eitaa logo
انوارالزهراء(س)
740 دنبال‌کننده
376 عکس
249 ویدیو
18 فایل
هیئت انوارالزهراء(سلام الله علیها) محفل معنوی اساتید، کارمندان و دانشجویان محترم دانشگاه علوم پزشکی تهران می باشد.ما را به همکاران معرفی نمائید شماره کارت بانکی هیأت جهت کمک و پرداخت نذورات 6104338800375160 لینک کانال هیئت https://eitaa.com/alzahra_tums
مشاهده در ایتا
دانلود
🏴 وفات حضرت ابوطالب (ع) 🔷 درباره تاریخ وفات حضرت ابوطالب نظرات مختلفی وجود دارد: 🔸یعقوبی وفات او را در ماه رمضان و سه روز پس از وفات حضرت خدیجه دانسته است به گفته او ابوطالب در هنگام مرگ ۸۶ یا ۹۰ ساله بوده است. 🔸اقوال ديگر در رحلت حضرت ابوطالب عليه السلام عبارتند است از: ٢٧ جمادى الاولى، ٢٩ رجب، ٧ و ١٨ ماه رمضان، ١۵ و ١٧ شوال، اول و دهم ذى القعده، اول ذى الحجة. 🔸 اما بنا به نقل شیخ مفید (قده) حضرت ابوطالب، عمو و یار باوفاى پیامبر (ص) در ٢۶ رجب سال دهم بعثت وفات یافت. همان مرد بزرگوارى که در تمام نشیب و فرازهاى دوران رسالت و قبل از رسالت برادرزاده عزیزش را یارى کرد و شر قریش را از او بازداشت و قلب نازنین پیامبر (ص) را در تبلیغ دين و رسالت الهى خوشحال و مسرور نمود، و با کلماتى نظیر: «اى پسر برادرم برو و هر چه دوست مى دارى بگو (با مشرکین وقریش) به خدا سوگند تو را در هیچ پیشامدى وا نمى‌گذارم» از او پشتیبانى مى‌کرد. 🔘 فرا رسیدن سالروز وفات حضرت علیه السلام را تسلیت عرض می‌کنیم نشانی ما در پیام رسانها👇 https://ble.ir/alzahra_tums https://eitaa.com/alzahra_tums
بهترين نيكى به مادر عَنْ رَسُولِ اللّه ِ صلي الله عليه و آله: قَيْدِّها فَاِنَّك لا تَبُرُّها بِشَى ءٍ أَفْضَلَ مِنْ أَنْ تَمْنَعَها مِن محارِمِ اللّه ِ عَزَّوَجَّلَ. [وسائل الشيعه، ج 18، ص 415] شخصى نزد پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله آمد و گفت مادرم مرتكب گناه مى شود. رسول خدا صلي الله عليه و آله فرمودند: او را ببند كه بهترين نيـكى در حـق او منـع او از گـنـاه اسـت. نشانی ما در پیام رسانها👇 https://ble.ir/alzahra_tums https://eitaa.com/alzahra_tums
👥 عوامل نفوذی یهود در صدر اسلام (18) ✳️ ابوهریره در زندگی ابوهریره، شاهد مواردی هستیم که اصالت یهودی داشتن او را تقویت می‌کند. یکی از این قرائن، ناشناخته بودن نسب او است. یکی از شگردهای یهودیان برای نفوذ در میان مسلمانان، نسب‌سازی و پیوند دادن خود با قبایل عرب است. ♨️قرینه‌ دیگر، ارتباط شک‌برانگیز ابوهریره با یهودیان سرشناس است. او غیر از رسول‌ خدا (ص) ظاهراً تنها از تعداد محدودی از صحابه روایت دارد که مشاهده‌ نام عبدالله بن سلام و کعب‌ الاحبار در این میان قابل تأمل است. ♨️بسیار شگفت‌آور است که شخصیتی مثل ابوهریره که در طی حدود دو سال، بالاترین حجم معارف را از رسول‌ خدا (ص) فراگرفته بود، همچنان خود را نیازمند معارف یهودیانی مثل این دو نفر می‌بیند! در هر حال این ارتباط، تأثیر خود را گذاشته بود؛ به‌گونه‌ای که کعب در توصیف ابوهریره می‌گفت: «تورات نخوانده‌ای را عالم‌تر از ابوهریره به تورات ندیدم!» (سير اعلام النبلاء ج 2 ص 600 (https://lib.efatwa.ir/40384/2/600/%D8%B1%D8%A3%DB%8C%D8%AA_%D8%A3%D8%AD%D8%AF%D8%A7_%D9%84%D9%85_%DB%8C%D9%82%D8%B1%D8%A3_%D8%A7%D9%84%D8%AA%D9%88%D8%B1%D8%A7%D8%A9_%D8%A3%D8%B9%D9%84%D9%85)) ♨️همچنین وقتی از ابوهریره خواستند رسول‌ خدا (ص) را توصیف کند، عباراتی شبیه آنچه در بشارت‌های انبیای پیشین آمده است را گفت. (تاريخ المدينة ج 2 ص 607 (https://lib.efatwa.ir/42139/2/607)) ♨️ جالب است که برخی موارد را، کعب از کتاب‌های یهودی نقل می‌کرد و همان مطلب را ابوهریره، شاگرد کعب، به رسول‌ خدا (ص) نسبت می‌داد. به‌عنوان نمونه، کعب می‌گوید: «در کتاب آمده است که قبرستانی در غرب مدینه و کنار سیلابگیر شهر است که هفتاد هزار نفر از آنجا، بدون حساب و کتاب به صحرای محشر پا می‌گذارند.» (تاريخ المدينة ج 1 ص 92 (https://lib.efatwa.ir/42139/1/92)) و ابوهریره مشابه همین متن را از رسول‌ خدا (ص) نقل کرده است. (تاريخ المدينة ج 1 ص 92 و 93 (https://lib.efatwa.ir/42139/1/92)) ♨️ بررسی سیطره‌ فرهنگ یهودی بر روایات ابوهریره، که یکی دیگر از قرائن یهودی بودن اوست، مجالی دیگر را می‌طلبد. ابن‌کثیر موارد فراوانی را در تفسیرش مشخص کرده که جزء اسرائیلیات امثال کعب است، اما در کتب حدیثی اهل‌سنّت توسط ابوهریره، به رسول‌ خدا (ص) نسبت داده شده است! از جمله در ذیل داستانی از قوم یاجوج و ماجوج می‌نویسد: «شاید ابوهریره این داستان را از کعب‌ الاحبار گرفته باشد، زیرا بسیار با او می‌نشست و برایش حدیث می‌گفت. ابوهریره از او حدیث گرفته و برخی از روات فکر کرده‌اند که آن حدیث رسول‌ خدا است.» (تفسير ابن کثير ج 5 ص 198 (https://lib.efatwa.ir/41718/5/198/)) 👆ابن‌کثیر به سند صحیح از طریق مسلم نیشابوری صاحب صحیح، و دارمی صاحب سنن نقل می‌کند که: «بسر بن سعید می‌گفت: از خدا بترسید و از حدیث محافظت کنید. به‌ خدا قسم ما با ابوهریره می‌نشستیم، او برای ما از رسول‌ خدا (ص) و همچنین از کعب‌ الاحبار حدیث نقل می‌کرد. سپس برمی‌خاست و نزد دیگران حدیث می‌گفت. قسمتی از حدیث رسول‌ خدا (ص) را به کعب، و قسمتی از حدیث کعب را به رسول‌ خدا (ص) نسبت می‌داد!! در روایت کردن، آنچه کعب گفته بود را “عن رسول‌ الله (ص)” قرار می‌داد، و آنچه رسول‌ خدا (ص) فرموده بود، “عن کعب” قرار می‌داد!! از خدا بترسید و از حدیث محافظت کنید.» (البداية و النهاية ج 8 ص 117 (https://lib.efatwa.ir/40019/8/117)) ♨️ احمد بن حنبل به سند صحیح نقل می‌کند: «قاسم بن محمد بن ابی‌بکر می‌گوید: ابوهریره و کعب با هم می‌نشستند. پس ابوهریره از نبی‌ اکرم (ص) برای کعب حدیث می‌گفت، و کعب از کتبش برای وی حدیث می‌آورد.» (مسند احمد ج 13 ص 140 (https://lib.efatwa.ir/42201/13/140)) 💤 ادامه دارد .... نشانی ما در پیام رسانها👇 https://ble.ir/alzahra_tums https://eitaa.com/alzahra_tums
انوارالزهراء(س)
🏴 وفات حضرت ابوطالب (ع) 🔷 درباره تاریخ وفات حضرت ابوطالب نظرات مختلفی وجود دارد: 🔸یعقوبی وفات او ر
✅ ایمان حضرت ابوطالب (ع) ⬅️ ایمان ابوطالب از مسائل اختلافی بین فریقین (شیعه و سنی) است. ابوطالب، پدر حضرت علی (ع) از حامیان و یاوران پیامبر در دوران سخت مبارزه با مشرکین مکه خصوصاً در دوران سه ساله محاصره در شعب ابی‌طالب بود. برخی اهل‌سنت بر این اعتقادند که ابوطالب در حال کفر از دنیا رفته‌است. در مقابل شیعه معتقد است که ابوطالب مومن به خدا و پیامبر اکرم بوده است. ⬅️ بین فرزندان حضرت عبدالمطلب، حضرت ابوطالب ایمان خود را مخفی می‌کرد ولی برخی دیگر علناً یا ایمان خود را اظهار می کردند، (مانند: حضرت حمزه) یا کفر خود را ظاهر می‌کردند (مانند ابولهب). 👆عباس و حمزه با جناب ابوطالب خیلی فرق داشتند؛ چون جناب حمزه به قدری شجاع و جسور و قوی بود که تمام اهل مکه از او ملاحظه می‌کردند بلکه می‌ترسیدند. البته اسلام و تظاهر او به ایمان کمک شایانی برای حفظ وجود پیغمبر (ص) از شر دشمنان شد. 🔺و اما جناب عباس هم فوری اسلام خود را ظاهر نکرد؛ چنانچه ابن عبد البر در الاستیعاب نقل می‌نماید که عباس در مکه ایمان آورد ولی از مردم پنهان می داشت تا زمانی که رسول اکرم (ص) هجرت نموده، خواست با آن حضرت حرکت نماید، حضرت به او نوشت که توقف تو در مکه برای من بهتر است. فلذا خبرهای مکه را به آن حضرت می‌رسانید و در غزوه بدر کبری کفار آن جناب را با خود آوردند. بعد از شکست کفار قریش، اسیر شد و در روز فتح خیبر مقتضی موجود شد و ایمان خود را ظاهر نمود. 🔺شیخ سلیمان بلخی حنفی در ینابیع به نقلا از ذخائر العقبی امام الحرم الشریف می‌گوید: عباس از قدیم اسلام آورده بود ولی اسلامش را کتمان می نمود. او با کراهت موافقت با کفار نمود و مایل به هجرت بود؛ ولی پیغمبر (ص) به او نوشت بماند و اخبار مشرکین را به آن حضرت بدهد. روزی که ابورافع به آن حضرت خبر تظاهر به اسلام عباس را داد حضرت او را آزاد نمود. 📒ینابیع المودة ج 2 ص 217 باب 56 حديث 623 ✅ اما علت پنهان داشتن ایمان ابوطالب: جناب ابوطالب اگر ایمان خود را ظاهر می‌کرد امر یکسره می‌شد؛ یعنی در اول دعوت که هنوز رسول اکرم (ص) یاری نداشت تمام قریش و جامعه عربیت بر ضد بنی‌هاشم متحداً قیام می‌نمودند و اساس نبوت را بر هم می‌زدند. لذا جناب ابوطالب ایمان خود را به خاطر سیاست ابراز ننمود تا بتواند به عنوان هم کیشی با قریش جلوی آنها را بگیرد تا آنها هم، محض احترام جناب ابوطالب تصمیمات قوی‌تری اتخاد ننمایند و پیامبر (ص) فرصتی کامل داشته باشد تا بتواند مقصد خود را آشکار نماید. ⬅️ چنان چه همینطور هم شد. تا آن جناب زنده بود رسول اکرم (ص) با قوت قلب تمام مشغول انجام وظیفه بود همین که جناب ابوطالب در آخر سال دهم بعثت، وفات نمود جبرئیل نازل شد و عرض کرد: «اخْرُجْ عَنْ مَكَّةَ فَمَا لَكَ بِهَا نَاصِرٌ بَعْدَ أَبِي‌طَالِب‏» «از مکه خارج شو که بعد از ابی‌طالب یاوری در آنجا نداری» 📗بحار الانوار ج 35 ص 112 👈 با اینکه ابوطالب در زمان رسول خدا اسلامش را کتمان می کرد ولی اين امر بعد از وفاتش مشهور بوده و کمال شهرت را داشته و تمام امت، نام آن جناب را با عظمت یاد می‌نمودند. نشانی ما در پیام رسانها👇 https://ble.ir/alzahra_tums https://eitaa.com/alzahra_tums
28.16M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
ابوطالب و همسرش (شیرزن عرب؛ یعنی فاطمه بنت‌اسد؛ مادر امیرالمؤمنین) تقریباً چهل سال مثل پدر و مادر، این انسان والا (پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله) را مورد حمایت و کمک خود قرار دادند. نبی‌اکرم در چنین شرایطی دوران کودکی و نوجوانی خود را گذارند. 🔺گزیده بیانات رهبر انقلاب در خطبه‌های نماز جمعه ۱۳۷۹/۰۲/۲۳ میرالمومنین_علیه‌السلام نشانی ما در پیام رسانها👇 https://ble.ir/alzahra_tums https://eitaa.com/alzahra_tums
🔥 عوامل ورود در جهنم (45) ⬅️ حب دنیا حب دنیا سرچشمه اصلی همه گناهان است و از عوامل مهمی است که گروه کثیری از انسانها را به دوزخ می‌کشاند: ✨ منْ كَانَ يُرِيدُ الْعَاجِلَةَ عَجَّلْنَا لَهُ فِيهَا مَا نَشَاءُ لِمَنْ نُرِيدُ ثُمَّ جَعَلْنَا لَهُ جَهَنَّمَ يَصْلَاهَا مَذْمُومًا مَدْحُورًا (اسراء/18) ✨هر که خواهان دنیای زودگذر است، هر که را خواهیم نصیبی از آن دنیای نقد و نزدیک می‌دهیم، آن گاه دوزخ را، که در آن خوار و رانده داخل خواهد شد، برای او مقرر می داریم. «عاجله» به معنى شتاب و عجله کننده است، و در اينجا به زمان دنیا که مردم در محیط آن ادامه زندگى مى‌دهند، اطلاق شده است که آن در مقابل آخرت باشد، یعنى زمانى که متأخر است. 👆آیه مذکور در مقام بیان نظام خواسته انسان در دنیا و نتایج آنها است در صورتى که اراده و خواسته انسان تنها زندگى گوارا و رسیدن به آرزوهاى دامنه‌دار باشد و آن را مورد علاقه قلبى خود قرار دهد و به زندگى آخرت علاقه نداشته و توجه ننماید و زندگى در دنیا را به طور استقلال بخواهد. 💢 اما اگر دنیا را از این نظر بخواهد که وسیله نیل به سعادت اخروى است، این در حقیقت دنیاطلبى نیست، بلکه اراده آخرت و عقبى طلبى است. ⬅️ هر که را بخواهیم نصیبى از آن مى‌دهیم قابل توجه این که می‌فرماید: «عجلنا له فیها ما نشاء لمن نرید» و نمى‌گوید: هر کس به دنبال دنیا برود، به هر چه بخواهد مى‌رسد، بلکه دو قید براى آن آورده است: ➖اول اینکه تنها به بخشى از آنچه را مى‌خواهد مى‌رسد. ➖دیگر اینکه همه افراد به همین مقدار نیز نمى‌رسند، بلکه تنها گروهى از آنها به بخشى از متاع دنیا خواهند رسید، آنها که بخواهیم. ✔️ و به این ترتیب نه همه دنیاپرستان به دنیا مى‌رسند و نه آنها که مى‌رسند به همه آنچه مى‌خواهند مى‌رسند. زندگى روزمره نیز این دو محدودیت را به وضوح به ما نشان مى‌دهد، چه بسیارند کسانى که شب و روز مى‌دوند و به جایى نمى‌رسند، و چه بسیار کسانى که آرزوهاى دور و درازى در این دنیا دارند که تنها بخش کوچکى از آن را به دست مى‌آورند. 🔺این هشدارى است براى دنیاپرستان که اگر خیال کنید آخرت را به دنیا بفروشید به تمام هدفتان نائل مى‌شوید، اشتباه بزرگى کرده‌اید، بلکه گاهى هیچ و گاه به کمى دسترسى پیدا مى‌کنید. و اصولا دامنه آرزوهاى انسان آن قدر گسترده است که با محدودیت جهان ماده قابل اشباع نیست، تمام دنیا را به یک نفر بدهند، بسیار مى‌شود که اشباع نمى‌گردد. 📍اما آنها که تلاش مى‌کنند و به هیچ نمى‌رسند، ممکن است به دلائل مختلفى باشد یا به خاطر آن است که هنوز امید بیدارى و نجاتشان است، و خدا به آنها محبت مى‌کند، و یا به خاطر آن است که اگر به جایى برسند آن چنان طغیان مى کنند که عرصه را بر خلق خدا تنگ مى نمایند. 💤 ادامه دارد .... نشانی ما در پیام رسانها👇 https://ble.ir/alzahra_tums https://eitaa.com/alzahra_tums
48.06M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
امروز هر کسی بتواند به اقتصاد کشور کمک بکند، یک حرکت جهادی انجام داده است. 🔺 گزیده بیانات رهبر انقلاب در حرم مطهر رضوی ۱۳۹۴/۰۱/۰۱ نشانی ما در پیام رسانها👇 https://ble.ir/alzahra_tums https://eitaa.com/alzahra_tums
🌸عيد بزرگ مبعث 🌸 روزگاری بود میوه‌اش فتنه، خوراکش مردار، زندگی‌اش آلوده، سایه‌های ترس شانه‌های بردگان را می‌لرزاند. تازیانه ستم، عاطفه را از چهره‌ها می‌سترد. تاریکی در اعماق تن انسان زوزه می‌کشید و دخترکان بی‌گناه، در خاک سرد زنده به گور می‌شدند . 🌺 و در این هنگام بود که محمد (ص) بر چکاد کوه نور ایستاد و زمین در زیر پاهای او استوار گردید. 🌷مبارڪ باد زیبا مبعثش کـه 🔹با «اقْرَأْ بِاسْمِ رَبِّکَ» آغاز، 🔹و با «إنّا أَعْطَیْناکَ الْکَوْثَرَ» بیمه، 🔹و با «الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ» جاودانه شد 🌿 عيد مبعث، روز برانگیختن خِردهای دفن شده در تابوت خرافه گرایی و جهل پیشگی، و روز تولد عاطفه‌های زخمی شده در رقص شمشیرهای تعصب، بر شما مبارک باد. نشانی ما در پیام رسانها👇 https://ble.ir/alzahra_tums https://eitaa.com/alzahra_tums
✅ اهداف سه‌گانه بعثت ♦️قرآن کریم، اهمیت بعثت را در ضمن آيه 164 سوره مبارکه آل عمران، همراه با اهداف آن در سه بخش خلاصه می‌کند: ✨لَقَدْ مَنَّ اللَّهُ عَلَى الْمُؤْمِنينَ إِذْ بَعَثَ فيهِمْ رَسُولاً مِنْ أَنْفُسِهِمْ يَتْلُوا عَلَيْهِمْ آياتِهِ وَ يُزَكِّيهِمْ وَ يُعَلِّمُهُمُ الْكِتابَ وَ الْحِكْمَةَ وَ إِنْ كانُوا مِنْ قَبْلُ لَفي‏ ضَلالٍ مُبين‏ ✨یقیناً خدا بر مؤمنان منّت نهاد که در میان آنان پیامبری از خودشان برانگیخت که آیات او را بر آنان می خواند و [از آلودگی های فکری و روحی] پاکشان می کند، و کتاب و حکمت به آنان می آموزد، و به راستی که آنان پیش از آن در گمراهی آشکاری بودند. 1️⃣ تلاوت آیات تلاوت آیات الهی و آشنا کردن بندگان خدا با آیات و نشانه‌های خداوند یکی از مهمترین وظایف رسول اکرم (ص) در بعثت است. به طور خلاصه آیات الهی را در چند بخش می‌توان بیان کرد: 👈 آیات قرآن کریم که مملو از معارف و دانش‌هاست؛ 👈 آیات آفاقی و انفسی که شامل بسیاری از نشانه‌های الهی در جهان هستی است. (فصلت/53) 👈 اهل‌بیت علیهم‌السلام که از نشانه‌های بزرگ الهی بوده و مصداق بارز آیه مذکور می‌باشند. (تفسیرقمی ج 1 ص 122) هرچند یادآوری آیات و نشانه‌های الهی برای بندگان، وظیفه انبیای قبل نیز بود؛ ولی بعثت پیامبر، کامل کننده آن است، به‌خصوص در مورد ولایت اهل‌بیت علیهم‌ السلام که از امیرالمؤمنین (ع) شروع و تا ظهور امام زمان (عج) ادامه خواهد داشت؛ زیرا ظهور منجی عالم بشریت نیز به عنوان منّت و نعمت بزرگ یاد شده است. (قصص/5) 2️⃣ تزکیه و طهارت طهارت و پاکی از هر گونه گناه و پلیدی یکی از اهداف بعثت شمرده شده است و همین امر در تمام امور زندگی انسان‌ها اعم از امنیتی، فرهنگی، اقتصادی و... تأثیرگذار است. 3️⃣ علم و حکمت اسلام بر خلاف بسیاری از مکاتیب جهان، سفارش اکید به علم‌آموزی تمام اقشار جامعه دارد و برای آموختن، ثواب فراوانی قرار داده است؛ زیرا ریشه بسیاری از بدبختی‌ها و گرفتاری‌های بشریت، جهالت و نادانی آن‌ها نسبت به مسائل است. امیرالمؤمنین علیه‌السلام فرمود: «الْجَهْلُ‏ أَصْلُ‏ كُلِّ شَر» «جهالت ریشه هر شرّی است». نشانی ما در پیام رسانها👇 https://ble.ir/alzahra_tums https://eitaa.com/alzahra_tums
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا