجربی تغيير نمی‌كند. 10. فرضيه‌ها و تئوری‌ها تا برهانی نشوند ارزش معرفتی ندارند و نتیجهٔ فلسفی نمی‌دهند. 📝 از آنجائى كه صاحب مقاله در لابلاى مطالب خود صرفاً با سؤال و استفهام، محكماتى از معارف دين را مورد ترديد قرار داده است، علّامهٔ مؤلّف (قدّس‌سرّه) در ضمن مباحث كتاب به تحكيم اين معارف و إبطال ترديدهاى وارده در أحكام إلهى پرداخته‌اند. 🔰نمونه‌ای از موارد فوق عبارتند از: 🔸اثبات وجود فرشتگان 🔸أصالت و صحّت فلسفهٔ اسلام 🔸پيشگامى اسلام در علوم تجربى 🔸تعيين مطلوب واقعى در علم‌آموزى 🔸صحّت و صدق مَجازات قرآن 🔸اثبات وجود جنّ و شيطان 🔸ارتباط علل مادّى با ملكوت 🔸تشريح بحث فطرت و ملاكات فطرى 🔸تلازم بين «هست» و «بايد» 🔸ابطال فرضيّهٔ تكامل 🔸حرمت قطعى زنا و لواط و شرابخوارى و ربا 📝 علّامهٔ مؤلّف (قدّس‌سرّه) در پایان كتاب، سرّ تفكّر و عملكرد اين قبيل افراد را تلاش براى وصول به فرهنگ و آرزوهای دلپسند خود دانسته و اساسى‌ترين ابزار آنان را تحريف و تغيير در مفاهيم، بدون دست زدن به قالب ظاهرى ذكر مى‌نمايند. 🆔 @allame_tehrani
🔹آخرت بر اساس دنیای صحیح است. ... در تفسير آيۀ شريفۀ رَبَّنَآ ءَاتِنَا فِي‌ الدُّنْيَا حَسَنَةً وَ فِي‌ الآخِرَةِ حَسَنَةً [۱] وارد است‌ كه‌: مراد از حسنۀ دنيا، مال‌ حلالی است‌ كه‌ انسان‌ بدست‌ آورد.[۲] و در روايت‌ است‌: الْكَآدُّ عَلَی عِيَالِهِ كَالْمُجَاهِدِ فِي‌ سَبيلِ اللَهِ [۳]. «آن‌ كس‌ كه‌ برای تحصيل‌ معيشت‌ عيال‌ خود متحمّل‌ رنج‌ و زحمت‌ گردد مانند كسی است‌ كه‌ در راه‌ خدا جهاد كرده‌ است‌.» و چنين‌ مالی جزء حيات‌ دنيا نيست‌، جزء آخرت‌ محسوب‌ است‌. پس‌ بايد به‌ اين‌ نكته‌ توجّه‌ داشت‌. اگر بگوش‌ انسان‌ رسيد كه‌ دنيا بدرد نمی‌خورد، بالأخره‌ انسان‌ بايد بميرد؛ مقصود دنيای شهوت‌ و غفلت‌ است‌. آن‌ بدرد نمی‌خورد نه‌ دنيای صحيح‌؛ اين‌، دنيا نيست‌. اگر انسان‌ دنيای صحيح‌ نداشت‌، آخرت‌ هم‌ ندارد؛ آخرت‌ بر اساس‌ دنيای صحيح‌ است‌. تمام‌ كمالاتی كه‌ ما كسب‌ می‌كنيم‌ در دنياست‌، پس‌ آخرت‌ متوقّف‌ بر دنياست‌. و آن‌ كمالات‌ در دوران‌ عمر حاصل‌ می‌شود، بنابراين‌ عمر عزيزترين‌ و گرانبهاترين‌ سرمايۀ الهی است‌. 📚 معادشناسی، ج۱، ص۱۲۹ ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ۱ـ قسمتی از آيۀ 201، از سورۀ 2: البقرة‌. ۲- «مجمع‌البيان‌»، ج‌1، ص‌297 و 298 گويد كه‌: قيلَ: هي‌ المالُ في الدُّنيا، و في‌ الآخرةِ الجنّة‌؛ عن‌ ابن‌ زيدٍ و السّدي‌. ۳ـ «وسآئل‌الشّيعة‌»، ج‌12، ص‌43، طبع‌ اسلاميّه‌. 🆔 @allame_tehrani
🔴 گرفتاری‌ها و شدائد برای ایجاد بیدارباش و تنبّه ای انسان! تمام این گرفتاری‌ها و شدائد برای تنبیه و بیدارباش و ادراک و فهم توست؛ برای اینکه از این عالم پندار بیرون بیایی، پاهایت را بگذاری آنجایی که محکم است، آنجایی که محمّد و آل‌محمّد گذاشتند. «بِآلِ مُحمَّدٍ عُرِفَ الصَّوابُ» معنایش این است که آنها در این دنیا حرکت کردند و رسیدند به همان‌جایی که دیگر کشتی باشد یا نباشد، دریا باشد یا نباشد، طوفان باشد، زلزله باشد، گرسنگی باشد، خسف باشد، راحتی باشد، باغ باشد، اینها برای آنها یکسان است و آنها همیشه هم با خدا هستند. ✍ حضرت علامه آیت‌الله حاج سید محمدحسین حسینی طهرانی (قـدس‌اللـه‌نـفـسـه‌الـزکـیـة) 📚 مبانی تشیع، ص۱۶۴ 🆔 @allame_tehrani
audio-83-Mabani-Tashayyoe-01.mp3
29.44M
💫 مبانی تشیع - جلسهٔ 1 ❇️ حقیقت خیر و شر و نسبیت آن 🎙حضرت علامه آیت‌الله حاج سید محمدحسین حسینی طهرانی (قـدس‌اللـه‌نـفـسـه‌الـزکـیـة) 🗓 تاریخ سخنرانی: 1409/05/21 📝 متن مکتوب سخنرانی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🔰توضیحات: 🔹نظراتی در باب وجود خیر و شرّ در عالم. 🔹مثالی برای تحقیق و اثبات نظریۀ مورد قبول. 🔹منشأ پیدایش عنوان «بدی» و «شر». 🔹عنوان «بد»، مفهومی برای ارائۀ حدودِ وجودات خارجیّه. 🔹منظور از اتّحاد و اختلاف ائمّه با همدیگر. 🔹اختلاف تمام موجودات با همدیگر، از عجائب خلقت. 🔹وحدت تجلّی و ظهور پروردگار. 🔹کمال تامّ همۀ موجودات در ماهیّت و هویّت خود. 🔹عدم برتری مخلوقات خدا بر دیگری، از نظر مخلوقیّت. 🔹زهر برای مار داروست و برای ما نیش و زهر! 🔹تصحیح دید انسان، باعث خیر محض دیدن همه چیز. 🔹پیدایش عنوان «بدی» در مقام مقایسه، نه مطلق‌نگری. 🔹اختصاص سرای آخرت به متواضعان نه سرکشان. 🔹استعداد رسیدن به بالاترین کمالات در هر انسان. 🔹وحدت هر موجود لازمۀ وحدت عالم وجود. 🔹معنی: «لا تکرارَ فِی التَّجَلِّی». 🔹حضرت مولانا: پس بد مطلق نباشد در جهان. 🔹علّت اعتراف به پایین‌ترین درجات توسّط انبیا و اولیا. 🔹در عالم حقیقت همۀ موجودات در صف واحدی هستند. 🔹حکومت بندگی، عبودیّت و فقر مطلق در حریم قدس ربوبی. 🔹تنزّل به عالم کثرات، منشأ اختلاف‌ها و تفاوت‎ها. 🔹اختلافات، مانع اصلی وصول به حقیقت وحدت. 🆔 @allame_tehrani