نشست علمی..mp3
7.47M
🎙#بشنوید
💠 نشست علمی بررسی ابعاد حاکمیت دین در اندیشه و سیره علامه طباطبایی
🔰با حضور #استاد_موالی_زاده
#نشست_علمی
#علامه_طباطبایی
@almohkamat
009.mp3
5.16M
🎙#فایل_صوتی درس فقه العقود مبحث احکام الملک بر اساس کتاب البیع امام خمینی ره
📌ادامه بیان دیدگاه آیت الله خویی در رابطه با ماهیت ملکیت اعتباری
⁉️آیا شخص حقوقی همانند شخص حقیقی می تواند طرف اضافه ملکیت قرار گیرد ؟
📌شرح تفصیلی نسبت شارع با اعتبارات عقلایی بر اساس قواعد منطق اعتباریات
🔰#استاد_موالی_زاده
📅جلسه نهم/چهارشنبه 1402.08.24
#فقه
#فقه_العقود
#مکتب_فقهی_امام
🆔@mavalyzade_ir
هدایت شده از KHAMENEI.IR
📊 #اطلاعنگاشت | علامه زمان
👈 مروری بر خصوصیات علامه طباطبائی براساس بیانات رهبر انقلاب
✏️ حضرت آیتالله خامنهای در دیدار اعضای ستاد برگزاری کنگرهی بینالمللی
علامه سیدمحمدحسین طباطبائی (۱۴۰۲/۸/۱۷) به برخی از ابعاد شخصیت علمی و اخلاقی و معنوی علامه طباطبائی اشاره کردند که در این اطلاعنگاشت مرور میشود.
📥 نسخه با کیفیت👇
المحکمات
📚فلسفه ضمیر غائب در تبیین توحید ذاتی در قرآن ✍به قلم استاد موالی زاده 📙بخش 5⃣ از مقاله (غرر آیات
📚توحید عوام و توحید خواص
✍ به قلم #استاد_موالی_زاده
📙بخش 6⃣ از مقاله (غرر آیات در تفسیر المیزان)
«اللَّهُ نُورُ السَّماواتِ وَ الْأَرْض» النور /۳۵
🔷«آیه نور» از جمله آیات شریف قرآنی است که علامه طباطبائی در تفسیر المیزان ، آن را از «غرر آیات» برشمرد . این آیه در برگیرنده سطح بالایی از معرفت توحیدی در دو عرصه هستی شناسی و شناخت شناسی توحیدی می باشد و نگاهی توحیدی به مخاطب فرهیخته می بخشد .
🖊گنج هستی شناسانه در آیه نور :
در آیه ، «نور» به عنوان یکی از نام های نیک و اسماء حسنای الهی بشمار رفته که بر پایه توحید صفاتی ، با «الله» یگانگی دارد (تساوق) .
📌«نور» ـ در این آیه ـ با آنکه به «سماوات و الارض» یعنی جهان آفرینش ، اضافه گردیده اما نباید گرفتار این اضافه شد و واژه «نور» را به معنای منوّر و روشنی بخش دانست و خیال کرد جهانی در میان بوده که با تابیدن نور الهی ، از تیرگی برون گشته و به روشنایی دست یافته است . این باوری بس عوامانه است .
❗️خیر ، خداوند متعال خود «نور» است که در پرتوی آن ، جهان پدیدار گشته نه آنکه جهانی در برابر پروردگار بوده که پذیرای تابش نور الهی است . نور الهی ، هستی را به ارمغان می آورد نه آنکه تیرگی هستی را بزداید ، می درخشد اما نمی تابد ، پرتویی است که دریافت گری ندارد ، فروغی است که روشنایی دارد اما رنگ و لعاب ندارد ، دریای نوری است که امواج دارد اما کرانه ندارد .
💢بنابراین ، عالَم ، محضر خداست نه آنکه در محضر خدا باشد و از خود آورده ای پیشکش کند ؛ زیرا جهان آفرینش در فقر مطلق و نیاز بی کران است و از خود در برابر پروردگار هیچ گونه هویتی ندارد و تنها نمودی است از آن بود . «أَنْتُمُ الْفُقَرَاءُ إِلَى اللَّهِ وَ اللَّهُ هُوَ الْغَنِيُّ الْحَمِيد»
🔶درک عمیق تر آیه نور در گرو سنجش آن با آیه شریفه «هُوَ الَّذِي خَلَقَ السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْضَ فِي سِتَّةِ أَيَّامٍ» می باشد .
♨️آن هنگام که آفرینش و خلقت آسمان ها و زمین مطرح می گردد پای تدریج ، زمان ، استقلال و گسست ، ماهیت و چیستی به میان می آید اما همان آسمان ها و زمین در کنار نگاه به نور الهی ، تنها نمود و جلوه ای است و «نقش نگارین » ندارد مگر در «آیینه اوهام» .
🔷در نتیجه ، در نگاه حقیقی به آسمان ها و زمین ، آیه نور را در برابر دیدگان خود می نهیم که در آن خبری از «ستة ایام» نیست . بله ، در نگاه مجازی به جهان آفرینش ، با آیه خلقت پیش می رویم که در آن خبر از گرفتاری خلقت آسمان ها و زمین به «ستة ایام» آمده است .
🖊گنچ شناخت شناسانه در آیه نور :
گنج دیگری در آیه نور در عرصه خداشناسی نهفته است . در قرآن ، گاهی خداوند نهان است و باید او را یافت . گاهی آن چنان پیدا که بی او ، تیرگی و ظلمات فراگیر است . در قرآن ، آسمان ها و زمین و مخلوقات ، گاهی معرّف (بالکسر) و نشانه ی خداوند هستند و گاهی معرّف(بالفتح) که خداوند شناساننده آنهاست .
🔷آن هنگام که سر و کار قرآن با عوام بیفتد ، آن ها را ترغیب می کند که به دنبال یافتن نشانه های خداوند باشند تا به او برسند . با نگاه ژرف در شگفتی های آفریده ها و نظم حاکم بر جهان طبیعت پیرامون خود ، به وجود آفریدگاری بس توانا پی ببرند . آیاتی همانند « ا فَلاَ يَنْظُرُونَ إِلَى الْإِبِلِ كَيْفَ خُلِقَتْ *وَ إِلَى السَّمَاءِ كَيْفَ رُفِعَتْ *و إِلَى الْجِبَالِ كَيْفَ نُصِبَتْ *وَ إِلَى الْأَرْضِ كَيْفَ سُطِحَتْ » به اندیشیدن در طبیعت پیرامون خود ، برای شناخت خداوند دعوت می کند که آغاز راه معرفت الهی است .
🔺اما مخاطب خاص قرآن ، خداوند را نور آسمان ها و زمین می داند . (الله نور السموات و الارض) نه تنها نهان نیست تا به دنبال نشانه برای یافتنش باشند ( مَتی غِبتَ حتی تَحتاج الی دلیل یَدُلّ علیک ) بلکه آن چنان نمایان و درخشان است که آسمان ها و زمین ، پرتوی اویند . همه چیز و همه کس از او آگاهند و تنها نسبت به او غبار غفلت بر دیدگان قلب می نشیند . از آیه «يُسَبِّحُ لِلَّهِ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَ مَا فِي الْأَرْض» می توان نتیجه گرفت آسمان ها و زمین و هر آن چه در آن هاست ، نسبت به خداوند آگاهند ؛ زیرا تسبیح ، نتیجه ی آگاهی است . و سبب این آگاهی همگانی ، ویژگی نور می باشد که در آیه نور آمده است . (آفتاب آمد دلیل آفتاب) روشن تر از نور نیست تا هدایت گر به نور باشد . (أ یکون لغیرک مِن الظهور ما لیس لک حتی یکون هو المُظهِر لَک )
⬅️البته شناخت خداوند متعال دارای رتبه ی بالاتری نیز هست که از آنِ پرده داران اسرار خزائن غیبی و اهل سرّ و حقیقت است که در نوشته گذشته بدان اشاره ای گردید.
👈 ادامه دارد ...
#تفسیر_المیزان
#غرر_آیات
#امتداد_توحید
@almohkamat
امام خمینی چقدر اصول فقه را مفید میدانند؟.mp3
670.4K
🎙#بشنوید
⁉️امام خمینی تا چه میزان اصول فقه را مفید می داند ؟
❓آیا امام خمینی مخالف گسترش اصول فقه در حوزه علمیه است ؟
🔸 اصول فقه در مکتب سامرا و نجف
🔹 فهرست تالیفات اصولی امام خمینی
🔰این نکات را در بیان #استاد_موالی_زاده استماع کنید.
#روش_تحصیل
#امام_خمینی
#اصول_فقه
@almohkamat