eitaa logo
المحکمات
1.1هزار دنبال‌کننده
110 عکس
14 ویدیو
0 فایل
🌐المحکمات 🔰بازتاب اندیشه های استاد حجت الاسلام و المسلمین سید فرید موالی زاده 📜استاد درس خارج حوزه علمیه قم 📚نکات تفسیری براساس تفسیر المیزان 📙تبیین منظومه فقه الخمینی 📕بایسته های روش تحصیل در‌حوزه 📞 ارتباط با ادمین: @adminalmohkamat
مشاهده در ایتا
دانلود
🖊الإمام الكاظم(ع : تَفَقَّهوا فی دینِ اللّهِ، فَإِنَّ الفِقهَ مِفتاحُ البَصیرَةِ. 📌امام كاظم(ع):در دین خدا، ژرفكاوی كنید؛ زیرا دین شناسی، كلید بصیرت است. 📚تحف العقول: ص۴۱۰ علیه السلام مبارک باد . @almohkamat
هدایت شده از KHAMENEI.IR
🗳رهبر انقلاب، هم‌اکنون پس از حضور در انتخابات: مردم برای حضور در انتخابات تردید نکنند. برای اثبات صحت و صداقت نظام جمهوری اسلامی حضور مردم لازم و واجب است. ۱۴۰۳/۰۴/۰۸ 🖼 | پویش 🖥 پخش زنده: Farsi.khamenei.ir/live
🖊رهبر معظم انقلاب : 🔺 استثنائی بودن روز مباهله را در «شاخص روشنگر بودن» و نقش ممتاز آن در «تمایز جبهه‌ی حق و باطل» می‌دانند. 🔹روز مباهله، روزی است که پیامبر مکرم اسلام، عزیزترین عناصر انسانی خود را به صحنه میآورد. نکته‌ی مهم در باب مباهله این است: «و انفسنا و انفسکم» در آن هست؛ «و نسانا و نساکم»در آن هست؛ عزیزترین انسانها را پیغمبر اکرم انتخاب میکند و به صحنه میآورد برای محاجه‌ای که در آن باید تمایز بین حق و باطل و شاخص روشنگر در معرض دید همه قرار بگیرد. 🔸هیچ سابقه نداشته است که در راه تبلیغ دین و بیان حقیقت، پیغمبر دست عزیزان خود، فرزندان خود و دختر خود و امیرالمومنین را - که برادر و جانشین خود هست - بگیرد و بیاورد وسط میدان؛ استثنائی بودن روز مباهله به این شکل است. 📌یعنی نشان دهنده‌ی این است که بیان حقیقت، ابلاغ حقیقت، چقدر مهم است؛ میآورد به میدان با این داعیه که میگوید بیائیم مباهله کنیم؛ هر کدام بر حق بودیم، بماند، هر کدام بر خلاف حق بودیم، ریشه‌کن بشود با عذاب الهی. 📆 ۲۲ آذرماه ۱۳۸۸ روز گرامی باد. @almohkamat
هدایت شده از KHAMENEI.IR
🗳 رهبر انقلاب: شنیدم شوق مردم بیشتر از قبل است اگر این‌جور باشد خرسندکننده است/ در این مرحله همت مردم باید بیشتر باشد/ خداوند ان‌شاءالله ملت را موفق و کشور را آباد کند ✏️ رهبر انقلاب پس از حضور در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم: بحمدالله روز خوبی است روز حضور مردم، روز شرکت مردم، روز فعال شدن مردم عزیزمان در یک امر مهم سیاسی کشور یعنی انتخابات. ✏️ شنیدم که شوق و علاقه‌ی مردم بیشتر از قبل است. خدا کند این جور باشد و اگر این جور باشد خرسندکننده است. و ان‌شاءالله مردم عزیزمان موفق باشند رأی بدهند و بهترین را انتخاب بکنند. ✏️ در این مرحله، مردم قاعدتاً باید همت‌شان بیشتر باشد برای اینکه کار را تمام می‌کنند و ان‌شاءالله فردا رئیس جمهورمان را داشته باشیم. ✏️ خداوند ان‌شاءالله ملت را موفق کند و کشور را آباد کند و همه‌ی کسانی که در این راه زحمت می‌کشند مشمول لطف و رحمت خودش قرار بدهد. ۱۴۰۳/۰۴/۱۵ 🖼 💻 Farsi.Khamenei.ir
🖊تکلیف مداری و نتیجه گرایی در سیره حسینی ✍به قلم : 🔹در منزل «عذیب الهجانات» ، چهار نفر به امام حسین ملحق شدند.امام در هنگام روبرو شدن با آنها فرمود: «اما و اللَّه انّى لأرجو ان يكون خيراً ما اراد الله بِنا، قتلنا ام ظفرنا»(وقعة الطف/ص174) «امیدوارم آنچه خدا برای ما اراده کرده است خیر باشد ،چه کشته شویم و چه پیروز گردیم » ⁉️آیا امام حسین در این گفته ی خود ارزشی برای «فتح» یا «شهادت» به عنوان نتیجه حرکتش قایل نبود و تنها عمل به تکلیف را مهم می دانست ؟ یا آنکه تکلیف امام چیزی است که می تواند با هر یک از شهادت یا فتح و پیروزی سازگار باشد ؟ 🔸«همه ما مأمور به اداى تكليف‏ و وظيفه‏ايم نه مأمور به نتيجه‏» این جمله معروفی است که امام راحل در منشور روحانیت بیان فرمودند . ⁉️آیا این اصل کلان به معنای بی توجهی به نتیجه و اهداف و بی اهمیت بودن آن است ؟ این تفسیر قطعا بر خلاف عقلانیت است . 🔰در پاسخ باید گفت این اصل ارزشمند تنها ناظر به اهداف کلان و بلند مدت خصوصا در عرصه رشد جامعه است که کسب نتیجه مطلوب در آن در کوتاه مدت خارج از توان می باشد . امام راحل در ادامه می گوید : « اگر همه انبيا و معصومين در زمان و مكان خود مكلف به نتيجه بودند، هرگز نمى‏بايست از فضاى‏ بيشتر از توانايى عمل خود فراتر بروند و از اهداف كلى و بلند مدتى كه هرگز در حيات ظاهرى آنان جامه عمل نپوشيده است ذكرى به ميان آورند.» 📌امام حسین نیز به دنبال هدف بلند مدت و کلان اصلاح امت اسلامی بود «خرجت لطلب الاصلاح لأمة جَدي» لذا امام شهادت و اسارت یا فتح و تشکیل حکومت را به عنوان نتیجه و هدف نهایی نمی نگریست . پس برای ایشان میان شهادت و فتح تفاوتی نمی کرد . 🖊تحلیل معرفتی نسبت تکلیف و نتیجه تکالیف بر اساس اهداف تعیین می گردد تا پس از عمل به آن تکلیف ،نتیجه مطلوب که همان هدف و غرض است ، تحقق یابد .حال این هدف می تواند کوتاه مدت یا بلند مدت باشد . 🖇البته در نظام معرفتی اسلام دستیابی به نتیجه تنها با عمل انسان صورت نمی پذیرد بلکه بر اساس قانون «لا موثر فی الوجود الا الله» ، تلاش مطابق با ارزش های الهی انسان قابلیت را برای جلب نصرت الهی فراهم می کند که از این فرآیند به سنت الهی «نصرت» یاد می شود . بنابراین اگر انسان به تکلیف خود با رعایت سه اصل (معنویت ـ عقلانیت ـ عدالت) عمل کند به استناد وعده الهی نصرت ، بی شک به نتیجه خواهد رسید. 🔺اما مسلمانان در غزوه حنین با وجود انجام تکلیف جهاد ، به سبب عجب و غرور از نصرت الهی محروم شدند و شکست خوردند «وَ يَوْمَ حُنَيْنٍ إِذْ أَعْجَبَتْكُمْ كَثْرَتُكُمْ فَلَمْ تُغْنِ عَنْكُمْ شَيْئاً» 💠بنابراین اگر هدف مقدس ما کوتاه مدت باشد و تکلیف ما ناظر به یک نتیجه جزیی و قابل تحقق در زمان کوتاه باشد ، در صورت شکست ، حق نداریم به اصل «مامور نبودن به نتیجه» وجدان خود را راضی کنیم بلکه باید بررسی کنیم کدام یک از عُجب یا تشتت یا بی اخلاقی ، مانع نصرت الهی گردید ؟ شاید عقلانیت و هوشمندی را رعایت نکردیم ؟ یا شاید ... . 🏴ایام سوگواری اباعبدالله الحسین تسلیت باد. @almohkamat
🗂 📝 با موضوع محرم 🖊 استاد حجت الاسلام سید فرید موالی زاده 💢تکلیف مداری و نتیجه گرایی در سیره حسینی https://eitaa.com/almohkamat/412 💢«عقل فقهی» در سیره امام حسین https://eitaa.com/almohkamat/170 💢تحلیل جامعه شناختی کوفه https://eitaa.com/almohkamat/169 💢سرزمین کربلا در ملکوت https://eitaa.com/almohkamat/165 @almohkamat
🖊 عَنْ على بن الحسين عليهماالسلام: اِنَّ اللّهَ افْتَرَضَ خَمسا وَ لَمْ يَفْتَرِضْ الاّ حَسَنا جَميلاً: الصَّلاةَ وَالزَّكاةَ والْحَجَّ والصّيامَ و وِلايَتَنا اَهْلَ الْبَيتِ، فَعَمِلَ النّاسُ بِاَرْبَعٍ وَ اسْتَخَفُّوا بِالْخامِسَةِ، وَاللّهِ لا يَسْتَكْمِلُوا الاَْرْبَعَ حتّى يَسْتَكْمِلُوها بِالْخامِسَةِ. 📌امام سجاد عليه السلام فرمود: خداوند پنج چيز را واجب كرد و نيست جز نيكويى و زيبايى. نماز و زكات و حج و روزه و ولايت ما اهل بيت. پس مردم به چهار تاى اوّل عمل كردند و پنجمى را كوچك شمردند، به خدا قسم چهار تاى اوّل نيز كامل نمى شود مگر همراه با ولايت ما. 📚[بحارالأنوار، ج 23، ص 105.] 🏴 عليه السلام تسلیت باد. @almohkamat
🖊انحراف جامعه از نگاه امام حسین ✍به قلم : ⁉️بی شک هدف اصلی امام حسین از قیام ، اصلاح امت اسلامی است « وَ إِنَّمَا خَرَجْتُ لِطَلَبِ‏ الْإِصْلَاحِ‏ فِي أُمَّةِ جَدِّي» اما جامعه دچار چه فساد و بیماری شده است که امام در پی علاج آن می باشد ؟ ⁉️آیا فساد جامعه به سبب زمامداری یزید ، سیاسی است ؟ با استناد به سخن امام که فرمود :« «و عَلَى الْإِسْلَامِ السَّلَامُ إِذْ قَدْ بُلِيَتِ الْأُمَّةُ بِرَاعٍ‏ مِثْلِ‏ يَزِيد» و هم فرمود : «وَ مِثْلِي‏ لَا يُبَايِعُ‏ لِمِثْلِهِ» . ⁉️آیا جامعه در آن زمان دچار فساد اخلاقی شده بود؟ زیرا امام فرمود :«فَقَدْ مُلِئَتْ‏ بُطُونُكُمْ‏ مِنَ الْحَرَامِ» و هم فرمود:« إِنَّ النَّاسَ عَبِيدُ الدُّنْيَا وَ الدِّينُ لَعْقٌ عَلَى أَلْسِنَتِهِمْ» ⁉️آیا جامعه دچار فساد فکری شده بود ؟ زیرا امام مرتب به معرفی اهل بیت و تبیین جایگاه ایشان در اسلام می پرداخت و روایت نبوی «سَيِّدِ شَبَابِ‏ أَهْلِ‏ الْجَنَّة» را یادآوری می کرد . 🖊دو نکته در پاسخ به پرسش بالا : 1⃣نکته 1 ـ امام حسین فساد و انحراف را به جامعه نسبت می دهد نه آحاد جامعه ، و این مطلب بر اساس منطق قرآنی است که با اصالت بخشیدن به هویت وُحدانی جامعه ، انحراف جامعه را از انحراف آحاد جامعه جدا می سازد . (به مطالب جامعه و تاریخ در این کانال مراجعه شود) 📌گاهی آحاد جامعه دچار انحراف و فساد می شوند اما جامعه صالح است مانند غزوه حنین که آحاد مسلمانان دچار انحراف «عُجب» شدند«وَ يَوْمَ حُنَيْنٍ إِذْ أَعْجَبَتْكُمْ كَثْرَتُكُمْ» البته به برکت امامت پیامبر اسلام ، درمان شدند و عنایت الهی دوباره نازل گردید« ثُمَّ أَنْزَلَ اللَّهُ سَكِينَتَهُ عَلَى رَسُولِهِ وَ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ وَ أَنْزَلَ جُنُوداً لَمْ تَرَوْهَا»(توبه/26) 📌و گاهی جامعه دچار فساد می شود با آنکه اکثریت افراد جامعه با ظاهری اسلامی به فروع دین اشتغال دارند همانند جامعه عصر امام حسین . 2⃣نکته 2 ـ جامعه اسلامی عصر امام حسین دچار همه گونه فساد سیاسی ، اخلاقی و فکری شده بود اما امام حسین ام الفساد را کنار آمدن با فساد معرفی می کند . بیماری بی تفاوتی ،خنثی بودن ، راحت طلبی و دوری از هر گونه چالش با باطل از هر فسادی خطرناکتر است . 🔹فرهنگ سکوت و بی طرفی و کنار آمدن با فساد را نخستین بار معاویه با بستن دهان معترضان با ابزار زر و زور و تزویر ، در جامعه اسلامی رواج داد . 🔹فرهنگ خنثی بودن در آغاز سلطنت یزید به واسطه سکوت مطلق مردم و علما در برابر فساد آشکار یزید ، به اوج خود رسید. 🔺لذا امام حسین در ابتدای سلطنت یزید بیشترین خطر را برای جامعه اسلامی احساس کرد و به نکوهش خنثی بودن مردم پرداخت .«أَ لَا تَرَوْنَ أَنَّ الْحَقَّ لَا يُعْمَلُ بِهِ وَ أَنَ‏ الْبَاطِلَ‏ لَا يُتَنَاهَى‏ عَنْهُ» . همچنین در ابتدای حرکت خود در جمع علمای اسلام در مکه ، آنها را به سبب سکوت و مداهنه و ترک امر به معروف و نهی از منکر ملامت کرد :«الْإِدْهَانِ وَ الْمُصَانَعَةِ عِنْدَ الظَّلَمَةِ» 🖇اما امام حسین دریافت بیماری کنار آمدن با فساد و ظلم با نصیحت و سخنرانی علاج نمی شود بلکه برای بیدار کردن جامعه در طول تاریخ به قیام در کربلا نیاز دارد . @almohkamat
🖊امت قاتل ✍🏻به قلم : ⁉️پیامبر اسلام کشته شدن امام حسین در روز عاشوراء را به امت خود نسبت داده است «أَنَّ أُمَّتِي‏ تَقْتُلُ وَلَدِي» ،و هم جبرییل در هنگام خبر از شهادت امام حسین ، کشتن وی را به امت پیامبر نسبت می دهد «إِنَّ أُمَّتَكَ‏ سَتَقْتُلُهُ» با آنکه قاتلان امام گروهی از سنگدلان و جنایتکاران بودند. چرا؟ 💠در پاسخ می توان گفت نسبت دادن کشتن امام حسین به جامعه ، با منطق قرآن در خصوص ماهیت جامعه و اعمال آن ، انطباق دارد . لذا نخست این منطق قرآنی را بیان می کنیم : 🖊وجود حقیقی جامعه در نگاه قرآن از نگاه علامه طباطبایی با توجه به آیات «زَيَّنَّا لِكُلِّ أُمَّةٍ عَمَلَهُم» ،«وَ لِكُلِّ أُمَّةٍ أَجَلٌ»،«كُلَّ أُمَّةٍ جَاثِيَةً كُلُّ أُمَّةٍ تُدْعَى إِلَى كِتَابِهَا»، «أُمَّةٌ مُقْتَصِدَةٌ» جامعه همانند یک فرد انسان از هویتی وحدانی برخوردار است که دارای روح ، اعمال و اراده ، تفکر و شعور ، حیات و ممات می باشد . علامه طباطبایی در ذیل آیه «ما أَصابَكَ مِنْ حَسَنَةٍ فَمِنَ اللَّهِ وَ ما أَصابَكَ مِنْ سَيِّئَةٍ فَمِنْ نَفْسِك» ، به هویت داشتن جامعه تصریح می کند . حقیقتی که نسل های گذشته و آینده را در برمی گیرد به گونه ای که آیندگان را به گناه گذشتگان داوری می کنند . (المیزان/ج5/ص14) 🔸رهبر انقلاب در شرح کلام علامه در ذیل این آیه ، نَفس در « فَمِنْ نَفْسِك» را به معنای وجود وسیعی به نام جامعه تفسیر می کند که یک جزیی از او گناه کرده و همه را درگیر خود کرده است همانگونه که بیماری در یک عضو از بدن ، تمام بدن را درگیر خواهد کرد . (25/03/95) ⁉️پرسش : آیا چنین تحلیلی از جامعه سبب جبر فردی نمی گردد ؟ چرا گناه دیگران به فرد غیر گناهکار نسبت داده می شود ؟ پاسخ : 1️⃣اولا : فرد با «امر به معروف و نهی از منکر» و با «قیام» در رفع بیماری جامعه ، نه تنها از گناه جامعه دور می شود بلکه روح جامعه را می تواند درمان کند . 2️⃣ثانیا : در این منطق ، نسبت دادن گناه یک فرد مانند پی کننده شتر صالح ، به افراد غیر گناهکار در جریان قوم ثمود «فَعَقَرُوها» ، حقوقی و فقهی نیست.هیچ جامعه ای را نمی توان در دادگاه محاکمه کرد بلکه نسبت دادن گناه به جامعه از جنبه حقیقی است . گناه و جرم و جنایت یک بیماری است که در یک عضو و یک فرد آشکار می شود اما دیگر اعضاء و دیگر افراد جامعه را ناخواسته درگیر خود می کند به گونه ای که آثار سوء آن بیماری ، بر تمام بدن و جامعه تاثیر می گذارد . از این رو ، آن جرم را به کل جامعه نسبت می دهند . 📌قرآن در جریان قوم بنی اسرائیل نیز کشتن پیامبران توسط پیشینیان یهود را به یهودیان زمان پیامبر نسبت می دهد و آن را منشاء ذلت کنونی یهود می داند «ضُرِبَتْ عَلَيْهِمُ الْمَسْكَنَةُ ،ذلِكَ بِأَنَّهُمْ كانُوا يَكْفُرُونَ بِآياتِ اللَّهِ وَ يَقْتُلُونَ الْأَنْبِياءَ بِغَيْرِ حَقٍّ»(آل عمران/112) 🖇بر اساس منطق قرآن ، قاتل امام حسین ، امت اسلامی سازگار با طاغوت است ،و نه تنها جامعه آن زمان بلکه تا روز قیامت هر آنکس که با قیام عاشورا نباشد و خط امام را دنبال نکند ، در ریختن خون امام شریک است «اللَّهُمَّ الْعَنْ أَوَّلَ ظَالِمٍ ظَلَمَ حَقَّ مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ آخِرَ تَابِعٍ لَهُ عَلَى ذَلِكَ» @almohkamat
❖ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه برگزار می کند! ▫️اجتهاد به مثابه روش تولید علوم انسانی اسلامی 🔸 با ارائه ی: آیت الله احمد مبلغی | حجت الاسلام والمسلمین سید فرید موالی زاده | حجت‌ الاسلام والمسلمین امین اسدپور 🔸 برای اطلاعات بیشتر و ثبت نام 💻 B2n.ir/n79235 @almohkamat
هدایت شده از KHAMENEI.IR
📜 هشت توصیه روز تنفیذ 👈 اقتصاد؛ اولویت دولت چهاردهم 🔹️رهبر انقلاب اسلامی صبح امروز در مراسم تنفیذ حکم چهاردهمین دوره ریاست جمهوری اسلامی ایران‌ (۱۴۰۳/۵/۷)، توصیه‌هایی را برشمردند که در این اطلاع‌نگاشت مرور میشود. 📥‌ نسخه قابل چاپ 💻 Farsi.Khamenei.ir
🖊وَ قالَ الاِْمامُ السَّجادُ عليه السلام: وَيْحَكَ اَفى حَرَمِ اللّه ِ اَسْأَلُ غَيْرَاللّه ِ عَزَّوَجَلَّ؟!! اِنّى آنِفُ اَنْ اَسْأَلَ الدُّنْيا خالِقَها، فَكَيْفَ اَسْأَلُها مَخْلُوقا مِثْلى؟! 📚[بحارالانوار، ج 46، ص 64.] 📌شخصی به حضرت گفت: حال كه وليد بن عبدالملك در مكّه است، نزد او برو و از او بخواه در مورد توليّت اوقاف و صدقات على بن ابى طالب عليه السلام از تو حمايت كند. امام چهارم فرمود: بيچاره! در حرم خدا از غيرخدا چيزى درخواست كنم؟!! براستى من خوش ندارم كه از آفريننده جهان، دنيا را درخواست كُنم، چگونه آن را از مخلوقى همچون خود درخواست نمايم. 🏴 عليه السلام تسلیت باد. @almohkamat