4_6007857733192125361.mp3
21.33M
🎞 #فایل_صوتی #سخنرانی
📌 موضوع سخنرانی : راز و نیاز حسین علیه السلام در محراب توحید
🔰 سخنرانی علامه محمد تقی جعفری
🔹 ۲۵ اردیبهشت ۱۳۷۶ - تهران - شب نهم محرم
👈🏻 فایل تصویری:
💠 https://www.aparat.com/v/kiLRI
💠 https://www.youtube.com/watch?v=JS_Q60_S5sk
🏴 استاد علامه محمدتقی جعفری (ره) 🏴
@allameh_jafari
4_6010109533005810971.mp3
17.59M
🎞 #فایل_صوتی #سخنرانی
📌 موضوع سخنرانی : آزادی در مکتب حسین علیه السلام
🔰 سخنرانی علامه محمد تقی جعفری
🔹 ۲۶ اردیبهشت ۱۳۷۶ - تهران - شب دهم محرم ( شب عاشورا )
👈🏻 فایل تصویری:
💠 https://www.aparat.com/v/psgBf
💠 https://www.youtube.com/watch?v=KJHI2QZWYE8
🏴 استاد علامه محمدتقی جعفری (ره) 🏴
@allameh_jafari
امام حسن عليه السّلام فرمودند:
إنَّ الَّذي يُؤتى إلَىَّ ، سَمٌّ يُدَسُّ إلَىَّ فَاُقتَلُ بِهِ ولكِن لايَومَ كَيَومِكَ يا أباعَبدِاللّه ؛
آنچه به من مى رسد، زهرى است كه با دسيسه به كامم ريخته مى شود، امّا اى ابا عبد اللّه هيچ روزى مانند روز [مصيبت] تو نيست .
الأمالى، صدوق ، ص ۱۷۷
🏴 شهادت امام حسين عليه السلام و یاران باوفایش را خدمت حسین زمان، امام مهدی (عج) و محبان حضرتش تسلیت عرض مینماییم.🏴
@allameh_jafari
🖊خبرنگاران طلایه داران جبهه آگاهی و چشم بینا و زبان گویای مردم هستند.
روز خبرنگار گرامی باد
@allameh_jafari
4_6017230056206633821.mp3
26.97M
🎞 #فایل_صوتی #سخنرانی
📌 موضوع سخنرانی : پرسش و پاسخ ( ۱ )
🔰 سخنرانی علامه محمد تقی جعفری
🔹 ۲۸ اردیبهشت ۱۳۷۶ - تهران - شب دوازدهم محرم
👈🏻 فایل تصویری:
💠 https://www.aparat.com/v/X9lth
💠 https://www.youtube.com/watch?v=zSTwY-cjiTc
🏴 استاد علامه محمدتقی جعفری (ره) 🏴
@allameh_jafari
🏴شهادت امام سجاد (علیه السلام) را خدمت امام زمان عج و شیعیان و محبان حضرتش تسلیت عرض مینماییم.
@allameh_jafari
4_6017230056206633905.mp3
29.26M
🎞 #فایل_صوتی #سخنرانی
📌 موضوع سخنرانی : پرسش و پاسخ ( ۲ )
🔰 سخنرانی علامه محمد تقی جعفری
🔹 ۲۹ اردیبهشت ۱۳۷۶ - تهران - شب سیزدهم محرم
👈🏻 فایل تصویری:
💠 https://www.aparat.com/v/0woHV
💠 https://www.youtube.com/watch?v=-Q5-X4Zirf0
🏴 استاد علامه محمدتقی جعفری (ره) 🏴
@allameh_jafari
4_6017230056206633906.mp3
24.42M
🎞 #فایل_صوتی #سخنرانی
📌 موضوع سخنرانی : پرسش و پاسخ ( ۳ )
🔰 سخنرانی علامه محمد تقی جعفری
🔹 ۳۰ اردیبهشت ۱۳۷۶ - تهران - شب چهاردهم محرم
💠 https://www.aparat.com/v/7aqy1
💠 https://www.youtube.com/watch?v=Vw6zrzG-iZI
🏴 استاد علامه محمدتقی جعفری (ره) 🏴
@allameh_jafari
🏴شهادت امام سجاد (علیه السلام) را خدمت امام زمان عج و شیعیان و محبان حضرتش تسلیت عرض مینماییم.
@allameh_jafari
💠 ناتوانترین حیوانات، آن قدرتمندان قدرتپرست هستند که موجودیت خود را بر نفی هستی دیگران استوار میکنند. این پدیده، چندان جای شگفتی نیست، زیرا این حیوانات موجودیت خود را فقط با تورم خود طبیعی و افسارگسیختگی مطلق خود تفسیر میکنند، و تردیدی در این نیست که برای وصول به تورمهای نهایی و افسارگسیختگی مطلق، مانند آتشی شعلهورند که هر چه را سر راه خود و در مجاورت خود ببینند، میسوزانند و خاکستر میکنند. این طبیعت تغییرناپذیر «خود»های طبیعی است که جز تورم خویشتن، نه هدفی دارند و نه کسی را میپذیرند و نه چیزی را، مگر در حدود وسیله برای تورم هر چه بیشتر «خود»های پلیدشان. جای شگفتی این است که این حیوانات واقعاً خود را قدرتمند میبینند، در صورتی که توانایی زیستن با موجودات دیگر را ندارند، مگر اینکه آنان نه ارادهای از خویشتن داشته باشند و نه حرکتی. اینکه گفتیم، قاعدهای کلی است که از آغاز تاریخ تاکنون جریان داشته است و یک قضیۀ ذوقی نیست که بگوییم: ممکن است کسانی آن را مطابق ذوق خود بدانند و بپذیرند، و ممکن است کسانی هم آن را نپسندند.
جامعهای که شخصیتی مانند امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب(ع) را که همۀ گفتارها و کردارها و اندیشههایش حق بوده است، جدی نگیرد و موجودیت خود را به وسيلۀ تعلیم و تربیت او تکامل نبخشد، بدیهی است که با چه نتایجی مواجه خواهد شد!
🌿 جعفری، محمدتقی. ترجمه و #تفسیر_نهجالبلاغه . ج ۷، ص ۷۶. ویراست جدید، سال ۱۳۹۸
🔹 @allameh_jafari
🏴شهادت حضرت رقیه سلام الله علیها را تسلیت عرض مینماییم.
@allameh_jafari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 #فایل_تصویری
🔹 برشی از مستند علامه جعفری
👈🏻 پاسخ به سؤال دکتر کلاوز، روانپزشک آلمانی، با زیرنویس انگلیسی.
آیا مذهب برای حیات بشری ضرورت دارد؟
پاسخ به سؤالات اساسی زندگی، بدون مذهب امکانپذیر نیست.
✅ بقیۀ مستند در پیوند (لینک) زیر قابل مشاهده است:
https://www.aparat.com/v/GTUk0
🌿 @allameh_jafari
💠...زوبعان زیرک آخر زمان
برفزوده خویش بر پیشینیان
که ماییم خلاصه همه تمدن ها و فرهنگ های گذشته ، ماییم که سر به کهکشان ها کشیده و چشم به اعماق ذرات بنیادین طبیعت دوخته ایم ، ماییم تکامل یافته همه ادوار تاریخ بشر که پشت سرگذاشته است با این حال این کمال یافتگان :
حیله آموزان جگرها سوخته
فعل ها و مکرها آموخته
و همه اصول اخلاق عالی انسانیت را از دست داده و آنها را نابود کرده ، تنها به این علت که آنها برای ما سودی ندارند
صبر و ایثار و سخای نفس و جود
باد داده کان بود اکسیر سود
اینست منطق فراگیر امروز که از همه جا صدای سود به گوش می رسد و هیچ هدفی برای زندگی جز منفعت نمی بیند (Utilitarianism) .
می بده ای ساقی آخر زمان
ای ربوده عقل های مردمان
خاکیان زین باده بر گردون زنند
ای می تو نردبان آسمان
بشکن از باده در زندان غم
وارهان جان را ز زندان غمان
ترک ساقی گشت و در ده کس نماند
گرگ ماند و گوسفند و ترکمان
👈🏻 آیا شما دنیای امروز را با آن همه ادّعای دروغین درباره تکامل و پیشرفت در این ابیات نمی بینید ؟ این که برای سامان دادن به وضع نابسامان بشر یک قدرت الهی لازم است در ابیات اخیر با صراحت کامل مشاهده می شود .
👈🏻 منظور مولوی از ترک ، نژاد معینی نیست ، بلکه مقصود او آن چپاولگران هستند که هیچ اصل و قانونی برای خواسته های خود نمی شناسند .
🍃 علامه محمدتقی جعفری رحمة الله علیه ، #تفسیر_نهج_البلاغه ، جلد ٢۷، خطبه ۱۸۲
🔹 @allameh_jafari
🌿 امام حسن عسكرى عليه السّلام فرمودند:
عَلاماتُ المُؤمِنِ خَمسٌ . . . و زِيارَةُ الأربَعينَ . . . ؛
مؤمن پنج نشانه دارد . . . و يكى از آنها زيارت روز اربعين است . . . .
تهذيب الأحكام ، ج ۶ ، ص ۵۲
🏴 فرا رسیدن اربعین حسینی تسلیت باد 🏴
@allameh_jafari
💠 ... شمشیری که خدا در دست من نهاده است ، برای رنگین کردن آن با خون سرخ انسانها ، و گرداندن آن دور سر برای خودنمایی و تحریک خود طبیعی ام نیست .
این شمشیر را برای شکستن قامت انسانها و پاره پاره کردن گوشت و متلاشی ساختن استخوانهای آنان به دست نگرفته ام .
پیروزی با ظلم و جاری کردن نهرهای خون ، نمیتواند حکمت این شمشیر الهی را بپوشاند .
شمشیر ناتوان تر از آن است که برای ریختن خون ناحق انسانها ، نخست روح و روان مرا از پای در آورد و از من که یک انسان خلق شده ام ، یک درنده خون آشام بسازد و آنگاه روانه میدان کارزار نماید .
تند بادهای امیال و هوی و هوس ها و خودپرستی را یارای آن نیست که بتواند شخصیت علی را متزلزل کند و ابر رحمت بار او را از فضای درونش ناپدید بسازد .
مگر من آن کاه بی وزن و مقدارم که تند بادی از خشم و خروش خود طبیعی در فضای بی سرو ته حیات سرگردانم کند ؟
🍃 علامه جعفری رحمة الله علیه ، #تفسیر_نهج_البلاغه ،جلد ٢١
🔹 @allameh_jafari
💠 عدالت ، پایه های اساسی هستیِ هدف دار است.
عدالت ، عامل شکوفایی و به فعلیت رسیدن همه ی استعداد های سازنده بشری در حیات فردی و جمعی است.
عدالت ، جوهر اصلیِ نظمِ حاکم بر جهان است.
فرزندان آدم پس از توفیق یافتن به نعمت بزرگ وجود که فیض اعظم خدا وندی است ، به هیچ چیزی مانند عدالت نیازمند نیستند.
در تمامی طول تاریخ ، هر کجا که شکوفایی و پیشرفتی مفید مشاهده کردید ، در آنجا دست عدالت را خواهید دید که رسالت عظمای خود را انجام داده است.
بلعکس ، در هر جا که نکبت ، پژمردگی ، بد بختی ، برگشت به عقب و سقوط دامنگیر بشری شده است ، بدون تحمل زحمت زیاد ، چنگال های خونین ظلم را خواهید دید که گلوی حامیان عدالت را گرفته و آنان را به خاک و خون کشیده است.
🍃 علامه جعفری - #امام_حسین_علیه_السلام_شهید_فرهنگ_پیشرو_انسانیت -ص ۱۵۵
🔹 @allameh_jafari
🔹تو جزئی و حق کل است و گر روزی چند
🔹اندیشهٔ کل پیشه کنی کل باشی
اندیشهٔ هر چیزی را غیر از تعقل، "تجسیم" کنید، همان می شوید. یک دفعه تعقل مثل ٢ضرب در ٢ برابر ٤ است. یا خط زیبای میر [ میرعماد، خطاط معروف قزوینی].
اما یک دفعه این است که آن قدر این را تجسیم می کنید که می شوید خط میر. یا پول می شوید.
بعضی ها ساختمان می شوند، بدون این که حتی متوجه شوند!
وَلَو اَنَّ رَجُلاً اَحَبَّ حَجَراً لَحَشَرَهُ الله مَعَه
"اگر مردی به سنگی، زیاد علاقه داشته باشد (به این وسیلهٔ حیات بچسبد و به عشق حیات به آن بنگرد) خداوند با آن محشورش خواهد کرد."
این روایت هم معتبر است و چه روایت سازنده ای است.
بگذارید بین اولاد آدم و وسایل حیات، برای عبور نسیم های ماورای طبیعت، یک فاصلهٔ ظریف باشد.
آن قدر به آن نچسبید، زیرا مملوک می شوید، و آدم خودش را می بازد. یک مرد توسط قدرت، خود را باخته، و یزیدبن معاویه شده است. این را با چشم خود می بینیم که چه کرده است...
🍃 علامه جعفری رحمة الله علیه ، #امام_حسین_شهید_فرهنگ_پیشرو_انسانیت ، ص ۳۲۰
💠 @allameh_jafari
❗️اعمال وحشيانه
💠 امروزه ما براى بقاى بشريت بايد اين جمله ويرانگر را كه مىگويد:
«هر چه را كه من بخواهم، جزو منافع من است و من مىتوانم هر چيز را كه منفعت خود تشخيص دادهام، به دست بياورم»،
كنار گذاشته و به جاى آن، از اين جمله انسانى دفاع كنيم:
«آنچه حق من است، مىتوانم بدون كمترين نقصى استيفا كنم و دولت و اجتماع هم بايد از اين حق من دفاع كنند».
اگر قضيهاى كه ذكر كرديم، به قضيه دوم مبدل نشود، اگرچه ممكن است براى چند صباحى جلوى انفجار كره زمين را بگيرد، ولى در فرجام، زمينى كه در آن زندگى مىكنيم، براى ما آشيانهاى قابل حيات نخواهد بود.
با نظر به اين مطالب، با كمال صراحت مىتوانيم اسلحهفروشىِ جوامعى را كه به طور مستقيم در جنگ و كشتار نيستند، ولى جوامعى را كه در جنگ و ستيز با يكديگرند، مسلح کرده و به كشتار يكديگر وامىدارند، «اعمال وحشيانه» بناميم. يعنى اگر فرض كنيم كشورى حتى يك تير به سوى يك فرد از انسان پرتاب نمىكند، ولى تا مىتواند، جوامع ديگر را كه براى روياروى قرار گرفتن با يكديگر و كارزار و كشتار انگيزه دارند، با تكيه به جمله بنيانكنِ «منافع من چنين اقتضا مىكند»، مسلح می کند و آنان را به جان هم مىاندازد، قطعاً چنين كشورى وقيحترين اعمال وحشيانه را انجام مىدهد.
🌱 جعفرى، محمدتقى، مجموعه آثار ۵ ـ #حقوق_جهانی_بشر و کاوش های فقهی، ص ۱۲۱ و ۱۲۲، چاپ اول، ۱۳۹۲
❗️Barbarous Acts
Nowadays, in order to promote human survival, we should put aside statements such as “Whatever I desire is my interest, and to my benefit and whatever I see as to my benefit, I will attain” and advocate instead this human sentence claiming that “I can attain entirely what I am entitled to, and the state and the society must also support this right of mine.” If the former is not changed into the latter, despite the fact that the explosion of the planet Earth may be temporarily postponed, our planet will eventually fail to serve as a settlement for us.
Thus, we can explicitly state that if some societies, despite the fact that they are not directly involved in war or conflict, sell weapons to societies engaged in battle and lead to greater killings as to be acts of barbarianism. In other words, if a country does not even shoot a single bullet at anyone but provides arms for other societies which have the incentive to engage into conflict against one another – based on the statement, “My interests deem this” – such a country will unquestionably be committing the most savage and barbaric of acts.
🔰 Jafari, M. T, #Universal_Human_Rights , A Comparative Research in Islam and the West.
🍃استاد علامه محمدتقی جعفری🍃
@allameh_jafari
🏴 رحلت پیامبر اکرم صلوات الله علیه و شهادت امام حسن مجتبی علیه السلام را خدمت امام زمان عج و شیعیان و محبانشان تسلیت عرض مینماییم.
@allameh_jafari
💠 پیامبر اکرم هرگز اصلاح حال بشر و عامل اعتلا و تکامل جوامع را وابسته وجود شخصی خود ننمود ، در سرتاسر قرآن آیات فراوانی این معنی را تأکید می کند که من هم مانند شما بشری هستم ، تفاوت من با شما در اینست که به من وحی می شود و مأمور ابلاغ واقعیاتی هستم که رستگاری مادی و معنوی شما را تأمین می کند .
👌🏻 این نفی وابستگی به خود ، از یک قانون بسیار مهم سرچشمه می گیرد که در همه پیامبران و افراد مصلح عالیمقام دیده می شود . آن قانون اینست که هرچه تکامل و رشد یک انسان بالاتر برود ، موضوعات مورد گرایش و دریافت شده هایش از وابستگی به شخصیت اختصاصی او بریده می شود و چنانکه در مجلد اول گفتیم :
گفتارش جملاتی برای قانون و کردارش تجسم یافته ای از قانون و اندیشه هایش رشته ای از قضایا می شود که اگر عینیت پیدا کند ، بصورت قانون درمی آید. لذا جسم پیامبر اکرم (ص) از دنیا می رود ، ولی در حقیقت وجود او که تجسم یافته قانون است به بقای خود ادامه می دهد . ادامه وجود او دو رکن اساسی دارد : کتاب اللّه (قرآن) و عترت او (ائمه معصومین) ...
🍃 علامه جعفری رحمة الله علیه ، #تفسیر_نهج_البلاغه ،جلد ٢ خطبه اول
🏴 @allameh_jafari
🏴 شهادت ثامنالحجج؛ امام رضا(علیه السلام) را خدمت امام زمان(عج) و محبان حضرتش تسلیت عرض مینماییم 🏴
@allameh_jafari
💠 ... امام حسین (علیه السلام) فرمود:
ان کان دین محمد لم یستقم الا بقتلى فیا سیوف خذینى
اگر دین محمد (صلى الله علیه وآله) پایدار نمىماند، الا با کشته شدن من، پس اى شمشیرها مرا در بر گیرید.
اگر بنا شود این کلمه لااله الاالله که جوهر روح آدمى است، قوامش با کشته شدن من باشد: فیاسیوف خذینى،( پس اى شمشیرها مرا دربر گیرید.) من وسیله هستم. زندگانى من براى بقاى این ایده، وسیله است. من حاضر و آماده هستم.
واقعا عجیب بود اگر حساسیت وسیله و هدف مختلط مىشد. حسین بن على(علیه السلام) چندبار، به آنهایى که اطراف او بودند فرمود که شما آزاد هستید، بروید. حتى فردا شب(شب عاشورا) باز این پیشنهاد را تأکید فرمود. نماز را که خواندند، نشستند و بعد از صحبت مختصرى فرمودند که:
شب تاریک است. من تعهد را از شما برداشتم، در مقابل من احساس اجبار نکنید. در این شب تاریک، هر کسى مىخواهد برود. از طرف من مانعى نیست.
ممکن بود اگر اینجا وسیله و هدف را درست تشخیص نداده بود، براى(تحریک احساسات) راه انداختن، آنها را تشویق مىکرد که آقایان شما هم تشریف داشته باشید، ما فردا مىزنیم بر آنها غلبه خواهیم کرد. نخیر، موسیقى نمىنوازیم، با انسان سر و کار داریم. آیا من باید وضع روحىام را طورى کنم که شما را جلب کنم؟ آیا قیافهام را طورى بکنم که شما را جلب کنم و بدون اختیار شما و به اجبار، حیات شما را بگیرم؟ لذا، در جنگهاى اسلامى هرگز از این مارشزدنها بهره بردارى نشد. اگر با این مارشزدنها، اختیار کسى گرفته شود و او جلو برود، او با اختیار در جنگ شرکت نکرده است. او خریدارى شده است و آلتى است.
در دوره صدر اسلام، همیشه از سوى دشمنان پیامبر (صلى الله علیه وآله) به وسیله کر و ناى و بکوب و تهییج و... موجب تحریک سربازانشان مىشد.
مشرکین در یکى از جنگها مخصوصا خیلى هیجان راه انداخته بودند و مىگفتند:
نحن لنا العزى و لا عزى لکم: ما بت عزى داریم، شما عزى ندارید.
مشرکان مىزدند و مىکوبیدند و خیلى هیجان داشتند. عدهاى از مسلمانان نزد پیغمبر(صلى الله علیه وآله) آمدند و گفتند که: یا رسول الله، اینها هیجان زیادى دارند و شعار مىدهند و بزن و بکوب است.
پیغمبر(صلى الله علیه وآله) فرمود:
آنها چه مىگویند؟ گفتند: حرفشان این است: نحن لنا العزى و لا عزى لکم. حضرت فرمود: شما هم بروید و دسته جمعى بگویید:
الله مولینا و لا مولى لکم: خدا آقاى ماست، شما آقا ندارید.
یک بت جامد که آقا نمىتواند بشود. الله مولانا و لا مولى لکم.
به ایشان گفتند: آیا طبل بزنیم؟ حضرت فرمودند: نخیر. یعنى بگذارید انسان با اختیار خودش، هدف حیات را پیدا کند.
🏴سخنرانی #عاشورا_نمادی_از_تناسب_هدف_و_وسیله
🔘 شب نهم محرم سال ۱۳۵۰
📌برشی از قسمت #چهاردهم
🏴 @allameh_jafari
🏴شهادت امام حسن عسکری (علیه السلام) را خدمت امام زمان عج و شیعیان و محبان حضرتش تسلیت عرض مینماییم.
@allameh_jafari