eitaa logo
المرسلات
10.2هزار دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
568 ویدیو
41 فایل
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد 📌تبیین دیدگاه های امام، رهبری، علامه طباطبایی، شهید مطهری 🔰آثار و دروس استاد علی فرحانی 📌آموزش دروس حوزوی 📞 ارتباط با ادمین: @admin_morsalat
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از المرسلات
🔉آداب استماع فایل صوتی دروس 🔰استاد علی فرحانی 🌀کسانی که فایل صوتی دروس را گوش می کنند، حتما این صوت را بشنوند👇 http://www.ostadfarhani.ir/morsalat/audio/heda-va-maha/download.php?file=03-raveshha-v-maharathaye-elmamoozi/aadabe-estemae-soate-doroos.mp3 @almorsalaat
18.57M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 نماهنگ | پرواز تا بهشت 👈🏻 لحظاتی از دیدار صمیمانه رهبر انقلاب با خانواده شهدای مدافع حرم 📥 نسخه کیفیت اصلی را در آپارات ببینید: https://www.aparat.com/v/dOHMZ
المرسلات
#مشارطه| سختی عذاب جهنم و مراتب آن 🔹تمام آتش دوزخ و عذاب قبر و قيامت و غير آنها را كه شنيدى و قياس
| در آیات و ادعیه مربوط به عذاب تامل کن 🔸اى عزيز، در علوم عاليه ثابت شده است كه مراتب اشتداد غير متناهى است هر چه تو تصور كنى و تمام عقول تصور كنند شدت عذاب را، از آن شديدتر هم ممكن است. اگر برهان حكما را نديدى يا كشف اهل رياضت را باور ندارى، تو كه بحمد اللّه مؤمنى، انبيا، صلوات اللّه عليهم، را صادق مى‏دانى، تو كه اخبار وارده در كتب معتبره ما را، كه همه علماى اماميه قبول دارند، درست مى‏دانى، تو كه ادعيه و مناجات وارده از ائمه معصومين، سلام اللّه عليهم، را صحيح مى‏دانى، تو كه مناجات مولاى متقيان، امير المؤمنين، سلام اللّه عليه، را ديدى، تو كه مناجات سيد الساجدين، عليه السلام، را در دعاى أبو حمزه ديدى، قدرى تأمل كن در مضمون آنها، قدرى تفكر نما در فقرات آنها. 🔸لازم نيست يك دعاى طولانى را يك دفعه با عجله و شتاب بخوانى و تفكر در معانيش نكنى، بنده و شما حال سيد سجّاد، عليه السلام، را نداريم كه آن دعاى مفصل را با حال بخوانيم، شبى يك ربع آن را، يك ثلث آن را، با حال بخوان و تفكر كن در فقراتش شايد صاحب حال شوى. 🔸از همه گذشته، قدرى تفكر در قرآن كن ببين چه عذابى را وعده كرده كه اهل جهنم از مالك مى‏خواهند كه آنها را بكشد، هيهات! كه مرگ در كار نيست. ببين خداى تعالى مى‏فرمايد: يا حَسْرَتى‏ عَلى‏ ما فَرَّطتُ في جَنْبِ اللّه. آيا اين چه حسرتى است؟ كه خداى تعالى با آن عظمت با اين تعبير ذكر مى‏فرمايد. 🔸تدبر كن در آيه شريفه قرآن، بى تأمل و تدبر از آن مگذر: يومَ تَرَونَها تَذْهَلُ كُلُّ مُرْضِعَةٍ عَمّا أَرْضَعَتْ وَ تَضَعُ كُلُّ ذاتِ حَمْلٍ حَمْلَها وَ تَرَى النّاسَ سُكارى وَ ما هُمْ بِسُكارى وَ لكنَّ عَذَابَ اللّهِ شَديد. وصف روز قيامت را مى‏كند مى‏فرمايد: «روزى كه فراموش مى‏كند هر شير دهى از آنچه شير مى‏دهد، و مى‏اندازد هر آبستنى بچه خود را، و مى‏بينى مردم را مست، با اينكه آنها مست نيستند و لكن عذاب خدا سخت است.» 🔸درست تفكر كن عزيزم، قرآن نعوذ باللّه كتاب قصه نيست، شوخى با شما نمى‏كند، ببين چه مى‏فرمايد؟ اين چه عذابى است كه عزيزها را از ياد مى‏برد، حامله را بى‏بار مى‏كند. آيا چه عذابى است كه خداوند تبارك و تعالى با آن عظمت او را وصفت مى‏كند به «شدت» و جاى ديگر به «عظمت». چيزى را كه خداى تبارك و تعالى كه عظمت او حدّ و حصر ندارد و عزت و سلطنت او منتهى ندارد توصيف به شدت و عظمت كند آيا چه خواهد بود؟ خدا مى‏داند عقل من و تو و فكر همه بشر از تصورش عاجز است. اگر مراجعه به اخبار و آثار اهل بيت عصمت و طهارت كنى و تأمل در آنها نمايى، مى‏فهمى كه قضيه عذاب آن عالم غير از اين عذابهايى است كه فكر كردى. قياس به عذاب اين عالم كردن قياس باطل غلطى است. 📚امام خمینی (ره) چهل حدیث ص22 @almorsalaat
♨️ برهان و عرض ذاتی 🔰استاد علی فرحانی 💠مبحث و ملاک آن، مسئله ای است که معمولا در ابتدای علم اصول و علم فلسفه، مطرح می شود. یکی از اقوال در بحث تمایز علوم، «» است و غالب حکما قائل اند که ملاک تمایز علوم «موضوع» است. از آنجایی که موضوع علم را چنین تعریف کرده اند که «ما یبحث فیه عن اعراضه الذاتیه» ، بحث ملاک تمایز علوم به بحث از چیستی «» کشیده می شود. 💠 محققین از حکما، قائلند که قول به موضوع علم و عرض ذاتی و معنای آن، بر اساس قرارداد و تسالم نیست بلکه این مطلب حاصل دقت نظر در مسئله «» است. لذا بحث تمایز علوم به بحث «برهان» در علم منطق و «» می رسد. «برهان» که وسیله ای برای رسیدن به یقین بالمعنی الاخص می باشد، عصاره علم منطق است و برای فهم جایگاه آن لازم است که سازمان منطقی صحیحی در ذهن داشته باشیم. 💠 استاد علی فرحانی در ابتدای تدریس کتاب بدایه الحکمه، به مناسبت اینکه علامه در مورد موضوع فلسفه می فرمایند: «موضوعها- الذی یبحث فیه عن اعراضه الذاتیه- هو الموجود بما هو موجود»، به بحث «موضوع علم» می پردازند و با توجه به توضیحی که بیان شد، برای مشخص شدن معنای «» و جایگاه باب «»، یک دوره سازمان کتاب «» را مرور می کنند و خصوصا باب «برهان» این کتاب را توضیح می دهند. این بحث هم در مقدمه بدایه سال 89 و هم سال 86 بیان شده است و هر کدام در عین اینکه موضوع واحدی دارند، دارای مزایای خاصی هستند. 💠 استماع هر دو دوره برای کسانی که می خواهند ای از کتاب المنطق خصوصا باب برهان داشته باشند و همچنین بحث موضوع علم و عرض ذاتی را فراگیرند، توصیه می شود. ✅ برهان و عرض ذاتی، 👈مقدمه بدایه،سال86، 9جلسه ✅ برهان و عرض ذاتی 👈 مقدمه بدایه، سال 89، 10جلسه ⬇️لینک دانلود 👇👇 http://soda96.ir/araz-zati/ @almorsalaat
نظام معرفتی شیعه و دستگاه اصولی امام.mp3
13.77M
🔊| دستگاه استنباطی حضرت امام مبتنی بر نظام معرفتی شیعه است. 🎙استاد علی فرحانی 📌استاد در این گفتار به نکات بسیار مهم و جالبی از نظام معرفتی شیعه می پردازند. توصیه می کنم حتما بشنوید. ♨️ متن کامل بیانات استاد👇👇👇 https://s18.picofile.com/file/8435628342/40.pdf.html @almorsalaat
| وقتی به حرم مشرف شدی چیز کم نخواه 🔹فراموش نمی‌کنم که در عهد کودکی که به دبستان می‌رفتم، برای اولین بار از یزد به قم مسافرت کردم و در مسیر، راننده برای اینکه خوابش نرود با ما صحبت می‌کرد و گاهی پشت فرمان سوره یوسف را از حفظ می‌خواند. 🔹او به من گفت: اکنون که می‌خواهی به قم بروی و به زیارت حضرت معصومه(سلام الله علیها) مشرف شوی، از آن حضرت چه می‌‌خواهی؟ گفتم نمی‌دانم که چه بخواهم. او از من پرسید که ثروتمندترین افراد در شهر شما کیست؟ من کسی را که در آن زمان معروف بود در یزد از همه ثروتمندتر است نام بردم. گفت اگر گدایی با زحمت و با راضی کردن دربان خانه آن شخصْ خودش را به او رساند و درخواست یک ریال کرد، مردم به او نمی‌خندند که چه انسان احمقی است که از چنین ثروتمندی پول حقیر و بی‌ارزشی را درخواست می‌‌کند؟ 🔹او به من گفت که وقتی به حرم مشرف شدی چیز کم نخواه و درخواست مال دنیا که ناچیز و حقیر است از حضرت معصومه(سلام الله علیها) نداشته باش. آن راننده که امیدوارم خداوند با پیشوایان معصومش محشورش گرداند، به من درس اخلاق داد و به من یادآور شد که نهایت دون‌همتی است که انسان در مکان‌های مقدس و روزها و شب‌های خاصی چون ماه مبارک رمضان و شب‌های قدر درخواست‌های حقیر دنیوی از خداوند داشته باشد. بلکه در این فرصت‌های طلایی و ارزشمند باید از خداوند تعالی توفیق بندگی و نیل به رضوان و مقام قرب الاهی را درخواست کرد. 📚آیت الله مصباح یزدی، سجاده های سلوک ص282 @almorsalaat
🌀| فهو من أبده البديهيات 🔹«وَ يَعْلَمُونَ أَنَّ اللَّهَ هُوَ الْحَقُّ الْمُبِينُ‌» و الآية من غرر الآيات القرآنية تفسّر معنى معرفة الله فإن قوله: «وَ يَعْلَمُونَ أَنَّ اللَّهَ هُوَ الْحَقُّ الْمُبِينُ‌» يُنبئ أنه تعالى هو الحق لا سترة عليه بوجه من الوجوه و لا على تقدير من التقادير فهو من أبده البديهيات التي لا يتعلق بها جهل لكن البديهي ربما يغفل عنه 🔹فالعلم به تعالى هو ارتفاع الغفلة عنه الذي ربما يعبر عنه بالعلم، و هذا هو الذي يبدو لهم يوم القيامة فيعلمون أن الله هو الحق المبين.  🔹و إلى مثله يشير قوله تعالى: «لَقَدْ كُنْتَ فِي غَفْلَةٍ مِنْ هذا فَكَشَفْنا عَنْكَ غِطاءَكَ فَبَصَرُكَ الْيَوْمَ حَدِيدٌ» (ق: 22)  📚علامه طباطبایی، تفسیر المیزان ج۱۵ ص۹۵ @almorsalaat
🔉🔉 💢نماز یکشنبه های ذی القعده 🔰استاد علی فرحانی 💠استاد در این صوت درباره اهمیت و شرایط خواندن نماز یکشنبه ذی القعده، نکات مهمی را بیان می کنند. 📌لینک دانلود صوت👇👇 http://www.ostadfarhani.ir/morsalat/audio/akhlagh/namaze-yekshanbe-zelghadeh.mp3 ⚡️ 👆👆 @almorsalaat
المرسلات
🔉🔉 #بشنوید 💢نماز یکشنبه های ذی القعده 🔰استاد علی فرحانی 💠استاد در این صوت درباره اهمیت و شرایط خو
مرحوم میرزا جواد آقا ملکی تبریزی در کتاب لقاء الله و همچنین در کتاب اسرارالصلاه، مقدماتی را برای توبه بیان می کنند که خوب است قبل از انجام نماز توبه روز یکشنبه، آن مقدمات تحصیل شود. انشالله که خدای متعال همگان را به انجام توبه کامل موفق بدارد.
🌀 اجتماع بزرگ مردم قم 🇮🇷 در حمایت از جبهه انقلاب 👤باسخنرانی: دکتر زاکانی 🕡 زمان: ساعت ۱۸:۳۰ 🚩 مکان: زمین چمن ورزشگاه حیدریان 🔺 به همراه برگزاری جشن دهه کرامت @almorsalaat
💢مقدمات معرفتی توبه 👈اگر اين مقدّمات عرفانى براى تائب موجود شد، همه آن مراتب ديگر بالضّرورة به اكمل وجوه درست مى ‏شود؛ 🔸اگر انسان معرفت واقعيّه به حقيقت و شناعت و آثار معصيت پيدا نمايد مثلا واقعا در وقت خوردن مال يتيم اعتقاد نمايد كه آتش مى ‏خورد و اين آتش هم با خوردن خاموش نشود بلكه اگر بماند بعد از مردن قوّت پيدا مى‏ كند، عروق و اعماق را مى‏ سوزاند و هرچه هم كه مى ‏سوزاند عروق و اعماق ديگرى بدلش به‏ جا مى ‏آيد، لا بدّ از اين معرفت، پشيمانى بى ‏اختيار برايش به قدر اندازه آن شقاوت و زحمت كه بر خود وارد آورده، حاصل مى ‏شود و لا بدّ حركتى به سوى دفع آن مى ‏كند لا سيّما اگر هم قطع بكند كه در دفع اين بدل اين آتش كه در توى خود روشن كرده، چه لذّت‏ها و كرامت‏ها و شرافت‏ها براى او حاصل مى ‏شود؛ آن‏وقت به قدر آن معرفت، شوق به دفع آن آتش پيدا مى‏ كند و هر عمل شاقّى را براى دفع آن متحمّل مى‏ شود و به شوق اقدام نمايد. 🔸و اگر بگويى در توبه غير از علاج معصيت، چه لذّت و شرافت هست؟ [در جواب‏] بگويم: مگر نمى‏ دانى خداوند مبدّل السيّئات بأضعافها من‏ الحسنات است؟! مگر كرامت و بشارت عظماى إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ التَّوَّابِينَ را در قرآن مجيد نديده‏ اى؟! يا اينكه تصوير مقام خدا را نكرده‏ اى؟! اهل حقّ- و العهدة عليهم- چنين گويند كه محبّت خداوند به بنده‏اش اين است كه براى او مى‏ كند و او را از جوار و قرب و لقاى خودش بهره‏ مند گرداند. 🔸بارى؛ اگر اين مقدّمات عرفانى براى تائب موجود شد، البته با شراشر وجودش تماما حاضر بر علاج بوده، هر ذرّه از وجودش با تمام مراتب و جهات تضرّع و ابتهال به درگاه حضرت ذى الجلال- اتوب إلى اللّه- خواهد گفت و همه آن مراتب ديگر بالضّرورة به اكمل وجوه درست مى ‏شود؛ 🔸مثلا مواردى كه فى الجملة حقيقت عرفانى شناعت معصيت دست داد، ببين كه چه حالات براى صاحبانش روى داد؛ مثلا را به ياد آور و ملاحظه كن كه كسى او را ياد داده بود كه چنين بكن؟! يا اينكه فى‏ الجمله معرفت شخصيّه جزئيّه به درجه بزرگى جنايت خودش حاصل شد و اين معرفت، او را به اين هنگامه‏ ها و اقدامات وادار نمود. بلى، هيچ ديده شده كه پسر مرده را كسى نوحه ياد بدهد؟ مراسم نوحه ‏گرى را از پسر مرده ياد مى ‏گيرند. 📚میرزا جواد آقا ملکی، ص۷۳ @almorsalaat
📝| نگاه حضرت امام به اسلام نگاهی جدید و منتج است. 🔰استاد علی فرحانی 🔰تنظیم:احسان‌چینی پرداز ◽️وقتی به تاریخ اسلام و تاریخ علماء اعلام می نگریم، بخش معظمی از فعالیت های این بزرگواران را در جوابگویی به نیازهای زمان می بینیم. ◽️طبیعی است که اجتماع در هر دوره ای با دوره قبل و بعد از خود تفاوت هایی دارد و در هر برهه زمانی اقتضائات خود را دارد که می بایست آنچه که موثر در استکمال انسان است، از منبع دین جواب داده شود. البته روشن است که چنین پاسخگویی در هر زمان بر عهده علماء و دین شناسان آن زمان است. ◽️اما امروز در عین اینکه بشر با سلسله سوالات و ابهامات متعددی، مواجهه شده است وانتظار دارد که دین اسلام به عنوان دین خاتم که پاسخگوی تمام نیازهای بشر تا روز قیامت است آن نیاز ها را مرتفع کرده و پاسخ گوید، اما افسوس که پاسخی در دست نیست. ◽️البته پر واضح است که نباید انتظار داشت تمام موضوعات مورد نیاز که می بایست توسط دین مرتفع شوند، بعینه در ادله ذکر شده باشند، بلکه وجود عنصر پویا و فعالی به نام اجتهاد در نظام فقهی و اصولی شیعه، راه حل این مسائل می باشد. ◽️اما مساله اساسی که بسیاری از متفکرین در این عرصه با آن مواجهه میشوند، یک دوگانه است. این دوگانه یک تردید بین فلسفه و فقه است. سوال این است که این نیازها را باید فلسفه پاسخ گو باشد یا فقه؟ ◽️مساله امروز ما به گونه ای است که نه رویکرد لمی گرایانه پاسخ گو است و نه صرف رفع مشکلات به صورت موقتی.توضیح اینکه پرداختن به علت العلل مشکلات و غرق شدن در نگاه های کلان ای که بریده شده از متن اجتماع باشد نهایتا منتج نبوده و مشکلات را حل نمی کند. از طرفی هم اگر نگاه محصور در مشکل فعلی جامعه باشد و جواب های تسکینی و موقت به اقتضائات زمانه داده شود مشکلی حل نخواهد شد. ◽️غرض این است که نگاه امام به اسلام یک نگاه منتج و پاسخگو است به گونه ای که اگر مبتنی بر این نگاه حرکت کنیم می توانیم تمام نیازهای زمانه را از متن شریعت مقدس به دست آوریم که البته این نگاه باید به صورت صحیح تحصیل شود. ◽️در نگاه حضرت امام که به شهادت کتب و سخنان ایشان و تصریح علماء اعلام، یک مجتهد جامع و تمام عیار در ابعاد مختلف اسلام بودند، اسلام یک حقیقت وحدانی است که در این حقیقت هیچ تفکیک و تثلیثی بین شریعت و طریقت و حقیقت وجود ندارد. ◽️این حقیقت وحدانی، نه فلسفه است و نه فقه است و نه عرفان است و نه ..... بلکه جمیع علوم اسلامی اعم از فلسفه و فقه و عرفان و اخلاق و ... در خدمت این حقیقت واحد می باشند. در نگاه حضرت امام، در مرکز دایره این حقیقت واحد، حکومت قرار دارد به گونه ای که می توان تمام دایره اسلام را خلاصه در هسته آن یعنی حکومت دانست و گفت: الاسلام هو الحکومه. ◽️از این رو می توان گفت که تمام احکام و ریز باید و نباید ها همانند آجرهای این ساختمان اسلام و حکومت اسلام هستند که در خدمت آن می باشند که البته اگر هم احیانا گاهی این آجرها جای خود را به دیگری بدهند تغییری و صدمه ای در اصل ساختمان پیش نمی آید. ◽️این مطلب، حقیقت مماس شدن فقه شیعه با عنصر زمان و مکان است. که در این نگاه اصل اسلام و ساختمان اسلام واحد و ثابت و پابرجا بوده اما مبتنی بر ادله شرعی، تغییرات را متناسب با زمان نسبت به برخی از مسائل جزئی مشاهده می کنیم. ◽️در امتداد این نگاه در علم اصول، نگاه ما به مساله مصلحت سلوکیه مرحوم شیخ اعظم و نیز تصویب اعتزالی و دلالت برخی ادله بر آن، کاملا تغییر کرده و گاها ناچار می شویم که با مشهور مقابله کنیم. ◽️جالب اینکه این نگاه هرگز غایت قصوی اسلام را حکومت نمی داند. بلکه با تمام عظمتی و جایگاهی که برای حکومت در اسلام قائل است، آن را هم مقدمه و وسیله ای برای غایت قصوی یعنی لقاء الله می بیند. ◽️عجیب این است که نتیجه نگاه به اسلام از چنین منظری این است که تنها و تنها راه رسیدن به غایت از خلقت بشری و آنچه اسلام و رسول مکرم(ص) به دنبال آن بودند، تعبد محض به شریعت مقدس اسلامی است. ◽️توضیح آنکه شارع مقدس هر آنچه که دخیل در سعادت و شقاوت انسان بوده است را بیان کرده و تنها راه رسیدن به آن سعادت هم تبعیت تام و کامل از شارع است. البته شارع مقدس عنصر اجتهاد را به عنوان یک عنصر پویا و زمان شناس و اسلام شناس در مقابل آن قرار داده است تا با شناخت موضوعات زمانه بتواند پاسخ اسلام نسبت به آنها را استخراج کند. ◽️نگاه به اسلام از این چنین منظری نه تنها جدید است و سابقه پیشینی ندارد، بلکه با تاثیری که در نقش و جایگاه علوم دارد، راه حل اساسی در حل مساله علوم انسانی اسلامی می باشد‌. @almorsalaat 🔊صوت بیانات استاد👇👇👇