eitaa logo
کانال علامه طهرانی
3هزار دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
797 ویدیو
192 فایل
❤️عرفان با طعم زندگی❤️ 💎نشر آثار و معارف منتخب و ناب حضرت علامه آیت‌الله حسینی طهرانی (قدس سره) و سایر علما و عرفای بالله💎 ادمین: @Ya_bab_allah پیام ناشناس: daigo.ir/secret/allametehrani کانال خانواده و زندگی الهی: @ezdevaje_elahi
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
مداحی_آنلاین_تسلیت_ای_حجّت_ثانی_عشر_حجت_الاسلام_میرزامحمدی.mp3
2.52M
▪️تسلیت ای حجّت ثانی‌عشر... ▪️زود بود از بهر تو داغ پدر... 🎙حجت‌الاسلام میرزامحمدی 🆔 @allame_tehrani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
😭 روضهٔ شهادت امام‌حسن‌عسکری علیه‌السلام 🎙حجت‌الاسلام استاد میرزامحمدی 🆔 @allame_tehrani
🔰 🏴 مراسم عزاداری شهادت امام حسن عسکری (علیه‌السلام) 📍از طریق: صفحهٔ «نورمجرّد» در آپارات:👇 https://www.aparat.com/Nooremojarrad_com/live ⏰ زمان: پنجشنبه ۸ ربیع‌الاول ۱۴۴۶، حدود ساعت ۵:۱۵ صبح 💠 مکان: بیت حضرت آیت‌الله حسینی طهرانی (مدّظلّه‌العالی) 🆔 @allame_tehrani
🏴 السَّلامُ عَلَيْكَ يَا سَفِينَةَ الْحِلْمِ، السَّلامُ عَلَيْكَ يَا أَبَا الْإِمامِ الْمُنْتَظَرِ 🏴 📜 صلوات‌خاصهٔ امام‌حسن‌عسکری علیه‌السلام اللّٰهُمَّ صَلِّ عَلَى الْحَسَنِ بْنِ عَلِيِّ بْنِ مُحَمَّدٍ الْبَرِّ التَّقِيِّ، الصَّادِقِ الْوَفِيِّ، النُّورِ الْمُضِيءِ، خازِنِ عِلْمِكَ، وَ الْمُذَكِّرِ بِتَوْحِيدِكَ، وَ وَلِيِّ أَمْرِكَ، وَ خَلَفِ أَئِمَّةِ الدِّينِ الْهُداةِ الرَّاشِدِينَ، وَ الْحُجَّةِ عَلَىٰ أَهْلِ الدُّنْيا، فَصَلِّ عَلَيْهِ يَا رَبِّ أَفْضَلَ مَا صَلَّيْتَ عَلَىٰ أَحَدٍ مِنْ أَصْفِيائِكَ وَ حُجَجِكَ وَ أَوْلادِ رُسُلِكَ يَا إِلـٰهَ الْعالَمِينَ. 📚 مفاتیح‌الجنان 🆔 @allame_tehrani
💠 فرمایش امام حسن عسکری (علیه‌السلام) دربارۀ حضرت بقیّةالله (أرواحنافداه) مَثَلُهُ فِي هَذِهِ الْأُمَّةِ مَثَلُ الْخَضِرِ عَلَیهِ‌السَّلامُ وَ مَثَلُهُ كَمَثَلِ ذِي‌الْقَرْنَيْنِ وَاللَّهِ لَيَغِيبَنَّ غَيْبَةً لَايَنْجُو فِيهَا مِنَ التَّهْلُكَةِ إِلَّا مَنْ يُثْبِتُهُ اللَّهُ عَلَى الْقَوْلِ بِإِمَامَتِهِ وَ وَفَّقَهُ لِلدُّعَاءِ بِتَعْجِيلِ فَرَجِه. او در این امّت، مانند خضر و ذوالقرنین است؛ قسم به خدا غیبتی خواهد داشت که کسی از هلاکت نجات نمی‌یابد مگر آنکه خداوند او را بر قول به امامتش ثابت‌قدم فرماید و به او توفیق دعا برای تعجیل فرجش عنایت فرماید. 📚 «بحارالأنوار»، ج52، ص24 🆔 @allame_tehrani
🔸بلا و نعمت🔹 ▪️امام حسن عسکری (علیه‌السلام): «ما مِنْ بَلِيَّةٍ إِلَّا وَ لِلَّهِ فِيهَا نِعْمَةٌ تُحِيطُ بِهَا.» هيچ گرفتارى و بلايى نيست مگر آن كه نعمتى از خداوند آن را در ميان گرفته است. 📚 تحف‌العقول، ص489 🆔 @allame_tehrani
💎 وصایای امام حسن عسکری (علیه‌السلام) به شیعیان 💎 ♦️کدام رفتار شیعیان مایۀ خشنودی اهل‌بیت (علیهم‌السلام) است؟♦️ ▪️الإمامُ العسكريُّ عليه‌السلام ـ لِشيعَتِهِ ـ : « أُوصيكُمْ بِتَقْوَى اللّٰهِ وَ الْوَرَعِ فى دینِکُمْ وَ الْاِجْتَهادِ لِلّٰهِ وَ صِدْقِ الْحَدیثِ وَ أَداءِ الأَمانَةِ إِلى مَنِ ائْتَمَنَکُمْ مِنْ بَرٍّ أَوْ فاجِرٍ وَ طُولِ السُّجُودِ وَ حُسْنِ الْجِوارِ، فَبِهذا جاءَ مُحَمَّدٌ (صلّى‌اللّٰه‌علیه‌و‌آله‌وسلّم). صَلُّوا فى عَشائِرِهِمْ وَ اشْهَدُوا جَنائِزَهُمْ وَ عُودُوا مَرْضاهُمْ وَ أَدُّوا حُقُوقَهُمْ، فَإِنَّ الرَّجُلَ مِنْکُمْ إِذا وَرِعَ فى دینِهِ وَ صَدَقَ فى حَدیثِهِ وَ أَدَّى الْأَمانَةَ وَ حَسَّنَ خُلُقَهُ مَعَ النّاسِ قیلَ: هذا شيعِيٌّ فَیَسُرُّنى ذلِکَ. اِتَّقُوا اللّٰهَ وَ کُونُوا زَیْناً وَ لاتَکُونُوا شَیْناً، جُرُّوا إِلَیْنا کُلَّ مَوَدَّةٍ وَ ادْفَعُوا عَنّا کُلَّ قَبیحٍ، فَإِنَّهُ ما قیلَ فینا مِنْ حَسَنٍ فَنَحْنُ أَهْلُهُ وَ ما قیلَ فینا مِنْ سُوءٍ فَما نَحْنُ کَذلِکَ. لَنا حَقٌّ فى کِتابِ‌اللّٰهِ وَ قَرابَةٌ مِنْ رَسُولِ‌اللّٰهِ وَ تَطْهیرٌ مِنَ اللّٰهِ لایَدَّعیهِ أَحَدٌ غَیْرُنا إِلّا کَذّابٌ. أَکْثِرُوا ذِکْرَ اللّٰهِ وَ ذِکْرَ الْمَوْتِ وَ تِلاوَةَ الْقُرآنِ وَ الصَّلاةَ عَلَى النَّبِىِّ (صلّى‌اللّٰه‌علیه‌و‌آله‌وسلّم) فَإِنَّ الصَّلاةَ عَلى رَسُولِ‌اللّٰهِ عَشْرُ حَسَناتٍ، احْفَظُوا ما وَصَّیْتُکُمْ بِهِ وَ أَسْتَوْدِعُکُمُ اللّٰهَ وَ أَقْرَأُ عَلَیْکُمْ السَّلامَ.» 📝 ترجمهٔ حدیث: 👈 وصایای حضرت 📚 «تحف‌العقول»، ص۴۸۷ 🆔 @allame_tehrani
💎 وصایای امام حسن عسکری (علیه‌السلام) به شیعیان 💎 ♦️کدام رفتار شیعیان مایۀ خشنودی اهل‌بیت (علیهم‌السلام) است؟♦️ ▪️امام حسن عسکری (علیه‌السلام) به شیعیان خود فرمودند: 💠 شما را به تقوای الهی و پارسایی در دینتان و تلاش بسیار برای خدا و راستگویی و ادای امانت به کسی که شما را امین شمرده -نیکوکار باشد یا بدکار- و طول سجود و حُسنِ همسایگی سفارش می‌کنم؛ چراکه [حضرت] محمّد (صلّى‌اللّه‌علیه‌و‌آله‌وسلّم) براى این [گونه] امور آمده است. 💠 در میان جماعت‌های آنان (سائر مسلمانان) نماز بخوانید، در تشییع جنازه‌هایشان حاضر شوید، به عیادت مریضانشان بروید و حقوقشان را ادا کنید. 💠 چراکه وقتی هر یک از شما در دینش تقوا داشته و در کلام خود راستگو باشد، امانت را ادا کند و با مردم رفتار نیکو داشته باشد، گفته می‌شود: «این شخص شیعه است»، و این مرا خوشحال می‌کند. 💠 تقوای الهی داشته باشید و برای ما زینت باشید و مایۀ عیب و سرافکندگی ما نباشید. کاری کنید که مودّت همه را به سوی ما جلب کنید و اجازه ندهید که امور ناپسند به ما نسبت داده شود. 💠 زيرا هر خوبى‌اى كه دربارهٔ ما گفته شود، ما اهل آن هستيم و هر عيب و بدى‌اى دربارهٔ ما گفته شود، ما چنان نيستيم. 💠 ما را در كتاب خدا حقّى، و با رسول خدا (صلّى‌اللّه‌علیه‌و‌آله‌وسلّم) خویشاوندی و نسبتى، و از جانب خدا پاکی و طهارتى است، و هيچ كس غير از ما نمی‌تواند ادّعاى چنين مقامى را نماید مگر اینکه دروغگو باشد. 💠 زیاد به یاد خدا باشید و زیاد یاد مرگ کنید و زیاد قرآن بخوانید و زیاد بر پیغمبر (صلّى‌اللّه‌علیه‌وآله‌وسلّم) صلوات بفرستید؛ زیرا صلوات بر پیامبر خدا (صلّى‌اللّه‌علیه‌وآله‌وسلّم) ده حسنه دارد. 💠 آنچه را به شما سفارش کردم حفظ و عمل کنید، شما را به خدا مى‌سپارم، و بر شما سلام و درود می‌فرستم. 📚 «تحف‌العقول»، ص۴۸۷ 🆔 @allame_tehrani
🔰رفتاری که از شیعۀ أمیرالمؤمنین (علیه‌السلام) انتظار می‌رود ▪️مرحوم مجلسى در بحارالأنوار از احتجاج از حضرت امام عسكرى عليه‌السّلام روايت نموده است كه: أعْرَفُ النّاسِ بِحُقوقِ إخْوانِهِ وَ أَشَدُّهُمْ قَضآءً لَها أَعْظَمُهُمْ عِنْدَ اللّٰهِ شَأْناً وَ مَنْ تَوَاضَعَ فِي الدُّنْيَا لِإِخْوَانِهِ فَهُوَ عِنْدَ اللّٰهِ مِنَ الصِّدِّيقِينَ وَ مِنْ شِيعَةِ عَلِيِّ بْنِ أَبِي‌طَالِبٍ عَلَيْهِ‌السَّلامُ حَقّاً... آگاهترين مردم به حقوق برادران و حسّاس‌ترين آنها بر أداء حقوق، بالاترين درجه را نزد پروردگار دارد و هركس در دنيا با برادرانش به فروتنى و تواضع رفتار نمايد در نزد خدا جايگاه صدّيقين را داشته و حقّاً از شيعيان علىّ‏ بن ‏أبی‌طالب علیه‌السلام محسوب می‌گردد. روزى دو تن از برادران ايمانى بر أميرالمؤمنين عليه‌السّلام وارد شدند؛ يکى پدر بود و ديگرى فرزند. حضرت به استقبال آن دو آمد و آنها را إکرام نمود و در بالاى اطاق آنها را جاى داد و خود در برابرشان جلوس فرمود. سپس دستور داد تا غذا بياورند. غذا حاضر شد و آنها تناول کردند. آنگاه قنبر غلام حضرت طشتى به همراه آفتابه‌اى چوبى و دستمالى براى زدودن رطوبت آورد و خواست آب بر دستان ميهمان (پدر) بريزد؛ أميرالمؤمنين عليه‌السّلام از جا جسته و آفتابه را از قنبر گرفت تا خود بر دستان ميهمان (پدر) بريزد، مرد ميهمان از خجالت خود را به زمين انداخت و بر خاک ماليد و گفت: يا أميرالمؤمنين، خدا مرا ببيند در حالی که شما بر دست من آب می‌ريزيد؟! حضرت فرمود: بنشين و دستانت را بشوى؛ چرا که خدا تو را مى‌بيند در حالی که برادرت که با تو تفاوتى ندارد و از تو جدا نيست به خدمتت مشغول است و اميد دارد در برابر اين عمل در خدمتگذارى خود، ده برابر عدد اهل دنيا به او خادم داده شود و به همين مقدار در بهشت به هر يک از خادمين او نيز داده شود. مرد برخاست و نشست. حضرت علىّ عليه‌السّلام فرمود: به حق عظيمى که از من شناخته‌اى و در مورد من روا می‌دارى و به تواضعت براى خدا -که خداوند جزاى تو را بر آن، چنين قرار داد که من به تو نزديک شوم و خدمت تو را بجا آورم و تو به اين خدمت مشرّف گردى- تو را قسم مى‌دهم که دستت را آسوده بشويى همانگونه که اگر قنبر بر دستت آب مى‌ريخت مى‌شستى؛ پس مرد ميهمان همانگونه که حضرت فرموده بود دستش را شست. وقتى از شستشو فارغ شد حضرت آفتابه را به دست فرزندشان محمّدبن‌حنفيّه سپرد و فرمود: فرزندم! اگر اين فرزند بدون پدرش نزد ما آمده بود خودم بر دستش آب مى‌ريختم، ليکن خداوند عزّوجلّ إبا دارد از اينکه پدر و فرزند در يک مکان باشند و بين آن دو فرقى گذارده نشود؛ حالا که پدر آب بر دست پدر ريخت سزاوار است که فرزند بر دست فرزند آب بريزد. پس محمّدبن‌حنفيّه بر دست فرزند آب ريخت. سپس امام عسکرى عليه‌السّلام فرمودند: هرکس از اين ممشاى علىّ علیه‌السلام تبعيّت نمايد حقّاً شيعه است. 📚 «نورمجرّد»، ج۲، ص۵۲۲ 🆔 @allame_tehrani
💫 مکتب امام زمان (أرواحنا فداه) رسالت‌ شيعه‌ و مكتب‌ امام‌ غائب‌ دوازدهمين‌ امام‌، عالی‌ترين‌ و راقی‌ترين‌ و جان‌بخش‌ترين‌ و واقع‌بينانه‌ترين‌ مكتب‌ می‌باشد كه‌ نه‌تنها در خصوص‌ زمان‌ ظهور، بلكه‌ در زمان‌ انتظار و فرج‌ نيز مشكلات‌ بشر را حلّ می‌كند و آنان‌ را از بن‌بستهای غير قابل‌ فرار برون‌ كشيده‌، در شاهراه‌ صراط‌ مستقيم‌ با آرامش‌ فكر و خيال‌ و اطمينان‌ قلب‌، به‌ مقصد أقصای انسانيّت‌ و مقصود أعلای بشريت‌ رهسپار می‌سازد. ما چرا با تبديل‌ و تبدّل‌ بعضی از اصطلاحات‌، امام‌ زمان‌ را فراموش‌ كنيم‌، و فقط‌ با لفظی از او به‌ زبانمان‌ اقتصار نمائيم‌؟! اين‌ مكتب‌ حيات‌آفرين‌ است‌ كه‌ برای بنی‌آدم‌ داروی خوش‌ و آرام‌بخش‌ و مؤثر می‌باشد. اين‌ داروئی است‌ كه‌ بشر به‌ دنبال‌ آن‌ می‌دود و از هر سو در طلب‌ آن‌ برمی‌خيزد. 📚 امام‌شناسی، ج۱۸، ص۲۴۲ 🆔 @allame_tehrani
🔹یگانه راه علاج 🔸هانری كربن‌: بشريت‌ جز پذيرش‌ امام‌ زمان‌ راهی ندارد پروفسور هانْری كُرْبَنْ استاد و صاحب‌ كرسی، شيعه‌شناس‌ فرانسوی در تحت‌ عنوان‌: بشارت‌ مذهب‌ تشيُّع‌ براي‌ بشريت‌ چيست‌؟ يادداشتهائی برای مذاكره‌ دربارۀ تشيّع‌ در مقابل‌ جهان‌ امروز دارد كه‌ بسيار لطيف‌ و جالب‌ است‌، و در آن‌ اثبات‌ می‌كند كه‌: امام‌ زمان‌ كه‌ مسند و مستند شيعه‌ می‌باشد همچون‌ اعتقاد مسيحيان‌ به‌ روح‌ خدا كه‌ ضامن‌ و نگهدارندۀ مذهب‌ مسيحيّت‌ صحيح‌ بوده‌ است‌، نگهدارندۀ قوام‌ هستی بشر می‌باشد كه‌ نه‌تنها يگانه‌ راه‌ علاج‌ برای جميع‌ سنّی‌های جهان‌ بلكه‌ يگانه‌ راه‌ علاج‌ برای جميع‌ فرق‌ عالم‌ جز استناد به‌ او نمی‌باشد. و ظاهراً و باطناً مردم‌ گيتی برای خلاصی و رهائی خود بايد صدور اين‌ كيش‌ را به‌ مذهب‌ خويش‌ بپذيرند. او قريب‌ چهل‌ سال‌ قبل‌ كه‌ با يكي‌ از مقامات‌ بزرگ‌ كشور «اردن‌ هاشمی» مصاحبه‌ای داشته‌ است‌، در مختصر مذاكراتی كه‌ با وی به‌ عمل‌ آورده‌ است‌ راه‌ نجات‌ و آرامش‌ او را در بازگشت‌ به‌ مذهب‌ شيعه‌ و تلقّی به‌ قبول‌ «امام‌ زندۀ غائب‌» مشخص‌ می‌كند و مستدلّاً برای وی در نوشتجاتی كه‌ راجع‌ به‌ آن‌ از خود باقی گذارده‌ است‌ بحث‌ می‌نمايد. چون‌ اين‌ نوشتۀ كوتاه‌ او متضمّن‌ نِكاتی دقيق‌ و عميق‌ می‌باشد در اينجا كه‌ بحث‌ ما به‌ بهترين‌ هديۀ جهان‌ تشيّع‌ برای تمام‌ عالم‌ كشيده‌ شد، سزاوار است‌ عين‌ عباراتش‌ را نقل‌ كنيم‌، تا برای خردمندان‌ و صاحب‌نظران‌ راه‌ تأمّل‌ و دقّت‌ در اين‌ مطالب‌ مستدلّ مفتوح‌ گردد. [برای مشاهدهٔ ادامهٔ مطلب به کتاب شریف امام‌شناسی، ج۱۸، ص۲۴۳ مراجعه نمایید.] 📚 امام‌شناسی، ج۱۸، ص۲۴۲ 🆔 @allame_tehrani
📜 فرازی از دعای افتتاح ✍ دستخط علامه طهرانی (قدس سره) 🆔 @allame_tehrani
salavate-zarabe-esfahani.mp3
10.82M
📜صلوات امام زمان (عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف) [مـــــــعـــروف بــه صــــلـــــوات ابـوالـحسن ضــرّاب اصـفـهـانـی] 🎙با نوای حاج مهدی صدقی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 📖 صلوات ابوالحسن ضراب اصفهانی در عصر روز جمعه ▪️سید بن طاووس فرموده است: این صلوات از مولای ما حضرت مهدی (عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف) روایت شده است و چنانچه تعقیبات روز جمعه را به‌جهت عذری نتوانستی بخوانی، هرگز این صلوات را ترک نکن، به‌جهت امری که خداوند (جَلَّ‌جَلالُه) ما را به آن آگاه کرده است. 📚 مفاتیح‌الجنان 📍مشاهدهٔ متن دعا:👇 🌐 http://B2n.ir/erfan_zarrab 🌐 http://B2n.ir/bahjat_zarrab 💎 گنج پنهان:👇 eitaa.com/allame_tehrani/940 🔰 معرفی این صلوات شریف:👇 eitaa.com/allame_tehrani/941 🆔 @allame_tehrani
💍 ازدواج؛ مرحله‌ای ضروری ازدواج یکی از مراحلی است که برای سالک ضروری است؛ یعنی اگر سالکی ازدواج نکند، این پله و این مرحله را طی نخواهد کرد و هرچه مقامش بالاتر برود به آن کمال مطلق نخواهد رسید. ✍ حضرت آیت‌الله حاج سید محمدصادق حسینی طهرانی (حفظه‌الله) 📚 «گلشن‌احباب»، ج۱، ص۱۰۴ 🗓 به مناسبت 10 ربیع‌الأول؛ سالروز ازدواج پیامبر اکرم (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله) و حضرت خدیجه (سلام‌الله‌علیها) 🆔 @allame_tehrani
🔴 اهمیت ازدواج در زندگی ♦️ بار مسئولیت تأمین نیازهای زن بر دوش مرد ایشان (مرحوم علامه طهرانی) ازدواج را یک رکن زندگی می‌دانستند، رکنی که در متن زندگی جاری است؛ چراکه بین دو نفر پیوندی ایجاد می‌شود که همهٔ شئونشان را استیعاب می‌کند. در این سفر طولانی زندگی با هم همراه هستند و با این پیوند از شدائد و مشکلات زندگی عبور می‌کنند؛ طبعاً مسئلهٔ ازدواج در زندگی مسئلهٔ مهمی است. از طرف دیگر چون زن به عنوان یک فرد در زندگی مشترک مطرح است، فردی که می‌تواند به کمال انسانی برسد، لذا جایگاه او برای مرد مسئولیت‌آور است؛ او باید نیازهای زن را تأمین کند و برای او وقت بگذارد. در یک کلام «قُوا أَنْفُسَكُمْ وَ أَهْلِيكُمْ نَاراً»(۱) وظیفهٔ سنگینی را بر گردهٔ مرد می‌گذارد و خلاصه باید به ازدواج از این منظر نگاه کرد. ✍ حضرت آیت‌الله حاج سید أبوالحسن حسینی طهرانی (حفظه‌الله) 📚 «کلمهٔ نور»، ج۲، ص۷۰ ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ۱- قسمتی از آیهٔ ۶ از سورهٔ ۶۶: التحریم؛ «خود و اهل و عیال خویش را از آتش جهنم حفظ کنید.» 🆔 @allame_tehrani
36.49M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
❤️ کیمیای عشق 🎙حضرت آیت‌الله حاج سید محمدصادق حسینی طهرانی (حفظه‌الله) 🏷 برشی از مراسم افتتاحیهٔ مدرسهٔ علمیّهٔ نورالرّضا (علیه‌السلام) ۴ ربیع‌الاول ۱۴۴۶ 🔉 صوت کامل بیانات:👇 eitaa.com/allame_tehrani/4230 📹 فیلم کامل بیانات:👇 https://aparat.com/v/tfc3465 🆔 @allame_tehrani
[@Nooremojarrad_com]14460304-02.mp3
16.39M
🔉 بیانات حضرت آیت‌الله حسینی طهرانی (مدّظلّه‌العالی) در روز افتتاحیهٔ مدرسهٔ علمیّهٔ نورالرضا (علیه‌السلام) 🗓 ۴ ربیع‌الاول ۱۴۴۶ 🆔 @allame_tehrani
📝 شـنـاسـنـامـه كاری كنيد كه‌ فعليّت‌ شما خوب‌ باشد و كارنامۀ قبولی بدست‌ شما آيد. در آن‌ موقع‌ شناسنامۀ شما را عوض‌ می‌كنند و اسم‌ دگری برای شما می‌گذارند؛ كاری كنيد كه‌ آن‌ اسم‌، مؤمن‌ و صالح‌ و متّقی باشد نه‌ كافر و طالح‌ و متجرّی. اگر به‌ طريق‌ اوّل‌ باشد آن‌ درنگ‌ پيوسته‌ توأم‌ با سرور و نشاط‌ و بهجت‌ و لذّت‌ خواهد بود. و اگر بطريق‌ دوّم‌ باشد آن‌ اقامت‌ مشحون‌ به‌ انواع‌ گرفتاری‌ها و اندوه‌ها و مرارت‌ها خواهد بود. 📚 معادشناسی، ج۱، ص۲۷۷ 📍مـشـاهـدهٔ مـتـن کـامـل:👇 https://eitaa.com/allame_tehrani/2549 🆔 @allame_tehrani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹خدایا ما تو را می‌خواهیم، همین... 🎙حضرت علامه آیت‌الله حاج سید محمدحسین حسینی طهرانی (قـدس‌اللـه‌نـفـسـه‌الـزکـیـة) 📚 آیین رستگاری، ص۴۸ 🆔 @allame_tehrani
💫 اخلاص عمل برای خدا وقتی انسان می‌خواهد عملی انجام بدهد، بگردد؛ مثلاً همان‌طوری که وقتی انسان می‌خواهد غذایی بخورد، می‌گردد که این غذا آلوده نباشد یا مثلاً با این غذا خار و خاشاک و چیزی مخلوط نباشد یا در این میوه‌ها میوۀ فاسد و گندیده نباشد یا این آب، آب پاکی باشد، ﴿فَلۡيَنظُرِ ٱلۡإِنسَانُ إِلَىٰ طَعَامِهِۦٓ﴾(۱)؛ عملی هم که انسان انجام می‌دهد، غذای برای روح است و باید پاک باشد، و پاکی‌اش به این است که باید در آن اخلاص باشد، یعنی انسان باید سعی کند که شائبه‌ای در آن نباشد که بالأخره راجع به خود او است. وقتی عمل این‌طور بشود، این عمل دیگر روی قلب اثر بد نمی‌گذارد؛ چون اثر بد و بدی عمل، اصلاً هیچ ملاکی ندارد الّا منیّت و اینکه انسان آن عمل را به خودش نسبت بدهد، و در دنیا هم از خدا غافل باشد و برای غرضی از اغراض غیر خدایی انجام بدهد. این عمل بد فی‌حدّنفسه چه یک عمل چشم‌گیر و مستحسنی در خارج باشد یا نباشد، قلب را آزاد نمی‌کند؛ بلکه این عمل روی قلب یک پرده و حجاب می‌اندازد و روی قلب را گَرد می‌گیرد، و این عمل «لایغلّ علیهنّ» نیست و آن به دل انسان و سبیل انسان غِلّ می‌دهد. 📚 مبانی اخلاق، ج۲، ص۱۵۴ 📍مشاهدهٔ متن کامل:👇 https://eitaa.com/allame_tehrani/4234 🆔 @allame_tehrani
💫 اخلاص عمل برای خدا می‌فرماید: اخلاصُ العمل لِلّه؛ «عمل انسان فقط برای خدا باشد.» یعنی وقتی انسان می‌خواهد عملی انجام بدهد، بگردد؛ مثلاً همان‌طوری که وقتی انسان می‌خواهد غذایی بخورد، می‌گردد که این غذا آلوده نباشد یا مثلاً با این غذا خار و خاشاک و چیزی مخلوط نباشد یا در این میوه‌ها میوۀ فاسد و گندیده نباشد یا این آب، آب پاکی باشد، ﴿فَلۡيَنظُرِ ٱلۡإِنسَانُ إِلَىٰ طَعَامِهِۦٓ﴾(۱)؛ عملی هم که انسان انجام می‌دهد، غذای برای روح است و باید پاک باشد، و پاکی‌اش به این است که باید در آن اخلاص باشد، یعنی انسان باید سعی کند که شائبه‌ای در آن نباشد که بالأخره راجع به خود او است. وقتی عمل این‌طور بشود، این عمل دیگر روی قلب اثر بد نمی‌گذارد؛ چون اثر بد و بدی عمل، اصلاً هیچ ملاکی ندارد الّا منیّت و اینکه انسان آن عمل را به خودش نسبت بدهد، و در دنیا هم از خدا غافل باشد و برای غرضی از اغراض غیر خدایی انجام بدهد. این عمل بد فی‌حدّنفسه چه یک عمل چشم‌گیر و مستحسنی در خارج باشد یا نباشد، قلب را آزاد نمی‌کند؛ بلکه این عمل روی قلب یک پرده و حجاب می‌اندازد و روی قلب را گَرد می‌گیرد، و این عمل «لایغلّ علیهنّ» نیست و آن به دل انسان و سبیل انسان غِلّ می‌دهد. «عمل برای خدا باشد» این نیست که مثلاً انسان کاری برای بچّه‌اش انجام ندهد، برای زنش انجام ندهد، برای رفیقش انجام ندهد، برای همسایه‌اش انجام ندهد و بگوید که عمل باید فقط برای خود خدا باشد؛ بلکه صحبت در این است که اعمالی هم که برای اینها انجام می‌دهد برای خدا باشد، و الّا اگر انسان بخواهد عملی برای خدا انجام بدهد و خدا را از همۀ عوالم و کائنات مجزّا کند، آنکه دیگر خدا نمی‌شود! «عمل برای خدا باشد» یعنی همهٔ اعمالی که انسان انجام می‌دهد، از رفت‌وآمدها، سلام و علیک‌ها، خطابه‌ها، نمازها، سورها، سرورها، سوگواری‌ها، خواندن‌ها، تعلیم‌ها و تعلّم‌ها، برای آن افرادی که با آنها سر و کار دارد، از نقطه‌نظر بصیرت الهی باشد، نه از نقطه‌نظر نفع شخصی؛ یعنی با اینها کار داشته باشد و محبّت داشته باشد، امّا به آن وِجهۀ الهی. اگر این مسئله را دائماً جلو ببرد و مدام قوی کند،: «إخلاصُ العمل لِلّه» می‌شود و این کار را تمام می‌کند. علت اینکه یک‌مرتبه کارهای ما یک‌سره نمی‌شود، برای همین جهت است که ما اعمالمان را مشوب می‌کنیم و خدا را در آن دخالت می‌دهیم؛ امّا ﴿أَلَا لِلَّهِ ٱلدِّينُ ٱلۡخَالِصُ﴾(۲) نیست. این «أشرکوا» است، یعنی خدا را به غیر خدا ضمیمه می‌کنیم؛ یعنی مِن‌حیث‌المجموع برای خوشایندی دل زید و عَمرو و برای هر دو این کار را می‌کنیم، نه فقط برای خوشایندی زید. ما باید برای خوشایندی خود آن صاحب‌خانه و برای خود خدا کار کنیم و چیزی را به آن ضمیمه نکنیم. انسان خیال نکند که این خیلی مشکل است، نه‌خیر این‌طور نیست! اگر مشکل بود، انسان مکلّف به این نبود. البتّه مشکل است، ولی از نقطه‌نظر اینکه انسان بخواهد خودش را اوّل به این عادت بدهد، چون ذهن انس گرفته است و مدّتی با استیناس و ائتلاف با آن هویٰ‌ها بوده است، وقتی بخواهد دست بردارد، قدری برایش سنگین است. ولی وقتی در این رشته وارد شد، این دیگر برایش مثل یک امر عادی می‌شود؛ آن‌وقت دیگر با هر کسی از دید خدایی هر معامله‌ای بکند یا هر نظری بکند یا هر کاری بکند، همان محبّت به او تبدیل به آن محبّت خدایی می‌شود و عمل او هم تبدیل به عمل خدایی می‌شود. به این «إخلاص العمل» می‌گویند. 📚 مبانی اخلاق، ج۲، ص۱۵۴ ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ۱- سورهٔ زمر (٣٩) آیهٔ ٣. ۲- سورهٔ عبس (٨٠) آیهٔ ٢٤؛ «انسان باید به مأکولات خویش نظر اندازد و با دقّت به آنان بنگرد.» 🆔 @allame_tehrani
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 تا انسان از نفس نگذرد، محال است به آن درجهٔ فناء برسد! 🎙حضرت آیةالله حاج سید محمدصادق حسینی طهرانی (حفظه‌الله) 🆔 @allame_tehrani