026- mohkamat-andishe-emamkhomeini1@almorsalat.mp3
15.16M
🔊#نگاهی_به_دریا| نگاه حضرت امام به اسلام نگاهی جدید و منتج است.
🎙استاد علی فرحانی
♨️ متن کامل بیانات استاد👇👇👇
https://s18.picofile.com/file/8436285018/26.pdf.html
#محکمات_اندیشه_امام
#در_مدرسه_امام_خمینی
#پای_درس_استاد
@almorsalaat
✴️#اخلاق_و_عرفان| اعمال شرعیه بدون مراقبه و توجه به حق، نتیجه بخش نیست
🔸استاد حضرت آية الله علامه طباطبایی برای سالكين متوسط عنایت زیادی داشتند که «رساله ی نور وحدت» خوانده شود و آنان را بیشتر متوجه فکر در وحدت بکنند. در نظر دارم که دو مرتبه این رساله را نزد استاد خواندیم
🔸و در مرتبه دوم سؤال شد از اینکه چه احتیاج است به فکر در وحدت کردن؛ همان اعمال شرعیه، خود شخص را به مقصد می رساند؟
🔸استاد فرمودند: «فکر در وحدت، یعنی مراقبه و توجه به حق؛ اعمال شرعيه بدون آن منتج نیست، یک عمر کسی خدا را کنار قرار دهد و خود را کنار و عبادت حق کند، این جز بعد، چیزی نتیجه نمیدهد، باید مراقبه و توجه به حق به آن طوری که شایسته ی اوست باشد تا نتیجه بخش باشد.
📚آیت الله پهلوانی، تعلیقه بر رساله نور وحدت ص۲۹
#در_محضر_علامه #عرفان
@almorsalaat
📣#اطلاعیه
🎙سخنرانی رهبر معظم انقلاب
🕰امروز چهارشنبه ساعت۱۹
📌انشالله که با بیانات امروز رهبر انقلاب، مثل همیشه مسیر روشن تر و برخی شبهات و مشکلات رفع خواهد شد.
@almorsalaat
🔹به حول و قوه الهی و به امید سرافرازی هرچه بیشتر ایران اسلامی و نابودی فساد و ناکارآمدی به آیت الله سید ابراهیم #رئیسی رای خواهیم داد.
🔹انشالله که به حق حضرت ثامن الحجج علیه السلام قلوب ملت انقلابی ایران عزیز به ایشان متمایل شود و با رای بالای مردم در منصب #خدمت_به_جمهور قرار گیرند.
#جبهه_انقلاب #اصلح
@almorsalaat
#تبریک
این پیروزی بزرگ را به مردم شریف ایران و رهبر معظم انقلاب و همچنین جناب آقای رئیسی، رئیس جمهور منتخب تبریک عرض میکنیم.
انشالله امیدواریم که پس از چندسال فساد و ناکارآمدی و معطل گذاشتن کشور، با توجه به امیدی که در دلهای مردم انقلابی ایران ایجاد شده است، دوره کار، تلاش و خدمت همه جانبه برای اعتلای هر چه بیشتر ایران اسلامی و رفاه و سربلندی ملت عزیز ایران آغاز شود.
همچنین به جاست که به نوبه خود از آقایان جلیلی و زاکانی که با روحیه انقلابی وارد در عرصه انتخابات شدند و با همکاری بسیار به موقع، شرایط را برای پیروزی جبهه انقلاب فراهم آوردند، تشکر کنیم.
شادی روح امام خمینی (ره) و شهدای گرانقدر و در راس آنها سردار سلیمانی فاتحه ای نثار کنیم.
بسم الله الرحمن الرحیم...
@almorsalaat
#پیشنهاد_تدریس
▫️باسلام خدمت دوستان ارجمند
▫️همانگونه که مستحضرید در سال تحصیلی گذشته اساتیدی که از شاگردان استاد علی فرحانی بودند، برخی از دروس #سطح_عالی همچون رسائل و مکاسب و برخی از دروس #سطح_یک همچون اصول فقه، المنطق، حلقات، لمعه، فقه استدلالی، سیوطی و ... را در #مدارس مختلف و یا به صورت #آزاد تدریس داشتند و #صوت دروس را به صورت روزانه در کانال #دروس_مجازی المرسلات بارگزاری کردیم.
▫️در سال تحصیلی آینده نیز انشالله از محضر این اساتید بهره مند خواهیم شد.
▫️از شما تقاضامندیم که اگر #پیشنهادی در مورد عناوین تدریس سال آینده دارید و درخواست دارید که اساتید تدریس کنند به ادمین کانال
@ad_almorsalaat
و یا به خود اساتید اطلاع دهید.
*⃣فهرست اساتید حجج اسلام👇
🔰سیدمحمد هاشمی
eitaa.com/smhashemi128
🔰محمدمهدی مقدسی
eitaa.com/m_mahdi1384
🔰محمدمهدی ستوده
eitaa.com/M_Mahdi_Sotude
🔰احمد هروی
eitaa.com/chashmberah255
🔰محسن ابراهیمی
eitaa.com/ebrahimi845
🌐دروس مجازی المرسلات
https://eitaa.com/joinchat/1721434112C7e17979da1
📌بازخوانی بحث حرکت
📝 سجاد انتظار
📚 مبحث قوه و فعل که از آن با عنوان حرکت نیز تعبیر می شود از جمله مباحث بسیار مهم و پر ثمر فلسفی است. مبحث حرکت برای این بنده از دوران ابتدایی طلبگی همواره مهم جلوه می نمود و غور و تحقیق در این مساله برای من جذابیت خاصی داشت. شاید علت اصلی این جذابیت شنیدن ماجرای جالب علامه طباطبایی رحمه الله علیه در آموزش این بحث به استاد مطهری باشد. اساتید گرانقدر ما به طور مکرر داستان عزیمت استاد مطهری به تهران و پیگیری ایشان توسط علامه طباطبایی را برای ما نقل می کردند. در دورانی که اندیشه های مارکسیستی طرفدارانی داشت علامه طباطبایی شاگرد فهیم خود را با تواضع کامل پیگیری می کرد تا نقد وسیع فلسفه هگل را نتیجه بگیرد. ایشان به رغم کهولت سن در آخر هفته ها از قم به تهران عزیمت می کردند و در منزل استاد مطهری به بررسی اشکالات و ابهامات ایشان می پرداختند و این جلسات تا زمانی ادامه می یافت که گاهی استاد مطهری با زبان حال و لباس خواب خستگی خود را به استاد گوشزد می کرد!
📚 برای من بسیار جالب بود که استاد مطهری که فلاسفه را قهرمانان زندگی خود می پنداشت و روزگاری تحقیق و بررسی آراء آن برای ایشان آرزو بود پس از سی سال تلاش فکری و فلسفی در چنین بحثی به اشکالاتی آن چنان اساسی بر بخورد که منجر به اختلاف نظر با یگانه فیلسوف عصر و استاد خودش شود و بر همین اساس از نوشتن پاورقی های اصول فلسفه امتناع بورزد. تدریس مبحث قوه و فعل از کتاب ارزشمند حکمت متعالیه توسط ایشان در قم به رغم مشغولیت ها و مسئولیت های اساسی در تهران و باقی ماندن برخی ابهامات جدی در پایان این مبحث، بر اهمیت این مبحث می افزاید. ابهاماتی که علامه طباطبایی رحمه الله علیه در کتاب بدایه الحکمه و نهایه الحکمه با نوآوری های خاص خود، آن ها را حل کرده است و همین ابداعات، از جمله مواردی است که ایشان را از صدرالمتالهین متمایز می کند.
📚 اکنون لازم است که اندکی به اهمیت محتوایی این مبحث بپردازیم تا ضرورت توجه به آن و بازخوانی آن روشن تر شود. این مبحث از جهات متعددی در ساختار دانش فلسفه و ثمراتی که بر آن مترتب می شود حائز اهمیت است.
📗 جهت نخست، تاثیر این مبحث در تلقی صحیح و تصویر عمیق از بعد مادی و متکثر عالم است. در نظام حکمت متعالیه، بر عالم هستی، وحدت در عین کثرت و کثرت در عین وحدت حکمفرما است. حاکمیت همزمان وحدت و کثرت بر عالم هستی نتیجه برهان اصالت الوجود است که ذهن در برابر آن ناچار به خضوع می شود اما زمانی تصور ما از این مساله کامل می شود که ذهن ما بتواند بر احکام هر کدام از وحدت و کثرت به صورت تفصیلی اشراف پیدا کند. اگر ما احکام وحدت و بساطت عالم هستی را فرابگیریم اما در درک خواص بّعد متکثر عالم ناتوان باشیم نخواهیم توانست وحدت در عین کثرت را به صورت دقیق و با همه ابعادش تصور کنیم.
مبحث حرکت، زوایای مختلف پدیده های متکثر مادی را برای ما نشان می دهد. دانش فلسفه در این مبحث، قطعه های متعدد از هستی یک پدیده مادی را از زمانی که ناچیز است تا زمانی که به فعلیت می رسد و هم چنین ارتباط عوالم خلقت و هرم هستی را از قاعده پهن و وسیع آن تا انتهای دقیق و باریکش به بحث می گذارد.
🔍 نتیجه اشراف بر خواص بعد متثکر عالم تغییر جدی نگاه یک فلسفه آموز به پدیده های پیرامون خود است. فلسفه آموزی که تا دیروز به صورت سطحی و سر سری از پدیده های پیرامونی خود می گذشت پس از فراگیری این مبحث در مطالعه اطراف خود دقیق خواهد شد. رشد یک جوجه را در درون تخم تا دوران سربرآوردن از تخم و شکستن لایه سفت آن و پر و بال گرفتن و بلوغ آن را به دقت تماشا خواهد کرد. برخاستن درختان از خواب زمستانی و گلدهی آن ها، سپس تبدیل شکوفه ها به میوه های نارس و آنگاه طراوت درختان و رسیدن میوه ها نظر او را به خود جلب خواهد کرد و او را از متن این تکثر به دست وحدت زیرین آن خواهد رساند و تمام پدیده ها را را در نظر او به آینه های پریرخ نما بدل خواهد کرد که پریرخ تاب مستوری ندارد!
نقل است که گاهی مرحوم علامه طباطبایی به سیبی خیره می شد و مدتی بر روی آن تامل می کرد.
📘 جهت دوم خاصیت تجمیعی این مبحث است. نظام حاکم بر فلسفه صدرا را می توان به یک کمان تشبیه کرد که یک سر آن از احکام کلی وجود شروع می شود و در بخش میانی خود با مباحثی از قبیل مواد ثلاث، مستقل و رابط، مقولات عشر، احکام ماهیت و... گسترش پیدا می کند و در نهایت با مباحث علم و الهیات بمعنی الاخص به اتمام می رسد. مباحث میانی یاد شده هر کدام به تنهایی از زاویه خود به بررسی پدیده های عالم هستی می پردازند اما در وهله ابتدایی، مباحثی بریده از هم و نامربوط هستند؛ با دقت بیشتر روشن می شود که در حقیقت این مباحث مقدمات و پیش نیازهای مبحث حرکت اند. فلسفه آموز در مبحث حرکت همه ی مباحث پیشین را یک جا استخدام می کند تا بتواند به خواص قوه و فعل و پیوند آن ها دست پیدا کند؛
مفاهیمی مانند امکان و اقسام آن، استقلال و وابستگی، جوهریت و عرضیت، ذاتی و عرضی، معقول اولی و معقول ثانی و بسیاری از مفاهیم دیگر در مبحث قوه و فعل با همدیگر پیوند می خورند و همانند قطعات یک جورچین، شکلی کامل را به وجود می آورند.
✅ تصویر همگانی و منسجم این مفاهیم، خود به تنهایی باعث برطرف شدن بسیاری از پرسش ها و اشکالات می شود؛ به طور مثال پرسش هایی از قبیل اینکه؛ «اگر ماده اولی هیچ فعلیتی ندارد پس چگونه می توان آن را معدوم ندانست و در زمره امور موجود بر شمرد؟»؛ «عده ای چگونه امکان ذاتی و امکان استعدادی را مشترک معنوی می دانند در حالی که یکی مفهومی انتزاعی و متواطی است و دیگری مفهومی عینی و پذیرنده شدت و ضعف؟»؛ «چگونه اعراض در تحقق خود وابسته به جواهر اند و در عین حال ماهیت و معقول اولی هستند؟»؛ «چگونه مقولات نسبی، تحقق عینی دارند و جزء ماهیات به شمار می روند و با اینکه معقول اولی هستند اما حمل آن ها به صورت ضمیمه ای نیست بلکه از صمیم ذات موضوع دریافت می شوند؟» و پرسش های متعدد و قابل توجه دیگر...
📙 جهت سوم این بحث روشن شدن پیوند میان مباحث حکمت مشاء و حکمت متعالیه است. همانطور که گفتیم حکمت متعالیه همانند کمانی که است که دو قوس ابتدایی و انتهایی آن در افقی متفاوت از افق مباحث میانی آن قرار دارد. مباحث ابتدایی و انتهایی حکمت متعالیه بیشتر ناظر به احکام وحدت است و حقیقتا متعالی است اما مباحث میانی آن ناظر به تکثرات مادی است. گذشته از آن، مباحث میانی ادبیات کاملا مشائی دارد و اگر کسی در آموزش های نخستین خود، فقط با کتاب های نوشته شده بر اساس حکمت متعالیه پیش رفته باشد و با مباحث پیشاصدرایی انس نداشته باشد در مواجهه با مباحث میانی حکمت متعالیه دچار شوک و شگفتی خواهد شد چرا که تمامی این مباحث ناظر به ماهیت و جواهر و اعراض است در حالی که قبل از آن به این باور رسیده است که ماهیت پوچ و بی اثر است. بر اساس چنین اعتقادی ناخودآگاه به لغو بودن این مباحث گمان می برد در حالی که در ضمن مباحث وجود به دقت باید جایگاه مفاهیم ماهوی و تخصص نوع ثالث وجود دقت کرد.
📌 نکته دیگر در پیوند میان مباحث مشائی و حکمت متعالیه این است که فلسفه آموز به درستی می داند که در حکمت متعالیه، مساله اصالت الوجود مساله ای زیر بنایی است که در تمام مباحث دیگر فلسفی تاثیر گذار است. این تاثیر به این شکل است که در تمام مباحث فلسفی، ذهن به پدیده ها ابتدا به شکل ماهوی و یا با حالت غفلت از اصالت وجود می نگرد اما پس از دریافتن اشکالات آن ها به رتبه ای بالاتر و مبتنی بر اصالت الوجود ارتقاء پیدا می کند به طور مثال از امکان ماهوی به اضافه اشراقی می رسد و از ربط دو طرفه به ربط یک طرفه و...
ویژگی مبحث حرکت این است که پایه های اساسی و مفاهیم اصلی آن را ماهیات و مقولات عشر و احکام الحاقی آن ها تشکیل می دهد و فلسفه آموز در این مبحث به طور کامل منغمر در مفاهیم ماهوی می شود. دغدغه جدی این مبحث این است که چگونه می توان از حضیض مفاهیم ماهوی به اوج ثمرات اصالت الوجود در این مبحث رسید. نگاهی به نتایجی که علامه طباطبایی در پایان این مبحث میگیرند نشان می دهد که مرد میدان اصالت الوجود کسی است که بتواند اصالت الوجود را در مبحث حرکت پیاده کند. در این جا به عنوان نمونه به یکی از ثمراتی که ایشان می گیرند اشاره می کنیم که عمق مطلب را هدف گرفته است: «و ثالثا أن العالم الجسماني بمادته الواحدة- حقيقة واحدة سيالة- متحركة بجميع جواهرها و أعراضها قافلة واحدة- إلى غاية ثابتة لها الفعلية المحضة.»
📕 جهت چهارمی که در مبحث حرکت وجود دارد پیش نیاز بودن آن نسبت به مساله ادراکات اعتباری است. ادراکات اعتباری به تقریر و بسط خاصی که علامه طباطبایی ارائه کرده است از مسائل نوی است که در زمره شاهکار های ایشان قرار دارد اما از آن جا که این مساله از جنس مسائل مربوط به علم و ادراک است در دوران معاصر دچار عوارضی شده است که سایر مسائل مربوط به علم و ادراک نیز به جهت سیطره دانش وارداتی معرفت شناسی بر این مباحث گرفتار چنین عوارضی شده اند. رویکرد معرفت شناسانه به ادراکات اعتباری موجب شده است که این مبحث مورد ایراد و خدشه های ناوارد قرار بگیرد و عملا از جایگاه ارزشمند خود خارج شود. امروزه مباحث مربوط به معرفت شناسی به عنوان مقدمه مباحث فلسفی و گاهی به عنوان دانشی مستقل و پیشینی نسبت به فلسفه تلقی می شوند در حالی که در سنت فلسفی ما چنین چیزی وجود ندارد.
مساله ادراکات اعتباری توسط علامه طباطبایی در دو کتاب بدایه الحکمه و نهایه الحکمه در مرحله علم و عالم و معلوم مطرح شده است و تقدم این مبحث در ضمن مباحث دیگر در کتاب اصول فلسفه به تصریح ایشان در مقاله سوم بر اساس اغراض ثانوی است و گرنه اقتضای برهان، تاخر این مباحث از بسیاری از مباحث دیگر است. حقیقت آن است که ادراکات اعتباری به عنوان یک میراث نو از علامه طباطبایی اگر در محل واقعی خود متولد نشود ارزش خود را بروز نخواهد داد و در مرحله بعد دچار اشکالات متعدد ناوارد خواهد شد. اشکالاتی هم چون گرایش علامه طباطبایی به نسبیت و تمایل ایشان به آراء راسل، تقسیم موجود به حقیقی و اعتباری(که در حقیقت اشکال به تقسیم ادراک به حقیقی و اعتباری است) و اشکالات متعدد دیگر همگی از این نقطه ناشی می شوند.
بر اساس رتبه بندی که علامه طباطبایی انجام داده است تقسیم ادراک به حقیقی و اعتباری در مرحله ای متاخر از مرحله حرکت انجام می شود و مبحث قوه و فعل با تمام ثمرات و زوایای انسان شناختی اش مقدمه این تقسیم هست و بر اساس این رتبه بندی،ادراکات اعتباری مساله ای برهانی و با پشتوانه ای قوی و ثمرات مهم فلسفی و غیر فلسفی است.
📓 جهت پنجم که اهمیت مبحث قوه و فعل را به ما نشان می دهد تاثیر این مساله در شناخت انسان و ثمرات آن است. انسان به عنوان موجود بالغ طبیعت وجوه اشتراک و افتراق متعددی با سایر موجودات دارد که شاید بتوان مهم ترین مشخصه او را تکامل از دنو محض به سوی اوج تمام دانست. انسان در مهد مادی طبیعت متولد می شود و در مقصد تجرد اقامت می گزیند. تبیین حرکت تکاملی انسان در متن طبیعت و وصول او به کمالات عالیه تنها بر اساس تلقی قویم از مبحث حرکت امکان پذیر است. در دوران گذشته اندیشمندان بزرگی پیرامون انسان و ارتباط نفس و بدن تامل کرده و آارائی را صادر کرده اند اما هر یک از آن به گونه ای از قرآن و عترت فاصله داشته اند و به همان اندازه نیز آراء آن ها از حقیقت دور بوده است. انسان در مدل حکمت متعالیه با الگوی معرفی شده در قرآن انطباق می یابد و فلسفه آموز با تکیه بر اندیشه های فلسفی می تواند قله های آیات و روایات پیرامون انسان را درک کند.
📌 از برکات ضمنی این بحث می توان به تاثیرات آن در مواجهه با اندیشه های انسانی-اجتماعی غرب اشاره کرد. اندیشمندان غربی بر اساس دریافت ناقص خود از حرکت و تطبیق آن بر تحلیل انسان الگوهای ناقص و رذلی را برای انسان معرفی کرده اند و پیرو آن، دست به تاسیس نظامات حقوقی، اجتماعی و سیاسی مختلفی زده اند که هر کدام از آن ها به تنهایی برای اثبات ناکامی انسان شناسی غربی کافی است! مبحث حرکت (به خصوص تبیین جسمانیه الحدوث و روحانیه البقاء بودن انسان) تاثیر بسزایی در نقد این اندیشه ها دارد. کاری که روزگاری توسط شاگردان علامه طباطبایی به خصوص استاد شهید مطهری انجام می گرفت و امروز جای خالی آن به شدت احساس می شود.
📚 امید داریم که در ادامه این نوشتار، اهم مباحث مرحله قوه و فعل را پیگیری کنیم.
عظمت شهید مطهری.mp3
4.65M
🔊#شهید_مطهری| استاد شهید مطهری، الگوی تکلیف محوری!
🎙استاد علی فرحانی
📌استاد در این صوت، با خواندن برخی عبارات از شهید مطهری، نکات جالبی در مورد سیره تکلیف محوری ایشان بیان می کنند. حتما بشنوید.
#پای_درس_استاد
@almorsalaat
تصویب در ریز اجزاء و شرائط.mp3
7.78M
🔊#اجزاء| مبحث اجزاء در نگاه حضرت امام و هماهنگی آن با مساله عنصر زمان و مکان در فقه
🎙استاد علی فرحانی
📌استاد در اینگفتار نکات بسیار جالبی در مورد تصویب و مبحث اجزاء بیان کرده و تفاوت نگاه امام و محقق نائینی را تبیین می کنند. حتما گوش کنید!
#پای_درس_استاد
@almorsalaat
#اطلاعیه
باسلام
از این هفته تدریس «اصول #فقه_فرهنگ» (مباحث و ساختاری از علم اصول که به عنوان مقدمات ورود در تولید #فقه_فرهنگ می باشند) برای طلاب رشته تخصصی فقه فرهنگ در مرکز جامع علوم اسلامی ولی امر تحت اشراف آیت الله اراکی، آغاز شده است.
انشالله صوت جلسات را در صورتی که در اختیار ما قرار گیرد، در کانال دروس مجازی المرسلات، بارگذاری خواهیم کرد.
👇👇
https://eitaa.com/joinchat/1721434112C7e17979da1
#پای_درس_استاد #اصول #علوم_انسانی_اسلامی
@almorsalaat