eitaa logo
المحکمات
1.1هزار دنبال‌کننده
110 عکس
14 ویدیو
0 فایل
🌐المحکمات 🔰بازتاب اندیشه های استاد حجت الاسلام و المسلمین سید فرید موالی زاده 📜استاد درس خارج حوزه علمیه قم 📚نکات تفسیری براساس تفسیر المیزان 📙تبیین منظومه فقه الخمینی 📕بایسته های روش تحصیل در‌حوزه 📞 ارتباط با ادمین: @adminalmohkamat
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از KHAMENEI.IR
📢 پیام تسلیت رهبر انقلاب در پی شهادت مجاهد بزرگ آقای اسماعیل هنیه: خونخواهی مهمان عزیزمان را وظیفه خود می‌دانیم رژیم صهیونیستی زمینه مجازات سخت را برای خود فراهم ساخت 🔹️در پی شهادت مجاهد بزرگ آقای اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی ضمن تسلیت شهادت این رهبر شجاع و مجاهد برجسته به امت اسلامی و جبهه مقاومت و ملت سرافراز فلسطین تاکید کردند: رژیم صهیونی جنایتکار و تروریست با این اقدام زمینه‌ی مجازات سختی را برای خود فراهم ساخت و خونخواهی او را که در حریم جمهوری اسلامی ایران به شهادت رسید، وظیفه خود می‌دانیم. ✏️ متن پیام رهبر انقلاب اسلامی به این شرح است: ✏️ بسم الله الرحمن الرحیم انا لله و انا الیه راجعون ملت عزیز ایران! ✏️ رهبر شجاع و مجاهد برجسته‌ی فلسطینی جناب آقای اسماعیل هنیه در سحرگاه دیشب به لقاء‌الله پیوست و جبهه‌ی عظیم مقاومت عزادار شد. رژیم صهیونی جنایتکار و تروریست، میهمان عزیز ما را در خانه‌ی ما به شهادت رسانید و ما را داغدار کرد، ولی زمینه‌ی مجازاتی سخت برای خود را نیز فراهم ساخت. ✏️ شهید هنیه سالها جان گرامی‌اش را در میدان مبارزه‌ئی شرافتمندانه بر سردست گرفته و آماده‌ی شهادت بود، و فرزندان و کسان خود را در این راه تقدیم کرده بود. او از شهید شدن در راه خدا و نجات بندگان خدا باک نداشت، ولی ما در این حادثه‌ی تلخ و سخت که در حریم جمهوری اسلامی اتفاق افتاده است، خونخواهی او را وظیفه‌ی خود می‌دانیم. ✏️ اینجانب به امت اسلامی، به جبهه مقاومت، به ملت شجاع و سرافراز فلسطین و بالخصوص به خاندان و بازماندگان شهید هنیه و یکی از همراهانش که با وی به شهادت رسیده است، تسلیت عرض می کنم و علوّ درجات آنان را از خداوند متعال مسألت می‌نمایم. سید علی خامنه‌ای ۱۰ مرداد ۱۴۰۳ مصادف با ۲۵ محرم ۱۴۴۶ 💻 Farsi.Khamenei.ir
🏴یا قتیل العبرات... آفریدند تو را نام نهادند حسین تا که جان سوز ترین واژه دنیا باشی... @almohkamat
المحکمات
🏴یا قتیل العبرات... آفریدند تو را نام نهادند حسین تا که جان سوز ترین واژه دنیا باشی... @almohkamat
🖊 (عن مسمع بن عبد الملک کردین البصری (فی حدیث)، قال: قال لی آبو عبدالله : افما تذکر ما صنع به [یعنی بالحسین] ؟ قلت: نعم، قال: فتجزع؟ قلت: ‌ای والله، واستعبر لذلک حتی یری اهلی اثر ذلک علی فامتنع من الطعام حتی یستبین ذلک فی وجهی، قال: رحم الله دمعتک، اما انک من الذین یعدون من اهل الجزع لنا والذین یفرحون لفرحنا ویحزنون لحزننا ویخافون لخوفنا و یامنون اذا امنا، اما انک ستری عند موتک خضور آبائی لک و وصیتهم ملک الموت بک و مایلقونک به من البشارة افضل وملک الموت ارق علیک واشد رحمة لک من الام الشفیقة علی ولدها [الی ان قال:] ما بکی احد رحمة لنا ولما لقینا الا رحمة الله قبل ان تخرج الدمعة من عینه، فاذا سالت دموعه علی خده، فلو ان قطرة من دموعه سقطت فی جهنم لاطفات خرها حتی لایوجد لها حر.) 📌مسمع بن عبدالملک بصری روایت می‌کند که امام صادق (علیه‌السلام) فرمود: ⁉️ «(ای مسمع) آیا مصائب حسین را یاد می‌کنی»؟ عرض کردم: «آری». فرمود: «آیا بیتابی (و گریه) می‌کنی؟ عرض کردم: «بلی به خدا قسم طوری گریه می‌کنیم که اهل و عیالم اثر آن را در [سیمای] من مشاهده می‌کنند، و از خوراک امتناع می‌کنم؛ چندان که اثر گرسنگی در صورتم مشاهده می‌شود. 📌حضرت فرمود: «رحمت خداوند بر اشک‌های تو؛ آگاه باش که تو از گریه کنندگان بر ما محسوب می‌شوی و از کسانی هستی که در شادی ما شاد، و در حزن ما محزون، و در هنگام ترس ما ترسان، و در زمان ایمنی ما، ایمن هستند. هنگام مرگ خواهی دید که پدران من نزد تو حاضر شده، سفارش تو را به ملک الموت می‌کنند و ] از این بالاتر آنکه [ تو را [به بهشت] بشارت می‌دهند و ملک‌الموت از هر مادر مهربان بیشتر به تو مهربانی کند. 📌[تا آنکه فرمود:] هیچ کس به خاطر دلسوزی به ما و به سبب مصائبی که بر ما وارد شده، گریه نمی‌کند، مگر آنکه قبل از آمدن اشک از چشمش، خدا او را رحمت می‌کند. پس وقتی اشکها بر گونه اش جاری شد، اگر قطره‌ای از آن در جهنم بیفتد، گرمای جهنم را از بین می‌برد تا آنجا که دیگر برای آن حرارتی باقی نمی‌ماند.... هیچ چشمی برای ما گریه نمی‌کند، مگر آنکه از نعمت نظر کردن به [حوض] کوثر بهره مند می‌شود و با کسانی که ما را دوست دارند، از آن سیراب می‌شود. 📚 قمی، ابن قولویه، کامل الزیارات، باب ۳۲، ص۱۰۸، ح۶. شیخ حر عاملی، محمدبن حسن، وسائل الشیعه، تصحیح و تحقیق میرزا عبدالرحیم ربانی شیرازی، ج۱۰، ص۳۹۷، @almohkamat
7.9M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎞 🖊امام خامنه‌ای: راهپیمایی اربعین حسینی یک پدیده الهی ومعنوی است 🏴 تسلیت باد. @almohkamat
🖊«» ، راهبر اجتهاد در آیات المعارف ✍به قلم 🔹دو گانه علوم عقلی و علوم نقلی را باید به سه گانه علوم عقایدی (آیة محکمة) ،علوم اخلاقی(فریضة عادلة) و علوم فقهی(سنة قائمة) تبدیل کرد و همه را از سنخ «نقل» دانست ؛زیرا کتاب و سنت تنها به بیان امور تعبدی بسنده نکرده بلکه متقن ترین براهین عقلی در نقلِ معتبر آمده است . 🔸بر اساس نگاه جامع به دین اسلام ، کتاب و سنت تنها در برگیرنده احکام شرعی نیست بلکه بخش عمده آن ناظر به جهان بینی و معرفت و امتداد آن در عرصه اقتصادی و سیاسی و اجتماعی و همچنین اخلاق است که عموم اندیشمندان مسلمان از آن غافلند و بدان بی توجهند . از این رو ، امام خمینی با فلسفه مشاء مخالف بود ؛زیرا مشاء در مرحله امتداد فلسفه خود به مسائل عقائدی مانند توحید ، به جای غور کردن در معارف توحیدی قرآن و سنت ، راه فلسفه یونان را پیش گرفت ،و در نتیجه خدا را فاعل دور و با واسطه نسبت به پدیده های جهان دانست . 📌بنابراین همانگونه که بخش فقهی کتاب و سنت نیازمند اجتهاد است ، بخش معارفی کتاب و سنت هم سزاوار اجتهاد می باشد . لذا باید معنای واژه «اجتهاد» را توسعه داد و «اجتهاد حِکمی» به معنای استنباط جهان بینی و امتداد آن از کتاب و سنت را در کنار «اجتهاد فقهی» آورد . 🖊منطق استنباط در اجتهاد حِکمی : 🔺بی شک اجتهاد حِکمی مانند اجتهاد فقهی نیازمند منطق استنباط می باشد تا همانند اصول فقه که راهبر فقیه در استنباط از آیات الاحکام است، راهبر حکیم در استنباط از آیات المعارف باشد. 🖇استنباط از آیات المعارف بدون منطق استنباط سبب خطا خواهد شد مانند خطای اهل حدیث در برخورد با آیات المعارف که گرفتار روایات جعلی عجیب و غریب و مخالف با عقل(اسرائیلیات) شدند و یا خطای روشنفکران مصری که به بهانه کنار گذاشتن اسرائیلیات ، با نگاه پوزیتویستی(حس گرا) و بر پایه علم تجربی(Science) ، آیات المعارف و آیات عالم غیب را تفسیر کردند . 🔰مخاطب آیات المعارف و روایات عقایدی، «عقل» است . اما عقل نیازمند پرورش است زیرا عقل در مرتبه ابتدایی خود (عقل هیولانی) حتی التفات دقیقی به بدیهیات خود هم ندارد . پرورش عقل ـ به تعبیر امام خمینی ـ با ریاضت عقلی است تا از مرتبه «هیولانی» و عدم التفات به بدیهیات خود ، به مرتبه «بالملکه» رسیده باشد و به بدیهیات عقلی خود التفات یابد و پس از آن به مرتبه «عقل بالفعل» برسد تا بر امور عقلی نظری و مبانی جهان بینی مسلط شود . 📌راه ریاضت کشیدن عقل برای التفات کامل به داشته های بدیهی خود (عقل بالملکه) و توانمند شدن در کشف قضایای نظری (عقل بالفعل) ، گلاویز شدن با احکام «موجود بما هو موجود» و تفکر در مسائل کلان جهان واقعیت مانند قانون علیت و حرکت می باشد . 👈پس باید «فلسفه» خواند تا به پرورش «عقل فلسفی» حکیم در فهم آیات المعارف کمک کند همانگونه که «اصول فقه» به پرورش «عقل عرفی» فقیه در فهم آیات الاحکام می پردازد . باید «فلسفه» خواند نه برای توقف در فلسفه بلکه باید «فلسفه» خواند تا مقدمه اجتهاد حِکمی و استنباط منظومه معرفتی و جهان بینی توحیدی و امتداد آن از کتاب و سنت بدست آید . @almohkamat
🖊سیاست توحیدی معجزه پیامبر اسلام ✍به قلم : «إِنَّ اللَّه أَدَّبَ نَبِيَّهُ فَأَحْسَنَ أَدَبَهُ فَلَمَّا أَكْمَلَ لَهُ الْأَدَبَ قَالَ :«إِنَّكَ لَعَلى‏ خُلُقٍ عَظِيمٍ»‏ ثُمَّ فَوَّضَ إِلَيْهِ أَمْرَ الدِّينِ وَ الْأُمَّةِ لِيَسُوسَ‏ عِبَادَهُ فَقَالَ :«ما آتاكُمُ الرَّسُولُ فَخُذُوهُ وَ ما نَهاكُمْ عَنْهُ فَانْتَهُوا» وَ إِنَّ رَسُولَ اللَّهِ كَانَ مُسَدَّداً مُوَفَّقاً مُؤَيَّداً بِرُوحِ الْقُدُسِ لَا يَزِلُّ وَ لَا يُخْطِئُ فِي شَيْ‏ءٍ مِمَّا يَسُوسُ‏ بِهِ الْخَلْقَ»(کافی) 🔹در این روایت صحیح السند از امام صادق ،«سیاست» بالاترین ماموریت پیامبر اسلام معرفی شده که پیش شرط آن تربیت شدن به دست ذات حق و تایید روح القدس در عالم غیب می باشد . 🔸اما در قرآن تایید روح القدس سبب معجزات عیسی مسیح است«أَيَّدْنَاهُ بِرُوحِ الْقُدُسِ»لکن امام صادق سیاست ورزی پیامبر را نتیجه تایید روح القدس می داند. ⁉️چه نسبتی میان سیاست و تایید روح القدس هست و این کدام سیاست معجزه گونه ای است که چنین شرطی دارد ؟ 🖊سیاست توحیدی و سیاست معاشی : 1⃣«سیاست توحیدی» به معنای پی گیری امور مردم و جامعه با هدف راهبری به «الله» است که در آن تنها به بُعد حیوانی بسنده نمی شود بلکه صلاح مادی و معنوی انسان لحاظ می گردد . 📌در سیاست توحیدی ، بر پایه «لا اله الا الله» مردم تنها دغدغه معاش را ندارند بلکه با پیامبر بیعت کنند «الَّذِينَ يَتَّبِعُونَ الرَّسُولَ النَّبِيَّ الْأُمِّيَّ» تا از بردگی شیطان رهایشان بخشد «يَضَعُ عَنْهُمْ إِصْرَهُمْ وَ الْأَغْلاَلَ الَّتِي كَانَتْ عَلَيْهِمْ» و آنها هم در مبارزه با شرک و ظلم در سطح جهانی یاریش دهند « عَزَّرُوهُ وَ نَصَرُوهُ» و پیام « قُلْ يَا أَهْلَ الْكِتَابِ تَعَالَوْا إِلَى كَلِمَةٍ سَوَاءٍ بَيْنَنَا وَ بَيْنَكُمْ» سر دهند . 2⃣«سیاست مَعاشی» به معنای پیگیری اداره جامعه در حدّ تامین معاش(امور حسبه) و رفع نیاز دنیایی مردم (بُعد حیوانی انسان) در حد ایجاد رفاه مادی نسبی است و در آن رابطه امامت ، ولایت پذیری ، بیعت قلبی و نگاه جهانی به مقوله اصلاح و نفی فساد و ظلم مطرح نیست . 🔺در نگاه امام خمینی متصدیان سیاست توحیدی تنها انبیاء ، اولیاء و علمای بیدار اسلامی است اگر چه سیاست معاشی را می توان غیر علما از عدول مومنین سپرد .(صحیفه/ج13/ص432) مستند کلام امام خمینی روایت بالا است که در آن پیامبر اسلام سیاست توحیدی امت را پس از تربیت الهی و تایید روح القدس در ملکوت بر عهده گرفت . 🖊سیاست توحیدی و حکومت : 🖇سیاست توحیدی اعم از حکومت می باشد و حکومت ابزار سیاست و نقطه اوج آن است. سیاست توحیدی تعطیل بردار نیست و در هر شرایطی باید انجام گیرد اما برپایی حکومت نیازمند مقدماتی مانند همراهی مردم می باشد . ✏️کار سیاسی پیامبر از ابتداء بعثت آغاز شد اگر چه تشکیل حکومت پس از هجرت به مدینه بود . امام علی در بیست و پنج سال خانه نشینی ، حکومت نداشت اما فعالیت سیاسی را رها نکرد . خطبه فدکیه فاطمه زهرا کار سیاسی بود با آنکه حکومت از مسیر خود خارج گشت . 🔰در منطق اسلام اگر حکومت ،ابزار سیاست توحیدی قرار نگیرد همچون «عفطة عنز» و آب بینی بز، بی ارزش است اما اگر در خدمت سیاست توحیدی باشد ، غدیر خم (عید الله الاکبر) می آفریند. @almohkamat
6.87M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🖊مظلومیت امام حسن(ع) در کلام 🔹اگر انسان خوب توجه کند آن وقت می‌فهمد که به یک معنا مظلومیت امام حسن (ع) بیشتر از امام حسین (ع) است. امام حسن (ع) در شرایطی قرار گرفته که باید صبر و خودداری بکند تا وقت برسد؛ و آن وقتی است که ایشان از دنیا رفته اند و نوبت به برادرشان اباعبدالله رسیده. 📌 آن وقت با چه حلمی و با چه صبری حضرت تحمل می‌کند که عجیب و فوق العاده است. برای اشخاص فهیم و حساس رنج‌های روحی از رنج‌های جسمی خیلی بالاتر است. 📌 معاویه سران شیاطین خودش را جمع می‌کرد و بعد از امام مجتبی(ع) دعوت می‌کرد و یک یک شروع می‌کردند به زخم زبان زدن. این است که برای امام حسن (ع) درست گفته اند که کوچک‌ترین مصیبت‌هایش همان مصیبت مرگش بود. کتاب 📚آشنایی با قرآن، جلد ۹، صفحه ۴۲ و ۴۳ 🏴شهادت مجتبی و علیهماالسلام تسلیت باد. @almohkamat
🖊خدمتگزاری آستان قدس رضوی | 🔹این میهمان های عزیز از جایی می ‏آیند که دلهای ملائکة الله به آنجا متوجه است. اصلًا مرکز ایران آستان قدس است. و ما امیدواریم که همه ما را خداوند از خدمتگزاران آستان قدس رضوی- سلام الله علیه - قرار بدهد. 🔹و شماها چقدر خوشبخت هستید که در آن آستان زندگی می ‏کنید، چه آنهایی که خدمتگزار مستقیم آستانه هستند و چه آنهایی که در آستان مقدس، خدمتگزار به ملت و اسلام و جمهوری اسلامی هستند. 🔹 همه نیروها، همه قدرتها در هر جا هستند، محتاج به توجه خاص حضرت رضا - سلام الله علیه - هستند. استاندار و نیروی هوایی و انجمنهای اسلامی و همه اینها جزء کارمندان آن آستان مقدس اند. و شما برادرانی که در آستان مقدس مستقیماً کار می‏ کنید، از خوشبختی بزرگی برخوردارید که شاید خیلی توجه به او نباشد. 🔹و من امیدوارم که ان شاء الله تعالی، به برکت آن آستان مقدس، جمهوری اسلامی همان طوری که تا کنون پیروزمندانه پیش رفته است، از این به بعد هم پیش برود و این جمهوری اسلامی باقی باشد با اسلامیت خود تا وقتی که، زمانی که به حضور بقیه الله این جمهوری مشرّف شود و مسائل را در خدمت ایشان حل کند. 📚(همان؛ ج ۱۶، ص ۳۸۸) 🏴 علیه السلام تسلیت باد. @almohkamat
🖊نمود عقلانیت وَلَوی در سیره ✍به قلم : 🔹مأمون شرائطی بر امام رضا تحمیل کرد که برون رفت از آن نیازمند عقلانیت و هوشمندی بود لذا روش مبارزه امام رضا را می توان نمود عقلانیت ولایی انسان کامل دانست که برآمده از احاطه و اتحاد امام بر عقل کلی هستی و «اوّل ما خلق الله» و نخستین تعیّن فیض الهی است در حالی که همه عقول جزییه در انسان ها صورتی مجازی و ناقص از حقیقت ملکوتیه عقل کلی می باشند . 🔹اجبار امام رضا به پذیرش ولایتعهدی توسط مامون عباسی دسیسه و نقشه ای بسیار زیرکانه و پیچیده بود که با آن می شد جایگاه امام در میان مسلمانان را متزلزل ساخت . مامون خیال می کرد امام پس از پذیرش ولایتعهدی به انتخاب یکی از دو گزینه زیر مجبور می گردد : 1⃣ دخالت در امور حکومتی که نتیجه آن مشارکت در ظلم و ستم مامون می شد و در پی آن قداست امام در نزد افکار عمومی مسلمانان و شیعیان خدشه دار می گشت. 2⃣ عدم دخالت در امور حکومتی که نتیجه آن انزوای سیاسی است و در پی آن ارتباط امام با مردم قطع می گشت و به تدریج در نزد عموم مسلمانان فراموش می شد . 🔹امام رضا نخست با دوری از عقلانیت محافظه کارانه و با توجه به طاغوتی بودن دستگاه عباسی ، از پذیرش این منصب سرباز زد و اما پس از مواجه با تهدید مامون ، ولایتعهدی را به شرط عدم دخالت در امور حکومتی ، و تنها به عنوان مقام تشریفاتی پذیرفت .«لَا آمُرُ وَ لَا أَنْهَى وَ لَا أُفْتِي وَ لَا أَقْضِي وَ لَا أُوَلِّي وَ لَا أَعْزِلُ وَ لَا أُغَيِّرُ شَيْئاً مِمَّا هُوَ قَائِمٌ» . مرحله نخست نقشه مامون بر آب شد . 🔹اما مرحله دوم نقشه مامون ، انزوا سیاسی امام بود ؛زیرا امام از سویی در امور حکومتی دخالت نمی کرد و از سوی دیگر نمی توانست با حکومتی که خود ولیعهدش است همانند زمان حضور در مدینه ، مبارزه سیاسی کند لذا به تدریج از صحنه سیاسی جامعه اسلامی حذف می گردید . 🔹اما امام نه تنها منزوی نشد بلکه با «عقلانیت ولایی» از ولایتعهدی بهره برد و مبارزه علیه طاغوت در دو حوزه اجتماعی و علمی را ادامه داد و مامون را ناکام گذاشت «فانقلب السحر علی الساحر» 🖊ادامه مبارزه با حضور اجتماعی 🔹امام رضا در برابر ترفند مامون با آنکه در ظاهر سکوت سیاسی را پیش گرفت اما با استفاده از جایگاه ولایتعهدی خود ،حضور اجتماعی خود در جامعه را پر رنگ کرد . امام رضا اگر چه در ظاهر فعالیت اجتماعی را جایگزین فعالیت سیاسی کرد اما ارتباط اجتماعی امام روحی سیاسی داشت ؛ زیرا با رفتار نبوی و علوی خود ،سلوک ضدّ اسلامی خلفاء را به همگان نشان داد و مشروعیت سیاسی و حکومتی آنها را زیر سئوال برد . نمونه آن جریان نماز عید فطر بود که با روش ساده و مردمی پیامبر ،اخلاق اشرافی و متکبرانه دستگاه را افشا کرد . 🖊بروز شخصیت علمی امام در جهان اسلام 🔹استفاده دیگر امام از پُست ولایتعهدی ، حوزه علم و اندیشه بود . مامون با برگزاری جلسات مناظره با بزرگان مذاهب و ادیان و همچنین دانشمندان علوم مختلف ، ناخواسته فرصتی برای امام فراهم کرد تا امام رضا شخصیت علمی خود را در جهان اسلام ثابت کند. 🏴 علیه السلام تسلیت باد. @almohkamat
📚 برنامه درس خارج استاد سید فرید موالی زاده در سال تحصیلی۱۴۰۳_۱۴۰۴ 📆 تاریخ شروع کلاس ها: شنبه ۲۴ شهریورماه 📍مکان جلسات تدریس استاد: مدرسه امام کاظم علیه السّلام مدرس ۱۰۵ ⏱ساعت ۱۱ ⚠️توجه: طلاب محترم میتوانند صوت درس های استاد را از کانال زیر دریافت نمایند. @mavalyzade_ir @almohkamat
🖊فقه جامعه محور و امتداد حکمت ✍به قلم : 🔸انقلاب اسلامی نقطه عطفی در جهش فقه شیعه است به گونه ای که می توان تاریخ فقه شیعه را به دو دوره پیش از انقلاب اسلامی و پس از انقلاب اسلامی تقسیم کرد . 🔹تفاوت این دو دوره از فقه در متُد اجتهاد نیست زیرا امام خمینی ، تخلف از روش اجتهاد جواهری را جایز ندانست ، بلکه تفاوت در مخاطب فقه است که پیش از انقلاب ،فرد بود و پس از انقلاب ، جامعه شد لذا باید «استنباط فقهى، بر اساس فقه اداره‌ى نظام باشد نه فقه اداره‌ى فرد» 🖇فقه پیش از انقلاب به اداره زندگی فرد اهتمام داشت و وظیفه فرد در عرصه سیاسی و اجتماعی و اقتصادی را تبیین می کرد لکن به سبب عدم ابتلا به حکومت ،نگاهی به اداره جامعه نداشت. محقق اردبیلی در بحث از کتاب الجهاد می گوید این بحث مورد احتیاج ما نیست . 📌فقه ما در پیش از انقلاب از عقود و معاملات در حیطه تجارت فردی به تفصیل بحث کرده است لکن پس از انقلاب ،پیگیر پی ریزی نظام اقتصادی جامعه بر پایه عقود اسلامی گشت . فقه سنتی ما در طول تاریخ ،خود را به پاسخگویی به مسائل مستحدثه متعهد می دانست اما در حیطه فردی ، لکن پس از انقلاب ، وظیفه نظام سازی برای اداره جامعه بر اساس روابط حاکم بر سیاست و اجتماع و اقتصاد را بر دوش خود احساس کرد . 🔺فقه پس از انقلاب باید پویا گردد و به حیطه اداره جامعه و نظام وارد شود و تمام مسائل و ابواب فقهی خود «از طهارت تا دیات» را در راستای اداره جامعه و حکومت بازخوانی کند حتی مساله جزیی مانند ماء الحمام . «حتّى در باب طهارت هم كه راجع به ماء مطلق يا ماء الحمام فكر ميكنيد، بايد توجّه داشته باشيد كه اين در يك جا از اداره‌ى زندگى اين جامعه تأثيرى خواهد داشت تا برسد به ابواب معاملات و احكام عامّه و احوال شخصى» 31/06/70 درس خارج فقه امام خامنه ای 🔹فقه پیش از انقلاب به دلیل عدم بسط ید در اداره جامعه ، مجبور بود در برابر سیره های ساخته شده توسط غرب منفعل باشد و تنها به بررسی مغایرت و عدم مغایرت آنها با اسلام بسنده کند اما فقه پس از انقلاب به سبب بسط ید در اداره جامعه و حکومت ، باید فعال باشد و برای اداره جامعه به سیره سازی مطابق با روح اسلام با بهره گیری از «امتداد حکمت» بپردازد . 🖊الزامات علمی فقه جامعه محور : 🔸فقه سنتی ما برای پویا شدن باید به شناخت همه ابعاد موضوع جدید خود یعنی اداره جامعه در قالب حکومت بپردازد و بر اساس فرمایش امام خمینی در منشور روحانیت ، تلاش کند تا: «روش برخورد با تزويرهاى فرهنگ حاكم بر جهان » را بشناسد ، «بصیرت و دید اقتصادی» بیابد، از «كيفيت برخورد با اقتصاد حاكم بر جهان» آگاه شود ، «سياست ها و سياسيون جهان و فرمول هاى ديكته‏شده آنان» و «موقعيت و نقاط قوّت و ضعف قطب سرمايه دارى» را بشناسد . 🖇فقه پس از انقلاب ، مخاطب جدیدی به نام جامعه و امت اسلامی ، دولت اسلامی و تمدن اسلامی یافته است که شناخت این مخاطبان جدید به راحتی شناخت فرد نیست بلکه نیازمند حکمت متعالیه امتداد یافته در عرصه عمل می باشد تا ابعاد پیچیده این مخاطب جدید بر فقیه نمایان گردد . @almohkamat
🖊مِهر نبوی و نظام جهان هستی ✍به قلم : 🔹پیامبر اعظم مهربانترین مخلوق در جهان هستی است زیرا مهربانیش تمام جهان ها را در برگرفته است «وَ مَا أَرْسَلْنَاكَ إِلاَّ رَحْمَةً لِلْعَالَمِينَ» . مشاهده رنج های انسان ها بر او سخت و ناگوار می باشد «عَزِيزٌ عَلَيْهِ مَا عَنِتُّمْ»، و نسبت به مومنان مهربان و رئوف است «بِالْمُؤْمِنِينَ رَءُوفٌ رَحِيمٌ» 🔸پیامبر در قهر و صلابت و انتقام نیز شدیدترین بود اما «غلیظ القلب» و سنگدل و خشن نبود . با کفار و منافقان ،سخت گیر بود «وَ اغْلُظْ عَلَيْهِمْ» و با شدت برخورد می کرد «أَشِدَّاءُ عَلَى الْكُفَّارِ» اما نجاتِ خودِ کفار از منجلاب کفر را در نظر داشت . از این رو ،قهر نبوی مهربانانه بود. مهر و عطوفت و رحمت پیامبر تنها مختص به جامعه بشری نیست بلکه در برگیرنده همه جهان هادر عالم خلقت است که شرح آن در ذیل خواهد آمد : 🖊تفسیر حِکمی «رحمة للعالمین» : 🔺باطن و حقیقت انسان در طول حیات دنیوی بر اثر انس نفس با اعمال و رفتار خود با هدایت قوای نفس در قالب یکی از مراتب «حیوانی» یا «انسانی» و یا «توحیدی» شکل می گیرد . ✏️اگر انسان افعالش را به میل و امر هر یک از قوای سه گانه شهوت یا غضب یا واهمه (شیطنت) و یا ترکیبی از آنها بسپارد ،باطنش حیوانی گردد و در آخرت به شکل آن قوه حیوانی در آید . ✏️اگر انسان بر اساس «قوه عاقله» خود در دنیا حرکت کند و عقل را بر سائر قوای حیوانی(شهوت و غضب) مسلط سازد ، باطنش انسانی گردد و در آخرت ،عقلانی نمود کند . ✏️و اما اگر انسان قوه عاقله خود را رنگ الهی بخشد تا به «قوه عشق» بدل گردد و به کمال مطلق الهی رسد ، آنگاه باطنش توحیدی شود . هر چه کُند به حُبّ الهی باشد و هر چه بیند با دیده مهر بنگرد. امام خمینی این مقام انسان را ترجمان «رَحْمَةً لِلْعَالَمِينَ» دانسته است. 🖇پیامبر ، بشر است «أَنَا بَشَرٌ مِثْلُكُمْ» اما بشری که با قوه عشق به مقام «دَنَا فَتَدَلَّى» و مقام «قَابَ قَوْسَيْنِ أَوْ أَدْنَى» دست یافت و چون تجلی اسم الله « یا مَن دَنا في عُلُوّه» می باشد ، در عین درک آن مقام عالی ، به مقام دانی یعنی جهان خلقت، توجه کرد و به میان مردم بازگشت تا جامعه سازی کند . 📌از سوی دیگر پیامبر اسلام تجلی اسم الله «یا مَن عَلا في دُنُوّه» نیز هست یعنی در عین درک همه عوالم جهان خلقت و همچنین زیست مادی و در میان مردم بودن ، به مقام عالی خود التفات دائم دارد تا بتواند مخاطب خداوند ، بی واسطه جبرئیل باشد «فَأَوْحَى إِلَى عَبْدِهِ مَا أَوْحَى». پیامبر اسلام پس از درک مقام «قَابَ قَوْسَيْنِ» با توشه «أَدَّبَنِي‏ رَبِّي‏» و «وَ إِنَّكَ لَعَلَى خُلُقٍ عَظِيمٍ» بازگشت تا به اداره جامعه بپردازد همانگونه که امام صادق پس از قرائت آیه «وَ إِنَّكَ لَعَلَى خُلُقٍ عَظِيمٍ» فرمود : «فَوَّضَ إِلَيْهِ أَمْرَ الدِّينِ وَ الْأُمَّةِ لِيَسُوسَ‏ عِبَادَهُ» ⁉️اما محور اخلاق الهی پیامبر اسلام چیست ؟ «خُلُق عَظِیم» پیامبر بر پایه رحمت و مهربانی است زیرا امام خمینی با استناد به آیاتی همچون« بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيم‏» و «الرَّحْمنُ، عَلَّمَ الْقُرْآنَ، خَلَقَ الْإِنْسانَ» و «وَ إِلهُكُمْ إِلهٌ واحِدٌ لا إِلهَ إِلَّا هُوَ الرَّحْمنُ الرَّحِيمُ» ، نظام عالم وجود را بر پایه رحمت و رأفت و عطوفت الهی دانسته است که در وجود مقدس پیامبر اسلام تجلی کرده است . @almohkamat