eitaa logo
المرسلات
10.3هزار دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
549 ویدیو
40 فایل
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد 📌تبیین دیدگاه های امام، رهبری، علامه طباطبایی، شهید مطهری 🔰آثار و دروس استاد علی فرحانی 📌آموزش دروس حوزوی 📞 ارتباط با ادمین: @admin_morsalat
مشاهده در ایتا
دانلود
0063-KharejOsul-14030718.MP3
56.75M
🔊| مروری بر مطالب گفته شده در مورد مختار در باب وضع/ شاذ بودن نظریه اعتبار از جهت تاریخی با نظر به عبارات حکماء و متکلمین و اصولیین قدیم/ ابتناء برخی فتاوی فقهی بر نظر اعتبار ملازم با التفات فقیه به تفکیک حقیقت از اعتبار نیست/ تفکیک بین اعتبارات مقدس با ساير اعتبارات و نگاهی به نظر آیت الله مصباح از این منظر/ نظر عرفاء در مورد الفاظ و سمبلیک بودن عبارات آنها/ بررسی مفصل نگاه به حقیقی بودن دلالت الفاظ از منظر اصحاب علوم غریبه به مناسبت عبارت مرحوم سید مصطفی خمینی و مضر نبودن این مطلب به اعتباری بودن دلالت الفاظ/ استعاری بودن و سمبلیک بودن لسان اصحاب این علوم/ سیر از اسم شخص به لوازم تکوینی او توسط نفس متخصصین علوم غریبه بر اساس عبارت علامه حسن زاده/ عبارت علامه طباطبایی در المیزان (آیه 102 سوره بقره) نسبت به این سیر از اسامی به لوازم تکوینی اشخاص مبتنی بر قدرتهای نفسانی و معد بودن فرمولهای این علوم برای حصول یقین در نفس فاعل/ نقل نکاتی جالب از بزرگی برخی عرفاء به این مناسبت/ نکاتی بسیار جالب در مورد نگاه عرفاء به نفس انسانی و تفاوت آن با نگاه متعارف و جایگاه یقین در این نگاه عرفانی به نفس 🎙استاد علی فرحانی 📚درس خارج اصول. چهارشنبه. 18/7/1403 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
0064-KharejOsul-14030721_01.MP3
24.22M
🔊| مقدمه چهارم رسیدن به نظر مختار مبتنی بر انواع نگاه به اعتبار در تراث فلسفی و اصولی/ بررسی سه دسته از مبادی اقیسه در علم منطق (یقینیات و مشهورات و مخیلات) از منظر اعتبار/ تصور یا تصدیق بودن اعتبار در عبارت علامه طباطبایی در مقاله ششم اصول فلسفه/ گزاره های ارزشی و حسن و قبح/ توضیحی از نظر آیت الله مصباح و نقض نبودن بیان ایشان نسبت به توضیحات منطقیین در مشهورات/ نکاتی در مورد بیان آیت الله مصباح در شروط مقدمات برهان 🎙استاد علی فرحانی 📚درس خارج اصول. شنبه. 21/7/1403 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
0058-KharejFeq-14030721_01.MP3
23.68M
🔊| مروری بر عبارات حضرت امام در فرع محل بحث (نجس شدن ماء مضاف)/ ورود در فرع جدید در مورد اصابه نجاست به اواسط ماء مضافی که از بالا به پایین ریخته میشود/ عبارت مصنف و برخی دیگر از فقهاء در حواشی عروه در مورد فرع محل بحث/ اشکال به دو فرعی که امام بیان کرده اند و پاسخ به این اشکال بر اساس عبارت ایشان در جلد چهارم کتاب الطهاره/ وافی نبودن عبارت آیت الله فاضل در تفسیر عبارت مرحوم امام/ پاسخ به نظر حضرت امام و شیخ اعظم و دیگر فقهاء نسبت به اجماع در محل بحث 🎙استاد علی فرحانی 📚درس خارج فقه. شنبه. 21/7/1403 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
المرسلات
🔊#درس_خارج_اصول| مروری بر مطالب گفته شده در مورد مختار در باب وضع/ شاذ بودن نظریه اعتبار از جهت تاری
. 📌استاد در این جلسه این بخش از عبارت علامه را شرح دادند👇 🎙علامه طباطبایی ❇️و الآية كما أنها تصدق صحة السحر في الجملة كذلك تدل على أن السحر أيضا كالمعجزة في كونه عن مبدإ نفساني في الساحر لمكان الإذن. ❇️و بالجملة جميع الأمور الخارقة للعادة سواء سميت معجزة أو سحرا أو غير ذلك ككرامات الأولياء و سائر الخصال المكتسبة بالارتياضات و المجاهدات جميعها مستندة إلى مباد نفسانية و مقتضيات إرادية على ما يشير إليه كلامه سبحانه ❇️إلا أن كلامه ينص على أن المبدأ الموجود عند الأنبياء و الرسل و المؤمنين هو الفائق الغالب على كل سبب و في كل حال، قال تعالى: «وَ لَقَدْ سَبَقَتْ‌ كَلِمَتُنا لِعِبادِنَا الْمُرْسَلِينَ‌ إِنَّهُمْ‌ لَهُمُ‌ الْمَنْصُورُونَ‌ وَ إِنَّ‌ جُنْدَنا لَهُمُ‌ الْغالِبُونَ‌» : الصافات-١٧٣، و قال تعالى: «كَتَبَ‌ اللّهُ‌ لَأَغْلِبَنَّ‌ أَنَا وَ رُسُلِي» : المجادلة-٢١، و قال تعالى: «إِنّا لَنَنْصُرُ رُسُلَنا وَ الَّذِينَ‌ آمَنُوا فِي الْحَياةِ‌ الدُّنْيا وَ يَوْمَ‌ يَقُومُ‌ الْأَشْهادُ» : المؤمن-٥١. و الآيات مطلقة غير مقيدة. ❇️و من هنا يمكن أن يستنتج أن هذا المبدأ الموجود المنصور أمر وراء الطبيعة و فوق المادة. فإن الأمور المادية مقدرة محدودة مغلوبة لما هو فوقها قدرا و حدا عند التزاحم و المغالبة، و الأمور المجردة أيضا و إن كانت كذلك إلا أنها لا تزاحم بينها و لا تمانع إلا أن تتعلق بالمادة. بعض التعلق و هذا المبدأ النفساني المجرد المنصور بإرادة الله سبحانه إذا قابل مانعا ماديا أفاض إمدادا على السبب بما لا يقاومه سبب مادي يمنعه فافهم. 📚المیزان. ج اول. ص 80 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔊| اشاره ای به حالات بزرگانی همچون علامه طباطبایی و آیت الله بهجت و آیت الله مصباح در حرم حضرت معصومه(س)/ زیارت جامعه کبیره در حرم حضرت معصومه(س) 🎙استاد علی فرحانی 📚گزیده جلسات خارج فقه فرهنگ 31/2/1402 🌐 دانلود کلیپ در آپارات👇 https://aparat.com/v/hJz5Z 🌐 آپارات| المرسلات👇 https://www.aparat.com/almorsalat @almorsalaat
0065-KharejOsul-14030722.MP3
37.52M
🔊| مروری بر مطالبی که نسبت به سه گانه مخیلات و مشهورات و یقینیات از منظر اعتبار و حقیقت گفته شد / توضیحی از مشهورات از حیث تصور و تصدیق و از حیث حقیقت و اعتبار/ مساله شخصی یا نوعی بودن اعتبار/ بررسی عبارت شهید مطهری در پاورقی مقاله ششم اصول فلسفه از این منظر/ تفکیک اعتبار در جایی که معتبر انسان بما هو انسان است و در جایی که معتبر انسان بما هو حیوان است 🎙استاد علی فرحانی 📚درس خارج اصول. یک شنبه. 22/7/1403 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
0059-KharejFeq-14030722.MP3
25.08M
🔊| توضیح کاملی از جمع بندی مطالب گفته شده و تبیین کامل نظر حضرت امام در باب نجاست ماء مضاف با ملاقات با نجاست 🎙استاد علی فرحانی 📚درس خارج فقه. یکشنبه. 22/7/1403 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
📌رابطه جنس با ماده و فصل با صورت 🎙علامه حسن زاده ◽️جنس و فصل از معقولات ثانيه‌اند كه به طور لا بشرط‍‌ مأخوذند كه قابل حمل بر يكديگرند. و هرگاه هريك بشرط‍‌ لا لحاظ‍‌ گردند جنس ماده ذهنى و فصل صورت ذهنى است كه در اين صورت قابل حمل بر يكديگر نيستند و ماده و صورت ذهنى هم به ازاء ماده و صورت بدين معنى كه گفته‌ايم مأخوذند نه به ازاء هيولى و صورت نخستين، كه جسم طبيعى مركّب از آن دوست، هر چند از جهت لا تحصّل و تحصّل با آنها شباهت دارند. 📚هزار و یک کلمه. جلد چهارم. ص 59 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
0066-KharejOsul-14030724_01.mp3
54.45M
🔊| تاکیدی بر تفکیک نگاه شخصی و نگاه اجتماعی به اعتبار و‌ بررسی وضع بر این اساس/ اشاره ای به نظر محقق خوئی در نظریه ابراز از این منظر/ نقش معتبر در مورد وضع الفاظ/ باقی ماندن اعتبار از منظر اعتبار اجتماعی/ عقلاء بما هم عقلاء در بیان منطقیین و تفاوت آن با حیثیت مجموعی افراد/ اشاره ای به حقیقت اجتماع در بیان علامه طباطبایی/ جایگاه شخص در تحقق موضوع اعتبار اجتماعی/ محیط اعتبار و شخصیت فاعل اعتبار/ انکار اعتبار شخصی و کنارگذاشتن مسلک تعهد از این منظر/ اهمیت مساله دخالت خداوند و فطرت در اعتبارات لفظی در بیان میرزای نائینی/ اجتماعی بالطبع بودن انسان و حقیقی بودن این طبع و اجتماع در بیان علامه (جلد چهارم المیزان) و مقابله شهید مطهری با ایشان و نقد شهید مطهری در تطبیق این نظر بر نظر دورکهایم/ اجتماع، توحیدی ترین موجود عالم و از ابعاض وجودی انسان کامل است/ توضیحی از فطرت و ارتباط جمیع انسانها با انسان کامل از این منظر/ اختصاص اعتبار به فاعل بالقصد و فضای علم حصولی در این نگاه/ عدم انکار اعتبار در ظرف اجتماع توسط علامه 🎙استاد علی فرحانی 📚درس خارج اصول. سه شنبه. 24/7/1403 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
🎙حضرت آیت الله بهجت: 💢وقتی بلایی مانند وبا در نجف پیدا می‌شد، حتی در بازارها هم گاهی مجالس روضه‌خوانی و توسل برقرار می‌شد، ولی ما مثل آدم‌های مأیوس و ناامید، گویا نمی‌خواهیم از این درِ رحمت داخل شویم و برای رفع بلا و گرفتاری‌ها به حضرات معصومین علیهم‌السلام متوسل شویم! 💢آیا امروز برای رفع بلاها غیر از تضرعات و دعای صادق همراه با توبه و توسل، راه دیگری داریم؟! 💢مسلمان‌ها و برادران و خواهران ما در زیر آتش دشمن در چه حالی هستند، و ما در چه حال؟! آیا رواست که چنین بی‌تفاوت و غیرمضطرب باشیم؟! ✍️در محضر بهجت، ج۲، ص۴۰ 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
◽️ای کشتی نجات بشر دستمان بگیر ◽️ماییم غرق موج خطر دستمان بگیر ◽️بر ما که در کمین بلا گیر کرده ایم ◽️با چشم مرحمت بنگر دستمان بگیر 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
33.77M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔊| نکاتی ناب از بزرگان عرفان و معنویت/ اشاره ای به ملافتحعلی سلطان آبادی و شاگردان ایشان 🎙استاد علی فرحانی 📚گزیده تدریس شواهد الربوبیه 1397 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
حتما بشنوید بسیار شنیدنی است👆
0067-KharejOsul-14030725.MP3
37.12M
🔊| مروری بر مباحث سابق و تاکیدی دوباره بر لزوم تفکیک نگاه شخصی و اعتباری به اعتبار/ نگاهی به حقیقت علم و تبویب علم اصول و تدوین علم فقه از این منظر/ پاسخگو نبودن نگاه شخصی به اعتبار از جهت تبعیت یک معتبر از معتبر دیگر/ نگاه به اعتبار از جهت تبعیت عقلائی و ارتباط تبعیت عقلائی با اعتبار/ توضیحی مفصل از مساله استعمال مجازی بلکه حقیقت استعمال از منظر طبع عقلاء 🎙استاد علی فرحانی 📚درس خارج اصول. چهارشنبه. 25/7/1403 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
0060-KharejFeq-14030725.MP3
24M
🔊| نکاتی در مورد سبک محقق حلی در نوشتن فقه و نگاهی به عبارات مرحوم امام از این منظر/ بحثی در مورد تصعید و تبیین موضوعی و حکمی آن/ تبیین ارکان استصحاب و جمع بین رکن «وحدت قضیه متیقنه و مشکوکه» با « شک در بقاء» مبتنی بر اختلاف حاکمین به مناسبت فرع محل بحث/ ملاک صدق عنوان عرفی در مساله تصعید 🎙استاد علی فرحانی 📚درس خارج فقه. چهارشنبه. 25/7/1403 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
هدایت شده از KHAMENEI.IR
♦️| معرفی تدریس الموجز فی اصول الفقه استاد علی فرحانی 🌀تدریس این کتاب توسط استاد معظم از بهترین و پرمحتواترین تدریس‌های ایشان است. به نحوی که تمام آنچه که طلبه برای شروع علم اصول لازم دارد بعلاوه مزایای دیگری در این اصوات موجود است. 🌀علم اصول نقش تعیین کننده ای در اجتهاد دارد تا جائی که محور استنباط یک فقیه همان ملکه ای است که در علم اصول به دست آورده است. مضاف به اینکه این علم، جایگاه سائر علوم را در استنباط فقیه مشخص میکند. 🌀 از آنجا که سیر منطقی تحصیل هر علمی از «مطلب ما» و «تعقل صحیح» مباحث آن علم شروع میشود تاجائی که تمام مراحل آتی تحصیل علم متوقف بر همین گام نخستین است، این مهم بتمامه در این سلسله تدریسات استاد معظم نسبت به علم اصول حاصل میشود. 🌀مضاف به اینکه این سلسله تدریسات مزایای دیگری همچون شناخت روش صحیح و‌کارآمد تحصیل علم و آشنایی قابل توجهی با نظام اصولی و نیز نظام معرفتی حضرت امام را در بر دارد. 🌀بحمدلله در طول سالیان اخیر، طلاب زیادی سیر اصولی خود را با این تدریس استاد شروع کرده و نتایج مهمی را دارا شده اند. 🌀کسانی که میخواهند سیر درسی خود را با استاد علی فرحانی شروع کنند، پس از استماع مجموعه طلبه موفق، خوب است که این جلسات را کار کنند. ✍احسان چینی پرداز(@Ehsan1244) 🎙اصوات طلبه موفق(روش صحیح تحصیل علم) 👇👇👇 http://eitaa.com/almorsalaat/4489 🎙اصوات تدریس الموجز استاد👇👇 https://eitaa.com/soda96/2507 📖لینک دانلود متن پیاده شده جلسات الموجز @almorsalaat
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎦 درس خارج اصول 29/7/1403
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎦 درس خارج فقه 29/7/1403
0068-KharejOsul-14030729.MP3
32.02M
🔊| مروری بر مطالب گفته شده در مورد تعریف وضع و اعتباری یا حقیقی بودن آن/ مروری بر تفکیک نگاه اجتماعی از نگاه شخصی به اعتبار/ نگاهی بر تحصص های عقلائی از این منظر/ اشاره ای به نظر علامه طباطبایی در حاشیه کفایه در مورد وضع الفاظ/ مروری بر نظر آخوند خراسانی در مورد استعمال 🎙استاد علی فرحانی 📚درس خارج اصول. یکشنبه. 29/7/1403 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
0061-KharejFeq-14030729.MP3
26.95M
🔊| فروع چهارگانه مطرح شده در تصعید و عبارت صاحب عروه و عبارات حضرت امتم در تحریر در این باب/ مروری بر موضوع شناسی تصعید/ مطلق یا مضاف شدن آب و نجاست یا طهارت آب در فرآیند تصعید/ جریان استصحاب بقاء نجاست در این وادی و اقوال ذیل آن/ اشاره ای به اجزاء در حکم واقعی و ظاهری و نظر مختار در این وادی/ تحقیق موضوعی محل بحث در عبارت مرحوم امام/ نکاتی در مورد استحاله در محل بحث و بررسی دلیل استحاله و اشکالی به محقق خوئی از این منظر 🎙استاد علی فرحانی 📚درس خارج فقه. یک شنبه. 29/7/1403 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎦 درس خارج اصول 30/7/1403