💥رواج روایت ابوبکر شعبة بن عیاش از عاصم در میان ایرانیان
"و از قرائت معتبره برواية بكر از عاصم كه در ميان عجم شهرتى تمام دارد اختصار خواهد رفت و ببعضى كلمات كه حفص را با او طريق مخالفت و معنى كلام بسبب آن اختلاف تغيير مييابد اشارتى با او خواهد شد."
📚خلاصة المنهج، ج1، ص: 3
نوشته ملا فتح الله فرزند ملا شكر الله شريف كاشانى
ایشان در سال 988 ه. ق رحلت نموده و در كاشان مدفون گشتند.
#تعدد_قرائات
#قرائات_سبع
💥سنت بودن عدم التزام به یک قرائت در نماز
چهارم: موافق يكى از هفت قرائت مشهور خواندن؛ و لازم نيست كه از اوّل تا آخر به يك قرائت بخواند پس اگر بعضى را مثلا به قرائت عاصم و بعضى را به قرائت حمزه و بعضى را به قرائت باقى قراء بخواند جايز است بلكه سنّت است كه در قرآن خواندن التزام يك قرائت نكند.
📚شیخ بهایی به عنوان شیخ الاسلام حکومت صفویه در اواخر عمر خویش متنی شبیه رسالههای عملیه امروزی را برای شاه عباس نوشته است به نام «جامع عباسی».
فراز فوق عبارت وی است در ج۱، ص۴۷ (طبع قدیم)
طبع جدید آن با ۸ حاشیه از بزرگان فقهاست که این فراز در ص۱۳۷ آمده است.
#تعدد_قرائات
#قرائات_سبع
مطالب مرتبط با جلسه رؤیت هلال ٢٣۵(٨/ ٢/ ١۴٠٣)
کلمات علما در تبیین روایت اختزال سنة
روایات عدد در منابع عامه
فوائد جلیلة للعلامة المجلسی
الخمسة المسترقة
تأویلات قرآنی-مشتمل بر بحث تأویل اعظم
روایت محمد بن مسلم-لیس بالرأی و لا بالتظنی
برخی جلسات مرتبط با روایت محمد بن مسلم:
جلسه ۴٣
جلسه ۵٢
جلسه ۵٣
جلسه ۵۴
مطالب مرتبط با جلسه هوش مصنوعی ١٩(۶/ ٢/ ١۴٠٣)
مبنا در ریاضیات-پایه-مراتب العدد
بحث از مبنا در جلسات خلاصة الحساب:
جلسه پنجم
جلسه ششم
جلسه هفتم
جلسه هشتم
جلسه نهم-مشتمل بر مباحثی در مورد کامپیوتر و بیت و بایت
سخت افزار-از سخت افزار به نرم افزار
جلسه چهارم فقه هوش مصنوعی
مطالب مرتبط با جلسه رؤیت هلال ٢٣۶(٩/ ٢/ ١۴٠٣)
بررسی اصاله عدم حجیت ظنون:
این مبحث در فقه سال ١٣٩۵-١٣٩۶ از جلسه ١۵ اسفند ١٣٩۵ شروع شد و تا اواخر سال تحصیلی ادامه پیدا کرد.
بررسی کلمه ظن
جلسه ٨١
جلسه ٨٢
اصالت حرمت عمل به ظن:
جلسه ٨۵
جلسه ٨۶
اصالت حرمت عمل به ظن و روایات آن
الرأی فی اللغة
الرأی فی الاخبار
مطالب مرتبط با جلسه رؤیت هلال ٢٣۷(١٠/ ٢/ ١۴٠٣)
معنای محوری حرف راء
روایت سماعة-اجتهد رأیک در جلسات سال تحصیلی ١٣٩۵-١٣٩۶:
جلسه ٩۶
جلسه ٩٧
جلسه ٩٨
جلسه ١٠٠
اصالت حرمت عمل به ظن و عدم آن
عمل به ظن در طواف واجب
شک مبطل؛ بالحدوث یا بعد التروّی؟
اعتبار قول منجمین در هلال
بحث از اسحاق بن عمار در جلسه ٢٩ رؤیت هلال
کتاب علی علیه السلام-اعیان الشیعة
مکاتبة علی بن محمد قاسانی
حشر ماه رمضان در قیامت-یحشر فی احسن صورة