eitaa logo
انوارالزهراء(س)
733 دنبال‌کننده
400 عکس
263 ویدیو
19 فایل
هیئت انوارالزهراء(سلام الله علیها) محفل معنوی اساتید، کارمندان و دانشجویان محترم دانشگاه علوم پزشکی تهران می باشد.ما را به همکاران معرفی نمائید شماره کارت بانکی هیأت جهت کمک و پرداخت نذورات 6104338800375160 لینک کانال هیئت https://eitaa.com/alzahra_tums
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❤️ خاتم الانبیاء صلی الله علیه و آله در توصیف خویش و امیرالمؤمنین علیه السلام فرمود: 🔹أنَا وَ عَلِيٌّ أَبَوَا هَذِهِ الْأُمَّة 🔸من و علی دو پدر این امت هستیم ✨ ولادت پدر امت اسلام مبارک✨ نشانی ما در پیام رسانها👇 https://ble.ir/alzahra_tums https://eitaa.com/alzahra_tums
✡️ عوامل ترقی و انحطاط انسان در آینه داستان‌های قرآن از بنی‌اسرائیل (58) ♦️اتکا به خدا؛ روح همه ادیان خداوند از آیات ابتدایی سوره بنی‌اسرائیل بر این مطلب تأکید می‌کند که هدف ما از نازل کردن کتاب‌های آسمانی _ از تورات گرفته تا قرآن _ یک چیز بود. ابتدا می‌فرماید: ☀️و آتَیْنَا مُوسَى الْكِتَابَ وَ جَعَلْنَاهُ هُدًى لِّبَنِی إِسْرَائِیلَ أَلاَّ تَتَّخِذُواْ مِن دُونِی وَكِیلاً. سپس داستان را نقل می‌کند و بعد از آن می‌گوید: ☀️إنَّ هَذَا الْقُرْآنَ یِهْدِی لِلَّتِی هِیَ أَقْوَمُ آنچه برای انبیای قبل گفتیم بهتر و کامل‌ترش را برای شما گفتیم؛ قدرش را بدانید! 💢بنی‌اسرائیل به‌واسطه‌ گناهانی که مرتکب شدند مستحق عذاب خدا شدند و خداوند عده‌ای بت‌پرست را فرستاد که آنها را تار و مار کردند: ☀️و لِلَّهِ جُنُودُ السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْضِ (فتح/۷) هر نیروی فعّالی در عالَم وجود دارد، لشگر خداست. کفّار نیز لشگر خدا هستند و هرجا اراده‌ خداوند اقتضا کند آنها نیز عاملی برای تنبیه دیگران و گوشمالی دادن به گناهکاران می‌شوند. ❌ تصور نکنیم که اگر کافرانی به ما ظلم کردند، ربطی به خدا ندارد. احتمال بدهیم که این عقوبت کارهای خود ماست و به دست آنها به ما رسیده است. ما در عالَم جایگاهی مقدس‌تر از کعبه نداریم: ☀️إنَّ أَوَّلَ بَیْتٍ وُضِعَ لِلنَّاسِ لَلَّذِی بِبَكَّةَ مُبَارَكًا (آل‌عمران/۹۶) آیا اگر در این کشور که به نام اسلام و زادگاه اسلام و حامی اسلام شناخته می‌شود، کسانی با دشمنان خدا ارتباط برقرار کنند، رها می‌شوند؟! آیا خداوند آن‌ها را نادیده می‌گیرد؟! بَعَثْنَا عَلَيْكُمْ عِبَادًا لَنَا أُولِي بَأْسٍ شَدِيدٍ سنّت الهی است. برای خدا بنی‌اسرائیل و عرب فرقی نمی‌کند. روشن است که این عذاب شامل همه‌ افراد قوم نمی‌شود. وَ أَنْجَيْنَا الَّذِينَ آمَنُوا؛ در قضیه‌ اصحاب سبت ابتدا خداوند مؤمنان را نجات داد و بعد عذاب نازل شد و مسخ شدند. در قوم یونس و سایر اقوام نیز همین‌طور بوده است. بنابراین ما نمی‌توانیم خیال‌مان راحت باشد و بگوییم ما امت اسلامی، امت آخرالزمان و نور چشمان خدا هستیم و دیگر خدا به ما سخت نمی‌گیرد. این‌طور نیست. خدا برای همه‌ ما، مو را از ماست می‌کشد؛ البته حساب‌های حکیمانه‌ای دارد که ما بعضی از آنها را نمی‌دانیم. 💤 ادامه دارد .... نشانی ما در پیام رسانها👇 https://ble.ir/alzahra_tums https://eitaa.com/alzahra_tums
7.66M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎬 آرام باشیم؛ اما غفلت‌زده نه! 🔹جهان به سرعت در حال تغییر است، باید خودمون رو آماده کنیم. 🎙️حجت الاسلام نشانی ما در پیام رسانها👇 https://ble.ir/alzahra_tums https://eitaa.com/alzahra_tums
پـايه واجـبات عَنْ الباقِرِ عليه السلام: اِنَّ الأمرَ بِالمَعْرُوفِ وَ النَّهْىَ عَنِ الْمُنكَرِ فَريَضَةٌ عـَظيمَةٌ بِهـا تـُقامُ الفـَرائِضُ وَ تَأْمَنُ المَذاهِبُ وَ تَحِلُّ المَكاسِبُ وَ تَرُدُّ الْمَظـالِمُ وَ تَعْمـُر الأرْضُ [وسائل الشيعه، ج 11، ص 395، ح 6.] امام باقرعليه السلام فرمودند: امر به معروف و نهى از منكر دو واجب بزرگ الهى مى باشند كه ساير واجبات با آنها بر پا مى مانند و بوسيله اين دو راهها امن و كسب و كار مردم حـلال مى شود. با اين دو واجب است كه داد ستمديدگان ستانده مى شود و زمين آباد مى گردد. نشانی ما در پیام رسانها👇 https://ble.ir/alzahra_tums https://eitaa.com/alzahra_tums
👥 عوامل نفوذی یهود در صدر اسلام (6) ✳️ کعب‌ الاحبار فعالیت فرهنگی _ سیاسی کعب‌ الاحبار در چند زمینه نمود چشمگیرتری دارد: ♦️الف) .... ♦️ب) ..... ♦️ج) .... ♦️د) تحریف حقیقت در ضمن ماجرایی میان کعب و یکی از بزرگان یهود به‌نام نعیم، چهل‌ و دو نفر از احبار یهود مسلمان شدند! معاویه، که این اتفاق در زمان خلافت او رخ داده بود، نام این عده را در دفتر بیت‌المال ثبت کرد. (تاريخ الاسلام ج 5 ص 288 (https://lib.efatwa.ir/40071/5/288)) روشن است که ورود چنین حجمی از بزرگان یهود به جامعه‌ مسلمانان، آن‌هم در منطقه‌ «شام» که زیر سلطه‌ «اسلام اموی» به‌سر می‌برد، چه عواقب و پیامدهای شومی خواهد داشت. کعب رسماً به‌دنبال تحریف معارف اسلامی بود. ♨️ به‌گفته‌ عکرمه، یک‌بار که روایتی عجیب از کعب‌ الاحبار را برای ابن‌عباس نقل کردند، عصبانی شد و سه بار گفت: «کعب دروغ گفته است. او تلاش دارد اسرائیلیات را وارد اسلام کند … خدا این حبر را بکُشد که چقدر نسبت به خداوند، گستاخ است!» (تاریخ طبری ج 1 ص 65 (https://lib.efatwa.ir/47196/1/65)) ➖در کلمات برخی از بزرگان غیرشیعه نیز، نکات تأمل‌برانگیزی درباره‌ کعب به چشم می‌خورد: ♨️بخاری می‌گفت: «کعب هرچند از راستگوترین محدثان از کتاب (تورات) است، ولی دروغ نیز می‌گوید» (تاریخ دمشق ج 50 ص 169 (https://lib.efatwa.ir/40314/50/169)) ♨️ابن‌کثیر نیز درباره‌ کلمات کعب معتقد است: «کعب، کلمات گذشتگان را با تمام آمیختگی و نادرستی و تحریف و تبدیل‌هایی که داشت، نقل می‌کرد. از این‌ رو برخی از نقل‌های وی، با حقیقت تفاوت فراوانی دارد که بیشتر مردم متوجه آن نمی‌شوند.» (البدایة و النهایة ج 6 ص 69 (https://lib.efatwa.ir/40019/6/69)) 💤 ادامه دارد .... نشانی ما در پیام رسانها👇 https://ble.ir/alzahra_tums https://eitaa.com/alzahra_tums
🕌 اعتکاف و احکام آن (7) 💢روزه اعتکاف انسان، در ایام اعتکاف باید روزه بگیرد، بنابراین کسى که نمى‏‌تواند روزه بگیرد، مانند مسافر، مریض و زن حائض یا نفساء و کسى که عمدا روزه نگیرد، اعتکافش صحیح نیست. 👈 مسافر و مریض اگر معتکف شوند صحیح نیست، ولى زن حایض یا نفساء نه تنها اعتکافش صحیح نیست‏، بلکه به جهت توقف در مسجد گناهکار است. 👈 اعتکاف در روز عید فطر و قربان یا دو روز قبل از عید به طورى که روز سوم آن عید باشد صحیح نیست. 👈 لازم نیست که روزه، مخصوص به اعتکاف باشد، بلکه هر روزه‌‏اى باشد صحیح است، مثلا در ایام اعتکاف، روزه قضا یا نذرى یا استیجارى بجا آورد. ⚠️ آیت الله مکارم: روزه استیجارى بنا بر احتیاط واجب کفایت نمى‌‏کند. ⚠️ آیت الله فاضل: بنا بر احتیاط واجب، روزه براى دیگرى خواه استیجارى باشد یا مثلا قضاى روزه پدر که پسر بزرگتر واجب است‏، باشد اگر اعتکاف براى همان کسى که برایش روزه مى‌‏گیرد نیست، کفایت نمى‌‏کند. 👈 انسان مى‌‏تواند نذر کند، در سفر روزه بگیرد و به نظر برخى مراجع معظم تقلید، حتى هنگام سفر هم مى‏‌تواند نذر کند که روزه بگیرد و در این صورت اعتکافش صحیح است. 👇به یک استفتاء توجه کنید: ❓آیا در مسافرت مى‌‏شود روزه در سفر را نذر کند؟ ✅ آیات عظام خامنه‌‏اى، سیستانى، بهجت: مى‌‏تواند. ✅ آيت الله مکارم: اشکال دارد ولى اگر نذر کرد، احتیاط آن است که به نذر خود عمل کند. ✅ آيت الله فاضل: خیر. 💢اجازه اعتکاف این افراد بدون اجازه، نمى‌‏توانند معتکف شوند: 👈 زن بدون اجازه شوهرش، در صورتى که اعتکاف موجب از بین رفتن حق او باشد، بنا بر احتیاط واجب اجازه او لازم است. 🥀 آيت الله اراکى: نسبت ‏به دو روز اول اجازه لازم است. 🥀 آيت الله گلپایگانى و آیت الله صافى: اجازه لازم است و اگر موجب از بین رفتن حق او نباشد، اجازه او براى اعتکاف لزومى ندارد، ولى بدون اجازه شوهر نمى‌‏تواند از خانه بیرون برود. بنابر این جایز بودن اعتکاف بستگى به اجازه شوهر دارد و چنانچه اجازه ندهد، اعتکاف باطل است. 🌷آيت الله سیستانى: اگر توقف او در مسجد بدون اجازه شوهر حرام باشد، اعتکافش باطل است. 🥀 آیت الله خویى: اگر منافات با حق شوهر داشته باشد اجازه او لازم است و اگر منافات نداشته باشد و روزه او مستحبى باشد،بنا بر احتیاط واجب باز هم اجازه لازم است. 👈 فرزند بدون اجازه والدین، در صورتى که اعتکاف او موجب اذیت و آزار آنان باشد و اگر موجب اذیت و آزار آنان باشد و اگر موجب اذیت و آزار آنها هم نباشد احتیاط مستحب است اجازه بگیرد. 👈 کسى که در استخدام دیگرى است، مانند برخى از کارگران و کارمندان، در صورتى که قرار داد اجاره به گونه‌‏اى است که منفعت اعتکاف را نیز در بر مى‌‏گیرد، یعنى اعتکاف با عمل به اجاره منافات دارد. نشانی ما در پیام رسانها👇 https://ble.ir/alzahra_tums https://eitaa.com/alzahra_tums
✡️ عوامل ترقی و انحطاط انسان در آینه داستان‌های قرآن از بنی‌اسرائیل (59) ♦️ایمان، شرط دریافت نصرت الهی نکته‌ دیگر این‌ که حتی وقتی در نهایتِ سختی و کمبودهای ظاهری هستیم نباید ناامید شویم. در داستان طالوت و جالوت که در مباحث گذشته به آن پرداختیم، گفتيم که در میان بنی‌اسرائیل آنهایی که ظنّ ملاقات خدا را داشتند، گفتند: ☀️كم مِّن فِئَةٍ قَلِیلَةٍ غَلَبَتْ فِئَةً كَثِیرَةً بِإِذْنِ اللّهِ توجه داشته باشید که نمی‌فرماید به ملاقات خدا یقین داشتند، می‌فرماید به این امر «ظنّ» داشتند. البته برخی از مفسّران گفته‌اند: در این‌جا یظنّون به معنی یستیقنون است، اما به نظر می‌رسد استفاده از این واژه در اینجا به این معنا باشد که حتّی لزومی ندارد که انسان به حد یقین برسد و این حالت را پیدا کند، بلکه اگر انسان به ملاقات خدا حتّی ظنّ هم داشته باشد، این ظنّ در عملش اثر می‌گذارد. 🔺نمونه‌های این مسأله در تاریخ اسلام برای مسلمان‌ها وجود داشته است. سنّت‌های خداوند نيز از ۱۴۰۰سال پیش تاکنون تغییری نکرده است. قانون‌های خدا شامل مرور زمان نمی‌شود. خدا همان خدا، سنّت‌هایش همان سنت‌ها و فرشتگانش همان‌ها فرشته‌ها هستند: 👆خداوند در جنگ بدر چه کرد؟ بدری‌ها ۳۱۳ نفر بودند. خداوند می‌فرماید: ما سه‌هزار فرشته برایتان می‌فرستیم! این کافی نیست؟ ☀️أ لَن یَكْفِیكُمْ أَن یُمِدَّكُمْ رَبُّكُم بِثَلاَثَةِ آلاَفٍ مِّنَ الْمَلآئِكَةِ مُنزَلِینَ (آل‌عمران/۱۲۴) تازه اگر لازم شد، بیشتر هم می‌فرستیم: ☀️بلَى إِن تَصْبِرُواْ وَ تَتَّقُواْ وَ یَأْتُوكُم مِّن فَوْرِهِمْ هَذَا یُمْدِدْكُمْ رَبُّكُم بِخَمْسَةِ آلافٍ مِّنَ الْمَلآئِكَةِ مُسَوِّمِینَ اگر یک‌باره به شما حمله کردند و غافلگیر شدید، به‌جای سه‌هزار، پنج هزار ملک می‌فرستیم. اینها شعر نیست، آیات قرآن است. ۱۴۰۰سال پیش‌تر مسلمان‌ها دیدند. خدا همان خداست. 🚨البته یک شرط دارد و آن این است که: ☀️ألاَّ تَتَّخِذُواْ مِن دُونِی وَكِیلاً وقتی به شما گفتند: ☀️إنَّ النَّاسَ قَدْ جَمَعُواْ لَكُمْ فَاخْشَوْهُمْ، تازه بر ایمان‌تان افزوده بشود؛ ☀️فزَادَهُمْ إِیمَاناً وَ قَالُواْ حَسْبُنَا اللّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِیلُ فَانقَلَبُواْ بِنِعْمَةٍ مِّنَ اللّهِ وَ فَضْلٍ لَّمْ یَمْسَسْهُمْ سُوءٌ. (آل‌عمران/۱۷۳-۱۷۴) خدا همان خداست. دین هم همان دین است. ما باید آن‌گونه بشویم. 💤 پايان .... نشانی ما در پیام رسانها👇 https://ble.ir/alzahra_tums https://eitaa.com/alzahra_tums
🕌 اعتکاف و احکام آن (8) ⛔️ محرمات اعتکاف آنچه بر معتکف حرام است ‏به طور اجمال بدین شرح است: ▪️استفاده از عطریات و گیاهان خوشبو ▪️خرید و فروش ▪️مجادله و بگو مگو ▪️استفاده شهوانى از جنس مخالف ▪️استمناء (یعنى انسان با خود کارى کند که از او منى بیرون آید) 👇توضیح محرمات اعتکاف 👈 بوئیدن عطریات و گیاهان خوشبو براى کسى که از آن لذت مى‌‏برد در حال اعتکاف حرام است، پس براى کسى که حس بویایى ندارد اشکال ندارد. 👈 در حال اعتکاف، خرید و فروش و بنا بر احتیاط واجب، هر نوع داد و ستدى، مانند اجاره و مضاربه حرام است. 🔺هر چند داد و ستد در حال اعتکاف حرام است، ولى باطل کننده اعتکاف نیست. 🔺اشتغال به امور دنیوى، مانند خیاطى، نساجى، نقاشى، مطالعه و امثال آن اشکال ندارد. 👈 در حال اعتکاف مجادله در امور دنیوى و دینى در صورتى که به قصد غلبه بر طرف مقابل و اظهار فضیلت و برترى باشد حرام است، اما اگر به قصد اظهار حق و بازداشتن طرف از طریق باطل باشد نه تنها حرام نیست، بلکه از افضل طاعات و عبادات است. 👈 هر گونه استفاده شهوانى از جنس مخالف، نظیر لمس، بوسه و آمیزش حرام است و فرقى در این مساله بین زن و مرد نمى‌‏باشد. 🔺در حال اعتکاف نگاه از روى شهوت به همسر خود اشکال ندارد، هر چند احتیاط مستحب ترک آن است. 👈 استمناء نیز بنا بر احتیاط واجب از محرمات اعتکاف شمرده شده است، هر چند از راه حلال آن، مانند بازى با همسر باشد. گرچه استمناء حرام در هر حال حرام و از گناهان بزرگ است ولى در حال اعتکاف گناهى بزرگتر است. 🔹معتکف باید روزها را روزه‌‏دار باشد و از هر کارى که روزه را باطل مى‏‌کند، پرهیز کند و هر آنچه روزه را باطل مى‏‌کند،اعتکاف را نیز باطل مى‌‏کند. 🔹اگر معتکف جماع کند اعتکافش باطل است ولى اگر یکى دیگر از محرمات را مرتکب شود، احکام مفصلى دارد که در بحث‏ «قضا و کفاره اعتکاف‏» خواهد آمد. 🔹بر معتکف واجب نیست از کارهایى که بر مُحرِم حرام است، مثل پوشیدن لباس دوخته و کندن مو از بدن و نگاه در آینه پرهیز کند، هر چند احتیاط مستحب است. 🔹به جز مبطلات روزه، سایر محرمات اختصاص به روز نداد، بلکه در شب نیز باید از آنها پرهیز کند. ❓عطر و گلاب زدن یا بو کردن عطر و گلاب اعتکاف را باطل مى‌‏کند یا خیر؟ 🥀 آيت الله تبریزى: استعمال عطر و گلاب چنانچه مستلزم بو کردن آن باشد، هر چند بر معتکف حرام است لکن بطلان اعتکاف از جهت آن محل اشکال است و اگر معتکف در روز سوم این کار را کرده باید اعتکافش را تمام کند. 🌷آيت الله سیستانى: بو کردن آنها اعتکاف را باطل مى‌‏کند. 🥀 آيت الله بهجت: اگر با تلذذ باشد بنابر احتیاط باطل مى‌‏شود و احتیاط واجب در صورت وجوب اعتکاف [آن است که]آن را تمام کند و سپس قضا نماید. ❓آیا در صورت نیاز مى‏‌تواند خرید و فروش نماید؟ آیا توکیل یا نقل به غیر بیع لازم است (یعنى به شخص دیگرى وکالت دهد تا از طرف او خرید و فروش کند یا به غیر خرید و فروش،مثلا با قرض یا بخشش نقل و انتقال کنند)؟ 🌷آيت الله مکارم: در صورت عدم امکان، توکیل یا نقل به غیر بیع اشکالى ندارد. 🥀 آيت الله بهجت: در صورت اضطرار براى حاجت ‏خودش مانعى ندارد. ❓ارتکاب سهوى محرمات اعتکاف چه حکمى دارد؟ 🥀 آيت الله فاضل لنکرانى: ارتکاب سهوى سائر محرمات غیر از جماع ضرورى به اعتکاف نمى‌‏زند. 🌷آيت الله مکارم: خالى از اشکال نیست. 🥀 آيت الله بهجت: ارتکاب سهوى،حرام و مبطل نیست. نشانی ما در پیام رسانها👇 https://ble.ir/alzahra_tums https://eitaa.com/alzahra_tums
اقسـام جـهاد قالَ رَسولُ اللّه ِ صلي الله عليه و آله: وَالْجِهَادُ مِنْهَا عَلَى أَرْبَعِ شُعَبٍ: عَلَى الْأَمْرِ بِالْمَعْرُوفِ، وَالنَّهْيِ عَنِ الْمُنْكَرِ، وَالصِّدْقِ فِيالْمَوَاطِنِ، وَشَنْآنِ الْفَاسِقِينَ [نهج البلاغه،كلمات قصار، 31] رسول اكرم صلي الله عليه و آله فرمودند: جهاد بر چهار قسم است: ۱ ـ امر به معروف ۲ ـ نهى از منكر ۳ ـ راستى در هنگامه شكيبائى ۴ ـ دورى از گناهكار. نشانی ما در پیام رسانها👇 https://ble.ir/alzahra_tums https://eitaa.com/alzahra_tums