eitaa logo
دفتر آیت الله العظمی مظاهری
3.1هزار دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
615 ویدیو
45 فایل
کانال رسمی دفتر مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی مظاهری @almazaheri مؤسسهٔ فرهنگی مطالعاتی الزهراء @alzahrabook_ir مشاهده فیلم و کلیپ صوتی B2n.ir/g17641 ارتباط با دفتر: @almazaheri_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 فضیلت عزاداری عاشورا در کلام امام رضا«سلام‌الله‌علیه» ◾️شهادت حضرت سیدالشهداء«سلام‌الله‌علیه» تسلیت باد 🆔 eitaa.com/joinchat/1723138081Ce8fd358f85
10 شیعه زیر بار ظلم نمی‌رود.mp3
4.96M
🎙درس اخلاق با موضوع نگاهی به فضائل و ویژگی‌های حضرت سیدالشهداء«سلام‌الله‌علیه» 🔘 آیت‌الله العظمی مظاهری ▪️جلسۀ دهم: شیعه زیر بار ظلم نمی‌رود 🆔 @almazaheri
🔳خلاصۀ درس اخلاق آیت‌الله العظمی مظاهری؛ نگاهی به فضائل و ویژگی‌های حضرت سیدالشهداء«سلام‌الله‌علیه» ▪️جلسۀ دهم: شیعه زیر بار ظلم نمی‌رود ◾️ خصوصیتی که شیعه دارد و سنّی ندارد و این را از امام حسین«ع» یاد گرفته است، اینست که شیعه زیر بار ظلم نمی‌رود. شیعه حاضر است همه چیز خود را بدهد اما ذلت نکشد و اینکه تابع ظالم باشد و زیر بار ظلم برود، در میان شیعه نیست. ◾️ سقیفۀ بنی‌ساعده تشکیل شد و همه رفتند. سنّی رفت و صد و چهارده نفر به عنوان شیعه یک حزبی به نام حزب الله قرآن تشکیل دادند به نام شیعه. البته لفظ شیعه در زبان پیغمبر بود و بارها می‌فرمود: یا علی! «أَنْتَ‏ وَ شِيعَتُكَ‏ هُمُ الْفَائِزُون‏» ◾️ خدا در آیاتی و پیغمبر اکرم«ص» در روایاتی گفته‌اند این شیعه! حزب الله است: «أَلا إِنَّ حِزْبَ‏ اللَّهِ‏ هُمُ الْمُفْلِحُونَ» ◾️ امام حسین«ع» زیر بار ظلم نرفت و بالاخره نتیجه اینکه دنیا گلستان می‌شود و نتیجه اینکه پرچم اسلام روی کرۀ زمین افراشته می‌شود و این اسلام جهانی می‌شود. این کار را سنّی نکرده، بلکه شیعه کرده است. ◾️ بنی‌امیه را سنّی جلو آورد و بنی‌العباس را سنّی جلو آورد. مابقی سلاطین که ضدّ شیعه بودند، کتک‌ها زدند و زندان کردند. شیعه را دسته جمعی در زندان می‌‌بردند و به آنها چیزی نمی‌دادند که بخورند و آنها می‌مردند. قبر دسته جمعی برای شیعه درست می‌کردند. ◾️ ائمۀ طاهرین«ع» آن همه زجرها کشیدند. امروز عاشوراست، اما اگر امام حسین نبود مگر اسلام بود. ◾️ اصلاً اینها آمدند که همین اسلامی سنّی‌گری را هم نابود کنند. معاویه تصمیم داشت این اسلام سنّی‌گری را هم نابود کند چه رسد به شیعه. امام حسین در یک روز با این همه کار، اسلام را زنده کرد و تشیّع را جان داد. ◾️ کربلا یک اخلاق است و عاشورا یک کتاب اخلاق عملی است و نمی‌شود از بین برود. در زمان امام زمان«عج» نیز این روضه‌ها هست. امام حسین«ع» حکومت بر جهان می‌کند. علی اکبر و ابوالفضل«ع» وزیرش هستند و عالم به دست اوست. 🔹متن کامل در: 🌐 B2n.ir/g17444 🆔 @almazaheri
237 BAGHAREH-Ayeh 212.mp3
3.34M
🎙در سایه سار وحی 🔹نگاهی اخلاقی به آیات قرآن کریم 🔸 جلسۀ 237: آیه 212 سوره بقره 🆔 @almazaheri
شرعی 🔰 و مسأله 498: 🔹 اگر به حلال بودن چیزهایی که در بازار مسلمین خرید و فروش می‌شود، شک داشته باشیم، حلال است. مانند ماهی‌هایی که کم فلس‌اند و به حسب ظاهر فلس ندارند. چنانچه اگر فروشنده بگوید فلس آنها ریخته شده، حلال هستند و گفتۀ او حجّت است. و یا اگر بگوید مرغ‌ها ذبح شرعی هستند، قبول کردن گفتۀ او جایز و آن مرغ‌ها حلال است. (رسالۀ جوان و نوجوان) آیت‌الله العظمی مظاهری 🆔 @almazaheri
🔳امام سجّاد«ع» در فرازی از رسالۀ حقوق، در خصوص «حقّ مال» می‌فرمایند: «وَ أَمَّا حَقُّ الْمَالِ... وَ لَا تَجْعَلَهُ‏ إِذَا كَانَ‏ مِنَ‏ اللَّهِ‏ إِلَّا إِلَيْهِ‏ وَ سَبَباً إِلَى‏ اللَّهِ‏»1 ▪️مقصود امام«ع» آن است که اموال انسان از خداست و بدین سبب باید جز براى او مصرف نشود و به‌عنوان وسیلۀ رسیدن به حق‌تعالی از آن استفاده گیرد. ▪️با این اوصاف، کسی حق ندارد امانت‌های خدا را دریافت کند و صرفاً به خودش اختصاص دهد و سایر بندگان را از آن محروم سازد. امانت‌دار کسی است که با آنچه خدا روزی او کرده، به دیگران هم منفعت برساند و خودخواه نباشد، یعنی نعمت‌های الهی را هم برای خود و هم برای دیگران بداند. ▪️هرکه گمان برد دارایی او از جانب خودش است و خداوند در رساندن روزی به او نقشی نداشته، گمانش ناشی از لجاجت و خیره‌سری و برای سرکشی است. 1. تحف العقول، ص267. 📚 برگرفته از (آراستن) اثر آیت‌الله العظمی مظاهری، ص 105. ◾️شهادت امام سجاد«سلام‌الله‌علیه» تسلیت باد 🆔 @almazaheri
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴 السَّلامُ عَلَی الْحُسَیْن 🏴 و عَلی عَلَیِ بْن الْحُسَین 🏴 و عَلی اَوْلادِ الْحْسَیْن 🏴 و عَلی اَصحابِ الْحُسَین 🆔 @almazaheri
238 BAGHAREH-Ayeh 213.mp3
3.8M
🎙در سایه سار وحی 🔹نگاهی اخلاقی به آیات قرآن کریم 🔸جلسۀ 238: آیه 213 سوره بقره 🆔 @almazaheri
▪️در تاریخ آمده است كه حضرت سیدالشهداء«ع» و یاران ایشان، در سخت‌ترین شرایط و در اوج مصیبت و بلا در روز عاشورا، نه تنها ارتباط با خداوند و مناجات با او را فراموش نكردند، بلكه بر میزان آن افزودند. صداى زمزمه‌هاى مناجات با خدا در نماز شب یاران با وفاى امام حسین«ع»، در شب عاشورا، فضاى كربلاى معلّى را پر كرده بود. در روز عاشورا در بحبوحۀ جنگ، امام حسین«ع» در وقت نماز، به اقامۀ نماز جماعت ظهر پرداختند و این فریضۀ اساسى و مهم را فداى جنگ نكردند. 📚 برگرفته از کتاب نماز نجوای مؤمنان اثر آیت‌الله العظمی مظاهری، ص 26. 🆔 @almazaheri
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
تبیین چهل مسألۀ 💠 اصل پنجم: مسأله 27: شبهۀ آکل و مأکول 🔸دربارۀ معاد جسمانی شبهاتی مطرح شده است که فیلسوفان و محدّثان و متکلّمان به آنها پاسخ داده‌اند. در این نوشتار فرصت بازگوئی آن شبهات و پاسخ‌های مربوط نیست و صرفاً به یک شبهه که به شبهۀ آکل و مأکول شهرت یافته است اشاره می‌شود. 🔸خلاصۀ شبهه این است که انسان در زندگی دنیائی خود، از لحاظ جسمی و ظاهری دائماً در حال تغییر و تحوّل است و حتّی هر چند سال یک مرتبه کاملاً از لحاظ ظاهری عوض می‌شود. اگر جسم و بدن زمان‌های مختلف انسان در قیامت محشور شود، پس باید هر انسانی از نظر جسمی در قیامت به اندازۀ کوهی باشد و چنانچه جسم یک زمان خاص در قیامت زنده شود، ترجیحی است که برتری خاصی ندارد و به آن ترجیح بدون مرجّح گفته می‌شود. این امر قبیح است و خدای سبحان مرتکب امر قبیح و زشت نخواهد شد. 🔸در پاسخ به این شبهه باید گفت که از منظر قرآن کریم، شکی نیست که جهان آخرت غیر از این جهان است. اینجا ظاهر است و آنجا باطن، اینجا مجاز است و آنجا حقیقت، و از این جهات نحوۀ ظهور انسان در عالم آخرت باید با همان عالم متناسب باشد، نه با این دنیا. و جسمی که آدمی در عالم قیامت دارد، همانند روح او دارای حیات ابدی و شعور سرمدی خواهد بود؛ بنابراین لازم نیست که «عین» جسم دنیایی او باشد، بلکه بنا بر تعبیر قرآن کریم «مثل» جسم دنیایی او و شبیه به آن خواهد بود. 🔹«نَحْنُ قَدَّرْنا بَینَكُمُ الْمَوْتَ وَ ما نَحْنُ بِمَسْبُوقینَ، عَلی‏ أَنْ نُبَدِّلَ أَمْثالَكُمْ وَ نُنْشِئَكُمْ فی‏ ما لا تَعْلَمُون» 🔹«وَ ضَرَبَ لَنا مَثَلاً وَ نَسِی خَلْقَهُ قالَ مَنْ یحْی الْعِظامَ وَ هِی رَمیمٌ ... أَ وَ لَیسَ الَّذی خَلَقَ السَّماواتِ وَ الْأَرْضَ بِقادِرٍ عَلی‏ أَنْ یخْلُقَ مِثْلَهُمْ بَلی‏ وَ هُوَ الْخَلاَّقُ الْعَلیمُ» 🔸به عنوان مثال جسم انسان در پیری «مثل» جسم او در جوانی است، ولی «عین» آن نیست و در قیامت نیز چنین امری تحقّق می‌یابد. سرّ مطلب در این است که تمام لذّات و دردها مربوط به روح است و جسم، وسیله‌ای‌ برای لذّت بردن و یا عذاب کشیدن محسوب می‌شود. بنا بر تعبیر فلاسفه، شخصیت انسان، انسانیت اوست و انسانیت، مربوط به روح او است و جسم هیچ دخالتی در تحقّق آن ندارد. (رسالۀ جوان و نوجوان) آیت‌الله العظمی مظاهری 🆔 @almazaheri
📗سؤال: ⬅️ به نظر مبارک حضرت‌عالی، بهترین ذکر یا دعایی که مي‌شود در قنوت خواند، چیست؟ ✍🏻پاسخ: ⬅️ غير از آنچه در رساله آمده است، به عنوان نمونه: دعاي فرج و دعای «رَبَّنا آتِنا فِي الدُّنْيا حَسَنَةً وَ فِي الْآخِرَةِ حَسَنَةً وَ قِنا عَذابَ النَّار»، خوب است. آیت‌الله العظمی مظاهری 🆔 @almazaheri
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
033 Tahzibe Nafs.mp3
9.61M
🎙درس اخلاق با موضوع تهذیب نفس 🔸آیت‌الله العظمی مظاهری 🔹جلسۀ سی‌وسوم: تمسک به قرآن و عترت 3 🆔 @almazaheri
✳️ امام علی«سلام‌الله‌علیه» فرمودند: به خدا قسم! اگر هفت اقلیم را با آنچه زیر آسمان‏هاست به من دهند تا خدا را نافرمانى کنم و یک پوست جو را به ناحق از مورچه‏اى بگیرم، چنین نخواهم کرد. 📘 نهج‌البلاغه، خطبۀ 224. 🆔 @almazaheri
239 BAGHAREH-Ayeh 213.mp3
3.14M
🎙در سایه سار وحی 🔹نگاهی اخلاقی به آیات قرآن کریم 🔸جلسۀ 239: آیه 213 سوره بقره 🆔 @almazaheri
شرعی 🔰 و و مسأله 511: 🔹 نذر و عهد و قسم، لازم نیست به عربی باشد، یا با بیان جملۀ خاصی همراه شود و همین مقدار که عباراتی نظیر «والله» اگر سیگار کشیدم یا نماز شب نخواندم، هزار تومان می‌دهم را بگوید، نذر و عهد و قسم منعقد می‌شود. و همچنین اگر بگوید «خدایا من نذر می‌کنم» یا «خدایا من با تو عهد می‌کنم» که نماز شب بخوانم یا سیگار نکشم یا بد زبانی نکنم، نذر و عهد او منعقد می‌شود، یا بگوید «والله» همیشه نماز اوّل وقت می‌خوانم یا «والله» سیگار نمی‌کشم، قسم او متحقّق می‌شود. (رسالۀ جوان و نوجوان) آیت‌الله العظمی مظاهری 🆔 @almazaheri
240 BAGHAREH-Ayeh 213.mp3
3.37M
🎙در سایه سار وحی 🔹نگاهی اخلاقی به آیات قرآن کریم 🔸جلسۀ 240: آیه 213 سوره بقره 🆔 @almazaheri
📙پرسش: ⬅️ منظور از این حدیث شریف كه نبى اكرم«ص» فرمودند: «حُسینٌ مِنِّى وَ أنا مِنْ حُسین» چیست‌؟ ✍🏻پاسخ: ⬅️ تفسیر حدیث شریف نبوى آن است كه شخص امام حسین«ع» از پیامبر گرامى«ص» است، زیرا آن بزرگوار سبط نبى مكرم«ص» بوده‌اند و شخصیت پیامبر گرامى«ص» هم از حسین بن على«ع» است، چرا كه اگر آن بزرگوار نبود، اسلام نبود و به بیان دیگر اسلام عزیز كه شخصیت رسول گرامى«ص» است، متوقّف بر حسین بن على«ع» است. 📚 برگرفته از کتاب فضائل و قیام امام حسین«ع» اثر آیت‌الله العظمی مظاهری، ص 18. 🆔 @almazaheri
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا