237 BAGHAREH-Ayeh 212.mp3
3.34M
🎙در سایه سار وحی
🔹نگاهی اخلاقی به آیات قرآن کریم
🔸 جلسۀ 237: آیه 212 سوره بقره
#قرآن_کریم #سوره_بقره
🆔 @almazaheri
#احکام شرعی
🔰#خوردنیها و #آشامیدنیها
مسأله 498:
🔹 اگر به حلال بودن چیزهایی که در بازار مسلمین خرید و فروش میشود، شک داشته باشیم، حلال است. مانند ماهیهایی که کم فلساند و به حسب ظاهر فلس ندارند. چنانچه اگر فروشنده بگوید فلس آنها ریخته شده، حلال هستند و گفتۀ او حجّت است. و یا اگر بگوید مرغها ذبح شرعی هستند، قبول کردن گفتۀ او جایز و آن مرغها حلال است.
#عصاره_دین(رسالۀ جوان و نوجوان)
آیتالله العظمی مظاهری
🆔 @almazaheri
🔳امام سجّاد«ع» در فرازی از رسالۀ حقوق، در خصوص «حقّ مال» میفرمایند:
«وَ أَمَّا حَقُّ الْمَالِ... وَ لَا تَجْعَلَهُ إِذَا كَانَ مِنَ اللَّهِ إِلَّا إِلَيْهِ وَ سَبَباً إِلَى اللَّهِ»1
▪️مقصود امام«ع» آن است که اموال انسان از خداست و بدین سبب باید جز براى او مصرف نشود و بهعنوان وسیلۀ رسیدن به حقتعالی از آن استفاده گیرد.
▪️با این اوصاف، کسی حق ندارد امانتهای خدا را دریافت کند و صرفاً به خودش اختصاص دهد و سایر بندگان را از آن محروم سازد. امانتدار کسی است که با آنچه خدا روزی او کرده، به دیگران هم منفعت برساند و خودخواه نباشد، یعنی نعمتهای الهی را هم برای خود و هم برای دیگران بداند.
▪️هرکه گمان برد دارایی او از جانب خودش است و خداوند در رساندن روزی به او نقشی نداشته، گمانش ناشی از لجاجت و خیرهسری و برای سرکشی است.
1. تحف العقول، ص267.
📚 برگرفته از #کتاب #تحلیه(آراستن) اثر آیتالله العظمی مظاهری، ص 105.
◾️شهادت امام سجاد«سلاماللهعلیه» تسلیت باد
🆔 @almazaheri
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 خدایا آنکه تو را دارد چه ندارد و آنکه تو را ندارد چه دارد؟
#صوت #محرم
🆔 eitaa.com/joinchat/1723138081Ce8fd358f85
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴 السَّلامُ عَلَی الْحُسَیْن
🏴 و عَلی عَلَیِ بْن الْحُسَین
🏴 و عَلی اَوْلادِ الْحْسَیْن
🏴 و عَلی اَصحابِ الْحُسَین
🆔 @almazaheri
238 BAGHAREH-Ayeh 213.mp3
3.8M
🎙در سایه سار وحی
🔹نگاهی اخلاقی به آیات قرآن کریم
🔸جلسۀ 238: آیه 213 سوره بقره
#قرآن_کریم #سوره_بقره
🆔 @almazaheri
#برگی_از_کتاب
▪️در تاریخ آمده است كه حضرت سیدالشهداء«ع» و یاران ایشان، در سختترین شرایط و در اوج مصیبت و بلا در روز عاشورا، نه تنها ارتباط با خداوند و مناجات با او را فراموش نكردند، بلكه بر میزان آن افزودند. صداى زمزمههاى مناجات با خدا در نماز شب یاران با وفاى امام حسین«ع»، در شب عاشورا، فضاى كربلاى معلّى را پر كرده بود. در روز عاشورا در بحبوحۀ جنگ، امام حسین«ع» در وقت نماز، به اقامۀ نماز جماعت ظهر پرداختند و این فریضۀ اساسى و مهم را فداى جنگ نكردند.
📚 برگرفته از کتاب نماز نجوای مؤمنان اثر آیتالله العظمی مظاهری، ص 26.
#کتاب #نماز_نجوای_مؤمنان
🆔 @almazaheri
تبیین چهل مسألۀ #اعتقادی
💠 اصل پنجم: #معاد
مسأله 27: شبهۀ آکل و مأکول
🔸دربارۀ معاد جسمانی شبهاتی مطرح شده است که فیلسوفان و محدّثان و متکلّمان به آنها پاسخ دادهاند. در این نوشتار فرصت بازگوئی آن شبهات و پاسخهای مربوط نیست و صرفاً به یک شبهه که به شبهۀ آکل و مأکول شهرت یافته است اشاره میشود.
🔸خلاصۀ شبهه این است که انسان در زندگی دنیائی خود، از لحاظ جسمی و ظاهری دائماً در حال تغییر و تحوّل است و حتّی هر چند سال یک مرتبه کاملاً از لحاظ ظاهری عوض میشود. اگر جسم و بدن زمانهای مختلف انسان در قیامت محشور شود، پس باید هر انسانی از نظر جسمی در قیامت به اندازۀ کوهی باشد و چنانچه جسم یک زمان خاص در قیامت زنده شود، ترجیحی است که برتری خاصی ندارد و به آن ترجیح بدون مرجّح گفته میشود. این امر قبیح است و خدای سبحان مرتکب امر قبیح و زشت نخواهد شد.
🔸در پاسخ به این شبهه باید گفت که از منظر قرآن کریم، شکی نیست که جهان آخرت غیر از این جهان است. اینجا ظاهر است و آنجا باطن، اینجا مجاز است و آنجا حقیقت، و از این جهات نحوۀ ظهور انسان در عالم آخرت باید با همان عالم متناسب باشد، نه با این دنیا. و جسمی که آدمی در عالم قیامت دارد، همانند روح او دارای حیات ابدی و شعور سرمدی خواهد بود؛ بنابراین لازم نیست که «عین» جسم دنیایی او باشد، بلکه بنا بر تعبیر قرآن کریم «مثل» جسم دنیایی او و شبیه به آن خواهد بود.
🔹«نَحْنُ قَدَّرْنا بَینَكُمُ الْمَوْتَ وَ ما نَحْنُ بِمَسْبُوقینَ، عَلی أَنْ نُبَدِّلَ أَمْثالَكُمْ وَ نُنْشِئَكُمْ فی ما لا تَعْلَمُون»
🔹«وَ ضَرَبَ لَنا مَثَلاً وَ نَسِی خَلْقَهُ قالَ مَنْ یحْی الْعِظامَ وَ هِی رَمیمٌ ... أَ وَ لَیسَ الَّذی خَلَقَ السَّماواتِ وَ الْأَرْضَ بِقادِرٍ عَلی أَنْ یخْلُقَ مِثْلَهُمْ بَلی وَ هُوَ الْخَلاَّقُ الْعَلیمُ»
🔸به عنوان مثال جسم انسان در پیری «مثل» جسم او در جوانی است، ولی «عین» آن نیست و در قیامت نیز چنین امری تحقّق مییابد. سرّ مطلب در این است که تمام لذّات و دردها مربوط به روح است و جسم، وسیلهای برای لذّت بردن و یا عذاب کشیدن محسوب میشود. بنا بر تعبیر فلاسفه، شخصیت انسان، انسانیت اوست و انسانیت، مربوط به روح او است و جسم هیچ دخالتی در تحقّق آن ندارد.
#عصاره_دین(رسالۀ جوان و نوجوان)
آیتالله العظمی مظاهری
🆔 @almazaheri
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 ضرورت درس آموزی از صبر و استقامت در مکتب امام حسین«ع»
#صوت #محرم
🆔 eitaa.com/joinchat/1723138081Ce8fd358f85
📗سؤال:
⬅️ به نظر مبارک حضرتعالی، بهترین ذکر یا دعایی که ميشود در قنوت خواند، چیست؟
✍🏻پاسخ:
⬅️ غير از آنچه در رساله آمده است، به عنوان نمونه: دعاي فرج و دعای «رَبَّنا آتِنا فِي الدُّنْيا حَسَنَةً وَ فِي الْآخِرَةِ حَسَنَةً وَ قِنا عَذابَ النَّار»، خوب است.
آیتالله العظمی مظاهری
#استفتائات #نماز
🆔 @almazaheri
033 Tahzibe Nafs.mp3
9.61M
🎙درس اخلاق با موضوع تهذیب نفس
🔸آیتالله العظمی مظاهری
🔹جلسۀ سیوسوم: تمسک به قرآن و عترت 3
#درس_اخلاق #تهذیب_نفس
🆔 @almazaheri
✳️ امام علی«سلاماللهعلیه» فرمودند:
به خدا قسم! اگر هفت اقلیم را با آنچه زیر آسمانهاست به من دهند تا خدا را نافرمانى کنم و یک پوست جو را به ناحق از مورچهاى بگیرم، چنین نخواهم کرد.
📘 نهجالبلاغه، خطبۀ 224.
#روایات
🆔 @almazaheri
239 BAGHAREH-Ayeh 213.mp3
3.14M
🎙در سایه سار وحی
🔹نگاهی اخلاقی به آیات قرآن کریم
🔸جلسۀ 239: آیه 213 سوره بقره
#قرآن_کریم #سوره_بقره
🆔 @almazaheri
#احکام شرعی
🔰#نذر و #عهد و #قسم
مسأله 511:
🔹 نذر و عهد و قسم، لازم نیست به عربی باشد، یا با بیان جملۀ خاصی همراه شود و همین مقدار که عباراتی نظیر «والله» اگر سیگار کشیدم یا نماز شب نخواندم، هزار تومان میدهم را بگوید، نذر و عهد و قسم منعقد میشود. و همچنین اگر بگوید «خدایا من نذر میکنم» یا «خدایا من با تو عهد میکنم» که نماز شب بخوانم یا سیگار نکشم یا بد زبانی نکنم، نذر و عهد او منعقد میشود، یا بگوید «والله» همیشه نماز اوّل وقت میخوانم یا «والله» سیگار نمیکشم، قسم او متحقّق میشود.
#عصاره_دین(رسالۀ جوان و نوجوان)
آیتالله العظمی مظاهری
🆔 @almazaheri
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 امام حسین«علیهالسلام» پروانهوار خودش را فدای خدا کرد
#صوت #محرم
🆔 eitaa.com/joinchat/1723138081Ce8fd358f85
240 BAGHAREH-Ayeh 213.mp3
3.37M
🎙در سایه سار وحی
🔹نگاهی اخلاقی به آیات قرآن کریم
🔸جلسۀ 240: آیه 213 سوره بقره
#قرآن_کریم #سوره_بقره
🆔 @almazaheri
#برگی_از_کتاب
📙پرسش:
⬅️ منظور از این حدیث شریف كه نبى اكرم«ص» فرمودند: «حُسینٌ مِنِّى وَ أنا مِنْ حُسین» چیست؟
✍🏻پاسخ:
⬅️ تفسیر حدیث شریف نبوى آن است كه شخص امام حسین«ع» از پیامبر گرامى«ص» است، زیرا آن بزرگوار سبط نبى مكرم«ص» بودهاند و شخصیت پیامبر گرامى«ص» هم از حسین بن على«ع» است، چرا كه اگر آن بزرگوار نبود، اسلام نبود و به بیان دیگر اسلام عزیز كه شخصیت رسول گرامى«ص» است، متوقّف بر حسین بن على«ع» است.
📚 برگرفته از کتاب فضائل و قیام امام حسین«ع» اثر آیتالله العظمی مظاهری، ص 18.
#کتاب #اندیشه_های_ناب
🆔 @almazaheri
🔻درس اخلاق آیتالله العظمی مظاهری؛ انسان در قرآن
🔸 جلسۀ دهم: هدف از خلقت انسان(4)
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحيم
🔹بحث جلسات اخلاق پیرامون این بود که انسان برای چه خلق شده است؟ بحث به اینجا رسید که عالم تشریع و عالم تکوین، همه و همه، برای انسان خلق شده است.
🔹اگر عالم ملک و ملکوت و جبروت است، همه برای خاطر انسان است و اگر هم عالم تشریع داریم و صد و بیست و چهار هزار پیامبر نازل شده، برای انسان است.
🔹صد و بیست و چهار هزار پیامبر، علاوه بر اینکه برای تبلیغ و هدایت فرستاده شدهاند، به آنها سفارش شده که تبلیغ و هدایتشان با تلطف و مهربانی باشد.
🔹وقتی که حضرت موسیمبعوث به رسالت شد، خداوند به او خطاب فرمود: تو و برادرت، بهسوی فرعون، آن قلدر زمان بروید و موعظهاش کنید؛ خدا دوست دارد متنبّه شود، خدا دوست دارد دست از کارهای زشتش بردارد. بعد سفارش میکند با فرعون، با تلطف و مهربانی برخورد کنند.
🔹صبوری پیامبران و آزار و اذیتی که دیدند، در احدی از بندگان خدا سابقه نداشته و ندارد.
🔹پیامبر خاتم«ص» میفرمایند: هیچ پیغمبری به اندازۀ من اذیت نشد.
🔹در میان جنگ احد، پس از آنکه دستهای از یاران پیامبر گرامی«ص» شهید و گروهی نیز مجروح شده بودند، برخی از اصحاب از ایشان خواستند که مشرکان را نفرین کنند. پیامبر رحمت«ص» در حالی که سختترینِ اوضاع را سپری میکردند، در پاسخ به این درخواست فرمودند: من برای لعن و نفرین مبعوث نشدهام، بلکه مبعوث شدهام تا بشریّت را بهسوی «حق» دعوت کنم، وسیله «هدایت» آنان و مایۀ «رحمت» مخلوقات خداوند باشم.
🔹سپس از سر خیرخواهی و مهربانی، بهجای نفرین، دشمنان سرسخت خود را دعا کردند و به درگاه احدیّت عرضه داشتند: خدایا! این افراد نمیفهمند چه میکنند، اگر میخواهی دل من خوش شود توفیق هدایت به آنان عطا فرما.
🔹عالم وجود برای انسان خلق شده است. پس خلقت انسان برای چیست؟ قرآن کریم میفرماید: انسان برای خداوند آفریده شده است.
به حضرت موسی«ع» خطاب شد: تو را برای خودم خلق کردم.
🔹اگر چیزی برای امتیاز انسان نداشتیم جز همین آیۀ کوچک، اما رسا، بس بود که بگوییم انسان خیلی بافضیلت است.
🔹قرآن کریم خطاب به آدمیان میفرماید: منتهای سیر تو خداست، خلق شدهای برای اینکه به خدا برسی. در آیۀ دیگر میخوانیم: برگشت تو از این دنیا، خداوند است.
🔹آیهای پرمحتوا در قرآن است که هم راه را نشان میدهد و هم انتهای حرکت را نشان میدهد. میفرماید: «يا أَيُّهَا الْإِنْسانُ إِنَّكَ كادِحٌ إِلى رَبِّكَ كَدْحاً فَمُلاقيهِ»؛ ای انسان تو در حرکتی، در راهی، امّا یک راه پر رنج؛ یعنی در این دنیا آمدهای، دنیایی که پر از مشکل و سراسر رنج است.
🔹اگر در راه بیفتی و حرکت کنی، در سیر خود خلیفۀ خدا میشوی، در این مسیر به جایگاهی میرسی که هیچ چیزی، هیچ كسی در دل تو نیست، جز خدا؛ به عبارت دیگر خدا را مییابی، در همین دنیا خدا را مییابی.
🔹قرآن کریم در آیهای میفرماید: در روز قیامت دستهای از بندگان قبل از رفتن به بهشت، خیلی شاد، خیلی باطراوت و با نشاط هستند. کارشان چیست؟ آنها در صف محشر به خداوند مینگرند.
🔹با چشم سر نه، اما با آن چشمی كه خدا برای انسان خلق كرده، یعنی با دل، یعنی با فطرت، یعنی انسان با عمق جان خدا را میبیند.
🔹در سورۀ فجر یک آیه هست كه میگویند شأن نزولش امام حسین«ع» است. میفرماید: «يا أَيَّتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّةُ، ارْجِعي إِلى رَبِّكِ راضِيَةً مَرْضِيَّةً، فَادْخُلي في عِبادي، وَ ادْخُلي جَنَّتي».
ای كسی كه به مقام نفس مطمئنّه رسیدهای! پردهها را پاره كرده و امتحانها را پشت سر گذاشتهای، این راه پررنج را رفتهای و تكالیفی كه بر عهدۀ تو بود را ادا كردهای. ای بندهای که «نفس مطمئنه» هستی!
🔹متن کامل در:
🌐 B2n.ir/u86863
#درس_اخلاق #انسان_در_قرآن
🆔 @almazaheri
تبیین چهل مسألۀ #اعتقادی
💠 اصل پنجم: #معاد
مسأله 28: برزخ
🔸واژۀ «برزخ» در لغت به معنی چیزی است که میان دو شیء قرار میگیرد. «عالم برزخ» یا «عالم قبر» یا «عالم ارواح» به عالمی گفته میشود که میان دنیا و آخرت واقع شده است. این عالم دارای سه منزل است که عبارتند از منزلی در وقت مرگ، منزلی در قبر و منزلی تا روز قیامت.
🔸روشنترین تصویری که از زندگی در عالم برزخ وجود دارد این است که روح انسان، پس از پایان زندگی دنیوی و ویرانی جسم فعلی، در اجساد لطیفی قرار میگیرد که شبیه و مثل جسم دنیوی است، ولی از عوارض و خصوصیات آن برکنار است.
🔸در برخی از روایات عالم برزخ به حالت رؤیا و خواب تشبیه شده است. و بر اساس آیاتی از قرآن کریم، نیکوکاران در برزخ، متنعّم و بدکاران در آن عالم، معذّب خواهند بود.
🔸از این آیات و روایات روشن میشود که بهشت و نعمتهای آن و نیز جهنّم و عذابهای آن در عالم برزخ هم وجود دارد.
#عصاره_دین(رسالۀ جوان و نوجوان)
آیتالله العظمی مظاهری
🆔 @almazaheri
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 امتیازهای خاص امام حسین«سلاماللهعلیه»
#صوت #محرم
🆔 http://eitaa.com/joinchat/1723138081Ce8fd358f85
📙پرسش:
⬅️ درگیر عشق مجازی شدهام و با اینکه خدا را خیلی دوست دارم، ولی او را هم کمتر از خدا دوست ندارم. گاه، بهخود میگویم میتوانم از طریق عشق به او به خدای مهربانم برسم. آیا این امر، امکان دارد؟
✍🏻پاسخ:
⬅️ در روایات آمده است: چون به عشق مجازی اهمیّت میدهید، خدا محبّتش را از دل شما میبرد.
#پرسش_و_پاسخ
🆔 @almazaheri