eitaa logo
الرجال و الفهرس و التاریخ
358 دنبال‌کننده
16 عکس
0 ویدیو
0 فایل
💠موضوعات کانال الرجال و الفهرس و التاریخ: 📚رهیافتی به اعتبار سنجی احادیث 📚اعتبار سنجی و روش پژوهش در تاریخ 📚نویافته های تاریخی 📚روش فهرستی، چیستی و چرایی وابسته به کانال حجت الاسلام استاد دهبان https://eitaa.com/dehban_ir
مشاهده در ایتا
دانلود
کلاس رجال ج اول، استاد دهبان .mp3
37.96M
جلسه اول مقدمات مهم ورود به بحث رجال که مورد غفلت غالب رجالیون است آغاز مکتب بغداد 🔹استاد دهبان 🔹 https://eitaa.com/alrejal
کلاس رجال ج ۲ ، استاد دهبان.mp3
44.33M
جلسه دوم توضیح مکتب بغداد اسناد عدم حجیت خبر مبانی فقهی جهت اجتهاد بر مبنای عدم حجیت خبر 🔸استاد دهبان🔸 https://eitaa.com/alrejal
کلاس رجال ج۳ ، استاد دهبان.mp3
41.79M
جلسه سوم توضیحات تکمیلی مکتب بغداد نصوص عدم حجیت خبر واحد اصول المتقاة بالقبول مبنای اجتهادی آیت الله بروجردی (نو بغدادی ها قرآن بسندگان) 🔻استاد دهبان🔻 https://eitaa.com/alrejal
کلاس رجال ، ج۴، استاد دهبان.mp3
30.88M
جلسه چهارم 🔸اعتبار سنجی احادیث در مبانی عرفان نظرات عرفا درباره حدیث -خصوصا ابن عربی (خاتم الاوصیاء) 💠استاد دهبان 💠 https://eitaa.com/alrejal
کلاس رجال ج۵ ، استاد دهبان.mp3
42.12M
جلسه پنجم 🔍 ادامه بررسی مبانی عرفا به همراه مستندات آنها 🔍 آیا مکاشفات حجت است؟ اگر حجت است در چه صورتی حجت است؟ ♻️استاد دهبان♻️ https://eitaa.com/alrejal
کلاس رجال ج ۶، بخش اول.mp3
29.76M
جلسه ششم بخش اول 🔖جمع بندی نظریه عرفا 💢استاد دهبان 💢 https://eitaa.com/alrejal
کلاس رجال ج ۶، بخش دوم.mp3
43.17M
جلسه ششم بخش دوم 🔖جمع بندی نظریه عرفا 💢استاد دهبان💢 https://eitaa.com/alrejal
💠سلسه جلسات مقدمات فهم علوم اسلامی💠 🍀تدریس شده در مدرسه علمیه کرمانیها قم خ ارم جنب حرم مطهر حضرت فاطمه بنت موسی بن جعفر سلام الله علیهما استاد مهدی دهبان جلسه اول https://eitaa.com/dehban_ir/7 جلسه دوم https://eitaa.com/dehban_ir/8 جلسه سوم https://eitaa.com/dehban_ir/25 جلسه چهارم https://eitaa.com/dehban_ir/26 جلسه پنجم https://eitaa.com/dehban_ir/50 جاسه ششم https://eitaa.com/dehban_ir/81 جلسه هفتم https://eitaa.com/dehban_ir/85 جلسه هشتم https://eitaa.com/dehban_ir/109 جلسه نهم https://eitaa.com/dehban_ir/124 جلسه دهم https://eitaa.com/dehban_ir/170 جلسه یازدهم https://eitaa.com/dehban_ir/227 جلسه دوازدهم https://eitaa.com/dehban_ir/242 جلسه سیزدهم https://eitaa.com/dehban_ir/285 جلسه چهاردهم https://eitaa.com/dehban_ir/303 جلسه پانزدهم https://eitaa.com/dehban_ir/319 جلسه شانزدهم https://eitaa.com/dehban_ir/333 جلسه هفدهم https://eitaa.com/dehban_ir/501 ان شاءالله ادامه دارد... حجت الاسلام و المسلمین استاد مهدی دهبان https://eitaa.com/dehban_ir https://eitaa.com/alrejal
🔸️🔸️کلاس مناهج اعتبار سنجی اعم از رجال است ، بیش از ۸ روش اعتبار سنجی مورد بحث قرار می‌گیرد، که یکی از آنها علم رجال است.🔸️🔸️ مثلا اعتبار سنجی بنابر مسالک عرفانی یکی از آنهاست که جلسات چهارم و پنجم و ششم به آن پرداختیم و ادامه دارد. https://eitaa.com/alrejal
کلاس رجال ج ۸.mp3
39.08M
جلسه هشتم سلسه ذهبیه و عرفای حاضر نقد و نظر ظرفیت تاریخی عرفان روش اهل بیت علیهم السلام
جلسه رجال ج ۹.mp3
47.67M
جلسه نهم کتاب مصباح الشریعه
❇️آفات مقاله‌نویسی دانشگاهی 🔹یکی از مشکلات جدی که در این دوران دامن علم و تفقه را آلوده کرده، آفت «مقاله نویسی» است. مقاله‌نویسی‌هایی که دور از ضابطه و قاعده نگاشته شده و صرفاً معیارهای صوری مقاله نویسی را رعایت میکنند. 🔹به عنوان نمونه؛ در حال مطالعه مقاله‌ای پیرامون مقام و شخصیت زیدبن علی، به روش نگارنده توجه کردم. متأسفانه، صرفاً با «آدرس دادن» گویا گمان کرده‌اند که کار تحقیق به سامان میرسد. در حالیکه، منابعی که به آنها آدرس داده، اعتبارسنجی لازم درباره آنها صورت نگرفته و اتفاقاً برخی از منابع هم دارای اعتبار نیستند. 🔹برخی از این نویسندگان دانشگاهی که در موضوعات دینی مانند قیام زید و شخصیت او وارد میشوند، به دلیل عدم توانمندی در روش تحقیق دینی و فقهی، مقاله‌هایی پرآفت و آسیب تولید میکنند. 🔹با این وصف، خود متحیر میمانند که؛ با وجود چنین اختلافی که درباره شخصیت و قیام زید در منابع وجود دارد، چرا بزرگان دینی او را ممدوح دانسته و به جلالت قدر او اعتقاد دارند. نمیدانند که، بزرگانی چون محقق خوئی(رضوان الله علیه)، با بررسی‌های تفصیلی پیرامون اخبار و منابع آن، اخبار صحیح را از سقیم تفکیک می نماید و سپس به جمع بندی میرسد، نه آنکه هر خبری و هر منبعی را که به فارسی ترجمه شده باشد، در تحقیق خود وارد نماید. https://eitaa.com/alfigh_alosul https://eitaa.com/alrejal
ابن أبي جمهور در مقدمه غوالي اللآلي هنگام ذکر طرق و اسانید خود بعد از اینکه به علامه حلی می رسد می نویسد: «فهذه الطرق السبعة المذكورة [لي‏] جميعها تنتهي عن المشايخ المذكورين إلى الشيخ جمال المحققين ثم منه ينتهي الطريق إلى الأئمة المعصومين إلى رسول رب العالمين بطرقه المعروفة له عن مشايخه الذين أخذ عنهم الرواية المتصلة بأئمة الهدى ع المنتهي إلى جدهم عليه أفضل الصلوات و أكمل التحيات. فمن طرقه‏ - إلی أن قال- الطريق الثاني أن الشيخ المذكور [يعني الشيخ الطوسي ره] يروي عن المفيد عن ابن قولويه و ابن قولويه يروي عن الشيخ محمد بن بابويه و هو يروي عن محمد بن يعقوب و هو يروي عن علي بن إبراهيم بن هاشم و هو يروي عن الإمام العسكري عن آبائه ع عن النبي ص و عن جبرئيل عن الله جل جلاله‏» 1/ 13 این طریق دو اشتباه فاحش دارد اولا ابن قولویه از شیخ صدوق نقل نمی کند و ثانیا صدوق هیچگاه از کلینی نقل نمی کند! هیچ جای دیگری هم مانند آن ذکر نشده! ابن ابی جمهور هم خودش و هم کتابش در غایت ضعف هستند. در برخی نسخ همین سند دیده شده و به نظر آن هم درست نیست. 👈تصویر: وسط سمت چپ: سلسله مشایخ فخر المحققین تا می رسد به ائمه اطهار علیه السلام. @alrejal
هدایت شده از اندیشکده مستعدان
🔰نقد یک انتساب 📝به قلم استاد گرانقدر، حجت الاسلام و المسلمین کتاب "تسمیه من قتل مع الحسین" توسط آقای محمد رضا حسینی جلالی چاپ شده و این کتاب نسبت داده شده به فضیل بن زبیر که جزء یاران امام باقر و صادق علیه السلام بودند. اما در کتب رجالی و فهرستی که ایشان را ترجمه کرده اند، ذکر نکردند که ایشان کتاب داشته اند. ⬅️راز این ماجرا بر می گردد به اینکه یکی از علماء زیدیه در قرن پنجم به نام المرشد بالله (همان یحیی بن الحسین معروف به کیا) کتابی دارند به نام "الامالی الخميسية" در آن روایتی نسبتا طولانی در چند صفحه درباره اصحاب امام حسین علیه السلام از فضیل بن زبیر آورده اند و بعد محقق محترم با جداسازی این روایت آن را بصورت کتابی جداگانه چاپ کردند. اول این روش خوبی نیست و دوم باید به تمام جزئیات عملکردشان در مقدمه کتاب منتشر شده پاسخ می دادند! متن روایت المرشد بالله: 807 - أَخْبَرَنَا الشَّرِيفُ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ مُحَمَّدُ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ الْحَسَنِ الْبَطْحَانِيُّ، بِقِرَاءَتِي عَلَيْهِ بِالْكُوفَةِ، قَالَ: أَخْبَرَنَا مُحَمَّدُ بْنُ جَعْفَرٍ التَّمِيمِيُّ، قِرَاءَةً، قَالَ: أَخْبَرَنَا أَحْمَدُ بْنُ مُحَمَّدِ بْنِ سَعِيدٍ، قَالَ: أَخْبَرَنِي الْحَسَنُ بْنُ جَعْفَرٍ التَّمِيمِيُّ، قِرَاءَةً، قَالَ: حَدَّثَنِي عَمِّي طَاهِرُ بْنُ مِدْرَارٍ، قَالَ: حَدَّثَنِي 👈فُضَيْلُ بْنُ الزُّبَيْرِ، قَالَ " سَمِعْتُ الْإِمَامَ أَبَا الْحُسَيْنِ زَيْدَ بْنَ عَلِيٍّ، عَلَيْهِمَا السَّلَامُ، وَيَحْيَى بْنَ أُمِّ طَوِيلٍ، وَعَبْدَ اللَّهِ بْنَ شَرِيكٍ الْعَامِرِيَّ يَذْكُرُونَ تَسْمِيَةَ مَنْ قُتِلَ مَعَ الْحُسَيْنِ بْنِ عَلِيٍّ، عَلَيْهِمَا السَّلَامُ مِنْ وَلَدِهِ وَإِخْوَتِهِ وَأَهْلِهِ وَشِيعَتِهِ، وَسَمِعْتُهُ أَيْضًا مِنْ آخَرِينَ سِوَاهُمْ: الْحُسَيْنُ بْنُ عَلِيِّ بْنِ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَآلِهِ وَسَلَّمَ قَتَلَهُ سِنَانُ بْنُ أَنَسٍ النَّخَعِيُّ وَحَمَلَ رَأْسَهُ فَجَاءَ بِهِ خَوْلِيُّ بْنُ يَزِيدَ الْأَصْبَحِيُّ، وَالْعَبَّاسُ بْنُ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ عَلَيْهِمَا السَّلَامُ، وَأُمُّهُ أُمُّ الْبَنِينَ بِنْتُ حَرَامِ بْنِ خَالِدِ بْنِ رَبِيعَةَ بْنِ الْوَحِيدِ الْعَامِرِيِّ قَتَلَهُ زَيْدُ بْنُ رِفَادٍ الْجِنِّيُّ، وَحَكِيمُ بْنُ الطُّفَيْلِ الطَّائِيُّ السِّيسِيُّ وَكِلَاهُمَا ابْتُلِيَ فِي بَدَنِهِ، وَجَعْفَرُ بْنُ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ عَلَيْهِمَا السَّلَامُ وَأُمُّهُ أَيْضًا أُمُّ الْبَنِينَ بِنْتُ حَرَامٍ. قَتَلَهُ هَانِئُ بْنُ نُبَيْتٍ الْحَضْرَمِيُّ..... (ترتيب الأمالي الخميسية، الشجري، يحيى بن الحسين،ج 1، ص 224 https://lib.efatwa.ir/42143/1/224 متن کتاب تسمیه همین روایت طولانی بالاست. متن کتاب "تسمية مَنْ قُتل مع الحسين بن علي عليهما السلام من ولده وإخوته، وأهله وشيعته" را ببینید👇👇 شهداء أهل البيت عليهم‌السلام (١) الحسين بن علي، ابن رسول الله (صلوات الله عليهم): قتله سنان بن أنس النخعي وحمل رأسه، فجاء به خولي بن يزيد الأصبحي. (٢) العباس بن علي بن أبي طالب عليهما‌ السلام : واُمّه اُمّ البنين بنت حزام بن خالد بن ربيعة بن الوحيد العامري، قتله زيد بن رقاد الجنبي، وحكيم بن الطفيل الطائف السنبسي، وكلاهما ابتلي في بدنه. (٣) وجعفر بن علي بن أبي طالب عليهما‌ السلام : واُمّه - أيضاً - اُمّ البنين بنت حزام، قتله هانئ بن ثبيت الحضرمي..... (تسمية من قتل مع الحسين (ع)، الحسيني الجلالي، السيد محمد رضا، 1، ص ۲۳ https://ar.lib.eshia.ir/12001/1/23 💠نکته جالب این است که محققین گمان می کنند که جناب آقای جلالی به نسخه ای خطی دست یافته و کتابی ارزشمند از قرن دوم در مقتل نشر داده اند؛ مثلا در کتاب "موسوعه تاریخ امام حسین علیه السلام" (۲۴ جلد) در ذیل هر مطلب که منابع را می آورد ابتداء منابع متقدم را ذکر می کند، که می توانید نام کتاب "تسمية من قتل مع الحسین علیه السلام" را قبل از تمام منابع به عنوان اولین منبع ملاحظه کنید! 📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3 ❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
فردا ان شاءالله کلاس رجال ساعت ۴:۳۰ عصر دور شهر کوچه ۱۲ موسسه التبیغ و الارشاد درباره ساعت و روز هم با هم بحث می کنیم
علی بن عثمان مغربی شخصی به نام علی بن عثمان بن خطاب معروف به ابی الدنیا در سال 309 در حالی که موهای سر و صورتش هنوز سیاه بود، ادعا کرد که با نوشیدن آب حیات، عمرش طولانی شده و در رکاب امام علی(ع) در جنگ صفین بوده است (فلحقت آخر ایام عثمان فمال قلبی من بین جماعة اصحاب النبی(ص) الی علی بن ابی طالب(ع) فاقمت معه اخدمه و شهدت معه وقائع و فی وقعة صفین...) كمال الدين و تمام النعمة نویسنده : الشيخ الصدوق    جلد : 2  صفحه : 540 https://lib.eshia.ir/27045/2/540/%D9%81%D9%84%D8%AD%D9%82%D8%AA_%D8%A2%D8%AE%D8%B1_%D8%A7%DB%8C%D8%A7%D9%85_%D8%B9%D8%AB%D9%85%D8%A7%D9%86_%D9%81%D9%85%D8%A7%D9%84_%D9%82%D9%84%D8%A8%DB%8C او همچنین مدعی بود خضر(ع) و الیاس(ع) را دیده و در رکاب امام حسین(ع) نیز در کربلا جنگیده و پس از شهادت امام حسین(ع) فرار کرده. آنچه تعجب داره، اعتماد علما و بزرگان به سخنان او و ثقه دانستن اوست و سخنانش در کتابهای حدیثی نقل شده. علامه مجلسی در بحار بابی را گشوده (ج 51، ص 225) و به استناد عمر طولانی این شخص، او را به رخ کسانی کشیده که عمر بلند امام مهدی(ع) را زیر سوال برده اند و این نشان می دهد که علامه مجلسی او را ثقه می دانسته و در ادامه روایت های متعدد از زبان او نقل می کند! افراد فراوان از مصر و شام و بغداد و... احادیث او از امام علی(ع) را نوشته اند (ر. ک: طبقات اعلام الشیعه، ج 1، ص 192) علي بن عثمان بن خطاب ابن مرة بن مزيد الهمداني المعروف بابي الدنيا الذى كتب عنه أحاديث أمير المؤمنين(ع)خلق كثير من المصريين و الشاميين و البغداديين و غيرهم ممن حضر الموسم بمكة سنة 309 أيام المقتدر. رواها الصدوق في الباب الثالث و الخمسين من«كمال الدين»باسناده إليه من طريقين:أحدهما أبو سعيد عبد اللّه بن محمد بن عبد الوهاب و الآخر الحسن ابن محمد بن يحيى المعروف بابن أخي طاهر. طبقات اعلام الشیعه نویسنده : الطهراني، آقا بزرك    جلد : 1  صفحه : 192 https://lib.eshia.ir/10445/1/192/%D8%B9%D9%84%DB%8C_%D8%A8%D9%86_%D8%B9%D8%AB%D9%85%D8%A7%D9%86_%D8%A8%D9%86_%D8%AE%D8%B7%D8%A7%D8%A8 @alrejal
⁉️رفتار با کسی که از او سوال پرسید! 👈روزي (عبدالبهاء) در بيروني بيت مبارك در حيفا فرمودند: «دستمالم را فراموش کردم».يك نفر از احبا كه معروف به استاد محمد علي بنا بود باين مضمون عرض كرد: «چگونه می شود مظهر حق چیزی فراموش کند»؟ فوراَ یک سیلی به او زدند و فرمودند: «مردک! به یک دستمال فراموش کردن صد نفر را امتحان می کند.» 📚خليل شهيدي ( يكي از افراد مورد اعتماد عبدالبهاء) ، خاطرات خليل شهيدي، ص 193 @alrejal
🔹معرفی چند کتاب درباره الکافی 1. کتاب کافی‌شناسی ؛ نوشته محمد حسن ربانی پیوند 2. الکلینی البغدادی و کتابه الکافی ؛ نوشته هاشم ثامر عمیدی پیوند 1 - پیوند 2 3. الکلینی و الکافی ؛ نوشته عبدالرسول الغفار پیوند 4. کتاب شناخت‌نامه کلینی و الکافی؛ نوشته محمد قنبری (4 جلد) پیوند 1 - پیوند 2 5. کتابشناسی کلینی و کتاب الکافی؛ نوشته محمد قنبری پیوند 1 - پیوند 2 6. کتاب گفتگوها و گفتارها درباره کلینی و الکافی؛ پیوند 7. مجموعه مقالات همایش بزرگداشت ثقة الاسلام کلینی (5 جلد)؛ پیوند 1 - پیوند 2 8. کتاب جوامع حدیثی شیعه؛ نوشته هادی حجت (ص21 تا 74) پیوند 9. مجموعه آثار ثقه الاسلام کلینی(حاوی 191 جلد کتاب شامل الکافی، شرح‌ها، ترجمه‌ها، تعلیقه‌ها، حاشیه‌ها و آثار همایش بزرگداشت ایشان) پیوند ✍️ حجة الاسلام سیدمحمدجواد سید شبیری ▪️در صورت محدودیت زمانی، پیشنهاد می‌شود شماره 8 را مطالعه بفرمایید. منبع: @rejal_shobeiri @alrejal
🛑 یک سند تاریخی 👈 فتوای جهاد مراجع عظام نجف و امام خمینی در برابر اسرائیل 🔶️در تصویری که مشاهده می شود (ظاهرا از سوی یکی از روزنامه های وقت عراق) متن فتوای و اسامی علمای دعوت کننده به جهاد با صهیونیسم، منتشر شد که نام برخی از مراجع فقید دیده می‌شود: 1⃣ سید محسن حکیم 2⃣ سید روح الله خمینی 3⃣ سید ابوالقاسم خوئی 4⃣ سید عبدالله شیرازی 5⃣ سید محمود شاهرودی 6⃣ شیخ علی کاشف الغطاء 7⃣ شیخ عبدالکریم زنجانی 8⃣ سید محمد شیرازی 9⃣ سید محمد علی حمّامی 🔹️ در بین تصاویر، عکس شیوخ شاخص الازهر نیز آمده است. 💠در تیتر روزنامه مذکور تحت عنوان «الله اکبر» آمده بود که علمای بزرگ، مسلمانان را به جهاد مقدس برای بازپس گیری وطن سلب شده و مقدسات اسلامی در فلسطین دعوت می کنند. و ادامه میدهد: علمای بزرگ در پیامی به عبدالرحمن محمد عارف رئیس جمهوری عراق، از موضع قهرمانانه و مبارزه او علیه صهیونیست ها اعلام حمایت کردند. @alrejal
هَمْدَانُ‏ درست است یا هَمَدَانُ‏؟ همدان شهری در ایران یا قبیله ای در یمن؟ المصباح المنير فى غريب الشرح الكبير للرافعى ؛ ج‏2 ؛ ص640 👈و (هَمْدَانُ‏) وِزَانُ سَكْرَانَ قَبيلَةٌ مِنْ حِمْيَرٍ مِنْ عَرَبِ اليَمَنِ و النِّسْبَةُ إِلَيْهَا (هَمْدَانِيٌ‏) عَلَى لَفْظِهَا. 👈هَمَذَانُ‏: بِفَتْحِ الْمِيمِ بَلَدٌ مِنْ عِرَاقِ العَجَمِ قَالَ ابْنُ الْكَلْبِىِّ سُمِّىَ بِاسْمِ بَانِيهِ (هَمَذَانَ‏ ابْنِ لفَلُّوجِ بْنِ سَامِ بْنِ نُوحٍ) و (الهَمَذَانُ‏) اخْتِلَاطُ نَوْعٍ مِنَ السَّيْرِ بِنَوْعٍ. ✅اگر با ذال بود شهر ایرانی است و اگر با دال بود قبیله یمنی @alrejal
أَبِي الْحَسَنِ ع در کافی مراد ابی الحسن ثالث است. ابی الحسن به صورت مطلق امام موسی بن جعفر (ع) است از نظر اصطلاح روات. ابی الحسن الثانی حضرت رضا (ع) است. ولی از لحاظ تاریخی ابالحسن الاول، امام علی (ع) و ابی الحسن الثانی، حضرت سجاد (ع) و ابی الحسن ثالث، موسی بن جعفر (ع) و حضرت هادی (ع) چهارمین ابی الحسن است. ولی در اصطلاح، ابی الحسن الاول: موسی بن جعفر (ع) و ابی الحسن الثانی، حضرت رضا (ع) و ابی الحسن الثالث امام هادی (ع) است. @alrejal
❗عدم ترجمه ابن سینا❗ 💠اینکه حسین بن عبدالله بن حسن بن علی بن سینا، ابوعلی متوفی ۴۲۸ هـ ق در هیچ یک از آثار رجالی و فهرستی ما نیامده و ترجمه نشده نه علامت سنی بودنش هست و نه علامت گمنام بودن یا جعلی بودن و .... 📑در کتب رجالی نامش نیامده چون ایشان راوی نیست! منبع کتب رجالی یا اسناد مذکور در کتب حدیثی است یا کتب رجالی پیشین که با این وصف طبیعی است نام ابن سینا نیامده باشد. 📑در کتب فهرست نیامده زیرا اولا نام فردی در کتب فهرست می آید که آثارش را اجازه داده باشد به اصطلاح می گوئیم در اجازات آمده باشد فلذا اگر فهرست نویس به آثار کسی اجازه نداشته باشد او را ترجمه نمی کند. مانند اینکه نجاشی به واسطه ابن نوح خیلی ها را ترجمه می کند اما چون شیخ طوسی ابن نوح را درک نکرده یا آنها را ترجمه نکرده یا از طرق دیگر ترجمه دارد. پس متوجه می شویم آثار ابن سینا در اجازات ذکر نشده بوده. ثانیا یکی از منابع فهرست، فهرستات قبلی است و آن هم کذلک. ثالثا آنچه به ذهن می آید از اینکه (فهرست نویسان نه تنها ابن سینا بلکه فیلسوفان دیگر و عموما آثار منطقی را) به هیچ عنوان ذکر نکردند، شاید به این دلیل بوده که آثار منطق و فلسفه را آن زمان اسلامی به معنی خاص نمی دانسته اند مانند اینکه کتب علوم غریبه هم در فهارس نیست. یا علوم تجربی مثل شیمی، فیزیک، معماری، جغرافیا، فنون و... بنابراین عدم ترجمه ابن سینا طبیعی است. @alrejal
🔷 نِگاشته‌های نخستینِ رجالی و «بخش‌بندی رویکردی» نگاشته‌های شش‌گانه‌ی نخستینِ رجالی را بر اساس رویکرد نگارنده‌ی آن‌ها، می‌توان به چهارگونه بخش‌بندی کرد: ▪️یکم) فهرست نگاری: فهرست شیخ طوسی و رجال نجاشی با رویکرد نمایاندن راویانِ صاحب اثر و کتاب‌های ایشان است. ▪️دوم) طبقات نگاری: رجال شیخ طوسی و رجال برقی با رویکرد شناساندن راویان، یاد کردِ طبقه و شناساندن تقریبی عصر فعالیت حدیثی ایشان نگاشته شده‌اند؛ چه آن راویان صاحب کتاب باشند و چه نباشند. ▪️سوم) جرح و تعدیل نگاری: رجال ابن‌غضائری، اصالتاً نه برای شناساندن راویانِ صاحب اثر و شناساندن کتب و طبقه ایشان است؛ بلکه هدفِ اصیلش، بیان وثاقت یا ضعف راویان است. ▪️چهارم) پراکنده نگاری: رجال کشی هیچ یک از رویکردهای پیش گفته را به روشنی در پیش نگرفته است؛ بلکه جُنگی از رویکردهای سه‌گانه‌ی پیش گفته است. نقد: کتاب رجال ابن غضائری مطلقا به دست ما نرسیده است و باز سازی متاخرین است، حتی مع الاسف اطلاعات ما نسبت به این کتاب در حد بازیابی هم نیست، پس چطور آن را یک عنوان در تقسیمات کتب رجالی قرار دهیم؟ درباره نگاشته های ابن غضائری سخن بسیار بیش از این است لکن برای نقد این اندازه بسنده است. 📚 نقدی بر «اعتبارسنجی احادیث شیعه» مهدی دهبان @alrejal
⛔اطرافیان تاثیر گزار معاویه که یهودی یا مسیحی بودند: (تذکر: ممکن است کسی با نژاد یهودی اما دین مسیحی باشد هر چند یهودیان پوشش دین های دیگر برای ضربه به غیر یهود را در دستورات خود دارند) ١. إبن أثال طبيب معاوية بن أبي سفيان که مجری دستورات معاویه در کشتن مخفیانه افراد بود.(مثلا بعد از اعلان یزید به عنوان جانشین معاویه او عبد الرحمن بن خالد بن الوليد را با سمّ کشت)🕎 ٢. سرجون [ساراگون]بن منصور کاتب و وزیر مالیه معاوية بن أبي سفيان(نکته: برخی به اشتباه به جای ساراگون گمان کرده اند نام اصلی سرجون، سرژیوس است، همچنین پسر ساراگون، یوحنای دمشقی از اولین و بزرگترین شبهه افکنان به قرآن بود، مسیحیان به شدت او را بزرگ می دارند و احترام زیادی برایش قائلند.)🔯 ٣. أخطل، أبُو مَالِك غِياث بن غَوْثِ بن الصَّلْت بن طارِقةٍ اَلتَّغْلِبِي، شاعر معاوية بن أبي سفيان بسیاری از دشمنان بنی امیه را هجو می کرد.✡ ۴.ميسون بنت بجدل مادر یزید و همسر معاوية بن أبي سفيان، بسیاری بر این باورند وقتی معاویه با او ازدواج کرد او به یزید باردار بود. (همچنین بجدل [بحدل] یک اسقف مسیحی و پسران او یعنی برادران میسون مانند مالك بن بحدل و حريث بن بحدل مسيحى بودند اما مادر میسون أسدة بنت أسيد بن ثعلبة زن یهودیه بود)🕎✡🔯✝️ @dehban_ir @alrejal