eitaa logo
الرجال و الفهرس و التاریخ
358 دنبال‌کننده
16 عکس
0 ویدیو
0 فایل
💠موضوعات کانال الرجال و الفهرس و التاریخ: 📚رهیافتی به اعتبار سنجی احادیث 📚اعتبار سنجی و روش پژوهش در تاریخ 📚نویافته های تاریخی 📚روش فهرستی، چیستی و چرایی وابسته به کانال حجت الاسلام استاد دهبان https://eitaa.com/dehban_ir
مشاهده در ایتا
دانلود
ابن أبي جمهور در مقدمه غوالي اللآلي هنگام ذکر طرق و اسانید خود بعد از اینکه به علامه حلی می رسد می نویسد: «فهذه الطرق السبعة المذكورة [لي‏] جميعها تنتهي عن المشايخ المذكورين إلى الشيخ جمال المحققين ثم منه ينتهي الطريق إلى الأئمة المعصومين إلى رسول رب العالمين بطرقه المعروفة له عن مشايخه الذين أخذ عنهم الرواية المتصلة بأئمة الهدى ع المنتهي إلى جدهم عليه أفضل الصلوات و أكمل التحيات. فمن طرقه‏ - إلی أن قال- الطريق الثاني أن الشيخ المذكور [يعني الشيخ الطوسي ره] يروي عن المفيد عن ابن قولويه و ابن قولويه يروي عن الشيخ محمد بن بابويه و هو يروي عن محمد بن يعقوب و هو يروي عن علي بن إبراهيم بن هاشم و هو يروي عن الإمام العسكري عن آبائه ع عن النبي ص و عن جبرئيل عن الله جل جلاله‏» 1/ 13 این طریق دو اشتباه فاحش دارد اولا ابن قولویه از شیخ صدوق نقل نمی کند و ثانیا صدوق هیچگاه از کلینی نقل نمی کند! هیچ جای دیگری هم مانند آن ذکر نشده! ابن ابی جمهور هم خودش و هم کتابش در غایت ضعف هستند. در برخی نسخ همین سند دیده شده و به نظر آن هم درست نیست. 👈تصویر: وسط سمت چپ: سلسله مشایخ فخر المحققین تا می رسد به ائمه اطهار علیه السلام. @alrejal
هدایت شده از اندیشکده مستعدان
🔰نقد یک انتساب 📝به قلم استاد گرانقدر، حجت الاسلام و المسلمین کتاب "تسمیه من قتل مع الحسین" توسط آقای محمد رضا حسینی جلالی چاپ شده و این کتاب نسبت داده شده به فضیل بن زبیر که جزء یاران امام باقر و صادق علیه السلام بودند. اما در کتب رجالی و فهرستی که ایشان را ترجمه کرده اند، ذکر نکردند که ایشان کتاب داشته اند. ⬅️راز این ماجرا بر می گردد به اینکه یکی از علماء زیدیه در قرن پنجم به نام المرشد بالله (همان یحیی بن الحسین معروف به کیا) کتابی دارند به نام "الامالی الخميسية" در آن روایتی نسبتا طولانی در چند صفحه درباره اصحاب امام حسین علیه السلام از فضیل بن زبیر آورده اند و بعد محقق محترم با جداسازی این روایت آن را بصورت کتابی جداگانه چاپ کردند. اول این روش خوبی نیست و دوم باید به تمام جزئیات عملکردشان در مقدمه کتاب منتشر شده پاسخ می دادند! متن روایت المرشد بالله: 807 - أَخْبَرَنَا الشَّرِيفُ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ مُحَمَّدُ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ الْحَسَنِ الْبَطْحَانِيُّ، بِقِرَاءَتِي عَلَيْهِ بِالْكُوفَةِ، قَالَ: أَخْبَرَنَا مُحَمَّدُ بْنُ جَعْفَرٍ التَّمِيمِيُّ، قِرَاءَةً، قَالَ: أَخْبَرَنَا أَحْمَدُ بْنُ مُحَمَّدِ بْنِ سَعِيدٍ، قَالَ: أَخْبَرَنِي الْحَسَنُ بْنُ جَعْفَرٍ التَّمِيمِيُّ، قِرَاءَةً، قَالَ: حَدَّثَنِي عَمِّي طَاهِرُ بْنُ مِدْرَارٍ، قَالَ: حَدَّثَنِي 👈فُضَيْلُ بْنُ الزُّبَيْرِ، قَالَ " سَمِعْتُ الْإِمَامَ أَبَا الْحُسَيْنِ زَيْدَ بْنَ عَلِيٍّ، عَلَيْهِمَا السَّلَامُ، وَيَحْيَى بْنَ أُمِّ طَوِيلٍ، وَعَبْدَ اللَّهِ بْنَ شَرِيكٍ الْعَامِرِيَّ يَذْكُرُونَ تَسْمِيَةَ مَنْ قُتِلَ مَعَ الْحُسَيْنِ بْنِ عَلِيٍّ، عَلَيْهِمَا السَّلَامُ مِنْ وَلَدِهِ وَإِخْوَتِهِ وَأَهْلِهِ وَشِيعَتِهِ، وَسَمِعْتُهُ أَيْضًا مِنْ آخَرِينَ سِوَاهُمْ: الْحُسَيْنُ بْنُ عَلِيِّ بْنِ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَآلِهِ وَسَلَّمَ قَتَلَهُ سِنَانُ بْنُ أَنَسٍ النَّخَعِيُّ وَحَمَلَ رَأْسَهُ فَجَاءَ بِهِ خَوْلِيُّ بْنُ يَزِيدَ الْأَصْبَحِيُّ، وَالْعَبَّاسُ بْنُ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ عَلَيْهِمَا السَّلَامُ، وَأُمُّهُ أُمُّ الْبَنِينَ بِنْتُ حَرَامِ بْنِ خَالِدِ بْنِ رَبِيعَةَ بْنِ الْوَحِيدِ الْعَامِرِيِّ قَتَلَهُ زَيْدُ بْنُ رِفَادٍ الْجِنِّيُّ، وَحَكِيمُ بْنُ الطُّفَيْلِ الطَّائِيُّ السِّيسِيُّ وَكِلَاهُمَا ابْتُلِيَ فِي بَدَنِهِ، وَجَعْفَرُ بْنُ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ عَلَيْهِمَا السَّلَامُ وَأُمُّهُ أَيْضًا أُمُّ الْبَنِينَ بِنْتُ حَرَامٍ. قَتَلَهُ هَانِئُ بْنُ نُبَيْتٍ الْحَضْرَمِيُّ..... (ترتيب الأمالي الخميسية، الشجري، يحيى بن الحسين،ج 1، ص 224 https://lib.efatwa.ir/42143/1/224 متن کتاب تسمیه همین روایت طولانی بالاست. متن کتاب "تسمية مَنْ قُتل مع الحسين بن علي عليهما السلام من ولده وإخوته، وأهله وشيعته" را ببینید👇👇 شهداء أهل البيت عليهم‌السلام (١) الحسين بن علي، ابن رسول الله (صلوات الله عليهم): قتله سنان بن أنس النخعي وحمل رأسه، فجاء به خولي بن يزيد الأصبحي. (٢) العباس بن علي بن أبي طالب عليهما‌ السلام : واُمّه اُمّ البنين بنت حزام بن خالد بن ربيعة بن الوحيد العامري، قتله زيد بن رقاد الجنبي، وحكيم بن الطفيل الطائف السنبسي، وكلاهما ابتلي في بدنه. (٣) وجعفر بن علي بن أبي طالب عليهما‌ السلام : واُمّه - أيضاً - اُمّ البنين بنت حزام، قتله هانئ بن ثبيت الحضرمي..... (تسمية من قتل مع الحسين (ع)، الحسيني الجلالي، السيد محمد رضا، 1، ص ۲۳ https://ar.lib.eshia.ir/12001/1/23 💠نکته جالب این است که محققین گمان می کنند که جناب آقای جلالی به نسخه ای خطی دست یافته و کتابی ارزشمند از قرن دوم در مقتل نشر داده اند؛ مثلا در کتاب "موسوعه تاریخ امام حسین علیه السلام" (۲۴ جلد) در ذیل هر مطلب که منابع را می آورد ابتداء منابع متقدم را ذکر می کند، که می توانید نام کتاب "تسمية من قتل مع الحسین علیه السلام" را قبل از تمام منابع به عنوان اولین منبع ملاحظه کنید! 📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3 ❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
فردا ان شاءالله کلاس رجال ساعت ۴:۳۰ عصر دور شهر کوچه ۱۲ موسسه التبیغ و الارشاد درباره ساعت و روز هم با هم بحث می کنیم
علی بن عثمان مغربی شخصی به نام علی بن عثمان بن خطاب معروف به ابی الدنیا در سال 309 در حالی که موهای سر و صورتش هنوز سیاه بود، ادعا کرد که با نوشیدن آب حیات، عمرش طولانی شده و در رکاب امام علی(ع) در جنگ صفین بوده است (فلحقت آخر ایام عثمان فمال قلبی من بین جماعة اصحاب النبی(ص) الی علی بن ابی طالب(ع) فاقمت معه اخدمه و شهدت معه وقائع و فی وقعة صفین...) كمال الدين و تمام النعمة نویسنده : الشيخ الصدوق    جلد : 2  صفحه : 540 https://lib.eshia.ir/27045/2/540/%D9%81%D9%84%D8%AD%D9%82%D8%AA_%D8%A2%D8%AE%D8%B1_%D8%A7%DB%8C%D8%A7%D9%85_%D8%B9%D8%AB%D9%85%D8%A7%D9%86_%D9%81%D9%85%D8%A7%D9%84_%D9%82%D9%84%D8%A8%DB%8C او همچنین مدعی بود خضر(ع) و الیاس(ع) را دیده و در رکاب امام حسین(ع) نیز در کربلا جنگیده و پس از شهادت امام حسین(ع) فرار کرده. آنچه تعجب داره، اعتماد علما و بزرگان به سخنان او و ثقه دانستن اوست و سخنانش در کتابهای حدیثی نقل شده. علامه مجلسی در بحار بابی را گشوده (ج 51، ص 225) و به استناد عمر طولانی این شخص، او را به رخ کسانی کشیده که عمر بلند امام مهدی(ع) را زیر سوال برده اند و این نشان می دهد که علامه مجلسی او را ثقه می دانسته و در ادامه روایت های متعدد از زبان او نقل می کند! افراد فراوان از مصر و شام و بغداد و... احادیث او از امام علی(ع) را نوشته اند (ر. ک: طبقات اعلام الشیعه، ج 1، ص 192) علي بن عثمان بن خطاب ابن مرة بن مزيد الهمداني المعروف بابي الدنيا الذى كتب عنه أحاديث أمير المؤمنين(ع)خلق كثير من المصريين و الشاميين و البغداديين و غيرهم ممن حضر الموسم بمكة سنة 309 أيام المقتدر. رواها الصدوق في الباب الثالث و الخمسين من«كمال الدين»باسناده إليه من طريقين:أحدهما أبو سعيد عبد اللّه بن محمد بن عبد الوهاب و الآخر الحسن ابن محمد بن يحيى المعروف بابن أخي طاهر. طبقات اعلام الشیعه نویسنده : الطهراني، آقا بزرك    جلد : 1  صفحه : 192 https://lib.eshia.ir/10445/1/192/%D8%B9%D9%84%DB%8C_%D8%A8%D9%86_%D8%B9%D8%AB%D9%85%D8%A7%D9%86_%D8%A8%D9%86_%D8%AE%D8%B7%D8%A7%D8%A8 @alrejal
⁉️رفتار با کسی که از او سوال پرسید! 👈روزي (عبدالبهاء) در بيروني بيت مبارك در حيفا فرمودند: «دستمالم را فراموش کردم».يك نفر از احبا كه معروف به استاد محمد علي بنا بود باين مضمون عرض كرد: «چگونه می شود مظهر حق چیزی فراموش کند»؟ فوراَ یک سیلی به او زدند و فرمودند: «مردک! به یک دستمال فراموش کردن صد نفر را امتحان می کند.» 📚خليل شهيدي ( يكي از افراد مورد اعتماد عبدالبهاء) ، خاطرات خليل شهيدي، ص 193 @alrejal
🔹معرفی چند کتاب درباره الکافی 1. کتاب کافی‌شناسی ؛ نوشته محمد حسن ربانی پیوند 2. الکلینی البغدادی و کتابه الکافی ؛ نوشته هاشم ثامر عمیدی پیوند 1 - پیوند 2 3. الکلینی و الکافی ؛ نوشته عبدالرسول الغفار پیوند 4. کتاب شناخت‌نامه کلینی و الکافی؛ نوشته محمد قنبری (4 جلد) پیوند 1 - پیوند 2 5. کتابشناسی کلینی و کتاب الکافی؛ نوشته محمد قنبری پیوند 1 - پیوند 2 6. کتاب گفتگوها و گفتارها درباره کلینی و الکافی؛ پیوند 7. مجموعه مقالات همایش بزرگداشت ثقة الاسلام کلینی (5 جلد)؛ پیوند 1 - پیوند 2 8. کتاب جوامع حدیثی شیعه؛ نوشته هادی حجت (ص21 تا 74) پیوند 9. مجموعه آثار ثقه الاسلام کلینی(حاوی 191 جلد کتاب شامل الکافی، شرح‌ها، ترجمه‌ها، تعلیقه‌ها، حاشیه‌ها و آثار همایش بزرگداشت ایشان) پیوند ✍️ حجة الاسلام سیدمحمدجواد سید شبیری ▪️در صورت محدودیت زمانی، پیشنهاد می‌شود شماره 8 را مطالعه بفرمایید. منبع: @rejal_shobeiri @alrejal
🛑 یک سند تاریخی 👈 فتوای جهاد مراجع عظام نجف و امام خمینی در برابر اسرائیل 🔶️در تصویری که مشاهده می شود (ظاهرا از سوی یکی از روزنامه های وقت عراق) متن فتوای و اسامی علمای دعوت کننده به جهاد با صهیونیسم، منتشر شد که نام برخی از مراجع فقید دیده می‌شود: 1⃣ سید محسن حکیم 2⃣ سید روح الله خمینی 3⃣ سید ابوالقاسم خوئی 4⃣ سید عبدالله شیرازی 5⃣ سید محمود شاهرودی 6⃣ شیخ علی کاشف الغطاء 7⃣ شیخ عبدالکریم زنجانی 8⃣ سید محمد شیرازی 9⃣ سید محمد علی حمّامی 🔹️ در بین تصاویر، عکس شیوخ شاخص الازهر نیز آمده است. 💠در تیتر روزنامه مذکور تحت عنوان «الله اکبر» آمده بود که علمای بزرگ، مسلمانان را به جهاد مقدس برای بازپس گیری وطن سلب شده و مقدسات اسلامی در فلسطین دعوت می کنند. و ادامه میدهد: علمای بزرگ در پیامی به عبدالرحمن محمد عارف رئیس جمهوری عراق، از موضع قهرمانانه و مبارزه او علیه صهیونیست ها اعلام حمایت کردند. @alrejal
هَمْدَانُ‏ درست است یا هَمَدَانُ‏؟ همدان شهری در ایران یا قبیله ای در یمن؟ المصباح المنير فى غريب الشرح الكبير للرافعى ؛ ج‏2 ؛ ص640 👈و (هَمْدَانُ‏) وِزَانُ سَكْرَانَ قَبيلَةٌ مِنْ حِمْيَرٍ مِنْ عَرَبِ اليَمَنِ و النِّسْبَةُ إِلَيْهَا (هَمْدَانِيٌ‏) عَلَى لَفْظِهَا. 👈هَمَذَانُ‏: بِفَتْحِ الْمِيمِ بَلَدٌ مِنْ عِرَاقِ العَجَمِ قَالَ ابْنُ الْكَلْبِىِّ سُمِّىَ بِاسْمِ بَانِيهِ (هَمَذَانَ‏ ابْنِ لفَلُّوجِ بْنِ سَامِ بْنِ نُوحٍ) و (الهَمَذَانُ‏) اخْتِلَاطُ نَوْعٍ مِنَ السَّيْرِ بِنَوْعٍ. ✅اگر با ذال بود شهر ایرانی است و اگر با دال بود قبیله یمنی @alrejal
أَبِي الْحَسَنِ ع در کافی مراد ابی الحسن ثالث است. ابی الحسن به صورت مطلق امام موسی بن جعفر (ع) است از نظر اصطلاح روات. ابی الحسن الثانی حضرت رضا (ع) است. ولی از لحاظ تاریخی ابالحسن الاول، امام علی (ع) و ابی الحسن الثانی، حضرت سجاد (ع) و ابی الحسن ثالث، موسی بن جعفر (ع) و حضرت هادی (ع) چهارمین ابی الحسن است. ولی در اصطلاح، ابی الحسن الاول: موسی بن جعفر (ع) و ابی الحسن الثانی، حضرت رضا (ع) و ابی الحسن الثالث امام هادی (ع) است. @alrejal
❗عدم ترجمه ابن سینا❗ 💠اینکه حسین بن عبدالله بن حسن بن علی بن سینا، ابوعلی متوفی ۴۲۸ هـ ق در هیچ یک از آثار رجالی و فهرستی ما نیامده و ترجمه نشده نه علامت سنی بودنش هست و نه علامت گمنام بودن یا جعلی بودن و .... 📑در کتب رجالی نامش نیامده چون ایشان راوی نیست! منبع کتب رجالی یا اسناد مذکور در کتب حدیثی است یا کتب رجالی پیشین که با این وصف طبیعی است نام ابن سینا نیامده باشد. 📑در کتب فهرست نیامده زیرا اولا نام فردی در کتب فهرست می آید که آثارش را اجازه داده باشد به اصطلاح می گوئیم در اجازات آمده باشد فلذا اگر فهرست نویس به آثار کسی اجازه نداشته باشد او را ترجمه نمی کند. مانند اینکه نجاشی به واسطه ابن نوح خیلی ها را ترجمه می کند اما چون شیخ طوسی ابن نوح را درک نکرده یا آنها را ترجمه نکرده یا از طرق دیگر ترجمه دارد. پس متوجه می شویم آثار ابن سینا در اجازات ذکر نشده بوده. ثانیا یکی از منابع فهرست، فهرستات قبلی است و آن هم کذلک. ثالثا آنچه به ذهن می آید از اینکه (فهرست نویسان نه تنها ابن سینا بلکه فیلسوفان دیگر و عموما آثار منطقی را) به هیچ عنوان ذکر نکردند، شاید به این دلیل بوده که آثار منطق و فلسفه را آن زمان اسلامی به معنی خاص نمی دانسته اند مانند اینکه کتب علوم غریبه هم در فهارس نیست. یا علوم تجربی مثل شیمی، فیزیک، معماری، جغرافیا، فنون و... بنابراین عدم ترجمه ابن سینا طبیعی است. @alrejal
🔷 نِگاشته‌های نخستینِ رجالی و «بخش‌بندی رویکردی» نگاشته‌های شش‌گانه‌ی نخستینِ رجالی را بر اساس رویکرد نگارنده‌ی آن‌ها، می‌توان به چهارگونه بخش‌بندی کرد: ▪️یکم) فهرست نگاری: فهرست شیخ طوسی و رجال نجاشی با رویکرد نمایاندن راویانِ صاحب اثر و کتاب‌های ایشان است. ▪️دوم) طبقات نگاری: رجال شیخ طوسی و رجال برقی با رویکرد شناساندن راویان، یاد کردِ طبقه و شناساندن تقریبی عصر فعالیت حدیثی ایشان نگاشته شده‌اند؛ چه آن راویان صاحب کتاب باشند و چه نباشند. ▪️سوم) جرح و تعدیل نگاری: رجال ابن‌غضائری، اصالتاً نه برای شناساندن راویانِ صاحب اثر و شناساندن کتب و طبقه ایشان است؛ بلکه هدفِ اصیلش، بیان وثاقت یا ضعف راویان است. ▪️چهارم) پراکنده نگاری: رجال کشی هیچ یک از رویکردهای پیش گفته را به روشنی در پیش نگرفته است؛ بلکه جُنگی از رویکردهای سه‌گانه‌ی پیش گفته است. نقد: کتاب رجال ابن غضائری مطلقا به دست ما نرسیده است و باز سازی متاخرین است، حتی مع الاسف اطلاعات ما نسبت به این کتاب در حد بازیابی هم نیست، پس چطور آن را یک عنوان در تقسیمات کتب رجالی قرار دهیم؟ درباره نگاشته های ابن غضائری سخن بسیار بیش از این است لکن برای نقد این اندازه بسنده است. 📚 نقدی بر «اعتبارسنجی احادیث شیعه» مهدی دهبان @alrejal
⛔اطرافیان تاثیر گزار معاویه که یهودی یا مسیحی بودند: (تذکر: ممکن است کسی با نژاد یهودی اما دین مسیحی باشد هر چند یهودیان پوشش دین های دیگر برای ضربه به غیر یهود را در دستورات خود دارند) ١. إبن أثال طبيب معاوية بن أبي سفيان که مجری دستورات معاویه در کشتن مخفیانه افراد بود.(مثلا بعد از اعلان یزید به عنوان جانشین معاویه او عبد الرحمن بن خالد بن الوليد را با سمّ کشت)🕎 ٢. سرجون [ساراگون]بن منصور کاتب و وزیر مالیه معاوية بن أبي سفيان(نکته: برخی به اشتباه به جای ساراگون گمان کرده اند نام اصلی سرجون، سرژیوس است، همچنین پسر ساراگون، یوحنای دمشقی از اولین و بزرگترین شبهه افکنان به قرآن بود، مسیحیان به شدت او را بزرگ می دارند و احترام زیادی برایش قائلند.)🔯 ٣. أخطل، أبُو مَالِك غِياث بن غَوْثِ بن الصَّلْت بن طارِقةٍ اَلتَّغْلِبِي، شاعر معاوية بن أبي سفيان بسیاری از دشمنان بنی امیه را هجو می کرد.✡ ۴.ميسون بنت بجدل مادر یزید و همسر معاوية بن أبي سفيان، بسیاری بر این باورند وقتی معاویه با او ازدواج کرد او به یزید باردار بود. (همچنین بجدل [بحدل] یک اسقف مسیحی و پسران او یعنی برادران میسون مانند مالك بن بحدل و حريث بن بحدل مسيحى بودند اما مادر میسون أسدة بنت أسيد بن ثعلبة زن یهودیه بود)🕎✡🔯✝️ @dehban_ir @alrejal
📌تفسیر ۱۲۰ جلدی امام هادی علیه السلام 🔸️ابن شهر آشوب در معالم العلماء ذیل اسم حسن بن خالد از اصحاب امام هادی علیه السلام ذکر می کند او از امام ۱۲۰ جلد تفسیر نوشته است! این عدد بسیار بزرگ و عجیب است: 189 الحسن بن خالد البرقي: أخو محمد بن خالد من كتبه: تفسير العسكري من إملاء الإمام (ع) مائة و عشرون مجلده‌ 📚معالم العلماء /ابن شهرآشوب ج1ص34 نجاشی درباره اش نوشته: الحسن بن خالد بن محمد بن علي البرقي أبو علي أخو محمد بن خالد ، كان ثقة. له كتاب نوادر 📚رجال النجاشي/النجاشي، أبو العبّاس ج1ص61 شیخ طوسی در فهرست درباره او می نویسد: [169] الحسن بن خالد الحسن بن خالد البرقي، أخو محمّد بن خالد، يكنّى أبا علي. له كتب. أخبرنا بها عدّة من أصحابنا، عن أبي المفضّل، عن ابن بطّة، عن أحمد بن أبي عبد اللّه، عن عمّه الحسن بن خالد. 📚فهرست كتب الشيعة /الشيخ الطوسي ج1 /126 @alrejal
🔺️ارائه نقلی کهن مبنی بر قدمت اعتقاد به ماجرای مظلومیت حضرت زهراء سلام الله علیها 📌يکی از کهن ترين و مهمترين ترين رساله‌ها درباره فدک و استدلال درباره حق حضرت فاطمه زهراء سلام الله علیها در خصوص ارث بردن از پدر بزرگوارشان صلی الله علیه و آله، رساله ابو عثمان عمرو بن بحر الجاحظ (۱۵۹_۲۵۵ق) از علمای بزرگ عامه با عنوان "العباسیة" است. 📌وی در این مقاله به گزارش برخی تعابیر حضرت زهراء سلام الله علیها در حین تعارض با ابوبکر می‌پردازد، و 👈ایضا بحثی دقیق حول عدم تصدیق ابوبکر در مدعی خود مطرح می‌کند. ۱. والله لادعون علیک (ای ابوبکر به خدا قسم من تورا دعای به شرّ می‌کنم /لعن کردن) ۲. و الله لا کلمتک ابدا (ای ابوبکر من دیگر با تو صحبت نخواهم کرد /کنایه از اینکه تا ابد از او ناراضی هستند) ۳. اوصت الا یصلی علیها ابوبکر (حضرت وصیت کردند ابوبکر خلیفه خودخوانده بر ایشان نماز نخواند) 📖 رسائل الجاحظ، ۲۶۵-۲۶۳ @alrejal
شمر مامور یزید یا مامور یهود ⛔شمر تنها کسی بود که در کوفه «طیلسان» بر سر می‌گذاشت. تاریخ مدینة دمشق، ج۲۳، ص۱۹۰ [ابواسحاق سبیعی: رأیت قاتل الحسین بن علی شمر بن ذی‌الجوشن ما رأیت بالکوفة أحداً علیه طیلسان غیره]. 🔺️علماء طیلسان را از البسه مخصوص روحانیون یهود می دانند👇👇👇 وَقَالَ الْإِمَامُ الْقَاضِي أَبُو يَعْلَى بْنُ الْفَرَّاءِ‏:‏ لَا يُمْنَعُ أَهْلُ الذِّمَّةِ مِنْ الطَّيْلَسَانِ ‏,‏ وَهُوَ الْمُقَوَّرُ الطَّرَفَيْنِ الْمَكْفُوفُ الْجَانِبَيْنِ الْمُلَفَّقُ بَعْضُهَا إلَى بَعْضٍ ‏,‏ مَا كَانَتْ الْعَرَبُ تَعْرِفُهُ 👈وَهُوَ لِبَاسُ الْيَهُودِ قَدِيمًا ‏,‏ وَالْعَجَمِ أَيْضًا وَالْعَرَبُ تُسَمِّيه سَاجًا ‏.‏ كتاب فتاوى السبكي الامام تقي الدين السبكي(727- 771ق) ج٢ ص٤٠٣ قَالَ: وَأَمَّا الطَّيْلَسَانُ فَهُوَ الْمُغَوَّرُ الطَّرَفَيْنِ الْمَكْفُوفُ الْجَانِبَيْنِ الْمُلَفَّفُ بَعْضُهُ إِلَى بَعْضٍ، فَإِنَّ الْعَرَبَ لَمْ تَكُنْ تَعْرِفُهُ وَلَا تَلْبَسُهُ،👈 وَهُوَ لِبَاسُ الْيَهُودِ وَالْعَجَمِ، وَالْعَرَبُ تُسَمِّيهِ سَاجًا. كتاب أحكام أهل الذمة - ط رمادي ابن القيم الجوزیه (۶۹۱–۷۵۱)ج3 ص١٢٩٦ 📌 در ماجرایی تاریخی آمده که انس بن مالک با دیدن جماعت طیلسان‌پوش در بصره، به یاد یهودیان خیبر افتاد. بخاری، ج۵، ص۷۶ [نظر أنس إلى الناس یوم الجمعة فرأى طیالسة فقال: کأنهم الساعة یهود خیبر]. 🔺️گذشته از این‌ها نام پدر شمر، شرحبیل است [که ظاهراً همانند نام خود او، نامی عبری است] و ذی‌الجوشن تنها لقب اوست. 📌واژه‌ی «شمر»، به دوگونه تلفظ می‌شود: در کتاب‌های لغت نام او شَمِر به فتح شین و کسر میم به‌معنای جدیّت و شتاب در انجام کار ضبط شده است [ابن درید، محمد بن حسن، الاشتقاق، ص۸۵و۲۹۷؛ ابن منظور، محمد بن مکرم، لسان العرب، ج۴، ص۴۲۷؛ زبیدی، محمدمرتضی‌، تاج العروس، ج۱۲، ص۲۳۶] اما عامه‌ی مردم، او را شِمْر می‌خوانند؛ به کسر شین و سکون میم. ظاهراً شمر واژه‌ای «عبری» و اصل آن شامر به‌معنای سامر (افسانه‌سرا، هم‌صحبت در شب‌نشینی) است. [ابو‌مخنف کوفی، لوط بن یحیی، وقعة الطف، ص۱۲۴] منابع تاریخی او را از شامیان ساکن کوفه دانسته‌اند. [ابن ابی‌حاتم رازی، محمد بن ابی‌حاتم، الجرح و التعدیل، ج۴، ص۳۳۷] پدر شمر (ذوالجوشن) شُرَحبیل بن اَعْوَربن عمرو نام داشت [ابن‌سعد، طبقات، ج۶، ص۴۶]. درباره‌ی نام شرحبیل گفته‌اند: شُرَحبِیل اسم أحسبه نَجرانیٌّ أو سُریانیًّ و قال بعض أهل اللغة کلُّ اسم جاء فی العربیة فیه «ایل» فهو منسوب الی الله تبارک و تعالی [ابن درید، محمد بن حسن، الاشتقاق، ص۹۸]. شُرَحبِیل اسم علم مذکر عربی قدیم، و قیل: أعجمی، لأنه مختوم بـ«إل: إله» العبری، أی أن الأصل «شرحب» و أضیف إلیه لفظ الله [قاموس معاجم]. 📌لذا به‌نظر می‌رسد نام شرحبیل از اسامی مقدس عبری باشد. آن‌چه این مطلب را تقویت می‌کند، مشاهده‌ی اسم «عبد شرحبیل» در شمار فرزندان هاشم بن عبدمناف است. البته برخی وی را شرحبیل گفته‌اند، یا عبد شرحبیل را به‌صورت عبد بن شرحبیل ضبط کرده‌اند، ولی شهرت نام عبد شرحبیل در منابع نخستین، ما را نسبت به درستی آن مطمئن می‌سازد. 🔺️از مادر شمر نیز به پلیدى یاد کرده‌اند، تا جایى که گفته‌اند وى هنگام جابه‌جایى گوسفندانش، به گناه آلوده شد و شمر از راه نامشروع به دنیا آمد. امام حسین علیه‌السلام نیز در واقعه‌ی کربلا، شمر را پسر زن بزچران خطاب کرده است [بلاذرى، انساب الاشراف، ج۲، ص۴۸۷؛ شیخ مفید، الارشاد، ج۲، ص۹۶] @alrejal @dehban_ir
فحاشی به حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها (۱) شیخ عبد الرؤف مناوی، در کتاب فیض القدیر گوید با اشاره به روایت «فاطمة بضعة منی» می‌گوید: إستدلّ به سهیلی علی ان من سبّها کفر لانه یغضبه و أنها أفضل من الشیخین(فیض القدیر4: 551) «سهیلی بر اساس این روایت استدلال کرده است همانا هرکس فاطمه را سب کند کافر است؛ چون رسول خدا به او غضب می‌کند و این که او افضل از شیخین است». به این عبارت به دور از تعصب و با روح آزاداندیشی و بینش عالمانه دقت شود. @alrejal
فحاشی ابوبکر به صدیقه کبری سلام الله علیها (۲) دشنام گویی و فحاشی ابوبکر به گونه ای بود که علمای اهل سنت در کتاب های معتبر خود نقل کرده‌اند که او از دشنام گویی و فحش دادن پروا نداشت. برای نمونه ابوبکر جوهری در کتاب سقیفه گوید: پس آنکه ابوبکر خطبۀ فاطمه (سلام الله علیها) را شنید؛ سخنان فاطمه (سلام الله علیها) بر او سنگین تمام شد؛ بالای منبر رفت و گفت: قال أبوبکر و حدثنی محمد بن زکریا قال حدثنا جعفر بن محمد بن عمارة بالإسناد الأول قال فلما سمع أبو بکر خطبتها شق علیه مقالتها فصعد المنبر و قال: أیها الناس ما هذه الرعة إلی کل قالة أین کانت هذه الأمانی فی عهد رسول الله ص‏ألا من سمع فلیقل و من شهد فلیتکلم إنما هو ثعالة شهیده ذنبه مرب لکل فتنة هو الذی یقول کروها جذعة بعد ما هرمت یستعینون بالضعفة و یستنصرون بالنساء کأم طحال أحب أهلها إلیها البغی.(شرح نهج البلاغة ابن ابی الحدید16: 214-و215) «ای مردم این چه سست عنصری در برابر هر سخن است؟ این آروزها در زمان رسول خدا کجا بود؟ هر که شنیده بگوید و هرکه دیده دهان باز کند. آنکه سخن گفت👈 روباه ماده ای بود که شاهدش دمش بود که باعث و بانی هر فتنه است؛ او کسی است که می‌خواهد جنگ از سر گیرد و او می‌گوید این زخم کهنه را پس از آن بسته شده، تازه کنید (دوباره آشوب به راه اندازید)، و از ضعیفان یاری طلبیده و از زنان کمک می جوید؛مانند امّ طحال(1) که خویشانش زنا را برای او خوش می داشتند». پی نوشت: 1.ام طحال زنی بد کاره در زمان جاهلیت بود که پرچم بدکارگی بر فراز خانه اش نصب نموده بود. @alrejal
فحاشی ابوبکر به صدیقه کبری سلام الله علیها (۳) اینست ضرب المثل شده شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید ج 16: ابوهلال عسكری دركتاب جمهرة الأمثال و ابن أبی الحدیدمعتزلی درشرح نهج البلاغه نقل می‌كنندكه وقتی صدیقه طاهره س به مسجد آمدو آن خطبه غراراخواند وسپس برای اثبات این كه فدك مال شخصی آن حضرت بوده است امیرمؤمنان ع را به عنوان شاهدخود معرفی كرد، ابوبكر بر منبر رفت و سخن بسیار زشت وتوهین‌آمیز رانسبت به صدیقه طاهره و امیرمؤمنان علیهما السلام بر زبان جاری كرد كه پیش از آن سابقه نداشته است. ابن أبی الحدید معتزلی همین مطلب را نقل و سپس به روشنی می‌گوید كه مراد ابوبكر از روباه و دم او، امیرمؤمنان و صدیقه شهیده سلام الله علیهما بوده است : فلما سمع أبو بكر خطبتها شق علیه مقالتها فصعد المنبر وقال: أیها الناس، ما هذه الرعة إلى كل قالة أین كانت هذه الأمانی فی عهد رسول الله صلى الله علیه وسلم ألا من سمع فلیقل، ومن شهد فلیتكفم، إنما هو ثعالة شهیده ذنبه، مرب لكل فتنة، هو الذی یقول: كروها جذعة بعدما هرمت، یستعینون بالضعفة، ویستنصرون بالنساء، كأم طحال أحب أهلها إلیها البغی... .ثم نزل، فانصرفت فاطمة علیها السلام إلى منزلها.قلت: قرأت هذا الكلام على النقیب أبی یحیى جعفر بن یحیى بن أبی زید البصری وقلت له: بمن یعرض، فقال: بل یصرح. قلت: لوصرح لم أسألك. فضحك وقال: بعلی بن أبی طالب علیه السلام، قلت: هذا الكلام كله لعلی یقوله قال: نعم، إنه الملك یا بنی (إبن أبی‌الحدید المدائنی المعتزلی، ابوحامد عز الدین بن هبة الله بن محمد بن محمد (متوفای655 هـ)، شرح نهج البلاغة،ج 16ص 126، تحقیق محمد عبد الكریم النمری، ناشر: دار الكتب العلمیة - بیروت / لبنان، الطبعة: الأولى، 1418هـ - 1998م.) وقتى ابوبكر، خطبه فاطمه را شنید،‌ سخنان فاطمه بر او سنگین آمده بر منبر رفت و گفت: اى مردم، این گوش‌دادن به سخن هر زن سخنگو چه معنى دارد؟!این ادعاها در زمان رسول خدا (صلى الله علیه وآله) كجا بود؟هركس كه مى‌شنود باید بگوید، و هركس كه حاضر است، باید مطرح كند كه «او روباهى است كه شاهدش دم او است»!!! پرورش دهنده تمام فتنه‌ها او است؛‌ او است كه مى‌گوید «شتر ما بعد از پیرى دوباره جوان شده است»! از ضعیفان كمك مى‌خواهد و از زنان یارى مى‌طلبد! مانند ام طحال (از ذوات اعلام در جاهلیت)‌كه محبوب‌ترین نزدیكان او، شایسته‌ترین فرد برای زنا بود ... سپس از منبر پایین آمده و فاطمه زهرا (علیها ‌السلام)‌ به منزلش رفت.این روایت را براى نقیب ابى یحیى جعفر بن یحیى خواندم و پرسیدم، به چه كسى كنایه مى‌زد‌؟گفت: كنایه نمى‌زد، صریح صحبت مى‌كرد!گفتم اگر صریح گفته بود، از تو نمى‌پرسیدم!خندید و گفت: به على بن ابى طالب!به او گفتم: تمام این سخنان به على بود؟در پاسخ گفت آرى اى فرزندم، بحث در مورد حكومت است! @alrejal
فحاشی ابوبکر به صدیقه کبری سلام الله علیها (۴) ضرب المثل شماره 1017: این سخن مردم كه روباه دمش را شاهد آورده است. این مثل مبتذلی در میان مردم است و در كلام ابوبكر آمده است كه خطبه خواند و این گونه گفت:اى مردم، گوش‌دادن به سخن هر زن سخنگو چه معنى دارد؟! این ادعاها در زمان رسول خدا (ص) كجا بود؟ هركس كه مى‌شنود باید بگوید، و هركس كه حاضر است، باید مطرح كند كه: «او روباهى است كه شاهدش دم او است»!!! پرورش دهنده تمام فتنه‌ها او است؛‌ او است كه مى‌گوید «شتر ما بعد از پیرى دوباره جوان شده است»!از ضعیفان كمك مى‌خواهد و از زنان یارى مى‌طلبد!مانند ام طحال (از زنان پرچم‌دار زمان جاهلیت)‌كه محبوب‌ترین نزدیكان او، شایسته‌ترین فرد برای زنا بود ... هرچند كه ابوهلال با توجه به خوی سنی‌گری‌اش، مشخص نكرده است كه منظور ابوبكر چه كسی بوده است؛ اما واضح است كه غیر از صدیقه طاهره سلام الله علیها و امیرمؤمنان علیه السلام كس دیگری نمی‌تواند مقصود ابوبكر باشد؛ چرا كه هیچ یك از اصحاب كه زنی نیز او را پشتیبانی كند، غیر از امیرمؤمنان علیه السلام با ابوبكر درگیر نشده است. @alrejal
ذَلِكَ الْحَطَبُ عِنْدَنَا نَتَوَارَثُهُ، وَ يَهْدِمُ قَصْرَ الْمَدِينَةِ. امام باقرعليه السلام: باقيمانده هیزمی که با آن در خانه مادرم را آتش زدند نزد ماست و از یکدیگر آن را به ارث میبریم تا برسد بدست قائم ما و مهدي با همان هیزم ها آن دو نفر را میسوزاند. دلائل امامة طبری ص۴۵۵ https://lib.eshia.ir/15165/1/455 (تصویر طراحی هوش مصنوعی) @alrejal
لعن قاتل حضرت زهرا سلام الله علیها توسط پیامبر صلی الله علیه و آله شیخ ابو الفتح کراجکى طرابلسى‏ رضوان الله علیه عالم بزرگ شیعه روایت کرده است: و مِمَّا حَدَّثَنَا بِهِ الشَّيْخُ الْفَقِيهُ أَبُو الْحَسَنِ بْنُ شَاذَانَ رَحِمَهُ اللَّهُ قَالَ حَدَّثَنِي أَبِي رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ قَالَ حَدَّثَنَا ابْنُ الْوَلِيدِ مُحَمَّدُ بْنُ الْحَسَنِ قَالَ حَدَّثَنَا الصَّفَّارُ مُحَمَّدُ بْنُ الْحُسَيْنِ قَالَ حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ زِيَادٍ عَنْ مُفَضَّلِ بْنِ عُمَرَ عَنْ يُونُسَ بْنِ يَعْقُوبَ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ قَالَ سَمِعْتُ الصَّادِقَ جَعْفَرَ بْنَ مُحَمَّدٍ عليهما السلام يَقُولُ ... ِيَا يُونُسُ قَالَ جَدِّي رَسُولُ اللَّهِ صلّى الله عليه وآله مَلْعُونٌ مَلْعُونٌ مَنْ يَظْلِمُ بَعْدِي فَاطِمَةَ ابْنَتِي وَ يَغْصِبُهَا حَقَّهَا وَ يَقْتُلُهَا امام صادق علیه السلام فرمودند: ای یونس! جدم رسول‌خدا صلی الله علیه و آله فرمودند: ملعون است ملعون است کسی که پس از من، به دخترم فاطمه ظلم روا کند و حق او را غصب کند و او را بکشد. کنز الفوائد، تالیف ابو الفتح کراجکى طرابلسى‏، جلد ۱، صفحه ۱۵۰، چاپ دار الاضواء بررسی سند ابن شاذان از فقهای شیعه و استاد شیخ نجاشی و شیخ طوسی ابن ولید از بزرگترین محدثین شیعه استاد شیخ صدوق محمد بن حسن صفار استاد عظیم الشأن حدیث در قم محمد بن زیاد ابن ابی عمیر از اصحاب اجماع و فوق توثیق مفضل بن عمر از وکلاء امام صادق و امام کاظم و امام رضا علیهم السلام جلیل القدر یونس بن یعقوب از اجلاء @alrejal
📌ظاهرا اهالی سقیفه نمی خواستند درِ خانه را بسوزانند بلکه می خواستند خانه را با اهلش بسوزانند شواهد متعدد دارد: ۱. عبارت عمر خانه بر روی تو آتش می زنم: والله لتخرجن يا علي ولتبايعن خليفة رسول الله وإلا أضرمت 👈عليك بيتك النار)! فقالت فاطمة عليها السلام: يا عمر، ما لنا ولك؟ فقال: افتحي الباب وإلا أحرقنا 👈عليكم بيتكم.👉 كتاب سليم بن قيس نویسنده : الأنصاري، محمد باقر    جلد : 1  صفحه : 150 ۲. خانه را با اهلش بسوزانند 👈أحرقوا دارها بمن فيها الملل و النحل نویسنده : الشهرستاني، محمد بن عبد الكريم    جلد : 1  صفحه : 71 ۳.هم در را بسوزانند هم ما را: 👈 فجمعوا الحطب الجزل [٢] على بابنا وأتوا بالنار ليحرقوه ويحرقونا قال في النهاية ١ ـ ٢٧٠ : حطبا جزلا .. أي غليظا قويا. بحار الأنوار - ط دارالاحیاء التراث نویسنده : العلامة المجلسي    جلد : 30  صفحه : 348 ۴.در برخی تعابیر مخالفت با کارهای بی بی را نسبت می دهد به شیوخ اجتمع شیوخ اهل المدینه .... بحار الأنوار - ط دارالاحیاء التراث نویسنده : العلامة المجلسي    جلد : 43  صفحه : 177 ۵. 📌اهالی سقیفه نمی خواستند درِ خانه را فقط بسوزانند چون حجم بالایی از هیزم جمع کرده بودند: ثم أمر 👈أناسا حوله أن يحملوا الحطب فحملوا الحطب وحمل معهم عمر، فجعلوه👈 حول منزل علي وفاطمة وابناهما عليهم السلام. كتاب سليم بن قيس نویسنده : الأنصاري، محمد باقر    جلد : 1  صفحه : 150 به تمام مردم و بزرگان مدینه دستور داده بود هیزم جمع کنند اینقدر شد که دور تا دور منزل پر هیزم شد. (طراحی تصویر توسط هوش مصنوعی) @alrejal
🔸️🔸️کلاس مناهج اعتبار سنجی اعم از رجال است ، بیش از ۸ روش اعتبار سنجی مورد بحث قرار می‌گیرد، که یکی از آنها علم رجال است.🔸️🔸️ مثلا اعتبار سنجی بنابر مسالک عرفانی یکی از آنهاست که جلسات چهارم و پنجم و ششم به آن پرداختیم و ادامه دارد. https://eitaa.com/alrejal
ادامه جلسات👇👇