eitaa logo
المرسلات
10هزار دنبال‌کننده
2.1هزار عکس
508 ویدیو
38 فایل
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد 📌تبیین دیدگاه های امام، رهبری، علامه طباطبایی، شهید مطهری 🔰آثار و دروس استاد علی فرحانی 📌آموزش دروس حوزوی 📞 ارتباط با ادمین: @admin_morsalat
مشاهده در ایتا
دانلود
♨️ : کتاب شیخ اعظم انصاری 🎙استاد علی فرحانی 🌀یکی از تدریس های استاد علی فرحانی تدریس جلد سوم مکاسب ایشان در موسسه دارالهدی، در سال تحصیلی 94-95 است که استاد در این جلسات، از ابتدای کتاب البیع تا انتهای قاعده «ما یضمن» را در طول 140جلسه، تدریس کردند. ⬇️لینک دانلود صوت جلسات👇 http://www.ostadfarhani.ir/morsalat/vfm/?dir=uploads/Ostad/Fiqh/Al-Makaseb/Al-Bey-Darolhoda-1394 🌀چند ویژگی مهم این تدریس: ❇️ تبیین شاکله فقه معاملات و ادله عامه حاکم بر آن 🌀استاد در این جلسات، شاکله کلی فقه معاملات و ادله عامه حاکم بر آن را تبیین کرده و ضمن تشریح نگاه فقهاء به کتب معاملات و تفاوت آن با عبادات، در هر مبحث کیفیت استنباط را به حمل شایع تبیین میکنند. ❇️ادله عامه معاملات از جنبه جارحه و جانحه 🌀استاد توضیح‌ میدهند که دو نگاه کلی به باب معاملات وجود دارد یک نگاه که یگانه ملاک اصلی معاملات را جنبه جانحه یعنی قصد و رضایت نفسانی متعاقدین میداند و یک نگاه هم علاوه بر جنبه جانحه برای جنبه جارحه یعنی کیفیت ابراز این قصد جوانحی نیز اهمیت بسیار زیادی قائل است. 🌀استاد از این جهت بین ادله عامه معاملات تفکیک کرده و ثمره این دو نگاه را در مباحث مختلف تبیین میکنند و نشان میدهند که شیخ اعظم و سائر بزرگان فقه کدام یک از این دو نگاه را به ادله عامه معاملات دارند. ❇️امضائی بودن یا توقیفی بودن ادله عامه معاملات 🌀استاد ضمن توضیح مفصل امضائی بودن یا توقیفی‌ بودن ادله و تبیین تفاوت این دو، در هر مبحثی نشان میدهند که شیخ اعظم و سائر فقهاء ادله را امضائی دیده اند یا توقیفی و به همین مناسبت در هر یک از مباحث، ثمرات امضائی نگریستن یا توقیفی دانستن ادله را تبیین میکنند. ❇️کیفیت تمسک به ادله عامه معاملات برای تصحیح معاملات و عقود جدیده 🌀استاد از این منظر ضمن تفکیک امضائی بودن و توقیفی بودن دلیل، بین امضاء و تقریر معصوم نیز تفکیک کرده و ضمن اشاره به تفکیک بین رفض القیود و جمع القیود بودن اطلاق، توضیح میدهند که یکی از اشکالاتی که ناظر به تمسک به این ادله برای تصحیح شرعی عقود مستحدثه وجود دارد این است که عنوان و لفظ مأخوذ در این ادله باید قابلیت شمول نسبت به عقد جدید را داشته باشد، که البته برخی تلاش کرده اند به این سوال پاسخ دهند. ❇️دسته بندی قواعد فقهیه و تبیین سندی و دلالی آنها 🌀استاد معظم در این جلسات، تمام عقود و‌ نیز تمام قواعد فقهیه را دسته بندی کرده و به توضیح مفصل و کثیری از قواعد فقهی می پردازند: 1- اوفوا بالعقود 2- احل الله البیع 3- الناس مسلطون علی اموالهم 4- انما یحرم الکلام و یحلل الکلام 5- لایحل مال امرء الا عن طیب نفسه 6- الا أن تکون تجارة عن تراض 7- ان العقود تابعة للقصود 8- المومنون عند شروطهم 9- علی الید ما أخذت حتی توودی 10- درک المال من مالکه 11- التلف قبل القبض من مال بائعه 12- ما یضمن بصحیحه یضمن بفاسده 13- الخراج بالضمان 14- «الأمین لا یضمن» و تفاوت آن با «المستأمن لایضمن» 15-ماهیت «اصاله اللزوم» در معاملات و تقریر آن از منظر شیخ اعظم ❇️تبیین سبک تراکم ظنون شیخ اعظم 🌀استاد در این جلسات مفصلا از سبک شیخ اعظم بحث کرده و تفاوت آن را با برخی متاخرین همچون مقایسه میکنند و به همین مناسبت جایگاه شهرت را در نظام استنباطی شبخ تبیین میکنند و نیز نقش بسیار قابل توجه فقهاء خصوصا و و را بر نظرات شیخ اعظم توضیح میدهند و با همین توضیح بسیاری از غوامض مکاسب را مرتفع و بسیاری از اشکالاتی که به شیخ اعظم گرفته شده است را جواب میدهند‌. ❇️سنجش فقه اسلام با علم حقوق در غرب 🌀استاد ذیل کثیری از مباحث به مناسبت عبارات شیخ تفاوت مبادی فقه شیعه و مبادی علم حقوق فعلی غرب را توضیح داده و ضمن تبیین برتری فقه شیعه نسبت به علم حقوق، نشان میدهند برخی از مطالبی را که تازگی حقوقدانان غربی به آن اعتراف کرده اند از قدیم الایام در فقه شیعه وجود داشته است ❇️تمرکز بر متن کتاب و شرح دقیق مقصود شیخ 🌀یکی از ویژگی های اساسی تدریس استاد که در این جلسات هم به وضوح متبلور است، تفسیر دقیق مرام نویسنده آنهم مبتنی بر تک تک کلمات خود آن نویسنده است. لذا است که استاد ضمن تقریر تفسیر مختارشان از عبارات شیخ و تبیین چگونگی استخراج این تفسیر از متن ایشان، به تفسیر شروح و محشین از جمله محقق خوئی و آیت الله تبریزی و‌ مرحوم‌ مروج و ... اشاره کرده و صحت و سقم این تفسیرها را هم نشان میدهند. ❇️مکاسب، متن تولید‌ است 🌀همانطور که بارها استاد معظم میفرمایند مکاسب مرحوم شیخ، متن تولید نظریه است. ایشان همین مطلب را به حمل شایع در این تدریس نشان داده و‌ در هر بحثی، منشأ نظریاتی که توسط فقهاء بعدی تولید شده است را در عبارات شیخ اعظم نشان میدهند ❇️کیفیت بالا و انسجام اصوات 🌀دو ویژگی تحسین برانگیز این مجموعه صوتی این است که هم جلسات بدون افتادگی، ضبط شده و انسجام مباحث حفظ شده است و هم کیفیت اصوات بسیاربالا است لذا تمام مطالب استاد و حتی سوالات سائلین هم به راحتی قابل استماع است. 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
♨️ ♨️ 🎙استاد علی فرحانی 💢مقدمات: ✅لمعه ج1ص1-347 (144جلسه) https://b2n.ir/lome1 💢سطح عالی (دوره کامل مکاسب) ✅مکاسب ج۱ (۵۱جلسه) https://eitaa.com/almorsalaat/4220 ✅مکاسب ج2ص125 تا ج3ص49 (79جلسه) https://b2n.ir/makaseb1 ✅مکاسب ج2ص140 تا ج3ص208 (121جلسه) https://b2n.ir/makaseb2 ✅مکاسب ج3ص1-204 (146جلسه) https://eitaa.com/almorsalaat/6678 ✅مکاسب ج3ص177-310 (93جلسه) https://b2n.ir/makaseb4 ✅مکاسب ج3 ص399-470 (62جلسه) https://b2n.ir/makaseb5 ✅مکاسب ج 4 از ابتدا شروط عوضین(62 جلسه) B2n.ir/e26619 ✅مکاسب ج5ص1-313 (سال 1394) https://b2n.ir/makaseb6 ✅مکاسب ج5 ص۱-305 (سال 1401) http://www.ostadfarhani.ir/morsalat/vfm/?dir=uploads/Ostad/Fiqh/Al-Makaseb/Khiyarat-AemeAthar-1401 ✅مکاسب ج5ص355 تا ج6ص206 (125جلسه) https://b2n.ir/makaseb7 ✅مکاسب (القول فی ماهیهة العیب_انتهای جلد ششم) http://www.ostadfarhani.ir/morsalat/vfm/?dir=uploads/Ostad/Fiqh/Al-Makaseb/Mahiyat-Al-Eyb-EmamBaqer-1401 💢دروس آزاد ✅ رساله لاضرر امام خمینی (ره) https://t.me/almorsalaat/5174 ✅کتاب اجتهاد و تقلید امام خمینی (ره) ostadfarhani.ir/morsalat/doroos/figh/ejtehad-v-taghlid-emamakhomeini-1400/ 💢درس خارج فقه ✅خارج فقه طهارت(از ابتدا). با محوریت کتاب «تحریر الوسیله» حضرت امام👇 http://www.ostadfarhani.ir/morsalat/vfm/?dir=uploads/Ostad/Kharej/KharejFiqh/SaleAval 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔊| لزوم اخلاص و اتقان عمل! 🎙استاد علی فرحانی 📌استاد در این جلسه نکات بسیار مهم و مواعظ پندآموزی را از بزرگان اخلاق و عرفان نقل میکنند. . 📚گزیده درس خارج فقه 📚چهارشنبه. 12/7/1402 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
📌 🎙استاد علی فرحانی 📚فیضیه. مدرس آیت الله حائری. 📚شنبه. 15/7/1402. ساعت 11 صبح 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔊| مروری بر منهج رایج اصولیین در مساله عرض ذاتی / بررسی اصطلاح عرض ذاتی از نگاه منطقیین بر اساس قاعده علیت/ رابطه بین عرض ذاتی و موضوع علم در نگاه منطقیین/ توضیح معنای دقیق «خادم العلوم» بودن منطق/ اشاره به عبارات علامه طباطبایی در حاشیه اسفار و بوعلی در شفاء و نیز عبارات شهید مطهری و نکاتی در مورد عبارات مرحوم مظفر در المنطق از این منظر 🎙استاد علی فرحانی 📚درس خارج اصول. شنبه. 15/7/1402 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
📢 هم‌اکنون؛ KHAMENEI.IR تأکید رهبر انقلاب بر ریشه‌کن شدن سرطان رژیم صهیونیستی به دست مقاومت و مردم فلسطین 👊🏻 رژیم غاصب، رفتنی است ✊🏻 امروز جوانان و نهضت فلسطینی از همیشه سرحال‌تر و آماده‌تر هستند 💻 Farsi.Khamenei.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📱 | رهبر معظم انقلاب: دولتهایی که به سراغ قمار عادی‌سازی رفته‌اند بدانند که به قول اروپایی‌ها دارند روی اسب بازنده شرط‌بندی میکنند. 💻 Farsi.Khamenei.ir
💢 یکی از مخاطبین ارجمند( آقای دانیال بهرامی @db1875) تقریر خود از درس خارج فقه استاد را برای ما ارسال کردند. حتما بخوانید. 📌شما هم با المرسلات در ارتباط باشید @admin_morsalat 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔊| ادامه مبحث عرض ذاتی و موضوع علم از نگاه منطقیین/ توضیح عبارت مرحوم آخوند در کفایه موافق با نگاه منطقیین/ اشکال مرحوم آخوند به ثمره این ملاک از جهت اثباتی/ اشاره به عبارت مرحوم آیت الله مصباح(شرح نهایه الحکمه) از این منظر/ ملاک مرحوم آخوند بر اساس «غرض تدوین» و تفاوت آن با «غرض» در باب اعتباریات/ تفکیک بین علوم اعتباری و علوم حقیقی در عبارت علامه طباطبایی از این منظر 🎙استاد علی فرحانی 📚درس خارج اصول. یکشنبه. 16/7/1402 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
🔻سه شنبه در مدرسه فیضیه برگزار می شود: ✊ اجتماع عظیم حوزه و حوزویان در حمایت از جبهه مقاومت و فلسطین ◻️ اجتماع عظیم حوزه و حوزویان در حمایت از جبهه مقاومت و فلسطین، روز سه شنبه ۱۴۰۲/۷/۱۸ ساعت ۱۰ صبح در مدرسه مبارکه فیضیه از سوی مرکز مدیریت حوزه های علمیه و با حضور، علما،اعضای جامعه مدرسین، اعضای شورای عالی، مدیران مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه اساتید، طلاب برادر و خواهر و با سخنرانی یکی از اعضای جامعه مدرسین برگزار خواهد شد. @HawzahNews | خبرگزاری‌حوزه
💢سید بن طاووس و تحصیل مقام مراقبه 🎙آیت الله شیخ محمد بهاری(ره) ❇️...المراقبة بمعنى أن لا يغفل ءآنًا من الآنات عمّن كان فى مقدّس حضوره دائمًا جلّ‌ جلاله، و يكون ملازمًا به و مشغولاً إيّاه، فَإنَّكَ‌ لَولَمْ‌ تَكُنْ‌ تَراهُ‌ و هو جلّت عظمته يَرَاكَ‌؛ ❇️فينبغى أن تُراجع فى تحصيل هذا المقام الأتمّ‌ و السّنامِ‌ الأعظمِ‌ الذّى يُرفع مَن سَلَكَ‌ هذا المسلك إلى المراتب العالية و المقامات الرَّفيعة إلى كلمات سيّد المراقبين و تاج العارفين الموحِّدين سَيِّدنا و مولانا عَلِىِّ‌ بنِ‌ طاوُوس - رضوان الله عليه - فإنَّه بعدَ الأئمّة الطّاهرين سلام الله عليهم مؤسِّسُ‌ هذا البنيان و مشُيِّدُ هذه الأركان، جزاه الله تعالى عن الإسلام و المسلمين خيرًا. 📚مطلع انوار (علامه طهرانی). جلد سوم. ص 60 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔊| مروری بر مطالب گذشته و مساله عنوان ماء مضاف و ماء مطلق در عبارات فقهاء/ ضابطه استفاده از عناوین مستنبطه در مقام استنباط/ اشاره به قاعده «ما یضمن» از این منظر/ عبارت قاضی ابن براج در الجواهر فی الفقه/اشاره به محدوده حجیت شهرت تا زمان محقق حلی/ قاعده اولیه باب «الماء طاهر و مطهر»/ بررسی عنوان ماء و ثمره آن در مسائل مستحدثه/ علت مساوات بین ماء مطهر حدث و ماء مطهر خبث و اشکالی به استدلال بعض از فقهاء از این منظر /تبیین نظام فقه ماء 🎙استاد علی فرحانی 📚درس خارج فقه. دوشنبه. 17/7/1402 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
💠 امامت و رهبری در باطن اعمال 🔰 علامه طباطبایی 💢 امام چنانكه نسبت به ظاهر اعمال مردم پيشوا و راهنماست همچنان در باطن نيز سمت پيشوايى و رهبرى دارد و اوست قافله سالار كاروان انسانيت كه از راه باطن به سوى خدا سير مى كند. 💢 براى روشن شدن اين حقيقت به دو مقدمه زيرين بايد عطف توجه نمود: 1⃣ اول: جاى ترديد نيست كه به نظر اسلام و ساير اديان آسمانى يگانه وسيله سعادت و شقاوت (خوشبختى و بدبختى) واقعى و ابدى انسان، همانا اعمال نيك و بد اوست كه دين آسمانى تعليمش مى كند و هم از راه فطرت و نهاد خدادادى نيكى و بدى آنها را درك مى نمايد. 🔅 و خداى متعال از راه وحى و نبوت اين اعمال را مناسب طرز تفكر ما گروه بشر با زبان اجتماعى خودمان، در صورت امر و نهى و تحسين و تقبيح بيان فرموده و در مقابل طاعت و تمرد آنها، براى نيكوكاران و فرمانبرداران، زندگى جاويد شيرينى كه مشتمل بر همه خواستهاى كمالى انسان مى باشد، نويد داده و براى بدكاران و ستمگران زندگى جاويد تلخى كه متضمن هرگونه بدبختى و ناكامى مى باشد خبر داده است. 🔅و جاى شك و ترديد نيست كه خداى آفرينش كه از هر جهت بالاتر از تصور ماست، مانند ما تفكر اجتماعى ندارد و اين سازمان قراردادى آقايى و بندگى و فرمانروايى و فرمانبرى و امر و نهى و مزد و پاداش در بيرون از زندگى اجتماعى ما وجود ندارد و دستگاه خدايى همانا دستگاه آفرينش است كه در آن هستى و پيدايش هر چيز به آفرينش خدا طبق روابط واقعى بستگى دارد و بس. 🔅و چنانكه در قرآن كريم و بيانات پيغمبر اكرم صلى الله عليه و آله اشاره شده، دين مشتمل به حقايق و معارفى است بالاتر از فهم عادى ما كه خداى متعال آنها را با بيانى كه با سطح فكر ما مناسب و با زبانى كه نسبت به ما قابل فهم است، براى ما نازل فرموده است. 🔅از اين بيان بايد نتيجه گرفت كه ميان اعمال نيك و بد و ميان آنچه در جهان ابديت از زندگى و خصوصيات زندگى هست، رابطه واقعى برقرار است كه خوشى و ناخوشى زندگى آينده به خواست خدا مولود آن است. 🔅و به عبارت ساده تر در هر يك از اعمال نيك و بد، در درون انسان واقعيتى به وجود مى آيد كه چگونگى زندگى آينده او مرهون آن است. 🔅انسان بفهمد يا نفهمد، درست مانند كودكى است كه تحت تربيت قرار مى گيرد، وى جز دستورهايى كه از مربى با لفظ «بكن و نكن» مى شنود و پيكر كارهايى كه انجام مى دهد، چيزى نمى فهمد ولى پس از بزرگ شدن و گذرانيدن ايام تربيت به واسطه ملكات روحى ارزنده اى كه در باطن خود مهيا كرده، در اجتماع به زندگى سعادتمندى نائل خواهد شد و اگر از انجام دستورهاى مربى نيكخواه خود سر باز زده باشد جز بدبختى بهره اى نخواهد داشت. 🔅يا مانند كسى كه طبق دستور پزشك به دوا و غذا و ورزش مخصوصى مداومت مى نمايد وى جز گرفتن و به كار بستن دستور پزشك با چيزى سر و كار ندارد ولى با انجام دستور، نظم و حالت خاصى در ساختمان داخلى خود پيدا مى كند كه مبدأ تندرستى و هرگونه خوشى و كاميابى است. 🔅خلاصه، انسان در باطن اين حيات ظاهرى حيات ديگر باطنى (حيات معنوى) دارد كه از اعمال وى سرچشمه مى گيرد و رشد مى كند و خوشبختى و بدبختى وى در زندگى آن سرا، بستگى كامل به آن دارد. 🔅قرآن كريم نيز اين بيان عقلى را تأييد مى كند و در آيات بسيارى براى نيكوكاران و اهل ايمان حيات ديگر و روح ديگرى بالاتر از اين حيات و روشنتر از اين روح اثبات مى نمايد و نتايج باطنى اعمال را پيوسته همراه انسان مى داند و در بيانات نبوى نيز به همين معنا بسيار اشاره شده است. 2⃣ دوم: اينكه بسيار اتفاق مى افتد كه يكى از ما كسى را به امرى نيك بايد راهنمايى كند در حالى كه خودش به گفته خود عامل نباشد ولى هرگز در پيغمبران و امامان كه هدايت و رهبريشان به امر خداست، اين حال تحقق پيدا نمى كند. 🔅ايشان به دينى كه هدايت مى كنند و رهبرى آنرا به عهده گرفته اند، خودشان نيز عاملند و به سوى حيات معنوى كه مردم را سوق مى دهند، خودشان نيز داراى همان حيات معنوى مى باشند، زيرا خدا تا كسى را خود هدايت نكند هدايت ديگران را به دستش نمى سپارد و هدايت خاص خدايى هرگز تخلف بردار نيست. 💢و از اين بيان مى توان نتايج زير را به دست آورد: 🔸1. در هر امتى، پيغمبر و امام آن امت در كمال حيات معنوى دينى كه به سوى آن دعوت و هدايت مى كنند، مقام اول را حائز مى باشند، زيرا چنانكه شايد و بايد به دعوت خودشان عامل بوده و حيات معنوى آنرا واجدند. 🔸2. چون اولند و پيشرو و راهبر همه هستند از همه افضلند. 🔸3. كسى كه رهبرى امتى را به امر خدا به عهده دارد چنانكه در مرحله اعمال ظاهرى رهبر و راهنماست در مرحله حيات معنوى نيز رهبر و حقايق اعمال با رهبرى او سير مى كند. 📚 شیعه در اسلام 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b