eitaa logo
دفتر آیت الله العظمی مظاهری
3هزار دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
566 ویدیو
44 فایل
کانال رسمی دفتر مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی مظاهری @almazaheri مؤسسهٔ فرهنگی مطالعاتی الزهراء @alzahrabook_ir مشاهده فیلم و کلیپ صوتی B2n.ir/g17641 ارتباط با دفتر: @almazaheri_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙در سایه سار وحی 🔹نگاهی اخلاقی به آیات قرآن کریم 🔸جلسۀ 88: آیه 83 سوره بقره 🆔 @almazaheri
📗سؤال: ⬅️ فضولات پرندگان (حرام گوشت یا حلال گوشت، گوشت‌خوار یا گیاه‌خوار، دارای چنگال یا بدون چنگال، خانگی یا وحشی) پاک است یا نجس؟ ✍🏻پاسخ: ⬅️ فضلۀ همۀ پرندگان پاک است. آیت‌الله العظمی مظاهری 🆔 @almazaheri
در آینۀ احکام 💠 مسأله 40: 🔸 رباخوردن و ربا دادن حرام است و ربا خوری را قرآن، جنگ با خداوند دانسته است. و اقسام آن عبارتند از: قرض با بهره؛ گرچه آن بهره بسیار كم یا شرطى از شروط باشد، قرض مثل به مثل با زیادتر یا خرید و فروش مثل به مثل با زیادتر. مسأله 41: 🔸 ربا به‌واسطۀ حیلۀ شرعى، نظیر اینكه یك میلیون قرض‌الحسنه دهد ولى چیز كم‌ارزشى را بفروشد به یك‌صد هزار تومان، ربا و حرام است و همچنین به‌واسطۀ عقود اسلامی؛ و اگر ربادهنده مجبور باشد، برای او جایز است، ولی برای رباگیرنده جایز نیست. (رسالۀ جوان و نوجوان) آیت‌الله العظمی مظاهری 🆔 @almazaheri
امام صادق«سلام‌الله‌علیه» فرمودند: قلب حرم خداست، بنابراین در حرم خدا غیر خدا را ساكن مگردان 📚بحارالأنوار، جلد 67، صفحۀ 25. 🆔 @almazaheri
🔻درس اخلاق آیت‌الله العظمی مظاهری؛ فضیلت‌های فراموش شده 🔸فضیلت چهاردهم: فعالیّت، جلسۀ دوم بِسْمِ‏ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحيم‏ 🔹موفقیّت در هر هدفی، وابسته به فعالیّت و پشتکار است. 🔹معنا ندارد کسی بدون کوشش، مهذّب شود و بتواند درخت رذالت را از دل بکَند و درخت فضیلت را به جای آن غرس کند. 🔹اگر کسی بخواهد در امور دنیوی موفق گردد، دوست داشته باشد به ثروت و امکانات دست یابد، آن هم کار و تلاش و کوشش و جدّیت می‌خواهد. 🔹راوی می‌گوید: روزی امام صادق«ع» سراغ یکی از یاران خویش را گرفتند. به ایشان گفتم او به عبادت روى آورده و از كسب و كار دست كشيده است. فرمودند: واى بر او، آيا نمی‌داند كه دعاي بیکار مستجاب نخواهد شد؟ بعد امام«ع» تعریف کردند که در زمان پیامبر اکرم«ص» هنگامى كه آيۀ «وَ مَنْ يَتَّقِ اللَّهَ يَجْعَلْ لَهُ مَخْرَجاً، وَ يَرْزُقْهُ مِنْ حَيْثُ لا يَحْتَسِبُ» نازل شد، گروهى از ياران پيامبر«ص» درب مغازه‌ها و حجره‌ها را بستند و به عبادت مشغول شدند و گفتند: رزق و روزی ما تضمين شده است. وقتی خبر به رسول خدا«ص» رسيد، آنان را نزد خود خوانده، فرمودند: چه امری شما را وادار به اين كار کرد؟ گفتند: يا رسول اللَّه! خداوند متكفّل روزى ما شد و ما به عبادت روى آورديم. پیامبر گرامی«ص» به آنان فرمودند: هر كس چنين كند دعايش مستجاب نخواهد شد، برويد دنبال كسب و كار. سپس فرمودند: من از کسی که دهانش را می‌گشاید و می‌گوید: خدایا رزق من را برسان، ولی کار را ترک می‌کند، بیزارم. 🔹استاد بزرگوار ما علامه طباطبائی«ره» می‌فرمود: این معجزه‌ها که از انبیاء است، همۀ این معجزات از راه استکمال است، اما استکمالش فوری است؛ حرف زیبایی است. یعنی در حوادث طبيعى، اسباب و علل به‌تدريج اثر مى‏بخشند، ولی در معجزه فورى اثر مى‏گذارند. بالاخره تأثیر تلاش و کوشش و حرکت، به‌اندازه‌ای است که می‌تواند یک عصا را اژدها کند. حال گاهی با معجزه، فوراً اژدها می‌شود و گاهی در راه استکمال با حرکت جوهری و صد سال طول می‌کشد، اما بالاخره می‌شود. 🔹انسان اگر بخواهد به جایی برسد و موفق شود، بدون کار امکان ندارد. با خوردن و خوابیدن و تنبلی، نه اهداف معنوی حاصل می‌شود و نه اهداف مادی. 🔹از قول امام باقر«ع» در حدیثی نقل شده است که فرمودند: حضرت موسى«ع» به خداوند گفت: پروردگارا! از كدام يك از بندگانت بيشتر نفرت دارى؟ خداوند فرمود: آنكه شب‌ها مثل مردار است و روزها بيكار. یعنی خداوند از بندۀ تنبل و بی‌تحرّک، که شب‌ها از عبادت خودداری می‌کند و تا صبح می‌خوابد و روزها را با بطالت و بيهودگی می‌گذراند، تنفّر دارد. 🔹تنبلی، تباهی و نابودی به‌همراه دارد. یک درخت اگر تنبل شد، جزای او تبر و کیفرش آتش است. یک انسان اگر تنبل شد، نتیجۀ آن، خسران در دنیا و خسران در آخرت است. 🔹خداوند متعال، کم کاری، بطالت و کسالت را ناپسند می‌داند و آن را مبغوض می‌شمارد. 🔹رسیدن به دنیا، کار روزانه می طلبد و برخورداری از آخرت، نماز شب می‌خواهد. 🔹اهمیّت به کار و تلاش باید از خانواده و از زن و شوهر شروع شود تا هم زندگی آنها از نظر مادی و معنوی، آباد شود و هم کم کم اجتماع با تلاش خانواده‌ها ساخته شود. 🔹جدیّت خانم در ادارۀ خانه و خانه‌داری،بر فرزندان او تأثیر به‌سزا دارد، ثواب فراوانی هم خواهد داشت. 🔹اگر زن خوب شوهرداری کند، برای او مثل جهاد در راه خداست. زن می‌تواند به جبهه برود و جبهۀ او خانه است و خانه‌داری و بچه‌داری و شوهرداری ثواب جهاد و شهادت را دارد. 🔹تلاش و جدیّت مرد هم برای تأمین معیشت خانواده و رسیدگی به همسر و فرزندان، علاوه بر اینکه در تربیت فرزندان و در کوشا شدن آنها مؤثر است، ثواب جهاد در راه خدا را دارد. 🔹فعالیّت و تلاش مرد، منحصر در کارهای بیرون خانه و تأمین معیشت خانواده نیست، بلکه هنگام حضور در خانه نیز باید از بیکاری و فراغت بپرهیزد و در کارهای خانه به همسر خود کمک کند. 🔹شما نمی‌توانید عمل صالحی را پیدا کنید که به اندازۀ فعالیّت و کار، ثواب داشته باشد. 🔹متن کامل در: 🌐 https://b2n.ir/w98129 🆔 @almazaheri
📙پرسش: ⬅️ علاج ترس، از نگاه دین چیست؟ ✍🏻پاسخ: ⬅️ كسی كه خدا را دارد از گذشته غم و غصه ندارد و از آینده و از كسی و چیزی ترس ندارد. با رابطۀ با خدا می‌توانید غم و غصه و ترس و واهمه را از خود دور كنید. 🆔 @almazaheri
شرعی 🔰 مسأله 196: 🔹 در پنج مورد بعد از سلام نماز، باید سجدۀ سهو به‌ جا آورده شود و آن پنج مورد عبارتند از: حرف‌‌زدن سهوی در نماز، فراموشی یک سجده، فراموش‌کردن تشهّد، سلام بی‌جا، در نماز چهار رکعتی بعد از سجدۀ دوّم شک کند که چهار رکعت خوانده یا پنج رکعت. مسأله 197: 🔹 دستور یک سجدۀ سهو این‌ است که بعد از سلام نماز به نیّت سجدۀ سهو به سجده رود و ذکر سجده بگوید و بهتر است که بگوید «بِسْمِ اللَّهِ و بِاللَّهِ اَللَّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدْ» و به سجدۀ دوّم رود و ذکر بگوید و بلند شود و تشهّد و سلام بخواند. (رسالۀ جوان و نوجوان) آیت‌الله العظمی مظاهری 🆔 @almazaheri
📚 نابود شدن اعمال نیک، به‌واسطۀ غیبت 🆔 @almazaheri
📝پيام آیت‌الله العظمى مظاهرى به مناسبت ارتحال آیت‌الله العظمى حاج سيد محمدصادق روحانى بِسْمِ‏ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحيم‏ «إِنَّا لِلهِ وَ إِنّا إِلَيْهِ راجِعُونَ» ارتحال فقيه عاليقدر، مرحوم حضرت آيت‌الله آقاى حاج سيد محمدصادق حسينى روحانى«رضوان‌الله‌تعالى‌عليه» را به حوزۀ علميۀ مقدسۀ قم و عموم شاگردان و مقلّدان ايشان و خصوصاً به بيت مكرّم آن عالم وارسته تسليت عرض مى‌كنم. از خداوند تعالى براى آن فقيه بزرگوار، علوّ درجات و حشر و نشر با حضرات اجداد طاهرينشان«صلوات‌الله‌عليهم‌اجمعين» و براى همۀ بازماندگان و فرزندان محترم و خاندان مصاب، صبر و اجر و سعادت، مسألت مى‌نمايم. حسين المظاهرى ٢٢ /جمادى الاولى/ ١٤٤٤ ٢٦ /آذر ماه /١٤٠١ 🆔 @almazaheri
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙در سایه سار وحی 🔹نگاهی اخلاقی به آیات قرآن کریم 🔸جلسۀ 89: آیه 83 سوره بقره 🆔 @almazaheri
📗سؤال: ⬅️ آیا برای وضو حتماً باید نیّت خاص شود یا با هر وضویی می‌توان نماز خواند یا قرآن را مسح نمود؟ ✍🏻پاسخ: ⬅️ نماز خواندن یا مسح قرآن، با هر وضویی جایز است. آیت‌الله العظمی مظاهری 🆔 @almazaheri
در آینۀ احکام 💠 مسأله 42: 🔸 رشوه‌خوارى حرام است؛ به این معنا که چیزى بگیرد و حقّى را از بین ببرد یا ناحقّى را حقّ كند. و این رشوه مختص به قضاوت نیست و رشوه‌دهنده و رشوه‌گیرنده هر دو گناهکارند، مگر اینکه گرفتن حق مستلزم دادن رشوه باشد، که در این صورت برای رشوه‌دهنده حرام نیست، ولی برای رشوه‌گیرنده حرام است. (رسالۀ جوان و نوجوان) آیت‌الله العظمی مظاهری 🆔 @almazaheri
امام صادق«سلام‌الله‌علیه» فرمودند: صبر نسبت به ایمان، مانند سَر نسبت به بدن است. بنابراین همانگونه كه چون سَر نباشد بدن نیز از بین خواهد رفت، چون صبر نباشد ایمان از بین خواهد رفت 📚الکافی، جلد 2، صفحۀ 87. 🆔 @almazaheri
📙پرسش: ⬅️ اهمیت تسبیحات حضرت زهراء«س» در فرهنگ تشیع‌ چیست؟ و حکمت اینکه ثواب‌های عظیمی برای آن بیان شده است، از جمله اینکه از هزار رکعت نماز بالاتر است، چیست؟ ✍🏻پاسخ: ⬅️ اوّلاً: نَفْسِ تسبیحات دارای اهمیت والایی است، چه از حیث معانی عظیمه كه در آن نهفته است و چه از حیث ذكر این‌ تسبیحات؛ ثانیاً: انتساب این تسبیحات با آن شكل مخصوص به حضرت زهراء«س»، اهمیت آن را مضاعف می‌كند؛ و ثالثاً توجّه به شأن نزول آن كه در روایات مربوطه آمده نیز از اهمیت خاصّی برخوردار است؛ رابعاً ثواب‌ها و پاداش‌های الهی، تفضّلی است نه استحقاقی و این تفضّل الهی برای ترغیب به آن اعمال مقدّسه است. 🆔 @almazaheri
شرعی 🔰 و مسافر مسأله 233: 🔹 کسی که به مسافرت بیش از 22 کیلومتر برود، باید نمازهای چهار رکعتی را دو رکعت بخواند و روزۀ واجب نگیرد؛ مگر اینکه کثیرالسّفر باشد نظیر استاد دانشگاه و راننده، یا به‌وطن موقّت خود برود نظیر طلبه و دانشجو، یا قصد ماندن ده روز در جایی داشته باشد، یا به سفر معصیت برود نظیر کسی که برای دزدی سفر می‌کند. (رسالۀ جوان و نوجوان) آیت‌الله العظمی مظاهری 🆔 @almazaheri
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙در سایه سار وحی 🔹نگاهی اخلاقی به آیات قرآن کریم 🔸جلسۀ 90: آیه 83 سوره بقره 🆔 @almazaheri
💠قالَ عِیسَى ابْنُ مَرْیمَ یا مَعْشَرَ الْحَوَارِیینَ بِحَقٍّ أَقُولُ لَكُمْ إِنَّ النَّاسَ یقُولُونَ إِنَّ الْبِنَاءَ بِأَسَاسِهِ وَ إِنِّی لَا أَقُولُ لَكُمْ كَذَلِكَ قَالُوا فَمَا ذَا تَقُولُ یا رُوحَ اللَّهِ قَالَ بِحَقٍّ أَقُولُ لَكُمْ إِنَّ آخِرَ حَجَرٍ یضَعُهُ الْعَامِلُ هُوَ الْأَسَاسُ قَالَ أَبُو فَرْوَةَ إِنَّمَا أَرَادَ خَاتِمَةَ الْأَمْرِ. 📚بحارالأنوار،‌ ج 68، ص 364. 🆔 @almazaheri
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙در سایه سار وحی 🔹نگاهی اخلاقی به آیات قرآن کریم 🔸جلسۀ 91: آیه 83 سوره بقره 🆔 @almazaheri
زیارتنامه حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها.pdf
514.3K
◾️دریافت فایل PDF متن و ترجمۀ زیارت‌نامه حضرت زهرا«سلام‌الله‌علیها» 🆔 @almazaheri
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 شناخت حقیقی حضرت زهرا«سلام‌الله‌علیها» ممکن یا غیرممکن؟ ◾️شهادت حضرت فاطمۀ زهرا«سلام‌الله‌علیها» تسلیت باد 🆔 @almazaheri
◾️فاطمه را فاطمه گفته‌اند و این تسمیه اسراری دارد و همۀ آن اسرار از روایات بهره‌مند است: 1️⃣ سمِیتْ فَاطِمَةُ فَاطِمَهَ لاِنَّهَا فُطِمَتْ مِنَ الشّرِ. فاطمه، فاطمه نامیده شده است؛ چرا كه از شر بریده و جدا است. این جمله اشاره به عصمت حضرت زهراء«ع» است؛ زیرا مسلماً معصومه است، و آیۀ «اِنَّمَا یریدُ اللّهُ لِیذْهِبَ عَنَكُمُ الرِّجسَ اَهْلَ الْبَیتِ‌ وَ یطَهِرَّكُمْ تَطْهِیراً»، دربارۀ ایشان است. 2️⃣ سمِیتْ فَاطِمَةَ لأنَّهَا فُطِمَتْ عَنِ الطّمْثِ. فاطمه را فاطمه گفتند؛ زیرا بریده است از خونی كه زن‌ها می‌بینند. این تفسیر اشاره به طهارت ظاهری حضرت زهراء«ع» است؛ زیرا از نظر روایات، چنانچه زهراء مطهره بود، از نظر معنی،‌ طاهره از خون حیض، نفاس و استحاضه بود. 3️⃣ سمِیتْ فَاطِمَةُ فَاطِمَةَ لأِنَّهَا فُطِمَتْ‌ عَنِ‌ الْخَلْقِ. فاطمه را فاطمه گفتند، برای اینكه بریده شده از خلق بود. این تفسیر اشاره به مقام فنا و لقای حضرت زهرای مرضیه«ع» است. كسی كه در دل او هیچ‌ كس جز خدا نبود، دل او فقط مشغول به خدا است. 4️⃣ سمِیتْ فَاطِمَةُ فَاطِمَةَ‌ لاِنَّ‌ الْخَلْقَ فُطِمُوا عَنْ‌ كُنَهِ‌ مَعْرفَتِهَا. فاطمه، فاطمه نام گرفت؛ زیرا مردم از معرفت ایشان بریده شده‌اند و قدرت برشناخت حقیقت ایشان ندارند، و این تفسیر اشاره به همان مقامی دارد كه به واسطۀ آن مقام، ‌اُم‌ابیها نامیده شده است. 5️⃣ سمِیتْ‌ فَاطِمَةُ فَاطِمَةَ لاَنَّهَا فُطِمَتْ هِی وَ شِیعَتُها عَنِ‌ النّارِ. فاطمه را فاطمه گفتند؛ چون شیعیان خود را از آتش می‌رهاند و نجات می‌دهد. این تفسیر اشاره به شفاعت است. 🆔 @almazaheri