🌸 تبیین استعارهی «المرأة ریحانة و لیست بقهرمانة» در کلام علامه طهرانی
مطلبى لطيف: در استعارهاى كه امام عليهالسّلام بكار برده، و زن را ريحانه خوانده، سرّ عجيبى نهفته است كه تمام سخنان گذشتهٔ ما را از لطافت، رقّت و احساس و ساير صفات زن دربرمیگيرد. زيرا ريحان يعنى گياه خوشبو مانند گل است. و ريحانه در لغت به دسته گياه خوشبو و گياه معطّر معروف میگويند. و شادابى و طراوت وى تا وقتى است كه در بوستان و باغ و بر شاخسار يعنى محيط طبيعى خود بماند، و در كنار درخت و اصل خويش زندگى كند. و به سبب همين لطافت بسيار است كه بادى شديد، گلبرگهايش را مىپراكند و لطافت و بويش را از بين میبرد. و آن را به وادى تباهى میرساند.
همينطور زن، چون قهرمان روئينتن خلق نشده، كه تحمّل شدائد را داشته باشد و مشكلات رتق و فتق امور را تحمّل كند، بايد در گلزار خانوادگى خود به حفظ شخصيّت و كرامت خود بپردازد و از اين حدّ تجاوز نكند.
ولى اگر در اجتماع مردان داخل شود، و در كار آنان دخالت كند، و متصدّى امور مهمّ گردد، باد كشندهٔ مهالک و آفات و انحرافات، بر وى وزيدن گيرد، و وجودش را درهم شكند، و سجاياى فطرى و خدادادى و غرائز لطيف و مناسب در او را از وى بگيرد، و بوى خوش نفسانيش از بين برود. در نتيجه وجود عزيز و صفات ويژه و خلق نيكوى او به پستى گرايد و ضايع گردد؛ و اين مطلب ظلمى نابخشودنى در حقّ او است.
📚 ترجمهٔ رسالهٔ بديعه، ص۱۹۸-۱۹۹
📍نظر به اينكه موضوع «رسالهٔ بديعه» در نوع خود بديع و مبيِّن اشكالات و توهّمات در باب جهاد و قضاوت و حكومت زن میباشد، توسّط چند تن از فضلاء برای استفادهٔ عموم به فارسی ترجمه شده است.
🆔 @allame_tehrani
📗 کتاب «رسالهٔ بدیعه»
🌸 خداوند تحمل امور مشقتبار و كارهای سنگين را از دوش زن برداشته است.
اين رساله كه به زبان عربی تأليف شده است، تفسير آيهٔ «الرجال قوامون علی النساء» میباشد و در آن درسهای استدلالی در مورد جهاد و قضاوت و حکومت زن، بحث در فلسفهٔ حقوق زن و مرد، معنای تساوی حقوق زن و مرد، حدود شرکت زنان در جهاد، روایات و اجماع فقهاء در عدم جواز تصدی مناصب حکومت و قضاوت برای زن و عدم جواز ورود زنان به مجلس شوری بیان شده است.
اين مجموعه شامل مطالب تفسيری، روائی، فقهی، علمی، و اجتماعی بوده و در آن، بمناسبت از ولايت فقيه نيز بحث شده است.
🔰برگزيدهای از عناوين كتاب:
ـ در نظام طبیعی عالم، حقّ هيچ موجودى ضايع نشده است.
ـ اختلاف قواى ظاهرى و باطنى زن و مرد قابل تشكيک نيست.
ـ عدالت، در رعايت ظرفيّت و گنجايش و خصائص وجودى موجودات است؛ لذا تساوى و انتظار یکسان داشتن غلط است.
ـ خداوند تحمّل امور مشقّتبار و کارهای سنگین را از دوش زن برداشته است.
ـ حقّ اوّليّهٔ زن حجاب و پوشانيدن پيكر از ديدگان اجانب است، نه اينكه حقّ اوّليّهٔ او برهنگى است و خدا او را محروم كرده است.
ـ حق اوليهٔ زن خودداری از امور سنگين و پردغدغه است، نه اينكه از انجام آنها محروم شده باشد.
ـ بعهده گرفتن حكومت و قضاوت و نمايندگی توسط زنان، ظلم به خود و جامعه است.
ـ حدود شركت زنان در جهاد.
ـ عدم جواز تصدّى قضاوت و حكومت و إفتاء و نمایندگی مجلس براى زنان.
ـ تحليلى در بحث ولايت و حكومت.
ـ ولايتفقيه در «نهجالبلاغة».
📥 فایل زبان عربی 📥 فایل ترجمهٔ فارسی
🌸 مـطـلـبـی لـطـیـف
🆔 @allame_tehrani
7.39M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✨سرّ پیامبر
حضرت فاطمهٔ زهرا سلاماللهعلیها
🎙حضرت علامه آیتالله حاج سید محمدحسین حسینی طهرانی
🆔 @allame_tehrani
❤️🔥"کیمیای تکامل"❤️🔥
[هدف از مجموعۀ دستورات دین]
لقاء خدا فقط با طلوع نور عشق خدا ممکن است. همهٔ دستورات شرع مقدس مقدمهٔ ظهور این کیمیای تکامل است.
▪️مرحوم علامه طهرانی (قدس سره)
📚نورمجرد، ج۱، ص۴۴۹
❤️ عشق:
http://erfanvahekmat.com/e/jF
❤️🔥 عشق الهی:
https://b2n.ir/eshghe_elahi
🆔 @allame_tehrani
🔹سیر إلی الله و توجه به حقوق انسانها
▪️علامه آیتالله حاج سید محمدحسین حسینی طهرانی قدّس الله نفسه الزکیّة
برخى گمان مىکنند که سیر و سلوک إلى الله، صرف شرکت در مجالس ذکر و مداومت بر أذکار و أورادى است که از استاد و مربّى خود تلقّى کردهاند؛ و با وجود اینکه سالهاست که در مضمار و میدان مجاهده با نفس قدم گذاشتهاند، هنوز حرکتى نکرده و در همان عالم طبع محبوس ماندهاند. غافل از اینکه سیروسلوک، رعایت و مواظبت بر دقائق و ظرائف أدب عبودیّت و تعامل با موجودات عالم هستى است. سیروسلوک إلى الله انطباق متن زندگى با شریعت محمّدیّه صلوات الله علیه و آله است یعنى جمیع أحوال و أطوار زندگى، از فردى تا اجتماعى، از ارتباط با عیال و فرزند و تدبیر امور منزل تا دیگر امور را بر أساس دین تنظیم کرده و حقوق هر یک را به نحو أتمّ و أکمل أدا کند. و لذا به بهانهٔ سیر و سلوک نمىتوان از حقوق دیگران چیزى را فروگذار کرد.
📚نورمجرد، ج۱، ص۵۳۰
سیر و سلوک
رعایت حقوق
حقوق خانواده در کلام ابن فهد حلی
🆔 @allame_tehrani
12.5M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌹اولین قدم در راه خدا
🎙حضرت آیتالله حاج سید محمدصادق حسینی طهرانی (حفظهاللهتعالی)
@Nooremojarrad_com
💥باید مجاهده کرد...
🆔 @allame_tehrani
🔆🌷جلوۀ نور حضرت صدّیقۀ طاهره سلاماللهعلیها در هنگام ولادت🌷🔆
▪️حضرت امام صادق علیهالسلام:
فلَمَّا سَقَطَتْ إِلَى الْأَرْضِ أَشْرَقَ مِنْهَا النُّورُ حَتَّى دَخَلَ بُيُوتَاتِ مَكَّةَ وَ لَمْ يَبْقَ فِي شَرْقِ الْأَرْضِ وَ لَا غَرْبِهَا مَوْضِعٌ إِلَّا أَشْرَقَ فِيهِ ذَلِكَ النُّورُ.
وقتی حضرت زهراء سلام الله علیها به دنیا آمدند، نور از وجود ایشان ساطع و در همۀ خانههای مکّه وارد شد، و در شرق و غرب زمین محلّی نماند مگر اینکه آن نور در آنجا تابید.
📚«الأمالی» شیخ صدوق، ص۵۹۴
🆔 @allame_tehrani
✨حقّ عظیم حضرت صدّیقۀ طاهره سلاماللهعلیها✨
▪️آیةالله حاج میرزا جواد آقا ملکی تبریزی (قدّس سرّه):
اگر از فضائل حضرت فاطمه سلاماللهعلیها نبود جز این روایت که: آن حضرت محبّان خود و محبّان ذریّۀ خود و بلکه محبّانِ محبّان خود را شفاعت میکنند، همین برای شیعه کافی بود که حقّ تعظیم آن حضرت و بزرگداشت ولادتشان در حدّ توان را اثبات کند، و بعد از آن به کوتاهی نسبت به آن حضرت اعتراف نماید؛ چرا که بعضی از حقوق أدا شدنی نیستند حتّی اگر انسان نهایت تلاش خود را به کار برد.
📚«المراقبات»، ص۶۷
🆔 @allame_tehrani
صلوات خاصهٔ حضرت زهرا سلاماللهعلیها.mp3
2.57M
🌷صلوات خاصهٔ حضرت زهرا🌷
(سلام الله علیها)
اللّٰهُمَّ صَلِّ عَلَى الصِّدّیقَةِ
فاطِمَةَ الزَّکِیَّةِ حَبیبَةِ حَبیبِکَ وَ نَبِیِّکَ
وَ اُمِّ اَحِبّآئِکَ وَ اَصْفِیآئِکَ
الَّتِى انْتَجَبْتَها وَ فَضَّلْتَها وَ اخْتَرْتَها عَلَىٰ نِسآءِ الْعالَمینَ
اللّٰهُمَّ کُنِ الطّالِبَ لَها مِمَّنْ ظَلَمَها
وَ اسْتَخَفَّ بِحَقِّها
وَ کُنِ الثّائِرَ اللّٰهُمَّ بِدَمِ اَوْلادِها
اللّٰهُمَّ وَ کَما جَعَلْتَها اُمَّ اَئِمَّةِ الْهُدىٰ
وَ حَلیلَةَ صاحِبِ اللِّوآءِ
وَ الْکَریمَةَ عِنْدَ الْمَلَإِ الْاَعْلیٰ
فَصَلِّ عَلَیْها وَ عَلَىٰ اُمِّها [خَدیجَةَ الکُبْریٰ]
صَلوةً تُکْرِمُ بِها وَجْهَ اَبیها مُحَمَّدٍ صَلَّى اللّٰهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ
وَ تُقِرُّ بِها اَعْیُنَ ذُرِّیَّتِها
وَ اَبْلِغْهُمْ عَنّى فى هـٰذِهِ السّاعَةِ اَفْضَلَ التَّحِیَّةِ وَ السَّلامِ.
🎙حاج علیاصغر انصاریان
📚 مفاتیح الجنان
📹صلواتخاصه(آیةاللهفاطمینیا)
📜زیارت حضرتزهرا سلاماللهعلیها
🆔 @allame_tehrani
✨مقام حضرت زهرا عليهاالسّلام در أعراف✨
...ولی در اينجا يك نكته بايد ذكر شود، و آن اينستكه: مقام حضرت صدّيقۀ كبری فاطمۀ زهرا سلاماللهعليها كجاست؟ آيا آنهم بر اعراف است، و يا در مراتب و درجات پائينتر؟
هيچ شكّی نيست كه آن مقام مقدّس نيز در طراز مقام فرزندانش از پيشوايان و ائمّۀ اهل بيت است، و علّت آنكه در اين روايات تصريح به وقوف آنحضرت بر اعراف نشده است، به جهت آنستكه ضعفاء عقول حقيقتاً اعراف را كوهی مثلاً به مثابۀ جبال دنيا تخيّل میكنند، و بنابراين صعود آن مخدّره بر فراز كوه و تلّ، منافی مقام حيا و عصمت است.
كما اينكه در بعضی از روايات سابقاً داشتيم كه با آنكه حال آن بیبی در محشر و سائر مشاهد با ائمّه يكسان است، و با آنكه آن مخدّره نيز بر بالين هر شخص محتضر هنگام مرگ حاضر میشود، ولی در روايات احتِراماً لِجَلالها نامشان را نبردهاند، و مخصوصاً در روايات ذكر شده كه برده نشدن نام به علّت قصور ادراک و فهم عامّه است.
زيرا آنان نمیدانند كه در مقام عالی اعراف كه از بهشت عالیتر است و حجاب اقرب است، عنوان اُنوثيّت در مقابل ذكوريّت نيست؛ همۀ اين عناوين برداشته میشود، اين عناوين متعلّق به پائين اعراف و متعلّق به بهشت و دوزخ است، و لذا نام مقدّس آن بیبی منطوی در عنوان رجال آمده است در اين آيۀ مباركه: وَ عَلَي الاعْرَافِ رِجَالٌ.
همچنانكه بدون شبهه نام آن بیبی منطوی در عنوان رجال است در آيۀ مباركۀ نور:
فِي بُيُوتٍ أَذِنَ اللّٰهُ أَن تُرْفَعَ وَ يُذْكَرَ فِيهَا اسْمُهُ و يُسَبِّحُ لَهُ و فِيهَا بِالْغُدُوِّ وَ الْآصَالِ * رِجَالٌ لَا تُلْهِيهِمْ تِجَـٰرَةٌ وَ لَا بَيْعٌ عَن ذِكْرِ اللّٰهِ وَ إِقَامِ الصَّلَو'ةِ وَ إِيتَآءِ الزَّكَو'ةِ يَخَافُونَ يَوْمًا تَتَقَلَّبُ فِيهِ الْقُلُوبُ وَ الْأَبْصَـٰرُ. [۱]
«در خانههائی كه خدا رخصت داده است كه رفعت يابد و نام او در آنجاها برده شود، تسبيح خدا را مینمايند در صبحگاه و شبانگاه مردانی كه هيچ كسب و تجارتی آنان را غافل نمیدارد از ياد خدا، و نه از إقامۀ نماز و نه از دادن زكوة. و از روزی كه دلها و چشمها از آن روز در وحشت و اضطراب است در واهمه و دهشت هستند.»
باری، مجال ضيق است كه در اين باره قدری بيان و قلم را گسترده داريم، تا اخلّاء روحانی و برادران ايمانی بدانند كه مقام و درجۀ اين زن كه افتخار هزاران پيغمبر و امام، و شفيعۀ صدّيقان و شهيدان و پيامبران اولواالعزم است، تا چه حدّ و چه غايت است! او سرّ رسول الله است، او جوهره و سلالۀ نبوّت است، كه رسول خدا دست او را میبوسيد، و بر جای خودش مینشاند، و پيوسته در بيتش میرفت، و هر وقت از سفر و غزوه مراجعت میكرد، اوّل به ديدن او در خانۀ او میرفت.
▪️حضرت علامه آیتالله حاج سید محمدحسین حسینی طهرانی (قدس سره)
📚 معادشناسی، ج۱۰، ص۶۴
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
۱- آيۀ 36 و 37 از سورۀ 24: النّور
🆔 @allame_tehrani
🌷صلوات محییالدّین بر حضرت صدّیقۀ کبریٰ (سلاماللهعلیها)
وَ (صَلَواتُ اللّٰهِ وَ مَلَآئِکَتِهِ وَ حَمَلَةِ عَرْشِهِ وَ جَمیعِ خَلْقِهِ مِنْ أَرْضِهِ وَ سَمآئِهِ) عَلَی الْجَوْهَرَةِ الْقُدْسیَّةِ فی تَعَیُّنِ الإنْسیّةِ.
صورَةِ النَّفْسِ الْکُلّیَّةِ، جَوادِ الْعالَمِ الْعَقْلیّةِ، بَضْعَةِ الْحَقیقَةِ النَّبَویَّةِ، مَطْلَعِ الأنْوارِ الْعَلَویَّةِ، عَیْنِ عُیونِ الأسْرارِ الْفاطِمیَّةِ.
النّاجیَةِ الْمُنْجیَةِ لِمُحِبّیها عَنِ النّارِ. ثَمَرَةِ شَجَرَةِ الْیَقینِ، سَیِّدَةِ نِسآءِ الْعالَمینِ. الْمَعروفَةِ بِالْقَدْرِ، الْمَجْهولَةِ بِالْقَبْرِ. قُرَّةِ عَیْنِ الرَّسولِ، الزَّهْرآءِ الْبَتولِ؛ عَلَیْها الصَّلَوٰةُ وَ السَّلامُ.(۱)
«درود و تحیّات بیشائبۀ خداوند، و فرشتگان او، و حاملین عرش او، و جمیع عالم آفرینش او، از زمینی او و آسمانی او، بر آن پاکیزه گوهر قدس باد، که با تجرّد قدسیّه در هیئت انسیّه، عالم بشریّت را زینت داده است.
آن حقیقت طاهره، خود صورت نفس کلّی و بخشنده و نیروآورندۀ عالم عقلی است. پارهای از حقیقت احمدی، و مَطلَع و مَشرِق انوار علوی است. و اصل و منبع سرچشمههای اسرار مکنونۀ فاطمی است.
رستگار و آزادکنندۀ محبّین خود از آتش است، و جوهرۀ ثمرۀ درخت معرفت و یقین، و بزرگ بانوی بانوان عالمین. قدرش معلوم و معروف، و قبرش پنهان و مجهول است. نور دیدۀ رسولالله، و نام گرامی و لقب سامیاش فاطمۀ زهراء، و بتول عذراء است؛ که درود و سلام خدا بر او باد.»
📚 معادشناسی، ج10، ص66
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
۱- جزو صلوات معروفهٔ محیىالدّین عربى است که ملّا محمّدصالح موسوى خلخالى آن را ترجمه و شرح کرده، و در قطع جیبى بنام «شرح مناقب» به طبع رسیده است؛ ص ١٧١ و ١٧٢.
🆔 @allame_tehrani