«بهترین حواشی مکاسب»
آیت الله شبیری زنجانی(دامت برکاته):
1⃣ از نظر تحقیق، بهترین و محققانهترین حواشی مکاسب، حاشیه مرحوم آخوند است که از جهت تحقیق در لبّ مطالب خیلی مفید است.
2⃣ از نظر تدقیق مطالب، حاشیه میرزا محمدتقی شیرازی[رحمه الله] بر همه مقدم است، چون ریزه کاری های مطالب را خیلی خوب بیان کرده است.
3⃣ ولی مجموعا جامع ترین حواشی، حاشیه مرحوم سید محمدکاظم[یزدی، صاحب عروة] است زیرا:
- در عمده مباحث حاشیه دارد
- و از نظر تتبع بلا اشکال مقدم است.
- از نظر تحقیق، جنبه های فقاهی قویای دارد و روایات و اقوال را درست و جالب نقل می کند و بر کلمات قوم هم تسلط کافی دارد.
📚جرعهای از دریا/ جلد ۲/ صفحه ۴۴۸
با ماهمراه باشید
@almakaseb
اعتبارسنجی تراکم ظنون در فرایند استنباط.pdf
370.1K
✅ مقاله اعتبارسنجی #تراکم_ظنون در فرایند استنباط
🔹نویسنده: مهدی #خطیبی
#مکتب_قم بر خلاف مکتب نجف، رویکردی تجمیعی و قرائنی به ادله دارد و از روش تجمیع ظنون استفاده میکند. در این مقاله، دکتر مهدی خطیبی استادیار موسسه امام خمینی(ره) به بررسی ابعاد این روش پرداخته و نقش این روش را در #اسلامیسازی_علوم_انسانی بیبدیل دانسته است.
✅ با ما همراه باشید
@almakaseb
✅ استاد #علیدوست: #روش_شیخ_انصاری، تجمیع ظنون است
🔹روش #تجمیع_ظنون؛ یعنی مجتهد از یک سری عناصر و مؤلفه ها استفاده میکند که مجموعه این مؤلفهها به انضمام هم، میتواند در استنباط نقش داشته باشد؛ ولی اگر این مؤلفهها به صورت جداجدا بررسی شود، نتیجهای در بر نخواهد داشت.
🔹 شیخ اعظم در روش اجتهاد، به مدرسه تجمیع ظنون تعلق دارد و لذا در #کتاب_مکاسب از کلمه الانصاف استفاده میکند.
متن کامل:
http://ravesh-ejtehad.blog.ir/post/26
•┈••✾••┈•
✅ با ما همراه باشید
@almakaseb
استاد رجبی اظهار داشت: در رسائل با اتخاذ یک شیوه به نتیجه مطلوب می رسیم و در مکاسب هم با یک شیوه دیگر. در کتاب مکاسب اگر ما بتوانیم مسائل را به خوبی تقریر و تبیین کنیم و بعد از تبیین این مسائل بتوانیم روش و شیوه استدلال کردن مرحوم شیخ را برای طلاب بیان کنیم به نتیجه مطلوب می رسیم. به عنوان مثال اگر مرحوم شیخ یک فرع فقهی در باب غیبت مطرح می کنند. این مطلب را باید برای طلبه ها بیان کنیم که مرحوم شیخ ابتدائا موضوع را معرفی کرده است و بعد از آن به تبیین موضوع پرداخته است سپس برای اثبات آن مطلب استدلال کرده است و پس از آن نقدهای وارد بر آن استدلال را بیان داشته است.
وی افزود: در کتاب رسائل کار متفاوتی باید انجام شود ما باید مباحث را ناظر به مسائل کاربردی آن مطرح کنیم مثلا پس از این که بیان کردیم استصحاب قسم ثالث به بیان مرحوم شیخ حجت است یا نه؟ بیان کنیم که این مطلب چه ثمراتی دارد.
#روش #رسایل #مکاسب #خوانی
با ما همراه باشید
@almakaseb
مکاسب نیوز
http://mhva.ir/1398/02/11/%D8%AA%D8%AD%D8%B5%DB%8C%D9%84-%D9%88-%D8%AA%D8%AD%D9%82%DB%8C%D9%82-%D8%A
پیشنهاد ویژه
صوت استاد #وکیلی حول #روش مطالعه و #تحقیق در رسایل و مکاسب
با ما همراه باشید
@almakaseb
شروح و حواشی کتاب مکاسب
http://almostafa.blog.ir/post/330
با ما همراه باشید
@almakaseb
درس روش شناسی سطح عالی، بررسی و شناخت شروح مکاسب
https://darsgoftar.net/mbook/33/1262
با ما همراه باشید
@almakaseb
درس روش شناسی سطح عالی، بررسی و شناخت شروح رسائل
https://darsgoftar.net/mbook/31/1173
با ما همراه باشید
@almakaseb
حجتالاسلام ناصرالدین انصاریقمی در گفتگوی اختصاصی با شبکه اجتهاد:
شیخ انصاری در بیع مکاسب، «ید بیضاء» بیرون میآورد!/ خواندن رسائل و مکاسب مثل خواندن قرآن، ثواب دارد/ رسائل و مکاسب، حکم ادعیه و اذکار و اوراد را داراست!/ اگر کسی عمرش را بر روی رسائل و مکاسب بگذارد، ضرر نکرده است
http://ijtihadnet.ir/%D8%B4%DB%8C%D8%AE-%D8%A7%D9%86%D8%B5%D8%A7%D8%B1%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%D8%A8%DB%8C%D8%B9-%D9%85%DA%A9%D8%A7%D8%B3%D8%A8%D8%8C-%DB%8C%D8%AF-%D8%A8%DB%8C%D8%B6%D8%A7%D8%A1-%D8%A8%DB%8C%D8%B1/
با ما همراه باشید
@almakaseb
یک مکاسب خوان باید بداند
https://hawzah.net/fa/Note/View/53813/%DB%8C%DA%A9-%D9%85%DA%A9%D8%A7%D8%B3%D8%A8-%D8%AE%D9%88%D8%A7%D9%86-%D8%A8%D8%A7%DB%8C%D8%AF-%D8%A8%D8%AF%D8%A7%D9%86%D8%AF
با ما همراه باشید
@almakaseb
معرفی فرائد الاصول - ویکی شیعه
https://fa.wikishia.net/view/%D9%81%D8%B1%D8%A7%D8%A6%D8%AF_%D8%A7%D9%84%D8%A7%D8%B5%D9%88%D9%84_(%DA%A9%D8%AA%D8%A7%D8%A8)#.D8.AD.D9.88.D8.A7.D8.B4.DB.8C_.D9.88_.D8.AA.D8.B9.D9.84.DB.8C.D9.82.D8.A7.D8.AA_.DA.A9.D8.AA.D8.A7.D8.A8
معرفی مکاسب - ویکی شیعه
https://fa.wikishia.net/view/%D9%85%DA%A9%D8%A7%D8%B3%D8%A8_(%DA%A9%D8%AA%D8%A7%D8%A8)
با ما همراه باشید
@almakaseb
جایگاه فقه و اصول در منظومه علوم اسلامی - آیت الله علیدوست
سرفصل ها
هدایت تحصیلی
ضرورت فقه و اصول
مفهوم شناسی فقه
جایگاه رسایل و مکاسب
روش شناسی تحصیل رسایل و مکاسب
http://a-alidoost.ir/persian/lessons/22920/
با ما همراه باشید
@almakaseb
مکاسب نیوز
پیشنهاد ویژه صوت استاد #وکیلی حول #روش مطالعه و #تحقیق در رسایل و مکاسب با ما همراه باشید @almakase
متن پیاده شده صوت استاد وکیلی
(خلاصه بیانات استاد)
👇👇👇👇👇👇👇👇
با ما همراه باشید
@almakaseb
ارزش فعالیت های جناب شیخ و جایگاه مکتب ایشان زمانی مشخص می شود که آگاهی اجمالی نسبت به فضای تاریخی قبل از ایشان داشته باشیم. لذا مقدمتا باید به فضای قبل از ظهور مکتب شیخ نگاه اجمالی داشته باشیم.
سیر علم اصول به اعتباری به دو دسته تقسیم میشود، قبل از نهضت اخباریان و بعد از آن. اخباریون توجه زیاد و به عبارتی افراط در عنایت به روایات داشتند و مع الاسف این توجه توام با کم دقتی بوده. بنابراین جوهرۀ اخباری گر و نظام آن عبارت است از «تمسک افراطی به روایات توام با کم دقتی».
این نهضت اخباریان چندان بی ثمر هم نبوده. اولا از آنجایی که تنها منبع اخباریان روایات بوده، این امر باعث تسلط ویژه آنها بر روایات شده بود که در نتیجه سبب نوآوری هایی در این زمینه شد از جهت تالیف و جمع آوری و دسته بندی روایات. ثانیا اشکالاتی که اخباریان بر اصولیان وارد کردند و خرده گیری هایی که به مباحث علم اصول کردند باعث بازسازی و رفع نواقص این علم شد.
اساسا هر نهضتی که ظهور می کند و باعث می شود که نهضت قبلی کنار برود یا ریشه در سست بودن بنیان های نظام قبلی دارد، یا عدم تنقیح صحیح مطالب آن. در ماجرای نهضت اخباریان هم همین طور بود، هم مباحثی بود که مبانی صحیحی نداشت و بی دلیل بسیاری از رویات از دایرۀ ادله خارج شده بودند، و هم برخی از مباحث به خوبی منقح نشده بودند که مورد هجمه اخباریان واقع شده بود.
علی ای حال، وحید بهبانی عهده دار بازسازی علم اصول شد و مطالب صحیح اخباریان را گرفت و علم اصول را منقح کرد و اشتباهات و افراط های آنها را هم تبیین و رد کرد.
در این فضا، مکتب شیخ انصاری ظهور کرد. که عهده دار مقابله با اخباری گر و تکمیل فعالیت های وحید بهبهانی بود. بسیاری معتقدند که بعد از ظهور این مکتب تا به حال مکتب جدیدی ظهور نکرده و تمامی تحولات هم در هم در نظام همین مکتب رخ داده و خارج از این مدرسه نیست.
با حفظ این مقدمه، به مواردی از خصوصیات و ویژگی های مکتب شیخ انصاری می پردازیم :
1) ترک کامل مباحث اهل سنت؛ این کار از جهاتی مفید بود و از جهاتی مضر. از طرفی باعث شد اصالة فقه شیعه روشن شود و اصولیان را از گزند هجمه های اخباریان در امان سازد، چراکه اخباریان معتقد بودند فقه اصولی ها تابع فقه اهل سنت است. اما از طرف دیگر فقه عامه حاوی نکات کلیدی و مهمی بود و تاثیر شایانی در فقه شیعه داشت. قبل از شیخ فقهای ما بر مذاهب اربعه اهل سنت مسلط بودند، اما بعد از ظهور مدرسه شیخ، این سنت برچیده شد.
2) کاربردی کردن اصول؛ از آنجایی که جناب شیخ تسلط ویژه ای در فقه داشتند، اصول این مکتب، تبدیل به یک اصول کاملا کاربردی شده که از متن فقه استخراج شده بود. که مع الاسف بعد از دورۀ جناب شیخ، علم اصول تبدیل به یک علم انتزاعی شد.
3) تمرکز بر پاسخ دادن به شبهات اخباری ها؛ جناب شیخ از آنجایی که با هجمه اخباری ها مواجه بودند، به صورت مفصل و کامل از حجیت ظواهر، شهرت، قطع، اصالة البرائة و... بحث می کند.
4) تمسک به عقل در مقابل اخباری ها، اما نه عقل برهانی و فلسفی بلکه عقل فطری و انصافی...
5) گستردگی مباحث علم اصول و دسته بندی آن؛ یک زمانی مباحث علم اصول در حد کتاب معالم بود، بعد مدتی در حد کتاب قوانین. جناب شیخ به خاطر جامعیتی که داشتند مباحث رو به صورت مفصل مطرح کردند که باعث وسعت و گستردگی مباحث علم اصول شده بود. این گستردگی از جهتی مفید اما از جهتی مضر بود، از طرفی ابتدا و انتهای مباحث به طور کامل منقح می شد، اما از طرف دیگر مباحث غیر مفیدی هم در خلال این مباحث جای گرفته بود.
با توجه به این خصوصیات اصول جناب شیخ، ویژگی ها فقه ایشان هم روشن می شود
1) بررسی کامل ادله و اشاره به تمامی فروعات؛
2) روشمندی فقه؛ از آنجایی که اصول قدمای ما پخته نبود، فقه آنها هم از روشمندی ویژه ای برخوردار نبود، مثل در کتاب لمعه که فقه قرن 13 را نشان می دهد یک جای اماره بر اصل مقدم می شود، جای دیگر می گویند اصل و اماره با هم تعارض کردند، جای دیگر می گویند اینجا دو دلیل داریم یک اصل و یک اماره، این نشان میدهد که فقه فاقد یک روش ثابت بوده. اختلاف فتواهای علامه حلی در کتب مختلف ایشان یا شیخ طوسی یا باقی فقها هم حاکی از این است که فقها در این دوره برای استنباط روشمند عمل نمی کردند. برخلاف جناب شیخ، که فقه ایشان از یکسری الگوی های ثابت پیروی می کند.
3) عنایت به قرآن؛ در مقابل اخباری ها جناب شیخ عنایت ویژه ای به آیات قرآن در مباحث خود دارند.
4) توجه و اهتمام به اقوال و اجماعات؛ در مقابل اخباری ها که توجهی به اقوال و اجماعات ندارند.
5) فهم عرفی؛ قبل از دورۀ اخباری گری فقها دچار به دقت های عقلی محضی شده بودند که جایگاهی بین عرف نداشت.
6) دقت و نظر جناب شیخ؛ که موجب موشکافی منحصر به فرد مسائل و ابتکارات ایشان شده بود.
ادامه دارد👇
با ما همراه باشید
@almakaseb
7) حریت شیخ، هرچند در دوۀ ایشان اعلام و فقهای بزرگی حضور داشتند، اما شیخ با حفظ احترام ایشان ابایی در بیان نظرشان نداشتند.
8) دقت های حقوقی؛ قبل از شیخ چندان مرسوم نبود که مفاهیم مختلف موشکافی شده و معانی دقیق آن ها بررسی بشود، مثل معنای بیع، عقد و ایقاع، حکم تکلیفی، حکم وضعی.
نکته دیگر اینکه جناب شیخ یک روند و روش ثابتی در بیان مباحث دارند که اجمالا ساختار فعالیت ایشان در موارد زیر خلاصه می شود :
نقل اقوال بیان ادله اقوال نقد و بررسی ادله اختیار قول مختار بیان فروعات؛
□ کارهایی که یک رسائل و مکاسب خوان باید انجام دهد :
در مورد کتاب رسائل و مکاسب انجا فعالیت های زیر توصیه می شود :
1) از انجایی که برخی از مباحث قبل از رسائل منقح نشده، مثل برائت که در اصول فقه مظفر که اصلا اشاره نشده و در الموجز هم که بسیار مختصر و اجمالی از آن بحث شده، این مشخص نبودن چارچوب مباحث باعث می شود طلبه ای که وارد 150ص مباحث برائت می شود دچار سردرگمی بشود. لذا توصیه می شود قبل از ورود به مباحث چارچوب مسائل آن را در درست داشته باشید.
2) استخراج روش و مکتب اصولی – فقهی شیخ؛
3) توجه و عنایت به استدلال ها، مکاسب کتاب استدلالی است، بر خلاف لمعه که نیمه استدلالی بود و هدف از آن فراگیری یک دوره فقه شیعه بود و توجه به ادله و استدلال ها جنبۀ فرعی داشت. در مکاسب توجه استدلال ها و نتایج آن ها امر حائز اهمیتی است.
4) توجه و اهتمام به مباحث کلیدی؛ مباحث حکومت و ورود، تفاوت دقیق اصول و امارات.ط
5) در مکاسب از آنجایی که برخی از مباحث آن کامل نیست بد نیست که به مباحث کتاب المتاجر لمعه یا مثلا ریاض مراجعه بشود.
□ پرسش و پاسخ
• سوال چرا از میان کتب فقهی شیخ، تنها کتاب مکاسب آن خوانده می شود؟
چون ظهور و بروز آن ویژگی های مکتب جناب شیخ، بیشتر در مباحث معاملات است، از انجایی که ورود شارع به معاملات امضائی است، موشکافی های عقلی بیشتر در معاملات است نه عبادات. در عبادات منبع عمده ادله روایات است و دقت های عقلی چندان کاربرد ندارد. بر خلاف باب معاملات که به جهت کمبود آیات و روایات دقت های عقلی جایگاه ویژه ای دارد.
• چرا کتاب رسائل فقط به مباحث حجیت پرداخته است؟ از آنجایی که عمده حرف اخباری ها در بحث حجج بوده و از آنجایی که جناب شیخ مباحث کتاب هدایة المسترشدین در مباحث قبل از حجج کافی و کامل می دانستند، کتاب رسائل ایشان اختصاص به مباحث حجت دارد. هرچند جناب شیخ نو آوری هایی در مباحث دیگر داشته اند، اما عمده ابتکارات و موشکافی های ایشان در همین مباحث حجیت است.
□ در مورد حواشی رسائل
شرح اعتمادی : جامع است و نکات خوبی دارد اما چندان عمیق نیست؛
حاشیه آخوند و آشتیانی: سنگین و عمیق است که غالبا اساتید استفاده می کنند؛
قلائد الفرائد و اوثق الوثائق : این دو تا هم خوب است که از حداقلی هایی است که طلبه باید مراجعه کند؛
□ در مورد حواشی مکاسب
حاشیه مرحوم شهیدی به نام هدایة الطالب و مرحوم یزدی و مرحوم مامقانی : اینا مناسب با طلبه مکاسب خوان است
شرح آیت الله مروج هم شرح جامع و نافعی است.
□ دست آورد های یک طلبه بعد از خواند رسائل و مکاسب
1) توانایی پاسخگویی کامل در برابر شبهات اخباریان؛
2) ...
3)...
با ما همراه باشید
@almakaseb
بیانات و توصیه های استاد شیخ علی فرحانی در مورد تحصیل در سطح عالی
روش تحصیل کتاب رسائل/ تطورات علم اصول
http://www.ostadfarhani.ir/morsalat/audio/heda-va-maha/download.php?file=05-elme-osoul/046-raveshe-tahsile-ketabe-rasael-tatavvore-elme-osoul@almorsalat.mp3
روش تحصیل کتاب رسائل و علم اصول
http://www.ostadfarhani.ir/morsalat/audio/heda-va-maha/download.php?file=05-elme-osoul/049-%20raveshe-tahsile-rasael-v-elme-osul@almorsalat.mp3
رسائل و کفایه، متن تولید و تاسیس
http://www.ostadfarhani.ir/morsalat/audio/heda-va-maha/download.php?file=05-elme-osoul/054-rasael-v-kefaye-matne-tolid-v-taasis@almorsalat.mp3
سیر تحصیل علم اصول برای طلاب سطح عالی/ نکاتی مهم درباره روش تحصیل در حوزه/ ویژگی های مهم کتب رسائل و کفایه
http://www.ostadfarhani.ir/morsalat/audio/heda-va-maha/download.php?file=05-elme-osoul/055-seire-tahsile-elme-osul-baraye-tollabe-sathe-aali@almorsalat.mp3
روش تحصیل مکاسب و کتب فقهی
http://www.ostadfarhani.ir/morsalat/audio/heda-va-maha/download.php?file=06-elme-fiq/022-raveshetahsilemakasebvkotobefeghhi@almorsalat.mp3
با ما همراه باشید
@almakaseb
برای فهمیدن مکاسب دو دسته کتاب لازم است:
دسته اول:
حواشی مکاسب، شش حاشیه خوب است:
۱)حاشیه مرحوم شهیدی
۲)حاشیه مرحوم ایروانی
۳)حاشیه میرزا محمد تقی شیرازی ۴)حاشیه مرحوم حاج عبدالله حسین لاری
۵)حاشیه صاحب عروه
۶)حاشیه مرحوم مامقانی
این حواشی از اول مکاسب محرمه شروع کرده اند
و بعضی از حواشی مثل
۱)حاشیه صاحب کفایه از اول بیع شروع کرده اند
یا
۲)حاشیه مرحوم اصفهانی که از بیع شروع کرده اند.
نکته: حاشیه مرحوم شهیدی در بین حواشی، از همه بهتر است، چون همه حاشیه ها را دیده است.
دسته دوم: کتابهای مستقل. یعنی کتابهایی که حاشیه بر مکاسب نیست و خودشان کتابهای مستقل است، مثل :
۱) مکاسب محرمه امام خمینی
۲)مصباح الفقاهه آیت الله خویی
۳)متاجر میرزای نائینی
ما یرتبط بالمکاسب و الرسائل
هر آنچه خواهی،خواهی یافت
@almakaseb
#فهرست
1️⃣ مکتب شناسی
❇️ فرایند کلان اجتهاد شیخ انصاری
❇️ دو مکتب بنیادین فقه
❇️ اعتبار سنجی تراکم ظنون در فرایند استنباط
❇️ تجمیع ظنون، روش شیخ انصاری (استاد علیدوست)
—————————————
2️⃣ روش تحصیل و جایگاه شناسی
❇️ توصیه های استاد رجبی (حفظه الله)
❇️ توصیه های استاد علیدوست (حفظه الله)
❇️ توصیه های استاد شیخ محمد حسن وکیلی (حفظه الله) - صوت
❇️ توصیه های استاد شیخ محمد حسن وکیلی (حفظه الله) - متن
❇️ توصیه های استاد شیخ علی فرحانی (حفظه الله)
❇️ توصیه های استاد سلمان رئوفی (حفظه الله)
❇️ توصیه های استاد انصاری قمی (حفظه الله)
————————————
3️⃣ معرفی حواشی
❇️ مهم ترین حواشی مکاسب (جرعه ای دریا)
❇️ معرفی حواشی مکاسب 2
❇️ شروح و حواشی مکاسب3
————————————
با ما همراه باشید
@almakaseb
آنچه یک رسائل و مکاسب خوان باید بداند...
«مکاسب نیوز» کانالی است پیرامون باید ها و نباید های تحصیل در سطح عالی...
برخی از سرفصل ها :
❇️ آسیب شناسی تحصیل در سطح عالی
❇️ روش تحصیل صحیح رسائل و مکاسب
❇️ جایگاه شناسی رسائل و مکاسب
❇️ مکتب شناسی جناب شیخ انصاری
❇️ آشنایی با شروح و حواشی رسائل و مکاسب
❇️ دست آورد های طلبه در سطح عالی
کانال را به رفقای طلبه خود نیز معرفی کنید...
لینک کانال👇
🌐 @almakaseb
هدایت شده از سلمان رئوفی
روش تحصیل و تحقیق در رسائل و مکاسب
اکثر مطالب لازم برای ورود به دو کتاب مهم #رسائل و #مکاسب را در این چند صوت طرح کردم،
همچنین شبهات رایج امروزی نسبت به این دو کتاب را مطرح کرده و به صورت منصفانه پاسخ گفتم برای ورود به این دو کتاب حتما این مباحث را گوش کنید.
حتی اگر این دو کتاب را خوانده اید باز هم این پنج صوت افق کاملا جدیدی برای شما باز خواهد کرد.
و آخر دعوانا ان الحمد لله رب العالمین
•┈••✾••┈•
جهت دانلود صوت ها روی لینک های زیر کلیک کنید :
🔹 مکاسب جلسه1
🔹 مکاسب جلسه2
🔹 مکاسب جلسه3
🔹 مکاسب جلسه4
🔹رسائل جلسه1
🔹 رسائل جلسه2
🔹 رسائل جلسه3
•┈••✾••┈•
🔆اجتهاد روشمند
🔆 @salmanraoofi
استاد علی فرحانی chistie trakom znone.mp3
10.7M
🔊 #تراکم_ظنون
🌐نگاهی به روش اجتهادی شیخ انصاری
📌آیا شیخ اجماع منقول و شهرت را قبول ندارد⁉️
🔰استاد علی فرحانی
💠 استاد در این صوت؛ با توصیف دو نحله فقهی در باب کیفیت تاثیر مباحث اصولی در فقه، مبنای شیخ در این مساله را بیان می کنند.
💠 ایشان در ادامه به توضیح چیستی تراکم ظنون از نگاه شیخ پرداخته و به خوبی منقح می کنند که مختار شیخ عدم حجیت اجماع و شهرت نیست.
🔸در تفصیل مبانی شیخ، به مبحث اجماع منقول رسائل مراجعه فرمایید.
#اصول_فقه #شیخ #تراکم_ظنون
#روش_شناسی_اجتهاد
@almorsalaat
استاد علی فرحانی ahamiat fahm nazare sheikh dar rasael.mp3
14.66M
🔊 #اصول_فقه #رسائل
♨️ نظم واره و الگوریتم اصول فقه
❇️ استاد شیخ علی فرحانی
💠 شرط ثمره مباحث اصولی در فقه؛ نظام و #الگوریتم داشتن در علم اصول است و نه صرف نظرات جزیره ای!
💠 نگاه جزیره ای و غیر نظام مند در اصول عامل اشتباهاتی بزرگ و بعضا نظراتی شده است که لوازم آن دلالت صریح بر باطل بودن آنها دارد.
💠 مثال بارز نگاه التقاطی و ثمره آن را می توان در مبحث وجوب غیری و مبحث جعل احکام وضعیه_از نگاه برخی بزرگان_ مشاهده کرد.
💠 وظیفه اساسی و اولیه متعلم در کتاب رسائل؛ یادگیری نظام واره و الگوریتم اصولی شیخ است.
💠 با توجه به اینکه با تمام اختلافاتی که علماء با هم دارند وقتی بررسی شود معلوم می شود که حدود ۹۹ درصد نظام دستگاه اصولی آنها یکسان است:
💠 این واقعیت شیرین؛ در صورتی که توسط متعلم کسب شود، مسیر تحصیل را کوتاه کرده و ما را به غرض #تولید_علم نزدیک تر می کند.
#اصول_فقه #رسائل #شیخ_انصاری
@almorsalaat