eitaa logo
کانال علامه طهرانی
2.9هزار دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
778 ویدیو
190 فایل
❤️عرفان با طعم زندگی❤️ 💎نشر آثار و معارف منتخب و ناب حضرت علامه آیت‌الله حسینی طهرانی (قدس سره) و سایر علما و عرفای بالله💎 ادمین: @Ya_bab_allah پیام ناشناس: daigo.ir/secret/allametehrani کانال خانواده و زندگی الهی: @ezdevaje_elahi
مشاهده در ایتا
دانلود
💫 تواضع، سرچشمهٔ زايندهٔ حقائق عرفانى است نردبان عروج به عالم توحيد، تواضع در برابر حضرت پروردگار است كه رسول خدا صلّى‌اللـه‌عليه‌وآله‌وسلّم مى‌فرمايند: مَن تَواضَعَ لِلَّهِ رَفَعَهُ اللَهُ.[۱]«هركس براى خداوند تواضع و فروتنى نمايد، خداوند مقام و منزلت او را بالا مى‌برد.» و نيز سرچشمهٔ زايندهٔ حقائق عرفانى كه بر قلب سالک جارى مى‌شوند و مقامات سنيّه از گسستن قيد نفس تا «ما لا عَينٌ رَأَتْ وَ لا أُذُنٌ سَمِعَتْ» همه، تواضع للّٰه و فى‌اللّٰه است كه حضرت امام‌صادق عليه‌السّلام مى‌فرمايند: التَّواضُعُ أَصْلُ كُلِّ خَيْرٍ نَفيسٍ وَ مَرْتَبَةٍ رَفيعَةٍ.[۲] تواضع أصل و منشأ همهٔ خوبى‌ها و مقامات عاليه مى‌باشد.» و اين تواضع و فروتنى، صفت بندگانى است كه نسبت خود را از ماسوا بريده و نسبت عبوديّت و اضافهٔ خود به حضرت پروردگار را تصحيح كرده‌اند. و به خلعت: وَ عِبَادُ الرَّحْمَـٰنِ الَّذِينَ يَمْشُونَ عَلَى الْأَرْضِ هَوْنًا[۳] مشرّف شده‌اند؛ چرا كه فقر ذاتى، اقتضاى تواضع و خاكسارى دارد نه استكبار در برابر خداى واحد قهّار. انسانى كه فريب سراب نفس و كمالات موهوم آن را خورده براى خود استقلال مى‌بيند و لذا مبتلاى به تكبّر مى‌شود، امّا بندگانى كه به توفيق الهى به فقر ذاتى خود كه مقصد اهل كمال است پى برده و آن را شهود كرده‌اند، همواره ملازم با فقر و ذلّ بوده و هيچگاه پا را از گليم بندگى بيرون نمى‌گذارند. و اگر در اين راه خداوند به آنها كمالاتى عنايت كند آنها را نيز سرمايهٔ عبوديّت و شكرگزارى مى‌كنند، نه اينكه از درگاه خدا اعراض كرده و با آنها براى خود تخت و تاج فرعونى بسازند. 📚نورمجرد، ج۱، ص۷۲۱ ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ۱. بحارالأنوار، ج۷۲، باب التّواضع، ص۱۲۰، ح۸ ۲. بحارالأنوار، ج۷۲، باب التّواضع، ص۱۲۱، ح۱۲ ۳. قسمتى از آيهٔ ۶۳، از سورهٔ ۲۵:(الفرقان) 📹 اثر نگاه توحیدی بر تحصیل تواضع 🆔 @allame_tehrani
💬 حكايت سلطان محمود و خاک‌بيز در قديم‌الأيّام شغل بعضى از مردمان، خاک‌بيزى بود؛ يعنى از خاک راه يا ديگر أماكن تلّى مى‌ساختند و آنها را با غربال مى‌بيختند و با سيم و زرى كه در ميان خاک‌ها مى‌يافتند، إمرار معاش مى‌نمودند. شبى سلطان محمود براى اطّلاع از أحوال مردم مملكت خود با لباس مبدّل و بدون سپاه در شهر شروع به چرخيدن كرد و به يكى از اين خاک‌بيزها برخورد نمود. از سر ترحّم و كَرم، بازوبند مرصّع پادشاهى خود را مخفيانه در ميان تلّ خاك او انداخته و به سرعت از آنجا گذشت. شب بعد كه در شهر به گردش پرداخته بود باز آن خاک‌بيز را ديد كه همچنان مشغول بيختن خاک‌هااست! متعجّب شد، جلو رفت و به او گفت: اى مرد آنچه را كه ديشب در ميان اين خاک‌ها يافتى به اندازهٔ خرج ده كشور است، با گنجى كه يافتى نوبت آنستكه پادشاهى كنى نه خاک‌بيزى! خاک‌بيز گفت: چون دولت من، از خاک و خاک‌بيختن آشكار شد، تا جان در بدن دارم اين كار را رها نخواهم كرد.[۱] بارى، سالكى كه به اين پايه از معرفت و إدراک برسد و از إخلاص قدم در راه خدا بگذارد، نه‌تنها در برابر خداوند و أولياى او سر تواضع فرود مى‌آورد، بلكه در برابر مخلوقات خدا كه منتسب به حضرت ربّ‌العزّه هستند نيز متواضع و افتاده است؛ چه اينكه تكبّرورزيدن و خود را از ديگران بالاترديدن نشانهٔ غفلت و تغافل از نفس و عيوب آن بوده و سالكى كه به تهذيب اشتغال دارد شرمسارى گناه بزرگ أنانيّتش، او را از توجّه و ترفّع بر ديگران بازمى‌دارد. 📚نورمجرد، ج۱، ص۷۲۲ ــــــــــــــــــــــــــــ ۱. منطق‌الطير، ص۳۸۵ يك شبى محمود مى‌شد بى‌سپاه خاک‌بيزى ديد سر بر خاک راه كرده در هر جاى، كوهى خاک پيش شاه چون آن ديد، بازوبند خويش در ميان كوه خاکِ او فكند پس براند آنگاه چون بادى سمند پس دگر شب باز آمد شهريار ديد او را همچنين مشغول كار گفتش: آخر آنچه دوش آن يافتى ده خراج عالم آسان يافتى همچنان اين خاک مى‌بيزى تو باز؟ پادشاهى كن كه گشتى بى‌نياز خاک‌بيزش گفت: آن زين يافتم آن چنان گنجى نهان، زين يافتم چون از اين در دولتم شد آشكار تا كه جان دارم مرا اين‌است كار 🆔 @allame_tehrani
⭕️ تا يك ذرّه أنانيّت در انسان هست محال است به حقيقت برسد حضرت علّامه والد قدّس‌اللـه‌نفسه‌الزّكيّة مى‌فرمودند: راه خدا، راه خاكسارى و مسكنت است. اگر انسان از خوديّت خود تنزّل كند و خود را پائين بياندازد، خداوند ترحّم می‌كند، ولى اگر از كبر و هستى پوشالى خود تنزّل نكند خدا نيز بر او ترحّم نكرده و از او دستگيرى نمى‌كند. او در كمال عزّ خود مستغرق است و می‌گويد: يا تو آقايى يا ما! دو پادشاه در اقليمى نمى‌گنجند. مى‌فرمودند: سالک راه خدا براى وصول به خدا و رسيدن به كمال بايد از همه‌چيز حتّى از خودش بگذرد؛ تا يك ذرّه إنّيّت و أنانيّت در او هست محال است به شاهراه حقيقت برسد و از شريعهٔ آن ماء معين استفاده كند. در ترسيم مجازى بودن هستى انسان گرفتار نفس و جلوه‌هاى آن مى‌فرمودند: سابقا در جشن‌ها و بازى‌ها مرسوم بود كه فيل‌هاى بادى را هوا مى‌كردند و وقتى به آسمان نگاه مى‌كردى، فيلى بزرگ را در وسط آسمان مى‌ديدى! امّا آن فيل، در عالم توهّم فيل بود، سنگينى نداشت، كافى بود سوزنى به آن بزنى تا باد آن خالى شده و ديگر فيلى در كار نباشد. انسان نيز چنين است؛ اگر به جاى عبوديّت و مسكنت، هواى نفس در آن رخنه كند، يك انسان بادى و كاذب از آن مى‌سازد كه با انسان حقيقى كه تجلّى‌گاه ولايت حضرت پروردگار است زمين تا آسمان تفاوت دارد. 📚نورمجرد، ج۱، ص۷۲۳ 🆔 @allame_tehrani
🔍 سالک بايد خود را از همه پائين‌تر ببيند دربارهٔ تواضع به خلق خدا مى‌فرمودند: به هيچ‌يک از كمالات خود مغرور نشويد! مبادا چون به قرآن و روايات آشنا شده‌ايد و عبادات و نماز و روزهٔ شما برقرار است و مراقبه داريد بخواهيد به ديدهٔ حقارت به ديگران بنگريد. هرگز! حتّى نبايد خود را از أهل معاصى و آن زن بدكاره‌اى كه به فحشا مبتلا است بالاتر ببينيد! از ضمير آن زن چه خبر داريد؟ چه‌بسا در برابر خدا، قلباً منكسر و ذليل است و به درگاه او عجز و لابه می‌كند كه خدايا ناخواسته مبتلا شده‌ام و مرا نجات ده! و به بركت همين حال در نهايت موفّق به توبه شود. كم نبودند از اين دسته، افرادى كه خداوند از آنها دستگيرى كرد و أهل زهد و صلاح شدند. و برعكس، كسى كه خود را أهل طاعت و رستگارى ديده و زهدفروشى می‌كند مبتلاى به عُجب شده و در امتحانات شكست بخورد و عاقبت به خير نشود! تنها راه نجات اين است كه هميشه كشكول فقر و گدائى‌اش در دستش باشد و هيچگاه علوّ و سركشى نكند. 📚نورمجرد، ج۱، ص۷۲۴ ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🔸آیا او به خدا نزدیک‌تر است یا این؟ 🆔 @allame_tehrani
⛔️ به هيچكس نبايد به ديدهٔ حقارت نگريست كراراً مى‌فرمودند: نسبت به همهٔ خلق خدا متواضع و فروتن باشيد و نظرتان به آنها نظر مهر و شفقت باشد. مبادا به اين رفتگرهايى كه كوچه‌ها و خيابان‌ها را جاروب مى‌كشند و آب مى‌پاشند و زباله‌هاى منازل شما را جمع‌آورى مى‌كنند، به ديدهٔ حقارت بنگريد. از كجا معلوم كه اينها به خدا نزديك‌تر نباشند؟ اينها شب را براى رفاه و آسايش شما بيدارند و زحمت مى‌كشند، در اين ظرف زباله‌ها، نگاهشان به همه چيز مى‌افتد؛ لذا بايد به آنها احترام بگذاريد و از كمک‌كردن و إنعام به آنها دريغ نكنيد! خود ايشان نسبت به رفتگر محلّ سكونتشان عنايت زيادى داشتند و مكرّراً ما را جهت رسيدگى و كمک به منزل ايشان مى‌فرستادند. حتّى يكى دوبار، با وجود اشتغالات فراوان، خودشان به منزل وى تشريف بردند. حضرت علّامه والد قدّس‌سرّه، رفقا و إخوان طريق را به خصوص به تواضع و افتادگى در برابر يكديگر توصيه مى‌فرمودند و در اواخر عمر شريفشان در يكى از جلسات مى‌فرمودند: كسى كه خود را قلباً نه از روى تصنّع، از ديگر رفقاى جلسه پائين‌تر ببيند، از همه بهتر و در پيشگاه خدا، مقرّب‌تر است. حضرت امام حسن عسکرى عليه‌السّلام مى‌فرمايند: «وَ مَنْ تَواضَعَ فِى الدُّنْيا لِإِخْوانِهِ فَهُوَ عِنْدَاللّٰهِ مِنَ الصِّدِّيقينَ وَ مِنْ شيعَةِ عَلىِّ‌بْنِ‌أبى‌طالِبٍ عَلَيْهِ‌السَّلامُ حَقّاً.»[۵] «كسى كه در دنيا، برابر برادران خود تواضع می‌كند، نزد خدا از صدّيقين و شيعيان حقيقى أميرالمؤمنين عليه‌السّلام است.» رفقايى كه در برابر حضرت پروردگار و اخوان دينى خود متواضع‌تر بودند، عملاً نزد حضرت علاّمه والد محبوب‌تر بودند. البتّه تواضع أمرى قلبى‌است و حقيقتش اين است كه سالک هميشه مراقبه داشته باشد كه براى خود إنّيّتى نبيند و همه را از خدا بداند و اين أمر قلبى براى اهل ظاهر فقط از طريق آثارش قابل شناخت است، ولى أولياء خدا همان قلب را مى‌بينند و بر همان أساس با افراد مرتبط مى‌گردند. يك‌بار به حقير فرمودند: به فلان شخص بگوئيد شما ديگر در جلسه شركت نكنيد. سپس آثار ناراحتى و تغيّر در چهرهٔ مباركشان آشكار شد و فرمودند: به ايشان بگوئيد: رفقاى ما همه مثل دندانه‌هاى شانه برابر مى‌باشند و كسى بر ديگرى فضيلت ندارد. اشكال كار شما اين است كه خود را يک سروگردن از ديگران بالاتر مى‌بينى! و اين خطاست؛ راه سلوک اين است كه انسان خود را از همه پست‌تر ببيند. آرى، در سلوک راه خدا، سالكان را كه از روز ألست داغ عاشقى و محبّت حضرت پروردگار را بر دل دارند، نمى‌توان حقير و ناچيز شمرد و با اعتبارات موهوم دنيايى يا كمالات عاريه‌اى بين آنها فرق گذاشت و سالكى را كه به ظاهر وضيع است، لايق سلوک راه خدا ندانست. حضرت أميرالمؤمنين عليه‌السّلام مى‌فرمايند: لا تُحَقِّروا ضُعَفآءَ إخْوانِكُمْ فَإنَّهُ مَنِ احْتَقَرَ مُؤْمِنًا لَمْ‌يَجْمَعِ اللّٰهُ عَزَّوَجَلَّ بَيْنَهُما فى الْجَنَّةِ إلّا أَنْ يَتوبَ.[۶]«افراد ضعيف از برادران ايمانى خود را تحقير نكنيد؛ زيرا هر كس مؤمنى را تحقير كرده و كوچك شمارد، خداوند عزّوجلّ آن دو را در بهشت با همديگر قرار نمى‌دهد، مگر اينكه شخص اهانت‌كننده توبه كند.» 📚نورمجرد، ج۱، ص۷۲۴ ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ۵. بحارالأنوار، ج۷۲، ص۱۱۷، باب التّواضع، ح۱ ۶. بحارالأنوار، ج۷۲، باب مَن أذلَّ مُؤمناً، ص۱۴۳، ح۶ 🆔 @allame_tehrani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚡️اثر نگاه توحیدی بر تحصیل تواضع 🎙استاد وکیلی (حفظه‌الله) ❓چرا باید نسبت به دیگران تواضع داشته باشیم؟ انسان اگر توحید را خوب حس بکند و بفهمد که امانت‌دار است در این عالم، و از خودش استقلالی ندارد، خود به خود ریشهٔ تکبر در وجود انسان می‌سوزد. 📍متن کامل در لینک زیر:👇 http://erfanvahekmat.com/y/HXo 🆔 @allame_tehrani
💫 بى‌هوا بودن مرحوم علّامه طهرانی ذلّ و خاكسارى در برابر حضرت پروردگار در سيره و سيماى حضرت علّامه والد قدّس‌سرّه‌الشّريف كاملاً مشهود بود. ايشان ملازمت با فقر و عبوديّت را كيمياى دولت وصال مى‌دانستند و مهر و شفقت خود را هيچگاه از مردم و رفقاى طريق دريغ نكردند و در پرهيز از هوى و تكبّر و عملى كه بخواهد ايشان را از ديگران متمايز كند، در سلسلهٔ أهل علم و طريقت كم‌نظير بودند. مرحوم حضرت آيت‌اللـه حاج سيّد على لواسانى، تغمّده‌اللـه‌برحمته، شخصيّتى بودند بسيار عالم‌شناس، دقيق‌النّظر و باتجربه، هميشه مى‌فرمودند: از ميان علمايى كه ديده‌ام دونفر بى‌هوا بودند: يكى حضرت آيت‌اللـه حاج شيخ مرتضى حائرى و ديگر والد معظّم شما، و والد شما بى‌هواتر از آقاى حائرى هستند! 📚نورمجرد، ج۱، ص۷۲۷ 🆔 @allame_tehrani
💥راه خدا راه تهذيب و فناست نه تقويت نفس حضرت علّامه والد حتّى امور عادى را كه در بين بزرگان و اهل علم مرسوم بود و رجحان شرعى و إلهى نداشت ترک كرده و مطلقاً إجازه نمى‌دادند كسى كارى كند كه در آن شائبه‌اى از أنانيّت براى ايشان باشد. روزى در أيّام كودكى در خدمت ايشان به مجلس ختمى در يكى از مساجد معروف طهران وارد شديم و طبق عادت معهود كه هنگام ورود بزرگان، صلوات مى‌دهند، يكى از گردانندگان مجلس كه در صحن مجلس بود از ما سبقت گرفت تا وارد مجلس شود و در همين حال صداى خود را بلند كرد و گفت: براى حضرت آيت‌اللـه، كه ناگهان والد معظّم مچ دست اين آقا را محكم گرفتند و با جدّيت فرمودند: براى من از اين كارها نكنيد. و نيز روزى در محضرشان به مجلس ختم يكى از علماى عامل از بزرگان طهران در مسجد ارگ رفتيم. هنگام ورود، مسجد مملوّ از جمعيّت بود و علماء و بزرگان دور تا دور مسجد نشسته بودند. ايشان چون ديدند كه دور مجلس جاى خالى نيست، بر خلاف متعارف اهل علم رفتند و در وسط مجلس نشستند. در آن هنگام شنيدم كه شخصى به كنارى خود مى‌گفت: «اين عالم بى‌هواست، آمده در ميان مردم عادى نشسته است.» و از اين گونه برخوردها در سيرهٔ عملى ايشان بسيار ديده مى‌شد. رضوان‌اللـه‌ورحمته‌وبركاته‌عليه. 📚نورمجرد، ج۱، ۷۲۷ 🆔 @allame_tehrani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔥 آتشِ درون ▪️حضرت آیةالله حاج سید محمدصادق حسینی طهرانی (حفظه‌الله‌تعالی) @jazbeh_eshgh 🆔 @allame_tehrani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚫 توقف ممنوع ▪️حضرت آیت‌الله حاج سید محمدصادق حسینی طهرانی (حفظه‌الله‌تعالی) @jazbeh_eshgh 🆔 @allame_tehrani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌸 تبیین استعاره‌ی «المرأة ریحانة و لیست بقهرمانة» در کلام علامه طهرانی مطلبى لطيف: در استعاره‌اى كه امام عليه‌السّلام بكار برده، و زن را ريحانه خوانده، سرّ عجيبى نهفته است كه تمام سخنان گذشتهٔ ما را از لطافت، رقّت و احساس و ساير صفات زن دربرمی‌گيرد. زيرا ريحان يعنى گياه خوشبو مانند گل است. و ريحانه در لغت به دسته گياه خوشبو و گياه معطّر معروف می‌گويند. و شادابى و طراوت وى تا وقتى است كه در بوستان و باغ و بر شاخسار يعنى محيط طبيعى خود بماند، و در كنار درخت و اصل خويش زندگى كند. و به سبب همين لطافت بسيار است كه بادى شديد، گلبرگ‌هايش را مى‌پراكند و لطافت و بويش را از بين می‌برد. و آن را به وادى تباهى می‌رساند. همينطور زن، چون قهرمان روئين‌تن خلق نشده، كه تحمّل شدائد را داشته باشد و مشكلات رتق و فتق امور را تحمّل كند، بايد در گلزار خانوادگى خود به حفظ شخصيّت و كرامت خود بپردازد و از اين حدّ تجاوز نكند. ولى اگر در اجتماع مردان داخل شود، و در كار آنان دخالت كند، و متصدّى امور مهمّ گردد، باد كشندهٔ مهالک و آفات و انحرافات، بر وى وزيدن گيرد، و وجودش را درهم شكند، و سجاياى فطرى و خدادادى و غرائز لطيف و مناسب در او را از وى بگيرد، و بوى خوش نفسانيش از بين برود. در نتيجه وجود عزيز و صفات ويژه و خلق نيكوى او به پستى گرايد و ضايع گردد؛ و اين مطلب ظلمى نابخشودنى در حقّ او است. 📚 ترجمهٔ رسالهٔ بديعه، ص۱۹۸-۱۹۹ 📍نظر به‌ اينكه‌ موضوع‌ «رسالهٔ بديعه‌» در نوع‌ خود بديع‌ و مبيِّن‌ اشكالات‌ و توهّمات‌ در باب‌ جهاد و قضاوت‌ و حكومت‌ زن‌ می‌باشد، توسّط‌ چند تن‌ از فضلاء برای استفادهٔ عموم‌ به‌ فارسی ترجمه‌ شده‌ است‌. 🆔 @allame_tehrani
📗 کتاب «رسالهٔ بدیعه» 🌸 خداوند تحمل امور مشقت‌بار و كارهای سنگين را از دوش زن برداشته است. اين‌ رساله‌ كه‌ به زبان‌ عربی تأليف‌ شده‌ است‌، تفسير آيهٔ «الرجال قوامون علی النساء» می‌باشد و در آن درس‌های استدلالی در مورد جهاد و قضاوت و حکومت زن، بحث در فلسفهٔ حقوق زن و مرد، معنای تساوی حقوق زن و مرد، حدود شرکت زنان در جهاد، روایات و اجماع فقهاء در عدم جواز تصدی مناصب حکومت و قضاوت برای زن و عدم جواز ورود زنان به مجلس شوری بیان شده است. اين‌ مجموعه‌ شامل‌ مطالب‌ تفسيری، روائی، فقهی، علمی، و اجتماعی بوده‌ و در آن‌، بمناسبت‌ از ولايت‌ فقيه‌ نيز بحث‌ شده‌ است‌. 🔰برگزيده‌ای از عناوين كتاب: ـ در نظام طبیعی عالم، حقّ هيچ موجودى ضايع نشده است. ـ اختلاف قواى ظاهرى و باطنى زن و مرد قابل تشكيک نيست. ـ عدالت، در رعايت ظرفيّت و گنجايش و خصائص وجودى موجودات است؛ لذا تساوى و انتظار یکسان داشتن غلط است. ـ خداوند تحمّل امور مشقّت‌بار و کارهای سنگین را از دوش زن برداشته است. ـ حقّ اوّليّهٔ زن حجاب و پوشانيدن پيكر از ديدگان اجانب است، نه اينكه حقّ اوّليّهٔ او برهنگى است و خدا او را محروم كرده است. ـ حق اوليهٔ زن خودداری از امور سنگين و پردغدغه است، نه اينكه از انجام آنها محروم شده باشد. ـ بعهده گرفتن حكومت و قضاوت و نمايندگی توسط زنان، ظلم به خود و جامعه است. ـ حدود شركت زنان در جهاد. ـ عدم جواز تصدّى قضاوت و حكومت و إفتاء و نمایندگی مجلس براى زنان. ـ تحليلى در بحث ولايت و حكومت. ـ ولايت‌فقيه در «نهج‌البلاغة». 📥 فایل زبان عربی 📥 فایل ترجمهٔ فارسی 🌸 مـطـلـبـی لـطـیـف 🆔 @allame_tehrani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سرّ پیامبر حضرت فاطمهٔ زهرا سلام‌الله‌علیها 🎙حضرت علامه آیت‌الله حاج سید محمدحسین حسینی طهرانی 🆔 @allame_tehrani
❤️‍🔥"کیمیای تکامل"❤️‍🔥 [هدف از مجموعۀ دستورات دین] لقاء خدا فقط با طلوع نور عشق خدا ممکن است. همهٔ دستورات شرع مقدس مقدمهٔ ظهور این کیمیای تکامل است. ▪️مرحوم علامه طهرانی (قدس سره) 📚نورمجرد، ج۱، ص۴۴۹ ❤️ عشق: http://erfanvahekmat.com/e/jF ❤️‍🔥 عشق الهی: https://b2n.ir/eshghe_elahi 🆔 @allame_tehrani
🔹سیر إلی الله و توجه به حقوق انسان‌ها ▪️علامه آیت‌الله حاج سید محمدحسین حسینی طهرانی قدّس الله نفسه الزکیّة برخى گمان مى‌کنند که سیر و سلوک إلى الله، صرف شرکت در مجالس ذکر و مداومت بر أذکار و أورادى است که از استاد و مربّى خود تلقّى کرده‌اند؛ و با وجود اینکه سالهاست که در مضمار و میدان مجاهده با نفس قدم گذاشته‌اند، هنوز حرکتى نکرده و در همان عالم طبع محبوس مانده‌اند. غافل از اینکه سیروسلوک، رعایت و مواظبت بر دقائق و ظرائف أدب عبودیّت و تعامل با موجودات عالم هستى است. سیروسلوک إلى الله انطباق متن زندگى با شریعت محمّدیّه صلوات الله علیه و آله است یعنى جمیع أحوال و أطوار زندگى، از فردى تا اجتماعى، از ارتباط با عیال و فرزند و تدبیر امور منزل تا دیگر امور را بر أساس دین تنظیم کرده و حقوق هر یک را به نحو أتمّ و أکمل أدا کند. و لذا به بهانهٔ سیر و سلوک نمى‌توان از حقوق دیگران چیزى را فروگذار کرد. 📚نورمجرد، ج۱، ص۵۳۰ سیر و سلوک رعایت حقوق حقوق خانواده در کلام ابن فهد حلی 🆔 @allame_tehrani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌹اولین قدم در راه خدا 🎙حضرت آیت‌الله حاج سید محمدصادق حسینی طهرانی (حفظه‌الله‌تعالی) @Nooremojarrad_com 💥باید مجاهده کرد... 🆔 @allame_tehrani
🔆🌷جلوۀ نور حضرت صدّیقۀ طاهره سلام‌الله‌علیها در هنگام ولادت🌷🔆 ▪️حضرت امام صادق علیه‌السلام: فلَمَّا سَقَطَتْ إِلَى الْأَرْضِ أَشْرَقَ مِنْهَا النُّورُ حَتَّى دَخَلَ بُيُوتَاتِ مَكَّةَ وَ لَمْ يَبْقَ فِي شَرْقِ الْأَرْضِ وَ لَا غَرْبِهَا مَوْضِعٌ إِلَّا أَشْرَقَ فِيهِ ذَلِكَ النُّورُ. وقتی حضرت زهراء سلام الله علیها به دنیا آمدند، نور از وجود ایشان ساطع و در همۀ خانه‌های مکّه وارد شد، و در شرق و غرب زمین محلّی نماند مگر اینکه آن نور در آنجا تابید. 📚«الأمالی» شیخ صدوق، ص۵۹۴ @nooremojarrad_com 🆔 @allame_tehrani
حقّ عظیم حضرت صدّیقۀ طاهره سلام‌الله‌علیها✨ ▪️آیةالله حاج میرزا جواد آقا ملکی تبریزی (قدّس سرّه): اگر از فضائل حضرت فاطمه سلام‌الله‌علیها نبود جز این روایت که: آن حضرت محبّان خود و محبّان ذریّۀ خود و بلکه محبّانِ محبّان خود را شفاعت می‌کنند، همین برای شیعه کافی بود که حقّ تعظیم آن حضرت و بزرگداشت ولادتشان در حدّ توان را اثبات کند، و بعد از آن به کوتاهی نسبت به آن حضرت اعتراف نماید؛ چرا که بعضی از حقوق أدا شدنی نیستند حتّی اگر انسان نهایت تلاش خود را به کار برد. 📚«المراقبات»، ص۶۷ @nooremojarrad_com 🆔 @allame_tehrani
صلوات خاصهٔ حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها.mp3
2.57M
🌷صلوات خاصهٔ حضرت زهرا🌷 (سلام الله علیها) اللّٰهُمَّ صَلِّ عَلَى الصِّدّیقَةِ فاطِمَةَ الزَّکِیَّةِ حَبیبَةِ حَبیبِکَ وَ نَبِیِّکَ وَ اُمِّ اَحِبّآئِکَ وَ اَصْفِیآئِکَ الَّتِى انْتَجَبْتَها وَ فَضَّلْتَها وَ اخْتَرْتَها عَلَىٰ نِسآءِ الْعالَمینَ اللّٰهُمَّ کُنِ الطّالِبَ لَها مِمَّنْ ظَلَمَها وَ اسْتَخَفَّ بِحَقِّها وَ کُنِ الثّائِرَ اللّٰهُمَّ بِدَمِ اَوْلادِها اللّٰهُمَّ وَ کَما جَعَلْتَها اُمَّ اَئِمَّةِ الْهُدىٰ وَ حَلیلَةَ صاحِبِ اللِّوآءِ وَ الْکَریمَةَ عِنْدَ الْمَلَإِ الْاَعْلیٰ فَصَلِّ عَلَیْها وَ عَلَىٰ اُمِّها [خَدیجَةَ الکُبْریٰ] صَلوةً تُکْرِمُ بِها وَجْهَ اَبیها مُحَمَّدٍ صَلَّى اللّٰهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ وَ تُقِرُّ بِها اَعْیُنَ ذُرِّیَّتِها وَ اَبْلِغْهُمْ عَنّى فى هـٰذِهِ السّاعَةِ اَفْضَلَ التَّحِیَّةِ وَ السَّلامِ. 🎙حاج علی‌اصغر انصاریان 📚 مفاتیح الجنان 📹صلوات‌خاصه(آیة‌الله‌فاطمی‌نیا) 📜زیارت حضرت‌زهرا سلام‌الله‌علیها 🆔 @allame_tehrani
✨مقام‌ حضرت‌ زهرا عليها‌السّلام‌ در أعراف‌✨ ...ولی در اينجا يك‌ نكته‌ بايد ذكر شود، و آن‌ اينستكه‌: مقام‌ حضرت‌ صدّيقۀ كبری فاطمۀ زهرا سلام‌‌الله‌‌عليها كجاست‌؟ آيا آنهم‌ بر اعراف‌ است‌، و يا در مراتب‌ و درجات‌ پائين‌تر؟ هيچ‌ شكّی نيست‌ كه‌ آن‌ مقام‌ مقدّس‌ نيز در طراز مقام‌ فرزندانش‌ از پيشوايان‌ و ائمّۀ اهل‌ بيت‌ است‌، و علّت‌ آنكه‌ در اين‌ روايات‌ تصريح‌ به‌ وقوف‌ آنحضرت‌ بر اعراف‌ نشده‌ است‌، به‌ جهت‌ آنستكه‌ ضعفاء عقول‌ حقيقتاً اعراف‌ را كوهی مثلاً به‌ مثابۀ جبال‌ دنيا تخيّل‌ می‌كنند، و بنابراين‌ صعود آن‌ مخدّره‌ بر فراز كوه‌ و تلّ، منافی مقام‌ حيا و عصمت‌ است‌. كما اينكه‌ در بعضی از روايات‌ سابقاً داشتيم‌ كه‌ با آنكه‌ حال‌ آن‌ بی‌بی در محشر و سائر مشاهد با ائمّه‌ يكسان‌ است‌، و با آنكه‌ آن‌ مخدّره‌ نيز بر بالين‌ هر شخص‌ محتضر هنگام‌ مرگ‌ حاضر می‌شود، ولی در روايات‌ احتِراماً لِجَلالها نامشان‌ را نبرده‌اند، و مخصوصاً در روايات‌ ذكر شده‌ كه‌ برده‌ نشدن‌ نام‌ به‌ علّت‌ قصور ادراک و فهم‌ عامّه‌ است‌. زيرا آنان‌ نمی‌دانند كه‌ در مقام‌ عالی اعراف‌ كه‌ از بهشت‌ عالی‌تر است‌ و حجاب‌ اقرب‌ است‌، عنوان‌ اُنوثيّت‌ در مقابل‌ ذكوريّت‌ نيست‌؛ همۀ اين‌ عناوين‌ برداشته‌ می‌شود، اين‌ عناوين‌ متعلّق‌ به‌ پائين‌ اعراف‌ و متعلّق‌ به‌ بهشت‌ و دوزخ‌ است‌، و لذا نام‌ مقدّس‌ آن‌ بی‌بی منطوی در عنوان‌ رجال‌ آمده‌ است‌ در اين‌ آيۀ مباركه‌: وَ عَلَي‌ الاعْرَافِ رِجَالٌ. همچنانكه‌ بدون‌ شبهه‌ نام‌ آن‌ بی‌بی منطوی در عنوان‌ رجال‌ است‌ در آيۀ مباركۀ نور: فِي‌ بُيُوتٍ أَذِنَ اللّٰهُ أَن‌ تُرْفَعَ وَ يُذْكَرَ فِيهَا اسْمُهُ و يُسَبِّحُ لَهُ و فِيهَا بِالْغُدُوِّ وَ الْآصَالِ * رِجَالٌ لَا تُلْهِيهِمْ تِجَـٰرَةٌ وَ لَا بَيْعٌ عَن‌ ذِكْرِ اللّٰهِ وَ إِقَامِ الصَّلَو'ةِ وَ إِيتَآءِ الزَّكَو'ةِ يَخَافُونَ يَوْمًا تَتَقَلَّبُ فِيهِ الْقُلُوبُ وَ الْأَبْصَـٰرُ. [۱] «در خانه‌هائی كه‌ خدا رخصت‌ داده‌ است‌ كه‌ رفعت‌ يابد و نام‌ او در آنجاها برده‌ شود، تسبيح‌ خدا را می‌نمايند در صبحگاه‌ و شبانگاه مردانی كه‌ هيچ‌ كسب‌ و تجارتی آنان‌ را غافل‌ نمی‌دارد از ياد خدا، و نه‌ از إقامۀ نماز و نه‌ از دادن‌ زكوة‌. و از روزی كه‌ دل‌ها و چشم‌ها از آن‌ روز در وحشت‌ و اضطراب‌ است‌ در واهمه‌ و دهشت‌ هستند.» باری، مجال‌ ضيق‌ است‌ كه‌ در اين‌ باره‌ قدری بيان‌ و قلم‌ را گسترده‌ داريم‌، تا اخلّاء روحانی و برادران‌ ايمانی بدانند كه‌ مقام‌ و درجۀ اين‌ زن‌ كه‌ افتخار هزاران‌ پيغمبر و امام‌، و شفيعۀ صدّيقان‌ و شهيدان‌ و پيامبران‌ اولواالعزم‌ است‌، تا چه‌ حدّ و چه‌ غايت‌ است‌! او سرّ رسول‌ الله‌ است‌، او جوهره‌ و سلالۀ نبوّت‌ است‌، كه‌ رسول‌ خدا دست‌ او را می‌بوسيد، و بر جای خودش‌ می‌نشاند، و پيوسته‌ در بيتش‌ می‌رفت‌، و هر وقت‌ از سفر و غزوه‌ مراجعت‌ می‌كرد، اوّل‌ به‌ ديدن‌ او در خانۀ او می‌رفت‌. ▪️حضرت علامه آیت‌الله حاج سید محمدحسین حسینی طهرانی (قدس سره) 📚 معادشناسی، ج۱۰، ص۶۴ ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ۱- آيۀ 36 و 37 از سورۀ 24: النّور 🆔 @allame_tehrani
🌷صلوات‌ محیی‌‌الدّین‌ بر حضرت‌ صدّیقۀ کبری‌ٰ سلام‌‌الله‌‌علیها وَ (صَلَواتُ اللّٰهِ وَ مَلَآئِکَتِهِ وَ حَمَلَةِ عَرْشِهِ وَ جَمیعِ خَلْقِهِ مِنْ أَرْضِهِ وَ سَمآئِهِ) عَلَی‌ الْجَوْهَرَةِ الْقُدْسیَّةِ فی‌ تَعَیُّنِ الإنْسیّةِ. صورَةِ النَّفْسِ الْکُلّیَّةِ، جَوادِ الْعالَمِ الْعَقْلیّةِ، بَضْعَةِ الْحَقیقَةِ النَّبَویَّةِ، مَطْلَعِ الأنْوارِ الْعَلَویَّةِ، عَیْنِ عُیونِ الأسْرارِ الْفاطِمیَّةِ. النّاجیَةِ الْمُنْجیَةِ لِمُحِبّیها عَنِ النّارِ. ثَمَرَةِ شَجَرَةِ الْیَقینِ، سَیِّدَةِ نِسآءِ الْعالَمینِ. الْمَعروفَةِ بِالْقَدْرِ، الْمَجْهولَةِ بِالْقَبْرِ. قُرَّةِ عَیْنِ الرَّسولِ، الزَّهْرآءِ الْبَتولِ؛ عَلَیْها الصَّلَوةُ وَ السَّلامُ. (۱) «درود و تحیّات‌ بی‌شائبۀ خداوند، و فرشتگان‌ او، و حاملین‌ عرش‌ او، و جمیع‌ عالم‌ آفرینش‌ او، از زمینی‌ او و آسمانی‌ او، بر آن‌ پاکیزه‌ گوهر قدس‌ باد، که‌ با تجرّد قدسیّه‌ در هیئت‌ انسیّه‌، عالم‌ بشریّت‌ را زینت‌ داده‌ است‌. آن‌ حقیقت‌ طاهره‌، خود صورت‌ نفس‌ کلّی‌ و بخشنده‌ و نیرو آورندۀ عالم‌ عقلی‌ است‌. پاره‌ای‌ از حقیقت‌ احمدی‌، و مَطلَع‌ و مَشرِق‌ انوار علوی‌ است‌. و اصل‌ و منبع‌ سرچشمه‌های‌ اسرار مکنونۀ فاطمی‌ است‌. رستگار و آزاد کنندۀ محبّین‌ خود از آتش‌ است‌، و جوهرۀ ثمرۀ درخت‌ معرفت‌ و یقین‌، و بزرگ‌ بانوی‌ بانوان‌ عالمین‌. قدرش‌ معلوم‌ و معروف‌، و قبرش‌ پنهان‌ و مجهول‌ است‌. نور دیدۀ رسول‌ الله‌، و نام‌ گرامی‌ و لقب‌ سامی‌اش‌ فاطمۀ زهراء، و بتول‌ عذراء است‌؛ که‌ درود و سلام‌ خدا بر او باد.» 📚معادشناسی، ج۱۰، ص۶۶ ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ۱- جزو صلوات معروفهٔ محیى‌الدّین عربى است که ملا محمّدصالح موسوى خلخالى آنرا ترجمه و شرح کرده، و در قطع جیبى بنام «شرح مناقب» به طبع رسیده است؛ ص ١٧١ و ١٧٢. 🆔 @allame_tehrani
🌷أشعار مرحوم‌ کمپانی‌ دربارۀ حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها أُمُّ أئِمَّةِ الْعُقولِ الْغُرِّ بَلْ اُمُّ أبیها وَ هْوَ عِلَّةُ الْعِلَلْ روحُ النَّبیِّ فی‌ عَظیمِ الْمَنْزِلَه وَ فی الْکِفآءِ کُفْوُ مَنْ لا کُفْوَ لَهْ تَمَثَّلَتْ رَقیقَةَ الْوُجودِ لطیفَةٌ جَلَّتْ عَنِ الشُّهودِ تَطَوَّرَتْ فی‌ أفْضَلِ الأطْوارِ نَتیجَةُ الأدْوارِ وَ الأکْوارِ تَصَوَّرَتْ حَقیقَةُ الْکَمالِ بِصورَةٍ بَدیعَةِ الْجَمالِ فَإنَّها الْحَوْرآءُ فی‌ النُّزولِ وَ فی‌ الصُّعودِ مِحْوَرُ الْعُقولِ یُمَثِّلُ الْوُجوبَ فی‌ الإمْکانِ عَیانُها بِأحْسَنِ الْبَیانِ فَإنَّها قُطْبُ رَحَی‌ الْوُجودِ فی‌ قَوْسَیِ النُّزولِ وَ الصُّعودِ وَ لَیْسَ فی مُحیطِ تِلْکَ الدّآئِرَهْ مَدارُها الْأعظَمُ إلّا الطّاهِرَهْ (۱) «او مادر امامان‌ عقول‌ روشن‌ و درخشان‌ است‌، بلکه‌ مادر پدر خودش‌ است‌، در حالیکه‌ آن‌ پدر علّة‌ العلل‌ است‌. او در اَرزندگی‌ مقام‌، روح‌ پیامبر است‌. و در همسری‌ و همتائی‌ همتای‌ کسی‌ است‌ که‌ همتا ندارد. او در ظرائف‌ و رقائق‌ وجود، متمثّل‌ گردیده‌ است‌، و لطیفه‌ای‌ است‌ که‌ از مقام‌ شهود و ادراک‌ بسی‌ بالاتر است‌. او در با فضیلت‌ترین‌ اطوار، صورت‌ گرفته‌ است‌، و نتیجه‌ و خلاصۀ ادوار و اکوار است‌. حقیقت‌ کمال‌ در بی‌سابقه‌ترین‌ صورت‌ زیبای‌ خود شکل‌ گرفته‌ است‌. او در عالم‌ نزول‌، حوراء است‌ و در مراتب‌ صعود، محور عقل‌ها و اندیشه‌ها. او با واقع‌ و عیان‌ خود، به‌ احسن‌ بیان‌ و بیّنه‌، عالَمِ وجوب‌ را در عالم‌ امکان‌ تمثیل‌ کرده‌ است‌. او قطب‌ آسیای‌ عالم‌ وجود است‌، چه‌ در قوس‌ نزول‌ و چه‌ در قوس‌ صعود. آری‌! در محیط‌ این‌ دائرۀ نزول‌ و صعود، مدار اعظم‌ و اوسعی‌ غیر از فاطمۀ طاهره‌ نیست‌.» 📚معادشناسی، ج۱۰، ص۶۷ ــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ۱- «انوار قدسيّه‌» آية‌الله‌ شيخ‌ محمّدحسين‌ اصفهانی كمپانی، ص‌31 🆔 @allame_tehrani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌷صلوات جناب محیی‌الدین ابن عربی بر حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها 🎙مرحوم مؤذن زادهٔ اردبیلی 🌷متن و ترجمهٔ صلوات 🆔 @allame_tehrani