💠 #امام_علی_جلوه_انسان_کامل
🌱 ... اَفَمَنْ يَهْدی اِلَی الْحَقِّ اَحَقُّ اَنْ يُتَّبَعَ اَمَّنْ لا يَهْدِىّ إِلاَّ انْ يُهْدی فَما لَكُمْ كَيْفَ تَحْكُمُونَ ( سوره یونس آیه ۳۵ )
(... آیا کسیکه مردم را هدایت بحق میکند سزاوار پیرویست یا کسیکه هدایت به حق نمیکند ، مگر اینکه خود هدایت شود ، چه شده بر شما چگونه حکم میکنید)
مقام راهنمايى شايسته كسانى است كه مردم را به سوى حق رهبرى كنند. سراسر تاريخ پر از راهزنانى است كه با به دست آوردن اشكالى از قدرت، قيافه راهنمايان را به خود گرفته، جوامع را مانند گردنههايى تلقى نموده، ميدانى براى تاخت و تاز خود قرار دادهاند. آرى، اينان هم پيشوايانى بودهاند، ولى به مقصد سقوط و آتش حركت مىكردند و مردم جامعه را به سقوط و آتش مىكشاندند. كلمه مقدس راهنما و رهبر و پيشوا و قائد در همين تاريخ بشرى درباره راهزنانى مانند نرون و آتيلا و چنگيز و هيتلر به كار برده شده است.
🔹 علامه محمد تقی جعفری رحمه الله علیه، #تفسير_نهج_البلاغه ، خطبه ۲۹
🌿 استاد علامه محمدتقی جعفری (ره)🌿
@allameh_jafari
💐 ولادت امام موسی کاظم علیه السلام را خدمت امام زمان عج و شیعیان و دوستداران آن حضرت تبریک عرض مینماییم 💐
@allameh_jafari
💠 شناخت و ابعاد آن از دیدگاه قرآن
در حدود ۷۳۰ آیه در قرآن مجید ، شناخت و انواع و ابعاد و وسایل و انگیزهها و نتایج آن را مطرح نموده است. این فراوانی و تأکید آیات درباره شناخت و مسائل مربوط به آن، نه برای آنست که مردم بنشینند و درباره این پدیده و مسائل مربوط به آن، بطور حرفهای و تجریدی بیندیشند و انرژیهای گرانبهای مغزی و روانی خود را در توصیف و استدلال به طرح یک عده مفاهیم انتزاعی محض و غیر قابل بهرهبرداری در حیات معقول مستهلک نمایند. بلکه فراوانی آیات و تأکید آنها در مسائل مربوط به شناخت، هیچ هدفی جز تفسیر و توجیه حیات معقول ندارد. به این معنی که هر فرد و جامعهای اگر بخواهد از یک حیات معقول که در قرآن با حیات طیبه (زندگی پاک) برخوردار شود، حتما و بالضروره باید رابطه خود را با شناخت و انواع و ابعاد و وسائل و انگیزهها و نتایج آن با منطق واقعی آن حیات ، تصفیه نماید.
به عبارت دیگر شناخت از دیدگاه قرآن آن روشنائی است که حیات معقول آدمی را تفسیر مینماید و آنرا از زندگی معمولی نا معقول جدا می کند. بهترین دلیل برای اثبات اینکه شناخت صحیح عنصر اساسی حیات معقول است، آیه مباهله در قرآن است که به پیامبر اسلام دستور زیر داده می شود :
🍃 فَمَنْ حاجَّكَ مِنْ بَعْدِ ما جائَكَ مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعالَوْا نَدْعُ اَبْنائَنا وَ اَبْنائَكُمْ وَ نِسائَنا وَ نسائَكُمْ وَ اَنْفُسَنا وَ اَنْفُسَكُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَلْ لَعْنَةَ اللَّهِ عَلَی الْکاذِبینَ
(اگر کسی پس از آنکه برای تو علم به حقیقت روی داده است، با تو به احتجاج برخیزد، بگو بیایید هر دو طرف، فرزندان و زنها و خودمان را بیاوریم، سپس مدعی و عقیده خود را با نهایت توجه و گرایش با خدا در میان بگذاریم و لعنت خدا را بر دروغگویان قرار بدهیم) .
مشاهده می شود که پیامبر اسلام علم به حقیقت را که برای او حاصل شده است، مخالفت با آنرا مستحق لعنت خداوندی دانسته است. میتوان گفت کسانیکه به بحث و تحقیق در پیرامون شناخت و مسائل مربوط به آن میپردازند بدون آنکه رابطه آنها را با حیات آنچنانکه هست و آنچنانکه باید در نظر بگیرند ، در حقیقت میخواهند به تفسیر و توضیح زندگی جانداری بپردازند که مرده و جان خود را از دست داده و تنها اعضای بیجان آن را برای بررسی برنهند .دلایل این مدعا بدین قرار است :
🔹 دلیل یکم آیات فراوانی در قرآن مجید ارزش های حیاتی شناخت را بطور جدی مطرح می کند . این ارزشها بقدری با اهمیت بیان شده است که میتوان گفت : زندگی بدون شناخت و معرفت از دیدگاه قرآن ، زندگی محسوب نمی شود.
🔹 دلیل دوم دستورات اکید برای تحصیل شناخت و معرفت بوسیله بکار انداختن حواس و عقل و قلب و مفاد این دستورات الزام قطعی انسانها به کوشش و تلاش در راه بدست آوردن شناخت و معرفت برای امکان پذیر ساختن حیات معقول است، نه برای ورزش فکری و آرایش فعالیت های مغزی محض .
🔹 دلیل سوم اهمیت خاصی که آیات قرآنی برای اثبات استناد شناخت و معرفت بخدا ابراز مینماید ، با اینکه همه اجزاء خلقت و نمودها و روابط آنها مخلوق خداوندی بوده و مستند به مشیت الهی میباشند، با اینحال تذکر خاص درباره اینکه پدیده مقدس شناخت و معرفت مستند به خدا است، کشف از اهمیت حیاتی پدیده مزبور مینماید.
📚 علامه محمد تقی جعفری ، #تفسیر_نهج_البلاغه ، خطبه ۲۹
🌿استاد علامه محمدتقی جعفری🌿
@allameh_jafari
📌 #اطلاع_رسانی
🏴 ان شاءالله از فردا سخنرانیهای محرم ۱۳۷۷ علامه محمدتقی جعفری رحمة الله علیه در کانال اشتراک گذاری خواهد شد.
💠 موضوعات:
🔹 شب ششم محرم: تفسیر مرگ از دیدگاه امام حسین علیه السلام
🔹 شب هفتم محرم: ریشه های ترس از مرگ
🔹شب هشتم محرم: کربلا، اوج شکوفایی مشیت الهی و اختیار
🔹 شب نهم محرم: پیمان ابوالفضل علیه السلام در عاشورا
🔹 شب دهم محرم: اولین و آخرین گفتار نهضت حسینی: حرکت باید کرد
🔹 و دوشب پرسش و پاسخ
@allameh_jafari
4_5900102496998657769.mp3
19.59M
🎞 #فایل_صوتی
🏴 تفسیر مرگ از دیدگاه امام حسین علیه السلام
👈🏻 سخنرانی علامه محمدتقی جعفری
🌱 ۱۲ اردیبهشت ۱۳۷۷- شب ششم محرم
🔹 تهران- مسجد علی ابن ابیطالب علیه السلام
💠 @allameh_jafari
🎞 #فایل_تصویری
🏴 تفسیر مرگ از دیدگاه امام حسین علیه السلام
👈🏻 سخنرانی علامه محمدتقی جعفری
🌱 ۱۲ اردیبهشت ۱۳۷۷- شب ششم محرم
🔹 تهران- مسجد علی ابن ابیطالب علیه السلام
🔸 https://www.youtube.com/channel/UCXu5i461QHfFhyFqQGi4uZg
🔸 https://www.aparat.com/v/u6FkD
💠 @allameh_jafari
4_5904606096626028429.mp3
23.19M
🎞 #فایل_صوتی
🏴 ریشه های ترس از مرگ
👈🏻 سخنرانی علامه محمدتقی جعفری
🌱 ۱۳ اردیبهشت ۱۳۷۷- شب هفتم محرم
🔹 تهران- مسجد علی ابن ابیطالب علیه السلام
💠 @allameh_jafari
🎞 #فایل_تصویری
🏴 ریشه های ترس از مرگ
👈🏻 سخنرانی علامه محمدتقی جعفری
🌱 ۱۳ اردیبهشت ۱۳۷۷- شب هفتم محرم
🔹 تهران- مسجد علی ابن ابیطالب علیه السلام
🔸 https://www.aparat.com/v/2jtcE
🔸 https://www.youtube.com/watch?v=eXW6bsLXiSg&ab_channel=OstadJafari
💠 @allameh_jafari
4_5906529799593007388.mp3
25.37M
🎞 #فایل_صوتی
🏴 کربلا، اوج شکوفایی مشیت الهی و اختیار
👈🏻 سخنرانی علامه محمدتقی جعفری
🌱 ۱۴ اردیبهشت ۱۳۷۷- شب هشتم محرم
🔹 تهران- مسجد علی ابن ابیطالب علیه السلام
💠 @allameh_jafari
🎞 #فایل_تصویری
🏴 کربلا، اوج شکوفایی مشیت الهی و اختیار
👈🏻 سخنرانی علامه محمدتقی جعفری
🌱 ۱۴ اردیبهشت ۱۳۷۷- شب هشتم محرم
🔹 تهران- مسجد علی ابن ابیطالب علیه السلام
🔸 https://www.aparat.com/v/u7pM9
🔸 https://www.youtube.com/watch?v=B_jRwyoRVrw
💠 @allameh_jafari
4_5911366246300913020.mp3
20.7M
🎞 #فایل_صوتی
🏴 پیمان ابوالفضل علیه السلام در عاشورا
👈🏻 سخنرانی علامه محمدتقی جعفری
🌱 ۱۵ اردیبهشت ۱۳۷۷- شب نهم محرم
🔹 تهران- مسجد علی ابن ابیطالب علیه السلام
💠 @allameh_jafari
🎞 #فایل_تصویری
🏴 پیمان ابوالفضل علیه السلام در عاشورا
👈🏻 سخنرانی علامه محمدتقی جعفری
🌱 ۱۵ اردیبهشت ۱۳۷۷- شب نهم محرم
🔹 تهران- مسجد علی ابن ابیطالب علیه السلام
🔸 https://www.youtube.com/watch?v=LfuOvfFI6N4&ab_channel=OstadJafari
🔸 https://www.aparat.com/v/AGh9i
💠 @allameh_jafari
شب دهم محرم 1377.mp3
18.71M
🎞 #فایل_صوتی
🏴 اولین و آخرین گفتار نهضت حسینی: حرکت باید کرد
👈🏻 سخنرانی علامه محمدتقی جعفری
🌱 ۱۶ اردیبهشت ۱۳۷۷- شب دهم محرم
🔹 تهران- مسجد علی ابن ابیطالب علیه السلام
💠 @allameh_jafari
🎞 #فایل_تصویری
🏴 اولین و آخرین گفتار نهضت حسینی: حرکت باید کرد
👈🏻 سخنرانی علامه محمدتقی جعفری
🌱 ۱۶ اردیبهشت ۱۳۷۷- شب دهم محرم
🔹 تهران- مسجد علی ابن ابیطالب علیه السلام
🔸 https://www.aparat.com/v/RPdIe
🔸 https://www.youtube.com/watch?v=hujXeno6jbE&ab_channel=OstadJafari
💠 @allameh_jafari
💠 ... فرمود:
ان کان دین محمد لم یستقم الا بقتلى فیا سیوف خذینى
اگر دین محمد (صلى الله علیه وآله) پایدار نمىماند، الا با کشته شدن من، پس اى شمشیرها مرا در بر گیرید.
اگر بنا شود این کلمه لااله الاالله که جوهر روح آدمى است، قوامش با کشته شدن من باشد: فیاسیوف خذینى،( پس اى شمشیرها مرا دربر گیرید.) من وسیله هستم. زندگانى من براى بقاى این ایده، وسیله است. من حاضر و آماده هستم.
واقعا عجیب بود اگر حساسیت وسیله و هدف مختلط مىشد. حسین بن على(علیه السلام) چندبار، به آنهایى که اطراف او بودند فرمود که شما آزاد هستید، بروید. حتى فردا شب(شب عاشورا) باز این پیشنهاد را تأکید فرمود. نماز را که خواندند، نشستند و بعد از صحبت مختصرى فرمودند که:
شب تاریک است. من تعهد را از شما برداشتم، در مقابل من احساس اجبار نکنید. در این شب تاریک، هر کسى مىخواهد برود. از طرف من مانعى نیست.
ممکن بود اگر اینجا وسیله و هدف را درست تشخیص نداده بود، براى(تحریک احساسات) راه انداختن، آنها را تشویق مىکرد که آقایان شما هم تشریف داشته باشید، ما فردا مىزنیم بر آنها غلبه خواهیم کرد. نخیر، موسیقى نمىنوازیم، با انسان سر و کار داریم. آیا من باید وضع روحىام را طورى کنم که شما را جلب کنم؟ آیا قیافهام را طورى بکنم که شما را جلب کنم و بدون اختیار شما و به اجبار، حیات شما را بگیرم؟ لذا، در جنگهاى اسلامى هرگز از این مارشزدنها بهره بردارى نشد. اگر با این مارشزدنها، اختیار کسى گرفته شود و او جلو برود، او با اختیار در جنگ شرکت نکرده است. او خریدارى شده است و آلتى است.
در دوره صدر اسلام، همیشه از سوى دشمنان پیامبر (صلى الله علیه وآله) به وسیله کر و ناى و بکوب و تهییج و... موجب تحریک سربازانشان مىشد.
مشرکین در یکى از جنگها مخصوصا خیلى هیجان راه انداخته بودند و مىگفتند:
نحن لنا العزى و لا عزى لکم: ما بت عزى داریم، شما عزى ندارید.
مشرکان مىزدند و مىکوبیدند و خیلى هیجان داشتند. عدهاى از مسلمانان نزد پیغمبر(صلى الله علیه وآله) آمدند و گفتند که: یا رسول الله، اینها هیجان زیادى دارند و شعار مىدهند و بزن و بکوب است.
پیغمبر(صلى الله علیه وآله) فرمود:
آنها چه مىگویند؟ گفتند: حرفشان این است: نحن لنا العزى و لا عزى لکم. حضرت فرمود: شما هم بروید و دسته جمعى بگویید:
الله مولینا و لا مولى لکم: خدا آقاى ماست، شما آقا ندارید.
یک بت جامد که آقا نمىتواند بشود. الله مولانا و لا مولى لکم.
به ایشان گفتند: آیا طبل بزنیم؟ حضرت فرمودند: نخیر. یعنى بگذارید انسان با اختیار خودش، هدف حیات را پیدا کند.
🏴سخنرانی #عاشورا_نمادی_از_تناسب_هدف_و_وسیله
🔘 شب نهم محرم سال ۱۳۵۰
🏴 شهادت امام حسين عليه السلام و یاران باوفایش را خدمت حسین زمان، امام مهدی (عج) و محبان حضرتش تسلیت عرض مینماییم.🏴
🏴 @allameh_jafari
شب دوازدهم محرم محرم 1377.mp3
24.63M
🎞 #فایل_صوتی
🏴 پرسش و پاسخ ۱
👈🏻 سخنرانی علامه محمدتقی جعفری
🌱 ۱۸ اردیبهشت ۱۳۷۷- شب دوازدهم محرم
🔹 تهران- مسجد علی ابن ابیطالب علیه السلام
💠 @allameh_jafari
🏴شهادت امام سجاد (علیه السلام) را خدمت امام زمان عج و شیعیان و محبان حضرتش تسلیت عرض مینماییم.
@allameh_jafari
شب سیزدهم محرم 1377.mp3
28.38M
🎞 #فایل_صوتی
🏴 پرسش و پاسخ ۲
👈🏻 سخنرانی علامه محمدتقی جعفری
🌱 ۱۹ اردیبهشت ۱۳۷۷- شب سیزدهم محرم
🔹 تهران- مسجد علی ابن ابیطالب علیه السلام
💠 @allameh_jafari
💠 #سرگذشت_و_ایام
🌱 بارگاه ملکوتی نجف
🖋 تا کسی در نجف اقامت نکرده باشد، این احساس ماندن در نجف را درک نمیکند. هنگام اذان صبح، وقتی دو دقیقه آدم وارد حرم حضرت امیرالمؤمنین (علیهالسلام) میشود، حال و هوای خاصی پیدا میکند. عظمتی در آن حرم وجود دارد که اگر دو دقیقه انسان در آنجا بماند، به همۀ عمرش میارزد. آن بارگاه ملکوتی دارای معنویتی خاص است.
🔹 علامه محمدتقی جعفری، سرگذشت و ایام، ص ۶۸، دفتر نشر فرهنگ اسلامی، چاپ دوم، ۱۴۰۲
📚 @allameh_jafari
💐 روز خبرنگار بر تلاشگران عرصه آگاهی و شرافت مبارکباد 💐
جان نباشد جز خبر در آزمون
هر که را افزون خبر، جانش فزون
🌱 @allameh_jafari
🏴شهادت امام سجاد (علیه السلام) را خدمت امام زمان عج و شیعیان و محبان حضرتش تسلیت عرض مینماییم.
@allameh_jafari
📌 #اصلاحیه
عبارت: "ان کان دین محمد لم یستقم الا بقتلی یا سیوف خذینی" که به امام حسین علیه السلام نسبت داده شده است، ظاهرا یک بیت از یک قصیده است که توسط شاعری به نام «شیخ محسن ابوالحب حویزی » سروده شده است . او از شعرا و خطبای کربلا بوده و در سالهای ۱۲۳۵ - ۱۳۰۵ ه . ق، زندگی می کرده است .
شیخ محسن حویزی حائری، معروف به «ابوالحب حویزی » از شاعران شیعه و دارای دیوان شعری به نام «الحائریات » است و در آنجا چنین سروده است:
اعطیت ربی موثقا لا ینتهی
الا بقتلی فاصعدی وذرینی
ان کان دین محمد لم یستقم
الا بقتلی یا سیوف خذینی
💠 @allameh_jafari
💠 #سرگذشت_و_ایام
🌱 عشق و علاقه به تحصیل
🖋 ما با عشق و علاقهای خاص مشغول تحصیل در حوزه بودیم، اما پس از مدتی به خاطر مشکلات زندگی، ناگزیر شدم برای تأمین معاش کار کنم. به همین جهت، تقریباً شش ماه درس را رها کردم، تا اینکه شبی در خواب، شعری را به عربی میخواندم.
هنگام صبح پدرم گفت: محمدتقی دیشب در خواب چه میگفتی؟ خواب و معنای شعر را تعریف کردم و گفتم.
مضمون آن شعر این بود: «دست روزگار بریده باد که چنین حوادثی را برای من پیش آورد که نتوانستم به مرادم در علم برسم».
از این مطلب، پدرم بسیار متأثر شد و گفت: شما بروید به درسهایتان برسید؛ خداوند روزیرسان است. بعد از آن دوباره به مدرسۀ طالبیه رفتم و چهار سال در این مدرسه تحصیل کردم.
آن موقع (سال ۱۳۱۸ ش)، جنگ جهانی دوم شروع شده و وضع معیشتی مردم، خصوصاً طلبهها بسیار بد بود.
🔹 علامه محمدتقی جعفری، سرگذشت و ایام، ص ۴۳، دفتر نشر فرهنگ اسلامی، چاپ دوم، ۱۴۰۲
📚 @allameh_jafari