eitaa logo
بحث تفسیر، فقه و اصول
3.8هزار دنبال‌کننده
38 عکس
21 ویدیو
96 فایل
مطالب را در سایت hoseinm.ir نیز می‌توانید پیگیری کنید.
مشاهده در ایتا
دانلود
🌹ضمن تبریک به مناسبت میلاد باسعادت امام هشتم به اطلاع می رساند روز دوشنبه جلسه بحث تعطیل است
🏴 انا لله و انا الیه راجعون ▪️با اندوه و تاسف فراوان درگذشتِ شهادت گونه‌ی عالم مجاهد، رئیس جمهور مردمی و با کفایت و پرتلاش، جناب حجة الاسلام و المسلمین آقای حاج سید ابراهیم رئیسی و همراهان گرامی ایشان رضوان الله علیهم را خدمت شما تسلیت عرض می نماییم.
🏴 اطلاعیه با توجه به تعطیلی حوزه‌های علمیه به مناسبت تعزیت درگذشت رئیس جمهور محترم و همراهانشان، جلسات بحث در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه تعطیل می‌باشد.
1403-03-03 فقه هوش مصنوعی-23.mp3
21.4M
در این جلسه بالاخره دورنمای کلی‌ای از بحث امکان هوش مصنوعی قوی (امکان درک و آگاهی پایه‌محور) ارائه شد که مسیر بحث معلوم باشد
💥شهید اول ره: قرائات عشر، متواتر است. فرع:تجوز القراءة بالمتواتر، و لا تجوز بالشواذ. و منع بعض الأصحاب من قراءة أبي جعفر و يعقوب و خلف و هي كمال العشر، و الأصح جوازها، لثبوت تواترها كثبوت قراءة القرّاء السبعة. ✅پ.ن: ابوجعفر یزید بن قعقاع مدنی(١٣٢) یعقوب بن اسحاق حضرمی بصری(٢٠۵) خلف بن هشام بغدادی(٢٢٩) هر سه از قرّاء؛ قرائت آن ها به ضمیمه قرائات سبع،‌ قرائات عشر را تشکیل می دهد. 📚 ذکری الشیعة فی احکام الشریعة، ج ٣، ص ٣٠۵
1403-03-07 رویت هلال-247.mp3
20.05M
آخرین جلسه فقه در سال تحصیلی 1402-1403 تا ابتدای عبارت «هذا فیما روی عن ابی عبدالله ...» در ص 14 از جزوه برگرفته از کتاب مصابیح الاحکام سید بحر العلوم (مصباح فی حکم رویه الهلال قبل الزوال) بحث شد.
Neshast Elmi62_403_03_05_KarimiNia.mp3
37.05M
شماره 62 نشست علمی با موضوع: قرائات مختلف در نسخه های کهن قرآنی اهل سنت و شیعه 🎤 ارائه توسط استاد مرتضی کریمی نیا 📆 زمان: شنبه 5 خرداد 1403 🆔 @neshast_mfemb
توصیه شده در جلسه درس تعدد قراءات (روز سه‌شنبه 8 خرداد)👆👆👆
مطالب مرتبط با جلسه تعدد قرائات مفتاح الکرامة ٩۵(٨/ ٣/ ١۴٠٣) بررسی روایات سبعة احرف در جلسات تفسیر سال ١٣٩۵-١٣٩۶: جلسه ٢ جلسه ۵-تبیین معنای درست سبعة احرف جلسه ١٨ و جلسه ١٩- بررسی روایات سبعة‌ احرف در مقدمه تفسیر طبری بررسی روایت ان الله یأمرک ان تقرأ القرآن علی سبعة احرف: جلسه ١٣ تیر ١۴٠١ بررسی مقدمه تفسیر مجمع البیان در ابتدای تفسیر سال ١۴٠٢-١۴٠٣: جلسه ٧٣ جلسه ٧۴ روایات سبعة‌احرف در مقدمه تفسیر طبری-ابعد شیطاناً وجود نقطه در صدر اسلام در کتاب تاریخ الخط العربی-اعط کل حرف ما ینوبه من النقط لقنها الجائز من القرائات السبع اشکال فخر رازی بر تواتر قرائات سبع التمهید-هفوة من عظیم تواتر و انواع آن مصحف ابن مسعود در زمان خود مستفیض بود-فتوای ابوحنیفه-متتابعات نسخه شناسی مصاحف قرآنی-دکتر کریمی نیا
1403-03-09 توحید صدوق-61.mp3
18.95M
در این جلسه در توضیح «یسلموا تسلیما» دورنمایی از آن حدیث در الكافي (ج‏1، ص: 451) بیان شد و تا حدودی معلوم شد که چرا در جلسات قبل بیان شده بود که ارزش این حدیث با هیچ چیزی در دنیا قابل مقایسه نیست. متن حدیث مذکور: بَعْضُ أَصْحَابِنَا رَفَعَهُ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ سِنَانٍ عَنْ دَاوُدَ بْنِ كَثِيرٍ الرَّقِّيِّ قَالَ: قُلْتُ لِأَبِي عَبْدِ اللَّهِ مَا مَعْنَى السَّلَامِ عَلَى رَسُولِ اللَّهِ؟ فَقَالَ: إِنَّ اللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى لَمَّا خَلَقَ نَبِيَّهُ وَ وَصِيَّهُ وَ ابْنَتَهُ وَ ابْنَيْهِ وَ جَمِيعَ الْأَئِمَّةِ وَ خَلَقَ شِيعَتَهُمْ أَخَذَ عَلَيْهِمُ الْمِيثَاقَ وَ أَنْ يَصْبِرُوا وَ يُصَابِرُوا وَ يُرَابِطُوا وَ أَنْ يَتَّقُوا اللَّهَ وَ وَعَدَهُمْ أَنْ يُسَلِّمَ لَهُمُ الْأَرْضَ الْمُبَارَكَةَ وَ الْحَرَمَ الْآمِنَ وَ أَنْ يُنَزِّلَ لَهُمُ الْبَيْتَ الْمَعْمُورَ وَ يُظْهِرَ لَهُمُ السَّقْفَ الْمَرْفُوعَ وَ يُرِيحَهُمْ مِنْ عَدُوِّهِمْ وَ الْأَرْضِ الَّتِي يُبَدِّلُهَا اللَّهُ مِنَ السَّلَامِ وَ يُسَلِّمُ مَا فِيهَا لَهُمْ لا شِيَةَ فِيها قَالَ لَا خُصُومَةَ فِيهَا لِعَدُوِّهِمْ وَ أَنْ يَكُونَ لَهُمْ فِيهَا مَا يُحِبُّونَ وَ أَخَذَ رَسُولُ اللَّهِ ص عَلَى جَمِيعِ الْأَئِمَّةِ وَ شِيعَتِهِمُ الْمِيثَاقَ بِذَلِكَ وَ إِنَّمَا السَّلَامُ عَلَيْهِ تَذْكِرَةُ نَفْسِ الْمِيثَاقِ وَ تَجْدِيدٌ لَهُ عَلَى اللَّهِ لَعَلَّهُ أَنْ يُعَجِّلَهُ جَلَّ وَ عَزَّ وَ يُعَجِّلَ السَّلَامَ لَكُمْ بِجَمِيعِ مَا فِيهِ.
💥تواتر نقل اجماع بر تواتر قرائات سبع و ليعلم أنّ هذه السبع إن لم تكن متواترة إلينا كما ظنّ لكن قد تواتر إلينا نقل الإجماع على تواترها فيحصل لنا بذلك القطع. 📚 مفتاح الکرامة فی شرح قواعد العلّامة(ط- القدیمة)، ج ٢، ص ٣٩١ مفتاح الكرامة في شرح قواعد العلامة (ط - الحديثة)؛ ج‌٧، ص: ٢١٢
🏴اطلاعیه ضمن عرض تسلیت به مناسبت ۲۳ ذی القعده که بنا به قولی شهادت امام رضا علیه السلام است به اطلاع می رساند روز پنجشنبه ۱۰ خرداد آخرین جلسه در سال تحصیلی بود و از روز شنبه بحثها تعطیل است. انشاءالله زمان شروع جلسات جدید در همین کانال اطلاع رسانی خواهد شد.
💥علامه طباطبایی ره: اختلاف قرائات؛ راجع به اختلاف كیفیت قرائت خود رسول الله "این قرائات توسّط قرّاء طورى نیست كه خود نفس قرائت را از رسول خدا بشنوند و آنرا قرائت كنند؛ و نیز از نزد خودشان این قرائات ابداع نشده است. بلكه چون مسلمین دیدند كه حاملان قرآن در قرائت هایشان اینجور مى‌خوانند، و آنان هم از رسول اكرم اخذ كرده‌اند، در نتیجه این بدست مى‌آید كه این قرائات كه از فلان قارى یا از فلان صحابى بدست آمده است این قرائتى است مستند به پیغمبر اكرم. و بقول اهل تاریخ چون خود رسول اكرم دو قسم یا بیشتر قرآن را قرائت مى‌كردند، پس اختلاف قرائات راجع به اختلاف كیفیت قرائت خود رسول الله مى‌شود. جبرائیل سالى یكبار خدمت رسول الله مى‌آمد و آنچه از قرآن، از اوّل وحى تا آنوقت نازل شده بود به پیغمبر دوباره مى‌خواند، و وحیش را تجدید مى‌كرد؛ و پیغمبر هم به همان طریقى كه أخیراً جبرائیل خوانده است به كُتّاب‌ وحى مى‌خوانده‌ا و از آنها بهمین گونه بمردم انتشار مى‌یافت؛ و در نتیجه این وحى با وحى سابق اختلاف پیدا مى‌كرد. و بنابراین، علّت اختلاف قرائات مستند به اصل اختلاف قرائت جبرائیل در سنوات عدیده مى‌شود. 📚 مهرتابان، ص۴٠٢-۴٠٣
💥ابن شهرآشوب ره: قرائت امیرالمؤمنین علیه السلام؛ مرجع قرائات سبع "و منهم العلماء بالقراءات‏ ...و هذا دليل على علم علی بوجوه القراءات المختلفة و روي‏ أن زيدا لما قرأ التابوت قال علي اكتبه التابوت فكتبه كذلك‏ و القراء السبعة إلى قراءته يرجعون" 📚 مناقب آل ابی طالب(ط الحیدریة)، ص ٣٢٩ المناقب (ط دارالاضواء)، ج ٢، ص ۵٢ 🖊 پ.ن: ابن شهرآشوب از بزرگان علم قرائت است. ابن ابی طی-بنا بر نقل ذهبی- او را با وصف امام عصره در علم قرائات می ستاید: «ثم تقدم في علم القرآن؛ القراءات، والغريب، والتفسير، والنحو...وکان امام عصره و واحد دهره. وكان الغالب عليه علم القرآن والحديث»(تاریخ الاسلام ط بشار، ج ١٢، ص ٨۶٠) داودی نیز در طبقات المفسرین این چنین می گوید:«ثم تقدم في علم القراءات، والغريب، والتفسير، والنحو.كان إمام عصره، وواحد دهره، والغالب عليه، علم القرآن والحديث.»(طبقات المفسرین، ج ٢، ص ٢٠١)
به مناسبت ایام تاسوعا و عاشورای حسینی: شرح خطبه «خطّ الموت علی ولد آدم»-بررسی مسئله علم غیب امامان جلسات دهه محرم 1436