لعن قاتل حضرت زهرا سلام الله علیها توسط پیامبر صلی الله علیه و آله
شیخ ابو الفتح کراجکى طرابلسى رضوان الله علیه عالم بزرگ شیعه روایت کرده است:
و مِمَّا حَدَّثَنَا بِهِ الشَّيْخُ الْفَقِيهُ أَبُو الْحَسَنِ بْنُ شَاذَانَ رَحِمَهُ اللَّهُ قَالَ حَدَّثَنِي أَبِي رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ قَالَ حَدَّثَنَا ابْنُ الْوَلِيدِ مُحَمَّدُ بْنُ الْحَسَنِ قَالَ حَدَّثَنَا الصَّفَّارُ مُحَمَّدُ بْنُ الْحُسَيْنِ قَالَ حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ زِيَادٍ عَنْ مُفَضَّلِ بْنِ عُمَرَ عَنْ يُونُسَ بْنِ يَعْقُوبَ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ قَالَ سَمِعْتُ الصَّادِقَ جَعْفَرَ بْنَ مُحَمَّدٍ عليهما السلام يَقُولُ ... ِيَا يُونُسُ قَالَ جَدِّي رَسُولُ اللَّهِ صلّى الله عليه وآله مَلْعُونٌ مَلْعُونٌ مَنْ يَظْلِمُ بَعْدِي فَاطِمَةَ ابْنَتِي وَ يَغْصِبُهَا حَقَّهَا وَ يَقْتُلُهَا
امام صادق علیه السلام فرمودند: ای یونس! جدم رسولخدا صلی الله علیه و آله فرمودند: ملعون است ملعون است کسی که پس از من، به دخترم فاطمه ظلم روا کند و حق او را غصب کند و او را بکشد.
کنز الفوائد، تالیف ابو الفتح کراجکى طرابلسى، جلد ۱، صفحه ۱۵۰، چاپ دار الاضواء
بررسی سند
ابن شاذان از فقهای شیعه و استاد شیخ نجاشی و شیخ طوسی
ابن ولید از بزرگترین محدثین شیعه استاد شیخ صدوق
محمد بن حسن صفار استاد عظیم الشأن حدیث در قم
محمد بن زیاد ابن ابی عمیر از اصحاب اجماع و فوق توثیق
مفضل بن عمر از وکلاء امام صادق و امام کاظم و امام رضا علیهم السلام جلیل القدر
یونس بن یعقوب از اجلاء
@alrejal
📌ظاهرا اهالی سقیفه نمی خواستند درِ خانه را بسوزانند بلکه می خواستند خانه را با اهلش بسوزانند شواهد متعدد دارد:
۱. عبارت عمر خانه بر روی تو آتش می زنم:
والله لتخرجن يا علي ولتبايعن خليفة رسول الله وإلا أضرمت 👈عليك بيتك النار)!
فقالت فاطمة عليها السلام: يا عمر، ما لنا ولك؟ فقال: افتحي الباب وإلا أحرقنا 👈عليكم بيتكم.👉
كتاب سليم بن قيس نویسنده : الأنصاري، محمد باقر جلد : 1 صفحه : 150
۲. خانه را با اهلش بسوزانند
👈أحرقوا دارها بمن فيها
الملل و النحل نویسنده : الشهرستاني، محمد بن عبد الكريم جلد : 1 صفحه : 71
۳.هم در را بسوزانند هم ما را:
👈 فجمعوا الحطب الجزل [٢] على بابنا وأتوا بالنار ليحرقوه ويحرقونا
قال في النهاية ١ ـ ٢٧٠ : حطبا جزلا .. أي غليظا قويا.
بحار الأنوار - ط دارالاحیاء التراث نویسنده : العلامة المجلسي جلد : 30 صفحه : 348
۴.در برخی تعابیر مخالفت با کارهای بی بی را نسبت می دهد به شیوخ
اجتمع شیوخ اهل المدینه ....
بحار الأنوار - ط دارالاحیاء التراث نویسنده : العلامة المجلسي جلد : 43 صفحه : 177
۵. 📌اهالی سقیفه نمی خواستند درِ خانه را فقط بسوزانند چون حجم بالایی از هیزم جمع کرده بودند:
ثم أمر 👈أناسا حوله أن يحملوا الحطب فحملوا الحطب وحمل معهم عمر، فجعلوه👈 حول منزل علي وفاطمة وابناهما عليهم السلام.
كتاب سليم بن قيس نویسنده : الأنصاري، محمد باقر جلد : 1 صفحه : 150
به تمام مردم و بزرگان مدینه دستور داده بود هیزم جمع کنند اینقدر شد که دور تا دور منزل پر هیزم شد.
(طراحی تصویر توسط هوش مصنوعی)
@alrejal
@dehban_ir
🔸️🔸️کلاس مناهج اعتبار سنجی اعم از رجال است ، بیش از ۸ روش اعتبار سنجی مورد بحث قرار میگیرد، که یکی از آنها علم رجال است.🔸️🔸️
مثلا اعتبار سنجی بنابر مسالک عرفانی یکی از آنهاست که جلسات چهارم و پنجم و ششم به آن پرداختیم و ادامه دارد.
https://eitaa.com/alrejal
جلسه علوم غریبه.mp3
29.09M
جلسه دهم
اعتبار سنجی احادیث علوم غریبه
@alrejal
اعتبار سنجی جلسه 11 ۲۰۲۳۱۰۰۷_۱۴۰۵۰۵.mp3
31.62M
جلسه یازدهم
اعتبار سنجی احادیث علوم غریبه
@alrejal
علوم غریبه سوم.mp3
26.16M
جلسه دوازدهم
اعتبارسنجی احادیث علوم غریبه
@alrejal
طب اسلامی جلسه ۱.mp3
51.91M
جلسه سیزدهم
طب
جلسه اول اعتبار سنجی احادیث طبی
روایات السماء و العالم
توضیح روایات تجربی
تفاوت واقعیت و مدل واقعیت
@alrejal
جلسه ۱۴ اعتبار طب اسلامی.mp3
48.41M
جلسه چهاردهم
مقالات طب اسلامی
دکتر پاکتچی
@alrejal
جلسه ۱۵ اعتبار طب.mp3
36.65M
جلسه پانزدهم
اعتبار سنجی احادیث طبی
رساله ذهبیه
منابع طب اسلامی
شبهات کلامی طب
@alrejal
جلسه ۱۶ اعتبار سنجی طبی.mp3
48.41M
جلسه شانزدهم
طب اسلامی پاسخ به شبهات اعتبار احادیث شیعه
@alrejal
📍چه کسانی جلوی سنت پیامبر را گرفتند؟
🔑پیامبر ص فرمودند: بزودی مردی بر تخت سلطنت تکیه می زند و چیزی از کارهای من (سنت من) به او عرضه می شود که یا دستور دادم یا نهی کردم
او می گوید: ما نمی دانیم هرچه در کتاب خدا بیاید آن را می پذیریم و الا نه قبول نداریم.
📂ما أخرجهُ أبو داود (4605) والترمذي (2663) وابن ماجة (13) عن أَبِي رَافِعٍ رضي الله عنه عَنْ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ: لَا أُلْفِيَنَّ أَحَدَكُمْ مُتَّكِئًا عَلَى أَرِيكَتِهِ يَأْتِيهِ الْأَمْرُ مِنْ أَمْرِي مِمَّا أَمَرْتُ بِهِ أَوْ نَهَيْتُ عَنْهُ فَيَقُولُ : لَا نَدْرِي ، مَا وَجَدْنَا فِي كِتَابِ اللَّهِ اتَّبَعْنَاهُ ، وإلا فَلاَ ) وصححه الألباني في "صحيح أبي داود" وغيره.
🔑پیامبر ص فرمودند:
بزودی مردی می آید که تکیه زده بر تخت قدرت برایش حدیثی از احادیث من خوانده می شود، او می گوید:
بین ما و بین شما کتاب خداست آنچه در کتاب خدا پیدا کنیم که حلال است حلال می دانیم آنچه که پیدا کنیم حرام است حرام می دانیم!
📂وروى الترمذي (2664) وابن ماجة (12) عَنْ الْمِقْدَامِ بْنِ مَعْدِ يكَرِبَ الْكِنْدِيِّ أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ : ( يُوشِكُ الرَّجُلُ مُتَّكِئًا عَلَى أَرِيكَتِهِ يُحَدَّثُ بِحَدِيثٍ مِنْ حَدِيثِي فَيَقُولُ : بَيْنَنَا وَبَيْنَكُمْ كِتَابُ اللَّهِ عَزَّ وَجَلَّ مَا وَجَدْنَا فِيهِ مِنْ حَلَالٍ اسْتَحْلَلْنَاهُ وَمَا وَجَدْنَا فِيهِ مِنْ حَرَامٍ حَرَّمْنَاهُ . أَلَّا وَإِنَّ مَا حَرَّمَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ مِثْلُ مَا حَرَّمَ اللَّهُ )
🔍به نظر شما آن شخص کیست که چنین حرفی را بعد از پیامبر زده است؟ در روایت زیر پاسخ را ببینید.
💡ابن أبي مُليكة: «أنّ الصدِّيق جمع الناس بعد وفاة نبيّهم، فقال: إنَّكم تحدّثون عن رسول الله (ص) أحاديث تختلفون فيها، والناس بعدكم أشدّ اختلافاً، فلا تحدّثوا عن رسول الله شيئاً. فمن سألكم فقولوا: بيننا وبينكم كتاب الله، فاستحلّوا حلاله، وحرّموا حرامه».
تذكرة الحفّاظ 1: 2 3، حجّيّة السنّة: 394.
🗝ابوبکر بعد از وفات پیامبر ص مردم را جمع کرد و گفت:
مردم شما از پیامبر حدیث نقل می کنید، و در آن اختلاف دارید و مردم بعد از شما اختلافشان بیشتر می شود، ازاین به بعد کسی چیزی از پیامبر ص نقل نکند، اگر از شما سوالی پرسید، بگوئید بین ما و بین شما کتاب خداست، حلال های آن را حلال بدانید و حرام هایش را حرام بدانید!
@alrejal