eitaa logo
المرسلات
10.1هزار دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
574 ویدیو
41 فایل
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد 📌تبیین دیدگاه های امام، رهبری، علامه طباطبایی، شهید مطهری 🔰آثار و دروس استاد علی فرحانی 📌آموزش دروس حوزوی 📞 ارتباط با ادمین: @admin_morsalat
مشاهده در ایتا
دانلود
🌐سیر تکامل علم اصول از ابتدا تا امام خمینی (ره) 🔰استاد علی فرحانی 🔺استاد در این متن که تنظیم شده بخشی از بیانات استاد در دوره اساتید و مدیران حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان تابستان 95 – مهشد مقدس می باشد، علاوه بر تبیین سیر تکامل علم اصول از ابتدا تا امام خمینی(ره)، تحلیلی بر پاسخ بسیار مهم امام (ره) به نامه آیت الله قدیری (ره) را بیان می فرمایند. ⬇️لینک دانلود : 📚 b2n.ir/takamol ⬇️لینک دانلود 🔊b2n.ir/takamolx @almorsalaat
🌀معیار کتاب اخلاقی 🔰امام خمینی (ره) ♨️به نظر قاصر، اخلاق علمى و تاريخى و همين طور تفسير ادبى و علمى و شرح احاديث بدين منوال از مقصد و مقصود دور افتادن و تبعيدِ قريب نمودن است. نويسنده را عقيده آن است كه مهم در علم اخلاق و شرح احاديث مربوطه به آن يا تفسير آيات شريفه راجعه به آن، آن است كه نويسنده آن با ابشار و تنذير و موعظت و نصيحت و تذكّر دادن و يادآورى كردن، هر يك از مقاصد خود را در نفوس جايگزين كند. ♨️و به عبارت ديگر، كتاب اخلاق، موعظه كتبيّه بايد باشد و خود معالجه كند دردها و عِيبها را، نه آن كه راه علاج نشان دهد. ريشه ‏هاى اخلاق را فهماندن و راه علاج نشان دادن، يك نفر را به مقصد نزديك نكند و يك قلب ظلمانى را نور ندهد و يك خُلق فاسد را اصلاح ننمايد. كتاب اخلاق آن است كه به مطالعه آن، نفس قاسى نرم، و غير مهذّب مهذّب، و ظلمانى نورانى شود؛ و آن، به آن است كه عالِم در ضمن راهنمايى، راهبر و در ضمن ارائه علاج، معالِج باشد و كتاب، خود، درد باشد نه دوانما. طبيب روحانى بايد كلامش حكمِ دوا داشته باشد نه حكم نسخه. 📚شرح حدیث جنود عقل و جهل، مقدمه @almorsalaat
fekr-dar-marg-v-sakhtihaye-donya-v-akherat.mp3
2.75M
🔊🔊 ♨️پیامبر(ص) اصحاب خود را با فکر در مرگ و سختی های دنیا و آخرت تربیت می کرد. 🔰استاد علی فرحانی 📌گزیده جلسه دوم دهه محرم ۹۹ با موضوع ابتلائات مومن ⬇️لینک دانلود: b2n.ir/99.6.14-2 @almorsalaat
المرسلات
🔊🔊 #اخلاق_و_عرفان ♨️پیامبر(ص) اصحاب خود را با فکر در مرگ و سختی های دنیا و آخرت تربیت می کرد. 🔰است
💢 بذکرِ الموت 🔅عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ الْحَسَنِ عَنْ عَبَايَةَ قَالَ: كَتَبَ عَلِيٌّ ع إِلَى مُحَمَّدٍ وَ أَهْلِ مِصْرَ: 🔅« ... احْذَرُوا عِبَادَ اللَّهِ الْمَوْتَ وَ نُزُولَهُ وَ خُذُوا لَهُ عُدَّتَهُ فَإِنَّهُ يَدْخُلُ بِأَمْرٍ عَظِيمٍ خَيْرٌ لَا يَكُونُ مَعَهُ شَرٌّ أَبَداً أَوْ شَرٌّ لَا يَكُونُ مَعَهُ خَيْرٌ أَبَداً فَمَنْ أَقْرَبُ إِلَى الْجَنَّةِ مِنْ عَامِلِهَا وَ مَنْ أَقْرَبُ إِلَى النَّارِ مِنْ عَامِلِهَا إِنَّهُ لَيْسَ أَحَدٌ مِنَ النَّاسِ تُفَارِقُ رُوحُهُ جَسَدَهُ حَتَّى يَعْلَمَ إِلَى أَيِّ الْمَنْزِلَيْنِ يَصِيرُ إِلَى الْجَنَّةِ أَوْ إِلَى النَّارِ أَ عَدُوٌّ هُوَ لِلَّهِ أَمْ هُوَ وَلِيٌّ لَهُ فَإِنْ كَانَ وَلِيّاً لِلَّهِ فُتِحَتْ لَهُ أَبْوَابُ الْجَنَّةِ وَ شُرِّعَتْ لَهُ طُرُقُهَا وَ رَأَى مَا أَعَدَّ اللَّهُ لَهُ فِيهَا فَفَرَغَ مِنْ كُلِّ شُغْلٍ وَ وُضِعَ عَنْهُ كُلُّ ثِقْلٍ وَ إِنْ كَانَ عَدُوّاً لِلَّهِ فُتِحَتْ لَهُ أَبْوَابُ النَّارِ وَ شُرِّعَتْ لَهُ طُرُقُهَا وَ نَظَرَ إِلَى مَا أَعَدَّ اللَّهُ لَهُ فِيهَا فَاسْتَقْبَلَ كُلَّ مَكْرُوهٍ وَ تَرَكَ كُلَّ سُرُورٍ 🔅كُلُّ هَذَا يَكُونُ عِنْدَ الْمَوْتِ وَ عِنْدَهُ يَكُونُ بِيَقِينٍ قَالَ اللَّهُ تَعَالَى الَّذِينَ تَتَوَفَّاهُمُ الْمَلائِكَةُ طَيِّبِينَ يَقُولُونَ سَلامٌ عَلَيْكُمُ ادْخُلُوا الْجَنَّةَ بِما كُنْتُمْ تَعْمَلُونَ وَ يَقُولُ الَّذِينَ تَتَوَفَّاهُمُ الْمَلائِكَةُ ظالِمِي أَنْفُسِهِمْ فَأَلْقَوُا السَّلَمَ ما كُنَّا نَعْمَلُ مِنْ سُوءٍ بَلى إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ بِما كُنْتُمْ تَعْمَلُونَ فَادْخُلُوا أَبْوابَ جَهَنَّمَ خالِدِينَ فِيها فَلَبِئْسَ مَثْوَى الْمُتَكَبِّرِينَ 🔅وَ اعْلَمُوا عِبَادَ اللَّهِ أَنَّ الْمَوْتَ لَيْسَ مِنْهُ فَوْتٌ فَاحْذَرُوهُ قَبْلَ وُقُوعِهِ وَ أَعِدُّوا لَهُ عُدَّتَهُ فَإِنَّكُمْ طُرَدَاءُ الْمَوْتِ وَ جِدُّوا لِلثَّوَابِ إِنْ أَقَمْتُمْ لَهُ أَخَذَكُمْ وَ إِنْ هَرَبْتُمْ مِنْهُ أَدْرَكَكُمْ فَهُوَ أَلْزَمُ لَكُمْ مِنْ ظِلِّكُمْ مَعْقُودٌ بِنَوَاصِيكُمْ وَ الدُّنْيَا تُطْوَى مِنْ خَلْفِكُمْ 🔅فَأَكْثِرُوا ذِكْرَ الْمَوْتِ عِنْدَ مَا تُنَازِعُكُمْ إِلَيْهِ أَنْفُسُكُمْ مِنَ الشَّهَوَاتِ فَإِنَّهُ كَفَى بِالْمَوْتِ وَاعِظاً 💠💠وَ كَانَ رَسُولُ اللَّهِ ص كَثِيراً مَا يُوصِي أَصْحَابَهُ بِذِكْرِ الْمَوْتِ فَيَقُولُ أَكْثِرُوا ذِكْرَ الْمَوْتِ فَإِنَّهُ هَادِمُ اللَّذَّاتِ حَائِلٌ بَيْنَكُمْ وَ بَيْنَ الشَّهَوَاتِ 🔅وَ اعْلَمُوا عِبَادَ اللَّهِ أَنَّ مَا بَعْدَ الْمَوْتِ أَشَدُّ مِنَ الْمَوْتِ لِمَنْ لَمْ يَغْفِرِ اللَّهُ لَهُ وَ يَرْحَمْهُ وَ احْذَرُوا الْقَبْرَ وَ ضَمَّتَهُ وَ ضِيقَهُ وَ ظُلْمَتَهُ وَ غُرْبَتَهُ فَإِنَّ الْقَبْرَ يَتَكَلَّمُ كُلَّ يَوْمٍ وَ يَقُولُ: أَنَا بَيْتُ التُّرَابِ وَ أَنَا بَيْتُ الْغُرْبَةِ وَ أَنَا بَيْتُ الدُّودِ وَ الْهَوَامِّ وَ الْقَبْرُ رَوْضَةٌ مِنْ رِيَاضِ الْجَنَّةِ أَوْ حُفْرَةٌ مِنْ حُفَرِ النَّارِ إِنَّ الْمُسْلِمَ إِذَا دُفِنَ قَالَتْ لَهُ الْأَرْضُ: مَرْحَباً وَ أَهْلًا قَدْ كُنْتَ مِمَّنْ أُحِبُّ أَنْ يَمْشِيَ عَلَى ظَهْرِي فَسَتَعْلَمُ إِذَا وُلِّيتُكَ كَيْفَ صُنْعِي بِكَ فَيَتَّسِعُ لَهُ مَدَّ الْبَصَرِ وَ إِذَا دُفِنَ الْكَافِرُ قَالَتْ لَهُ الْأَرْضُ: لَا مَرْحَباً وَ لَا أَهْلًا فَقَدْ كُنْتَ مِمَّنْ أُبْغِضُ أَنْ يَمْشِيَ عَلَى ظَهْرِي فَإِذَا وُلِّيتُكَ فَسَتَعْلَمُ كَيْفَ صُنْعِي بِكَ فَتَضُمُّ عَلَيْهِ حَتَّى تَلْتَقِيَ أَضْلَاعُهُ 🔅وَ اعْلَمُوا أَنَّ الْمَعِيشَةَ الضَّنْكَ الَّتِي قَالَ اللَّهُ تَعَالَى: فَإِنَّ لَهُ مَعِيشَةً ضَنْكاً هِيَ عَذَابُ الْقَبْرِ وَ إِنَّهُ لَيُسَلِّطُ عَلَى الْكَافِرِ فِي قَبْرِهِ تِسْعَةً وَ تِسْعِينَ تِنِّيناً تَنْهَشُ لَحْمَهُ حَتَّى يُبْعَثَ لَوْ أَنَّ تِنِّيناً مِنْهَا نَفَخَ فِي الْأَرْضِ مَا أَنْبَتَتْ رَيْعُهَا أَبَداً 🔅وَ اعْلَمُوا عِبَادَ اللَّهِ أَنَّ أَنْفُسَكُمْ وَ أَجْسَادَكُمُ الرَّقِيقَةَ النَّاعِمَةَ الَّتِي يَكْفِيهَا الْيَسِيرُ مِنَ الْعِقَابِ ضَعِيفَةٌ عَنْ هَذَا فَإِنِ اسْتَطَعْتُمْ أَنْ تَرْحَمُوا أَنْفُسَكُمْ وَ أَجْسَادَكُمْ مِمَّا لَا طَاقَةَ لَكُمْ بِهِ وَ لَا صَبْرَ لَكُمْ عَلَيْهِ فَتَعْمَلُوا بِمَا أَحَبَّ اللَّهُ سُبْحَانَهُ وَ تَتْرُكُوا مَا كَرِهَ فَافْعَلُوا وَ لَا حَوْلَ وَ لَا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّه...» 📚الغارات (ط - القديمة)، ج1، ص: 151 @almorsalaat
donya-zendane-moamen.mp3
1.98M
💢دنیا زندان مومن است. 🔰استاد علی فرحانی 📌گزیده جلسه دوم دهه محرم ۹۹ با موضوع ابتلائات مومن ⬇️لینک دانلود: b2n.ir/99.6.14-1 @almorsalaat
🌀توحید باید به قلب برسد 🔰امام خمینی (ره) 🔺ناگفته نماند: بعد از درست كردن همه براهين بر مبدأ و معاد و اينكه در عالم غنايى به جز غناى حق، و قدرتى به جز قدرت او نيست و با برهان، توحيد فعلى و ذاتى و صفاتى را فهميد، اينها كافى نيست، بلكه بايد قوه عامله را تقويت كرد كه اينها را بر صفحه ثبت كند. 🔺من خودم آدمهاى زيادى را ديده ‏ام كه سى سال به علم توحيد مشغول شده و در عرض اين سى سال هم خداوند متعال او را نگذاشته كه بيچاره باشد، ولى با وجود اين، دلش چنان مضطرب است كه در امور معاش و معيشت به قدر خردلى توكل ندارد، با اينكه اگر به همين شخص بگويى در عالم قدرتى به غير قدرت مطلقه حقه هست، دليل و برهان اقامه مى ‏كند كه نيست. همه اينها براى اين است كه قوه عامله ضعيف است و نتوانسته آنچه را كه با برهان فهميده است به قلب بياورد، اگر باشد، خيلى چيزها همانند: رضا، تسليم، اطمينان، طمأنينه قلب، يأس از ما فى أيدي الناس، توكل و صبر به دنبال آن مى ‏آيد. @almorsalaat
enheraf-ba-elme-tohid.mp3
1.09M
‼️حتی گاهی انسان از طریق علم توحید و معارف اهل بیت، منحرف می شود. 🔰استاد علی فرحانی 📌گزیده سخنرانی شب دوم محرم۹۹ با موضوع ابتلائات مومن ⬇️لینک دانلود: b2n.ir/99.6.14-3 @almorsalaat
هدایت شده از مرکز تحقیقات نگره
💠 خلافت جمعی انسان 🔰 استاد علی فرحانی 💠 مشاهده در آپارات 📺 نشست اول https://www.aparat.com/v/EGdfc 📺 نشست دوم https://www.aparat.com/v/EGrUJ 📺 نشست سوم https://www.aparat.com/v/TdEGA 📺 نشست چهارم https://www.aparat.com/v/upA90 📺 نشست پنجم https://www.aparat.com/v/PAQ0i 🔰 راهبرد :https://eitaa.com/rahbord799
المرسلات
#یادداشت 📝 اجتهاد، رکن رکین شناخت معارف اسلامی ❗️یک آسیب ریشه دار در باب کیفیت مواجهه با منابع نقل
👆👆👆👆 💢پیام یکی از اعضای محترم کانال در مورد یادداشت حجت الاسلام قیلاوی و پاسخ ایشان 🔰🔰🔰🔰🔰 🔸سلام علیکم. مطلبی که در مورد بحث اجتهاد نوشتین خیلی خوب و قابل استفاده بود و مورد ابتلاء که کمتر به اون پرداخته شده. خیلی دلم میخواست که یک بار این بحث را با حاج آقا [استاد فرحانی] بکنیم که کی می‌تونه از اسلام حرف بزنه و تکلیف کسانی که میرن تبلیغ و از خودشون حرف میزنند چیه؟ خیلی ها اینجا پاشون گیره حتی شاید امثال آقای ..... هم که تو بحث های تربیتی وارد شدن اینجا بلنگند. خلاصه اینکه این بحث به تنقیح بیشتری نیاز داره و باید حد و حدود ش به خصوص برای تبلیغ مشخص بشه ✅پاسخ حجت الاسلام قیلاوی @ghilavi 🔺سلام آقای ... عزیز. دقیقا همینطوره. هم خیلی ها گیر هستند و هم خیلی از روش ها و الگوها زیر سوال می رود و هم تنقیح بیشتر نیاز داره. مطلب در حد یک یادداشت اولیه بود که جرقه اش از مطالب شهید مطهری خورده بود. خیلی پایه و موافقم که اگر قم هستید یک جلسه حضوری یا واتس آپی داشته باشیم و مطلب رو بیشتر بپرورانیم. @almorsalaat
🔴 بحث تجری و جمع بندی آن از کتاب رسائل شیخ/ 🚩همراه با حاشیه ای درباره تأثیر قول عامه بر فقه شیعه 🔰حجت الاسلام سید مجتبی امین جواهری 🔻یکی از مباحث مهم در علم اصول بحث است. فارغ از این که تجری ثمره فقهی دارد یا خیر، آنچه مسلم است و پرسش اصلی در آن، یکی از اساسی ترین مسائل علم است که در مباحثی مثل قطع، امکان تعبد به ظنون، اجزا، اصول عملیه و ... نیز جاری است. 🔻نگاهی بر پرسش های ذیل بیندازید: 🗯 آیا استحقاق عذاب مشروط به مصادفت با واقع است؟ به عبارت دیگر اگر فردی به قصد ارتکاب حرام فعلی را انجام داده ولی در تشخیص واقع خطا کرده و فعل او حرام نبوده، آیا او استحقاق عذاب دارد؟ 🗯 از منظر کلامی آیا خداوند او را عذاب خواهد کرد؟ 🗯 مصالح و مفاسد چه تأثیری در ثواب و عقاب خواهد داشت؟ 🗯 نظریه مصلحت سلوکیه شیخ در بحث تجری چه تأثیری دارد؟ 💠 استاد علی فرحانی در تدریس رسائل از جلسه 11 تا 19 به بحث تجری می پردازند و به خوبی دغدغه شیخ انصاری را در این مسأله تبیین می کنند. برای مطالعه جمع بندی بحث تجری تدریس رسائل استاد فرحانی می توانید به لینک زیر مراجعه فرمایید: ➕تقریر قسمت اول (جلسه 11 تا 14): 🌐 aminjavaheri.com/2020/08/29/rasael-tajari1/ ➕تقریر قسمت دوم (جلسه 15 تا 19): 🌐 aminjavaheri.com/2020/09/04/rasael-tajari2/ ✅ در پایان این بحث به بهانه نقل عبارت شهید اول از سوی شیخ انصاری و استناد به قول عامه، استاد فرحانی دقایقی را به بررسی تأثیر دیدگاه فقهی بر فقه تشیع اختصاص داده و سیره علمی فقهای قدیم را تبیین می کنند. بنظر می رسد با الهام گرفتن از روش فقهی آنان می توان همین الگو را در مسائل جدید نیز جاری کرد. ❇️ در ادامه قسمتی از صوت جلسه 19 مربوط به همین بحث را 👇👇 @almorsalaat
tasire-feghhe-ghodama-v-ahlesonnat-dar-estenbaat.mp3
2.35M
🔉🔉 ❄️ اشاره ای کوتاه به تاثیر نظرات قدمای فقه شیعه و فقهای اهل سنت در استنباط 🔰استاد علی فرحانی 📌گزیده ای از جلسه 19 تدریس رسائل سال 89 @almorsalaat