مطالب مرتبط با جلسه فقه رؤیت هلال ٢۴۶(۶/ ٣/ ١۴٠٣)
روایت محمد بن عیسی بن عبید یقطینی-تتم الی اللیل فانه ان کان تاما رئی قبل الزوال
روایت علی بن حاتم از محمد بن جعفر اسدی
ابن بَطّة یا ابن بُطّة؟
الحسین بن علی بن شیبان/الحسین بن احمد بن شیبان؛ وحدت یا تعدد؟
روایت ستغدر بک الامة بعدی در کتب اهل سنت-تصحیح حاکم و ذهبی و تضعیف البانی
1403-03-07 رویت هلال-247.mp3
20.05M
آخرین جلسه فقه در سال تحصیلی 1402-1403
تا ابتدای عبارت «هذا فیما روی عن ابی عبدالله ...» در ص 14 از جزوه برگرفته از کتاب مصابیح الاحکام سید بحر العلوم (مصباح فی حکم رویه الهلال قبل الزوال) بحث شد.
مطالب مرتبط با جلسه فقه رؤیت هلال ٢۴٧(٧/ ٣/ ١۴٠٣)
موارد تاریخی رؤیت هلال در روز
رؤیت قبل از زوال در فتاوای اهل سنت
کلام سید مرتضی ره در رؤیت قبل از زوال
کلام علامه حلی در رؤیت قبل از زوال
علم عایشه به ملعون بودن اصحاب نهروان-ماجرای قتل ذی الثدیه
وصیت عایشه به دفن در بقیع
عتاب الباني بر ابوبكر ابن عربي و محب الدین خطيب و سعيد افغاني راجع به انكار كلاب حوأب
عشره مبشره-احتجاج امیرالمومنین علیه السلام علیه زبیر
رمانی بحجة-احتجاج امام کاظم علیه السلام علیه ابویوسف قاضی
Neshast Elmi62_403_03_05_KarimiNia.mp3
37.05M
#نشست_علمی_صوت
شماره 62
نشست علمی با موضوع:
قرائات مختلف در نسخه های کهن قرآنی اهل سنت و شیعه
🎤 ارائه توسط استاد مرتضی کریمی نیا
📆 زمان: شنبه 5 خرداد 1403
🆔 @neshast_mfemb
مطالب مرتبط با جلسه تعدد قرائات مفتاح الکرامة ٩۵(٨/ ٣/ ١۴٠٣)
بررسی روایات سبعة احرف در جلسات تفسیر سال ١٣٩۵-١٣٩۶:
جلسه ٢
جلسه ۵-تبیین معنای درست سبعة احرف
جلسه ١٨ و جلسه ١٩- بررسی روایات سبعة احرف در مقدمه تفسیر طبری
بررسی روایت ان الله یأمرک ان تقرأ القرآن علی سبعة احرف:
جلسه ١٣ تیر ١۴٠١
بررسی مقدمه تفسیر مجمع البیان در ابتدای تفسیر سال ١۴٠٢-١۴٠٣:
جلسه ٧٣
جلسه ٧۴
روایات سبعةاحرف در مقدمه تفسیر طبری-ابعد شیطاناً
وجود نقطه در صدر اسلام در کتاب تاریخ الخط العربی-اعط کل حرف ما ینوبه من النقط
لقنها الجائز من القرائات السبع
اشکال فخر رازی بر تواتر قرائات سبع
التمهید-هفوة من عظیم
تواتر و انواع آن
مصحف ابن مسعود در زمان خود مستفیض بود-فتوای ابوحنیفه-متتابعات
نسخه شناسی مصاحف قرآنی-دکتر کریمی نیا
1403-03-09 توحید صدوق-61.mp3
18.95M
در این جلسه در توضیح «یسلموا تسلیما» دورنمایی از آن حدیث در الكافي (ج1، ص: 451) بیان شد و تا حدودی معلوم شد که چرا در جلسات قبل بیان شده بود که ارزش این حدیث با هیچ چیزی در دنیا قابل مقایسه نیست.
متن حدیث مذکور:
بَعْضُ أَصْحَابِنَا رَفَعَهُ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ سِنَانٍ عَنْ دَاوُدَ بْنِ كَثِيرٍ الرَّقِّيِّ قَالَ:
قُلْتُ لِأَبِي عَبْدِ اللَّهِ مَا مَعْنَى السَّلَامِ عَلَى رَسُولِ اللَّهِ؟
فَقَالَ: إِنَّ اللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى لَمَّا خَلَقَ نَبِيَّهُ وَ وَصِيَّهُ وَ ابْنَتَهُ وَ ابْنَيْهِ وَ جَمِيعَ الْأَئِمَّةِ وَ خَلَقَ شِيعَتَهُمْ أَخَذَ عَلَيْهِمُ الْمِيثَاقَ وَ أَنْ يَصْبِرُوا وَ يُصَابِرُوا وَ يُرَابِطُوا وَ أَنْ يَتَّقُوا اللَّهَ وَ وَعَدَهُمْ أَنْ يُسَلِّمَ لَهُمُ الْأَرْضَ الْمُبَارَكَةَ وَ الْحَرَمَ الْآمِنَ وَ أَنْ يُنَزِّلَ لَهُمُ الْبَيْتَ الْمَعْمُورَ وَ يُظْهِرَ لَهُمُ السَّقْفَ الْمَرْفُوعَ وَ يُرِيحَهُمْ مِنْ عَدُوِّهِمْ وَ الْأَرْضِ الَّتِي يُبَدِّلُهَا اللَّهُ مِنَ السَّلَامِ وَ يُسَلِّمُ مَا فِيهَا لَهُمْ لا شِيَةَ فِيها قَالَ لَا خُصُومَةَ فِيهَا لِعَدُوِّهِمْ وَ أَنْ يَكُونَ لَهُمْ فِيهَا مَا يُحِبُّونَ وَ أَخَذَ رَسُولُ اللَّهِ ص عَلَى جَمِيعِ الْأَئِمَّةِ وَ شِيعَتِهِمُ الْمِيثَاقَ بِذَلِكَ وَ إِنَّمَا السَّلَامُ عَلَيْهِ تَذْكِرَةُ نَفْسِ الْمِيثَاقِ وَ تَجْدِيدٌ لَهُ عَلَى اللَّهِ لَعَلَّهُ أَنْ يُعَجِّلَهُ جَلَّ وَ عَزَّ وَ يُعَجِّلَ السَّلَامَ لَكُمْ بِجَمِيعِ مَا فِيهِ.
💥تواتر نقل اجماع بر تواتر قرائات سبع
و ليعلم أنّ هذه السبع إن لم تكن متواترة إلينا كما ظنّ لكن قد تواتر إلينا نقل الإجماع على تواترها فيحصل لنا بذلك القطع.
📚 مفتاح الکرامة فی شرح قواعد العلّامة(ط- القدیمة)، ج ٢، ص ٣٩١
مفتاح الكرامة في شرح قواعد العلامة (ط - الحديثة)؛ ج٧، ص: ٢١٢
#تعدد_قرائات
#تواتر_قرائات
🏴اطلاعیه
ضمن عرض تسلیت به مناسبت ۲۳ ذی القعده که بنا به قولی شهادت امام رضا علیه السلام است
به اطلاع می رساند روز پنجشنبه ۱۰ خرداد آخرین جلسه در سال تحصیلی بود و از روز شنبه بحثها تعطیل است.
انشاءالله زمان شروع جلسات جدید در همین کانال اطلاع رسانی خواهد شد.
💥علامه طباطبایی ره: اختلاف قرائات؛ راجع به اختلاف كیفیت قرائت خود رسول الله
"این قرائات توسّط قرّاء طورى نیست كه خود نفس قرائت را از رسول خدا بشنوند و آنرا قرائت كنند؛ و نیز از نزد خودشان این قرائات ابداع نشده است. بلكه چون مسلمین دیدند كه حاملان قرآن در قرائت هایشان اینجور مىخوانند، و آنان هم از رسول اكرم اخذ كردهاند، در نتیجه این بدست مىآید كه این قرائات كه از فلان قارى یا از فلان صحابى بدست آمده است این قرائتى است مستند به پیغمبر اكرم. و بقول اهل تاریخ چون خود رسول اكرم دو قسم یا بیشتر قرآن را قرائت مىكردند، پس اختلاف قرائات راجع به اختلاف كیفیت قرائت خود رسول الله مىشود.
جبرائیل سالى یكبار خدمت رسول الله مىآمد و آنچه از قرآن، از اوّل وحى تا آنوقت نازل شده بود به پیغمبر دوباره مىخواند، و وحیش را تجدید مىكرد؛ و پیغمبر هم به همان طریقى كه أخیراً جبرائیل خوانده است به كُتّاب وحى مىخواندها و از آنها بهمین گونه بمردم انتشار مىیافت؛ و در نتیجه این وحى با وحى سابق اختلاف پیدا مىكرد. و بنابراین، علّت اختلاف قرائات مستند به اصل اختلاف قرائت جبرائیل در سنوات عدیده مىشود.
📚 مهرتابان، ص۴٠٢-۴٠٣
#تعدد_قرائات
#علامه_طباطبایی
💥ابن شهرآشوب ره: قرائت امیرالمؤمنین علیه السلام؛ مرجع قرائات سبع
"و منهم العلماء بالقراءات ...و هذا دليل على علم علی بوجوه القراءات المختلفة و روي أن زيدا لما قرأ التابوت قال علي اكتبه التابوت فكتبه كذلك
و القراء السبعة إلى قراءته يرجعون"
📚 مناقب آل ابی طالب(ط الحیدریة)، ص ٣٢٩
المناقب (ط دارالاضواء)، ج ٢، ص ۵٢
🖊 پ.ن: ابن شهرآشوب از بزرگان علم قرائت است. ابن ابی طی-بنا بر نقل ذهبی- او را با وصف امام عصره در علم قرائات می ستاید:
«ثم تقدم في علم القرآن؛ القراءات، والغريب، والتفسير، والنحو...وکان امام عصره و واحد دهره. وكان الغالب عليه علم القرآن والحديث»(تاریخ الاسلام ط بشار، ج ١٢، ص ٨۶٠)
داودی نیز در طبقات المفسرین این چنین می گوید:«ثم تقدم في علم القراءات، والغريب، والتفسير، والنحو.كان إمام عصره، وواحد دهره، والغالب عليه، علم القرآن والحديث.»(طبقات المفسرین، ج ٢، ص ٢٠١)
#تعدد_قرائات
#قرائات_سبع
به مناسبت ایام تاسوعا و عاشورای حسینی:
شرح خطبه «خطّ الموت علی ولد آدم»-بررسی مسئله علم غیب امامان
جلسات دهه محرم 1436
✅ اطلاعیه
پیرو اطلاعیههای قبلی به اطلاع میرساند که
جلسات بحث امسال تحصیلی در ادامه روال سال قبل از روز یکشنبه ۲۵ شهریور ماه ۱۴۰۳ (۱۱ ربیعالاول ۱۴۴۶) هر روز از ساعت ۱۱:۱۰ (یازده و ده دقیقه) صبح تا ساعت ۱۲ ظهر به شرح ذیل برگزار خواهد شد.
▪️شنبه تا دوشنبه: بحث فقه (متن محل بحث)
▪️سهشنبه: ادامه بحث قراءات (متن محل بحث + مقدمه حاج آقا بر این متن)
▪️چهارشنبه: ادامه بحث توحید صدوق
▪️پنجشنبه: ادامه بحث فقه هوش مصنوعی
ان شاء الله جلسات همچنان به صورت مجازی (آنلاین) در نرم افزار قرار ارائه خواهد شد به آدرس
🆔https://b2n.ir/almabahes
و تلاش میشود تا حد امکان از پخش زنده خود ایتا هم استفاده شود و در همین کانال بحثها به صورت پخش زنده هم ارائه گردد
@almabahes
May 11
مصباح فی حکم رؤیة الهلال قبل الزوال.pdf
324K
فایل فصل «مصباح فی حکم رؤیةالهلال قبل الزوال» از کتاب مصابیح الأحکام که موضوع بحث جلسات رویت هلال بود.
بحث به صفحه ۱۵ این فایل رسیده است.
1403-06-25 رویت هلال-248.mp3
19.16M
اولین جلسه بحث فقه در سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۴
موضوع بحث (ادامه بحث رویت هلال) از صفحه ۱۵ متن «مصباح فی حکم رؤیة الهلال قبل الزوال»
مطالب مرتبط با جلسه رؤیت هلال ۲۴۸ (۲۵/ ۶/ ۱۴۰۳)
نسخ خطی مصابیح الاحکام
کلام صاحب جواهر در بحث رؤیت هلال قبل از زوال
مواردی که صاحب جواهر به اختلال طریقه تعبیر کردند
جلسه رؤیت هلال(۲)-بحث از اختلال طریقه در کلام صاحب جواهر
مطالب مرتبط با جلسه رؤیت هلال ۲۴۹(۲۶/ ۶/ ۱۴۰۳)
طبیعت و فرد
قواعد روشی شارع در قانون گذاری-مشتمل بر نزاع شیخ انصاری و سید بحرالعلوم در استصحاب
فرع من مفتاح الکرامة-تحقیق و تعلیق-تواتر نقل الاجماع علی تواتر السبع
مباحث رؤیت هلال قبل از زوال
مقدمه حاج آقا بر فراز مربوط به بحث قراءات از کتاب مفتاح الکرامة.pdf
313.6K
حاج آقا در اواخر جلسه امروز (بحث فقه/ ۱۴۰۳/۶/۲۵) مختصراً به ضرورت و اهمیت بحث تعدد قراءات در فضای فقه، و تاثیر فضای فقهیِ بحث تعدد قراءات بر حوزه صاحب نظران علوم قرآنی در این بحث اشارهای فرمودند تا معلوم شود که چرا یک روز از بحث [روزهای سهشنبه] را به بحث تعدد قراءات اختصاص دادهاند.
مخاطبان این کانال اطلاع دارند که ایشان فرازی از کتاب مفتاح الکرامة را دو سه سال اخیر محور جلسه بحث قراءات قرار دادهاند (از اینجا میتوانید فایل مشتمل بر فراز مذکور را در همین کانال مشاهده کنید).
چندی پیش مقدمهای برای این فراز نوشتهاند که به پیوست تقدیم میشود (تمامی موارد رنگی یا ایتالیک توسط خود حاج آقا انجام شده است). متن این مقدمه در سایت فدکیه که توسط خود حاج آقا نگارش یافته را از اینجا می توانید مشاهده کنید.
این متن خصوصا برای کسانی که بخواهند با فضای کلی بحث حاج آقا در زمینه تعدد قراءات نزد فقهای شیعه آشنا شوند توصیه میشود.
@almabahes
1403-06-27 تعدد قراءات-96.mp3
18.3M
جلسه اول بحث تعدد قراءات در سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۴
در این جلسه سه نکته مطلب شد و قرار شد نکته سوم در جلسات بعد ادامه پیدا کند:
۱. تلقی شیخ صدوق از روایت نزول بر حرف واحد چه بوده است؟
۲. اشارهای به ۶ سوال ساده ولی مهم که ذهن بسیاری از افرادی که با بحث تعدد قراءات مواجه میشود را درگیر میکند (که قرار شد افراد در فدکیه مطالعه کنند به آدرس
http://amafhhjm.ir/wp/almobin/Amafhhjm/q-tfs-000-000/q-tfs-000-008-00167.html
۳. آیا واقعا علاوه بر فرش الحروف، در اصول القراءة هم تواتر هست؟تواتر در اصول القرائه (اماله و مد و ... که ظاهرا در معنا تاثیر ندارد)چه ضرورت و اهمیتی دارد؟
در اواخر جلسه امروز ذیل نکته سوم که قرار است مبنای بحثهای جلسات آینده قرار گیرد چهار اصطلاح مطرح شد که نقش جزءلایتجرا در بحثهای زبانشناسی را دارد:
صُوَیت [ناظر به «صوت»] = آوا = Phone
لُفَیظ [ناظر به «لفظ»] = واج = Phoneme
کُلَیم [ناظر به «کلمه»] = تکواژ، واژک = Morpheme
رُقَیم [ناظر به «کتاب مرقوم»] = نویسهواره = Grapheme
@almabahes
مطالب مرتبط با جلسه تعدد قرائات مفتاح الکرامة ۹۶(۲۷/ ۶/ ۱۴۰۳)
تعاضد الرسم و القرائات
رابطه مصاحف با حقیقت شبه هولوگرامی قرآن کریم-در ارتباط با اصل قرآن کریم که کتابت است یا کلام؟
العطیة الغدیریة الثانیة- کلام شیخ صدوق در مورد حدیث حرف واحد
روایت القرآن واحد نزل من عند واحد
علامه حلی در منتهی-ترجمه قرآن کریم در مذهب اهل بیت جایز نیست
چند سؤال و جواب راجع به تواتر قرائآت
شهید اول-کلام ابن جزری
اصطلاح اصول و فرش در قرائات
رمز تحدی قرآن کریم و رابطه آن با تعدد قرائات
حقیقت قرآن کریم؛ «کتاب احکمت آیاته ثم فصلت»-بررسی کلام ابوفاخته و حروف مقطعه
تواتر قرائات در اصول قرائات و کلام ابن حاجب و شیخ بهایی
کلمات الوحید البهبهانی درباره قرائات
جلسه (۵۴)-بررسی کلام وحید بهبهانی درمورد قرائات
ابوعلی فارسی-اماله الف مالک جایز نیست
استدراک زرقانی- اتساع افق اطلاعی
زبان شناسی
فردینان دوسوسور
مقارنه تطبیقی بین سبعة احرف نوعی اصلح الوجود با عناصر زبانشناسی جدید
واج-وحدة صوتیة- phoneme