eitaa logo
المحکمات
1.1هزار دنبال‌کننده
110 عکس
15 ویدیو
0 فایل
🌐المحکمات 🔰بازتاب اندیشه های استاد حجت الاسلام و المسلمین سید فرید موالی زاده 📜استاد درس خارج حوزه علمیه قم 📚نکات تفسیری براساس تفسیر المیزان 📙تبیین منظومه فقه الخمینی 📕بایسته های روش تحصیل در‌حوزه 📞 ارتباط با ادمین: @adminalmohkamat
مشاهده در ایتا
دانلود
🗂 📝 با موضوع محرم 🖊 استاد حجت الاسلام سید فرید موالی زاده 💢تکلیف مداری و نتیجه گرایی در سیره حسینی https://eitaa.com/almohkamat/412 💢«عقل فقهی» در سیره امام حسین https://eitaa.com/almohkamat/170 💢تحلیل جامعه شناختی کوفه https://eitaa.com/almohkamat/169 💢سرزمین کربلا در ملکوت https://eitaa.com/almohkamat/165 @almohkamat
🖊 عَنْ على بن الحسين عليهماالسلام: اِنَّ اللّهَ افْتَرَضَ خَمسا وَ لَمْ يَفْتَرِضْ الاّ حَسَنا جَميلاً: الصَّلاةَ وَالزَّكاةَ والْحَجَّ والصّيامَ و وِلايَتَنا اَهْلَ الْبَيتِ، فَعَمِلَ النّاسُ بِاَرْبَعٍ وَ اسْتَخَفُّوا بِالْخامِسَةِ، وَاللّهِ لا يَسْتَكْمِلُوا الاَْرْبَعَ حتّى يَسْتَكْمِلُوها بِالْخامِسَةِ. 📌امام سجاد عليه السلام فرمود: خداوند پنج چيز را واجب كرد و نيست جز نيكويى و زيبايى. نماز و زكات و حج و روزه و ولايت ما اهل بيت. پس مردم به چهار تاى اوّل عمل كردند و پنجمى را كوچك شمردند، به خدا قسم چهار تاى اوّل نيز كامل نمى شود مگر همراه با ولايت ما. 📚[بحارالأنوار، ج 23، ص 105.] 🏴 عليه السلام تسلیت باد. @almohkamat
🖊انحراف جامعه از نگاه امام حسین ✍به قلم : ⁉️بی شک هدف اصلی امام حسین از قیام ، اصلاح امت اسلامی است « وَ إِنَّمَا خَرَجْتُ لِطَلَبِ‏ الْإِصْلَاحِ‏ فِي أُمَّةِ جَدِّي» اما جامعه دچار چه فساد و بیماری شده است که امام در پی علاج آن می باشد ؟ ⁉️آیا فساد جامعه به سبب زمامداری یزید ، سیاسی است ؟ با استناد به سخن امام که فرمود :« «و عَلَى الْإِسْلَامِ السَّلَامُ إِذْ قَدْ بُلِيَتِ الْأُمَّةُ بِرَاعٍ‏ مِثْلِ‏ يَزِيد» و هم فرمود : «وَ مِثْلِي‏ لَا يُبَايِعُ‏ لِمِثْلِهِ» . ⁉️آیا جامعه در آن زمان دچار فساد اخلاقی شده بود؟ زیرا امام فرمود :«فَقَدْ مُلِئَتْ‏ بُطُونُكُمْ‏ مِنَ الْحَرَامِ» و هم فرمود:« إِنَّ النَّاسَ عَبِيدُ الدُّنْيَا وَ الدِّينُ لَعْقٌ عَلَى أَلْسِنَتِهِمْ» ⁉️آیا جامعه دچار فساد فکری شده بود ؟ زیرا امام مرتب به معرفی اهل بیت و تبیین جایگاه ایشان در اسلام می پرداخت و روایت نبوی «سَيِّدِ شَبَابِ‏ أَهْلِ‏ الْجَنَّة» را یادآوری می کرد . 🖊دو نکته در پاسخ به پرسش بالا : 1⃣نکته 1 ـ امام حسین فساد و انحراف را به جامعه نسبت می دهد نه آحاد جامعه ، و این مطلب بر اساس منطق قرآنی است که با اصالت بخشیدن به هویت وُحدانی جامعه ، انحراف جامعه را از انحراف آحاد جامعه جدا می سازد . (به مطالب جامعه و تاریخ در این کانال مراجعه شود) 📌گاهی آحاد جامعه دچار انحراف و فساد می شوند اما جامعه صالح است مانند غزوه حنین که آحاد مسلمانان دچار انحراف «عُجب» شدند«وَ يَوْمَ حُنَيْنٍ إِذْ أَعْجَبَتْكُمْ كَثْرَتُكُمْ» البته به برکت امامت پیامبر اسلام ، درمان شدند و عنایت الهی دوباره نازل گردید« ثُمَّ أَنْزَلَ اللَّهُ سَكِينَتَهُ عَلَى رَسُولِهِ وَ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ وَ أَنْزَلَ جُنُوداً لَمْ تَرَوْهَا»(توبه/26) 📌و گاهی جامعه دچار فساد می شود با آنکه اکثریت افراد جامعه با ظاهری اسلامی به فروع دین اشتغال دارند همانند جامعه عصر امام حسین . 2⃣نکته 2 ـ جامعه اسلامی عصر امام حسین دچار همه گونه فساد سیاسی ، اخلاقی و فکری شده بود اما امام حسین ام الفساد را کنار آمدن با فساد معرفی می کند . بیماری بی تفاوتی ،خنثی بودن ، راحت طلبی و دوری از هر گونه چالش با باطل از هر فسادی خطرناکتر است . 🔹فرهنگ سکوت و بی طرفی و کنار آمدن با فساد را نخستین بار معاویه با بستن دهان معترضان با ابزار زر و زور و تزویر ، در جامعه اسلامی رواج داد . 🔹فرهنگ خنثی بودن در آغاز سلطنت یزید به واسطه سکوت مطلق مردم و علما در برابر فساد آشکار یزید ، به اوج خود رسید. 🔺لذا امام حسین در ابتدای سلطنت یزید بیشترین خطر را برای جامعه اسلامی احساس کرد و به نکوهش خنثی بودن مردم پرداخت .«أَ لَا تَرَوْنَ أَنَّ الْحَقَّ لَا يُعْمَلُ بِهِ وَ أَنَ‏ الْبَاطِلَ‏ لَا يُتَنَاهَى‏ عَنْهُ» . همچنین در ابتدای حرکت خود در جمع علمای اسلام در مکه ، آنها را به سبب سکوت و مداهنه و ترک امر به معروف و نهی از منکر ملامت کرد :«الْإِدْهَانِ وَ الْمُصَانَعَةِ عِنْدَ الظَّلَمَةِ» 🖇اما امام حسین دریافت بیماری کنار آمدن با فساد و ظلم با نصیحت و سخنرانی علاج نمی شود بلکه برای بیدار کردن جامعه در طول تاریخ به قیام در کربلا نیاز دارد . @almohkamat
🖊امت قاتل ✍🏻به قلم : ⁉️پیامبر اسلام کشته شدن امام حسین در روز عاشوراء را به امت خود نسبت داده است «أَنَّ أُمَّتِي‏ تَقْتُلُ وَلَدِي» ،و هم جبرییل در هنگام خبر از شهادت امام حسین ، کشتن وی را به امت پیامبر نسبت می دهد «إِنَّ أُمَّتَكَ‏ سَتَقْتُلُهُ» با آنکه قاتلان امام گروهی از سنگدلان و جنایتکاران بودند. چرا؟ 💠در پاسخ می توان گفت نسبت دادن کشتن امام حسین به جامعه ، با منطق قرآن در خصوص ماهیت جامعه و اعمال آن ، انطباق دارد . لذا نخست این منطق قرآنی را بیان می کنیم : 🖊وجود حقیقی جامعه در نگاه قرآن از نگاه علامه طباطبایی با توجه به آیات «زَيَّنَّا لِكُلِّ أُمَّةٍ عَمَلَهُم» ،«وَ لِكُلِّ أُمَّةٍ أَجَلٌ»،«كُلَّ أُمَّةٍ جَاثِيَةً كُلُّ أُمَّةٍ تُدْعَى إِلَى كِتَابِهَا»، «أُمَّةٌ مُقْتَصِدَةٌ» جامعه همانند یک فرد انسان از هویتی وحدانی برخوردار است که دارای روح ، اعمال و اراده ، تفکر و شعور ، حیات و ممات می باشد . علامه طباطبایی در ذیل آیه «ما أَصابَكَ مِنْ حَسَنَةٍ فَمِنَ اللَّهِ وَ ما أَصابَكَ مِنْ سَيِّئَةٍ فَمِنْ نَفْسِك» ، به هویت داشتن جامعه تصریح می کند . حقیقتی که نسل های گذشته و آینده را در برمی گیرد به گونه ای که آیندگان را به گناه گذشتگان داوری می کنند . (المیزان/ج5/ص14) 🔸رهبر انقلاب در شرح کلام علامه در ذیل این آیه ، نَفس در « فَمِنْ نَفْسِك» را به معنای وجود وسیعی به نام جامعه تفسیر می کند که یک جزیی از او گناه کرده و همه را درگیر خود کرده است همانگونه که بیماری در یک عضو از بدن ، تمام بدن را درگیر خواهد کرد . (25/03/95) ⁉️پرسش : آیا چنین تحلیلی از جامعه سبب جبر فردی نمی گردد ؟ چرا گناه دیگران به فرد غیر گناهکار نسبت داده می شود ؟ پاسخ : 1️⃣اولا : فرد با «امر به معروف و نهی از منکر» و با «قیام» در رفع بیماری جامعه ، نه تنها از گناه جامعه دور می شود بلکه روح جامعه را می تواند درمان کند . 2️⃣ثانیا : در این منطق ، نسبت دادن گناه یک فرد مانند پی کننده شتر صالح ، به افراد غیر گناهکار در جریان قوم ثمود «فَعَقَرُوها» ، حقوقی و فقهی نیست.هیچ جامعه ای را نمی توان در دادگاه محاکمه کرد بلکه نسبت دادن گناه به جامعه از جنبه حقیقی است . گناه و جرم و جنایت یک بیماری است که در یک عضو و یک فرد آشکار می شود اما دیگر اعضاء و دیگر افراد جامعه را ناخواسته درگیر خود می کند به گونه ای که آثار سوء آن بیماری ، بر تمام بدن و جامعه تاثیر می گذارد . از این رو ، آن جرم را به کل جامعه نسبت می دهند . 📌قرآن در جریان قوم بنی اسرائیل نیز کشتن پیامبران توسط پیشینیان یهود را به یهودیان زمان پیامبر نسبت می دهد و آن را منشاء ذلت کنونی یهود می داند «ضُرِبَتْ عَلَيْهِمُ الْمَسْكَنَةُ ،ذلِكَ بِأَنَّهُمْ كانُوا يَكْفُرُونَ بِآياتِ اللَّهِ وَ يَقْتُلُونَ الْأَنْبِياءَ بِغَيْرِ حَقٍّ»(آل عمران/112) 🖇بر اساس منطق قرآن ، قاتل امام حسین ، امت اسلامی سازگار با طاغوت است ،و نه تنها جامعه آن زمان بلکه تا روز قیامت هر آنکس که با قیام عاشورا نباشد و خط امام را دنبال نکند ، در ریختن خون امام شریک است «اللَّهُمَّ الْعَنْ أَوَّلَ ظَالِمٍ ظَلَمَ حَقَّ مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ آخِرَ تَابِعٍ لَهُ عَلَى ذَلِكَ» @almohkamat
❖ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه برگزار می کند! ▫️اجتهاد به مثابه روش تولید علوم انسانی اسلامی 🔸 با ارائه ی: آیت الله احمد مبلغی | حجت الاسلام والمسلمین سید فرید موالی زاده | حجت‌ الاسلام والمسلمین امین اسدپور 🔸 برای اطلاعات بیشتر و ثبت نام 💻 B2n.ir/n79235 @almohkamat
هدایت شده از KHAMENEI.IR
📜 هشت توصیه روز تنفیذ 👈 اقتصاد؛ اولویت دولت چهاردهم 🔹️رهبر انقلاب اسلامی صبح امروز در مراسم تنفیذ حکم چهاردهمین دوره ریاست جمهوری اسلامی ایران‌ (۱۴۰۳/۵/۷)، توصیه‌هایی را برشمردند که در این اطلاع‌نگاشت مرور میشود. 📥‌ نسخه قابل چاپ 💻 Farsi.Khamenei.ir
🖊وَ قالَ الاِْمامُ السَّجادُ عليه السلام: وَيْحَكَ اَفى حَرَمِ اللّه ِ اَسْأَلُ غَيْرَاللّه ِ عَزَّوَجَلَّ؟!! اِنّى آنِفُ اَنْ اَسْأَلَ الدُّنْيا خالِقَها، فَكَيْفَ اَسْأَلُها مَخْلُوقا مِثْلى؟! 📚[بحارالانوار، ج 46، ص 64.] 📌شخصی به حضرت گفت: حال كه وليد بن عبدالملك در مكّه است، نزد او برو و از او بخواه در مورد توليّت اوقاف و صدقات على بن ابى طالب عليه السلام از تو حمايت كند. امام چهارم فرمود: بيچاره! در حرم خدا از غيرخدا چيزى درخواست كنم؟!! براستى من خوش ندارم كه از آفريننده جهان، دنيا را درخواست كُنم، چگونه آن را از مخلوقى همچون خود درخواست نمايم. 🏴 عليه السلام تسلیت باد. @almohkamat
هدایت شده از KHAMENEI.IR
📢 پیام تسلیت رهبر انقلاب در پی شهادت مجاهد بزرگ آقای اسماعیل هنیه: خونخواهی مهمان عزیزمان را وظیفه خود می‌دانیم رژیم صهیونیستی زمینه مجازات سخت را برای خود فراهم ساخت 🔹️در پی شهادت مجاهد بزرگ آقای اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی ضمن تسلیت شهادت این رهبر شجاع و مجاهد برجسته به امت اسلامی و جبهه مقاومت و ملت سرافراز فلسطین تاکید کردند: رژیم صهیونی جنایتکار و تروریست با این اقدام زمینه‌ی مجازات سختی را برای خود فراهم ساخت و خونخواهی او را که در حریم جمهوری اسلامی ایران به شهادت رسید، وظیفه خود می‌دانیم. ✏️ متن پیام رهبر انقلاب اسلامی به این شرح است: ✏️ بسم الله الرحمن الرحیم انا لله و انا الیه راجعون ملت عزیز ایران! ✏️ رهبر شجاع و مجاهد برجسته‌ی فلسطینی جناب آقای اسماعیل هنیه در سحرگاه دیشب به لقاء‌الله پیوست و جبهه‌ی عظیم مقاومت عزادار شد. رژیم صهیونی جنایتکار و تروریست، میهمان عزیز ما را در خانه‌ی ما به شهادت رسانید و ما را داغدار کرد، ولی زمینه‌ی مجازاتی سخت برای خود را نیز فراهم ساخت. ✏️ شهید هنیه سالها جان گرامی‌اش را در میدان مبارزه‌ئی شرافتمندانه بر سردست گرفته و آماده‌ی شهادت بود، و فرزندان و کسان خود را در این راه تقدیم کرده بود. او از شهید شدن در راه خدا و نجات بندگان خدا باک نداشت، ولی ما در این حادثه‌ی تلخ و سخت که در حریم جمهوری اسلامی اتفاق افتاده است، خونخواهی او را وظیفه‌ی خود می‌دانیم. ✏️ اینجانب به امت اسلامی، به جبهه مقاومت، به ملت شجاع و سرافراز فلسطین و بالخصوص به خاندان و بازماندگان شهید هنیه و یکی از همراهانش که با وی به شهادت رسیده است، تسلیت عرض می کنم و علوّ درجات آنان را از خداوند متعال مسألت می‌نمایم. سید علی خامنه‌ای ۱۰ مرداد ۱۴۰۳ مصادف با ۲۵ محرم ۱۴۴۶ 💻 Farsi.Khamenei.ir
🏴یا قتیل العبرات... آفریدند تو را نام نهادند حسین تا که جان سوز ترین واژه دنیا باشی... @almohkamat
المحکمات
🏴یا قتیل العبرات... آفریدند تو را نام نهادند حسین تا که جان سوز ترین واژه دنیا باشی... @almohkamat
🖊 (عن مسمع بن عبد الملک کردین البصری (فی حدیث)، قال: قال لی آبو عبدالله : افما تذکر ما صنع به [یعنی بالحسین] ؟ قلت: نعم، قال: فتجزع؟ قلت: ‌ای والله، واستعبر لذلک حتی یری اهلی اثر ذلک علی فامتنع من الطعام حتی یستبین ذلک فی وجهی، قال: رحم الله دمعتک، اما انک من الذین یعدون من اهل الجزع لنا والذین یفرحون لفرحنا ویحزنون لحزننا ویخافون لخوفنا و یامنون اذا امنا، اما انک ستری عند موتک خضور آبائی لک و وصیتهم ملک الموت بک و مایلقونک به من البشارة افضل وملک الموت ارق علیک واشد رحمة لک من الام الشفیقة علی ولدها [الی ان قال:] ما بکی احد رحمة لنا ولما لقینا الا رحمة الله قبل ان تخرج الدمعة من عینه، فاذا سالت دموعه علی خده، فلو ان قطرة من دموعه سقطت فی جهنم لاطفات خرها حتی لایوجد لها حر.) 📌مسمع بن عبدالملک بصری روایت می‌کند که امام صادق (علیه‌السلام) فرمود: ⁉️ «(ای مسمع) آیا مصائب حسین را یاد می‌کنی»؟ عرض کردم: «آری». فرمود: «آیا بیتابی (و گریه) می‌کنی؟ عرض کردم: «بلی به خدا قسم طوری گریه می‌کنیم که اهل و عیالم اثر آن را در [سیمای] من مشاهده می‌کنند، و از خوراک امتناع می‌کنم؛ چندان که اثر گرسنگی در صورتم مشاهده می‌شود. 📌حضرت فرمود: «رحمت خداوند بر اشک‌های تو؛ آگاه باش که تو از گریه کنندگان بر ما محسوب می‌شوی و از کسانی هستی که در شادی ما شاد، و در حزن ما محزون، و در هنگام ترس ما ترسان، و در زمان ایمنی ما، ایمن هستند. هنگام مرگ خواهی دید که پدران من نزد تو حاضر شده، سفارش تو را به ملک الموت می‌کنند و ] از این بالاتر آنکه [ تو را [به بهشت] بشارت می‌دهند و ملک‌الموت از هر مادر مهربان بیشتر به تو مهربانی کند. 📌[تا آنکه فرمود:] هیچ کس به خاطر دلسوزی به ما و به سبب مصائبی که بر ما وارد شده، گریه نمی‌کند، مگر آنکه قبل از آمدن اشک از چشمش، خدا او را رحمت می‌کند. پس وقتی اشکها بر گونه اش جاری شد، اگر قطره‌ای از آن در جهنم بیفتد، گرمای جهنم را از بین می‌برد تا آنجا که دیگر برای آن حرارتی باقی نمی‌ماند.... هیچ چشمی برای ما گریه نمی‌کند، مگر آنکه از نعمت نظر کردن به [حوض] کوثر بهره مند می‌شود و با کسانی که ما را دوست دارند، از آن سیراب می‌شود. 📚 قمی، ابن قولویه، کامل الزیارات، باب ۳۲، ص۱۰۸، ح۶. شیخ حر عاملی، محمدبن حسن، وسائل الشیعه، تصحیح و تحقیق میرزا عبدالرحیم ربانی شیرازی، ج۱۰، ص۳۹۷، @almohkamat
7.9M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎞 🖊امام خامنه‌ای: راهپیمایی اربعین حسینی یک پدیده الهی ومعنوی است 🏴 تسلیت باد. @almohkamat
🖊«» ، راهبر اجتهاد در آیات المعارف ✍به قلم 🔹دو گانه علوم عقلی و علوم نقلی را باید به سه گانه علوم عقایدی (آیة محکمة) ،علوم اخلاقی(فریضة عادلة) و علوم فقهی(سنة قائمة) تبدیل کرد و همه را از سنخ «نقل» دانست ؛زیرا کتاب و سنت تنها به بیان امور تعبدی بسنده نکرده بلکه متقن ترین براهین عقلی در نقلِ معتبر آمده است . 🔸بر اساس نگاه جامع به دین اسلام ، کتاب و سنت تنها در برگیرنده احکام شرعی نیست بلکه بخش عمده آن ناظر به جهان بینی و معرفت و امتداد آن در عرصه اقتصادی و سیاسی و اجتماعی و همچنین اخلاق است که عموم اندیشمندان مسلمان از آن غافلند و بدان بی توجهند . از این رو ، امام خمینی با فلسفه مشاء مخالف بود ؛زیرا مشاء در مرحله امتداد فلسفه خود به مسائل عقائدی مانند توحید ، به جای غور کردن در معارف توحیدی قرآن و سنت ، راه فلسفه یونان را پیش گرفت ،و در نتیجه خدا را فاعل دور و با واسطه نسبت به پدیده های جهان دانست . 📌بنابراین همانگونه که بخش فقهی کتاب و سنت نیازمند اجتهاد است ، بخش معارفی کتاب و سنت هم سزاوار اجتهاد می باشد . لذا باید معنای واژه «اجتهاد» را توسعه داد و «اجتهاد حِکمی» به معنای استنباط جهان بینی و امتداد آن از کتاب و سنت را در کنار «اجتهاد فقهی» آورد . 🖊منطق استنباط در اجتهاد حِکمی : 🔺بی شک اجتهاد حِکمی مانند اجتهاد فقهی نیازمند منطق استنباط می باشد تا همانند اصول فقه که راهبر فقیه در استنباط از آیات الاحکام است، راهبر حکیم در استنباط از آیات المعارف باشد. 🖇استنباط از آیات المعارف بدون منطق استنباط سبب خطا خواهد شد مانند خطای اهل حدیث در برخورد با آیات المعارف که گرفتار روایات جعلی عجیب و غریب و مخالف با عقل(اسرائیلیات) شدند و یا خطای روشنفکران مصری که به بهانه کنار گذاشتن اسرائیلیات ، با نگاه پوزیتویستی(حس گرا) و بر پایه علم تجربی(Science) ، آیات المعارف و آیات عالم غیب را تفسیر کردند . 🔰مخاطب آیات المعارف و روایات عقایدی، «عقل» است . اما عقل نیازمند پرورش است زیرا عقل در مرتبه ابتدایی خود (عقل هیولانی) حتی التفات دقیقی به بدیهیات خود هم ندارد . پرورش عقل ـ به تعبیر امام خمینی ـ با ریاضت عقلی است تا از مرتبه «هیولانی» و عدم التفات به بدیهیات خود ، به مرتبه «بالملکه» رسیده باشد و به بدیهیات عقلی خود التفات یابد و پس از آن به مرتبه «عقل بالفعل» برسد تا بر امور عقلی نظری و مبانی جهان بینی مسلط شود . 📌راه ریاضت کشیدن عقل برای التفات کامل به داشته های بدیهی خود (عقل بالملکه) و توانمند شدن در کشف قضایای نظری (عقل بالفعل) ، گلاویز شدن با احکام «موجود بما هو موجود» و تفکر در مسائل کلان جهان واقعیت مانند قانون علیت و حرکت می باشد . 👈پس باید «فلسفه» خواند تا به پرورش «عقل فلسفی» حکیم در فهم آیات المعارف کمک کند همانگونه که «اصول فقه» به پرورش «عقل عرفی» فقیه در فهم آیات الاحکام می پردازد . باید «فلسفه» خواند نه برای توقف در فلسفه بلکه باید «فلسفه» خواند تا مقدمه اجتهاد حِکمی و استنباط منظومه معرفتی و جهان بینی توحیدی و امتداد آن از کتاب و سنت بدست آید . @almohkamat