المرسلات
🌀#شب_قدر| حقیقت شب قدر/ توصیه هایی برای استفاده بیشتر از این شب 🎙استاد علی فرحانی 📌تاریخ: 1400.02.
#تفسیر
#شب_قدر
📌استاد معظم در این جلسه به توضیح این بخش از عبارات #علامه_طباطبایی در المیزان پرداختند. حتما بخوانید👇👇👇
💢تفاوت «إنزال» با «تنزیل» و تناسب «إنزال» با مقام جمع قرآن /دفعی بودن انزال قرآن در شب قدر
🌀قوله تعالى: هُوَ الَّذِي أَنْزَلَ عَلَيْكَ الْكِتابَ ، عبر تعالى بالإنزال دون التنزيل لأن المقصود بيان بعض أوصاف مجموع الكتاب النازل و خواصه، و هو أنه مشتمل على آيات محكمة و أخر متشابهة ترجع إلى المحكمات و تبين بها، #فالكتاب مأخوذ بهذا النظر #أمرا_واحدا من غير نظر إلى #تعدد و #تكثر فناسب استعمال الإنزال دون التنزيل.(المیزان. جلد سوم. ص 19)
🌀و النزول هو الورود على المحل من العلو، و الفرق بين الإنزال و التنزيل أن الإنزال دفعي و التنزيل تدريجي، و القرآن اسم للكتاب المنزل على نبيه محمد ص باعتبار كونه مقروا كما قال تعالى: «إِنّا جَعَلْناهُ قُرْآناً عَرَبِيًّا لَعَلَّكُمْ تَعْقِلُونَ» :، و يطلق على مجموع الكتاب و على أبعاضه. و الآية تدل على نزول القرآن في شهر رمضان، و قد قال تعالى: «وَ قُرْآناً فَرَقْناهُ لِتَقْرَأَهُ عَلَى النّاسِ عَلى مُكْثٍ وَ نَزَّلْناهُ تَنْزِيلاً :، و هو ظاهر في نزوله تدريجا في مجموع مدة الدعوة و هي ثلاث و عشرون سنة تقريبا، و المتواتر من التاريخ يدل على ذلك، و لذلك ربما استشكل عليه بالتنافي بين الآيتين.(المیزان. جلد دوم. ص 15)
🌀قوله تعالى: « إِنّا أَنْزَلْناهُ فِي لَيْلَةِ الْقَدْرِ» ضمير « أَنْزَلْناهُ » للقرآن و ظاهره جملة الكتاب العزيز لا بعض آياته و يؤيده التعبير بالإنزال الظاهر في اعتبار الدفعة دون التنزيل الظاهر في التدريج.... فمدلول الآيات أن للقرآن نزولا جمليا على النبي ص غير نزوله التدريجي الذي تم في مدة ثلاث و عشرين سنة كما يشير إليه قوله: «وَ قُرْآناً فَرَقْناهُ لِتَقْرَأَهُ عَلَى النّاسِ عَلى مُكْثٍ وَ نَزَّلْناهُ تَنْزِيلاً» و قوله: «وَ قالَ الَّذِينَ كَفَرُوا لَوْ لا نُزِّلَ عَلَيْهِ الْقُرْآنُ جُمْلَةً واحِدَةً كَذلِكَ لِنُثَبِّتَ بِهِ فُؤادَكَ وَ رَتَّلْناهُ تَرْتِيلاً» (المیزان. جلد 20. ص 330)
💢تفکیک بین مقام جمع و مقام کثرت قرآن در آیه «کتاب أحکمت آیاته ثم فصلت من لدن حکیم خبیر» و آیه «إِنّا جَعَلْناهُ قُرْآناً عَرَبِيًّا لَعَلَّكُمْ تَعْقِلُونَ وَ إِنَّهُ فِي أُمِّ الْكِتابِ لَدَيْنا لَعَلِيٌّ حَكِيمٌ»
🌀فإنه تعالى و إن وصف كتابه بإحكام الآيات في قوله: «كِتابٌ أُحْكِمَتْ آياتُهُ ثُمَّ فُصِّلَتْ مِنْ لَدُنْ حَكِيمٍ خَبِيرٍ»، لكن اشتمال الآية على ذكر التفصيل بعد الإحكام دليل على أن المراد بالإحكام حال من حالات الكتاب كان عليها قبل النزول و هي كونه #واحدا_لم_يطرأ_عليه_التجزي و #التبعض بعد بتكثر الآيات، فهو إتقانه قبل وجود التبعض، فهذا الإحكام وصف لتمام الكتاب... (المیزان جلد سوم. ص 20)
🌀(حم وَ الْكِتابِ الْمُبِينِ إِنّا جَعَلْناهُ قُرْآناً عَرَبِيًّا لَعَلَّكُمْ تَعْقِلُونَ وَ إِنَّهُ فِي أُمِّ الْكِتابِ لَدَيْنا لَعَلِيٌّ حَكِيمٌ:) فإنه ظاهر في أن هناك كتابا مبينا عرض عليه جعله مقروا عربيا، و إنما ألبس لباس القراءة و العربية ليعقله الناس و إلا فإنه - و هو في أم الكتاب - عند الله، علي لا يصعد إليه العقول، حكيم لا يوجد فيه فصل و فصل. و في الآية تعريف للكتاب المبين و أنه أصل القرآن العربي المبين،ثم إن هذا المعنى أعني: كون القرآن في مرتبة التنزيل بالنسبة إلى الكتاب المبين - و نحن نسميه بحقيقة الكتاب - بمنزلة اللباس من المتلبس و بمنزلة المثال من الحقيقة و بمنزلة المثل من الغرض المقصود بالكلام هو المصحح لأن يطلق القرآن أحيانا على أصل الكتاب كما في قوله تعالى: (بَلْ هُوَ قُرْآنٌ مَجِيدٌ فِي لَوْحٍ مَحْفُوظٍ )، إلى غير ذلك و هذا الذي ذكرنا هو الموجب لأن يحمل قوله: شَهْرُ رَمَضانَ الَّذِي أُنْزِلَ فِيهِ الْقُرْآنُ، و قوله: إِنّا أَنْزَلْناهُ فِي لَيْلَةٍ مُبارَكَةٍ، و قوله. إِنّا أَنْزَلْناهُ فِي لَيْلَةِ الْقَدْرِ، على إنزال حقيقة الكتاب و الكتاب المبين إلى قلب رسول الله ص دفعة كما أنزل القرآن المفصل على قلبه تدريجا في مدة الدعوة النبوية. و هذا هو الذي يلوح من نحو قوله تعالى: «وَ لا تَعْجَلْ بِالْقُرْآنِ مِنْ قَبْلِ أَنْ يُقْضى إِلَيْكَ وَحْيُهُ» : طه-١١٤، و قوله تعالى: «لا تُحَرِّكْ بِهِ لِسانَكَ لِتَعْجَلَ بِهِ إِنَّ عَلَيْنا جَمْعَهُ وَ قُرْآنَهُ فَإِذا قَرَأْناهُ فَاتَّبِعْ قُرْآنَهُ ثُمَّ إِنَّ عَلَيْنا بَيانَهُ:»، فإن الآيات ظاهرة في أن رسول الله ص كان له علم بما سينزل عليه فنهي عن الاستعجال بالقراءة قبل قضاء الوحي، و سيأتي توضيحه في المقام اللائق به - إن شاء الله تعالى-. (المیزان. جلد دوم. ص 18)
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
.
📌آرزوی من این است که طلبه ها.... /این یعنی آزادی فکر
🔰مقام معظم رهبری
💢#آرزوی_من_این_است ... که اگر سخنی در معارضه با مبانی صحیح اسلامی در گوشهای از جامعه بر زبانی جاری میشود – که آن زبان، یا نا اهل است، یا ناوارد یا حتی مغرض – بیست نفر طلبه فاضل در بیست جا پاسخ مستدل و منطقی او را بیان کنند. مقالهای در فلان مجله نوشته میشود، بیست نفر طلبه فاضل، در آنِ واحد، بیست مقاله بنویسند؛ اما حتی یک اهانت هم نباشد. این خیلی خوب است.
💢شکل بدش این است که حتی یکی از آن بیست مقاله ردّیه و مستدل هم نوشته نشود؛ اما از ده جا صدای بدگویی و اهانت و فحش و عصبانیت و امثال آن بلند بشود؛ این دومی نامناسب و اولی مناسب است.
💢اولی باب حوزههای علمیه است و دومی باب حوزههای علمیه نیست. #آزاد_فکری که می گوییم یعنی این.
📚بیانات در دیدار با طلاب حوزۀ علمیۀ مشهد، 22/04/1376
#کلام_ولی
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
هدایت شده از KHAMENEI.IR
✏️ جمهوری اسلامی ایران حامی و طرفدار جبههی مقاومت است
📝 بخشی از دستخط رهبر انقلاب اسلامی
📥نسخه قابل چاپ👇
عظمت حضرت زهراء و شب قدر.mp3
19.04M
🌀#شب_قدر| حقیقت شب قدر و ارتباط آن با حضرت زهراء سلام الله علیها
🎙استاد علی فرحانی
💢استاد در این جلسه نکات بسیار مهم و #روایات بسیار قابل توجهی را توضیح میدهند. #حتما_بشنوید
📌تاریخ جلسه: 11/11/98
#اهل_بیت #شب_قدر
#المرسلات #استاد_علی_فرحانی
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
14.99M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#شب_قدر
#معارف
📌داستانی زیبا و مناجاتی عاشقانه
📌خدا توبه اش را پذیرفت....
🎙آیت الله ناصری ره
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
22.08M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥#جهاد_تبیین| هیئت، کانون جهاد تبیین است/ حضرت صادق علیه السلام فرمودند «إن تلک المجالس أحبها»/ جهاد تبیین و روشنگری، یکی از مصادیق «فأحیوا أمرنا»
🎙مقام معظم رهبری
📚بیانات 3/11/1400
#اهل_بیت(ع)
#کلام_ولی #جهاد_تبیین
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
عنوان اخذ در علی الید ما اخذت حتی توؤدی.mp3
2.45M
🔊#فقه| شیخ اعظم عنوان «أخذ» را در قاعده «علی الید حتی أخذت ما تؤدی» حمل بر «أخذ محسوس» میکنند/ لذا با اینکه عنوان أخذ بر عین صادق میشود و بالتبع عین، منافع هم تحت سلطه قرار میگیرند اما عنوان أخذ بر منافع صادق نیست/ اگرچه عنوان «مال» بر منافع صادق است/ لازمه این مبنای شیخ این است که منافع در اجاره، مشمول قاعده علی الید نشوند
🎙استاد علی فرحانی
📚گزیده مکاسب جلد سوم. موسسه دارالهدی. سال 95
#فقه
#پای_درس_استاد_فرحانی
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
📣 #اطلاعیه_جلسه_پنجم
#گفتگوی_مجازی
❇️ پنجمین جلسه از سلسله جلسات #گفتگو_محور🌀«مصباح اندیشه»🌀
🎙با حضور: استاد علی فرحانی
🔵 با موضوع: ادامه مباحث قرآن و سلوک معنوی
⏰زمان لایو: یکشنبه ( 27/1/1402) ساعت 16 عصر
📌سوالات و دغدغه های خود را در مورد موضوع جلسه برای ما ارسال کنید 👇
@admin_morsalat
📱#پخش_زنده از کانال المرسلات در #ایتا 👇👇👇
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
@almorsalaat
المرسلات
📣 #اطلاعیه_جلسه_پنجم #گفتگوی_مجازی ❇️ پنجمین جلسه از سلسله جلسات #گفتگو_محور🌀«مصباح اندیشه»🌀 🎙با
.
📌#یادآوری
📌انشاءالله تا دقائقی دیگر جلسه امروز برگزار میشود.
🌀#با_المرسلات_همراه_باشید
#سلسله_جلسات_مصباح_اندیشه
#پای_درس_استاد_فرحانی
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد👇
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
5- جلسه پنجم (ادامه قرآن و سلوک معنوی).mp3
42.97M
🎙#مصباح_اندیشه| جلسه پنجم از سلسله جلسات مصباح اندیشه
🌀موضوع: ادامه مباحث قرآن و سلوک معنوی
🎙استاد علی فرحانی
📚گفتگوی علمی. 27/1/1402
#ماه_رمضان #مصباح_اندیشه
#پای_درس_استاد_فرحانی
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b