🖊جبرئیل در محضر فاطمه ـ سلام الله علیه ـ
✍🏻به قلم #استاد_موالی_زاده :
🌹از فضائل حضرت فاطمه نزول مکرر جبرئیل بر ایشان بود . در چگونگی نزول ملائکه دو دیدگاه مطرح است :
1️⃣دیدگاه اهل ظاهر
نزول ملائکه در نگاه برخی ، در قالب مادی و در ظرف مکان و زمان خاص رخ می دهد اگر چه همه توان دیدن را ندارند همانند اجنه که از وجودی مادی برخوردارند اما امکان مشاهده آنها برای همگان میسر نیست .
📌اما بر اساس حکمت متعالیه ، اگر وجود مجرد بخواهد از قالب مادی برخوردار باشد باید از قانون «جسمانیة الحدوث و روحانیة البقاء» پیروی کند یعنی از جسم آغاز کند تا به تدریج و در عمود زمان ، اشتداد یابد . در نتیجه حلول وجود مجرد در قالب مادی محال است و ترکیب انضمامی مجرد با مادی امکان ندارد .
🖊معنای «نزول» در حکمت :
💢نزول بر دو گونه است :
تجافی(فیزیکی) و تجلی که نزول تجلی خود بر هفت گونه می باشد که امام خمینی احتمال داده است مراد از «سبعة أحرف» در روایت : «ان القرآن أنزل علی سبعة أحرف» همان نزول های هفت گانه قرآن باشد .
2️⃣دیدگاه حکمت متعالیه در نزول ملائکه :
نزول ملائکه به معنای تَمثُّل در نزد ولی الله است که از سنخ تجلی بوده و به صورت «تمثل مُلکی» می باشد که در مرتبه ادراک حسی نفس به صورت جزیی شکل می گیرد
.
💠حواس پنج گانه ، معدّ برای ادراک حسی و تمثل مُلکی امور مادی برای نفس انسان است اما ادراک حسی مجردات مانند ملائکه ، نیازمند حواس پنج گانه نیست بلکه تنها برای نفوسی که با ملکوت اتحاد یافته ، امکان پذیر می باشد .
🔹با دقت در ضمیر «لها» در آیه شریفه نزول جبرئیل بر مریم ، یعنی : «وَ تَمثَّلَ لَها بَشَراً سَوِیّاً» ، در می یابیم جبرئیل در صورت یک انسان متناسب تنها برای حضرت مریم نمایان شده و خبری از قالب مادی نیست .
🔸نزول جبرئیل بر پیامبر به این معنا است که وجود گهر بار پیامبر با حقیقت ملکوتی جبرئیل متحد می گشت و او را در مرتبه ادراک حسی خود بر شکل «دحیه کلبی» ، متمثل می کرد و می دید بدون آنکه نیازی به چشمان خود داشته باشد . لذا بهتر است تعبیر شود که ولی الله ، سبب نزول جبرئیل است و او را به دار دنیا احضار تکوینی می کند .
🔺حضور مکرر جبرئیل در محضر صدیقه هم از روح بلند ایشان خبر می دهد که با عوالم غیب تناسب یافته و توان اتحاد با روح اعظم جبرئیل را داشته است . حضرت فاطمه هم به این انزال التفات دارد و هم برای او ملکه گشته است برخلاف مریم مقدس که هم نشناخت و هم تکرار نگشت .
🌹#میلاد_حضرت_زهرا سلام الله مبارک باد.🌹
#روز_مادر
#حضرت_فاطمه
@almohkamat
▪️ إِنَّا لِلَّٰهِ وَإِنَّا إِلَيْهِ رَاجِعُونَ
هراس دارند از زائرانت هم...
@almohkamat
مراتب نفس انسان.mp3
1.31M
#فایل_صوتی
💠مراتب نفس انسان
📌شرح قاعده النفس فی وحدتها کل القوی و بیان امتداد اخلاقی آن
📌فهم تشکیک در وجود با تامل در نسبت نفس با قوای خود
🎙استاد موالی زاده توضیح میدهند.
#انسان
#استاد_موالی_زاده
@almohkamat
هدایت شده از دروس استاد موالی زاده
فقه العقود ج 16.mp3
12.94M
🎙#فایل_صوتی درس فقه العقود مبحث احکام الملک بر اساس کتاب البیع امام خمینی ره
🔹حل مساله نسبت ملک و مال با غرض از اعتبار هر یک بر اساس منطق اعتباریات
🔹بیان دیدگاه وحید بهبهانی در رابطه با تملک امور فاقد منفعت عقلایی و شرعی
🔹آیا سگ های خانگی از نظر شرعی قابلیت تملک دارند ؟
🔰#استاد_موالی_زاده
📅جلسه شانزدهم/چهارشنبه 1402.10.13
#فقه
#فقه_العقود
#مکتب_فقهی_امام
🆔@mavalyzade_ir
🖊مطالعه کلان و مطالعه خرد
📗این دو گونه مطالعه و نگاه در همه پدیده ها هست مثلا بدن انسان یک بار عضوهای انسان را بررسی میکنید یکبار تک تک اعضا یکبار هم یک نگاه کلان به بدن انسان داریم اندام را میخواهید بررسی
کنید این بدن انسان چه ویژگیهایی دارد چه خصوصیاتی دارد چه خطراتی دارد و چه آسیبهایی ممکن است شامل حالش بشود
🔺پس ما دو گونه نگاه به پدیده ها داریم طب قدیم کلان بدن انسان برایش مهم بود و جز به معالجه نمیپرداخت نگاهی کلان داشت ولی مثلا طب جدید خیلی ممکنه به این جهت کار نداشته باشد و نگاه کلان ضعیف باشد بیشتر متمرکز بشود سر آن جز و آن عضو خاص آن را حل کند و معالجه کند
🔹اگر بخواهیم جهان هستی را یعنی موجود را جهان هستی را مطالعه کنیم دو گونه میتوانیم جهان هستی را مطالعه کنیم یک بار
ما جهان هستی را مطالعه میکنیم با نگاه پایین دستی نگاه خرد نگاه میکرویی یعنی میایم اجزا را بررسی می کنیم فرض کنید
میایم گیاهان را بررسی میکنیم میشود علم گیاه شناسی ،عدد را بررسی میکنیم میشود علم ریاضی،شکل و اشکال را بررسی کنیم میشود علم هندسه ،انرژی را بررسی میکنیم یا اتم رو بررسی میکنیم می شود علم فیزیک که اینگونه علوم جزئی شکل میگیرد یعنی ماهیات و معقول اولی را بررسی میکنیم یعنی احکام یک ماهیت عدد یک ماهیت است شکل یک ماهیت است رنگ یک ماهیت است
🔸یک بار نه میآیم جهان هستی را از یک نگاه کلان مورد مطالعه قرار میدهیم یعنی از یک نگاه ماکرویی از یک نگاه کلان از یک نگاه بالادستی ببینم مثلا این جهان موجوداتی که دارد کار با خود تک تک ماهیات و موجودات ندارم این موجودات و ماهیاتی که
در این جهان زندگی میکنند و جهان را ایجاد کردند آیا به هم پیوسته هستند یا از هم گسسته هستند؟ آیا این جهان متغیر است یا ثابت آیا این جهان قدیم است یا یا حادث آیا این جهان خالق دارد علت العلی دارد یا خیر تصادفی است آیا این جهان قابل شناخت هست یا نه یا قابل شناخت نیست این نوع سوالات آیا این جهان فقط ماده است یا مجرد؟ جنس
این جهان از چیست ؟
⁉️این نوع سوالها این نوع پرسشها یک نگاه کلان دارند به جهان وقتی که ما جهان هستی را از یک نگاه
کلان نگاه میکنیم میشود موجود به ما هو موجود اما اگر بیاییم عدد را مورد مطالعه قرار دهیم شکل را مورد مطالعه قرار دهیم گیاه را مورد مطالعه قرار دهیم می شود مطالعه موجود به ما هو گیاه تعیین و تغیر موجود را متعین نگاه میکنیم یعنی موجود را
متغیر نگاه میکنیم نه موجود به ما هو موجود (یعنی مطلق یعنی بدون قید بدون تعیین نگاه می کنیم) یعنی ماهیات خاص را کار نداریم
💢پس بنابراین یک بار موجود به ما هو مقید به یک قید نگاه میکنیم یعنی یک ماهیت خاص را در نظر میگیریم و اون ماهیت و آن طبیعت را بحث میکنیم در موردش از احکام و آثارش میشود علم مشخص جزئی علم ریاضی
یک بار نه جهان را موجود به ما هو موجود مطالعه می کنم ببینم موجود به ما هو موجود چه آثاری دارد چه احکامی دارد چه احوالی دارد این نوع مطالعه مخصوص علم فلسفه است این نوع مطالعه حکمت الهی است علم اعلاست معروف به فلسفه است یعنی فیلسوف نگاهش به جهان یک نگاه
کلان است اما دانشمندان علوم مختلف نگاه شون به یک ماهیت و پدیده خاص و جزیی است احکام آثار و احوال اون ماهیت است
🔰پس این تعبیر موجود به ما هو موجود تفاوتش با موجود به ما هو مقید به یک قید ریاضی طبیعی منطقی فیزیکی شیمی گیاهی الی آخر این تفاوتش فلسفه است که وظیفه اش بحث از موجود به ما هو موجود است .
📚برگرفته از جلسه درس بدایه الحکمه استاد موالی زاده
#فلسفه
#موجود
#استاد_موالی_زاده
@almohkamat
🖊«قهر با مردم» در قرآن
✍🏻به قلم #استاد_موالی_زاده:
🔹مردم سالاری در اسلام بر خلاف دموکراسی تنها تاکتیکی برای تقویت نظام سیاسی نیست بلکه تجلی باطنی ملکوتی است که بر روی زمین برای ولی الله رخ می دهد . از این رو ، نگاه اسلام به مردم عاشقانه است نه کاسب کارانه .
برای روشن شدن این مطلب سیره حضرت یونس و برخورد وی با مردم خود را بررسی می کنیم.
💠انتقادات قرآن از یونس پیامبر
1️⃣یونس پیامبر در تقاضای عذاب الهی برای مردم خود که به دعوت توحیدیش اعتنا نکردند ، شتاب کرد . « فَاصْبِرْ لِحُكْمِ رَبِّكَ وَ لاَ تَكُنْ كَصَاحِبِ الْحُوتِ » (قلم/48)
2️⃣یونس پیامبر از دست مردم خود به سبب بی ایمانی آنها ، خشمگین شد «وَ ذَا النُّونِ إِذْ ذَهَبَ مُغَاضِباً »(انبیاء/87) و به بهانه فرارسیدن نزول عذاب الهی ، با قهر از میان مردم خود رفت .
3️⃣یونس پیامبر رفتار سخت و غضب آلود با مردم به سبب بی ایمانی آنها را خوب می دانست و خیال می کرد خداوند به سبب این رفتار بر او تنگ نمی گیرد « فَظَنَّ أَنْ لَنْ نَقْدِرَ عَلَيْهِ»(انبیاء/87) اما وی در اشتباه بود و خداوند متعال از رفتارش در برابر مردم ناراضی بود .
4️⃣یونس پیامبر از مردم خود ناامید شد و در طلب عذاب الهی شتاب ورزید در حالی که مردم قوم یونس ، زمینه هدایت را بیش از اقوام دیگر پیامبران داشتند و با اندک تهدیدی ، توبه کردند و ایمان آوردند « إِلَّا قَوْمَ يُونُسَ لَمَّا آمَنُوا كَشَفْنا عَنْهُمْ عَذابَ الْخِزْيِ فِي الْحَياةِ الدُّنْيا »(یونس/98)
🔸همانگونه که هدایت مردم در دست خداوند است ، عذاب کردن هم به دست اوست و در این میان حق نداریم از مردم مایوس شویم و به اقلیتی راضی باشیم .
🖊مردم و سلوک توحیدی ولی الله
یونس پیامبر پس از گرفتار شدن در شکم نهنگ به واسطه تدبیر الهی ، به ضعف خود در برخورد با مردم پی برد و آن را ناشی از کامل نشدن سلوک توحیدی دانست و دچار «غم» و اندوه شد و از خداوند طلب کرد تا از این «غم» نجات یابد « فَاسْتَجَبْنَا لَهُ وَ نَجَّيْنَاهُ مِنَ الْغَمِّ»(انبیاء/87) .
💢«صبر جمیل» در برابر ناهنجاری های ایمانی مردم در مقام هدایت آنها نیازمند مرتبه ای از سلوک در اسما الهی است که یونس پیامبر برای کسب این مقام و رتبه ملکوتی ، در ظلمات شکم نهنگ حبس شد تا با ذکر یونسیه به این مقام دست یابد «اَنْ لاَ إِلٰهَ إِلاَّ أَنْتَ سُبْحَانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ»(انبیاء/87) و پس از آن دوباره به نزد قوم خود باز گردد تا با سعه وجودی که بدست آورده بتواند سلوک خود را به پایان برساند « وَ أَرْسَلْناهُ إِلى مِائَةِ أَلْفٍ أَوْ يَزِيدُونَ»(صافات/147)
🖊عذاب ترک مردم
اگر یونس پیامبر مقام ملکوتی انس با مردم را کسب نمیکرد تا قیامت در ظلمات شکم نهنگ حبس می شد« فَلَوْ لا أَنَّهُ كانَ مِنَ الْمُسَبِّحِينَ لَلَبِثَ فِي بَطْنِهِ إِلى يَوْمِ يُبْعَثُونَ»(صافات/146)
🔺در روایت امام علی آمده یونس در ابتدا ولایت علوی را انکار کرد و این انکار ملکوتی در قهر با مردم تجلی یافت ،آنگاه پس از سلوک در شکم نهنگ به ولایت کلیه علوی در ملکوت اقرار کرد .
#قهر
@almohkamat
هدایت شده از دروس استاد موالی زاده
فقه العقود جلسه ۱۷.mp3
8.74M
🎙#فایل_صوتی درس فقه العقود مبحث احکام الملک بر اساس کتاب البیع امام خمینی ره
⁉️آیا منفعت مقصوده عقلایی محلله در صدق ملکیت شرط است ؟
🔺بررسی تفاوت دیدگاه صاحب جواهر و شهید ثانی در این موضوع
⁉️ آیا ماهیت ملکبت در وصیت با ماهیت ملکیت در غصب تفاوت دارد ؟
🔰#استاد_موالی_زاده
📅جلسه هفدهم/چهارشنبه 1402.10.19
#فقه
#فقه_العقود
#مکتب_فقهی_امام
🆔@mavalyzade_ir
🖊ماه رجب در قوس صعود انسان
✍🏻#استاد_موالی_زاده :
🔸ماه رجب اگر چه از سنخ زمان مادی می باشد و از این جهت تفاوتی با دیگر زمان ها پیدا نمی کند اما از جنبه ملکوتی و غیبی بر دیگر زمان ها برتری و فضیلت دارد .
📌نکته بسیار مهم اینکه در روایات بر جنبه غیبی ماه رجب تاکید شده و بندگان را به ارتباط با عالم ملکوت از راه مراقبت بر اعمال رجبیه تشویق می کند .
🖊صورتی در زیر دارد آنچه در بالاستی
بر اساس آیه « وَ إِنْ مِنْ شَيْءٍ إِلاَّ عِنْدَنَا خَزَائِنُهُ وَ مَا نُنَزِّلُهُ إِلاَّ بِقَدَرٍ مَعْلُومٍ »(حجر/21) هر امر مادی ، باطنی ملکوتی دارد که نمود و تجلی آن می باشد . جهان طبیعت «تنزل یافته» و «رقیقه» و «ظلّ» جهان غیب و ملکوت بشمار می آید که این نزول ، تجلی است و نه تجافی . « فَسُبْحَانَ الَّذِي بِيَدِهِ مَلَكُوتُ كُلِّ شَيْءٍ وَ إِلَيْهِ تُرْجَعُونَ» (یس/83)
🔹زمان ها و مکان ها هم مانند دیگر اشیاء دارای ملکوت غیبی هستند که از چشمان ظاهری در نهان است همانند «کعبه» که تجلی «بیت معمور» در عرش الهی است .
تقدس و تبرک برخی از مکان ها یا زمان ها و تاثیر تکوینی آنها بر نفوس ، به جهت باطن غیبی آن است که هر چه التفات حضوری نفس ما به آن غیب بیشتر باشد ، تاثیر بیشتری می پذیرد . فلسفه اعمال معنوی آن زمان و مکان مقدس نیز آماده شدن انسان برای درک آن حقیقت غیبی است .
🖊راه آسمان از مسیر ماه رجب
🔺«داعی» یکی از ملائکه الهی در آسمان هفتم است که با حلول ماه رجب هر شب «رجبیون» را خطاب می کند و بشارت می دهد و در وصف ماه رجب از سوی خداوند می گوید :«جَعَلتُ هذا الشَّهرَ حبلًا بَيني و بَين عِبادي، فَمَن اعتَصَمَ به وَصَلَ إليّ» . به تعبیر «اعتصام » دقت شود که شرط سیر الی الله در این ماه است .
🖊نوشیدن از نَهر ملکوتی رجب
به استناد روایت شریفه: «رجب ، نَهرٌ في الجنّة أشدّ بياضاً من اللّبن و أحلى من العسل، من صام يوما من رجب سقاه اللّه من ذلك النهر» می توان گفت ، حقیقت ملکوتی ماه رجب به صورت نهری روان با اوصاف خاص تمثل می یابد که صائم با صیام هر یک روز از آن ، از نهر ملکوتی می نوشد.
💢از اینجا می توان به اهمیت روزه در ماه رجب پی برد . لذا امام معصوم برای کسانی که امکان روزه گرفتن در این ماه را ندارند ، جایگزینی از سنخ صدقه یا دعا و تسبیح معرفی کرده است .
🖊رویت جایگاه بهشتی رجبیون
اثر ملکوتی دیگر ماه رجب ، بشارت باز شدن چشم قلب برای اولیاء است . سید بن طاووس در روایتی نقل می کند ، هر آن کس در این ماه همراه با روزه ، اعمالی خاص انجام دهد ، از این دنیا نمیرد مگر آنکه خود جایگاهش را در بهشت ببیند یا دیگری جایگاهش را ببیند . «لم يمت حتّى يرى مقعده من الجنّة أو يُرى له» . بر اساس نقل علامه حسن زاده آملی اهل دل در ماه رجب به شهود های رجبی متعددی دست می یابند .
#ماه_رجب
#رجب
@almohkamat
🖊امام هادی علیه السلام:
مَنْ اتَّقی الله یتَّقی، وَ مَنْ اطاعَ لله یطاع، و من اطاعَ الخالق لم یبال سَخَطَ المَخْلُوقین، و مَنْ اَسْخَطَ الخالق فَلییقَنَ ان یحِلَّ به سَخَطَ المَخلوقین؛
📌هر کسی از خدا بترسد، مردم از او بترسند، هر که خدا را اطاعت کند، از او اطاعت کنند، و هرکه مطیع آفریدگار باشد، باکی از سخت مخلوقین ندارد، و هر که خالق را به خشم آورد، باید یقین کند که به خشم مخلوق دچار میشود.
📚(بحارالانوار، ج۶۸، ص۱۸۲)
🏴شهادت امام هادی علیه السلام
#امام_هادی
#شهادت_امام_هادی
@almohkamat
💠از جمله برکات ماه مبارک رجب، ادعیه فصیح، بلیغ و عمیق از نظر معنی، به ویژه جملاتی است که درباره اوصاف جلال و جمال خداوند در آنها آمده است، دعاهایی که دل را از رذایل پاک و به فضایل و نور آراسته می گرداند:
📌« این ادعیه در ماه مبارک رجب و خصوصاً در ماه مبارک شعبان اینها مقدمه و آرایشی است که انسان به حسب قلب خودش می کند برای اینکه مهیا بشود برود مهمانی؛ مهمانی خدا، مهمانی ای که در آنجا سفره ای که پهن کرده است قرآن مجید است.»
📚 (صحیفه امام، ج ۱۳، ص: ۳۳)
#امام_خمینی
#ماه_رجب
@almohkamat
وسوسه شیطان در بهشت ملکوتی .mp3
688.8K
#فایل_صوتی
🎙استاد موالی زاده
💢وسوسه شیطان در بهشت ملکوتی
⁉️وسوسه شیطان در بهشت ملکوتی نسب به آدم و حوا چه تفاوتی با وسوسه دنیایی دارد ؟
📚جلسه 23 از سلسله جلسات انسان شناسی استاد
#استاد_موالی_زاده
#وسوسه
#شیطان
@almohkamat
🖊نکیر و منکر یا بشیر و مبشر ؟
✍🏻به قلم #استاد_موالی_زاده:
🔹«و ادْرَأْ عَنِّي مُنْكَراً وَ نَكِيراً وَ أَرِ عَيْنِي مُبَشِّراً وَ بَشِيرا » این فقره در یکی از دعاهای ماه رجب آمده است که عبد از خداوند می خواهد آن دو فرشته الهی که در قبر بر او ظاهر می شوند ، «نکیر» و «منکر» نباشند بلکه «بشیر» و «مبشر» را ببیند .
🔸آیت الله شاه آبادی می گوید :« بشیر و مبشر همان نکیر و منکرند و تعدد به اعتبار خواهد بود»(شذرات/ ص217) و علامه مجلسی در بحار توضیح می دهد که ملائکه سئوال کننده از عقائد میت در قبر ،برای مومن با چهره ای نیکو و مهربان ظاهر می شوند که «بشیر» و «مبشّر» هستند ، و بر غیر مومن با چهره ای زشت و ترسناک نمایان می شوند که «نکیر» و «منکر» خواهند بود .
⁉️حال پرسش اینجاست که چگونه یک نوع از فرشتگان دارای دو ماهیت زشت و زیبا خواهند بود ؟ آیا ملائکه می توانند زشت باشند ؟
🖊رویت ملائکه :
با توجه به آیه شریفه « فَتَمَثَّلَ لَهَا بَشَراً سَوِيّاً » ، ملائکه وجود مادی ندارند و نمی توانند به وجود مادی آلوده شوند لذا با چشم سر نمی توان آنها را دید بلکه تنها راه ارتباط با وجود مجرد و غیبی فرشتگان ، قلب و روح انسان است که ملائکه در آن تمثل می یابند . در نتیجه :
1️⃣ارتباط با ملائکه انحصاری و شخصی است و برای هر کس جداگانه و مستقل اتفاق می افتد .
2️⃣شکل و شمایل و چهره فرشته ی ظاهر شده بر قلب انسان را روح آن انسان تعیین می کند.
3️⃣رویت ملائکه برای اولیاء الهی در دنیا و پیش از مرگ اتفاق می افتد اما عموم انسان ها ، فرشتگان را در هنگام مرگ و پس از مرگ می بینند .
🖊چهره ملائکه :
ذات ملائکه متعلق به عالَم قدس و ملکوت می باشد که از سنخ نور است لذا بر روح انسان مانوس با ملکوت و متنفر از دنیا ، با چهره ای زیبا نمایان می شود مانند مریم مقدس که جبرئیل در قامت جوانی زیبا بر قلبش تمثل یافت .
📌حضرت عزرائیل و اعوانش هم با چهره ای زیبا و مهربان بر او نمایان می شوند مانند شهیدان که با چهره ای آرام و حتی خندان به جهان باقی می شتابند . آن دو فرشته سئوال کننده از عقائدش در شب اول قبر را هم زیبا می بیند و «بشیر» و «مبشر» بر او ظاهر می شوند .
💠اما اگر روح انسان با ظلمات دنیای مادی انس داشت و بدان عشق می ورزید ، از وطن اصلی خود یعنی ملکوت و غیب نفرت می یابد؛ زیرا ملکوت و عالَم غیب ، او را از معشوق ظلمانیش جدا می کند لذا هم از مرگ می ترسد و هم از امور ملکوتی می هراسد و در نتیجه آنها را در صورتی ترسناک و زشت می بیند و تنها امور مادی در نظرش زیبا هستند .
💢این روح آلوده به دنیا و متنفر از ملکوت، ملائکه نورانی و قدسی را در شب اول قبر در صورتی ترسناک و وحشتناک و زشت می بیند و در نظرش «نکیر» و «منکر» خواهند بود . عزرائیل و اعوانش را هم در هنگام مرگ ، با چهره ای دهشتناک می بیند و گرنه ملائکه ذاتا نور هستند .
#بشیر #مبشر
#نکیر #منکر
@almohkamat
☘قالَ الامام الجواد(ع ) : خَفْضُ الْجَناحِ زینَةُ الْعِلْمِ، وَ حُسْنُ الاْدَبِ زینَةُ الْعَقْلِ، وَ بَسْطُ الْوَجْهِ زینَةُ الْحِلْمِ .
🍀امام جواد (ع):تواضع و فروتنی زینت بخش علم و دانش است؛ ادب داشتن و اخلاق نیک زینت بخش عقل می باشد؛ خوش رویی با افراد زینت بخش حلم و بردباری است.
📚كشف الغمّه، ج ۲ ، ص ۳۴۷
🌹ولادت با سعادت امام جواد علیه السلام مبارک باد.
#میلاد_امام_جواد
@albayann
💠 سلسله نشست های علمی «خطابات قانونیه»
🔰موضوع:
نسبت خطابات قانونیه با ثابتات و متغیرات
🎙 اساتید ارائه دهنده:
حجتالاسلام محمد جواد تاکی
حجتالاسلام سید فرید موالی زاده
⏰ سه شنبه 3 بهمن، ساعت 15:30
🏠مکان:
قم، میدان معلم ، مدرسه امام کاظم علیه السلام ، طبقه سوم ، اتاق 310
#خطابات_قانونیه
#استاد_موالی_زاده
@almohkamat
هدایت شده از دروس استاد موالی زاده
018.mp3
13.16M
🎙#فایل_صوتی درس فقه العقود مبحث احکام الملک بر اساس کتاب البیع امام خمینی ره
🔹جمع بندی دیدگاه مختار در رابطه با نسبت ملک و مال و منافع مقصوده محلله
🔹نسبت شارع و احکامی مانند وصیت و ضمان و غصب با ملک عقلایی
🔹ضرورت استفاده از قواعد منطق اعتباریات و اجتناب از نگاه فلسفی در تبیین موضوعات فقهی
🔰#استاد_موالی_زاده
📅جلسه هجدهم/سه شنبه 1402.11.03
#فقه
#فقه_العقود
#مکتب_فقهی_امام
🆔@mavalyzade_ir
🔹السَّلامُ عَلَيْكَ يَا أَمِينَ اللّٰهِ فِي أَرْضِهِ، وَحُجَّتَهُ عَلَىٰ عِبادِهِ،
🔹السَّلامُ عَلَيْكَ يَا أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ
🌱قسم به وعده ی شیرین مَن یَمُت یَرنی
🍃که ایستاده بمیرم فقط به احترام علی
ولادت حضرت امیر المومنین علیه السلام بر شیعیان و محبین حضرتش مبارک باد.
#میلاد_امام_علی
@almohkamat
🖊امام علی و گذر از خندق إنّیّت
✍به قلم #استاد_موالی_زاده :
🔹قَالَ النَّبِيُّ : «لَضَرْبَةُ عَلِيٍّ (یوم الخندق) خَيْرٌ (أو أفضَل) مِنْ عِبَادَةِ الثَّقَلَيْنِ»
افضلیت ضربت امام علی دو چهره دارد که یکی مُلکی و ظاهری است که در حوزه سیاسی قابل طرح است ،و دیگری ملکوتی و باطنی که چهره مُلکی نمود باطن ملکوتی است.
🖊چهره سیاسی فضیلت :
🔺نقش آفرینی امام علی در غزوه خندق با کشتن پهلوان نام آور لشکر مشرکان ،پیروزی مسلمانان بر کفار را به ارمغان آورد . رهآورد این پیروزی با ارزش ،تثبیت حکومت نوپای پیامبر اسلام بود . از این رو پیامبر در توصیف رویارویی امام علی با عمر بن عبدود فرمود : « بَرَزَ الْإِيمَانُ كُلُّهُ إِلَى الْكُفْرِ كُلِّهِ» . بنابراین ، افضلیت یک ضربت شمشیر امیرالمومنین بر همه عبادت ثقلین از جهت تاثیر گذاری سیاسی در تثبیت جریان توحیدی است که عبادت انس و جن فاقد این میزان از تاثیر بود .
🖊چهره ملکوتی فضیلت :
🔶بر اساس جهان بینی الهی ، ارزش هر فعلی از افعال انسان در باطن ملکوتی و غیبی و سرّ آن تجلی می کند و گرنه صورت مادی افعال انسان ها شبیه هم می باشد . روایت داریم که باطن نماز یکی ، هاله ای از نور است و دیگری هاله ای از تاریکی و سیاهی .
بر این اساس ، افضلیت و برتری ضربت شمشیر امام علی از جهت باطن ملکوتی و غیبی آن فعل است که بر ملکوت و باطن عبادت انس و جن چیره می گردد . عبادت در اینجا تنها شامل مناسک دینی نیست بلکه در بر گیرنده هر فعل نیکی است . در نتیجه ، اگر تمام افعال نیک جن و انس را با فعل امام مقایسه کنیم ، باطن ملکوتی ضربت امام در اعلی علیین قرار می گیرد .
🖊الفعل فعل الله و هو فعلنا :
💠از نگاه قرآن ، در واقع افعال هر انسانی فعل الله است « فَلَمْ تَقْتُلُوهُمْ وَ لٰكِنَّ اللَّهَ قَتَلَهُمْ » لکن اوحدی از اولیاء الهی این واقعیت را می بینند در حالی که عموم انس و جن از درک آن غافلند.
بر این اساس شدت و ضعف باطن ملکوتی هر فعل نیک به اخلاص بستگی دارد . دیگران و خوشایند آنها را ندیدن ، رتبه نازله اخلاص است اما هنر در ندیدن خود در هنگام انجام فعل است «تو خود حجاب خودی از میان برخیز» که این رتبه از اخلاص آن هنگام تحقق یابد که فعل خود را «فعل الله» و دست خود را «ید الله» و چشم خود را «عین الله» ببیند نه آنکه تنها بداند .
📌امیرالمؤمنین در هنگام مبارزه با پهلوان کفار به درجه « وَ مَا رَمَيْتَ إِذْ رَمَيْتَ وَ لٰكِنَّ اللَّهَ رَمَى» رسیده بود و ضربت شمشیر خود را ضربت خداوند می دید .لذا تا خشم ناشی از جسارت آن ملعون فرو ننشست ، از کشتنش خودداری کرد تا انیت و انانیت در میان نباشد .
اما انس و جن عبادت های خود را فعل خود می بینند که برای رضایت خداوند انجام می دهند و حقیقت آیه« فَلَمْ تَقْتُلُوهُمْ وَ لٰكِنَّ اللَّهَ قَتَلَهُمْ » را نه تنها در افعال خود بلکه در عبادات خود ندیدند .
🔰تذکر : تاکنون برای عبادات ثقلین در برابر ضربت امام وجودی قائل بودیم اما بنابر تفسیری ادق از افضلیت ، جایی برای عبادت ثقلین باقی نمی ماند زیرا ذات امام تجلی بالاترین رتبه هستی است .
#میلاد_امام_علی
@almohkamat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺 قیام حسینی، تبیین زینبی
🔰امام خامنه ای
🏴 سالروز #وفات_حضرت_زینب کبری سلامالله علیها تسلیت باد.
@almohkamat
آغاز حرکت از کجاست؟.mp3
1.49M
🎙#فایل_صوتی
⁉️بحث حرکت از کجا آغاز میشود؟
🔺علت چاپ نشدن جلد 4 اصول فلسفه و روش رئالیسم شهید مطهری
در بیان #استاد_موالی_زاده
#فلسفه
@almohkamat
نسبت طب اسلامی با فقه.mp3
823.5K
🎙#فایل_صوتی
🔺نسبت طب اسلامی با فقه
⁉️آیا می توان برای جدا کردن روایات فقهی از روایات باب طب و علوم حقیقی ملاکی ارائه داد ؟
⁉️آیا بر این جداسازی ثمره عملی مترتب می شود ؟
#استاد_موالی_زاده پاسخ میدهند
#طب_اسلامی
#فقه
@almohkamat
هدایت شده از دروس استاد موالی زاده
19.mp3
13.17M
🎙#فایل_صوتی درس فقه العقود مبحث احکام الملک بر اساس کتاب البیع امام خمینی ره
⁉️آیا متعلق ملکیت می تواند کلی باشد ؟(ملکیت مشاع ، کلی در معین و کلی در ذمه)
⁉️ تعریف ذمه چیست ؟ تفاوت ذمه با عهده از نگاه محقق نایینی و شهید صدر
⁉️مالکیت شخص بر ما فی الذمه خود امکان پذیر است ؟
🔰#استاد_موالی_زاده
📅جلسه نوزدهم/سه شنبه 1402.11.10
#فقه
#فقه_العقود
#مکتب_فقهی_امام
🆔@mavalyzade_ir
🎙امام خامنه ای:
📌دههی فجر، در حقیقت مقطع رهایی ملت ایران و آن بخشی از تاریخ ماست که گذشته را از آینده جدا کرده است.
📌 دههی فجر، آن آیینهیی است که خورشید اسلام در آن درخشید و به ما منعکس شد. اگر این آیینه نبود، باز هم مثل همان دورههای تاریک و قرون خالیه، بایستی ما مینشستیم و اسمی از اسلام میآوردیم.
📌 برگزاری دههی فجر، باید مثل برگزاری جشن نیمهی شعبان باشد.
📆۱۳۶۹/۱۰/۱۱
🇮🇷 #دهه_فجر مبارک باد🇮🇷
@almohkamat
هدایت شده از دروس استاد موالی زاده
فقه العقود ج 20.mp3
12.61M
🎙#فایل_صوتی درس فقه العقود مبحث احکام الملک بر اساس کتاب البیع امام خمینی ره
🔺بیان ادله عدم صدق ملکیت شخص بر ما فی الذمه خود از نگاه فقها
🔺بررسی ایراد اتحاد من له الملک و من علیه الملک در بیع الدین علی من هو علیه
🔺بررسی راه حل صاحب جواهر و شیخ انصاری در توجیه بیع الدین به مدیون
🔰#استاد_موالی_زاده
📅جلسه بیستم/چهارشنبه 1402.11.11
#فقه
#فقه_العقود
#مکتب_فقهی_امام
🆔@mavalyzade_ir