eitaa logo
المرسلات
10.1هزار دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
574 ویدیو
41 فایل
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد 📌تبیین دیدگاه های امام، رهبری، علامه طباطبایی، شهید مطهری 🔰آثار و دروس استاد علی فرحانی 📌آموزش دروس حوزوی 📞 ارتباط با ادمین: @admin_morsalat
مشاهده در ایتا
دانلود
المرسلات
#یادداشت 📝 اجتهاد، رکن رکین شناخت معارف اسلامی ❗️یک آسیب ریشه دار در باب کیفیت مواجهه با منابع نقل
👆👆👆👆 💢پیام یکی از اعضای محترم کانال در مورد یادداشت حجت الاسلام قیلاوی و پاسخ ایشان 🔰🔰🔰🔰🔰 🔸سلام علیکم. مطلبی که در مورد بحث اجتهاد نوشتین خیلی خوب و قابل استفاده بود و مورد ابتلاء که کمتر به اون پرداخته شده. خیلی دلم میخواست که یک بار این بحث را با حاج آقا [استاد فرحانی] بکنیم که کی می‌تونه از اسلام حرف بزنه و تکلیف کسانی که میرن تبلیغ و از خودشون حرف میزنند چیه؟ خیلی ها اینجا پاشون گیره حتی شاید امثال آقای ..... هم که تو بحث های تربیتی وارد شدن اینجا بلنگند. خلاصه اینکه این بحث به تنقیح بیشتری نیاز داره و باید حد و حدود ش به خصوص برای تبلیغ مشخص بشه ✅پاسخ حجت الاسلام قیلاوی @ghilavi 🔺سلام آقای ... عزیز. دقیقا همینطوره. هم خیلی ها گیر هستند و هم خیلی از روش ها و الگوها زیر سوال می رود و هم تنقیح بیشتر نیاز داره. مطلب در حد یک یادداشت اولیه بود که جرقه اش از مطالب شهید مطهری خورده بود. خیلی پایه و موافقم که اگر قم هستید یک جلسه حضوری یا واتس آپی داشته باشیم و مطلب رو بیشتر بپرورانیم. @almorsalaat
🔴 بحث تجری و جمع بندی آن از کتاب رسائل شیخ/ 🚩همراه با حاشیه ای درباره تأثیر قول عامه بر فقه شیعه 🔰حجت الاسلام سید مجتبی امین جواهری 🔻یکی از مباحث مهم در علم اصول بحث است. فارغ از این که تجری ثمره فقهی دارد یا خیر، آنچه مسلم است و پرسش اصلی در آن، یکی از اساسی ترین مسائل علم است که در مباحثی مثل قطع، امکان تعبد به ظنون، اجزا، اصول عملیه و ... نیز جاری است. 🔻نگاهی بر پرسش های ذیل بیندازید: 🗯 آیا استحقاق عذاب مشروط به مصادفت با واقع است؟ به عبارت دیگر اگر فردی به قصد ارتکاب حرام فعلی را انجام داده ولی در تشخیص واقع خطا کرده و فعل او حرام نبوده، آیا او استحقاق عذاب دارد؟ 🗯 از منظر کلامی آیا خداوند او را عذاب خواهد کرد؟ 🗯 مصالح و مفاسد چه تأثیری در ثواب و عقاب خواهد داشت؟ 🗯 نظریه مصلحت سلوکیه شیخ در بحث تجری چه تأثیری دارد؟ 💠 استاد علی فرحانی در تدریس رسائل از جلسه 11 تا 19 به بحث تجری می پردازند و به خوبی دغدغه شیخ انصاری را در این مسأله تبیین می کنند. برای مطالعه جمع بندی بحث تجری تدریس رسائل استاد فرحانی می توانید به لینک زیر مراجعه فرمایید: ➕تقریر قسمت اول (جلسه 11 تا 14): 🌐 aminjavaheri.com/2020/08/29/rasael-tajari1/ ➕تقریر قسمت دوم (جلسه 15 تا 19): 🌐 aminjavaheri.com/2020/09/04/rasael-tajari2/ ✅ در پایان این بحث به بهانه نقل عبارت شهید اول از سوی شیخ انصاری و استناد به قول عامه، استاد فرحانی دقایقی را به بررسی تأثیر دیدگاه فقهی بر فقه تشیع اختصاص داده و سیره علمی فقهای قدیم را تبیین می کنند. بنظر می رسد با الهام گرفتن از روش فقهی آنان می توان همین الگو را در مسائل جدید نیز جاری کرد. ❇️ در ادامه قسمتی از صوت جلسه 19 مربوط به همین بحث را 👇👇 @almorsalaat
tasire-feghhe-ghodama-v-ahlesonnat-dar-estenbaat.mp3
2.35M
🔉🔉 ❄️ اشاره ای کوتاه به تاثیر نظرات قدمای فقه شیعه و فقهای اهل سنت در استنباط 🔰استاد علی فرحانی 📌گزیده ای از جلسه 19 تدریس رسائل سال 89 @almorsalaat
📚 کتاب الغیبه نعمانی @almorsalaat 👇👇
المرسلات
#معرفی_کتاب #مهدویت 📚 کتاب الغیبه نعمانی @almorsalaat 👇👇
📚کتاب غيبت نعمانى‏ 🔸غيبت نعمانى تأليف محمّد بن ابراهيم بن جعفر ابو عبد اللّه كاتب نعمانى معروف به ابن ابى زينب است. نعمانى از مشايخ عظيم القدر اماميه و معاصر كلينى صاحب كافى و ابن عقده و محمّد بن احمد صفوانى و مسعودى صاحب مروج الذهب است كه زمان غيبت صغرى را ادراك نموده است. 🔸در غيبت ياد شده از كلينى و از ابن عقده روايت مى ‏كند و در توثيق ابن عقده گويد: و هو ما اخبرنا به احمد بن محمّد بن سعيد بن عقدة الكوفى و هذا الرجل ممن لا يطعن عليه فى الثقة و لا فى العلم بالحديث و الرجال الناقلين له. 🔸شيخ جليل نجاشى در كتاب رجال ص271 فرمايد: محمّد بن ابراهيم بن جعفر ابو عبد اللّه الكاتب النعمانى المعروف بابن زينب (بابن ابی زینب- ظ) شيخ من اصحابنا عظيم القدر شريف المنزلة، صحيح العقيدة، كثير الحديث قدم بغداد و خرج الى الشام و مات بها له كتب منها كتاب الغيبة، الى ان قال: رأيت ابا الحسين محمّد بن على الشجاعى الكاتب يقرأ عليه كتاب الغيبة تصنيف محمّد بن ابراهيم بن النعمانى بمشهد العتيقة لانه كان قرأه عليه و وصى لى ابنه ابو عبد اللّه الحسين‏ بن محمّدالشجاعى بهذا الكتاب و النسخة المقروة عندى. 🔸كتاب غيبت نعمانى از كتب قديمه معتمده نزد همه علماى شيعه و از اجل كتب است و در جلالت او كلام شيخ مفيد كافى است كه در آخر باب سوم ذكر امام قائم عليه السّلام از كتاب ارشاد فرمود: هر كس اخبار غيبت امام عصر عليه السّلام خواهد به كتاب غيبت نعمانى رجوع كند كه در اين باب كتاب جامعى است. «و هذا طرف يسير مما جاء فى النصوص على الثانى عشر من الائمة عليهم السّلام و الروايات فى ذلك كثيرة قد دونها اصحاب الحديث من هذه العصابة و اثبتوها فى كتبهم المصنفة، فممن اثبتها على الشرح و التفصيل محمّد بن ابراهيم المكنى ابو عبد اللّه النعمانى فى كتابه الذى صنفه فى الغيبة فلا حاجة بنا مع ما ذكرناه الى اثباتها على التفصيل فى هذا المكان.» 🔸غيبت نعمانى بيست و شش باب است و هر باب آن در ذكر يك سلسله روايات مرويه از اهل بيت عصمت و وحى درباره حضرت حجت عليه السّلام است. 🔸و آن را مقدمه‏ اى بسيار مفيد و ارزنده به قلم تواناى مصنف آن عالم ربانى جناب نعمانى در امامت و غيبت امام زمان عليه السّلام است. نگارنده بر اين عقيدت است كه فقط همين كتاب غيبت نعمانى در اثبات امامت و غيبت قائم آل محمّد كافى است. علاوه اين كه جوامع فريقين و رسايل مستقله آنان در اين باب از كثرت به قدرى است كه اگر كسى بخواهد آنها را احصاء و فهرست كند، مستلزم تأليف كتابى بزرگ بلكه كتابهايى خواهد بود. 🔸كتاب غيبت نعمانى بيست و شش باب است و هر باب آن معنون به عنوانى قابل اعتناء و توجه بسزا در اهميت موضوع كتاب است و در هر يك از ابواب رواياتى با اسناد، سواى آيات قرآنى از پيغمبر اكرم صلّى اللّه عليه و آله و سلّم و آل او اهل بيت عصمت و وحى نقل كرده است كه بسيارى از آنها به طرق عامه در جوامع روايى آنان نيز نقل شده است. 📚معرفی کتاب از: علامه حسن زاده، نهج الولايه ص80 ⬇️لینک دانلود کتاب👇👇👇 mediafire.com/?53nmibb9tj3sia9 @almorsalaat
💢حدیث عنوان بصری، برنامه ای ساده برای هرکس که میخواهد اصلاح نفس کند و به معرفت حق برسد. 🔰آیت الله شیخ علی پهلوانی 💠هذا هو المجلد الثاني من كتاب «سرالاسراء»، ويناسب المقام أن نذكر - قبل الشروع في شرح مابقی من حديث المعراج - بعنوان المقدمة، حدیث عنوان البصري، الذي كان في طول القرن الأخير موردا لتوجه علماء الأخلاق بحيث يوصون طلبة العلم و تلامذتهم بقرائته. والأستاذ الأعظم، العارف بالله وآیته المرحوم المغفور الحاج میرزا علی آقا القاضي الطباطبائي - قدس الله نفسه الزكية و حشره مع محمد و آله - صلوات الله عليهم أجمعين - كان يوصی و يرغب تلاميذه الأخيار، الذين كانوا بعده نجوم سماء العلم و الفضل و العرفان، على قرائة هذا الحديث، وكان قدس سره - یرى أن هذا الحديث الشريف بنفسه برنامج ساذج لمن أراد إصلاح النفس ومعرفة الحق سبحانه. وإليك نص الحديث .... 📚سرالاسراء، ج۲، مقدمه @almorsalaat
💠ما براى بازى آفريده نشده ‏ايم. ✅حکایتی از حضرت زکریا (ع) و علامه شعرانی (ره) 🔹وقتى پيرمردى قزوينى همسنّ و سال استاد بزرگوارم جناب آية الله حاج ميرزا ابو الحسن رفيعى قزوينى (رفع اللّه درجاته) حكايت مى‏ كرد كه ما در اوان خردسالى در قزوين همين آقا سيد ابو الحسن رفيعى را صدا مى‏ زديم كه بيا بازى، ايشان تا ميدان با ما همراهى مى‏ كرد، ولى با ما بازى نمى‏ كرد، در گوشه‏ اى مى ‏ايستاد، يا به نبش ديوارى تكيه مى‏ داد و بازى و بازيگران را تماشا مى‏ كرد، آقا از همان ابتداء اهل بازى نبود. 🔹من از اين حرف شيرين و دلنشين پيرمرد به ياد حضرت يحيى پيامبر (عليه السلام) افتادم كه خداى سبحان در آيه سيزدهم سوره مريم قرآن فرموده است: يا يَحْيى‏ خُذِ الْكِتابَ بِقُوَّةٍ وَ آتَيْناهُ الْحُكْمَ صَبِيًّا، أمر حكيم محكم و متين و رصين است كه بر اساس استوار حق و حقيقت قرار گرفته است و ريشه دوانده و پايدار است يس وَ الْقُرْآنِ الْحَكِيمِ. سبحان الله حضرت يحيى پيامبر (عليه السلام) را در كودكى و خردساليش تا چه پايه عقل و درايت بوده است كه خداوند فرموده است وَ آتَيْناهُ الْحُكْمَ صَبِيًّا. 🔹در تفسير منهج الصادقين آمده است كه: از ضحّاك منقول است كه در وقت سه سالگى يحيى، كودكان محلّه روزى به در خانه زكريا رفتند و او را آواز دادند كه اى يحيى از خانه بيرون آى تا بازى كنيم، هم از درون خانه آواز داد كه: «ما للّعب خلقنا» يعنى ما براى بازى آفريده نشده ‏ايم. 🔹و اين روايت از ابى الحسن علي الرضا (صلوات الله عليه) نيز مأثور است. در اين سخن پندى عظيم است مر بيخبران بازيچه غفلت را كه عمر عزيز به بازيچه‏ لهو و لعب مى‏ گذرانند، و به دام فريب انّما الحيوة الدنيا لهو و لعب مقيّداند. 🔹آية الله رفيعى در كودكى تا ميدان بازى رفت و بازى نكرد، اما حضرت يحيى پيغمبر تا ميدانگاه بازى هم نرفته بلكه از درون خانه آواز داد كه دار، دار حقيقت است و دار بازى نيست. 📚علامه حسن زاده، هزار و یک کلمه، کلمه 329 @almorsalaat
📚خرائن 🔰ملااحمد نراقی ✅امام خمینی (ره) می فرمایند: "از علماى بزرگ معرفت و اخلاق، آنها را كه پيش همه علما مسلّمند پيروى كن؛ مثل... كتب عزيزه شيخان جليلان نراقيان؛"(سر الصلاة ص 40) ⬇️لینک دانلود کتاب خزائن👇👇 http://www.ostadfarhani.ir/morsalat/lib/khzaen-naraghi.pdf @almorsalaat
المرسلات
#معرفی_کتاب 📚خرائن 🔰ملااحمد نراقی ✅امام خمینی (ره) می فرمایند: "از علماى بزرگ معرفت و اخلاق، آنها
♨️هیچ شيخ و مرشدى أكمل و أتم از نبى و ولى و ائمه طاهرين نتواند بود. 🔰ملا احمد نراقی ⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️ 🔹بعضى از عرفا در بيان احتياج به شيخ گفته كه به ده وجه احتياج به‏ آن است.... مخفى نماند كه اين همه صحيح است و ليكن شيخ و مرشدى أكمل و أتم از و و طاهرين نتواند بود و آنچه شايد و بايد در كلمات ايشان حاصل است و استخراج آنها از كلمات و اشارات ايشان اصعب نيست از شناختن شيخ و فرق ميان شياد و استاد. 🔺اى بسا ابليس آدم روى هست 🔺به هر دستى نبايد داد دست‏ 🔹مبتدى بيچاره قوت شناختن شيخ و تميز صادق و كاذب ندارد‌. پس صادق يقينى در دست هست و توسل به روحانيت آن و استفاده از كلمات او كافى است. 🔹بعضى عرفاء در مقامات شيخ و صفات او گفته قال اللّه سبحانه: «فوجدا عبداً من عبادنا آتيناه رحمة من عندنا و علّمناه من لدنا علماً» از اينجا پنج ركن مقام ركنيت دست مى ‏آيد .... مخفى نماند كه به جز را كسى چه مى ‏تواند دانست كه پنج ركن اول‏ از براى او حاصل است خصوصا مبتدى، و منتهى خود چه احتياج به شيخ و مرشد دارد پس بايد شيخ و مرشد را از معصومين عليهم السّلام گرفت. 🔹از براى شرايط و آداب ذكر امورى گفته ‏اند ... و مخفى‏ نماند كه در همه آنچه مذكور شد اگر مراد از شيخ يكى از باشد خوبست و إلا فلا. 📌پ.ن: ناگفته نماند که این مطلب در عین صحت و درستی، همه ی مطلب در مورد نیست و جوانب دیگری هم دارد. 📚خزائن ص۴۹۷ @almorsalaat
⁉️برنامه درس خارج استاد آیت الله فرحانی (زمان، مکان، حضوری یا مجازی بودن) هنوز قطعی و اعلام نشده است. ✅به محض قطعی شدن، اطلاع رسانی خواهیم کرد. @almorsalaat
با عرض سلام بله. دانشجویان محترم هم میتوانند از صوت های الموجز استاد علی فرحانی استفاده کنند. ⬇️ دانلود صوت و متن الموجز👇👇 eitaa.com/almorsalaat/1403 @almorsalaat