کلاس رجال ، ج۴، استاد دهبان.mp3
30.88M
جلسه چهارم #رجال
🔸اعتبار سنجی احادیث در مبانی عرفان
نظرات عرفا درباره حدیث -خصوصا ابن عربی (خاتم الاوصیاء)
💠استاد دهبان 💠
https://eitaa.com/alrejal
کلاس رجال ج۵ ، استاد دهبان.mp3
42.12M
جلسه پنجم #رجال
🔍 ادامه بررسی مبانی عرفا به همراه مستندات آنها
🔍 آیا مکاشفات حجت است؟ اگر حجت است در چه صورتی حجت است؟
♻️استاد دهبان♻️
https://eitaa.com/alrejal
کلاس رجال ج ۶، بخش اول.mp3
29.76M
جلسه ششم #رجال بخش اول
🔖جمع بندی نظریه عرفا
💢استاد دهبان 💢
https://eitaa.com/alrejal
کلاس رجال ج ۶، بخش دوم.mp3
43.17M
جلسه ششم #رجال بخش دوم
🔖جمع بندی نظریه عرفا
💢استاد دهبان💢
https://eitaa.com/alrejal
💠سلسه جلسات مقدمات فهم علوم اسلامی💠
🍀تدریس شده در مدرسه علمیه کرمانیها قم خ ارم جنب حرم مطهر حضرت فاطمه بنت موسی بن جعفر سلام الله علیهما
استاد مهدی دهبان
جلسه اول
https://eitaa.com/dehban_ir/7
جلسه دوم
https://eitaa.com/dehban_ir/8
جلسه سوم
https://eitaa.com/dehban_ir/25
جلسه چهارم
https://eitaa.com/dehban_ir/26
جلسه پنجم
https://eitaa.com/dehban_ir/50
جاسه ششم
https://eitaa.com/dehban_ir/81
جلسه هفتم
https://eitaa.com/dehban_ir/85
جلسه هشتم
https://eitaa.com/dehban_ir/109
جلسه نهم
https://eitaa.com/dehban_ir/124
جلسه دهم
https://eitaa.com/dehban_ir/170
جلسه یازدهم
https://eitaa.com/dehban_ir/227
جلسه دوازدهم
https://eitaa.com/dehban_ir/242
جلسه سیزدهم
https://eitaa.com/dehban_ir/285
جلسه چهاردهم
https://eitaa.com/dehban_ir/303
جلسه پانزدهم
https://eitaa.com/dehban_ir/319
جلسه شانزدهم
https://eitaa.com/dehban_ir/333
جلسه هفدهم
https://eitaa.com/dehban_ir/501
ان شاءالله ادامه دارد...
حجت الاسلام و المسلمین استاد مهدی دهبان
https://eitaa.com/dehban_ir
https://eitaa.com/alrejal
🔸️🔸️کلاس مناهج اعتبار سنجی اعم از رجال است ، بیش از ۸ روش اعتبار سنجی مورد بحث قرار میگیرد، که یکی از آنها علم رجال است.🔸️🔸️
مثلا اعتبار سنجی بنابر مسالک عرفانی یکی از آنهاست که جلسات چهارم و پنجم و ششم به آن پرداختیم و ادامه دارد.
https://eitaa.com/alrejal
کلاس رجال ج ۸.mp3
39.08M
جلسه هشتم #رجال
سلسه ذهبیه
و عرفای حاضر
نقد و نظر
ظرفیت تاریخی عرفان
روش اهل بیت علیهم السلام
❇️آفات مقالهنویسی دانشگاهی
🔹یکی از مشکلات جدی که در این دوران دامن علم و تفقه را آلوده کرده، آفت «مقاله نویسی» است. مقالهنویسیهایی که دور از ضابطه و قاعده نگاشته شده و صرفاً معیارهای صوری مقاله نویسی را رعایت میکنند.
🔹به عنوان نمونه؛ در حال مطالعه مقالهای پیرامون مقام و شخصیت زیدبن علی، به روش نگارنده توجه کردم. متأسفانه، صرفاً با «آدرس دادن» گویا گمان کردهاند که کار تحقیق به سامان میرسد. در حالیکه، منابعی که به آنها آدرس داده، اعتبارسنجی لازم درباره آنها صورت نگرفته و اتفاقاً برخی از منابع هم دارای اعتبار نیستند.
🔹برخی از این نویسندگان دانشگاهی که در موضوعات دینی مانند قیام زید و شخصیت او وارد میشوند، به دلیل عدم توانمندی در روش تحقیق دینی و فقهی، مقالههایی پرآفت و آسیب تولید میکنند.
🔹با این وصف، خود متحیر میمانند که؛ با وجود چنین اختلافی که درباره شخصیت و قیام زید در منابع وجود دارد، چرا بزرگان دینی او را ممدوح دانسته و به جلالت قدر او اعتقاد دارند. نمیدانند که، بزرگانی چون محقق خوئی(رضوان الله علیه)، با بررسیهای تفصیلی پیرامون اخبار و منابع آن، اخبار صحیح را از سقیم تفکیک می نماید و سپس به جمع بندی میرسد، نه آنکه هر خبری و هر منبعی را که به فارسی ترجمه شده باشد، در تحقیق خود وارد نماید.
https://eitaa.com/alfigh_alosul
https://eitaa.com/alrejal
ابن أبي جمهور در مقدمه غوالي اللآلي هنگام ذکر طرق و اسانید خود بعد از اینکه به علامه حلی می رسد می نویسد:
«فهذه الطرق السبعة المذكورة [لي] جميعها تنتهي عن المشايخ المذكورين إلى الشيخ جمال المحققين ثم منه ينتهي الطريق إلى الأئمة المعصومين إلى رسول رب العالمين بطرقه المعروفة له عن مشايخه الذين أخذ عنهم الرواية المتصلة بأئمة الهدى ع المنتهي إلى جدهم عليه أفضل الصلوات و أكمل التحيات. فمن طرقه - إلی أن قال- الطريق الثاني أن الشيخ المذكور [يعني الشيخ الطوسي ره] يروي عن المفيد عن ابن قولويه و ابن قولويه يروي عن الشيخ محمد بن بابويه و هو يروي عن محمد بن يعقوب و هو يروي عن علي بن إبراهيم بن هاشم و هو يروي عن الإمام العسكري عن آبائه ع عن النبي ص و عن جبرئيل عن الله جل جلاله» 1/ 13
این طریق دو اشتباه فاحش دارد اولا ابن قولویه از شیخ صدوق نقل نمی کند و ثانیا صدوق هیچگاه از کلینی نقل نمی کند!
هیچ جای دیگری هم مانند آن ذکر نشده!
ابن ابی جمهور هم خودش و هم کتابش در غایت ضعف هستند.
در برخی نسخ همین سند دیده شده و به نظر آن هم درست نیست.
👈تصویر:
وسط سمت چپ: سلسله مشایخ فخر المحققین تا می رسد به ائمه اطهار علیه السلام.
@alrejal
هدایت شده از اندیشکده مستعدان
🔰نقد یک انتساب
📝به قلم استاد گرانقدر، حجت الاسلام و المسلمین #دهبان
کتاب "تسمیه من قتل مع الحسین" توسط آقای محمد رضا حسینی جلالی چاپ شده و این کتاب نسبت داده شده به فضیل بن زبیر که جزء یاران امام باقر و صادق علیه السلام بودند.
اما در کتب رجالی و فهرستی که ایشان را ترجمه کرده اند، ذکر نکردند که ایشان کتاب داشته اند.
⬅️راز این ماجرا بر می گردد به اینکه یکی از علماء زیدیه در قرن پنجم به نام المرشد بالله (همان یحیی بن الحسین معروف به کیا) کتابی دارند به نام "الامالی الخميسية" در آن روایتی نسبتا طولانی در چند صفحه درباره اصحاب امام حسین علیه السلام از فضیل بن زبیر آورده اند و بعد محقق محترم با جداسازی این روایت آن را بصورت کتابی جداگانه چاپ کردند.
اول این روش خوبی نیست و دوم باید به تمام جزئیات عملکردشان در مقدمه کتاب منتشر شده پاسخ می دادند!
متن روایت المرشد بالله:
807 - أَخْبَرَنَا الشَّرِيفُ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ مُحَمَّدُ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ الْحَسَنِ الْبَطْحَانِيُّ، بِقِرَاءَتِي عَلَيْهِ بِالْكُوفَةِ، قَالَ: أَخْبَرَنَا مُحَمَّدُ بْنُ جَعْفَرٍ التَّمِيمِيُّ، قِرَاءَةً، قَالَ: أَخْبَرَنَا أَحْمَدُ بْنُ مُحَمَّدِ بْنِ سَعِيدٍ، قَالَ: أَخْبَرَنِي الْحَسَنُ بْنُ جَعْفَرٍ التَّمِيمِيُّ، قِرَاءَةً، قَالَ: حَدَّثَنِي عَمِّي طَاهِرُ بْنُ مِدْرَارٍ، قَالَ: حَدَّثَنِي 👈فُضَيْلُ بْنُ الزُّبَيْرِ، قَالَ " سَمِعْتُ الْإِمَامَ أَبَا الْحُسَيْنِ زَيْدَ بْنَ عَلِيٍّ، عَلَيْهِمَا السَّلَامُ، وَيَحْيَى بْنَ أُمِّ طَوِيلٍ، وَعَبْدَ اللَّهِ بْنَ شَرِيكٍ الْعَامِرِيَّ يَذْكُرُونَ تَسْمِيَةَ مَنْ قُتِلَ مَعَ الْحُسَيْنِ بْنِ عَلِيٍّ، عَلَيْهِمَا السَّلَامُ مِنْ وَلَدِهِ وَإِخْوَتِهِ وَأَهْلِهِ وَشِيعَتِهِ، وَسَمِعْتُهُ أَيْضًا مِنْ آخَرِينَ سِوَاهُمْ: الْحُسَيْنُ بْنُ عَلِيِّ بْنِ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَآلِهِ وَسَلَّمَ قَتَلَهُ سِنَانُ بْنُ أَنَسٍ النَّخَعِيُّ وَحَمَلَ رَأْسَهُ فَجَاءَ بِهِ خَوْلِيُّ بْنُ يَزِيدَ الْأَصْبَحِيُّ، وَالْعَبَّاسُ بْنُ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ عَلَيْهِمَا السَّلَامُ، وَأُمُّهُ أُمُّ الْبَنِينَ بِنْتُ حَرَامِ بْنِ خَالِدِ بْنِ رَبِيعَةَ بْنِ الْوَحِيدِ الْعَامِرِيِّ قَتَلَهُ زَيْدُ بْنُ رِفَادٍ الْجِنِّيُّ، وَحَكِيمُ بْنُ الطُّفَيْلِ الطَّائِيُّ السِّيسِيُّ وَكِلَاهُمَا ابْتُلِيَ فِي بَدَنِهِ، وَجَعْفَرُ بْنُ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ عَلَيْهِمَا السَّلَامُ وَأُمُّهُ أَيْضًا أُمُّ الْبَنِينَ بِنْتُ حَرَامٍ.
قَتَلَهُ هَانِئُ بْنُ نُبَيْتٍ الْحَضْرَمِيُّ..... (ترتيب الأمالي الخميسية، الشجري، يحيى بن الحسين،ج 1، ص 224
https://lib.efatwa.ir/42143/1/224
متن کتاب تسمیه همین روایت طولانی بالاست.
متن کتاب "تسمية مَنْ قُتل مع الحسين بن علي عليهما السلام
من ولده وإخوته، وأهله وشيعته" را ببینید👇👇
شهداء أهل البيت عليهمالسلام
(١) الحسين بن علي، ابن رسول الله (صلوات الله عليهم): قتله سنان بن أنس النخعي وحمل رأسه، فجاء به خولي بن يزيد الأصبحي.
(٢) العباس بن علي بن أبي طالب عليهما السلام : واُمّه اُمّ البنين بنت حزام بن خالد بن ربيعة بن الوحيد العامري، قتله زيد بن رقاد الجنبي، وحكيم بن الطفيل الطائف السنبسي، وكلاهما ابتلي في بدنه.
(٣) وجعفر بن علي بن أبي طالب عليهما السلام : واُمّه - أيضاً - اُمّ البنين بنت حزام، قتله هانئ بن ثبيت الحضرمي..... (تسمية من قتل مع الحسين (ع)، الحسيني الجلالي، السيد محمد رضا، 1، ص ۲۳
https://ar.lib.eshia.ir/12001/1/23
💠نکته جالب این است که محققین گمان می کنند که جناب آقای جلالی به نسخه ای خطی دست یافته و کتابی ارزشمند از قرن دوم در مقتل نشر داده اند؛ مثلا در کتاب "موسوعه تاریخ امام حسین علیه السلام" (۲۴ جلد) در ذیل هر مطلب که منابع را می آورد ابتداء منابع متقدم را ذکر می کند، که می توانید نام کتاب "تسمية من قتل مع الحسین علیه السلام" را قبل از تمام منابع به عنوان اولین منبع ملاحظه کنید!
📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان
https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3
❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید