eitaa logo
المرسلات
10هزار دنبال‌کننده
2.1هزار عکس
508 ویدیو
38 فایل
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد 📌تبیین دیدگاه های امام، رهبری، علامه طباطبایی، شهید مطهری 🔰آثار و دروس استاد علی فرحانی 📌آموزش دروس حوزوی 📞 ارتباط با ادمین: @admin_morsalat
مشاهده در ایتا
دانلود
. 📝| الاسلام اسس علی بنیان المجتمع 📌استاد در جلسه فوق به این بخش از عبارت علامه اشاره میکنند. حتما بخوانید👇 🌀لا ريب أن الإسلام هو الدين الوحيد الذي صريحا و لم يهمل أمر الاجتماع في شأن من شئونه 🌀فانظر - إن أردت زيادة تبصر في ذلك - إلى سعة الأعمال الإنسانية التي تعجز عن إحصائها الفكرة و إلى تشعبها إلى أجناسها و أنواعها و أصنافها ثم انظر إلى إحصاء هذه الشريعة الإلهية لها و إحاطتها بها و بسط‍‌ أحكامها عليها ترى عجبا ثم انظر إلى تقليبه ذلك كله في قالب الاجتماع ترى أنه أنفذ روح الاجتماع فيها غاية ما يمكن من الإنفاذ. 🌀ثم خذ في مقايسة ما وجدته بسائر الشرائع الحقة التي يعتني بها القرآن و هي شرائع نوح و إبراهيم و موسى و عيسى حتى تعاين النسبة و تعرف المنزلة. و أما ما لا يعتني به القرآن الكريم من الشرائع كأديان الوثنية و الصابئة و المانوية و الثنوية و غيرها فالأمر فيها أظهر و أجلى. 🌀و أما الأمم المتمدنة و غيرها فالتاريخ لا يذكر من أمرها إلا أنها كانت تتبع ما ورثته من أقدم عهود الإنسانية من استتباع الاجتماع بالاستخدام، و اجتماع الأفراد تحت جامع حكومة الاستبداد و السلطة الملوكية فكان الاجتماع القومي و الوطني و الإقليمي يعيش تحت راية الملك و الرئاسة، و يهتدي بهداية عوامل الوراثة و المكان و غيرهما من غير أن يعتني أمة من هذه الأمم عناية مستقلة بأمره، و تجعله موردا للبحث و العمل، 🌀حتى الأمم المعظمة التي كانت لها سيادة الدنيا حينما شرقت شارقة الدين و أخذت في إشراقها و إنارتها أعني إمبراطورية الروم و الفرس فإنها لم تكن إلا قيصرية و كسروية تجتمع أممها تحت لواء الملك و السلطنة و يتبعها الاجتماع في رشده و نموه و يمكث بمكثها. 🌀نعم يوجد فيما ورثوه أبحاث اجتماعية في مسفورات حكمائهم من أمثال سقراط‍‌ و أفلاطون و أرسطو و غيرهم إلا أنها كانت أوراقا و صحائف لا ترد مورد العمل، و مثلا ذهنية لا تنزل مرحلة العين و الخارج، و التاريخ الموروث أعدل شاهد على صدق ما ذكرناه. 🌀 قرع سمع النوع الإنساني و دعي به هذا النوع إلى الاعتناء بأمر الاجتماع بجعله خارجا عن زاوية الإهمال و حكم التبعية هو الذي نادى به عليه أفضل الصلاة و السلام، فدعا الناس بما نزل عليه من آيات ربه إلى سعادة الحياة و طيب العيش مجتمعين 📚المیزان ؛ جلد 4 ؛ ص 94 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔊| امروز علم اصول از جهاتی فاقد و از جهاتی متورم است/ تورم علم اصول همچون دائره المعارفی از علوم مختلف/ اشاره به تورم علم اصول در مسائل مربوط به امکان تعبد به ظن و جمع حکم ظاهری و واقعی/ اشاره به فقد علم اصول در مبحث بازیابی معانی تصوری الفاظ/ علم اصول باید متمرکز بر غایت استنباط و «فقه محور» باشد نه «کلام محور»/ اشاره به امور پنجگانه در ضابط پیکربندی علم اصول 🎙استاد علی فرحانی 📚درس خارج اصول. شنبه. 8/7/1402 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
📌 🎙استاد علی فرحانی 📚فیضیه. مدرس آیت الله حائری. 📚یکشنبه. 9/7/1402. ساعت 11 صبح 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔊| اشاره ای بر امور چهارگانه در مور‌د موضوع علم/ تفکیک بین نگاه برهانی و نگاه اعتباری به مساله موضوع علم/ رابطه عرض ذاتی و موضوع علم/ توضیح نظرات میرزای قمی و صاحب فصول و کفایه الاصول و الاصول فی علم الاصول (مرحوم ایروانی) و مرحوم صدر (بحوث) و محقق عراقی ( مقالات الاصول) و محقق خوئی (پاورقی اجود التقریرات) و مرحوم آیت الله فاضل (سیری کامل در اصول فقه و ایضاح الکفایه) / اشاره به تعریف موضوع علم از نگاه محقق ایروانی و آیت الله قائینی و آیت الله شهیدی 🎙استاد علی فرحانی 📚درس خارج اصول. یکشنبه. 9.7.1402 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
💢 من در میان جمع و دلم جای دیگر است 💢 نگاهی به عرفان اجتماعی اسلام 🔰علامه طباطبایی 💠در آيين مقدس اسلام روش زندگى طورى تنظيم شده كه زندگى اجتماعى و مادى انسان به منزله گاهواره اى است كه زندگى معنوى در آن پروريده مى شود. 💠نورانيت معنوى يك فرد مسلمان كه دستورات اسلامى را اجرا مى كند نورانيتى است كه همه اعمال فردى و اجتماعى، وى را نورانى ساخته، پاك مى كند. 💠وى در حالى كه با مردم است، با خداى خود است و در حالى كه در ميان جمع است در خلوتگه راز به سر مى برد و در حالى كه براى مقاصد مادى خود در تكاپو و تلاش مى باشد و گرفتار يك سلسله پيش آمدهاى شيرين و تلخ، گوارا و ناگوارا و زيبا و زشت و پايبند حوادث اين جهان پرآشوب است، دلى دارد آزاد و در جهانى است آرام و به هر سو كه روى مى آورد، جز روى خداى خود نمى بيند. «فَأَيْنَما تُوَلُّوا فَثَمَّ وَجْهُ اللَّهِ». 💠يك فرد مسلمان متعبّد چنانكه روشن شد زندگى معنوى خود را به هرگوشه و كنار زندگى مادى خود پهن كرده، هرجا باشد و به هر عملى بپردازد به خداى خود راه دارد و هر اشتغال مادى براى وى به منزله آينه اى است كه خداى خود را به وى نشان مى دهد 💠ولى ديگران كه به فكر زندگى معنوى مى افتند زندگى عادى و فطرى را ميان خود و حقيقتى كه مى جويند حجابى فرض مى كنند و در نتيجه ناچار زندگى عادى را ترك گفته، مانند رهبانان نصارا يا برهمنان هندى، و يا مرتاضان جوكى براى زندگى معنوى و تكامل روحى راهى غيرمعتاد در پيش مى گيرند، اين راه هرچه باشد از نظر كسى كه در خط زندگى مادى معمولى به سر مى برد راهى است سخت و استقامت در آن نيازمند اراده اى بس قوى، 💠ولى كسى كه زندگى معنوى را با دستور اسلام از راه زندگى اجتماعى عادى تعقيب مى كند به خوبى مى داند كه روش آنان روشى است آسانتر از روش اسلامى و در حقيقت آنان با ترك زندگى عادى، خود را راحت كرده و از سختى مراقبت و مجاهدت مداوم فرار مى كنند و در حقيقت راه كمالى را كه آفرينش با تجهيزات برايشان هموار كرده بر خود بسته، راه ديگرى با پندار خود پيش مى گيرند. آيا در اين صورت به هدفى كه آفرينش تعيين نموده خواهند رسيد؟ 💠علاوه بر اين، چنانكه جهان و آنچه در آن است آفريده خدا مى باشد و هر پديده اى از پديده هاى آن با اختلاف وجودى كه دارند آيتى است از حق و آيينه اى است خدا نما و انسان و احوال گوناگون فطرى وى يكى از آنهاست، بايد در زندگى معنوى (خداشناسى و خودشناسى) در همه احوال خدا را شناخت و از همه اين آيينه ها براى تحصيل معرفت تام به جمال حق تماشا كرد و گرنه انسان از كوشش خود بهره اى جز معرفتى ناقص يا جهالتى كامل نخواهد برد. 📚 بررسي هاي اسلامي، ج1، ص: 41 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔊| اشاره به جمع بندی مباحث جلسات قبل/ سبک فقهاء در تبیین «تقسیم ماء به مضاف و مطلق» / بررسی معنای ماء از جهت حقیقت لغویه و عرفیه توسط فقهاء/ علت تمرکز فقهاء بر عنوان «ماء المضاف»/ توضیح عبارت محقق خوئی(تنقیح) و عبارت آیت الله فاضل (تفصیل الشریعه)/ توضیح منهج صحیح در تفسیر عناوین محل بحث(مانند عنوان ماء)/ اشاره به مساله حقیقت شرعیه و ثمرات فقهی آن/ اشاره به ثمره «اطراد» و مساله «تصور در ضمن تصدیق» در بیان مرحوم امام 🎙استاد علی فرحانی 📚درس خارج فقه(طهارت). دوشنبه. 10/7/1402 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
. 💢به اطلاع مخاطبین ارجمند میرساند: 💢لینک اصوات جلد چهارم مکاسب (از ابتدای شروط عوضین) هم به لیست دروس فقه استاد، اضافه شد. 👇 http://www.ostadfarhani.ir/morsalat/vfm/?dir=uploads/Ostad/Fiqh/Al-Makaseb/Shoroot-al-evazein-Darolhoda-1401 📌فهرست کامل دروس استاد را در اینجا ببینید https://eitaa.com/almorsalaat/5739 📌با المرسلات در ارتباط باشید @admin_morsalat 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔊| ادامه مبحث معنایابی تصوری الفاظ/ تفکیک بین وضع و دلالت تصوری/ تقریر صحیح مساله حقیقت شرعیه و ثمره آن در تبیین عنوان «ماء»/ سبک حضرت امام در توضیح عناوین/ به عنوان مثال، توضیح عنوان «حیض» بر اساس همین مسلک در ابتدای کتاب الطهاره از حضرت امام/ بررسی تاریخچه عنوان «ماء مضاف» / عنوان ماء مضاف در عبارت شیخ مفید (مقنعه) و شیخ طوسی(استبصار)/ بر این اساس، اشکال به محقق خوئی در مقابل کلام مرحوم آیت الله فاضل در تحریر محل نزاع 🎙استاد علی فرحانی 📚درس خارج فقه(طهارت). چهارشنبه. 12/7/1402 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
📌با توجه به سوالات متعدد و درخواست مخاطبین عزیز، به اطلاع میرساند: 💢تمامی طلابی که واجد شرائط آموزشی ثبت دروس خارج هستند میتوانند از طریق مراجعه به سامانه نجاح، درس خارج فقه و درس خارج اصول استاد را به صورت رسمی انتخاب کنند 💢مساله حضور و غیاب هم طبق ضوابط و شروط مقرره انجام میگیرد. 💢صوت این دروس هم به صورت روزانه در همین کانال بارگزاری میشود. 📌با المرسلات در ارتباط باشید👇 @admin_morsalat 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
♨️ : کتاب شیخ اعظم انصاری 🎙استاد علی فرحانی 🌀یکی از تدریس های استاد علی فرحانی تدریس جلد سوم مکاسب ایشان در موسسه دارالهدی، در سال تحصیلی 94-95 است که استاد در این جلسات، از ابتدای کتاب البیع تا انتهای قاعده «ما یضمن» را در طول 140جلسه، تدریس کردند. ⬇️لینک دانلود صوت جلسات👇 http://www.ostadfarhani.ir/morsalat/vfm/?dir=uploads/Ostad/Fiqh/Al-Makaseb/Al-Bey-Darolhoda-1394 🌀چند ویژگی مهم این تدریس: ❇️ تبیین شاکله فقه معاملات و ادله عامه حاکم بر آن 🌀استاد در این جلسات، شاکله کلی فقه معاملات و ادله عامه حاکم بر آن را تبیین کرده و ضمن تشریح نگاه فقهاء به کتب معاملات و تفاوت آن با عبادات، در هر مبحث کیفیت استنباط را به حمل شایع تبیین میکنند. ❇️ادله عامه معاملات از جنبه جارحه و جانحه 🌀استاد توضیح‌ میدهند که دو نگاه کلی به باب معاملات وجود دارد یک نگاه که یگانه ملاک اصلی معاملات را جنبه جانحه یعنی قصد و رضایت نفسانی متعاقدین میداند و یک نگاه هم علاوه بر جنبه جانحه برای جنبه جارحه یعنی کیفیت ابراز این قصد جوانحی نیز اهمیت بسیار زیادی قائل است. 🌀استاد از این جهت بین ادله عامه معاملات تفکیک کرده و ثمره این دو نگاه را در مباحث مختلف تبیین میکنند و نشان میدهند که شیخ اعظم و سائر بزرگان فقه کدام یک از این دو نگاه را به ادله عامه معاملات دارند. ❇️امضائی بودن یا توقیفی بودن ادله عامه معاملات 🌀استاد ضمن توضیح مفصل امضائی بودن یا توقیفی‌ بودن ادله و تبیین تفاوت این دو، در هر مبحثی نشان میدهند که شیخ اعظم و سائر فقهاء ادله را امضائی دیده اند یا توقیفی و به همین مناسبت در هر یک از مباحث، ثمرات امضائی نگریستن یا توقیفی دانستن ادله را تبیین میکنند. ❇️کیفیت تمسک به ادله عامه معاملات برای تصحیح معاملات و عقود جدیده 🌀استاد از این منظر ضمن تفکیک امضائی بودن و توقیفی بودن دلیل، بین امضاء و تقریر معصوم نیز تفکیک کرده و ضمن اشاره به تفکیک بین رفض القیود و جمع القیود بودن اطلاق، توضیح میدهند که یکی از اشکالاتی که ناظر به تمسک به این ادله برای تصحیح شرعی عقود مستحدثه وجود دارد این است که عنوان و لفظ مأخوذ در این ادله باید قابلیت شمول نسبت به عقد جدید را داشته باشد، که البته برخی تلاش کرده اند به این سوال پاسخ دهند. ❇️دسته بندی قواعد فقهیه و تبیین سندی و دلالی آنها 🌀استاد معظم در این جلسات، تمام عقود و‌ نیز تمام قواعد فقهیه را دسته بندی کرده و به توضیح مفصل و کثیری از قواعد فقهی می پردازند: 1- اوفوا بالعقود 2- احل الله البیع 3- الناس مسلطون علی اموالهم 4- انما یحرم الکلام و یحلل الکلام 5- لایحل مال امرء الا عن طیب نفسه 6- الا أن تکون تجارة عن تراض 7- ان العقود تابعة للقصود 8- المومنون عند شروطهم 9- علی الید ما أخذت حتی توودی 10- درک المال من مالکه 11- التلف قبل القبض من مال بائعه 12- ما یضمن بصحیحه یضمن بفاسده 13- الخراج بالضمان 14- «الأمین لا یضمن» و تفاوت آن با «المستأمن لایضمن» 15-ماهیت «اصاله اللزوم» در معاملات و تقریر آن از منظر شیخ اعظم ❇️تبیین سبک تراکم ظنون شیخ اعظم 🌀استاد در این جلسات مفصلا از سبک شیخ اعظم بحث کرده و تفاوت آن را با برخی متاخرین همچون مقایسه میکنند و به همین مناسبت جایگاه شهرت را در نظام استنباطی شبخ تبیین میکنند و نیز نقش بسیار قابل توجه فقهاء خصوصا و و را بر نظرات شیخ اعظم توضیح میدهند و با همین توضیح بسیاری از غوامض مکاسب را مرتفع و بسیاری از اشکالاتی که به شیخ اعظم گرفته شده است را جواب میدهند‌. ❇️سنجش فقه اسلام با علم حقوق در غرب 🌀استاد ذیل کثیری از مباحث به مناسبت عبارات شیخ تفاوت مبادی فقه شیعه و مبادی علم حقوق فعلی غرب را توضیح داده و ضمن تبیین برتری فقه شیعه نسبت به علم حقوق، نشان میدهند برخی از مطالبی را که تازگی حقوقدانان غربی به آن اعتراف کرده اند از قدیم الایام در فقه شیعه وجود داشته است ❇️تمرکز بر متن کتاب و شرح دقیق مقصود شیخ 🌀یکی از ویژگی های اساسی تدریس استاد که در این جلسات هم به وضوح متبلور است، تفسیر دقیق مرام نویسنده آنهم مبتنی بر تک تک کلمات خود آن نویسنده است. لذا است که استاد ضمن تقریر تفسیر مختارشان از عبارات شیخ و تبیین چگونگی استخراج این تفسیر از متن ایشان، به تفسیر شروح و محشین از جمله محقق خوئی و آیت الله تبریزی و‌ مرحوم‌ مروج و ... اشاره کرده و صحت و سقم این تفسیرها را هم نشان میدهند. ❇️مکاسب، متن تولید‌ است 🌀همانطور که بارها استاد معظم میفرمایند مکاسب مرحوم شیخ، متن تولید نظریه است. ایشان همین مطلب را به حمل شایع در این تدریس نشان داده و‌ در هر بحثی، منشأ نظریاتی که توسط فقهاء بعدی تولید شده است را در عبارات شیخ اعظم نشان میدهند ❇️کیفیت بالا و انسجام اصوات 🌀دو ویژگی تحسین برانگیز این مجموعه صوتی این است که هم جلسات بدون افتادگی، ضبط شده و انسجام مباحث حفظ شده است و هم کیفیت اصوات بسیاربالا است لذا تمام مطالب استاد و حتی سوالات سائلین هم به راحتی قابل استماع است. 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
♨️ ♨️ 🎙استاد علی فرحانی 💢مقدمات: ✅لمعه ج1ص1-347 (144جلسه) https://b2n.ir/lome1 💢سطح عالی (دوره کامل مکاسب) ✅مکاسب ج۱ (۵۱جلسه) https://eitaa.com/almorsalaat/4220 ✅مکاسب ج2ص125 تا ج3ص49 (79جلسه) https://b2n.ir/makaseb1 ✅مکاسب ج2ص140 تا ج3ص208 (121جلسه) https://b2n.ir/makaseb2 ✅مکاسب ج3ص1-204 (146جلسه) https://eitaa.com/almorsalaat/6678 ✅مکاسب ج3ص177-310 (93جلسه) https://b2n.ir/makaseb4 ✅مکاسب ج3 ص399-470 (62جلسه) https://b2n.ir/makaseb5 ✅مکاسب ج 4 از ابتدا شروط عوضین(62 جلسه) B2n.ir/e26619 ✅مکاسب ج5ص1-313 (سال 1394) https://b2n.ir/makaseb6 ✅مکاسب ج5 ص۱-305 (سال 1401) http://www.ostadfarhani.ir/morsalat/vfm/?dir=uploads/Ostad/Fiqh/Al-Makaseb/Khiyarat-AemeAthar-1401 ✅مکاسب ج5ص355 تا ج6ص206 (125جلسه) https://b2n.ir/makaseb7 ✅مکاسب (القول فی ماهیهة العیب_انتهای جلد ششم) http://www.ostadfarhani.ir/morsalat/vfm/?dir=uploads/Ostad/Fiqh/Al-Makaseb/Mahiyat-Al-Eyb-EmamBaqer-1401 💢دروس آزاد ✅ رساله لاضرر امام خمینی (ره) https://t.me/almorsalaat/5174 ✅کتاب اجتهاد و تقلید امام خمینی (ره) ostadfarhani.ir/morsalat/doroos/figh/ejtehad-v-taghlid-emamakhomeini-1400/ 💢درس خارج فقه ✅خارج فقه طهارت(از ابتدا). با محوریت کتاب «تحریر الوسیله» حضرت امام👇 http://www.ostadfarhani.ir/morsalat/vfm/?dir=uploads/Ostad/Kharej/KharejFiqh/SaleAval 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔊| لزوم اخلاص و اتقان عمل! 🎙استاد علی فرحانی 📌استاد در این جلسه نکات بسیار مهم و مواعظ پندآموزی را از بزرگان اخلاق و عرفان نقل میکنند. . 📚گزیده درس خارج فقه 📚چهارشنبه. 12/7/1402 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
📌 🎙استاد علی فرحانی 📚فیضیه. مدرس آیت الله حائری. 📚شنبه. 15/7/1402. ساعت 11 صبح 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔊| مروری بر منهج رایج اصولیین در مساله عرض ذاتی / بررسی اصطلاح عرض ذاتی از نگاه منطقیین بر اساس قاعده علیت/ رابطه بین عرض ذاتی و موضوع علم در نگاه منطقیین/ توضیح معنای دقیق «خادم العلوم» بودن منطق/ اشاره به عبارات علامه طباطبایی در حاشیه اسفار و بوعلی در شفاء و نیز عبارات شهید مطهری و نکاتی در مورد عبارات مرحوم مظفر در المنطق از این منظر 🎙استاد علی فرحانی 📚درس خارج اصول. شنبه. 15/7/1402 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
📢 هم‌اکنون؛ KHAMENEI.IR تأکید رهبر انقلاب بر ریشه‌کن شدن سرطان رژیم صهیونیستی به دست مقاومت و مردم فلسطین 👊🏻 رژیم غاصب، رفتنی است ✊🏻 امروز جوانان و نهضت فلسطینی از همیشه سرحال‌تر و آماده‌تر هستند 💻 Farsi.Khamenei.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📱 | رهبر معظم انقلاب: دولتهایی که به سراغ قمار عادی‌سازی رفته‌اند بدانند که به قول اروپایی‌ها دارند روی اسب بازنده شرط‌بندی میکنند. 💻 Farsi.Khamenei.ir
💢 یکی از مخاطبین ارجمند( آقای دانیال بهرامی @db1875) تقریر خود از درس خارج فقه استاد را برای ما ارسال کردند. حتما بخوانید. 📌شما هم با المرسلات در ارتباط باشید @admin_morsalat 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b