eitaa logo
المرسلات
10هزار دنبال‌کننده
2.1هزار عکس
525 ویدیو
38 فایل
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد 📌تبیین دیدگاه های امام، رهبری، علامه طباطبایی، شهید مطهری 🔰آثار و دروس استاد علی فرحانی 📌آموزش دروس حوزوی 📞 ارتباط با ادمین: @admin_morsalat
مشاهده در ایتا
دانلود
📌اباالفضل العباس(ع) كعبة أولياء ❇️عنایت حضرت عباس علیه السلام، به آیت الله قاضی (ره) 💠حضرت أباالفضل العباس عليه السلام را شاگردان ايشان، كعبة أولياء ميگفتند. توضيح آنكه: مرحوم قاضي پس از سير مدارج و معارج و التزام به سلوك و مجاهدة نفس و واردات قلبيه و كشف بعضي از حجابهاي نوراني، چندين سال گذشته بود و هنوز وحدت حضرت حقّ تعالي تجلّي ننموده و يگانگي و توحيد وي در همة عوالم در پس پردة خفا باقي بود، و مرحوم قاضي به هر عملي كه متوسل ميشد اين حجاب گشوده نميشد. تا هنگامي كه ايشان از نجف به كربلا براي زيارت تشرّف پيدا كرده و پس از عبور از خيابان عباسيه (خيابان شمالي صحن مطهر) و عبور از در صحن، در آن دالاني كه ميان درِ صحن و خود صحن است و نسبةً قدري طويل است شخص ديوانه اي با ايشان ميگويد: أبوالفضل كعبة أولياء است . 💠مرحوم قاضي همين كه وارد رواق مطهر ميشود در وقت دخول در حرم، حال توحيد به او دست ميدهد و تا ده دقيقه باقي ميماند؛ و سپس كه به حرم حضرت سيدالشّهداء عليه السلام مشرّف ميگردد در حاليكه دستهاي خود را به ضريح مقدس گذاشته بود، آن حال قدري قويتر دست ميدهد و مدت يك ساعت باقي ميماند؛ ديگر از آن به بعد مرتّباً و متناوباً و سپس متوالياً حالت توحيد براي ايشان بوده است. 📚علامه طهرانی (ره)، مطلع انوار ج2ص64 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
🎙آیت الله بهجت 💢فردای قیامت که هیچ چیز از انسان نمیخرند، اشک بر سیدالشهداء علیه السلام را مثل دانه درّی برایش نقد میکنند. 📚رحمت واسعه. 271 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
روضه حضرت عباس.mp3
11.2M
🔊| روضه حضرت ابوالفضل علیه السلام 🎙استاد علی فرحانی 📚منبر سال 99 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📌سید الشهداء، رحمت واسعه الهی / عبارت عجیب مرحوم دربندی 🎙آیت الله بهجت 💢خدا میداند قضایای حضرت سید الشهداء علیه السلام چه رحمت واسعه ای است. خدا میداند رحمت اهل بیت علیهم السلام و خاندان رسالت چقدر وسیع است، رحمت اینها تابع رحمت واسعه الهی است. با این حال مخالفین آنها حاضر نبودند که آنها فقط حلال و حرام را بیان کنند 💢میگویند مرحوم دربندی با آن فضلش در بالاسر حرم سید الشهداء علیه السلام داد می زد: «یا حسین، به حق مادرت زهراء شمر را شفاعت نکن!» سه دفعه بلند این را می گفت. به او میگفتند آیا شفاعت شمر ممکن است؟ میگفت: چرا ممکن نیست! چرا محال است؟! مظهر رحمت واسعه خدا هستند. ما چه میدانیم؟ ما قسمش میدهیم که این کار را نکند 📚رحمت واسعه ص 207-208 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙| عنایت حضرت زهرا به زوار ابی عبدالله در روز عاشورا به نقل از آیت الله قاضی/ داستانی عجیب از حضور کسی از اهل معنا در حرم امام حسین و خطاب «العباس باب الحسین»/ اشک بر امام حسین علیه السلام، مطهر است 🎙استاد علی فرحانی 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
حتما بشنوید👆
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📌نحوه شهادت أباعبدالله الحسین (ع) در روز عاشورا 🎙شیخ مفید رحمه الله ▪...وَ حَمَلَتِ‌ الْجَمَاعَةُ‌ عَلَى الْحُسَيْنِ‌ عَلَيْهِ‌ السَّلاَمُ‌ فَغَلَبُوهُ‌ عَلَى عَسْكَرِهِ‌ وَ اشْتَدَّ بِهِ‌ الْعَطَشُ‌ فَرَكِبَ‌ الْمُسَنَّاةَ‌ يُرِيدُ اَلْفُرَاتَ‌ وَ بَيْنَ‌ يَدَيْهِ‌ اَلْعَبَّاسُ‌ أَخُوهُ‌ فَاعْتَرَضَتْهُ‌ خَيْلُ‌ اِبْنِ‌ سَعْدٍ وَ فِيهِمْ‌ رَجُلٌ‌ مِنْ‌ بَنِي دَارِمٍ‌ فَقَالَ‌ لَهُمْ‌ وَيْلَكُمْ‌ حُولُوا بَيْنَهُ‌ وَ بَيْنَ‌ اَلْفُرَاتِ‌ وَ لاَ تُمَكِّنُوهُ‌ مِنَ‌ الْمَاءِ فَقَالَ‌ الْحُسَيْنُ‌ عَلَيْهِ‌ السَّلاَمُ‌اللَّهُمَّ‌ أَظْمِئْهُ‌ فَغَضِبَ‌ اَلدَّارِمِيُّ‌ وَ رَمَاهُ‌ بِسَهْمٍ‌ فَأَثْبَتَهُ‌ فِي حَنَكِهِ‌ فَانْتَزَعَ‌ الْحُسَيْنُ‌ عَلَيْهِ‌ السَّلاَمُ‌ السَّهْمَ‌ وَ بَسَطَ‍‌ يَدَهُ‌ تَحْتَ‌ حَنَكِهِ‌ فَامْتَلَأَتْ‌ رَاحَتَاهُ‌ بِالدَّمِ‌ فَرَمَى بِهِ‌ ثُمَّ‌ قَالَ‌: اللَّهُمَّ‌ إِنِّي أَشْكُو إِلَيْكَ‌ مَا يُفْعَلُ‌ بِابْنِ‌ بِنْتِ‌ نَبِيِّكَ‌ ثُمَّ‌ رَجَعَ‌ إِلَى مَكَانِهِ‌ وَ قَدِ اشْتَدَّ بِهِ‌ الْعَطَشُ‌وَ أَحَاطَ‍‌ الْقَوْمُ‌ بِالْعَبَّاسِ‌ فَاقْتَطَعُوهُ‌ عَنْهُ‌ فَجَعَلَ‌ يُقَاتِلُهُمْ‌ وَحْدَهُ‌ حَتَّى قُتِلَ‌ رِضْوَانُ‌ اللَّهِ‌ عَلَيْهِ‌ وَ كَانَ‌ الْمُتَوَلِّي لِقَتْلِهِ‌ زَيْدَ بْنَ‌ وَرْقَاءَ الْحَنَفِيَّ‌ وَ حَكِيمَ‌ بْنَ‌ الطُّفَيْلِ‌ السِّنْبِسِيَّ‌ بَعْدَ أَنْ‌ أُثْخِنَ‌ بِالْجِرَاحِ‌ فَلَمْ‌ يَسْتَطِعْ‌ حَرَاكاً. ▪وَ لَمَّا رَجَعَ‌ الْحُسَيْنُ‌ عَلَيْهِ‌ السَّلاَمُ‌ مِنَ‌ الْمُسَنَّاةِ‌ إِلَى فُسْطَاطِهِ‌ تَقَدَّمَ‌ إِلَيْهِ‌ شِمْرُ بْنُ‌ ذِي الْجَوْشَنِ‌ فِي جَمَاعَةٍ‌ مِنْ‌ أَصْحَابِهِ‌ فَأَحَاطَ‍‌ بِهِ‌ فَأَسْرَعَ‌ مِنْهُمْ‌ رَجُلٌ‌ يُقَالُ‌ لَهُ‌ مَالِكُ‌ بْنُ‌ النَّسْرِ الْكِنْدِيُّ‌ فَشَتَمَ‌ الْحُسَيْنَ‌ وَ ضَرَبَهُ‌ عَلَى رَأْسِهِ‌ بِالسَّيْفِ‌ وَ كَانَ‌ عَلَيْهِ‌ قَلَنْسُوَةٌ‌ فَقَطَعَهَا حَتَّى وَصَلَ‌ إِلَى رَأْسِهِ‌ فَأَدْمَاه ُ فَامْتَلَأَتِ‌ الْقَلَنْسُوَةُ‌ دَماً فَقَالَ‌ لَهُ‌ الْحُسَيْنُ‌ لاَ أَكَلْتَ‌ بِيَمِينِكَ‌ وَ لاَ شَرِبْتَ‌ بِهَا وَ حَشَرَكَ‌ اللَّهُ‌ مَعَ‌ الظَّالِمِينَ‌ ثُمَّ‌ أَلْقَى الْقَلَنْسُوَةَ‌ وَ دَعَا بِخِرْقَةٍ‌ فَشَدَّ بِهَا رَأْسَهُ‌ وَ اسْتَدْعَى قَلَنْسُوَةً‌ أُخْرَى فَلَبِسَهَا وَ اعْتَمَّ‌ عَلَيْهَا وَ رَجَعَ‌ عَنْهُ‌ شِمْرُ بْنُ‌ ذِي الْجَوْشَنِ‌ وَ مَنْ‌ كَانَ‌ مَعَهُ‌ إِلَى مَوَاضِعِهِمْ‌ فَمَكَثَ‌ هُنَيْهَةً‌ ثُمَّ‌ عَادَ وَ عَادُوا إِلَيْهِ‌ وَ أَحَاطُوا بِهِ‌. ▪.....وَ حَمَلَتِ‌ الرَّجَّالَةُ‌ يَمِيناً وَ شِمَالاً عَلَى مَنْ‌ كَانَ‌ بَقِيَ‌ مَعَ‌ الْحُسَيْنِ‌ فَقَتَلُوهُمْ‌ حَتَّى لَمْ‌ يَبْقَ‌ مَعَهُ‌ إِلاَّ ثَلاَثَةُ‌ نَفَرٍ أَوْ أَرْبَعَةٌ‌ فَلَمَّا رَأَى ذَلِكَ‌ الْحُسَيْنُ‌ دَعَا بِسَرَاوِيلَ‌ يَمَانِيَّةٍ‌ يَلْمَعُ‌ فِيهَا الْبَصَرُ فَفَزَرَهَا ثُمَّ‌ لَبِسَهَا وَ إِنَّمَا فَزَرَهَا لِكَيْلاَ يُسْلَبَهَا بَعْدَ قَتْلِهِ‌. ▪فَلَمَّا لَمْ‌ يَبْقَ‌ مَعَ‌ الْحُسَيْنِ‌ عَلَيْهِ‌ السَّلاَمُ‌ أَحَدٌ إِلاَّ ثَلاَثَةُ‌ رَهْطٍ‍‌ مِنْ‌ أَهْلِهِ‌ أَقْبَلَ‌ عَلَى الْقَوْمِ‌ يَدْفَعُهُمْ‌ عَنْ‌ نَفْسِهِ‌ وَ الثَّلاَثَةُ‌ يَحْمُونَهُ‌ حَتَّى قُتِلَ‌ الثَّلاَثَةُ‌ وَ بَقِيَ‌ وَحْدَهُ‌ وَ قَدْ أُثْخِنَ‌ بِالْجِرَاحِ‌ فِي رَأْسِهِ‌ وَ بَدَنِهِ‌ فَجَعَلَ‌ يُضَارِبُهُمْ‌ بِسَيْفِهِ‌ وَ هُمْ‌ يَتَفَرَّقُونَ‌ عَنْهُ‌ يَمِيناً وَ شِمَالاً. فَقَالَ‌ حُمَيْدُ بْنُ‌ مُسْلِمٍ‌ فَوَ اللَّهِ‌ مَا رَأَيْتُ‌ مَكْثُوراً قَطُّ‍‌ قَدْ قُتِلَ‌ وُلْدُهُ‌ وَ أَهْلُ‌ بَيْتِهِ‌ وَ أَصْحَابُهُ‌ أَرْبَطَ‍‌ جَأْشاً وَ لاَ أَمْضَى جَنَاناً مِنْهُ‌ عَلَيْهِ‌ السَّلاَمُ‌ إِنْ‌ كَانَتِ‌ الرَّجَّالَةُ‌ لَتَشُدُّ عَلَيْهِ‌ فَيَشُدُّ عَلَيْهَا بِسَيْفِهِ‌ فَتَنْكَشِفُ‌ عَنْ‌ يَمِينِهِ‌ وَ شِمَالِهِ‌ انْكِشَافَ‌ الْمِعْزَى إِذَا شَدَّ فِيهَا الذِّئْبُ‌. ▪فَلَمَّا رَأَى ذَلِكَ‌ شِمْرُ بْنُ‌ ذِي الْجَوْشَنِ‌ اسْتَدْعَى الْفُرْسَانَ‌ فَصَارُوا فِي ظُهُورِ الرَّجَّالَةِ‌ وَ أَمَرَ الرُّمَاةَ‌ أَنْ‌ يَرْمُوهُ‌ فَرَشَقُوهُ‌ بِالسِّهَامِ‌ حَتَّى صَارَ كَالْقُنْفُذِ فَأَحْجَمَ‌ عَنْهُمْ‌ فَوَقَفُوا بِإِزَائِهِ‌ وَ خَرَجَتْ‌ أُخْتُهُ‌ زَيْنَبُ‌ إِلَى بَابِ‌ الْفُسْطَاطِ‍‌ فَنَادَتْ‌ عُمَرَ بْنَ‌ سَعْدِ بْنِ‌ أَبِي وَقَّاصٍ‌ وَيْحَكَ‌ يَا عُمَرُ أَ يُقْتَلُ‌ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ‌وَ أَنْتَ‌ تَنْظُرُ إِلَيْهِ‌ فَلَمْ‌ يُجِبْهَا عُمَرُ بِشَيْ‌ءٍ فَنَادَتْ‌ وَيْحَكُمْ‌ أَ مَا فِيكُمْ‌ مُسْلِمٌ‌ فَلَمْ‌ يُجِبْهَا أَحَدٌ بِشَيْ‌ءٍ وَ نَادَى شِمْرُ بْنُ‌ ذِي الْجَوْشَنِ‌ الْفُرْسَانَ‌ وَ الرَّجَّالَةَ فَقَالَ‌ وَيْحَكُمْ‌ مَا تَنْتَظِرُونَ‌ بِالرَّجُلِ‌ ثَكِلَتْكُمْ‌ أُمَّهَاتُكُمْ‌ فَحُمِلَ‌ عَلَيْهِ‌ مِنْ‌ كُلِّ‌ جَانِبٍ‌ فَضَرَبَهُ‌ زُرْعَةُ‌ بْنُ‌ شَرِيكٍ‌ عَلَى كَفِّهِ‌ الْيُسْرَى فَقَطَعَهَا وَ ضَرَبَهُ‌ آخَرُ مِنْهُمْ‌ عَلَى عَاتِقِهِ‌ فَكَبَا مِنْهَا لِوَجْهِهِ‌ وَ طَعَنَهُ‌ سِنَانُ‌ بْنُ‌ أَنَسٍ‌ بِالرُّمْحِ‌ فَصَرَعَهُ‌ وَ بَدَرَ إِلَيْهِ‌ خَوَلِيُّ‌ بْنُ‌ يَزِيدَ الْأَصْبَحِيُّ‌ لَعَنَهُ‌ اللَّهُ‌ فَنَزَلَ‌ لِيَحْتَزَّ رَأْسَهُ‌ فَأُرْعِدَ فَقَالَ‌ لَهُ‌ شِمْرٌ فَتَّ‌ اللَّهُ‌ فِي عَضُدِكَ‌ مَا لَكَ‌ تُرْعَدُ. ▪وَ نَزَلَ‌ شِمْرٌ إِلَيْهِ‌ فَذَبَحَهُ‌ ثُمَّ‌ دَفَعَ‌ رَأْسَهُ‌ إِلَى خَوَلِيِّ‌ بْنِ‌ يَزِيدَ فَقَالَ‌ احْمِلْهُ‌ إِلَى الْأَمِيرِ عُمَرَ بْنِ‌ سَعْدٍ ثُمَّ‌ أَقْبَلُوا عَلَى سَلْبِ‌ الْحُسَيْنِ‌ عَلَيْهِ‌ السَّلاَمُ‌فَأَخَذَ قَمِيصَهُ‌ إِسْحَاقُ‌ بْنُ‌ حَيْوَةَ‌ الْحَضْرَمِيُّ‌ وَ أَخَذَ سَرَاوِيلَهُ‌ أَبْجَرُ بْنُ‌ كَعْبٍ‌ وَ أَخَذَ عِمَامَتَهُ‌ أَخْنَسُ‌ بْنُ‌ مَرْثَدٍ وَ أَخَذَ سَيْفَهُ‌ رَجُلٌ‌ مِنْ‌ بَنِي دَارِمٍ‌ وَ انْتَهَبُوا رَحْلَهُ‌ وَ إِبِلَهُ‌ وَ أَثْقَالَهُ‌ وَ سَلَبُوا نِسَاءَهُ‌. ▪قَالَ‌ حُمَيْدُ بْنُ‌ مُسْلِمٍ‌ فَوَ اللَّهِ‌ لَقَدْ كُنْتُ‌ أَرَى الْمَرْأَةَ‌ مِنْ‌ نِسَائِهِ‌ وَ بَنَاتِهِ‌ وَ أَهْلِهِ‌ تُنَازَعُ‌ ثَوْبَهَا عَنْ‌ ظَهْرِهَا حَتَّى تُغْلَبَ‌ عَلَيْهِ‌ فَيُذْهَبَ‌ بِهِ‌ مِنْهَا ثُمَّ‌ انْتَهَيْنَا إِلَى عَلِيِّ‌ بْنِ‌ الْحُسَيْنِ‌ عَلَيْهِمَا السَّلاَمُ‌ وَ هُوَ مُنْبَسِطٌ‍‌ عَلَى فِرَاشٍ‌ وَ هُوَ شَدِيدُ الْمَرَضِ‌ وَ مَعَ‌ شِمْرٍ جَمَاعَةٌ‌ مِنَ‌ الرَّجَّالَةِ‌ فَقَالُوا لَهُ‌ أَ لاَ نَقْتُلُ‌ هَذَا الْعَلِيلَ‌ فَقُلْتُ‌ سُبْحَانَ‌ اللَّهِ‌ أَ يُقْتَلُ‌ الصِّبْيَانُ‌ إِنَّمَا هُوَ صَبِيٌّ‌ وَ إِنَّهُ‌ لِمَا بِهِ‌ فَلَمْ‌ أَزَلْ‌ حَتَّى رَدَدْتُهُمْ‌ عَنْهُ‌. ▪وَ جَاءَ عُمَرُ بْنُ‌ سَعْدٍ فَصَاحَ‌ النِّسَاءُ فِي وَجْهِهِ‌ وَ بَكَيْنَ‌ فَقَالَ‌ لِأَصْحَابِهِ‌ لاَ يَدْخُلْ‌ أَحَدٌ مِنْكُمْ‌ بُيُوتَ‌ هَؤُلاَءِ النِّسْوَةِ‌ وَ لاَ تَعَرَّضُوا لِهَذَا الْغُلاَمِ‌ الْمَرِيضِ‌ وَ سَأَلَتْهُ‌ النِّسْوَةُ‌ لِيَسْتَرْجِعَ‌ مَا أُخِذَ مِنْهُنَّ‌ لِيَتَسَتَّرْنَ‌ بِهِ‌ فَقَالَ‌ مَنْ‌ أَخَذَ مِنْ‌ مَتَاعِهِنَّ‌ شَيْئاً فَلْيَرُدَّهُ‌ عَلَيْهِنَّ‌ فَوَ اللَّهِ‌ مَا رَدَّ أَحَدٌ مِنْهُمْ‌ شَيْئاً فَوَكَّلَ‌ بِالْفُسْطَاطِ‍‌ وَ بُيُوتِ‌ النِّسَاءِ وَ عَلِيِّ‌ بْنِ‌ الْحُسَيْنِ‌ جَمَاعَةً‌ مِمَّنْ‌ كَانُوا مَعَهُ‌ وَ قَالَ‌ احْفَظُوهُمْ‌ لِئَلاَّ يَخْرُجَ‌ مِنْهُمْ‌ أَحَدٌ وَ لاَ تُسِيئُنَّ‌ إِلَيْهِمْ‌. ▪ثُمَّ‌ عَادَ إِلَى مِضْرَبِهِ‌ وَ نَادَى فِي أَصْحَابِهِ‌ مَنْ‌ يَنْتَدِبُ‌ لِلْحُسَيْنِ‌فَيُوطِئُهُ‌ فَرَسَهُ‌ فَانْتَدَبَ‌ عَشَرَةٌ‌ مِنْهُمْ‌ إِسْحَاقُ‌ بْنُ‌ حَيْوَةَ‌ وَ أَخْنَسُ‌ بْنُ‌ مَرْثَدٍ فَدَاسُوا الْحُسَيْنَ‌ عَلَيْهِ‌ السَّلاَمُ‌ بِخُيُولِهِمْ‌ حَتَّى رَضُّوا ظَهْرَهُ‌ ▪........فَرَوَى عَبْدُ اللَّهِ‌ بْنُ‌ رَبِيعَةَ‌ الْحِمْيَرِيُّ‌ فَقَالَ‌ إِنِّي لَعِنْدَ يَزِيدَ بْنِ‌ مُعَاوِيَةَ‌ بِدِمَشْقَ‌ إِذْ أَقْبَلَ‌ زَحْرُ بْنُ‌ قَيْسٍ‌ حَتَّى دَخَلَ‌ عَلَيْهِ‌ فَقَالَ‌ لَهُ‌ يَزِيدُ وَيْلَكَ‌ مَا وَرَاءَكَ‌ وَ مَا عِنْدَكَ‌ فَقَالَ‌ أَبْشِرْ يَا أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ‌ بِفَتْحِ‌ اللَّهِ‌ وَ نَصْرِهِ‌ وَرَدَ عَلَيْنَا الْحُسَيْنُ‌ بْنُ‌ عَلِيٍّ‌ فِي ثَمَانِيَةَ‌ عَشَرَ مِنْ‌ أَهْلِ‌ بَيْتِهِ‌ وَ سِتِّينَ‌ مِنْ‌ شِيعَتِهِ‌ فَسِرْنَا إِلَيْهِمْ‌ فَسَأَلْنَاهُمْ‌ أَنْ‌ يَسْتَسْلِمُوا أَوْ يَنْزِلُوا عَلَى حُكْمِ‌ الْأَمِيرِ عُبَيْدِ اللَّهِ‌ بْنِ‌ زِيَادٍ أَوِ الْقِتَالِ‌ فَاخْتَارُوا الْقِتَالَ‌ عَلَى الاِسْتِسْلاَمِ‌ فَغَدَوْنَا عَلَيْهِمْ‌ مَعَ‌ شَرُوقِ‌ الشَّمْسِ‌ فَأَحَطْنَا بِهِمْ‌ مِنْ‌ كُلِّ‌ نَاحِيَةٍ‌ حَتَّى إِذَا أَخَذَتِ‌ السُّيُوفُ‌ مَأْخَذَهَا مِنْ‌ هَامِ‌ الْقَوْمِ‌ جَعَلُوا يَهْرُبُونَ‌ إِلَى غَيْرِ وَزَرٍ وَ يَلُوذُونَ‌ مِنَّا بِالْآكَامِ‌ وَ الْحُفَرِ لِوَاذاً كَمَا لاَذَ الْحَمَائِمُ‌ مِنْ‌ صَقْرٍ فَوَ اللَّهِ‌ يَا أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ‌ مَا كَانُوا إِلاَّ جَزْرَ جَزُورٍ أَوْ نَوْمَةَ‌ قَائِلٍ‌ حَتَّى أَتَيْنَا عَلَى آخِرِهِمْ‌ فَهَاتِيكَ‌ أَجْسَادُهُمْ‌ مُجَرَّدَةً‌ وَ ثِيَابُهُمْ‌ مُرَمَّلَةً‌ وَ خُدُودُهُمْ‌ مُعَفَّرَةً‌ تَصْهَرُهُمُ‌ الشَّمْسُ وَ تَسْفِي عَلَيْهِمُ‌ الرِّيَاحُ‌ زُوَّارُهُمُ‌ الْعِقْبَانُ‌ وَ الرَّخَمُ‌ فَأَطْرَقَ‌ يَزِيدُ هُنَيْهَةً‌ ثُمَّ‌ رَفَعَ‌ رَأْسَهُ‌ فَقَالَ‌ قَدْ كُنْتُ‌ أَرْضَى مِنْ‌ طَاعَتِكُم بِدُونِ‌قَتْلِ‌ الْحُسَيْنِ‌ أَمَا لَوْ أَنِّي صَاحِبُهُ‌ لَعَفَوْتُ‌ عَنْهُ‌ 📚الارشاد فی معرفة حجج الله علی العباد. جلد دوم‌. ص 110 الی 119 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
◾️السلام علیک یا مقتول کربلاء 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
روضه ابی عبدالله.mp3
6.27M
◾️| روضه سیدالشهداء در روز عاشوراء 🎙استاد علی فرحانی 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
💢معنای ذکر چیست؟ منظور از «ذکر شدید» چیست؟ تفاوت نسیان و غفلت چیست؟ چرا به اوراد، ذکر میگویند؟ معنای «فاذکرونی» چیست؟ آیا ذکر، مراتبی دارد؟ 🎙علامه طباطبایی ❇️لما امتن الله تعالى على النبي و المسلمين، بإرسال النبي الكريم منهم إليهم نعمة لا تقدر بقدر و منحة على منحة - و هو ذكر منه لهم - إذ لم ينسهم في هدايتهم إلى مستقيم الصراط‍‌، و سوقهم إلى أقصى الكمال، و زيادة على ذلك، و هو جعل القبلة، الذي فيه كمال دينهم، و توحيد عبادتهم، و تقويم فضيلتهم الدينية و الاجتماعية فرع على ذلك دعوتهم إلى ذكره و شكره، ليذكرهم بنعمته على ذكرهم إياه بعبوديته و طاعته، و يزيدهم على شكرهم لنعمته و عدم كفرانهم، و قد قال تعالى «وَ اذْكُرْ رَبَّكَ‌ إِذا نَسِيتَ‌ وَ قُلْ‌ عَسى‌ أَنْ‌ يَهْدِيَنِ‌ رَبِّي لِأَقْرَبَ‌ مِنْ‌ هذا رَشَداً» : الكهف-٢٤. و قال تعالى «لَئِنْ‌ شَكَرْتُمْ‌ لَأَزِيدَنَّكُمْ‌» : إبراهيم-٧، و الآيتان جميعا نازلتان قبل آيات القبلة من سورة البقرة. ❇️ثم إن الذكر ربما قابل الغفلة كقوله تعالى «وَ لا تُطِعْ‌ مَنْ‌ أَغْفَلْنا قَلْبَهُ‌ عَنْ‌ ذِكْرِنا» : الكهف-٢٨. و هي انتفاء العلم بالعلم، مع وجود أصل العلم، فالذكر خلافه، و هو العلم بالعلم، و ربما قابل النسيان و هو زوال صورة العلم عن خزانة الذهن، فالذكر خلافه، و منه قوله تعالى «وَ اذْكُرْ رَبَّكَ‌ إِذا نَسِيتَ‌ الآية». و هو حينئذ كالنسيان معنى ذو آثار و خواص تتفرع عليه، و لذلك ربما أطلق الذكر كالنسيان في موارد تتحقق فيها آثارهما و إن لم تتحقق أنفسهما، فإنك إذا لم تنصر صديقك - و أنت تعلم حاجته إلى نصرك فقد نسيته، و الحال أنك تذكره، و كذلك الذكر. ❇️و الظاهر أن إطلاق الذكر على الذكر اللفظي من هذا القبيل، فإن التكلم عن الشيء من آثار ذكره قلبا، قال تعالى «قُلْ‌ سَأَتْلُوا عَلَيْكُمْ‌ مِنْهُ‌ ذِكْراً» : الكهف-٨٣. ❇️و نظائره كثيرة، و لو كان الذكر اللفظي أيضا ذكرا حقيقة فهو من مراتب الذكر، لأنه مقصور عليه و منحصر فيه، ❇️و بالجملة: الذكر له مراتب كما قال تعالى «أَلا بِذِكْرِ اللّهِ‌ تَطْمَئِنُّ‌ الْقُلُوبُ‌» : الرعد-٢٨، و قال «وَ اذْكُرْ رَبَّكَ‌ فِي نَفْسِكَ‌ تَضَرُّعاً وَ خِيفَةً‌ وَ دُونَ‌ الْجَهْرِ مِنَ‌ الْقَوْلِ‌» : الأعراف-٢٠٥، و قال تعالى «فَاذْكُرُوا اللّهَ‌ كَذِكْرِكُمْ‌ آباءَكُمْ‌ أَوْ أَشَدَّ ذِكْراً : البقرة-٢٠٠، فالشدة إنما يتصف به المعنى دون اللفظ‍‌، و قال تعالى «وَ اذْكُرْ رَبَّكَ‌ إِذا نَسِيتَ‌ وَ قُلْ‌ عَسى‌ أَنْ‌ يَهْدِيَنِ‌ رَبِّي لِأَقْرَبَ‌ مِنْ‌ هذا رَشَداً» : الكهف-٢٤. ❇️و ذيل هذه الآية تدل على الأمر برجاء ما هو أعلى منزلة مما هو فيه، فيئول المعنى إلى أنك إذا تنزلت من مرتبة من ذكره إلى مرتبة هي دونها، و هو النسيان، فاذكر ربك و ارج بذلك ما هو أقرب طريقا و أعلى منزلة، فينتج أن الذكر القلبي ذو مراتب في نفسه، و بذلك يتبين صحة قول القائل: إن الذكر حضور المعنى عند النفس، فإن الحضور ذو مراتب. ❇️و لو كان لقوله تعالى: فَاذْكُرُونِي -و هو فعل متعلق بياء المتكلم حقيقة من دون تجوز أفاد ذلك، أن للإنسان سنخا آخر من العلم غير هذا العلم المعهود عندنا الذي هو حصول صورة المعلوم و مفهومه عند العالم، إذ كلما فرض من هذا القبيل فهو تحديد و توصيف للمعلوم من العالم، و قد تقدست ساحته سبحانه عن توصيف الواصفين، قال تعالى «سُبْحانَ‌ اللّهِ‌ عَمّا يَصِفُونَ‌ إِلاّ عِبادَ اللّهِ‌ الْمُخْلَصِينَ‌» : الصافات-١٦٠، و قال: «وَ لا يُحِيطُونَ‌ بِهِ‌ عِلْماً» : طه-١١٠، و سيجيء بعض ما يتعلق بالمقام في الكلام على الآيتين إن شاء الله. 📚المیزان ج اول. ص ۳۴۰ 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
22.45M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔊| «اجتهاد، یک سامانه فکری است و نه اطلاعات متکثره»/ این معنای عبارت علامه طباطبایی در مورد شهید مطهری است که فرمود «اخیرا صاحب نظر شده بود»/ آثار بزرگانی همچون حضرت امام و شیخ اعظم و ... را به این صورت بخوانید/ به صرف بررسی اقوال و مآخذ آنها اکتفاء نکنید، بلکه باید منظومه‌ و‌ سامانه کامل علم را بیاموزید/ در فقه بر اساس مدل اجتهادی فقیه به او اشکال کنید 🎙استاد علی فرحانی 📚مناهج الوصول. سال 1395 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
حتما بشنوید👆
📝| چگونگی وصول انسان به کمال حقیقی از طریق حجت شرعی(در بیان علامه طباطبایی) 🎙استاد علی فرحانی ✍️مقرر: احسان چینی پرداز ◽️ سوال اساسی که برای هر متفکری پیش می آید این است که: ◽️بر اساس نظام عالم یعنی نظام علیت، هر فعلی تاثیری «تکوینی» دارد لذا اگر انسان می خواهد به کمال واقعی و تکوینی خود برسد باید یک سری افعال را انجام دهد و یک سری افعال را ترک کند. این در حالی است که برخی از جزئیات احکام که ائمه علیهم السلام بیان کرده است به دست ما نرسیده است و این ماجرا انسان را به همین اندازه از کمال حقیقی خود دور می کند. ◽️مبتنی بر قبول این مساله برخی از اعلام نتیجه گرفتند که پس اگر انسان بتواند به یقین بالمعنی الاخص نسبت به جزئیات احکام برسد ولو اینکه شارع هم آن را بیان نکرده باشد باید دست پیدا کند تا به استکمال واقعی دست یابد. ◽️این مطلب در کلمات محی الدین عربی در فتوحات هست و در کلمات آیت الله جوادی در کتاب هدایت در قرآن دیده میشود بلکه حتی در کلمات صدرا هم وجود دارد چه اینکه ملاصدرا در کتاب مفاتیح الغیب و اسرار الآیات به این سمت متمایل می شود که اگر انسان می تواند با کشف لدنی به لوح محفوظ دست پیدا کند و به جزئیات احکام دست یابد باید این کار را بکند و مطابق آن عمل کند. ◽️اما مرحوم علامه در کتب مختلف خود از جمله المیزان با این مطلب مخالفت کرده و می فرمایند: ◽️اگرچه قبول داریم که هر فعلی اثری تکوینی دارد بلکه هر کنشی واکنشی دارد، اما بر اساس انسان شناسی و ادله، صغرویا مطلبی که گفته شد را قبول نداریم یعنی کمال انسان را چیز دیگری می دانیم. ◽️ایشان قائل اند که کمال انسان یک کمال است و نه کمالات متعدده. لذا مصالح و مفاسد به نحو جمع وجود ندارد بلکه یک مصلحت واحده است که جمیع احکام برای وصول به آن آمده اند. در ادله از این کمال سه تعبیر وجود دارد: 1⃣عبور از نفس 2⃣عبور از شیطان 3⃣اخلاص ◽️علامه می فرمایند این کمال هرگز حاصل نمیشود الا با تعبد به شارع مقدس و تعبد به حجت شرعی چه حجت شرعی مطابق با مراد واقعی معصوم باشد چه نباشد بلکه چه این حجت شرعی اثر تکوینی خاصی مانند چشم برزخی و دیدار با امام زمان علیه السلام داشته باشد چه نداشته باشد. به عبارت دیگر این کمال ای که هدف عالم خلقت است و انسان برای آن خلق شده و شریعت برای آن تشریع شده است غیر از بروزات و اثرات تکوین ای همچون طی الارض و .... می باشد. ◽️مراد از اخلاص و عبور از نفس هم این است که انسان هر چه که انجام می دهد به خاطر خدا باشد. به تعبیر زیبای علامه مصباح، «ما اگر خودمان به ریسمان خدا چنگ بزنیم این ریسمان شیطان است نه خدا.» یعنی انسان باید به جائی برسد که خدا و ریسمان خدا را هم برای خود خدا بخواهدو نه برای خودش. این یعنی عبور کامل از نفس و نادیده گرفتن خود. ◽️از همین جا علامه قائل اند اگرچه احکام جزئیه ای که امام معصوم بیان می کند تابع مصالحی است و مجتهد هم تمام تلاش خود را برای وصول به همان انجام می دهد اما اگر هم به آن دست پیدا نکرد و به حکم دیگری رسید عمل به آن حکم همان تاثیر عمل به حکم واقعی را دارد زیرا هر دو چیزی غیر از نداشته و نتیجه هر دو ندیدن نفس و رسیدن به اخلاص است. ◽️البته ممکن است حکم جزئی که مجتهد به آن رسیده است و حجت شرعیه ای که برای او محرز شده است اثر تکوینی خاصی نداشته باشد اما این نقصی نیست زیرا آن اثر تکوینی کمالی محسوب نمیشود بلکه کمال واقعی همان کمالی است که نتیجه « تعبد به شارع» است. به تعبیر زیبای علامه، آنچه که شریعت می خواهد است. ◽️به عبارت دیگر اگر قرار باشد که احکام جزئی که امام معصوم بیان می کند دخیل در استکمال انسان باشد نتیجه اش این است که چون « بداهتا» کثیری از این احکام جزئی به دست ما نرسیده و بسیاری از ادله تحریف و یا نابود شده اند ما به همان اندازه که به آن احکام دست پیدا نمیکنیم از کمال حقیقی خود که مقصود خلقت است دور میشویم یعنی راه کمال بسته میشود. اما تالی قطعا باطل بوده پس مقدم هم مانند آن است. ◽️پس امام معصوم وظیفه اش اولا و بالذات ایجاد تعبد در بندگان است و امامت به معنای راهبری انسان برای « ایصال» الی الله است و لذا بیان احکام جزئی برای امام موضوعیت ندارد بلکه بیان احکام جزئی لازمه حفظ تعبد انسانها است. ❇️به همین خاطر علامه می فرمایند قرآن را خود انسان می داند. و به عبارت دیگر اصلا مبدا و مقصدی وجود ندارد زیرا عبور کردن از نفس خودِ همان وصول به واجب تعالی است. و این مقام که به تعبیر علامه همان مقام ولایت است و در پس پرده « غیب» - نه شهادت-می باشد برای همه انسان ها در نظر گرفته شده و همه هم به آن خوانده شده اند. ✅به تعبیر حضرت امیر علیه السلام: الاسلام هو التسلیم و التسلیم هو الیقین و الیقین هو الاطاعه و الاخلاص بما جاء به الرسول. یعنی نهایتا اسلام همان اطاعت و اخلاص است. 🔺با این نگاه مشخص میشود که تنها راه وصول به مقصد و مقصود، همان تعبد به حجت شرعی می باشد! 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
🎙امام خمینی (ره) 💢و بباید دانست که اعمال ظاهریه صوریه، لایق مقام غیب و حشر در ملکوت نشوند، مگر آن که از باطن روحانیت و لباب قلب به آن مددی رسد و او را حیات ملکوتی بخشد 📚چهل حدیث. حدیث هجدهم (ذکر خدا)‌. ص 325 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
سبک نوشتار حضرت امام در فلسفه و عرفان با فقه و اصول_01.mp3
896.2K
🔊| سبک نوشتار حضرت امام در فقه و اصول با سبک‌ نوشتار ایشان در فلسفه و عرفان کاملا متفاوت است 🎙استاد علی فرحانی 📚گزیده تدریس مناهج الوصول. سال 95 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
📌کیفیت تبویب فلسفه بر اساس اسفار اربعه عرفاء توسط ملاصدرا 🎙شهید مطهری 💢صدرالمتألهين از جمله كارهايى كه كرد اين بود كه به مباحث فلسفى كه از نوع سلوك فكرى و عقلى است، نظام و ترتيبى داد شبيه آنچه عرفا در سلوك قلبى و روحى بيان داشته‌اند. 💢عرفا معتقدند كه سالك با به كار بستن روش عارفانه چهار سير انجام مى‌دهد: 1⃣ سير من الخلق الى الحق. در اين مرحله كوشش سالك اين است كه از طبيعت عبور كند و پاره‌اى عوالم ماوراء طبيعى را نيز پشت سر بگذارد تا به ذات حق واصل شود و ميان او و حق حجابى نباشد. 2⃣سير بالحق فى الحق. اين، مرحلۀ دوم است. پس از آنكه سالك ذات حق را از نزديك شناخت به كمك خود او به سير در شئون و كمالات و اسماء و صفات او مى‌پردازد. 3⃣سير من الحق الى الخلق بالحق. در اين سير، سالك به خلق و ميان مردم بازگشت مى‌كند، اما بازگشتش به معنى جدا شدن و دور شدن از ذات حق نيست، ذات حق را با همه چيز و در همه چيز مى‌بيند. 4⃣سير فى الخلق بالحق. در اين سير، سالك به ارشاد و هدايت مردم، به دستگيرى مردم و رساندن آنها به حق مى‌پردازد. ◽️صدرالمتألهين، مسائل فلسفه را به اعتبار اينكه «فكر» نوعى سلوك است ولى ذهنى، به چهار دسته تقسيم كرد: 1⃣مسائلى كه پايه و مقدمۀ مبحث توحيدند و در حقيقت سير فكر ماست از خلق به حق (امور عامۀ فلسفه) 2⃣مباحث توحيد و خداشناسى و صفات الهى (سير بالحق فى الحق) 3⃣مباحث افعال بارى، عوالم كلى وجود (سير من الحق الى الخلق بالحق) 4⃣مباحث نفس و معاد (سير فى الخلق بالحق) ◽️كتاب اسفار اربعه كه به معنى «سِفْرهاى چهارگانه» است براساس همين نظام و ترتيب است. ◽️صدرالمتألهين كه سيستم خاص فلسفى خويش را «حكمت متعاليه» نام نهاد، فلسفۀ مشهور و متداول اعمّ از اشراقى و مشّائى را «فلسفۀ عامّيه» يا «فلسفۀ متعارفه» خواند 📚کلیات علوم اسلامی.(بخش فلسفه). ص 159-160 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
هدایت شده از خبرگزاری حوزه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 نشست های تخصصی بنیاد شیخ انصاری با موضوع: «کارآمدی و نوآوری های اصولی (ره)» ❇️ ارائه دهنده: استاد حجت الاسلام والمسلمین علی فرحانی ◻️موضوع بحث: وضع الفاظ لارواح المعانی و تاثیر آن بر ادله لفظیه در باب معارف ◻️ادامه تماشا و دریافت فایل کامل با کیفیت FHD: http://livehowzeh.ir/new/کارآمدی-و-نو-آوری-های-اصولی-امام-خمینی-2 @HawzahNews
حتما کلیپ کامل بیانات استاد را ببینید👆
erfan-khaneghah_01.mp3
433.9K
🎙| عرفان باید اسلامی باشد/ عرفان اسلامی، خانقاهی نیست/ عرفان اسلامی با زندگی‌ اجتماعی انسان سازگار است/عارف شدن به تبعیت از ائمه معصومین(ع) است 🎙استاد علی فرحانی 📚گزیده تدریس رسائل. جلد اول 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
💢دوره کارگاهی آموزش فنون خلاصه نویسی و تقریر نویسی و مرور نویسی 💢با 🎙استاد علی فرحانی 📆 زمان: ۸ تا ۱۰ مردادماه ۱۴۰۳ از ساعت ۸ الی ۱۲ 🕌 مکان: تهران‌. حوزه علمیه آیت الله ایروانی 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
. 💢با سلام 💢تعداد زیادی از مخاطبین عزیز پیام داده اند و درخواست ضبط بیانات استاد در این جلسه و بارگزاری آن را داشتند، انشاءالله حتما صوت جلسه در کانال گذاشته میشود. 📌با المرسلات در ارتباط باشید👇 @admin_morsalat @almorsalaat