مطالب مرتبط با جلسه تعدد قرائات ٨٩ (١۵/ ١٢/ ١۴٠٢)
و وصی بها ابراهیم بنیه-و اوصی بها
مصاحف مختلف قرآن کریم که به طبع رسیده است
کلمات التمهید فی علوم القرآن-اغرب ابن الجزری-التبریر المفضوح
آیا عثمان در مصحف خود یک قرائت را اراده کرده است؟
کلام ابن الجزری در کتابت الصراط در مصحف
روش کتابت مسلمین در صدر اسلام
تعاضد الرسم و القرائات
کلام حفنی ناصف در وجود نقطه در زبان عربی قبل از کتابت مصحف
سلام علی ال یاسین-آل یاسین
اجماع مصاحف بر کتابت ال یاسین منفصلا
ممانعت دولت الجزایر از ورود مصحف حفص
رویکرد تقطیعی؛ رویکرد سیاقی در مورد آیات قرآن کریم
مقاله ساختارهای چند وجهی قرآن کریم از منظر علامه طباطبایی
الصواب من القراءه در کلام طبری
ان الله اصطفی آدم و نوحاً و آل ابراهیم-القرائة
May 11
بسم الله الرحمن الرحیم
با عرض سلام و آرزوی قبولی طاعات و عبادات تمامی مومنان در این ماه مبارک
فایلی که در ادامه میآید بحثی درباره رمز تحدی قرآن کریم است؛ که در یک مناظره بین حسین سوزنچی و حجت الله نیکویی ارائه شده است
با توجه به اینکه این بحث، بسط مباحثی است که حاج آقا مطرح کرده اند و این بحثها به رویت ایشان رسیده و مورد تایید ایشان بوده است، در اینجا تقدیم می شود.
فایل ضمیمه فایل PDF است؛ فایل Word را هم میتوانید از لینک زیر دریافت کنید
https://eitaa.com/souzanchi/1500
تحدی قرآن از نظر خود قرآن، منتخبی از یک مناظره.pdf
1.77M
تحدی قرآن از نظر خود قرآن، منتخبی از یک مناظره
معجزه بودن قرآن، از باورهای عموم مسلمانان و مستند به خود قرآن کریم است. متکلمان محور تحدی و همآوردطلبی قرآن را اموری دانستهاند همچون فصاحت و بلاغت، اعجاز عددی، اعجاز علمی و معارفی و ... . اما به نظر میرسد ادعای خود قرآن چیز دیگری باشد.
چندی پیش مناظره مکتوبی را درباره اعجاز قرآن شروع کردم با آقای حجت الله نیکویی، که قبلا کتابی در رد نبوت پیامبر اکرم ص نوشته بود. هدفم این بود که محور تحدی قرآن را، نه بر اساس اقوال رایج، بلکه بر اساس آنچه خود قرآن مطرح میکند به بحث بگذارم. در اولین یادداشت مطالبی به عنوان مبادی تصوری بحث عرض شد که وی به مناقشه در همانها پرداخت؛ نهایتا در یادداشت هشتم و بعد از تکمیل آن مبادی تصوری، وارد توضیح مدعای اصلی شدم؛ اما او که تا پیش از آن، در همه چیز مناقشه میکرد، در ادامه، حتی یک جمله درباره دیدگاهی که به خاطر آن مناظره شروع شده بود نپرداخت و در یادداشت دوازدهم، از ادامه بحث انصراف داد. بنده تا چهار نوبت دیگر بحث را ادامه دادم ولی به دلایلی فرصت تبیین بقیه بحث میسر نشد.
اینک به مناسبت ماه مبارک رمضان و بهار قرآن، منتخبی از آن گفتگو (یادداشت اول، و یادداشت هشتم به بعد) را بازنشر میدهم. کل بحثهایی که بین بنده و ایشان رد و بدل شده را قبلا در آدرس زیر بارگذاری کردهام:
https://www.souzanchi.ir/a-critical-discussion-about-the-miracle-of-the-holy-quran/
که اگر مایل به مطالعه متن کامل این گفتگوها هستید میتوانید آنجا مراجعه کنید.
@souzanchi
ضمن تبریک به مناسبت عید سعید فطر و آرزوی قبولی طاعات و عبادات
به اطلاع می رساند انشاءالله بحثها از روز یکشنبه آغاز خواهد شد
مطالب مرتبط با جلسه رؤیت هلال 229 (26/ 1/ 1403)
مخرج تمامی کسرهای نه گانه- اضرب ایام سنتک فی ایام اسبوعک
روایات باب عدد-روایت اختزال سنه
روایت صم الیوم الخامس و روایت سیاری
🏴 انا لله و انا الیه راجعون🏴
به مناسبت ۸ شوال، سالروز تخریب حرم ائمه اطهار علیهم السلام در بقیع
درس امروز تعطیل است.
مطالب مرتبط با جلسه تعدد قرائات مفتاح الکرامة ٩٠ (٢٩/ ١/ ١۴٠٣)
خطأ الکاتب
و المقیمین الصلاة
حجاج بن یوسف و مصحف
یحکم به ذواعدل منکم
ان هذان لساحران
اشکالات به رسم الخط مصحف عثمان طه
مصحف منسوب به امیرالمؤمنین در عتبه رضویه
مصحف المشهد الرضوی
لا اذبحنّه
کتاب سلیم و مصحف عثمان؛ کله قرآن- روایت طلحه
تعدد قرائات؛ عاملی مهم برای صیانت قرآن کریم از تحریف
تفسیر ابن مردویه
اشکالات تواتر سبع و عشر
وجوب اصلاح خطا در کتابت مصحف
الکاتب ناعس-افلم ییأس
رد اشکال فخررازی بر تواتر قرائات سبع:
جلسه تعدد قرائات ٣٧
جلسه تعدد قرائات ۴٨
جلسه تعدد قرائات ۴٩
شواذ السبعة و العشرة
کلمات شیخ بهایی درباره قرائات
مقاله تفسیر المیزان و قرائات غیرمتداول
1403-01-30 فقه هوش مصنوعی-18.mp3
20.09M
تبیین بسیار مهمی از بستر مادیای که امکان درک معنا را مهیا میکند
به نظر میرسد این بحث
به انضمام بحث بستری که امکان آگاهی در پایههای مادی را مهیا میکند (اینکه بستر سه بعدی محض امکان آگاهی ندارد اما آگاهی در بستر چهاربعدی ممکن میشود) که در جلسه ۱۶ مطرح شد (https://eitaa.com/almabahes/2360)
دو رکن مهم برای امکانپذیری هوش مصنوعی قوی میباشد
مطالب مرتبط با جلسه هوش مصنوعی ١٨(٣٠/ ١/ ١۴٠٣)
آگاهی
شناسنامه حدیث- من عجنت نطفته بعقله
کرامت امام باقر علیه السلام-ان الله یحب العبد و یبغض عمله
مقاله فرضیه نفس مندی هوش مصنوعی-برایان کاتر
پدیده صدای الکترونیک-EVP-شنیدن صدای مردگان
مطالب مرتبط با جلسه رؤیت هلال ٢٣۲(١/ ٢/ ١۴٠٣)
کلام علامه مجلسی در تببین روایت اختزال سنة
مقصود از «بعض المحققین» در بحار الانوار
الادوار و الاکوار
ادراک معانی بی نهایت قرآن در لوامع صاحبقرانی
مطالب مرتبط با جلسه رؤیت هلال ٢٣۳(٢/ ٢/ ١۴٠٣)
تارات یوم القیامة
اسامی قائلین به عدد
روایت معمر بن خلاد در استناد به یوم وفق الله
روایات باب عدد
صم الیوم الخامس
مبحث صلاة صبی مربوط است به جلسات درس فقه سال ١٣٩۵-١٣٩۶:
متن ویرایش شده جلسات درس شرعیت عبادات صبی
جلسه اول این بحث: ١۴/ ٩/ ١٣٩۵
جلسه پایانی :١۴/ ١٢/ ١٣٩۵
مطالب مرتبط با جلسه رؤیت هلال ٢٣۴(٣/ ٢/ ١۴٠٢)
روایت سیاری در صوم یوم خامس و کبیسه یوم سادس
التذکرة فی علم الهیئة-خواجه نصیر الدین طوسی
قضیه اساسی علم حساب
عدد تام-عدد ناقص-عدد زائد-عدد کامل
مطالب مرتبط با جلسه تعدد قرائات-مفتاح الکرامة ٩١(۴/ ٢/ ١۴٠٣)
قواعد رسم المصحف
لنسفعا بالناصیة
و لیکونا من الصاغرین
علامات ضبط المصحف الشریف
سر کتابة السین صاداً فی القرآن الکریم
جلسه تعدد قرائات ۴۴- بیان سبع صغری و کبری و عشر صغری و کبری
اجازه نامه شهید ثانی به والد شیخ بهائی
سبکی شافعی-تواتر عشر ضروری دین است
کلمات الشهید الاول درباره قرائات
کلمات الشهید الثانی درباره قرائات
رویه تصحیح خطای مصحف(اصلاح نجعة به نعجة)
ابوجعفر رؤاسی
روش کتابت مسلمین در صدر اسلام
تعاضد الرسم و القرائات
کلام حفنی ناصف در حیاة اللغة العربیة
آیا قرآن از ابتدا بدون نقطه و اعراب نوشته شده است؟
کلمات الشیخ البهائی درباره قرائات
1403-02-05 توحید صدوق-57.mp3
18.5M
ادامه بحث صلوات + اشاراتی درباره حدیث معرفتی بالنورانیه
مطالب مرتبط با جلسه توحید صدوق ۵٧(۵/ ٢/ ١۴٠٣)
خطبة الوسیلة
صلو-صلی
بی نهایت
فوق ما لا یتناهی بما لا یتناهی
جلسه توحید صدوق ١۵/ ١/ ١٣٩٧-خداوند؛ فوق ما لا یتناهی بما لا یتناهی
حدیث نورانیت
💥رواج روایت ابوبکر شعبة بن عیاش از عاصم در میان ایرانیان
"و از قرائت معتبره برواية بكر از عاصم كه در ميان عجم شهرتى تمام دارد اختصار خواهد رفت و ببعضى كلمات كه حفص را با او طريق مخالفت و معنى كلام بسبب آن اختلاف تغيير مييابد اشارتى با او خواهد شد."
📚خلاصة المنهج، ج1، ص: 3
نوشته ملا فتح الله فرزند ملا شكر الله شريف كاشانى
ایشان در سال 988 ه. ق رحلت نموده و در كاشان مدفون گشتند.
#تعدد_قرائات
#قرائات_سبع