4_301832013592133676.mp3
13.64M
”صدای ناقوس کلیسا از زبان مولا امیرالمؤمنین(ع)"
📍دکتر علیرضا هزار چندی پیش در لبنان خودش به کلیسایی رفته ودرباره انواع ناقوس وبافت صدور روایت بررسی میدانی کرده بود.
حدثناصالح بن عيسى بن أحمدبن محمد العجلي قال:حدثنا أبوبكرمحمدبن علي بن علي،قال:حدثناأبو نصرالشعراني في مسجد حميدقال:حدثناسلمة بن الوضاح عن أبيه،عن أبي إسرائيل،عن أبي إسحاق الهمداني،عن عاصم بن ضمرة،عن الحارث الاعورقال:بينا أنا أسيرمع أميرالمؤمنين علي بن أبي طالب في الحيرة إذانحن بديراني يضرب الناقوس، قال: فقال علي ابن أبي طالب:ياحارث،أتدري مايقول هذاالناقوس قلت:الله ورسوله وابن عم رسوله أعلم.قال:إنه يضرب مثل الدنياوخرابها، ويقول:لا إله إلاالله حقا حقا صدقا صدقا،إن الدنياقدغرتناوشغلتنا، واستهوتنا واستغوتنا،يابن الدنيا مهلامهلا يابن الدنيا دقا دقا،يابن الدنيا جمعا جمعا، تفنى الدنيا قرنا قرنا،مامن يوم يمضي عناإلا أوهى مناركنا،قد ضيعنا دارا تبقى، واستوطنا داراتفنى، لسنا ندري مافرطنا فيهاإلا لوقدمتنا. قال الحارث:يا أميرالمؤمنين،النصارى يعلمون ذلك؟قال:لو علمواذلك لمااتخذوا المسيح إلها من دون الله. قال:فذهبت إلى الديراني،فقلت له:بحق المسيح عليك،لماضربت بالناقوس على الجهة التي تضربها.قال:فأخذيضرب وأنا أقول حرفاحرفاحتى بلغ إلى موضع:إلا لوقدمتنا فقال:بحق نبيكم.من أخبركم بهذا؟قلت:هذا الرجل التي كان معي أمس.فقال:وهل بينه وبين النبي من قرابة؟قلت:هوابن عمه.قال: بحق نبيكم أسمع هذامن نبيكم؟قال:قلت: نعم.فأسلم،ثم قال لي:والله إني وجدت في التوراةأنه يكون في آخرالانبياءنبي،وهو يفسر مايقول الناقوس.
الأمالي1/296
معاني الاخبار1/230
@alrejal
💠 رسول برتر است یا فرشته ای که به او فرستاده شده؟
🔶 فِی مَا سَأَلَ الزِّنْدِیقُ الصَّادِقَ" علیه السلام" الرَّسُولُ أَفْضَلُ أَمِ الْمَلَکُ الْمُرْسَلُ إِلَیْهِ ؟
🔸قَالَ علیه السلام بَلِ الرَّسُولُ أَفْضَلُ.
🔷در پاسخ آنچه زندیق از امام صادق" علیه السّلام "پرسید که رسول برتر است یا فرشته ای که به او فرستاده شده؟ فرمود: بلکه رسول برتر است.
📚الاحتجاج: ۱۹۱
@alrejal
احتیاط ابن غضائری از برخی آقایان بیشتر است...
بعضی با دیدن جمله زیر از ابن غضائری، ابوالمفضل را متّم به جعل کرده اند! می گویند:
وی دفتری از متون بدون اسانيد و دفتری از اسانيد و بدون متون داشت تا احتمالا در مواقع مناسب هر متنی را با هر سندی ترکيب کند!
رأيت کتبه وفيها الأسانيد من دون المتون والمتون من دون الأسانيد وأری ترک ما ينفرد به.
📚الرجال ابن غضائري، ص 99
اما خود ابن غضائری با آن تندی معروفش می نویسد:
منفرداتش را ترک می کنم!
روشن است که ایشان در ترجمه عبارت به خطا رفته است و باعث شده نتیجه عجیبی بگیرد!
محقق محترم کلمه "فیها" را دو کتاب فهمیده کتابی پر از سند بدون متن روایت و کتابی پر از روایت بدون سند!
ترجمه دقیق عبارت ابن غضائری این است:
کتابهایش را دیدم، در میان آنها اسانیدی دیدم بدون متن روایت و روایاتی دیدم بدون سند یعنی در کتابهای او گاهی متنی بدون سند بود گاهی سندی بدون متن.
با این بیان نتیجه گیری عجیب محقق محترم هم بی جا است.
@alrejal
ابن الاثير في أسد الغابة: عن عمرو بن الحمق الخزاعي أنه سقى النبي صلى الله عليه وآله وسلّم فقال: اللهم متعه بشبابه.
فمرت عليه ثمانون سنة لا ترى في لحيته شعرة بيضاء
أسد الغابة: ج 4، ص 217.
@alrejal
🔺معنای تشکیک در روایت ثقات
عَنْ عَلِيِّ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ قُتَيْبَةَ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ إِبْرَاهِيمَ الْمَرَاغِيِّ قَالَ: وَرَدَ عَلَى الْقَاسِمِ بْنِ الْعَلَاءِ وَ ذَكَرَ تَوْقِيعاً شَرِيفاً يَقُولُ فِيهِ
... فَإِنَّهُ لَا عُذْرَ لِأَحَدٍ مِنْ مَوَالِينَا فِي التَّشْكِيكِ فِيمَا يُؤَدِّيه عَنَّا ثِقَاتُنَا قَدْ عَرَفُوا بِأَنَّا نُفَاوِضُهُمْ سِرَّنَا وَ نُحَمِّلُهُمْ إِيَّاهُ إِلَيْهِمْ.
🔸 از امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف، در توقیع در لعن احمد بن هلال:
... هیچ کس در تشكیك نسبت به روایاتى كه موثّقان از ما آن را می رسانند، عذرى ندارد. چه آنکه دانسته اند که ما سر خود را به آنان می سپاریم تا آن را به ایشان برسانند.
📚 رجال الكشي، ص: 536 . فِي أَحْمَدَ بْنِ هِلَالٍ الْعَبَرْتَائِيِّ. بحارالانوار، ج50، ص318،319، ح15؛ و وسائل الشيعه، ج1،ص38، ح61
👌 متاسفانه برخی از غیر متخصصین در امر حدیث گمان برده اند که معنی حدیث این است که تردید در هیچ یک از اخبار آثار علما جایز نیست! پر واضح است که این معنا تا چه حد از معارف آیات و روایات و عقل به دور است. تعلیل حدیث به خوبی نشان می دهد که این مطلب ناظر به جایی است که از روایت آن ثقات اطمینان حاصل می شود! نه آنکه هر خبری که ثقات و غیر ثقات در طریق آن جمع باشند، چنین باشد. ازسویی ممکن است تعبیر «ثقاتنا» در حدیث ناظر به اشخاص خاصی از وکلای امام باشد که توسط ایشان تایید شده اند، و در حال عدم دسترسی به امام به ایشان مراجعه می شود. در چنین حالتی اگر کسی با آنکه از گزارش آن ثقات اطمینان اطمینان حاصل می شود، بنای بر تحریف و تشکیک در معارف ایشان داشته باشد، طبعاً عذری ندارد. شاهد آنکه این حدیث در پی سرباز زدن قبول قول وکیل ناحیه در مورد لعن احمد بن هلال صادر شده است.
برخورد خود احمد بن هلال، مدعی بابیت و صوفی متصنع نیز در روایات دیگر چنین گزارش شده است:
قَالَ أَبُو عَلِيِّ بْنُ هَمَّامٍ كَانَ أَحْمَدُ بْنُ هِلَالٍ مِنْ أَصْحَابِ أَبِي مُحَمَّدٍ ع فَاجْتَمَعَتِ الشِّيعَةُ عَلَى وَكَالَةِ مُحَمَّدِ بْنِ عُثْمَانَ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ بِنَصِّ الْحَسَنِ ع فِي حَيَاتِهِ وَ لَمَّا مَضَى الْحَسَنُ ع قَالَتِ الشِّيعَةُ الْجَمَاعَةُ لَهُ أَ لَا تَقْبَلُ أَمْرَ أَبِي جَعْفَرٍ مُحَمَّدِ بْنِ عُثْمَانَ وَ تَرْجِعُ إِلَيْهِ وَ قَدْ نَصَّ عَلَيْهِ الْإِمَامُ الْمُفْتَرَضُ الطَّاعَةُ. فَقَالَ لَهُمْ لَمْ أَسْمَعْهُ يَنُصُّ عَلَيْهِ بِالْوَكَالَةِ وَ لَيْسَ أُنْكِرُ أَبَاهُ يَعْنِي عُثْمَانَ بْنَ سَعِيدٍ فَأَمَّا أَنْ أَقْطَعَ أَنَّ أَبَا جَعْفَرٍ وَكِيلُ صَاحِبِ الزَّمَانِ فَلَا أَجْسُرُ عَلَيْهِ فَقَالُوا قَدْ سَمِعَهُ غَيْرُكَ فَقَالَ أَنْتُمْ وَ مَا سَمِعْتُمْ وَ وَقَفَ عَلَى أَبِي جَعْفَرٍ فَلَعَنُوهُ وَ تَبَرَّءُوا مِنْهُ.
ثُمَّ ظَهَرَ التَّوْقِيعُ عَلَى يَدِ أَبِي الْقَاسِمِ بْنِ رَوْحٍ بِلَعْنِهِ وَ الْبَرَاءَةِ مِنْهُ فِي جُمْلَةِ مَنْ لَعَنَ.
🔸 ابو على بن همام ميگفت: احمد بن هلال از اصحاب امام حسن عسكرى عليه السّلام بود. در زمان آن حضرت شيعيان اتفاق داشتند كه وكيل امام بفرمان خود حضرت محمد بن عثمان است.
بعد از رحلت حضرت شيعيان از احمد بن هلال پرسيدند چرا وكالت محمد بن عثمان را قبول نمي كنى و در امور دينى خود بوى مراجعه نمىنمائى، با اينكه امام مفترض الطاعه او را باين سمت تعيين فرموده است؟ احمد بن هلال گفت: من از امام حسن عسكرى عليه السّلام چيزى راجع به وكالت محمد بن عثمان نشنيدم! وكالت پدرش عثمان بن سعيد را انكار نمي كنم، اما اینکه قطع نمایم که محمد بن عثمان وكيل صاحب الزمان است در این مورد جسارت نمىورزم.
گفتند: ديگران از امام شنيدهاند كه محمد بن عثمان وكيل آن حضرت و بعد از وى وكيل امام زمان است، گفت: اگر شما شنيدهايد، اطاعت از محمد بن عثمان بر شما فرض است، نه بر من، از اين رو در باره وكالت محمد بن عثمان خوددارى كرد، و او را به اين سمت نپذيرفت. شيعيان هم او را ملعون دانسته از وى برائت جستند.
سپس توقيعى بدست حسين بن روح صادر شد كه از جمله حضرت او را لعنت نموده، بشيعيان امر كرده بود كه از او برائت جويند.
📚 الغيبة (للطوسي)، ص: 399
@alrejal
استاد دهبان پژوهش تاریخی ج۸.mp3
40.1M
⚜ دوره روش پژوهش در تاریخ⚜
✨ استاد دهبان
📼 جلسه هشتم
💡جغرافیای تاریخی
📎 مثال:
✨ تفاوت بصره تاریخی و امروزی
🔍 سوال پژوهشی: زمان و مکان طوفان نوح
✨ مسلم بن عقیل در خانه مختار
✨ابومسلم خراسانی و شکست بنی امیه
✨زابل شاهنامه و زابل امروز
✨ تهران
✨ شهر ممفیس مصر
🎞 مستند شهرهای گمشده
📚 کتب جغرافیا
🗓قبل اسلام
📙 مانند بطلمیوس و استرابون
🗓قرن سوم
📙 المسالک و الممالک ابن خرداذبه
✨ درخت واق واق
✨ آتلانتیس
📙 البلدان یعقوبی
📙 بلدان ابن فقیه همدانی
📙مسالک الامصار ابن فضل الله عمری
🗓 قرن چهارم
📙ابن هوقل
📙 احسن التفاصیل
📙 نزهه المشتاق
📙 حدود العالم
📙 الخراج و صنعه الکتابه
💻 نرم افزار مکتبه التاریخ
🗓 قرن پنجم
📙 معجم ما استعجم من اسماء الممالک
📚سفرنامه ها
📚 راه ها و نقشه ها
📚 @alrejal
کانال الرجال و الفهرس و التاریخ
🌐 @dehban_ir
وابسته به کانال استاد مهدی دهبان
منشأ و ریشه بد خطّی دکتر ها ❗️
🔸 كان خطهما (العلامة و ولده فخر المحققین) رديا كما هو دأب خطوط الفضلاء في الاغلب سيما خط العلامة.
رياض العلماء و حياض الفضلاء، ج1، ص: 13
@alrejal
سیر مطالعاتی علامه عسکری.pdf
145.9K
سیر مطالعاتی آثار علامه عسکری
@alrejal